Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-05-2004, 14:43
Verwijderd
Is dit leuk in de zin van 'jongerenpagina in een krant met een oplage van 43.000'-leuk? Het is een (illegale?) voorpublicatie, dus ik heb jullie hulp nodig met deze eerste schreden op het pad naar de Nobelprijs. Als je hem binnenkort in een krant ziet staan, koester dan de gedachte dat ik vlak bij je ben. Alle commentaar, kritiek en aanmerkingen zijn welkom.

- - -

Iedereen deed het al, behalve ik. Sommigen waren al aan hun derde of vierde toe, maar ik was nog niet eens aan mijn eerste toe. Ja, ik had er wel eens één in mijn handen gehad en op wat knopjes gedrukt, maar nog nooit had ik me er in verdiept, om het zo te zeggen. Mijn broer heeft mij er zelfs één aangeboden voor weinig geld, gewoon om het een keer te proberen. Een testrit, zogezegd. Maar ik weigerde toch, zonder echte reden. Vorige week moest ik er echter toch aan geloven. Aan mijn celibataire bestaan was een einde gekomen en met een moedige stap zette ik mij over de laatste, hoge drempel, diep het onbekende in:
Ik heb een middag met een mobiele telefoon door de stad gelopen. Het maakte deel uit van een gecompliceerd plan dat ertoe moest leiden dat mijn broers en ik later op de dag een cadeau zouden bemachtigen. Mijn functie was om in de stad te zijn en op een gegeven moment gebeld te worden om verdere instructies te ontvangen. ‘Op een gegeven moment’, ja.
Ik heb in mijn leven als mobielmaagd mijn ergernis jegens mobielge- en misbruikers nooit onder tramstoelen of busbanken gestoken. Misschien was het daarom ook dat ik zo zenuwachtig door de stad liep met het vreemde, pulserende object op mijn rug. Zenuwachtig als een Talibanstrijder met een tikkende tijdbom, die zojuist zijn laatste trein gemist had. Zenuwachtig als de enige bezitter van de eerste single van Boris op een schoolplein vol puberende Boris-fans, in het bezit van lange, scherpe nagels. Bij iedere piep- of tingeltoon schoot mijn hart naar mijn keel en keek ik schichtig om mij heen. Ik had geen flauw idee welk geluid de mobiel in mijn rugzak zou maken; voor hetzelfde geld klonk het als een fladderende duif. Maar zolang niemand mij geërgerd aankeek, kon ik er van uitgaan dat mijn bom nog niet was afgegaan, wat in feite slechts inhield dat hij later zou barsten. Op een gegeven moment. Ik was niet bijzonder gelukkig.
Pas in de tram naar huis durfde ik het monsterlijke gevaarte uit mijn tas te halen om het aan te zien. Met trillend geweld wist in de zakkoelkast uit zijn lederen masker te halen om hem recht in het scherm aan te kijken. De tekst op het scherm moest ik tweemaal lezen. Kaartfout. Kaartfout? Betekende een kaartfout dat ik niet eens gebeld kon worden? Betekende een kaartfout dat ik de hele dag voor niets een chronische zenuwinzinking had ondergaan? Het was goed dat de mobiel niet mijn eigendom was, anders had hij nader kennis kunnen maken met de knerpende voorwielen van lijn twee. Ik stopte mijn draagbare kwelgeest terug in de rugtas en liet me mopperend naar huis rijden. O, wrange ironie van het lot.
Nee, ik blijf voorlopig nog mobielmaagd.

- - -

LUH-3417

Laatst gewijzigd op 17-05-2004 om 14:17.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-05-2004, 14:48
giftig kevertje
Avatar van giftig kevertje
giftig kevertje is offline
ghehe.
leuk geschreven.
de frustratie spat er vanaf.
'kaartfout?'
*grin*
ik vind het erg leuk.
__________________
geef je niet zo gauw gewonnen,
alles is nu pas begonnen
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 14:51
Millroy
Avatar van Millroy
Millroy is offline
Ik vond het uiterst vermakelijk
2 dingen misschien:
-Als ik jou was, zou ik wel Talibanstrijder vervangen door terrorist, we willen niemand viseren (En talibanstrijders lopen niet met bommen rond dacht ik, die lopen rond te knallen met kalachnikov's).
-
Citaat:
Bij iedere piep- of tingeltoon schoot mijn hart naar mijn keel en keek ik schichtig op mij heen.


Verder zéér leuk.
Let me rephrase that:
Uber leuk
__________________
I can say what I want to, even if I'm not serious. Just kidding!
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 14:55
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Whihihihihihi!!!!!!

Oh echt zooo leuk! Goed gedaan. Heb ervan genoten. Alleen over die tijdbom op z'n rug... Talibanstrijders gebruiken toch geen tijdbommen?
Mja..

Echt prachtig!

edit: Millroy: je was me voor over die Taliban.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 14:59
Millroy
Avatar van Millroy
Millroy is offline
Yes!
In welk blad komt dit uit? Verkrijgbaar in de EU?
Anders kan ik enkel via pixels van deze column genieten.
En een tijdschrift, daar hebben ouders minder problemen mee...
__________________
I can say what I want to, even if I'm not serious. Just kidding!
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 15:15
EggeD
Avatar van EggeD
EggeD is offline
Met trillend geweld wist in de zakkoelkast uit zijn lederen masker te halen om hem recht in het scherm aan te kijken. Die is niet helemaal toppie. In zal wel ik moeten zijn.

Het verhaaltje is verder best flauw, ik moest niet echt superhard lachen ofzo, maar ik ben misschien wel een droogkloot. Is het niet wat laat voor dit soort verhaaltjes over mobieltjes ? Je hoort ook niemand meer de oven afkraken. Het is zeg maar "wel leuk", imo. Voor de lezers van zo'n jongerenkrantje waarschijnlijk meer dan wel leuk !

Fladderende duif... Praktisch ja, of een zoemende wesp en prikjes ipv trillinkjes.
__________________
Lampaan.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 15:27
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
ik kreeg er best een glimlach van op mijn gezicht, vond het wel oke. lag niet dubbel ofzo, maar goed. Erg LUH-stijl, ook.
(ik heb het zelf ook wel een beetje gehad met dat 'ik-wil-geen-mobiel-gedoe' maar goed, dat ben ik)

Charlotte
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 16:02
Verwijderd
Nee en ja.

Nee, omdat ik inmiddels een hekel heb gekregen aan mobiele telefoons als onderwerp van een column.
Ja, omdat je met kop en schouders boven de schoolkrantcolumns over mobiele telefoons uitsteekt.

Dus een ja, omdat het publiek van de jongerenpagina het vast kan waarderen en omdat het goed geschreven is.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 16:19
Mindfields
Mindfields is offline
Achterhaald onderwerp, maar wel leuk geschreven.
Verder: ik en mijn broers -> mijn broers en ik.
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 17:54
Astuanax
Avatar van Astuanax
Astuanax is offline
Leuk onderwerp én leuk geschreven
"Mijn broer heeft mij er zelfs één aangeboden voor weinig geld, gewoon om het een keer te proberen. Een testrit, zogezegd"
-> Vond ik echt goed!!
__________________
Niets is helemaal waar en zelfs dat niet.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 18:45
Verwijderd
Bedankt voor de reacties, ik kan er wel wat mee, geloof ik.

Het onderwerp is inderdaad wat flauw, maar ik moet wat vertellen over de context. Het gaat om een regionale krant die een jongerenpagina in het leven wil roepen, maar omdat kranten en jongeren niet goed samen gaan, moeten we ons best doen om ze te trekken. Nou, wat leeft er onder jongeren (in het Westland althans)? Mobiel, seks, zuipen, uitgaan en werken. Nouja, zo erg is het niet, maar de mobiel was het eerste onderwerp wat in me op kwam en waar ik ook nog een semi-grappige ervaring mee had. Het is inderdaad vrij afgezaagd, maar het spreekt hopelijk wel mensen aan.
Ik hoop ook dat de eerste alinea dubbelzinnig genoeg is om mensen te 'vangen' en ze verder te laten lezen. Of had iedereen door dat het over mobieltjes en niet over meisjes ging?

Talibanstrijders werken niet met tijdbommen en nemen ook geen treinen, maar ik wilde de alliteratie niet opgeven. Ik had 'terrorist' in plaats van 'talibanstrijder' kunnen nemen, maar ik vind dat zo flauw en smaakloos. Talibanstrijder is wat 'pittiger' (vergeef me de Telekids-term).
En het scherm recht aankijken is een opgerekte metafoor van iemand recht in de ogen kijken, maar dan recht in het scherm. Het staat wat raar, maar past wel binnen de vergelijking tussen de mobiel een monster die gemaakt wordt en het voegt bovendien wat 'spanning' a la Eastwood-bij-zonsondergang toe. Hoop ik.

Bedankt voor die tikfout, daar ben ik wel blij mee.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 19:05
Verwijderd
Als je de knoppen in de eerste alinea verandert in iets vlezigers en de titel achterwege laat, zet je de lezer makkelijker op het meisjesbeen.

Edit: EggeD wist mij tot een schatertje te bewegen met "een oven kraak je ook niet meer af".
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 07:42
EggeD
Avatar van EggeD
EggeD is offline
Je zult inderdaad de titel moeten herzien als je de eerste alinea niet kwijt wilt zijn aan hoogveraad. Ik had het bij de titel al wel door namelijk. Ik ben verder ook erg pro-Taliban - in je verhaal dan - dat is toch wel bizarrrrr in "Vibes"-termen Te fout.

Deze zin is ook te doorzichtig: Ja, ik had wel eens één van die dingen in mijn handen gehad en op wat knoppen gedrukt, maar nog nooit had ik me er in verdiept, om het zo te zeggen.

Probeer zoiets: Ja, ik had wel eens mijn handen mogen vertoeven aan één van die heerlijk gestroomlijnde lustobjecten en er wat onschuldige spelletjes mee gespeeld, maar nog nooit had ik me er in verdiept, om het zo te zeggen.

Daarna die zin met "Ik heb een middag..." ook een beetje plotseling, naar mijn nederige mening (: Misschien moet dat iets beter geplakt worden.

Verder, hup in de krant en laat ze maar lachen !

Oh en zuster Wat zeg je me nou ?
__________________
Lampaan.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 11:45
Verwijderd
Citaat:
EggeD schreef op 16-05-2004 @ 08:42 :

Oh en zuster Wat zeg je me nou ?
Je zegt hetzelfde als ik in meer woorden.

En ik zei dat ik moest lachen om je voorbeeeeeeld. Ja, je bent een raskomiek, zo goed?
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 11:46
Flshman
Avatar van Flshman
Flshman is offline
Leuk

Het onderwerp is inderdaad wat oud en stoffig, maar storend vind ik het niet. Normaal lees je alleen maar directe kritieken op die dingen, in plaats daarvan gebruik je een leuk 'verhaaltje' om je punt duidelijk te maken. En dat is fijn!
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 12:21
Verwijderd
Egged, ik geloof dat het ding zonder titel gepubliceerd gaat worden, dus daar zijn we vanaf. Als hij toch met titel moet, dan maak ik er wel 'Ontmaagding' van. Dan hoef ik die knopjes-zin niet zo te herschrijven. Jouw versie vind ik wel heel erg Radio Ten Gold Candlelight.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 14:19
Verwijderd
Dit wordt de finale versie. Jullie kunnen commentaar geven wat je wil, ik verander er nu lekker toch niets meer aan.

Voor de geinteresseerden, met wat mazzel verschijnt hij over twee weken in de krant 't Hele Westland. Ik geloof niet dat ze een website hebben, maar koester de gedachte dat je het beste uit het blad al gelezen hebt.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 17:53
Astuanax
Avatar van Astuanax
Astuanax is offline
Het valt mij op dat de Hoogbegaafde Moddereters bijna uitsluitend op hun eigen topics reageren...
Ik vond voor de rest de vorige titel beter (ik ben in een wat zaagerige stemming )
__________________
Niets is helemaal waar en zelfs dat niet.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-05-2004, 17:55
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Astuanax schreef op 17-05-2004 @ 18:53 :
Het valt mij op dat de Hoogbegaafde Moddereters bijna uitsluitend op hun eigen topics reageren...
Ik vond voor de rest de vorige titel beter (ik ben in een wat zaagerige stemming )
Nee hoor, bij mij heeft 'ie gezegd dat hij m'n poll had veranderd. En hij reageert in de meetingtopics.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 18:02
hi
hi is offline
leuk onderwerp!
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 18:05
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 17-05-2004 @ 18:55 :
Nee hoor, bij mij heeft 'ie gezegd dat hij m'n poll had veranderd. En hij reageert in de meetingtopics.
LUH is een beetje oost-indisch doof, tsja, dan krijg je dat, selectief reageren op topics, LUH toch!
Ijsje?

Charlotte
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 18:18
Astuanax
Avatar van Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 17-05-2004 @ 18:55 :
Nee hoor, bij mij heeft 'ie gezegd dat hij m'n poll had veranderd. En hij reageert in de meetingtopics.
Daarom zei ik ook "bijna uitsluitend"
Ssssh of anders sluit Zijne Heiligheid dit topic wegens chatten
__________________
Niets is helemaal waar en zelfs dat niet.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 18:20
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Astuanax schreef op 17-05-2004 @ 19:18 :
Daarom zei ik ook "bijna uitsluitend"
Ssssh of anders sluit Zijne Heiligheid dit topic wegens chatten
Oeps, sorry LUH!
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 18:26
Verwijderd
*Nananananananananana* Ik hoor jullie niet!

Oh, wacht. Geen gezever over de column. Dan kan het wel.

Ja, ik reageer voornamelijk in mijn eigen topics, maar dat is omdat ik niet veel tijd heb om enorme verhalen te lezen en er nuttig op te reageren. Maar over twee weken zal ik een paar maanden lang sterven van gezapige verveling, dus dan zal iedereen weer volop op mijn literair verantwoorde advies kunnen rekenen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 18:27
Astuanax
Avatar van Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 17-05-2004 @ 19:20 :
Oeps, sorry LUH!
Zou hij het wel over zijn hart krijgen om zijn eigen topic te sluiten?
__________________
Niets is helemaal waar en zelfs dat niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-05-2004, 18:33
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 17-05-2004 @ 19:26 :
*Nananananananananana* Ik hoor jullie niet!

Oh, wacht. Geen gezever over de column. Dan kan het wel.

Ja, ik reageer voornamelijk in mijn eigen topics, maar dat is omdat ik niet veel tijd heb om enorme verhalen te lezen en er nuttig op te reageren. Maar over twee weken zal ik een paar maanden lang sterven van gezapige verveling, dus dan zal iedereen weer volop op mijn literair verantwoorde advies kunnen rekenen.

LUH-3417
Ik verheug me erop!!!
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 18:37
Astuanax
Avatar van Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 17-05-2004 @ 19:26 :
*Nananananananananana* Ik hoor jullie niet!

Oh, wacht. Geen gezever over de column. Dan kan het wel.

Ja, ik reageer voornamelijk in mijn eigen topics, maar dat is omdat ik niet veel tijd heb om enorme verhalen te lezen en er nuttig op te reageren. Maar over twee weken zal ik een paar maanden lang sterven van gezapige verveling, dus dan zal iedereen weer volop op mijn literair verantwoorde advies kunnen rekenen.

LUH-3417
"Spreek en ik zal gezond (hier: een literair genie) worden"
(Voor de mensen die dit niet kennen, dit komt uit de bijbel...
"de jeugd van tegenwoordig!" hoor ik een oude dame achteraan grommen... )
__________________
Niets is helemaal waar en zelfs dat niet.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 18:43
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 17-05-2004 @ 19:26 :
Ja, ik reageer voornamelijk in mijn eigen topics, maar dat is omdat ik niet veel tijd heb om enorme verhalen te lezen en er nuttig op te reageren.

LUH-3417
Tsss, en jij maar roepen dat je weekend hebt tot september, dat staat dan toch gelijk aan tijd teveel en niet aan tijd te weinig?
LUH, toch!

Charlotte
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 18:47
Verwijderd
Ja, maar de eerste twee weken van mijn weekeinde worden nog gevuld met deadlines, papers en tentamens. Dus.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 20:16
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Astuanax schreef op 17-05-2004 @ 18:53 :
Het valt mij op dat de Hoogbegaafde Moddereters bijna uitsluitend op hun eigen topics reageren...
Ik vond voor de rest de vorige titel beter (ik ben in een wat zaagerige stemming )
Hoogbegaafde Moddereters hebben het ook druk. Als ik op een verhaal reageer doe ik dat goed met veel opbouwende kritiek. Overal schreeuwen dat iets leuk is is ook totaal nutteloos, maar het schrijven van goede kritiek is erg tijdrovent en aan tijd heb ik op het moment nogal gebrek.

Ik vind het een leuke column
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 21:27
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
Ieke schreef op 17-05-2004 @ 21:16 :
Hoogbegaafde Moddereters hebben het ook druk. Als ik op een verhaal reageer doe ik dat goed met veel opbouwende kritiek. Overal schreeuwen dat iets leuk is is ook totaal nutteloos, maar het schrijven van goede kritiek is erg tijdrovent en aan tijd heb ik op het moment nogal gebrek.

Ik vind het een leuke column
schreeuwde je nu niet slechts dat je het een leuke column vindt?
waar is de opbouwende kritiek?

Charlotte
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 22:37
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 17-05-2004 @ 22:27 :
schreeuwde je nu niet slechts dat je het een leuke column vindt?
waar is de opbouwende kritiek?

Charlotte
Nu wel ja. Maar op de verhalen van René is altijd weinig op aan te merken En ik moest toch een ontopic reactie geven. Daarbij heb ik hem over msn iets meet vertelt dan hier.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 22:56
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 17-05-2004 @ 23:37 :
Maar op de verhalen van René (...)
Oh, gaan we persoonlijk worden, MARIEKE?

Maar ik geef je gelijk, er is nooit wat op mijn verhalen aan te merken... Ha!

En dat bespreken op MSN dat komt vast allemaal wel goed.

LUH-3417 - Oei... veel smileys.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 23:02
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 17-05-2004 @ 23:56 :
Oh, gaan we persoonlijk worden, MARIEKE?

Maar ik geef je gelijk, er is nooit wat op mijn verhalen aan te merken... Ha!

En dat bespreken op MSN dat komt vast allemaal wel goed.

LUH-3417 - Oei... veel smileys.
Het wordt en beetje een automatisme Maar persoonlijk is ook wel zo gezellig

Vast wel
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 23:30
Verwijderd
Hm...

LUH-3417 -
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 23:33
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
uhuh
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-05-2004, 23:35
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 18-05-2004 @ 00:33 :
uhuh
Wat?
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 23:51
Verwijderd
Brr... toch maar iets minder chatten in de non-meeting topics? Ik heb jullie allebei toch al op MSN.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 00:31
Tisch
Tisch is offline
Tussen haakjes, ik had het leuk in kleur, maar dat is nu weg.


Iedereen deed het al (waarom 'al'?) , behalve ik. Sommigen waren al (al al al) aan hun derde of vierde toe, maar ik was nog niet eens aan mijn eerste toe. (Korter: "ik niet eens aan mijn eerste.") Ja, ik had er wel eens (korter... 'wel eens' vind ik niet mooi en sowieso meestal overbodige woorden) één in mijn handen gehad en op wat knopjes gedrukt, maar nog (nog nog nog) nooit had ik me er in verdiept, om het zo te zeggen (Zinloze toevoeging, wat maakt het mij uit hoe je het zegt?) . Mijn broer heeft mij er zelfs één aangeboden voor weinig geld, gewoon om het een keer te proberen. Een testrit, zogezegd. Maar ik weigerde toch ("toch?), zonder echte (weer te vaag, formuleer trefzekerder) reden. Vorige week moest ik er echter toch aan geloven. Aan mijn celibataire (klopt dit taaltechnisch? ik snap de woordspeling, maar ik denk dat het woord niet los bestaat van het ambt) bestaan was een einde gekomen en met een moedige stap zette ik mij over de laatste, hoge drempel, diep het onbekende in: (mooi)
Ik heb een middag met een mobiele telefoon door de stad gelopen. (Veel te wollig) Het maakte deel uit van een gecompliceerd plan dat ertoe moest leiden dat mijn broers en ik later op de dag een cadeau zouden bemachtigen. Mijn functie was om in de stad te zijn en op een gegeven moment gebeld te worden om verdere instructies te ontvangen. ‘Op een gegeven moment’, ja. (geen sterk stuk... hele alinea niet)
Ik heb in mijn leven als mobielmaagd mijn ergernis jegens mobielge- en misbruikers nooit onder tramstoelen of busbanken gestoken. (leuke woordspeling, maar het stuk daarvoor vind ik weer niet krachtig genoeg) Misschien was het daarom ook (Wederom teveel woorden, in mijn ogen. "Daarom was het..." of iets anders... het kan korter en dan moet het korter, anders mist je column ritme) dat ik zo zenuwachtig door de stad liep met het vreemde, pulserende object op mijn rug (op je rug?). Zenuwachtig als een Talibanstrijder (Taliban heeft niet zoveel te maken met al die aanslagen... althans: niet de eerste herkenning... zeg dan Al quaida .. hoe je dat ook schrijft) met een tikkende tijdbom, die zojuist zijn laatste trein gemist had. Zenuwachtig als de enige bezitter van de eerste single van Boris op een schoolplein vol puberende Boris-fans, in het bezit van lange, scherpe nagels. (leuk) Bij iedere piep- of tingeltoon schoot mijn hart naar mijn keel en keek ik schichtig om mij heen. Ik had geen flauw idee welk geluid de mobiel in mijn rugzak zou maken; voor hetzelfde geld klonk het als een fladderende duif. Maar zolang niemand mij geërgerd aankeek, kon ik er van uitgaan dat mijn bom nog niet was afgegaan, wat in feite slechts inhield dat hij later zou barsten. Op een gegeven moment (kan weg, of voegt het toe?) . Ik was niet bijzonder gelukkig.
Pas in de tram naar huis durfde ik het monsterlijke gevaarte uit mijn tas te halen om het aan te zien (ben je vlaams of oud-nederlands?) . Met trillend geweld wist in de zakkoelkast uit zijn lederen masker te halen om hem recht in het scherm aan te kijken. De tekst op het scherm (tweede keer scherm) moest ik tweemaal lezen. Kaartfout. Kaartfout? Betekende een kaartfout dat ik niet eens gebeld kon worden? Betekende een kaartfout dat ik de hele dag voor niets een chronische zenuwinzinking had ondergaan? Het was goed dat de mobiel niet mijn eigendom was, anders had hij nader kennis kunnen maken met de knerpende voorwielen van lijn twee. Ik stopte mijn draagbare kwelgeest terug in de rugtas en liet me mopperend naar huis rijden. O, wrange ironie van het lot.
Nee, ik blijf voorlopig nog mobielmaagd. (slotzin is misschien niet origineel, terwijl het einde dat wel is.. .leuke column... maar af en toe geen sterk taalgebruik... althans: teveel woorden, te weinig gezegd... )
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 07:24
EggeD
Avatar van EggeD
EggeD is offline
Citaat:
Tisch schreef op 18-05-2004 @ 01:31 :
(ben je vlaams of oud-nederlands?)
"Ja sorry ik ben Oud-Nederlands, ik leef nu 1054 jaar."
__________________
Lampaan.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 09:28
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Ik vind Tish op sommige punten wat overdreven kritisch, maar goed, dat is ook mijn mening maar.

dat: om het aan te zien (ben je vlaams of oud-nederlands?)
je zegt toch ook wel eens: "dat is niet om aan te zien" dit ligt dan toch een beetje in dezelfde lijn...

maar goed..

Charlotte
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 10:57
Tisch
Tisch is offline
Beste Charlottetje,

waarom ben ik overdreven kritisch?
Wijs eens iets aan, als je wilt. Ik ben benieuwd.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 11:22
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Beste Tisch,

op een groot deel van de plaatsen waar jij van vindt dat LUH te veel woorden gebruikt. Ik vind nog steeds dat het gebruik van veel woorden niet altijd 'fout' of vervelend hoeft te zijn, dat dat slechts een mening is, als je begrijpt wat ik bedoel.

het begin, LUH gebruikt 2 keer vlak achter elkaar 'al' dat is inderdaad wat veel, al vind ik het geen overbodig woord, jij lijkt dat wel te vinden.

waarom zijn de woorden 'wel eens' overbodig? nuanceren ze het niet gewoon wat meer?
ik vind ze er wel passen, storen in elk geval niet, dus waarom zou je ze weg halen?

bij dat: ik weigerde toch, vind ik dat hij die toch juist wel moet laten staan, dat laat naar mijn idee zien dat er eerst een hoop heen en weer gegaan is om dat ding en dat hij daarna alsnog(om het woord 'toch' te omzeilen) weigerde.

er zijn best wat punten waar ik het wel met je eens ben hoor, maar je hebt het wel heel snel over 'te veel woorden'.
Er zijn zoveel woorden die dan weggelaten zouden kunnen worden, al krijg je dan misschien een minder 'sfeervol' stukje, ik kan het even niet anders uitleggen.
soms zijn woorden nou eenmaal nodig om nuances aan te brengen of om om een stijl te verduidelijken, ik denk dat je uit moet kijken met het zeggen dat iemand te veel woorden gebruikt, soms past dat best goed in een verhaal of hoort het bij de stijl van die persoon. Zonder zulke woorden kun je ook snel wat strakke, (starre) zinnen krijgen, vind ik.

Charlotte
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 11:52
Verwijderd
Tisch, bedankt voor je kritiek, ik kan er wat mee.

De kwestie van teveel of te weinig woorden is inderdaad moeilijk. Aan de ene kant wil strak, snel en ritmisch schrijven, omdat jongeren natuurlijk de aandachtsspanne van een fruitvlieg met ADHD hebben. Maar aan de andere kant zijn 'tussenwerpsel'-woorden mijn sterktse wapen in het aanbrengen van een ritme in de tekst. Het is dezelfde reden als waarom ik zo'n 70% van alle gesproken zinnen in mijn verhalen laat beginnen met "Wel,..." of "Och,...". Het maakt het wat levendiger en ritmischer, naar mijn idee.

Ik heb een hoop van je suggesties doorgevoerd, maar niet allemaal. De eerste 'al' moet bijvoorbeeld gewoon blijven, vind ik. Zonder dat 'al', is het idee van ontmaagding veel minder sterk.

Ik lees hem straks nog een keer (hardop, desnoods zingend) door om te kijken of het vloeiend is. In ieder geval bedankt voor de domme fouten die erin zaten (dubbel woorden, een zin die begint met 'Misschien was het daarom ook wel zo dat' en 'het scherm, het scherm'). Die dingen zijn gewoon niet mooi.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 11:54
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 18-05-2004 @ 12:52 :
De kwestie van teveel of te weinig woorden is inderdaad moeilijk. Aan de ene kant wil strak, snel en ritmisch schrijven, omdat jongeren natuurlijk de aandachtsspanne van een fruitvlieg met ADHD hebben. Maar aan de andere kant zijn 'tussenwerpsel'-woorden mijn sterktse wapen in het aanbrengen van een ritme in de tekst. Het is dezelfde reden als waarom ik zo'n 70% van alle gesproken zinnen in mijn verhalen laat beginnen met "Wel,..." of "Och,...". Het maakt het wat levendiger en ritmischer, naar mijn idee.

LUH-3417
Dat bedoel ik...
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 11:55
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 18-05-2004 @ 12:52 :
Ik lees hem straks nog een keer (hardop, desnoods zingend) LUH-3417
Dat neem je dan toch wel even op hè?!
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 11:57
Verwijderd
Ik draag op de meeting wel wat voor.

Nee, ik fluister altijd hardop als ik mijn verhalen nalees. Een beetje zoals de erotische gedichtenvoorlezer bij Candle Light het deed (of doet, als dat nog bestaat).

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 12:01
Tisch
Tisch is offline
Graag gedaan, Luh.

Wanneer leer je, Charlottetje, dat schrijven meer is dan woorden achter elkaar te zetten?

Grote schrijvers hebben hun mond vol van herschrijven, herschrijven, herschrijven.
Waarom is dat, denk je?
Weet je wat herschrijven betekent?
Onder andere om de tekst zo sterk te maken, dat er geen ruimte is voor loze woorden als 'wel' 'al' 'eens' ' een beetje'. Etc.

Ik beweer niet dat die woorden ALTIJD loos zijn, maar in de column van LUH zaten teveel woorden die niks toevoegden.
Welke nuanceringen lopen we mis als we de woorden die ik liever zag verdwijnen inderdaad wegnemen?

Ik gebruik ook 'al' etc, maar dan zorg ik dat ze iets toevoegen. Dat was niet altijd het geval in LUH column. Daar wijs ik hem op, dat is mijn taak als ik kritiek geef.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 12:29
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
natuurlijk gaat het om herschrijven en natuurlijk is schrijven veel meer dan slechts woorden achter elkaar zetten.

jouw kritiek vind ik echter wel (altijd) overkomen alsof het gebruik van die woorden 'altijd' fout is.
naar mijn mening komt jouw kritiek er ook altijd op neer dat het fout is en niet dat jij het fout vindt, terwijl ik vind dat je 'nooit' mag stellen dat wat een schrijver schreef fout is, tenzij taalkundig gezien natuurlijk.
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 13:00
Verwijderd
Hm... een schrijver die beweert dat woorden altijd fout zijn. Cool.

Ik denk dat Charlotte voor een deel wel gelijk heeft als het om 'echt' creatief schrijven gaat. Juist door dingen te doen die afwijken van de norm en 'fout' zijn, kan je vernieuwende en interessante literatuur schrijven. In dat geval moet je dus spaarzaam zijn met oordelen over fout zinnen en foute woorden.

Maar een column is een nogal bepaald genre dat niet echt literaire spanning nodig heeft. De gemiddelde krantenlezer zit tijdens zijn Studio Sport niet echt te wachten op een stuk tekst dat alle vormaspecten van het columngenre oprekt totdat er een betekenisspanning onstaat tussen de ontologische velden van de vorm, de inhoud en de beeldspraak. Een column moet (ja, 'moet') goed en makkelijk te lezen zijn en overbodige woorden zo veel mogelijk mijden is daar één regel voor.

Pas als je een tof en gevierd literair figuur ben kan je gaan proberen het genre van de column te veranderen, denk ik.

LUH-3417
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten 2 columns uit de oude doos
Shitonya
21 30-04-2004 00:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:49.