Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-09-2011, 16:32
Verwijderd
Nu is er bij ons op school veel commotie over de nieuwe rectrix die allemaal nieuwe, strengere regels bedenkt. Ook op twitter wordt er veel over gepraat. Soms ook met niet al te aardige woorden
Nou is ze vandaag een aantal klassen binnengestormt om (specifieke) leerlingen te zeggen dat ze niet meer over de school mogen tweeten (ze checken dus gewoon onze tweets). Mag dat zomaar?
Wat mij betreft heeft zij noch de school enigzins te maken met wat wij buiten school zeggen.
Ook doet haar 'bevel' afbraak aan artikel 7.3 van de grondwet:
Citaat:
Artikel 7

1.Niemand heeft voorafgaand verlof nodig om door de drukpers gedachten of gevoelens te openbaren, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.

2.De wet stelt regels omtrent radio en televisie. Er is geen voorafgaand toezicht op de inhoud van een radio- of televisieuitzending.

3.Voor het openbaren van gedachten of gevoelens door andere dan in de voorgaande leden genoemde middelen heeft niemand voorafgaand verlof nodig wegens de inhoud daarvan, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet. De wet kan het geven van vertoningen toegankelijk voor personen jonger dan zestien jaar regelen ter bescherming van de goede zeden.
En in mindere maten misschien ook met arikel 10.1:
Citaat:
Artikel 10

1.Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer.
Zijn er verder nog andere wetten of dingen waarop wij ons kunnen beroepen mocht zij zich blijven inmengen met onze tweets?

Alvast bedankt voor de info!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-09-2011, 17:06
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
(ze checken dus gewoon onze tweets)
Je klinkt hier zodanig verbaasd over, dat ik toch even wil dubbelchecken dat je wel weet dat alles wat je op twitter gooit openbaar is voor iedere aardbewoner met een internetaansluiting, en dat het volledig buiten je macht ligt wat er daarna met de berichten gebeurt, hè?

Voor de rest is alleen de grondwet niet toereikend om te beslissen wat je wel of niet mag zeggen in veel gevallen. Zo zijn er zaken als smaad en laster. Maar dit hangt af van wat er precies geschreven is. (En als er op twitter al problemen over zijn, moet je de berichten hier dus niet gaan herhalen )

Of de rectrix in haar recht staat, weet ik niet. Wel dat het iets gecompliceerder kan liggen dan twee eenvoudige citaatjes uit de grondwet
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2011, 17:13
Verwijderd
Zij heeft volledig het recht die tweets te gaan zoeken en lezen, want het is gewoon openbaar, dus daar ga je echt niets op winnen in een discussie. (Vergelijk het met dingen staan roepen op een plein; zij heeft het volste recht ook naar dat plein te gaan en te horen wat je zegt, je kan niet zeggen dat ze daar niet mag komen en dat ze niet mag luisteren oid, openbare tweets zijn gewoon een soort uitroepen op een plein, feitelijk.)

Ze kan niet verbieden dat mensen over school tweeten, maar er bestaat idd wel zoiets als smaad en laster. Dus je kan echt niet zomaar alles gaan tweeten en denken dat het allemaal maar vrijheid van meningsuiting is en dús toelaatbaar.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2011, 17:36
Groentensoep
Groentensoep is offline
Maak 300 twitteraccounts, post allemaal (anoniem) berichten over school, net zo lang tot ze inzien dat die regelgeving nutteloos is. Als jullie hulp nodig hebben... PBtje
Ik werk graag mee om zulke bullshit regels lekker de grond in te trappen.

Kijken hoe lang ze het volhouden om alles te controleren wanneer een spambot 24/7 over school praat
Met citaat reageren
Oud 12-09-2011, 17:38
Verwijderd
Citaat:
Maak 300 twitteraccounts, post allemaal (anoniem) berichten over school, net zo lang tot ze inzien dat die regelgeving nutteloos is. Als jullie hulp nodig hebben... PBtje
Ik werk graag mee om zulke bullshit regels lekker de grond in te trappen
Hiermee ga je het dus nooit winnen.

Ik stel voor dat je ten eerste op let waar je over twittert. Ik kan me voorstellen dat de school het niet prettig vind dat jij alleen maar rotberichten erover loopt te schrijven. Verder, als het gewone berichten betreffen zou ik eerst eens met je rectrix gaan praten waarom het precies verboden wordt. Leg dan uit dat het nergens voor nodig is om de twitterberichten te verbieden als er ook niets vervelends instaat.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2011, 17:43
Groentensoep
Groentensoep is offline
Citaat:
Hiermee ga je het dus nooit winnen.

Ik stel voor dat je ten eerste op let waar je over twittert. Ik kan me voorstellen dat de school het niet prettig vind dat jij alleen maar rotberichten erover loopt te schrijven. Verder, als het gewone berichten betreffen zou ik eerst eens met je rectrix gaan praten waarom het precies verboden wordt. Leg dan uit dat het nergens voor nodig is om de twitterberichten te verbieden als er ook niets vervelends instaat.
Niet? Hoe willen ze mensen straffen/aanspreken over tweets als er 10tallen of zelfs 100en neppe twitteraccounts zijn die posten onder de naam van random scholieren op die school?

Ik neem aan dat niet iedereen zijn twitternaam had moeten afstaan. Hoe checken ze wie echt is en wie niet?
Met citaat reageren
Oud 12-09-2011, 17:46
Verwijderd
Hoe geef jij dan aan dat je volwassen genoeg bent om er eerst gewoon eens over te praten?

Als je je school de indruk wil geven dat die regel volkomen terecht is, en dat de rest van de school ontiegelijk kinderachtig is moet je vooral doorgaan met zo'n plan.

Wil je echter een fatsoenlijke oplossing, zou ik toch eerst eens even in gesprek gaan met de rectrix.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2011, 17:52
Groentensoep
Groentensoep is offline
Citaat:
Hoe geef jij dan aan dat je volwassen genoeg bent om er eerst gewoon eens over te praten?

Als je je school de indruk wil geven dat die regel volkomen terecht is, en dat de rest van de school ontiegelijk kinderachtig is moet je vooral doorgaan met zo'n plan.

Wil je echter een fatsoenlijke oplossing, zou ik toch eerst eens even in gesprek gaan met de rectrix.
Sorry, tweets gaan controleren met zo'n regeltje? Ik neem aan dat de school al genoeg gepraat heeft. Alleen zo'n regel bedenken vraagt er gewoon om. Kinderachtige regeltjes gemaakt door mensen die denken zelfs je communicatie willen controleren moeten gewoon op het laagste niveau aangepakt worden
Met citaat reageren
Oud 12-09-2011, 17:53
ganralph
ganralph is offline
@ Groentensoep: wat denk je daar me op te schieten, behalve dat je de rectrix nog verder irriteert, waardoor ze wellicht nog strenger wordt?

Je lost er niets mee op, je verstoort de relatie met de school en twitter kan al je accounts verwijderen. En dan?
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2011, 18:06
Groentensoep
Groentensoep is offline
Citaat:
@ Groentensoep: wat denk je daar me op te schieten, behalve dat je de rectrix nog verder irriteert, waardoor ze wellicht nog strenger wordt?

Je lost er niets mee op, je verstoort de relatie met de school en twitter kan al je accounts verwijderen. En dan?
- De school kan je twitterberichten niet meer controleren. Ze weten niet meer welke echt zijn en welke niet. Tenminste, als ze niet de usernames van hun scholieren hebben, anders schiet je er weinig mee op.
- Reactiesnelheid voor het verwijderen van zulke accounts is niet bepaald snel, zeker als je er geen spam mee stuurt. Je praat immers over school, er wordt geen reclame geplaatst. Zelfs bij het posten van reclame (en dan zelfs alleen reclame, iedere dag een paar uur lang met 20 minuten interval per bericht) leven die accounts meestal langer dan een week. Slechts zo'n 5% haalt geen week.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2011, 18:23
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
- De school kan je twitterberichten niet meer controleren. Ze weten niet meer welke echt zijn en welke niet. Tenminste, als ze niet de usernames van hun scholieren hebben, anders schiet je er weinig mee op.
- Reactiesnelheid voor het verwijderen van zulke accounts is niet bepaald snel, zeker als je er geen spam mee stuurt. Je praat immers over school, er wordt geen reclame geplaatst. Zelfs bij het posten van reclame (en dan zelfs alleen reclame, iedere dag een paar uur lang met 20 minuten interval per bericht) leven die accounts meestal langer dan een week. Slechts zo'n 5% haalt geen week.
Klopt, maar twitter zou mogelijk (op lange termijn) je echte account ook kunnen blokkeren.
En hoe dan ook: je hebt nog steeds een verstoorde relatie met school, en mogelijk worden de regels alleen maar strenger. Wat is er mis met een fatsoenlijk gesprek?

Daarnaast zijn smaad en laster strafbaar voor de Nederlandse wet. Als (!) daar dus sprake van is, en jij hebt een spambot instructie gegeven om iedere minuut een smadelijk bericht te posten, dan heb je een probleem.

Maar goed, misschien is het een goed plan om naar de vraag van TS terug te gaan en hier niet alleen maar stoer te praten over domme tegenacties.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2011, 15:41
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Daarnaast zijn smaad en laster strafbaar voor de Nederlandse wet.
Er moet wel veel aan de hand zijn voordat daar sprake van is. Een berichtje op twitter a la "School X is kut" valt daar niet onder.

Maar, specifiek die rector (is rectrix eigenlijk wel een woord?) bij naam noemen en van pedofilie beschuldigen, of iets anders dat duidelijk onwaar en grievend is, dat dan weer wel.

Niet strafbaar dus waarschijnlijk. Niet dat dat soort berichten daarmee 100% goed en prima zijn. Ik kan me voorstellen dat de school niet blij is met eventuele negatieve berichten, al helemaal niet als ze op een persoon gericht zijn. Maar tegelijkertijd kun je ook geen spreekverbod instellen.

Als de leerlingen nu gewoon eens mans genoeg waren te overleggen met het schoolbestuur in plaats van achter hun rug om negatieve dingen te zeggen, maar verder hun kop te houden, was het waarschijnlijk al een stuk beter geregeld.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 26-09-2011, 17:46
Pim
Avatar van Pim
Pim is offline
Ik ben Pim van de scholieren.com redactie. Ik twitter zelf ook en vind dit daarom wel een interessante vraag.

Ik schrijf de Laks-rubriek voor de site en ik ga deze doorsturen naar het LAKS. Dan krijgen we een officieel antwoord, waar jij ook echt iets mee kan RVKL.

Jullie horen van me!

Groet,
Pim
Met citaat reageren
Oud 27-09-2011, 08:45
Verwijderd
Citaat:
Hiermee ga je het dus nooit winnen.
Wedje leggen van wel?
Met citaat reageren
Oud 27-09-2011, 08:46
Verwijderd
Citaat:
(is rectrix eigenlijk wel een woord?)
Alleen in feministische woordenboeken maar officieel is zijn mentor en rector geslachteloos.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2011, 09:21
CuwleMandarijn
Avatar van CuwleMandarijn
CuwleMandarijn is offline
NEE! wat jij op je thuisfront zegt over de school, heeft niks te maken, Alleen als het invloed heeft en het kwetsende beledigende of andere meningen op roept bij anderen, is het niet verboden
__________________
Dat is nou het punt, je bent wel aardig, en lief, en 3 jaar, maar toch wordt je gezocht in 42 staten...
Met citaat reageren
Oud 27-09-2011, 11:43
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
RVKL, realiseren jullie je eigenlijk wel wat het posten op Twitter inhoudt? Je mag dan wel vrijheid van meningsuiting hebben, maar als je iets publiceert dan moet je je ook realiseren dat je de consequenties daarvan moet dragen. Reacties van anderen op jouw uitspraken moet je dus maar accepteren, daar hebben zij ook recht op.

Als jij (negatieve) berichten over je school op twitter plaatst, waar iedereen ze dus kan lezen, heeft jouw rector het volste recht om daarover verduidelijking te vragen of je er op aan te spreken. Als de berichten onwaar of beledigend zijn vind ik het terecht dat bij herhaling iemand die op een middelbare school zit een gepaste straf krijgt.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 27-09-2011, 12:57
Verwijderd
Artikel 7 houdt in dat je alles mag zeggen en publiceren wat je wil, zonder dat er censuur mag worden toegepast. Het houdt niet in dat je niet zelf verantwoordelijk bent voor wat je zegt en daar niet op aangesproken kan worden en/of geen consequenties ervan kan verwachten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:31.