Oud 14-08-2011, 02:14
thatgirl01
Avatar van thatgirl01
thatgirl01 is offline
Ik ben net 16 en wil graag begeleidend wonen. Of in ieder geval graag uit huis. De sfeer thuis is niet al te best, veel word mij verboden. Vrijheid heb ik weinig, word zowat opgesloten. En de sfeer thuis heeft grote invloed op school waardoor k niet altijd huiswerk kan maken of leren etc. En het examenjaar komt er natuurlijk ook aan..

Iemand ervaring met begeleidend wonen? En hoe zit het daar met de vrijheid? Is er een avondklok ofzoiets? En de klusjes die je moet doen, de sfeer in het huis zelf etc.

Tips en andere dingen zijn ook altijd welkom.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-08-2011, 10:54
honestsmile
honestsmile is offline
Even los van hoe het op begeleid wonen er aan toe gaat, volgens mij kom je er alleen voor in aanmerking als je een indicatie hebt. Ik weet niet of jij dat hebt?

En ik weet ook niet zeker of er nog andere soorten begeleid wonen zijn waar je geen indicatie voor nodig hebt....

Verder zou ik er wel goed over nadenken voor je daarvoor kiest. Je hebt(tenminste bij de begeleid wonen die ik ken) een soort vast schema. Hoe het met de vrijheid zit en de hoeveelheid klusjes is volgens mij bij iedere woonvorm anders.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2011, 11:11
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Ik denk dat je beter kan zoeken naar kamertraining ipv begeleid wonen.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2011, 14:52
IcedEarth
Avatar van IcedEarth
IcedEarth is offline
Inderdaad. Maar wat belangrijk is -hoewel het natuurlijk subjectief is-, hoe de situatie thuis echt is.
Veel jongeren willen graag op zich zelf wonen, of vinden hun ouders te streng maar lang niet allemaal komen in aanmerking voor kamertraining. Ik kan natuurlijk niet inschatten hoe het bij jou is. Bedenk ook dat je na je eindexamen altijd nog op kamers kan gaan wonen.

Sowieso heb je eerst contact nodig met hulpverleners, die de situatie gaan inschatten. Dit contact verloopt
bijvoorbeeld via jeugdzorg.
Als het thuis echt onmogelijk is om goed te kunnen leven, leren enzovoorts raad ik je aan om hulp te zoeken. Dit kan bijvoorbeeld via je mentor, een vertrouwenspersoon op school, schoolmaatschappelijk werk, je huisarts. Zij kunnen je eventueel helpen om bij de juiste instelling terecht te komen.
Succes.
__________________
never get old
Met citaat reageren
Oud 15-08-2011, 03:29
thatgirl01
Avatar van thatgirl01
thatgirl01 is offline
@Lotte^^ Wat is kamertraining nou precies?

@IcedEarth contact met een hulpverlener ofzoiets heb ik in het verleden al gehad bij Spirit. Om weer in contact te komen met ze is dus geen probleem

En op dit moment dreigt ze me het huis uit te gooien als ik naar buiten ga, maakt niet uit voor wat. M.a.w. de deur gaat lekker op slot als ik even weg ben, zodat zij kan laten zien 'wie er de baas is'
Met citaat reageren
Oud 15-08-2011, 06:13
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Kamertraining is bedoeld als iets tijdelijks. Je zit dan ook in een huis met meerdere personen onder begeleiding, en je leert dan om voor je zelf te zorgen. Met als doel dat je dan daarna zelfstandig op een kamer kan gaan wonen.
Begeleid wonen is echt voor als je een indicatie hebt, en (voorlopig) begeleiding nodig zult blijven hebben. Bijvoorbeeld als je een handicap hebt.

Maar ik denk wel dat je ouders hier ook mee akkoord zouden moeten gaan. Sowieso kost op jezelf wonen aardig wat geld, wat de meeste 16 jarigen niet zelf kunnen verdienen.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2011, 10:06
Verwijderd
Een vriendin van mij heeft kamertraining gehad. Eerst zat ze in een huis waar 24-uurs begeleiding was. Ze moest om 11 uur binnen zijn, zelf koken, boodschappen doen, schoonmaken en daarnaast natuurlijk naar school en ze werkte ook, want van haar ouders kreeg ze geen cent en van de uitkering (ik weet niet meer wat ze precies kreeg, maar iets speciaals) kon ze ook niet rondkomen. Later ging ze naar een huis waar dan iedere dag een begeleider een uurtje langskwam ofzo. Het is zeker goed geweest dat ze dat gedaan heeft, maar ze had het echt niet makkelijk! Ik was toen best bang dat ze echt het verkeerde pad op zou gaan. De meeste jongeren bij kamertraining gingen niet of nauwelijks naar school en gebruikten veel drugs en dergelijke.

Overigens, als je veel vrijheid wil moet je niet op kamertraining gaan. Er blijven regels, je bent ten slotte nog maar net 16. Je moet gewoon op tijd binnen zijn, op tijd je bed uit, je taken doen enzovoorts.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2011, 16:21
thatgirl01
Avatar van thatgirl01
thatgirl01 is offline
@Lotte^^ ik wil gewoon blijvend uit huis. Dat ik er dus blijf tot ong me 18e tot ik een kamer vind en op kamers of iets dergelijks kan gaan

@lentekriebel hoe oud was je vriendin? Ik kan misschien overdrijven, maar ik vind mijn situatie abnormaal. Ik mag bv. na 7uur (avond) niet meer uit huis naar een vriendin, tenzij er een feestje is ofzoiets. Ik mag zelfs niet bij een vriendin blijven slapen, enzovooorts
Met citaat reageren
Oud 16-08-2011, 01:49
honestsmile
honestsmile is offline
Citaat:

Sowieso kost op jezelf wonen aardig wat geld, wat de meeste 16 jarigen niet zelf kunnen verdienen.
Nou op begeleid wonen kost het niet ontzettend veel hoor... minder als gewoon op kamers.

Maar dan rest er altijd nog de vraag: Heb jij een indicatie? Anders kom je namelijk sowieso niet op begeleid wonen terecht. Hoe dat met kamertraining zit weet ik niet. Ik ken begeleid wonen van mijn zus.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2011, 17:41
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
@lentekriebel hoe oud was je vriendin? Ik kan misschien overdrijven, maar ik vind mijn situatie abnormaal. Ik mag bv. na 7uur (avond) niet meer uit huis naar een vriendin, tenzij er een feestje is ofzoiets. Ik mag zelfs niet bij een vriendin blijven slapen, enzovooorts
Ik werd ook geacht om niet 's avonds rond te zwerven hoor. Dat was dan geen absolute regel met een tijd erbij, maar het was er wel.

En reken erop dat begeleid wonen juist een hoop meer gezeur is. De begeleiders die ik ervan hebben meegemaakt waren volstrekt debiel, verbraken hun beloften, enzovoort. Hen is geleerd dat jij niets weet, van jezelf geen structuur in je leven brengt, en ze jou alles moeten leren en voorkauwen. Je moet maar net tegen dat soort mensen kunnen...

Voorbeeld: Iemand aan zijn kop zeiken dat ze om 18.00 voor het hele huis een maaltijd op tafel moet zetten, no matter what, terwijl ze net heeft gezegd (met het rooster ernaast) dat ze tot 17.00 school heeft, en 45-55 minuten reistijd om vanaf daar thuis te komen.
Ik heb geprobeerd om datzelfde te zeggen met het idee dat wanneer een volwassen buitenstaander het rustig uit zou leggen, ze over hun 'client = inferieur = nooit je ongelijk toegeven' heen zouden stappen, maar vergeet het maar.
Toen ik letterlijk stelde dat ze eisten dat ze zou speibelen, en een van de door hen zelf in een 'contract' gestelde voorwaarden van daar wonen was normaal naar school gaan, werden ze stil, maar zodra ik mijn hielen had gelicht begonnen haar weer af te zeiken over precies hetzelfde, net zo lang totdat ze ging speibelen om te koken.

Die begeleiders waren een stel 18-25 jarige kinderen die dachten dat ze alles waren nu ze een lullig MBO opleidinkje hadden afgemaakt.

Ik zeg niet dat alle begeleid wonen projecten dermate slechte medewerkers inhuren, maar stel dat jij alles daarop inzet, en dan zo'n huis treft?
Bovendien viel het me op dat alle andere kinderen daar nauwelijks naar school gingen, drugs gebruikten en of al gearresteerd waren geweest, of hard op weg waren om dat te worden. Kun je ertegen om tussen zulke mensen te wonen?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 14:15
Verwijderd
Je zet wel een erg vertekend beeld neer T_ID, ik heb zelf 2 jaar in tehuizen gewoond, waaronder ook kamertraining. Natuurlijk zitten daar ook vreselijke types als begeleiders bij, maar die mensen heb je toch overal.

Jouw negatieve ervaring(en) zijn natuurlijk geen leidraad voor hoe het er overal aan toe gaat.

Mijn ervaring is iig dat die mensen je met alles willen helpen, en dat je er heel redelijk mee kon praten. Iig van mijn ouders mocht ik niet zoveel, en daar kon ik gewoon goede afspraken maken over wanneer ik thuis zou komen. Ik heb me uiteraard wel aan die regels gehouden, dan verloopt je verblijf in zo'n huis ook heel soepel, omdat die begeleiding dan ook wel inziet dat je volwassen genoeg bent om dat soort regels aan te kunnen. En dan mag je ook steeds meer.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2011, 23:50
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Je zet wel een erg vertekend beeld neer T_ID
Nee, ik bespreek een klein deel van mijn ervaring. En aangezien ik geen indicaties kreeg dat die mensen in strijd met regels of hun opleiding en training handelden, denk ik dat dat vaker voor zal komen.

Als je er gaat wonen ben je er bovendien van afhankelijk. Jij koopt niet voor honderd normale begeleiders als jouw huis door twee idioten gerund wordt. Daarom waarschuw ik de TS ook. Twee van zulke clowns in je huis en het kan je je opleiding kosten omdat ze je zo demotiveren dat je je school niet haalt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 20-08-2011, 00:58
honestsmile
honestsmile is offline
Citaat:
Ik werd ook geacht om niet 's avonds rond te zwerven hoor. Dat was dan geen absolute regel met een tijd erbij, maar het was er wel.

En reken erop dat begeleid wonen juist een hoop meer gezeur is. De begeleiders die ik ervan hebben meegemaakt waren volstrekt debiel, verbraken hun beloften, enzovoort. Hen is geleerd dat jij niets weet, van jezelf geen structuur in je leven brengt, en ze jou alles moeten leren en voorkauwen. Je moet maar net tegen dat soort mensen kunnen...

Voorbeeld: Iemand aan zijn kop zeiken dat ze om 18.00 voor het hele huis een maaltijd op tafel moet zetten, no matter what, terwijl ze net heeft gezegd (met het rooster ernaast) dat ze tot 17.00 school heeft, en 45-55 minuten reistijd om vanaf daar thuis te komen.
Ik heb geprobeerd om datzelfde te zeggen met het idee dat wanneer een volwassen buitenstaander het rustig uit zou leggen, ze over hun 'client = inferieur = nooit je ongelijk toegeven' heen zouden stappen, maar vergeet het maar.
Toen ik letterlijk stelde dat ze eisten dat ze zou speibelen, en een van de door hen zelf in een 'contract' gestelde voorwaarden van daar wonen was normaal naar school gaan, werden ze stil, maar zodra ik mijn hielen had gelicht begonnen haar weer af te zeiken over precies hetzelfde, net zo lang totdat ze ging speibelen om te koken.

Die begeleiders waren een stel 18-25 jarige kinderen die dachten dat ze alles waren nu ze een lullig MBO opleidinkje hadden afgemaakt.

Ik zeg niet dat alle begeleid wonen projecten dermate slechte medewerkers inhuren, maar stel dat jij alles daarop inzet, en dan zo'n huis treft?
Bovendien viel het me op dat alle andere kinderen daar nauwelijks naar school gingen, drugs gebruikten en of al gearresteerd waren geweest, of hard op weg waren om dat te worden. Kun je ertegen om tussen zulke mensen te wonen?
Nou ik moet zeggen, dat ik dezelfde ervaring heb... En dan wel van een aantal instellingen. Daar is soms niet eens te zien wie de client is en wie de leiding is.... En dat er veel dingen vreemd lopen heb ik ook mee gemaakt (ik heb er overigens zelf nooit gewoond). Maar die negatieve dingen die heb je toch echt in heeel veel van die instellingen.

Maar met kamertraining kan dit best anders zijn hoor, ik ken alleen de instellingen die werken met mensen die allemaal een indicatie hebben. Kan van alles zijn. En daarbij heb ik veel slechte dingen mee gemaakt.... Maar het is wel zo dat er bij die instellingen juist veel vrijheid is. Te veel als je het mij vraagt.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2011, 23:41
Takkie89
Avatar van Takkie89
Takkie89 is offline
Hoe de begeleiding is in een instelling is altijd verschillend en niet neer te zetten in een objectief beeld.

Hm, als de topic-starter wil, mag ze me mailen over begeleid wonen enz, want door opleiding en een zusje wat er zelf in zit weet ik op zich best wel wat.
__________________
Speel zonneschijn, ook als het regent!
Met citaat reageren
Oud 21-08-2011, 01:27
honestsmile
honestsmile is offline
Citaat:
Hoe de begeleiding is in een instelling is altijd verschillend en niet neer te zetten in een objectief beeld.

Hm, als de topic-starter wil, mag ze me mailen over begeleid wonen enz, want door opleiding en een zusje wat er zelf in zit weet ik op zich best wel wat.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar hoe jij of je zusje dat ervaren? Misschien is het bij jullie wel heel positief.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2011, 16:28
thatgirl01
Avatar van thatgirl01
thatgirl01 is offline
Zou iemand mij dan kunnen uitleggen wat het verschil tussen begeleid wonen en kamer training precies is? En als je een indicatie hebt, moet je dit dan alsnog zelf betalen? Of doet de overheid dit? Want hoe moet dat dan met ouders die op uitkering leven.. En @Takkie89 ik zal je nog wel mailen
Met citaat reageren
Oud 30-08-2011, 21:34
Verwijderd
Begeleid wonen is bedoeld voor mensen van allerlei leeftijden die niet altijd 100% voor zichzelf kunnen zorgen. De begeleiding is niet inwonend. Het gaat bv. om mensen met een lichte verstandelijke beperking of chronische psychiatrische problematiek.
Kamertraining is bedoeld voor jongeren die om welke reden dan ook niet bij hun ouders kunnen wonen (door hevige ruzie of doordat de ouders in de gevangenis zitten ofzo), maar er nog niet helemaal klaar voor zijn om echt zelfstandig te wonen.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2011, 09:14
Verwijderd
Citaat:
@Lotte^^ ik wil gewoon blijvend uit huis. Dat ik er dus blijf tot ong me 18e tot ik een kamer vind en op kamers of iets dergelijks kan gaan

@lentekriebel hoe oud was je vriendin? Ik kan misschien overdrijven, maar ik vind mijn situatie abnormaal. Ik mag bv. na 7uur (avond) niet meer uit huis naar een vriendin, tenzij er een feestje is ofzoiets. Ik mag zelfs niet bij een vriendin blijven slapen, enzovooorts
Ze was 16 toen ze het huis uit ging geloof ik. Het klinkt inderdaad alsof je ouders erg streng zijn, maar dat betekent echt niet meteen dat je naar kamertraining kunt. Er moet toch heel wat mis zijn. Ik snap dat deze situatie echt niet leuk is, maar, niet lullig bedoeld, er zijn maar weinig pubers die het eens zijn met hun ouders over dit soort dingen.

Het is mij nog niet duidelijk of je nu al in contact bent met de hulpverlening.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-09-2011, 02:32
honestsmile
honestsmile is offline
Citaat:
Zou iemand mij dan kunnen uitleggen wat het verschil tussen begeleid wonen en kamer training precies is? En als je een indicatie hebt, moet je dit dan alsnog zelf betalen? Of doet de overheid dit? Want hoe moet dat dan met ouders die op uitkering leven.. En @Takkie89 ik zal je nog wel mailen
Heb je nu wel of geen indicatie? Want het lijkt net of je wil gaan kiezen tussen kamertraining en begeleid wonen.
Maar om even een vraag van je te beantwoorden, ik weet alleen van begeleid wonen hoe het gaat met betalen. Bij begeleid wonen is het zo(die waar ik mee bekend ben) dat er een deel zelf betaald moet worden. Maar hierbij werd er wel gelet op je inkomsten en die van de ouders ook geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2011, 14:13
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Je schrijft dat je eerder contact hebt gehad met Spirit. Voor de hulpverlening van Spirit had je ook een indicatie (waarschijnlijk heb je eerst een intake gehad bij Bureau Jeugdzorg of ben je verwezen via de GGZ), zij schreven toen een verslag en melden aan bij Spirit. Dat verslag was toen je indicatie en dat is wat je ook nodig hebt voor begeleid wonen, zoals 16+ (wel een nieuwe indicatie dan waarschijnlijk)
Heb je momenteel een contactpersoon van Bureau Jeugdzorg of is alle hulpverlening afgesloten?
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Begeleidend wonen of zoiets ?
Verwijderd
6 30-08-2012 23:43
Psychologie Het-Grote-Lucht-Je-Hart-Topic #147
Verwijderd
500 07-07-2009 16:45
Beleidszaken Gewaagd fototopic beveiliging
Raven
153 04-05-2005 19:17
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap 'Mislukken integratie schuld PvdA'
Atje85
148 13-01-2004 22:26
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Beleid voormalig minister Borst (D66) helpt bij wegwerken wachtlijsten
Cleopatraan
18 25-11-2002 12:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:44.