Oud 18-04-2007, 19:18
sjtuijp
Avatar van sjtuijp
sjtuijp is offline
Hoi allemaal, hier een Nederlandse geneeskunde-student in België.

Ik ben 22 jaar, heb N&G gedaan met scheikunde 2, ben 3 keer uitgeloot (categorie E) en zit nu in het 2e jaar geneeskunde in Antwerpen, en ik merk dat er nogal wat vragen zijn over de mogelijkheid van geneeskunde studeren in België.
Ik kan zelf alleen praten over Antwerpen, en ik zal hier kort proberen te vertellen hoe de studie hier in elkaar zit.

Om als Nederlander geneeskunde te kunnen studeren in Vlaanderen moet je uiteraard VWO hebben, en vervolgens het Toelatingsexamen Arts/Tandarts halen. Op http://www.ond.vlaanderen.be/toelatingsexamen kun je hier meer informatie over vinden.

Over de moeilijkheid kan ik dit zeggen..... het is zeer pittig. Vooral voor de Nederlanders.
De moeilijkheden liggen voornamelijk bij het deel waar de exacte vakken getoetst worden. Belgen krijgen veel meer wiskunde, natuurkunde en scheikunde dan Nederlanders. Daarom hebben de Nederlanders over het algemeen dus meer moeite hiermee.

In mijn jaar (2005-2006) lag het slagingspercentage overall voor het toelatings-examen ongeveer rond de 30-35 procent.
Onder de Nederlanders was dit echter zo'n 15 procent. Niet dat ik wil demotiveren, maar wéét dat je er wél wat voor moet doen.

Op deze sites vind je de statistieken van afgelopen jaren:

2005 http://www.ond.vlaanderen.be/nieuws/...tstandarts.htm

2006 http://www.ond.vlaanderen.be/nieuws/...s-tandarts.htm

Het valt daarom ook zwaar aan te raden om je Wiskunde B (vooral goniometrie en algebra), Natuurkunde 1 EN 2, Scheikunde 1 EN 2, en Biologie zeer goed op te halen. Vooral voor de mensen die al een paar keer uitgeloot zijn!
Houd er daarnaast rekening mee dat je GEEN REKENMACHINE, GEEN BINAS, of welk hulpmiddel dan ook mag gebruiken. Berekeningen zul je met de hand moeten uitrekenen.

Tot zover de toets

Eenmaal op de universiteit is het in Antwerpen zo:

In mijn 1e jaar kregen we het eerste semester een enorme hoeveelheid scheikunde en fysica. Nu zijn er plannen om dit te reduceren in de toekomst, maar je zult er waarschijnlijk nog wel wát mee te maken krijgen.

De lessen zijn erg theoretisch. Bijna elke dag gemiddeld 6 uur college. Je krijgt in het begin nog vrij weinig te maken met klinische voorbeelden, alhoewel je wel in 't eerste jaar al een uitgebreide verpleegstage krijgt in een ziekenhuis waar je veel vaardigheden mag uitvoeren, zoals bloed prikken, wonden verbinden enz. Het is dus niet zo dat je elke week een patient in je collegezaal hebt, zoals op sommige universiteiten in Nederland.

De examens in Belgie zijn over het algemeen sterk anders dan in Nederland. In Nederland komt het volgens mij veel voor dat je multiple choice vragen hebt met soms wat open vragen.
In Antwerpen is het bijna altijd zo dat je open vragen hebt, of wat ik noem 'bespreekvragen'.
Dit houdt in dat je iets moet bespreken, bijvoorbeeld het DNA/RNA, of eiwitten. Het komt er hierbij op neer dat je per vraag zowiezo een A4tje (soms nog meer) kunt gaan volpennen met bijna alles wat er over die onderwerpen in de leerstof staat. Hierna ga je met je besproken vragen naar de professor, die je daarna nog doorzaagt over je antwoorden.
Je moet dus echt alles kunnen vertellen, in plaats van herkennen!!!

Soms zijn er ook wel multiple choice vragen, maar dat zijn meestal de vakken met wat minder studiepunten.

Zoals eerder gezegd kan ik natuurlijk alleen praten over Antwerpen. Houdt er echter wel rekening mee dat het op universiteiten als Leuven en Gent er minstens evenzo aan toe gaat.

'K wil nogmaals zeggen dat ik met dit berichtje geen ontmoedigingsbeleid voer tegen Nederlanders die overwegen in België geneeskunde te gaan studeren. Het is gewoon zoals het eraan toe gaat in België.

Ik hoop dat ik met dit bericht wat meer informatie heb kunnen geven over geneeskunde studeren in België. Reacties zijn uiteraard altijd welkom!

Groeten en succes met de studiekeuzes!!

Steven

Laatst gewijzigd op 18-04-2007 om 19:33.
Advertentie
Oud 18-04-2007, 19:51
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1569517

Heel erg bedankt voor je informatie, maar het is overzichtelijker om het in één topic te houden.
__________________
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:50.