Oud 12-01-2005, 20:51
Popgamer1989
Avatar van Popgamer1989
Popgamer1989 is offline
Hallo! Ik ben erg bezig met mijn gewicht de laatste tijd. Nou ja, de laatste tijd.. laten we maar zeggen de afgelopen 1.5 jaar . Toen ben ik eigenlijk begonnen met te letten op wat ik eet. Toen ben ik gaan lijnen. Ik ben toen 5 kilo afgevallen. Toen heb ik weer een periode gehad waarin ik weer normaal at . Echter, ik kreeg mijn broeken toen weer wat moeilijker dicht en dit wilde ik absoluut niet (het is heel frustrerend) en ik ben weer begonnen met lijnen. Ik ben nu 4 kilo weer afgevallen. Ik weet ook dat ik gewoon een 'normaal' figuur heb, mijn vriendin zei het vandaag nog tegen mij. Ik weeg nu 55 kilo ongeveer. Ikzelf vind dat dit niet langer meer zo door kan gaan, want ik eet niet zo veel op een dag. Ik wil ook eens gewoon kunnen eten zonder altijd zo'n kutschuldgevoel er gratis bij te krijgen. Ik vind wel dat ik geen eetstoornis heb, daarvoor ben ik te weinig afgevallen en eet ik te normaal. Alleen wil ik van dat schuldgevoel af! Kan iemand reageren en me helpen alsjeblieft? Zou ik heel fijn vinden
Kus
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 21:13
Nebel
Avatar van Nebel
Nebel is offline
Ik zou je wel willen helpen maar heb hetzelfde
hoelang ben je?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 21:50
Freestyler*
Freestyler* is offline
je noemt het (de) topic anorexia, maar je zegt zelf dat je vindt dat je geen eetstoornis hebt

maar vertel eens waarom je je schuldig voelt
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 08:03
Qamra
Avatar van Qamra
Qamra is offline
Een eetstoornis heeft imo niet veel te maken met je eetpatroon of je gewicht. Controle willen hebben over je eten, schuldig voelen als je anders eet dan je voor jezelf gewenste eetpatroon, steeds meer controle willen over het eten en over je gewicht. Dát zijn stoornissen (niet normaal gedrag/verstoort gedrag) mbt eten.

En dan nog is een ES niet zo heel makkelijk te bestempelen.
__________________
|| Eigenlijk heel aardig || Don't be too open-minded, your brains might fall out! || ADT, 01-12-'05! || Generatiecrisis!
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 08:25
OceanEye
Avatar van OceanEye
OceanEye is offline
Ik denk zeker niet dat je eetstoornis hebt. Misschien kan je van je schuldgevoel afkomen door eerst te beginnen met wat meer gezonde dingen te 'snoepen' tussendoor. Gewoon gezonde dingen die je ook lekker vindt. Ik ben bv. dol op fruit, tomaat, paprika etc. Dat is gezond en lekker, dus ik voel me niet schuldig als ik daar iets teveel van eet. Misschien dat je op die manier een beetje van dat gevoel af kan komen. En het is nog goed voor je natuurlijk.
__________________
Ik ben pas dood als niemand meer aan mij denkt.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 09:21
Popgamer1989
Avatar van Popgamer1989
Popgamer1989 is offline
Ik weet het, het is ook heel raar allemaal. Ik weet eigenlijk helemaal niet hoe k tegenover eten sta. Ik heb me vanochtend gewogen en ik ben nu 54.5 kilo. Ik ben 1.77m lang. Ik vind dat zeker niet te weinig. (en nu wil k ABSOLUUT niet naar reacties vissen; als: jawel, je bent veeels te dun...) Ik eet ook wel gezonde dingen, maar ik eet NOOIT tussendoortjes en dat wil ik ook niet. Het is daarom ook moeilijk om daar dan mee te beginnen zeg maar...
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 10:01
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Popgamer1989 schreef op 13-01-2005 @ 09:21 :
Ik weet het, het is ook heel raar allemaal. Ik weet eigenlijk helemaal niet hoe k tegenover eten sta. Ik heb me vanochtend gewogen en ik ben nu 54.5 kilo. Ik ben 1.77m lang. Ik vind dat zeker niet te weinig. (en nu wil k ABSOLUUT niet naar reacties vissen; als: jawel, je bent veeels te dun...) Ik eet ook wel gezonde dingen, maar ik eet NOOIT tussendoortjes en dat wil ik ook niet. Het is daarom ook moeilijk om daar dan mee te beginnen zeg maar...
ja maar waarom niet
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 12:10
Masquerade
Avatar van Masquerade
Masquerade is offline
Citaat:
Popgamer1989 schreef op 13-01-2005 @ 09:21 :
Ik weet het, het is ook heel raar allemaal. Ik weet eigenlijk helemaal niet hoe k tegenover eten sta. Ik heb me vanochtend gewogen en ik ben nu 54.5 kilo. Ik ben 1.77m lang. Ik vind dat zeker niet te weinig. (en nu wil k ABSOLUUT niet naar reacties vissen; als: jawel, je bent veeels te dun...) Ik eet ook wel gezonde dingen, maar ik eet NOOIT tussendoortjes en dat wil ik ook niet. Het is daarom ook moeilijk om daar dan mee te beginnen zeg maar...
Ik vind het eigenlijk wel vrij weinig.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 12:39
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Masquerade schreef op 13-01-2005 @ 12:10 :
Ik vind het eigenlijk wel vrij weinig.
dat soort reacties zegt ze niet te willen
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 14:35
Storm
Storm is offline
Als je het zelf niet kunt veranderen, dan kun je, denk ik, het beste een keer naar je huisarts gaan en met hem/haar overleggen hoe je het kunt veranderen.

Of je een eetstoornis hebt is, denk ik, idd niet afhankelijk van of je wel of niet veel afvalt ed. Wat Qamra zegt: "Controle willen hebben over je eten, schuldig voelen als je anders eet dan je voor jezelf gewenste eetpatroon, steeds meer controle willen over het eten en over je gewicht. Dát zijn stoornissen (niet normaal gedrag/verstoort gedrag) mbt eten."
__________________
Leonoor
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 14:55
Apomes
Avatar van Apomes
Apomes is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 12-01-2005 @ 21:50 :
je noemt het (de) topic anorexia, maar je zegt zelf dat je vindt dat je geen eetstoornis hebt
Anorexia patienten geven dat ook ni toe .
Ik zal vanavond eens reageren want nu moet ik eigenlijk aan het leren zijn
__________________
Today I'm handing out lollipops and ass-whoopins and right now, I'm all out of lollipops!
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 17:06
Verwijderd
Ik denk dat als je van dat schuldgevoel af wil jezelf moet accepteren, ik weet dat het een cliché is. Je kan best letten op wat je eet, maar als je het niet accepteerd dat je af en toe een beetje aankomt zul je niet van dat schuldgevoel afkomen denk ik.

En ik vind dat je gewicht niet per se heel laag is, dat heeft met de bouw van je lichaam te maken dus kan ik niet bepalen. Maar sport je ook? En wat versta je onder normaal eten? Als je ontevreden bent zou ik gewoon naar een dietiste gaan, die kan je beter helpen
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 18:14
lingua
Avatar van lingua
lingua is offline
menstrueer je nog?
__________________
Ik ben niet klein, ik sta gewoon ver weg!
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 18:43
MieX
Avatar van MieX
MieX is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 13-01-2005 @ 12:39 :
dat soort reacties zegt ze niet te willen
Dan moet ze er ook niet bij zeggen dat ze dat zelf normaal vindt
__________________
LAAT ME NOU EENS RUSTIG UITBELEDIGEN!
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 21:39
Phlox
Avatar van Phlox
Phlox is offline
Wij kunnen niet voor jou beoordelen of jij een eetstoornis hebt. Zoals iemand al zei; een eetstoornis hoeft niks met gewicht te maken, maar meer met de manier waarop je met eten omgaat.
Of jij wat fanatiek aan het lijnen bent of echt een eetstoornis hebt, weet ik zo dus niet, maar als je je zorgen maakt zou ik bij de huisarts langsgaan of naar sabn.nl, daar staan ook een soort van testjes.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 10:04
ItsSuuS
Avatar van ItsSuuS
ItsSuuS is offline
ey girl!!
hmm, ik herken dat heel erg van het schuldig voelen, maar ik val alleen nog niet zo best af.. ben er ook niet de hele tijd mee bezig hoor, maar als ik bijvoorbeeld het hele weekend slecht gegeten heb (patat, pizza) dan kan ik me daar behoorlijk kut over voelen. Daarbij wil ik nog wel ff zeggen dat ik ook 1.77meter ben en 67kilo weeg!! dat is bijna 13kilo meer dan jij!!! en ik moet zeggen dat ik niet echt dun ben ofzo, maar mijn BMI is wel goed...
Als je oplossing wil voor het probleem zal ik naar de huisarts gaan, die kan je vast heel goed helpen, daar heeftie tenslotten 10jaar voor lopen studeren


xxx

Heel veel succes meisje
__________________
*Oi With the poodle allready!*
Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 16:27
Popgamer1989
Avatar van Popgamer1989
Popgamer1989 is offline
Bedankt voor jullie reacties allemaal! Eén van jullie schreef dat ik naat de huisarts zou moeten gaan, maar dat durf ik dus echt niet! Ik wil gewoon dat niemand erachter komt en ik weet ook wel dat de huisarts zwijgplicht heeft, maar toch. Mijn moeder zei vandaag nog dat ze dacht dat ik niet was aan het lijnen. Maar aan de andere kant, het voelt zo alsof ik iedereen ben aan het bedriegen! Het klinkt heel raar, maar aan de ene kant wil ik afvallen en aan de andere kant wil niemand pijn doen. Ik menstrueer niet trouwens, maar dat komt door andere invloeden. xxxx
Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 17:53
Apomes
Avatar van Apomes
Apomes is offline
Citaat:
Popgamer1989 schreef op 14-01-2005 @ 16:27 :
Bedankt voor jullie reacties allemaal! Eén van jullie schreef dat ik naat de huisarts zou moeten gaan, maar dat durf ik dus echt niet! Ik wil gewoon dat niemand erachter komt en ik weet ook wel dat de huisarts zwijgplicht heeft, maar toch. Mijn moeder zei vandaag nog dat ze dacht dat ik niet was aan het lijnen. Maar aan de andere kant, het voelt zo alsof ik iedereen ben aan het bedriegen! Het klinkt heel raar, maar aan de ene kant wil ik afvallen en aan de andere kant wil niemand pijn doen. Ik menstrueer niet trouwens, maar dat komt door andere invloeden. xxxx
Tsja, als je geen proffesionele hulp wilt zoeken, zal je het op je eigen moeten doen vrees ik. Niemand van ons kan zien wat jij precies eet of juist niet en dus kunnen we je moeilijk helpen.
Ik zie dat je 15 jaar (?) ofzo bent, ik denk niet dat je je echt zorgen moet maken aangezien vele meisjes van jouw leeftijd graag weinig willen wegen en altijd maar willen afvallen.
Je bent 54 kilo en 177, het is idd wel weinig, maar je moet denken dat je nog volop in je puberteit zit en dus kan alles nog veranderen met je lichaam.
Als je echt constant aan eten denkt, calorien telt, 20 x op de weegschal per dag staat,...Dan kan ik je echt wel aanraden om professioneel hulp te zoeken! Dat is echt niet het leven dat je wilt hebben hoor!
Als je stilletjes aan gaat beginnen te verdikken dan kom je in een moeilijke periode (niet om iemand op stang te jagen, maar dan weet je wat je te wachten staat ).
Als ik een verkeerd getal achter mijn 5 zie staan, dan kan ik wel janken en zal ik een volledige dag niet eten totdat die "magische" 56-57 er terug staat.
En ik heb zelfs professionele hulp en tis nog zo moeilijk...
Maarja beter dat dan opgenomen te worden en verplicht 750 gram per week bij te komen

Zoek gewoon hulp als je het nodig vind, je moeder zal dat veel meer apprecieren dan als je echt Anorexia krijgt en opgenomen moet worden.
__________________
Today I'm handing out lollipops and ass-whoopins and right now, I'm all out of lollipops!
Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 19:12
Vitamintje
Vitamintje is offline
Ik heb zelf anorexia en en het gaat nu (na bijna een jaar klinische opname) gelukkig al een heel stuk beter met me, maar het is echt een kloteziekte. Dus zoek hulp, nu kun je misschien nog poliklinisch behandeld worden. Als je zo door gaat moet je ogenomen worden in het ziekenhuis of in een kliniek en dat is echt heel rot. Ik wens je veel sterkte
Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 20:04
Popgamer1989
Avatar van Popgamer1989
Popgamer1989 is offline
Ja ik wil ook echt niet opgenomen worden! Laat mij nu maar lekker op school zitten en leren.... k wil niet moeilijk zijn voor mijn ouders!! Nee...
Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 20:49
Masquerade
Avatar van Masquerade
Masquerade is offline
Citaat:
MieX schreef op 13-01-2005 @ 18:43 :
Dan moet ze er ook niet bij zeggen dat ze dat zelf normaal vindt
Exactly my point.

54,5 kilo bij 1.77 is nu eenmaal niet veel.
Als ze dat niet horen wilt, jammer dan. Dan moet ze maar geen topic plaatsen en/of haar gewicht noemen.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 21:36
-(L)-
Citaat:
Masquerade schreef op 14-01-2005 @ 20:49 :
Exactly my point.

54,5 kilo bij 1.77 is nu eenmaal niet veel.
Als ze dat niet horen wilt, jammer dan. Dan moet ze maar geen topic plaatsen en/of haar gewicht noemen.
Precies, als je geen reacties wil die op de waarheid slaan moet je geen topic openen. Je BMI is te laag. Of je het moeilijk vindt of niet, probeer toch naar de huisarts te gaan. Op deze manier heb je de kans dat het alleen maar erger wordt. Of praat er met je ouders over, op deze manier houd je jezelf alleen maar voor de gek.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 21:40
vex
vex is offline
kijk s op www.eetstoornis.info daar kan je je bmi uitrekenen voor je eigen leeftijd... aangezien je waarschijnlijk de puberteit nog niet helemaal uit bent, deze meter houdt daar rekening mee... veel sterkte en succes ermee...
Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 22:23
Popgamer1989
Avatar van Popgamer1989
Popgamer1989 is offline
Oh, ik weet, jullie zeggen wel zo makkelijk: ga naar de huisarts, maar zo makkelijk is het voor mij nu eenmaal niet!! Het is heel moeilijk om zeg maar, uit je 'eigen geheime wereldje' te stappen en anderen erbij te betrekken. Het is eigenlijk de eerste x dat k er echt zo open over spreek, daarom doe ik het ook via het forum... begrijp me niet verkeerd, ik vind jullie reacties allemaal stuk voor stuk heel lief, maar het is gewoon moeilijk...
Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 23:13
Masquerade
Avatar van Masquerade
Masquerade is offline
Citaat:
Popgamer1989 schreef op 14-01-2005 @ 22:23 :
Oh, ik weet, jullie zeggen wel zo makkelijk: ga naar de huisarts, maar zo makkelijk is het voor mij nu eenmaal niet!! Het is heel moeilijk om zeg maar, uit je 'eigen geheime wereldje' te stappen en anderen erbij te betrekken. Het is eigenlijk de eerste x dat k er echt zo open over spreek, daarom doe ik het ook via het forum... begrijp me niet verkeerd, ik vind jullie reacties allemaal stuk voor stuk heel lief, maar het is gewoon moeilijk...
Ik denk dat je moet beseffen dat meerdere mensen hier ervaring mee hebben, en dat die mensen hier waarschijnlijk eerder zullen reageren dan mensen die er geen ervaring mee hebben.

Natuurlijk is het moeilijk, maar je hebt hier al de eerste stap gezet. Dus wie weet kan je het nu ook mensen in je omgeving vertellen, zodat je hulp krijgt voordat het te laat is. Laat het aub niet verder gaan dan dit, want je verziekt je hele leven (ongewild en misschien 'onbewust').
Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 23:16
Masquerade
Avatar van Masquerade
Masquerade is offline
Citaat:
Popgamer1989 schreef op 14-01-2005 @ 20:04 :
Ja ik wil ook echt niet opgenomen worden! Laat mij nu maar lekker op school zitten en leren.... k wil niet moeilijk zijn voor mijn ouders!! Nee...
Ze nemen je echt niet zomaar op.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 10:07
Popgamer1989
Avatar van Popgamer1989
Popgamer1989 is offline
ItsSuus schreef: ik voel me schuldig na een weekend patat en pizza eten..

Dat heb ik al bij een appel die ik dan 'teveel' eet.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 11:30
Verwijderd
Ik zal ook even een berichtje plaatsen.

Goed van je dat je dit topic geopend hebt! Het is zeg maar 'de 1e stap in de goede richting'. Want het feit dat je je zorgen maakt over het feit dat je misschien een eetstoornis hebt, betekent dat je zelf ook inziet dat is iets niet goed is.

Een eetstoornis is iets ergs en iets waar je vroeg bij moet zijn om het te voorkomen. Het gaat van kwaad tot erger, ik heb het zelf meegemaakt.

Je begint met lijnen (Soms omdat je inderdaad aan de 'dikke kant' bent, soms ook omdat je het liefst ietsje dunner zou zijn) en valt een paar kilos af, het geeft je zo'n goed gevoel!Je voelt je dunner, beter in je vel je bent 'trots' op jezelf en op je prestatie als het ware. Maar vaak ben je na die paar kilo's niet tevreden, en wil je er meer van af. In sommige gevallen kan dat nog (Als je ietsje dikker was voordat je begon met lijnen) maar in andere geval kom je dan al op het randje van ondergewicht, of erger.

En daarna; Je valt weer een paar kilo's af en je voelt je nog beter Maar je wilt dat goede gevoel niet kwijt! Je wil controle hebben over je eten, en over je gewicht. Je bent vreselijk bang om aan te komen, en als je ook maar een pond - of meer! - aankomt zit je helemaal in de stress. Op dit punt gaat het fout, op dit punt word het obsessief en moet er ingegrepen worden.

Zo ging het bij mij dus ook, en ik stond zelf ook op het randje van een eetstoornis. Ik was in totaal al 14 kilo afgevallen en wilde meer afvallen. Maar op een gegeven moment lukte dat niet meer zo goed, en ik kreeg ik last van vreetbuien. Na zo'n vreetbui voelde ik me zo ontzettend schuldig! Ik deed er alles aan om die vreetbui te compenseren als het waren; het uitbraken, dagenlang niets eten, belachelijk veel sporten, laxerende thee drinken.

En toen had ik zoiets van; Dit is niet goed! Ik wil mijn leven niet laten beheersen door eten! En vanaf dat moment ging het stukken beter. Ik zit nu op een gewicht van 57-58 kg bij een lengte van 1.72 m, en daarbij heb ik een BMI van 19-komma-nog-iets en dus een gezond gewicht.

Nu terug naar jou. Als je denkt dat je op het randje van een eetstoornis zit (Wat je volgensmij zelf ook denkt, aan je posts te lezen) probeer er dan iets aan te doen alsjeblieft! Op dit moment kun je nog makkelijker 'terug', maar hoe meer het eten je leven gaat beheersen hoe moeilijker te weg terug is.

Citaat:
Ja ik wil ook echt niet opgenomen worden! Laat mij nu maar lekker op school zitten en leren... Ik wil niet moeilijk zijn voor mijn ouders! Nee...
Je opnemen doen ze niet zo snel, daar hoef je niet zo bang voor te zijn. Maar dat betekent evengoed dat het niet verstandig is nog meer afvallen. En lekker op school blijven en leren. Als je dat echt wil, en wil blijven doen moet je wel goed blijven eten. Ik weet niet hoeveel je nu eet, maar heel veel kan het niet zijn als je zo weinig weegt en bij een appel al een schuldgevoel krijgt. Maar om te leren heb je nu eenmaal energie nodig en energie haal je uit eten.

Moeilijk zijn voor je ouders? Ik denk dat je ouders het helemaal niet erg vinden om tijd en aandacht in je te steken, als ze daarmee kunnen voorkomen dat je een eetstoornis hebt / krijgt.

Citaat:
ItsSuus schreef: Ik voel me schuldig na een weekend patat en pizza eten...

Dat heb ik al bij een appel die ik dan 'teveel' eet.
Dat schuldgevoel, daar moet je van af. Maar dat wil je zelf ook, zoals je in je 1e post zei, maar je weet alleen niet hoe. Ik weet ook niet precies hoe ik je van dat schuldgevoel af moet helpen. Een schuldgevoel als je koekjes of snoep eet mag je best hebben (In bepaalde mate dan wel!) maar een schuldgevoel bij en appel is helemaal niet nodig!

Dus dat schuldgevoel; Weg ermee!
Een appel is gezond en bevat voedingsstoffen en bouwstoffen en die heeft je lichaam nodig. Dit geld ook voor andere soorten fruit, voor groente, voor brood en aardappelen, voor vlees en voor veel andere producten. Probeer te blijven eten en denk bij het eten (Van vooral bij 'gezonde' producten) dat het goed voor je is. En van een appel word je echt niet dik. En van twee of drie overigens ook niet.

Ik weet niet of je wat hebt aan mijn post, maar ik hoop van wel! Ik hoop dat je inziet dat je al hartstikke slank bent, en helemaal niet verder af hoeft te vallen, en dat zelfs wat aankomen helemaal geen kwaad kan. Probeer dat schuldgevoel weg te krijgen, want het is echt niet nodig! Veel sterkte meid!

Nog een laatste tip; Ik heb deze week het boek 'Verloren lust' van Simone Hooimans gelezen. Dit is het dagboek van een 16 jarige meisje dat anorexia nervosa krijgt. Het boek had bij mij ten eerste een preventieve werking. Ik dacht toen ik het aan het lezen was; Zo ver laat ik het nooit komen! Ook gaf het boek hoop en troost omdat het boek een happy end heeft. Het meisje word op het einde helemaal genezen verklaard, en de begeleiding van haar huisarts was succesvol. Misshien heb jij er ook iets aan als je het leest, het is zeker de moeite waard, echt een mooi boek.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 12:27
vex
vex is offline
dat wilde ik ook nog even kwijt: superknap dat je die eerste stap hebt durven zeggen! je geeft toe dat t niet helemaal in orde is... dat is misschien wel t allerbelangrijkste! sterkte en succes met alles...

xVex
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 13:05
Popgamer1989
Avatar van Popgamer1989
Popgamer1989 is offline
Wow sneeuwvlokje, wat een lange en lieve reactie!

Zoals jouw verhaal al bevestigt, zo gaat het nu bij mij dus ook. Alleen vind ik niet dat ik een eetstoornis heb omdat ik nog niet zoveel ben afgevallen. Dat klinkt raar, maar aan de andere kant voelt het gewoon niet goed hoe ik met mijn lichaam omga. Ik wil het aan de ene kant heel erg graag laten stoppen, maar aan de andere kant in mijn 'eigen' wereldje blijven... Hoe ik dus van dat schuldgevoel afkom, moet ik nog achter zien te komen. Misschien zoals jij zei, door te denken dat dat gezond is. Het probleem is echter: ik eet helemaal geen koekjes, patat, pizza enz. Dat wat ik eet is gezond en dan voel ik me al schuldig.. dus het gaat allemaal zo raar in mun kop zeg maar Maar, ik wil het wel proberen.. bedankt sneeuwvlokje en ook alle andere!!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 13:17
Verwijderd
Citaat:
Popgamer1989 schreef op 15-01-2005 @ 13:05 :
Wow sneeuwvlokje, wat een lange en lieve reactie!

Zoals jouw verhaal al bevestigt, zo gaat het nu bij mij dus ook. Alleen vind ik niet dat ik een eetstoornis heb omdat ik nog niet zoveel ben afgevallen. Dat klinkt raar, maar aan de andere kant voelt het gewoon niet goed hoe ik met mijn lichaam omga. Ik wil het aan de ene kant heel erg graag laten stoppen, maar aan de andere kant in mijn 'eigen' wereldje blijven... Hoe ik dus van dat schuldgevoel afkom, moet ik nog achter zien te komen. Misschien zoals jij zei, door te denken dat dat gezond is. Het probleem is echter: ik eet helemaal geen koekjes, patat, pizza enz. Dat wat ik eet is gezond en dan voel ik me al schuldig.. dus het gaat allemaal zo raar in mun kop zeg maar Maar, ik wil het wel proberen.. bedankt sneeuwvlokje en ook alle andere!!
Graag gedaan! Ik weet hoe je je voelt, en hoe vervelend het is. Ik wens je echt heel veel sterkte & succes toe. Hou je ons een beetje op de hoogte? En als het posten in dit topic je helpt moet je het ook vooral blijven doen. Je kunt me ook altijd PM'en of mailen als je wilt.

Ik wil nog even zeggen dat niet de mate waarin je bent afgevallen bepaald of je een eetstoornis hebt, maar de mate waarin je er (obsessief) mee bezig bent. Dus je hoeft niet eens zoveel afgevallen te zijn om een eetstoornis te hebben.

Bovendien zijn ook andere eetstoornissen dan Anorexia Nervosa. Je hebt bijvoorbeeld ook Boulimia Nervosa. Mensen die aan deze eetstoornis lijden hebben meestal een 'normaal' gewicht en vallen weinig of niet af. Dit komt omdat ze vreetbuien hebben, en die vreetbuien compenseren met braken, laxeren, sporten, etc. Hierdoor blijven ze meestal op hetzelfde gewicht en vallen ze niet af. Toch is het een eetstoornis, en ook behoorlijk ernstig.

En dan over dat 'eigen wereldje'. Dat gevoel komt ook heel sterk naar boven in het boek dat ik je in een eerdere post aanraden. Ik begrijp wel wat je bedoeld met dat gevoel en het is moeilijk om uit dat wereldje te stappen. Daarom is (denk ik) de beste manier om het langzaam / geleidelijk aan te doen. Je hoeft niet van de ene op de andere dag je hele voedingspatroon aan te passen. Maar gewoon iedere dag wat meer / beter eten, je minder druk proberen te maken over wat je eet en wat je weegt, je minder schuldig proberen te voelen. Als je dit zo op probeert te bouwen gaat het over een tijdje al een stuk beter met je, dat weet ik zeker. Nog maals; Succes!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 16:06
Vitamintje
Vitamintje is offline
Ik bedoelde niet dat je opgenomen moest worden hoor. Ik bedoelde alleen dat je moet uitkijken dat je niet te ver weg zakt in je eetprobleem omdat je dan misschien wel opgenomen moet worden. En daarom kun je het beste nu actie ondernemen. En wat je zegt van je gewicht en dat je nog weinig bent afgevallen, anorexia gaat niet alleen om het gewicht. Het gaat vooral om wat er in je hoofd gebeurt, hoe je over eten denkt. En hoe meer je afvalt, hoe moeilijker het is om uit de put te komen. Als je afvalt ga je anders denken en voel je je negatiever. En dat je aan de ne kant er van af wilt en aan de andere kant in je eigen wereld wilt blijven is typisch voor anorexia. Zelf heb ik dat dubbele gevoel ook nog steeds. Je wilt gezond zijn en geen schuldgevoelens krijgen door je eten, maar ook mager zijn en 'speciaal'
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 16:17
-(L)-
Citaat:
Vitamintje schreef op 15-01-2005 @ 16:06 :
Ik bedoelde niet dat je opgenomen moest worden hoor. Ik bedoelde alleen dat je moet uitkijken dat je niet te ver weg zakt in je eetprobleem omdat je dan misschien wel opgenomen moet worden. En daarom kun je het beste nu actie ondernemen. En wat je zegt van je gewicht en dat je nog weinig bent afgevallen, anorexia gaat niet alleen om het gewicht. Het gaat vooral om wat er in je hoofd gebeurt, hoe je over eten denkt. En hoe meer je afvalt, hoe moeilijker het is om uit de put te komen. Als je afvalt ga je anders denken en voel je je negatiever. En dat je aan de ne kant er van af wilt en aan de andere kant in je eigen wereld wilt blijven is typisch voor anorexia.
Ik wil je ook aanraden NU actie te ondernemen. Nu kun je het misschien nog voorkomen (als je het nog niet hebt), maar hoe langer je wacht, hoe moeilijker 't wordt. Zoek alsjeblieft hulp, dit wil je jezelf en je omgeving toch zeker niet aandoen?
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 16:36
Popgamer1989
Avatar van Popgamer1989
Popgamer1989 is offline
Nee ik wil ook absoluut NIEMAND pijn doen! Maar, het is miss nu al de 5de x dat ik dit vertel, het is so damn hard om daaruit te komen! Ik voel me dan altijd zooo kloteschuldig en zwak en vies en slecht enz... Ik weet ook eigenlijk niet met wie ik dan moet gaan praten, buiten mijn huisarts want dat wil ik niet. Eigenlijk wil ik ook met niemand praten, anderen hebben het harder nodig als ik! Ik weet hoe mijn situatie is en ik weet ook dat anderen het veel moeilijker met eten hebben... als k zo'n verhalen lees, denk ik, zie je het kan nog veel erger!! Ik weet, het gaat om mijn situatie, maar toch...
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 16:42
-(L)-
Als je perse niet naar je huisarts wil, probeer dan op z'n minst met iemand anders te praten. Dat je dit topic hebt geopend is inderdaad een goede stap, maar ik denk dat je er meer aan hebt om met een bekende te praten, iemand die je vertrouwt.
Met je ouders praat je ook liever niet erover?
Heb je niemand in je familie die je in vertrouwen durft te nemen? Je zal toch wel een oom of tante hebben waar je een hele goede band mee hebt? Misschien kan deze dan samen met je naar de dokter gaan. En misschien helpt alleen praten erover ook al. Probeer toch iets te ondernemen, hoe moeilijk het ook is. Uiteindelijk doe je het voor jezelf, en uiteindelijk heb je je er alleen maar zelf mee als je 't verzwijgt.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 17:22
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Popgamer1989 schreef op 15-01-2005 @ 16:36 :
Nee ik wil ook absoluut NIEMAND pijn doen! Maar, het is miss nu al de 5de x dat ik dit vertel, het is so damn hard om daaruit te komen! Ik voel me dan altijd zooo kloteschuldig en zwak en vies en slecht enz... Ik weet ook eigenlijk niet met wie ik dan moet gaan praten, buiten mijn huisarts want dat wil ik niet. Eigenlijk wil ik ook met niemand praten, anderen hebben het harder nodig als ik! Ik weet hoe mijn situatie is en ik weet ook dat anderen het veel moeilijker met eten hebben... als k zo'n verhalen lees, denk ik, zie je het kan nog veel erger!! Ik weet, het gaat om mijn situatie, maar toch...
juist het kan nog veel erger
en dat wil jij niet
en dat kan je wellicht voorkomen
maak niet dezelfde fout als zij (bedoel ik niet zo rot als het er staat) door het geheim te houden, Hier kun je niet echt geholpen worden. Huisarts lijkt me een rpima persoon om je door te verwijzen ofzo
Maar is er niemand op school die je in vertrouwen kunt nemen?
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 17:23
Vitamintje
Vitamintje is offline
Je moet niet denken dat anderen meer moeite met eten hebben en dat het nog erger kan, je moet voorkomen dat het bij jou niet net zo erg wordt. Denken dat je niet ziek genoeg bent is trouwens ook typisch anorexia
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 17:42
-(L)-
Citaat:
Freestyler* schreef op 15-01-2005 @ 17:22 :

Maar is er niemand op school die je in vertrouwen kunt nemen?
Dat is misschien nog wel een beter idee dan een familielid die je kan vertrouwen. Maar je moet natuurlijk zelf kijken naar wie je het liefste toe gaat.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 17:54
Phlox
Avatar van Phlox
Phlox is offline
Je gedachten en gevoelens in een brief verwoorden en die aan iemand geven is ook wel een goede manier om het kenbaar te maken
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 18:10
Verwijderd
je kunt ook naar een andere arts dan je vaste huisarts gaan
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 19:18
Qamra
Avatar van Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Popgamer1989 schreef op 15-01-2005 @ 16:36 :
Eigenlijk wil ik ook met niemand praten, anderen hebben het harder nodig als ik!
Er zullen al-tijd mensen zijn die iets harder nodig hebben dan jij, hoe diep je dan ook zit. Daar kan en mag je het niet voor laten. Stel je bent ziek, maakt niet uit wat. Gun jij iemand dan ook geen hulp omdat diegene er minder slecht aan toe is dan jij?

Niemand wordt te kort gedaan, als er hulp te weinig is, dan worden sowieso de 'slechtste gevallen' eerst behandelt. Maar dat zijn die dingen die je aan de experts over moet laten, om DIE keuze te maken.

Trouwens; wat is er precies mis met je huisarts? Of waarom wil je niet graag daarheen?
__________________
|| Eigenlijk heel aardig || Don't be too open-minded, your brains might fall out! || ADT, 01-12-'05! || Generatiecrisis!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 19:39
Popgamer1989
Avatar van Popgamer1989
Popgamer1989 is offline
Nou, ik weet gewoon niet ik durf het gewoon tegen niemand te vertellen, omdat ik me ook zo schaam!! Ik schaam me gewoon om mijn gedrag, ik weet gewoon niet. Op school komt deze week de ggd, maar daar heb k ook niet zo'n geweldige ervaringen mee en bovendien ben ik niet uitgenodigd voor een gesprek.. gelukkig
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 21:36
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Popgamer1989 schreef op 15-01-2005 @ 19:39 :
Nou, ik weet gewoon niet ik durf het gewoon tegen niemand te vertellen, omdat ik me ook zo schaam!! Ik schaam me gewoon om mijn gedrag, ik weet gewoon niet. Op school komt deze week de ggd, maar daar heb k ook niet zo'n geweldige ervaringen mee en bovendien ben ik niet uitgenodigd voor een gesprek.. gelukkig
daar moet je je dan maar even over heen zetten
er moet toch wel 1 iemand zijn die je kunt vertrouwen
iedereen zal het dapper vinden als je wel hulp zoekt voor dat je daar toe verplicht wordt door je omgeving
wil je hier nou vanaf komen of niet...
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie anorexia nervosa profielwerkstuk
esmee_.
1 23-10-2016 21:21
Psychologie anorexia nervosa profielwerkstuk
esmee_.
1 23-10-2016 21:19
Psychologie Anorexia
ikkuh15
3 19-10-2009 12:10
Verhalen & Gedichten Van Christiaan, zijn anorexia-kater en Fred
Verwijderd
15 02-09-2004 02:26
Psychologie Anorexia? Eetprobleem?
Niemande
53 02-06-2003 16:36
Psychologie anorexia
iloontjuh
23 12-02-2003 16:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:14.