Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-10-2011, 18:17
zatraki
zatraki is offline
Ik ontvang tot december een bedrag van € 400,-. Maar in januari wordt het 300 euro. Hoe kan dat? Als dat gebeurt kan ik niet rondkomen. Ik heb nu al moeite mee om rond te komen. Wat kan ik het beste doen? Mijn ouders willen niet helpen. Ik vind dit fucketup en ik zweer het. Mijn vriend had dit ook hij had toen een brief geschreven naar ib groep en hij kreeg meer volgens mij weet het niet zeker.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-10-2011, 18:23
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Hm. Ik kan zo snel alleen iets vinden over een mogelijke verlaging van de aanvullende beurs - maar da's geen stufi, toch? Hoewel ik me kan indenken dat er wel dezelfde oorzaken zijn (volgens mij hangt stufi ook af van o.a. het inkomen van je ouders).
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 18:46
zatraki
zatraki is offline
ja dat bedoel ik precies met die aanvullende beurs, wordt lager
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 19:06
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Is dan één van die dingen die daar genoemd worden (ouders verdienen meer, verandering in situatie broer/zus, ect.) dan op jouw situatie van toepassing?
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 19:08
ganralph
ganralph is offline
De aanvullende beurs is gebaseerd op het inkomen van je ouders twee jaar geleden (het peiljaar). Nu ontvang je dus aanvullende beurs op basis van hun inkomen van 2009. Als zij in 2010 ineens meer zijn gaan verdienen, heb jij in 2012 minder recht op aanvullende beurs.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 20:01
Ivo
Ivo is offline
En de aanvullende beurs is ook nog afhankelijk van de situatie en leeftijd van eventuele broers/zussen.

Studeerde je broer/zus dit jaar nog (met recht op stufi) en volgend jaar niet meer? Dan gaat DUO er van uit dat je broer/zus nu al zijn/haar kosten zelf kan dragen, dus kunnen je ouders volgens DUO meer aan jou bijdragen.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 20:28
zatraki
zatraki is offline
Ja mijn broertje wordt in april 2012 18 jaar hij gaat dan studi krijgen. En daarom krijg ik minder zeker?
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 20:33
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Yes. Dat staat ook in de link die ik gaf:

Citaat:
Er is iets veranderd in de situatie van je broer of zus.
- Je ouders verzorgen minder andere (schoolgaande) kinderen in het schooljaar 2011/2012 dan in het schooljaar ervoor. Voor deze broers of zussen wordt een bedrag in mindering gebracht op de bijdrage die we voor je ouders berekenen. Als je ouders minder kinderen verzorgen wordt je aanvullende beurs dus lager.
- Je broer of zus is klaar met de studie óf komt in de leenfase. De ouderbijdrage wordt vanaf dat moment alleen nog maar verdeeld over de kinderen die een aanvullende beurs hebben.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 20:36
zatraki
zatraki is offline
Ja mijn broertje wordt in april 2012 18 jaar hij gaat dan studi krijgen. En daarom krijg ik minder zeker?
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 20:37
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik had al op je bericht gereageerd!
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 04-10-2011, 18:29
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik vind het alleen vreemd dat je din minder krijgt. Ik kreeg juist meer toen m'n broertje ook ging studeren en volgens mij is dat ook logischer omdat je ouders hun bijdrage dan over meer kinderen moeten verdelen en ze dus minder per kind kunnen bijdragen en de aanvullende beurs dus omhoog gaat.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 04-10-2011, 19:39
Anna_Nibud
Avatar van Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Dag Zatraki,

heb je al contact opgenomen met DUO? Zij kunnen precies uitleggen hoe zij tot de vermindering komen. Het is wel heel goed dat je nu al actie onderneemt, want je realiseert je wat dat betekent als je 100 euro per maand minder te besteden hebt... op de site van DUO (de nieuwe naam van de IB-groep) staat hoe ze de aanvullende beurs berekenen. Aanvullende beurs is wel onderdeel van de studiefinanciering.

Maar goed, wat ik eigenlijk wil zeggen: kijk ook naar je andere inkomensmogelijkheden. Vraag je zorgtoeslag aan? Kun je extra verdienen of ergens minder geld aan uitgeven? Zo kun je ook zorgen om rond te komen. Kijk hier wat studenten gemiddeld uitgeven.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Wajong en studeren/stufi
Lorelei
13 06-07-2009 18:00
Algemene schoolzaken [duaal studeren] duidelijkheid!
Hardst33lo
16 07-09-2004 00:41
Werk, Geld & Recht ouders financieel verantwoordelijk tot je 21 ste?
metallica
14 02-09-2004 12:54
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Studiefinanciering wordt een lening!
FreakXL
24 30-09-2003 13:51


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:26.