Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-06-2002, 20:50
lieve
lieve is offline
Hey,
ik dacht dat dit wel een leuk ideetje zou kunnen zijn voor sommige scholen!
Bij ons op school is er reeds voor het 2 de jaar een project bezig... vertrouwensleerlingen!
Dit zijn leerlingen die gewoon schoolgaan, maar die na de schooluren een opleiding genieten,van bij ons het Centrum Voor Leerlingen Begeleiding,om leerlingen te helpen met bepaalde problemenen. Van pesten tot liefdesproblemen, zware klasproblemen.
Wij moeten natuurlijk niet leerkracht of toezichter/opvoeder gaan spelen. Wij helpen gewoon de leerlingen die met een probleem tot bij ons komen.
In België is dit project in een aantal scholen al een tijdje bezig.
Wij hebben zelfs opleidingsdagen, en daar leren wij mensen kennen van over heel Vlaanderen en leren wij met mensen omgaan, onze lichaamstaal kennen en die van anderen. En leren we ook omgaan met bepaalde onderwerpen zoals Homoseksualiteit.
Indien het probleem te groot is kunnen wij die leerling doorverwijzen naar ons'Centrum voor Leerlingen Begeleiding'.
Maar wij kunnen die leerlingen niet verplichten.
Dit initïatief werkt bij ons heel goed. Leerlingen durven vaak de stap niet zetten om naar een leerkracht te gaan met een probleem.

Dus, ik dacht dat misschien dit een goed ideetje was om volgend jaar bij andere scholen zowel in Belgïe als in Nederland verder te verspreiden.
Groetjes
__________________
Ik hou van ... alleen van ..., ik kan nie leven in een wereld MET jou!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-06-2002, 22:49
Tucker
Tucker is offline
Goed idee
ik wil meer weten over dit project
vraag ook eens info bij het laks!
LAKS
__________________
Wees paraat (Lord Baden Powwel of Gilwell)
Met citaat reageren
Oud 28-06-2002, 12:16
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
kvind 't een heel goed idee, maar kmoet eerlijk zeggen dat ik liever naar een vertrouwenspersoon zou stappen als naar een leerling; die kan ik elke dag tegen komen en is even oud als ik... daar ga ik dan niet mijn problemen aan vertellen!

maar kvind't wel handig voor de mensen bij wie het wél scheelt, de stap om hulp te zoeken...
hebben jullie naast die vertrouwensleerlingen dan ook nog een vertrouwenspersoon?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2002, 13:29
lieve
lieve is offline
Over de tweede reactie:
Tuurlijk hebben wij ook vertrouwenspersonen.
Onze leerkrachten van Moraal en Godsdienst zijn zowiezo vertrouwenspersonen, maar onze leerkrachte van de LO lessen voor de meisjes die begeleid ons door de opleiding, en die is daardoor ook vertrouwenspersoon.

Over die eerste reactie:
het is zo dat wij niet steeds als wij die persoon in de gangen tegenkomen, dat we die in't oog gaan houden zenne. Wij hebben ook ons schoolleven, wij doen enkel iets indien zij het vragen.
__________________
Ik hou van ... alleen van ..., ik kan nie leven in een wereld MET jou!!
Met citaat reageren
Oud 28-06-2002, 14:20
Verwijderd
Bij mijn zusje op school hadden ze het ook, en dat werkte niet. Er kwamen alleen maar leerlingen (en dan vaak nog klasgenoten ook) langs voor een gezellig praatje. Op zich wel een manier om kennis te maken met de vertrouwensleerlingen. Alleen als dat vrijwel het enige is wat er in een jaar bereikt wordt... Ze zijn er voor zover ik weet ook mee gestopt na dat jaar.

Op zich is het wel een idee, denk ik. Maar moeten die vertrouwensleerlingen echt leerlingen uit de hoogste klassen zijn, vind ik.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2002, 14:25
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Als het echt werkt lijkt het me wel een leuk idee, ik kan me goed voorstellen dat sommige kinderen het makkelijker vinden om naar een andere leerling te stappen dan naar een docent (andersom trouwens ook)
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 28-06-2002, 16:19
lieve
lieve is offline
Bij zijn het leerlingen vanaf 16 jaar, we kunnen er geen graad of jaar opplakken omdat er steeds lln zijn die blijven zitten en dan benadeeld worden.
Bij ons was het 1ste jaar ook een flop, maar met nieuwe mensen, nieuwe begeleidingsleerkracht...
En ook strikte regels is het dit jaar zelfs fantastisch gelukt.
__________________
Ik hou van ... alleen van ..., ik kan nie leven in een wereld MET jou!!
Met citaat reageren
Oud 28-06-2002, 18:20
bulbanos
Avatar van bulbanos
bulbanos is offline
voor zover ik weet is dat bij ons ook redelijk geflopt door tekort aan leerlingen met problemen
Met citaat reageren
Oud 29-06-2002, 14:16
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
hmm weet niet of het werkt. Kijk die mensen zijn zelf ook pubers en die veranderen ook constant. Je weet nooit of ze voor de volle 100% te vertrouwen zijn. En je moet het wel aankunnen natuurlijk als leerling zijnde.
__________________
Als, als, als, wat een kutwoord. ALS ik een kutje had zat ik ook wel op paardrijden, maar ik heb verdomme geen kutje.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2002, 14:50
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Bij mijn zusje op school hadden ze het ook, en dat werkte niet. Er kwamen alleen maar leerlingen (en dan vaak nog klasgenoten ook) langs voor een gezellig praatje. Op zich wel een manier om kennis te maken met de vertrouwensleerlingen. Alleen als dat vrijwel het enige is wat er in een jaar bereikt wordt... Ze zijn er voor zover ik weet ook mee gestopt na dat jaar.

Op zich is het wel een idee, denk ik. Maar moeten die vertrouwensleerlingen echt leerlingen uit de hoogste klassen zijn, vind ik.
dat is júíst goed! als je ergens mee zit kun je beter naar een vertrouwensleerling stappen waar je in een eerder stadium al affinietiet mee hebt gekregen. Dat verstevigt het vertrouwen

maar als het inderdaad alleen daarbij blijft... dan is het ook niet het ultiemste efficiente orgaan
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 17:00
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
Je moet dan echte leerlingen nemen die sterk in hun schoenen staan, niet pesten enzo en gewoon heel erg sociaal zijn. Wanneer dat allemaal goed zit, kan dit. En deze mensen moeten een uiters 'beroepsgeheim' hebben. Wel moeten ze dit weer met een hoger staand iemand als een vertrouwingspersoon voor deze vertrouwingsleerlingen kunnen bespreken.

Op zich is het een goed idee denk ik, maar ik verwacht wel dat er alleen de jongste kinderen zouden komen, niet mensen die even oud of misschien wel ouder zijn dan de vertrouwingsleerling.
__________________
I like to say what I want to say
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Ik zit er even helemaal doorheen
Nebel
6 12-01-2005 19:37
Psychologie Hoe is de vertrouwenspersoon bij jou op school?
metallica
48 30-05-2004 19:59
Psychologie Vertrouwingsleerlingen???
kleinedraak
11 14-11-2002 20:00
Psychologie mn broertje weer
hopefully
39 16-09-2002 16:21
Psychologie de schoolpsycholoog - onzin of niet?
de abt van sion
26 20-06-2002 14:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:37.