Oud 24-10-2002, 18:58
fruitmand
Avatar van fruitmand
fruitmand is offline
Hoi
ik moet een project in psychologie doen, en heb gekozen voor depressie om daarover te schrijven, aangezien ik er zelf ook een beetje last van heb enzo...

alleen nu moeten jullie mij helpen

vinden jullie dat depressie veroorzaakt wordt door je sociale omgeving of door biologie?
en vinden jullie dat het weggaat door je sociale omgeving, of wordt je toestand biologisch verbeterd?

bevoorbeeld, mensen met ernstige depressie worden vaak aan de medicijnen gezet, dat zou dan betekenen dat die depressie biologisch wordt veroorzaakt! zijn jullie het daarmee eens?!
zeg graag ook waarom

-x-
Fabienne
__________________
*I bite my tong, every time you come around. Cause blood in my mouth beats blood on the ground*

Laatst gewijzigd op 24-10-2002 om 19:00.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-10-2002, 19:07
Verwijderd
Ik denk dat de oorzaak van een depressie zowel biologisch als bij de sociale omgeving kan liggen. Sommige mensen hebben een hardstikke leuk leven, leuke vrienden, leuke familie, enz. en toch zijn ze depressief, dan is het aangeboren en dus biologisch (dan verbeterd het ook alleen met medicatie, denk ik). Anderen hebben een kutleven achter de rug, of leven er nog steeds is, dan zal de omgeving een grote rol hebben gespeeld of nog steeds spelen.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 19:21
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
aangeboren
Je kunt dan beter 'erfelijk bepaald' zeggen.
__________________
back in black and with a vengeance
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 19:39
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
fruitmand schreef:

1) vinden jullie dat depressie veroorzaakt wordt door je sociale omgeving of door biologie?
2) vinden jullie dat het weggaat door je sociale omgeving, of wordt je toestand biologisch verbeterd?
1) Idd, allebei..
Een slechte omgeving kan tot een depressie
leiden, erfelijke bepaling ook..
2) Nou ja, een goeie omgeving helpt
ook al een groot deel lijkt me.
Als je pillen krijgt, kan het ook wel beter
worden, hoeft niet altijd.
Citaat:
fruitmand schreef:

bevoorbeeld, mensen met ernstige depressie worden vaak aan de medicijnen gezet, dat zou dan betekenen dat die depressie biologisch wordt veroorzaakt! zijn jullie het daarmee eens?!
Nou ja, een ernstige depressie hoeft
nog niet te zeggen dat het erfelijk is,
dat je een stofje in je hersens mist.
Mja, bij een echt ernstige depressie
kan het wel helpen gloof ik..
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 19:46
Verwijderd
Citaat:
tacidvs schreef:
Je kunt dan beter 'erfelijk bepaald' zeggen.
Allemaal één pot nat. (Kijk uit, ik ben ouder. )
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 20:33
the_conquer
the_conquer is offline
In mijn mening wordt een depressie veroorzaakt op het moment dat er dingen niet goedgaan, en daardoor gebrek aan zelfvertrouwen ect uitvoorvloeit. Daardoor er nog negatiever wordt gedacht en nog veel meer misgaat en dat vloeit uit tot een complete depressie. Bovendien houdt het zichzelf instand doordat er steeds meer misgaat.

Een depressie biologisch??? Ik vind aan de ene kant van wel aangezien we ook de biologisch de emotie hebben gekregen om ons rot te voelen. Bovendien weten heel weinig mensen hoe ze uit een depressie kunnen komen. Of ze compleet tegengaan. Het is net als een nieuwe tv kopen met een japanse gebruikaanwijzing. Totdat iemand je uitlegt hoe het ding werkt. Anders heb je er niks aan. Ik vind dat medicijnen niet echt een bijdrage leveren op de langte termijn. Af en toe voel je je gewoon rot. Das menselijk. Om daar pillen tegen onze eigen emoties te slikken gaat wat te ver naar mijn weten. MAar mischien eenmalig om effe een stemming te verbeteren in de hoop dat die niet meer terug komt okee.

Verder is biologisch en je sociale omgeving allebij invloeden die je stemming kunnen bepalen, dus ja. Beide dus

groeten van

the conquer
__________________
Better to reign in hell than to serve in heaven
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 20:40
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
the_conquer schreef:

Een depressie biologisch??? Ik vind aan de ene kant van wel aangezien we ook de biologisch de emotie hebben gekregen om ons rot te voelen. Bovendien weten heel weinig mensen hoe ze uit een depressie kunnen komen. Of ze compleet tegengaan. Het is net als een nieuwe tv kopen met een japanse gebruikaanwijzing. Totdat iemand je uitlegt hoe het ding werkt. Anders heb je er niks aan. Ik vind dat medicijnen niet echt een bijdrage leveren op de langte termijn. Af en toe voel je je gewoon rot. Das menselijk. Om daar pillen tegen onze eigen emoties te slikken gaat wat te ver naar mijn weten. MAar mischien eenmalig om effe een stemming te verbeteren in de hoop dat die niet meer terug komt okee.
Uhm, volgens mij werd er bedoeld wanneer
je een stof in je hersens mist..
(selotine oid, kweenie meer )
Mja, als je daar dus pillen voor krijgt,
kan dat wel helpen,
omdat die stof er weer is.
(en het kan ook de tegenovergestelde
kant op gaan :\:\)
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 11:20
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Ik denk dat de oorzaak van een depressie zowel biologisch als bij de sociale omgeving kan liggen. Sommige mensen hebben een hardstikke leuk leven, leuke vrienden, leuke familie, enz. en toch zijn ze depressief, dan is het aangeboren en dus biologisch (dan verbeterd het ook alleen met medicatie, denk ik). Anderen hebben een kutleven achter de rug, of leven er nog steeds is, dan zal de omgeving een grote rol hebben gespeeld of nog steeds spelen.
Mee eens.
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 12:45
Sithan
Sithan is offline
Volgens de wetenschap zelf komt het door een tekort aan serotonine of norepinephrine in combinaties met de sociale omstandigheden van de persoon, dus het zelfbeeld...
__________________
Twee gekken die zeiden: "Wij 3-en, zijn alle 4 een soort van genieën"- spreek wartaal, doe raar - Iets geks geen bezwaar - Geniale fantasmagorieën -
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 12:55
revolucia
revolucia is offline
Volgens mij is t een soort vicieuze cirkel. Als je al een tekort van die stoffen in je hersens hebt, zul je je automatisch minder goed voelen. (die stoffen werken namelijk als een soort 'gelukshormoon') en als je je minder goed voelt, doe je minder diengen die je uit zichzelf een goed gevoel geven. Hierdoor daalt het serotonine-gehalte in je hersenen nog verder etc etc..

Volgens deze theorie zou depressie dus heel makkelijk met medicijnen op te lossen zijn..maar dat is volgens mij ook niet helemaal waar. Wat iemand anders al zei: als je verder een 'normaal' leven hebt (wat overigens niet betekent dat je dan het 'recht' niet hebt om depressief te zijn) zouden medicijnen idd een oplossing kunnen zijn. Als je depressie veroorzaakt wordt door onderliggende problemen lijkt het mij beter om eerst (een poging te doen om) die op te lossen (met evt medicijnen als ondersteuning)
__________________
condemn me to my future, deny my history...
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 20:02
fruitmand
Avatar van fruitmand
fruitmand is offline
allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties!!!
ik ben hiervan een stuk wijzer geworden
dankje
__________________
*I bite my tong, every time you come around. Cause blood in my mouth beats blood on the ground*
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Slaapstoornis voorbode voor depressie
Troy McClure
17 13-12-2009 10:50
Psychologie depressief? Ik weet het zelf niet meer.
trophus
58 03-05-2007 11:48
Psychologie Het Puberteit en dip/depressie/levensmoeheid topic
justanothern00b
51 10-02-2005 16:15
Psychologie Burn-out en/of depressie.
Verwijderd
12 07-12-2003 17:33
Levensbeschouwing & Filosofie Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme...
BiL@L
62 17-09-2003 05:17
Psychologie Heeft Fortuyn psychopatische trekjes???
Verwijderd
4 30-03-2002 15:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:20.