Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-02-2007, 17:14
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Hallo iedereen,

Ik zit nu in mijn laatste jaar vwo en over drie maanden komen de eindexamens eraan. Ik heb me ingeschreven voor Nederlands Recht aan de EUR maar ik ben nu heel erg aan het twijfelen. Ik twijfel of ik niet liever geneeskunde ga doen, of ik niet liever een jaar vrij neem. Ik weet het gewoon niet meer. Nu heb ik ook al moeite met mezelf motiveren om uberhaupt nog naar school te gaan.

Ik zou eigenlijk ervaringen willen weten van mensen die een jaar zijn gestopt na de middelbare school. Is dat bevallen, kreeg je spijt en was je liever gewoon gelijk gaan studeren? En helpt het een beetje bij studietwijfels?

(En ja er zijn al topics over maar ik kon niet echt een goed antwoord vinden.)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-02-2007, 17:15
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
ik weet wat je bedoelt .
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 17:29
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
>> Studiekeuze
__________________
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 17:44
Verwijderd
ik ben na mn eindexamen een jaar met school gestopt en dat is echt zo ontzettend goed voor me geweest. ik had geld om op mezelf te gaan wonen, heb geleerd voor mezelf te zorgen, had tijd zat om na te denken wat ik echt wilde en was na dat jaar ontzettend gemotiveerd om weer verder te gaan studeren.
doen dus, zou ik zeggen...
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 17:54
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Had je niet halverwege het jaar dat je toch maar weer naar school wilde omdat je te lang vrij had zeg maar?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 18:01
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
Ik ben een jaar met school gestopt, maar wel met een doel; ik wilde een jaar lang gaan reizen en heb dat ook gedaan. Ik wilde niet zomaar een jaar vrij nemen en dan gewoon een jaar lang niks doen met mn leven, dat leek me niks. Alleen liep dat jaar een beetje uit, waardoor ik nu dus aan mn tweede 'tussenjaar' bezig ben zeg maar. Alleen vind ik het nu een stuk lastiger. Ik werk fulltime, maar het lukt me maar niet een baantje te vinden wat ik echt leuk vind, en kan dan ook niet wachten om in september eindelijk te gaan studeren.

Al met al kan ik het wel aanraden, maar alleen als je ook weet wat je met dat jaar wil gaan doen.

Oh en zelfs na twee jaar twijfel ik nog steeds over wat ik wil studeren...
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 18:05
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Ik ben wel van plan om in dat jaar actief open dagen te bezoeken. Het is gewoon dat ik me op dit moment niet in staat voel om naar school te gaan, zit niet zo lekker in mijn vel en het lijkt me heerlijk om gewoon even niets te doen. Ik ben alleen bang dat ik het na 2 maanden alweer zat ben en spijt ga krijgen.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 19:49
Ramble On
Avatar van Ramble On
Ramble On is offline
Ik heb na m'n VWO ook een jaar vrijgenomen. Ik heb eerst een beetje gewerkt en ben toen drie maanden naar Zuid-Amerika geweest. Daarna weer een beetje gewerkt. Het is best relaxed (als je tenminste niet fulltime gaat werken ).
Ik had aan het eind van dat jaar vrij wel zin om te gaan studeren. Ook al ben ik nu alweer gestopt en ga ik volgend jaar een andere studie doen.
__________________
There ought to be a law against you comin' around, you should be made to wear earphones
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 20:54
Verwijderd
Citaat:
Lyne schreef op 19-02-2007 @ 18:54 :
Had je niet halverwege het jaar dat je toch maar weer naar school wilde omdat je te lang vrij had zeg maar?
De meeste mensen worden niet volledig door hun pappiemammie onderhouden, en moeten dan gewoon werken...
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 22:01
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Citaat:
Katje schreef op 19-02-2007 @ 21:54 :
De meeste mensen worden niet volledig door hun pappiemammie onderhouden, en moeten dan gewoon werken...
Volgens mij suggereer je nu dat ik wel onderhouden wordt? Dan moet ik je teleurstellen want ik betaal al 1,5 jaar alles zelf (behalve g,w,l). Maar ik zie werk niet als een 'verplichting' in die zin dat ik er geen werkstukken voor hoef te maken en geen proefwerken hoef te leren, en dat valt me momenteel nogal zwaar. Als je geen tips wilt geven of iets, dan hoef je wat mij betreft niet te reageren.

@De rest; Bedankt voor jullie reacties, ik ga er iig nog eens goed over nadenken.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2007, 07:14
Verwijderd
Ik vind/vond werk een (veel) grotere verplichting - of iig een grotere druk - dan school/studeren, als ik heel eerlijk ben.

Nadat ik klaar was met de HAVO ben ik in eerste instantie verder gaan studeren, maar na een paar maanden ben ik gestopt en ben ik een half jaar gaan werken tot het begin van het volgend studiejaar. Ik was enorm blij dat ik toen weer mocht gaan studeren (vooral omdat je met alleen middelbare school niet echt de leukste baantjes voor het uitzoeken hebt - hoewel ik het wel erg naar m'n zin had in de winkel waar ik werkte, maar toch).

Mijn verhaal en ook dat van de anderen hier zijn allemaal 'succesverhalen', waarin de persoon na dat jaar erg gemotiveerd is om te gaan studeren...ik denk dat dat toeval is, want de meeste verhalen van mensen die ik ken die er tussen uit zijn geweest verliepen heel anders. Die gingen bv. helemaal niet meer studeren of begonnen wel, maar konden het niet meer en stopten er weer me. En dat lijkt me voor de toekomst toch niet zo gunstig.

Denk er heel goed over na voor je wat beslist, ga desnoods iets in deeltijd doen of kijk of er de mogelijkheid is om in februari in te stromen. En bedenk je ook dat een vervolg opleiding heel anders is dan de middelbare school, dat vind ik iig.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2007, 10:39
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Lyne schreef op 19-02-2007 @ 19:05 :
Ik ben wel van plan om in dat jaar actief open dagen te bezoeken. Het is gewoon dat ik me op dit moment niet in staat voel om naar school te gaan, zit niet zo lekker in mijn vel en het lijkt me heerlijk om gewoon even niets te doen. Ik ben alleen bang dat ik het na 2 maanden alweer zat ben en spijt ga krijgen.
Voor open dagen ben je nog niet te laat hoor. Er zijn nog veel scholen die last-minute informatiedagen verzorgen en ook nog best wat scholen met proeflessen enzo. Dus dat hoeft niet persé volgend jaar.

En onthou dat je ook nog een paar maanden vakantie hebt straks. Tussen de examens en de uitslag zit al een paar weken en daarna nog een volledige zomervakantie. Dus als je het alleen doet voor dat 'even heerlijk om niks te doen', dan moet je je toch afvragen of de zomervakantie daar niet al voldoende voor is?

Ik heb zelf afgelopen jaar 3,5 maand vrij gehad na m'n zomervakantie (dus alles bij elkaar zo'n 5 maanden) en om niks te doen is dat echt te lang. En als je gaat werken moet je maar kijken waar je terecht komt; men staat niet om je te springen. En uiteindelijk was bij mij nog het gevaar dat ik helemaal niet meer gemotiveerd was om nog naar school te gaan; ik vond het werken juist prima! Maar dat was overigens in m'n 3e jaar van de uni en dus niet na m'n examen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2007, 12:18
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 20-02-2007 @ 11:39 :
En onthou dat je ook nog een paar maanden vakantie hebt straks.
Inderdaad, ik geloof dat je wel bijna 4 maanden vakantie hebt!!
Dat is toch wel bijna hetzelfde als een half jaartje vrij nemen. Ik zou zeggen ga lekker een tijdje werken en ga daarna een grote rondreis maken door een mooi land. Daarna vind je het vast niet meer erg om weer naar school te gaan.
En over je studietwijfel: verdiep je er nog eens in, praat met studenten. Zorg dat je gewoon goede punten haalt voor je examen, dus dat je alle mogelijkheden openhoudt. Oja en duik maar flink het studentenleven in want dat is een mooie ervaring
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 08:06
Verwijderd
Citaat:
Lyne schreef op 19-02-2007 @ 18:54 :
Had je niet halverwege het jaar dat je toch maar weer naar school wilde omdat je te lang vrij had zeg maar?
een beetje, maar ik had toch geen idee wat ik wilde gaan studeren...

je kan trouwens overal waar je denkt dat je verder wilt leren een dag meelopen. valt altijd wel te regelen. gewoon via de site een e-mail adres opzoeken en vragen om een proefcollege. dan krijg je ook een veel betere indruk dan op de open dagen. (al heb ik mijn studie gewoon op de naam en vooral de inhoud gekozen, geen open dag bezocht ofzo)
Met citaat reageren
Oud 25-02-2007, 15:48
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Ik had precies hetzelfde. Daarom bezit ik nu m'n P rechten en zit ik nu in het 2e jaar van geneeskunde...

Dus als je vragen hebt, ik vermoed dat ik ze wel kan beantwoorden ...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 25-02-2007, 20:00
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Citaat:
Gothic schreef op 25-02-2007 @ 16:48 :
Ik had precies hetzelfde. Daarom bezit ik nu m'n P rechten en zit ik nu in het 2e jaar van geneeskunde...

Dus als je vragen hebt, ik vermoed dat ik ze wel kan beantwoorden ...
Haha grappig. Ik zou je nog wel eens wat vragen willen stellen maar dat doe ik wel via PM dan.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2007, 16:57
fractuur
fractuur is offline
Is instromen in februari geen optie? Dan heb je toch een half jaar vrij gehad. Mocht dat vrij hebben je niet bevallen is een half jaar nog behoorlijk af te zien. Of andersom: beginnen met een studie, kan je het écht niet: stop je voor februari. (ik denk er niet zo makkelijk over zoals ik het nu opschrijf, maar ik denk dat de bedoeling wel duidelijk is)
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 08:10
Verwijderd
Citaat:
fractuur schreef op 26-02-2007 @ 17:57 :
Is instromen in februari geen optie? Dan heb je toch een half jaar vrij gehad. Mocht dat vrij hebben je niet bevallen is een half jaar nog behoorlijk af te zien. Of andersom: beginnen met een studie, kan je het écht niet: stop je voor februari. (ik denk er niet zo makkelijk over zoals ik het nu opschrijf, maar ik denk dat de bedoeling wel duidelijk is)
ik zou dan eerder meteen beginnen en misschien dan stoppen in februari dan in januari/februari instromen. je valt dan eigenlijk altijd tussen twee jaren in, en hebt dus veel minder kansen leuk contact te leggen met je medestudenten. en uiteindelijk duurt je studie altijd een half jaar langer...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-03-2007, 13:26
Verwijderd
Citaat:
fractuur schreef op 26-02-2007 @ 17:57 :
Is instromen in februari geen optie? Dan heb je toch een half jaar vrij gehad. Mocht dat vrij hebben je niet bevallen is een half jaar nog behoorlijk af te zien. Of andersom: beginnen met een studie, kan je het écht niet: stop je voor februari. (ik denk er niet zo makkelijk over zoals ik het nu opschrijf, maar ik denk dat de bedoeling wel duidelijk is)
Instromen in febr kan bij ons alleen in de master
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Kunstmatige Intelligentie. Waar?
Miloutchi
4 28-06-2012 16:25
Studeren Verder studeren ?!
Bucket
4 03-02-2012 15:01
Liefde & Relatie Love hurts!
Fleurrr2010
5 09-04-2010 12:48
Psychologie Het-Grote-Lucht-Je-Hart-Topic #92
rare kwast
497 04-04-2007 21:38
Studeren Twijfel over studiekeuze? Ga een jaar naar het buitenland!
telefooncel
7 09-02-2006 20:05
Liefde & Relatie Sterke gevoelens houden voor een onbereikbare ander
stout!
25 17-02-2004 20:01


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:55.