Oud 30-01-2004, 14:15
xyz993
Ik moet voor school onderzoeken wat de functie van (de) taal is. Wat is jullie mening hierover?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-01-2004, 14:48
Hoipiepeloi
Avatar van Hoipiepeloi
Hoipiepeloi is offline
Communicatie met andere mensen. Dat lijkt me een feit
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 15:47
Verwijderd
Niks aan toe te voegen..
Voor welk vak is het eigenlijk?
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 15:53
ConcordDawn
ConcordDawn is offline
communicatie heeft de functie van elkaar informeren/beïnvloeden etc.

taal heeft geen functie als je het mij vraagt.

(met taal bedoel ik dus de woorden zelf.)

het is totale onzin dat talen van elkaar verschillen, het enige verschil is de uitspraak van een woord... de communicatie is belangrijk, niet de taal (woorden, intonatie etc)
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 19:20
Verwijderd
Citaat:
xyz993 schreef op 30-01-2004 @ 14:15:
Ik moet voor school onderzoeken wat de functie van (de) taal is. Wat is jullie mening hierover?
Dit is een onmogelijke vraag. Misschien is het interessanter het accent te verleggen en te vragen hoe taal functioneert. In dat geval kun je vertellen over hoer over de communicatieketen wordt gedacht.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 19:28
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
ConcordDawn schreef op 30-01-2004 @ 15:53:
communicatie heeft de functie van elkaar informeren/beïnvloeden etc.

taal heeft geen functie als je het mij vraagt.

(met taal bedoel ik dus de woorden zelf.)

het is totale onzin dat talen van elkaar verschillen, het enige verschil is de uitspraak van een woord... de communicatie is belangrijk, niet de taal (woorden, intonatie etc)
Dat laatste valt nog te bezien. Een belangrijke taalpsycholoog heeft een theorie die bekend staat als de Saphyr-Whorfhypothese. Deze hypothese stelt dat hoe iemand denkt afhangt van wat zijn moedertaal is.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2004, 00:20
:P
:P is offline
Wat betreft de Saphyr-Whorfhypothese.
Woorden bestaan uit semantische velden, dit zijn andere woorden die de betekenis hiervan weergeven.



Dit hierboven is een zeer gesimpliceerd semantisch veld(je). (gevonden via google op 'semantiek')

De Sapyr-Worfhypothese berust op het feit dat vertalingen van veel woorden dan wel in de buurt komen maar dat in geen taal de semantische velden hetzelfde zijn.
(N: koud -> F: Froid) (!)


De functie van een taal is in verschillende manieren (dieptes)te omschrijven.

Als taalkundige in opleiding zou ik je graag willen helpen maar de functie van een taal is zo groot, ik zou niet weten waar te beginnen.

s.verwer@let.vu.nl is mijn e-mail.

"On ne peut que communiquer"
__________________
Liberté / Egalité / Fraternité

Laatst gewijzigd op 31-01-2004 om 00:25.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2004, 13:25
Emilia
Emilia is offline
Hallo,

Iedereen legt hier de nadruk op de communicatieve functie van taal, maar ik zou graag nog de cognitieve functie van taal willen vermelden; vóór je kunt communiceren, moet je namelijk eerst iets hébben om over te communiceren. M.a.w. je doet indrukken op in de buitenwereld, zet die in je hoofd om in begrippen, maar dat kan alleen via taal.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 19:32
Hoipiepeloi
Avatar van Hoipiepeloi
Hoipiepeloi is offline
Citaat:
Emilia schreef op 31-01-2004 @ 13:25:
Hallo,

Iedereen legt hier de nadruk op de communicatieve functie van taal, maar ik zou graag nog de cognitieve functie van taal willen vermelden; vóór je kunt communiceren, moet je namelijk eerst iets hébben om over te communiceren. M.a.w. je doet indrukken op in de buitenwereld, zet die in je hoofd om in begrippen, maar dat kan alleen via taal.
Ik denk dat dat slechts een onderdeel van de communicatieve functie is
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 22:28
Emilia
Emilia is offline
Neen, ik zou niet zeggen een deel van de communicatieve functie, eerder een wezenlijk en funderend moment in de evolutie naar communicatie, m.a.w. je hebt de taal nodig om te kunnen denken en je hebt het denken nodig om te kunnen communiceren.
Mens-zijn (talig zijn) is toch meer dan in communicatie staan met andere mensen?
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 22:46
Verwijderd
Citaat:
Emilia schreef op 31-01-2004 @ 13:25:
Hallo,

Iedereen legt hier de nadruk op de communicatieve functie van taal, maar ik zou graag nog de cognitieve functie van taal willen vermelden; vóór je kunt communiceren, moet je namelijk eerst iets hébben om over te communiceren. M.a.w. je doet indrukken op in de buitenwereld, zet die in je hoofd om in begrippen, maar dat kan alleen via taal.
Daar heeft Kant zijn Kritiken aan gewijd

Verder is dit een goede text hierover:
http://www.philosophy.umd.edu/people...e-language.htm
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 22:54
Hoipiepeloi
Avatar van Hoipiepeloi
Hoipiepeloi is offline
Citaat:
Emilia schreef op 01-02-2004 @ 22:28:
Neen, ik zou niet zeggen een deel van de communicatieve functie, eerder een wezenlijk en funderend moment in de evolutie naar communicatie, m.a.w. je hebt de taal nodig om te kunnen denken en je hebt het denken nodig om te kunnen communiceren.
Mens-zijn (talig zijn) is toch meer dan in communicatie staan met andere mensen?
Nee je hebt geen taal nodig om te kunnen denken, want je kunt ook denken zonder woorden, bijvoorbeeld met beelden.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2004, 12:02
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
Hoipiepeloi schreef op 01-02-2004 @ 22:54:
Nee je hebt geen taal nodig om te kunnen denken, want je kunt ook denken zonder woorden, bijvoorbeeld met beelden.
Dus jij beweert dat je dénkt als er zich beelden voordoen in je hersenen? Ik spreek pas van denken wanneer er een cognitieve operatie gebeurt, nl. het kind een naam geven, er een begrip op plakken. Wat jij zegt: 'denken met beelden', dat noem ik waarnemen.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2004, 12:06
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Emilia schreef op 02-02-2004 @ 12:02:
Dus jij beweert dat je dénkt als er zich beelden voordoen in je hersenen? Ik spreek pas van denken wanneer er een cognitieve operatie gebeurt, nl. het kind een naam geven, er een begrip op plakken. Wat jij zegt: 'denken met beelden', dat noem ik waarnemen.
dat is niet wat ze zegt. Zij zegt dat je ook kunt denken zonder taal. bijvoorbeeld door middel van plaatjes. Ze zegt niet dat dat de enige manier van denken is.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2004, 13:08
Emilia
Emilia is offline
Wat ík bedoel, is dat er voor mij geen denken is zonder taal. Als Hoipiepeloi daar een andere mening/theorie over heeft, heb ik daar geen probleem mee.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 20:07
Verwijderd
Ik geloof dat mensen die geen taal spreken, toch na kunnen denken... denk bijvoorbeeld aan doofgeboren kinderen, die leren pas rond hun vijfde gebarentaal, tot die tijd kunnen ze dat dus niet... maar toch leren ze na te denken, maar zonder een gesproken of geschreven taal... meer door dingen die ze waarnemen.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 11:12
Emilia
Emilia is offline
Maar ze moeten toch een zekere notie van taal hebben, anders blijft het bij beelden, waarnemingen.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 13:33
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Kun je niet denken in beelden dan?
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-02-2004, 13:58
Emilia
Emilia is offline
Zoals ik al zei, naar mijn mening (ik zeg dus niet dat het absoluut waar is, dit is gewoon wat ik denk), is er pas sprake van denken wanneer je beelden en waarnemingen gaat catalogiseren en dat kan (opnieuw: volgens mij) enkel en alleen dankzij de rede, dankzij het verstand.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 17:01
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Emilia schreef op 04-02-2004 @ 13:58:
Zoals ik al zei, naar mijn mening (ik zeg dus niet dat het absoluut waar is, dit is gewoon wat ik denk), is er pas sprake van denken wanneer je beelden en waarnemingen gaat catalogiseren en dat kan (opnieuw: volgens mij) enkel en alleen dankzij de rede, dankzij het verstand.
Dit ben ik met je eens.

Je zegt dus: denken is het catalogiseren van beelden en waarnemingen door middel van de rede.

Dan zie ik niet waar het element 'taal' voorkomt. Rede kan m.i ook zonder taal.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 22:47
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 04-02-2004 @ 17:01:
Dit ben ik met je eens.

Je zegt dus: denken is het catalogiseren van beelden en waarnemingen door middel van de rede.

Dan zie ik niet waar het element 'taal' voorkomt. Rede kan m.i ook zonder taal.
Wel, juist bij het catalogiseren van die beelden komt de taal tevoorschijn; je brengt pas dingen onder doordat je er een begrip opplakt. Als je de beelden niet onderscheidt, blijven het beelden tout court en blijf je op het niveau van de zuivere waarneming.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2004, 22:55
:P
:P is offline
Citaat:
Emilia schreef op 01-02-2004 @ 22:28:
Mens-zijn (talig zijn) is toch meer dan in communicatie staan met andere mensen?
C'est les autres qui font ta definition (c) (... )
__________________
Liberté / Egalité / Fraternité
Met citaat reageren
Oud 06-02-2004, 08:10
Hoipiepeloi
Avatar van Hoipiepeloi
Hoipiepeloi is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 03-02-2004 @ 20:07:
Ik geloof dat mensen die geen taal spreken, toch na kunnen denken... denk bijvoorbeeld aan doofgeboren kinderen, die leren pas rond hun vijfde gebarentaal, tot die tijd kunnen ze dat dus niet... maar toch leren ze na te denken, maar zonder een gesproken of geschreven taal... meer door dingen die ze waarnemen.
Ja, dat was ook waar ik aan dacht, aan dove mensen die nog niet kunnen praten, maar al wel denken.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2004, 15:15
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
schreef op 05-02-2004 @ 22:55:
C'est les autres qui font ta definition (c) (... )
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 18:32
:P
:P is offline
Citaat:
Emilia schreef op 06-02-2004 @ 15:15:
Never mind, dacht dat je er meer van wist.
__________________
Liberté / Egalité / Fraternité
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-02-2004, 20:47
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
schreef op 08-02-2004 @ 18:32:
Never mind, dacht dat je er meer van wist.
Blijkbaar niet (genoeg), maar ik kan altijd bijleren en de anderen in deze topic zullen het waarschijnlijk ook appreciëren als je het wat meer uitlegt...
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 20:49
Emilia
Emilia is offline
Misschien begrijp ik wel een beetje wat je bedoelt, maar het hangt er allemaal vanaf wat jij verstaat onder 'ta définition'. Letterlijk?
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 18:18
:P
:P is offline
Citaat:
Emilia schreef op 01-02-2004 @ 22:28:
Mens-zijn (talig zijn) is toch meer dan in communicatie staan met andere mensen?
Ik reageerde een beetje kort door de bocht, elitair, excuses.

Ik bedoel met deze uitspraak van een beroemde franse taalkundige R. Barthes.

Met deze uitspraak bedoelde hij dat men altijd in communicatie, vrijwillig of niet, en dat zonder communicatie met anderen men zich geen beeld van zichzelf kan vormen, geen definitie.

"Que je le veuille ou non, je suis pris dans un circuit d'echange"

Of ik wil of niet, ik verkeer in een circuit van uitwisselingen.
__________________
Liberté / Egalité / Fraternité
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [WI] De afgeleide functie
Bezoeker
12 23-06-2011 14:58
Werk, Geld & Recht Werken in het buitenland en je eigen taal blijven spreken?
Manpower200
1 02-07-2008 13:12
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Franse taal 18e eeuw
Tjinks
5 01-02-2004 00:45
Software & Hardware Zelf een simpele scripting taal ontwikkelen.
Droyd
17 30-01-2004 17:13
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Franse Taal
NeoonE
2 10-01-2004 18:35
Eindexamens 2003 functies van alinea's
alwaysgood
7 03-05-2003 14:21


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:24.