Oud 05-02-2003, 18:46
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Het heeft een tijd geduurt maar in friesland mag er gewoon weer op de vos(over dag dan) worden bejaagt en met een vergunning met behulp van lichtbakken(s'nachts). De dierenbescherming en faunabescherming zijn razend en willen naar de rechter stappen. Ik hoop dat meer provincies een voorbeeld nemen aan friesland en de jacht op de vos weer toestaan.
Advertentie
Oud 05-02-2003, 19:40
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Citaat:
kees17 schreef:
Het heeft een tijd geduurt maar in friesland mag er gewoon weer op de vos(over dag dan) worden bejaagt en met een vergunning met behulp van lichtbakken(s'nachts). De dierenbescherming en faunabescherming zijn razend en willen naar de rechter stappen. Ik hoop dat meer provincies een voorbeeld nemen aan friesland en de jacht op de vos weer toestaan.
'geduurd'
'Friesland'
'gewoon'
'overdag'
'gejaagd'
''s nachts'
'Friesland'
Oud 05-02-2003, 19:54
elledc
elledc is offline
Ik vind dat er genoeg berichten zijn geweest over jacht en dergelijke van jouw kant.

1 antwoord:

IK BEN ER RADICAAL TEGEN!
Oud 05-02-2003, 20:35
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Ach...Friezen....een raar volk....

Mijn mening hierover geef ik niet meer, dat is hier algemeen bekend....
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Oud 05-02-2003, 20:41
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
kees17 schreef:
Ik hoop dat meer provincies een voorbeeld nemen aan friesland en de jacht op de vos weer toestaan.
Ik hoop dat ze dan ook de jacht op de kees17's toestaan.....*zet jachtgeweer klaar*

Wat heb jij tegen vossen?
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Oud 05-02-2003, 21:17
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
mensen die lol hebben aan het doden van dieren zouden ze imho op moeten sluiten ipv een vergunning geven . Plezier hebben aan het leed van andere wezens
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Oud 05-02-2003, 23:29
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
Het blijft een lastige kwestie. Dieren doden voor de lol blijft slecht. Maar aan de andere kant is het wel zo dat de vossen kippen en konijnen vermoorden...
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Oud 06-02-2003, 07:43
murwari
Avatar van murwari
murwari is offline
Citaat:
Boogie schreef:
Het blijft een lastige kwestie. Dieren doden voor de lol blijft slecht. Maar aan de andere kant is het wel zo dat de vossen kippen en konijnen vermoorden...
Dat kunnen ze vast ook op een andere manier aanpakken...
__________________
Love is the answer, At least for most of the questions in my heart. Like why are we here? And where do we go? And how come it's so hard?
Oud 06-02-2003, 11:11
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
Citaat:
murwari schreef:
Dat kunnen ze vast ook op een andere manier aanpakken...
vertel...
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Oud 06-02-2003, 12:00
elledc
elledc is offline
Citaat:
Boogie schreef:
Het blijft een lastige kwestie. Dieren doden voor de lol blijft slecht. Maar aan de andere kant is het wel zo dat de vossen kippen en konijnen vermoorden...
Dient als voedsel en is instinctmatig. Een mens die een dier neerknalt voor de lol is voor mij ethisch onverantwoord.

Kees, zal ik eens mijn buurman voor de lol neerknallen
(en zeg nu niet dat houdt geen steek, wat dat houdt wel steek)
Oud 06-02-2003, 13:02
Hukkie
Avatar van Hukkie
Hukkie is offline
Citaat:
utopia5 schreef:


Kees, zal ik eens mijn buurman voor de lol neerknallen
(en zeg nu niet dat houdt geen steek, wat dat houdt wel steek)
Ik meng me er maar even in

Het is niet voor de lol, het is om de populatie niet uit de hand te laten lopen en daarom houd jouw opmerking idd geen steek.
Kees heeft geen probleem met de vos als soort maar meer met de uit hand lopende populatie en de gevolgen die dat met zich mee brengt. Voor alle argumenten mijnerzijds: zie 'jacht en eieren zoeken'
__________________
http://213.93.79.22/ # Gujenèvend....
Oud 06-02-2003, 15:42
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
grote vraag: WAAROM is de jacht geopend?
enne... Tot nu toe hebben we inderdaad niet erg veel diervriendelijke topics van jouw kant gezien, kees17... (*probeerd dreigend te kijken, maar schiet in de lach en morst thee over het toetsenbord*)
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Oud 06-02-2003, 16:16
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Hukkie schreef:

Het is niet voor de lol, het is om de populatie niet uit de hand te laten lopen en daarom houd jouw opmerking idd geen steek.
Kees heeft geen probleem met de vos als soort maar meer met de uit hand lopende populatie en de gevolgen die dat met zich mee brengt. Voor alle argumenten mijnerzijds: zie 'jacht en eieren zoeken'
ja tuurlijk, jagen is de enige manier om te populatie in de hand te houden
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Oud 06-02-2003, 21:04
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
wat lees ik daar? 's nachts jagen??? Het is blijkbaar niet genoeg om die arme beesten af te schieten, maar er worden de overlevende in die hel die ze het jachtseizoen noemen niet eens wat rust gegunt??? Als ik op het punt stond om vermoord te worden door iemand die groter sterker en slimmer is dan ik, maar hij/zij/het zou me nog een laatste wens gunnen, dan zou ik nog één keertje in mijn leven lekker willen slapen! (die klasieke zonsopgang kan me gestolen worden)
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Oud 07-02-2003, 09:14
Hukkie
Avatar van Hukkie
Hukkie is offline
Citaat:
autodropje schreef:
ja tuurlijk, jagen is de enige manier om te populatie in de hand te houden
Idd, want blijkbaar hebben we met onze jachtrestricties de populatie te ver uit de hand laten lopen. De Dierenbescherming kan mekkeren wat ze wil, maar heeft dit toch over zichzelf uitgeroepen.
__________________
http://213.93.79.22/ # Gujenèvend....
Oud 07-02-2003, 09:17
elledc
elledc is offline
Citaat:
Evito schreef:
'geduurd'
'Friesland'
'gewoon'
'overdag'
'gejaagd'
''s nachts'
'Friesland'
+ in zijn topic-titel: 'geopenD'
Oud 07-02-2003, 10:00
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Hukkie schreef:
Idd, want blijkbaar hebben we met onze jachtrestricties de populatie te ver uit de hand laten lopen. De Dierenbescherming kan mekkeren wat ze wil, maar heeft dit toch over zichzelf uitgeroepen.
Ten eerste zijn vossen in Nederland nog steeds behoorlijk zeldzaam en kun je een uit de hand gelopen populatie in friesland ook bijvoorbeeld vangen en ergens anders uitzetten. Ten tweede de dierenbescherming heeft niets over zichzelf afgeroepen aangezien de dierenbescherming helemaal geen zeggenschap heeft over dat gebied, anders zou de jacht er ook nooit geopend worden.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Oud 07-02-2003, 10:07
Hukkie
Avatar van Hukkie
Hukkie is offline
Citaat:
autodropje schreef:
Ten eerste zijn vossen in Nederland nog steeds behoorlijk zeldzaam en kun je een uit de hand gelopen populatie in friesland ook bijvoorbeeld vangen en ergens anders uitzetten. Ten tweede de dierenbescherming heeft niets over zichzelf afgeroepen aangezien de dierenbescherming helemaal geen zeggenschap heeft over dat gebied, anders zou de jacht er ook nooit geopend worden.
Je hebt je een beetje verkeerd laten informeren, er zijn wel degelijk teveel vossen in Nederland en inmiddels zijn het er zoveel dat ze naar de wat meer bewoonde gebieden trekken en soms zelfs naar steden.
De Dierenbescherming heeft gepleit voor een jachtverbod op de vos en heeft dat ook gekregen, nu er teveel vossen zijn proberen ze de oorzaak wer ergens anders neer te leggen.
Ik ben overtuigd dierenrechtenactiviste en vegetarïer maar soms moet je gewoon de feiten onder ogen zien. De kans op uitbraak van ziekten wordt steeds groter en de weidevogelpopulatie holt hard achteruit. De oorzaak is inmiddels wel bekend en daarom denk ik afschieten een goed oplossing is. Ergens anders uizetten is ook okee, maar waar? Nederland zit propvol met vossen. Rusland bv. zou een betere optie zijn: het is een groot land waar populaties elkaar in de hand kunnen houden, in een klein land als Nederland kan dat gewoon niet omdat iedereen zo dicht op elkaar zit. Maar dan heb je nog altijd het klimaatverschil. Als jij met een geschikte plek komt, ga ik daarin mee. Maar tot die tijd ben ik voorstander van een jacht.
__________________
http://213.93.79.22/ # Gujenèvend....
Ads door Google
Oud 07-02-2003, 14:17
elledc
elledc is offline
Citaat:
Hukkie schreef:
Je hebt je een beetje verkeerd laten informeren, er zijn wel degelijk teveel vossen in Nederland en inmiddels zijn het er zoveel dat ze naar de wat meer bewoonde gebieden trekken en soms zelfs naar steden.
De Dierenbescherming heeft gepleit voor een jachtverbod op de vos en heeft dat ook gekregen, nu er teveel vossen zijn proberen ze de oorzaak wer ergens anders neer te leggen.
Ik ben overtuigd dierenrechtenactiviste en vegetarïer maar soms moet je gewoon de feiten onder ogen zien. De kans op uitbraak van ziekten wordt steeds groter en de weidevogelpopulatie holt hard achteruit. De oorzaak is inmiddels wel bekend en daarom denk ik afschieten een goed oplossing is. Ergens anders uizetten is ook okee, maar waar? Nederland zit propvol met vossen. Rusland bv. zou een betere optie zijn: het is een groot land waar populaties elkaar in de hand kunnen houden, in een klein land als Nederland kan dat gewoon niet omdat iedereen zo dicht op elkaar zit. Maar dan heb je nog altijd het klimaatverschil. Als jij met een geschikte plek komt, ga ik daarin mee. Maar tot die tijd ben ik voorstander van een jacht.
Alsof een vos doodschieten alledaags is. Er is geen ruimte genoeg voor de dieren dus moet je ze neerknallen??
Nee er moet inderdaad een plaats gevonden worden om die dieren een verder bestaan te geven. En ze komen wel uitgebreid voor in Nederland maar dat in beperkte gebieden.
En het systeem trekt dus op niks, eerst is de jacht verboden en nu mag het wel omdat het dierenaantal zich uitbreidt, dit hadden ze toch op voorhand kunnen voorzien. Zwak is dat.

"Ik ben overtuigd dierenrechtenactiviste en vegetarïer"
werkelijk?

Laatst gewijzigd op 07-02-2003 om 14:19.
Oud 08-02-2003, 10:47
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Hukkie schreef:
Je hebt je een beetje verkeerd laten informeren, er zijn wel degelijk teveel vossen in Nederland en inmiddels zijn het er zoveel dat ze naar de wat meer bewoonde gebieden trekken en soms zelfs naar steden.
Op bepaalde plekken zijn er te veel, maar op andere juist helemaal niet. Bovendien houd een vossenpopulatie zichzelf in standen is het juist het jagen wat overpopulatie kan veroorzaken. Soms zijn er wel eens te veel maar dat herstelt zich relatief snel en dan worden er het volgende jaar wat minder geboren. Als je gaat flink jagen krijgen ze weer meer jongen en kun je het jaar erop weer opnieuw beginnen.

Citaat:
De Dierenbescherming heeft gepleit voor een jachtverbod op de vos en heeft dat ook gekregen, nu er teveel vossen zijn proberen ze de oorzaak wer ergens anders neer te leggen.
Dan nog is de dierenbescherming hier de schuldige niet, maar degene die er toestemming voor geeft en er vervolgens niets aan doet, de dierenbescherming pleit alleen maar voor een ding degene die het uitvoert moet ook over alles wat er omheen zit beslissen en dan krijg je dit soort dingen.

Citaat:
Ik ben overtuigd dierenrechtenactiviste en vegetarïer maar soms moet je gewoon de feiten onder ogen zien. De kans op uitbraak van ziekten wordt steeds groter en de weidevogelpopulatie holt hard achteruit. De oorzaak is inmiddels wel bekend en daarom denk ik afschieten een goed oplossing is.
Zolang er nog andere mogelijkheden zijn naar mijn mening niet. En dat rapport over de weidevogels moet nog uitkomen, met andere woorden met weet niet eens wat de schade daaraan is, ik vind dat ze dat eerst af moeten wachten voor ze de jacht openen. Zelfde geld voor die ziektes enzo ze moeten het eerst maar eens bewijzen voor ze de vos beschuldigen.

Citaat:
Ergens anders uizetten is ook okee, maar waar? Nederland zit propvol met vossen. Rusland bv. zou een betere optie zijn: het is een groot land waar populaties elkaar in de hand kunnen houden, in een klein land als Nederland kan dat gewoon niet omdat iedereen zo dicht op elkaar zit. Maar dan heb je nog altijd het klimaatverschil. Als jij met een geschikte plek komt, ga ik daarin mee. Maar tot die tijd ben ik voorstander van een jacht.
Dat klimaatsverschil is iig onzin, rusland is een groot land, in het noorden is het een stuk kouder ja, maar in het zuiden niet

Ze kunnen om te beginnen eens informeren waar men vossen zou willen.

Ook kun je gewoon even wachten tot de populatie hersteld i en en tot die tijd wat tijdelijke alternatieven gebruiken. Bijvoorbeeld het aanleggen van rasters of het afdekken van een gewas, spannen van draden, gebruiken van knalapparaten, het afspelen van angstkreten, het inzetten van neproofvogels of het verspreiden van stoffen met een sterke geur die de dieren afschrikt (bijv. roofdierenmest). Het dieper en zoveel mogelijk gelijktijdig zaaien is eveneens een eenvoudige en effectieve methode om schade te voorkomen.

Nu gaan ze ze gewoon afschieten en nog wel in de kraamperiode, dat vind ik echt ziek, moeder doodschieten en de kids laten verhongeren ofzo.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Oud 08-02-2003, 22:46
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
autodropje schreef:
Op bepaalde plekken zijn er te veel, maar op andere juist helemaal niet. Bovendien houd een vossenpopulatie zichzelf in standen is het juist het jagen wat overpopulatie kan veroorzaken.
Soms zijn er wel eens te veel maar dat herstelt zich relatief snel en dan worden er het volgende jaar wat minder geboren. Als je gaat flink jagen krijgen ze weer meer jongen en kun je het jaar erop weer opnieuw beginnen.


>Vertel hoe werkt dit? Er is nu twee jaar niet meer op de vos gejaagt en het zijn er nog steeds te veel en ze krijgen elk jaar nog steeds 4 jongen. Er zit geen dalende lijn in maar juist een stijgende lijn. Als vossen even geen vlees kunnen krijgen eten ze wel bessen en bramen, ze vallen niet zomaar om van de honger. Btw ong 15 jaar geleden kwamen de vossen alleen op de veluwe voor, maar omdat ze steeds meer beschermt werden komen ze nu in heel nederland voor. En jacht is de enige middel om de vossenpopulatie tebeheren in nederland.


Dan nog is de dierenbescherming hier de schuldige niet, maar degene die er toestemming voor geeft en er vervolgens niets aan doet, de dierenbescherming pleit alleen maar voor een ding degene die het uitvoert moet ook over alles wat er omheen zit beslissen en dan krijg je dit soort dingen.

>Als de dierenbescherming en faunabescherming zich er niet mee hadden bemoeit hadden wel allang weer op vossen kunnen jagen en zo weer wat evenwicht in de natuur kunnen brengen


Zolang er nog andere mogelijkheden zijn naar mijn mening niet. En dat rapport over de weidevogels moet nog uitkomen, met andere woorden met weet niet eens wat de schade daaraan is, ik vind dat ze dat eerst af moeten wachten voor ze de jacht openen. Zelfde geld voor die ziektes enzo ze moeten het eerst maar eens bewijzen voor ze de vos beschuldigen.

>Die mogelijkheden zijn er niet(na die twee jaar zijn de fauna en dierenbescherming nooit met goede oplossingen gekomen voor het vossenprobleem(een voorbeeld om weiland wil weleens een rietkraag of boomwal staan. De vos gebruikt deze weleens als schulplaats. Idee van de faunabescherming haal deze weg want dan zouden de vossen geen schulplaats meer kunnen vinden. Dan denk ik dat de faunabescherming nergens verstand van heeft en dat ze het alleen maar zielig vinden dat een jager een vos dood schiet, maar een landschapelement zoals een rietkraag(waar ook nog andere dieren en planten in leven) kunnen we wil opofferen voor de vos.) Elk jaar komt een rapport van de nazorg over weidevogels uit en daar staat in dat de vos de grote boosdoender is. Vorig jaar bij ons waren er 110 nesten uitgehaald door de vos, 42 door roofvogels en kraaiachtigen en maar 12 nesten vernieldt door landbouwwerkzaamheden.

Dat klimaatsverschil is iig onzin, rusland is een groot land, in het noorden is het een stuk kouder ja, maar in het zuiden niet

Ze kunnen om te beginnen eens informeren waar men vossen zou willen.

>Het is verboden in nederland om dieren in het wild uit te zetten. En wat jij hier alleen doet is het probleem verplaatsen. Ik weet dat jij tegen het doden van dieren bent maar soms moet het gewoon.

Ook kun je gewoon even wachten tot de populatie hersteld i en en tot die tijd wat tijdelijke alternatieven gebruiken

>Ja we kunnen wel wachten, doen we al twee jaar, tot er geen ene weidevogel meer is in nederland terwijl je de vossenpopulatie met de jacht ook kunt herstellen.

. Bijvoorbeeld het aanleggen van rasters of het afdekken van een gewas, spannen van draden, gebruiken van knalapparaten, het afspelen van angstkreten, het inzetten van neproofvogels of het verspreiden van stoffen met een sterke geur die de dieren afschrikt (bijv. roofdierenmest). Het dieper en zoveel mogelijk gelijktijdig zaaien is eveneens een eenvoudige en effectieve methode om schade te voorkomen.

>Het gebruik van knalapparaten en het versprijden van streke geuren en het inzetten van neproofvogles(eigelijk nooit van gehoort en roofvogels doen vossen niks) heb je niet alleen de vos mee te pakken maar ook ander wild zoals reeen en het is niet de bedoeling dat die worden gestoord.

Nu gaan ze ze gewoon afschieten en nog wel in de kraamperiode, dat vind ik echt ziek, moeder doodschieten en de kids laten verhongeren ofzo.
>Er zijn regels voor als je de moeder doodschiet moet je de jonge ook opsporen(wat voor een jager niet moeilijk is want hij kent zijn jachtgebied) en ook doden(nou hoor ik jullie al zeggen wat zielig maar zit dit eens in de ogen van een grutto die zo juist zijn nest is geplundert door een vos, voor de zoveelste keer.


Supersanne schreef:
grote vraag: WAAROM is de jacht geopend?
enne... Tot nu toe hebben we inderdaad niet erg veel diervriendelijke topics van jouw kant gezien, kees17... (*probeerd dreigend te kijken, maar schiet in de lach en morst thee over het toetsenbord*)

> Dit alleen omdat ik in een ander topic schreef dat ik ooit een kat zou dood maken omdat hij mijn vissen dood maakt? Hebben vissen dan geen recht op leven? mevrouw de dierenbeschermer? Of is het dat ik voor de jacht ben?

Autodropje schreef:
Ten eerste zijn vossen in Nederland nog steeds behoorlijk zeldzaam en kun je een uit de hand gelopen populatie in friesland ook bijvoorbeeld vangen en ergens anders uitzetten.

>Vossen zeldzaam in Nederland? Waar heb jij de laaste paar jaar gezeten? Vossen zijn schuwe dieren en laten zich over dag bij nooit zien en uitzetten kan niet in nederland maar dat had ik al eerder verteld.


>Supersanne schreef:

wat lees ik daar? 's nachts jagen??? Het is blijkbaar niet genoeg om die arme beesten af te schieten, maar er worden de overlevende in die hel die ze het jachtseizoen noemen niet eens wat rust gegunt???

>Ja met een vergunning mag je s'nachts jagen met een lichtbak, waarom omdat vossen nachtdieren zijn en dan actief zijn en s'nacht met een lichtbak heb je meer kans om een vos te raken. Want je kan wel aan beheersjacht doen maar als je nog niks schiet heb je er niks aan.

Als ik op het punt stond om vermoord te worden door iemand die groter sterker en slimmer is dan ik, maar hij/zij/het zou me nog een laatste wens gunnen, dan zou ik nog één keertje in mijn leven lekker willen slapen! (die klasieke zonsopgang kan me gestolen worden)

>Een vos is ook slim. Je kan wel 10 keer op jacht gaan en pas de 11 keer een vos schieten tewijl hij daar de hele tijd heeft gezeten. En dat van dat rustig slapen, iedereen op dit Forum weet dat de vos een nachtdier is.

Btw Evito haal jij even de schrijf fouten er uit(als je toch niks nuttige te doen hebt)
Oud 08-02-2003, 23:04
STP
Avatar van STP
STP is offline
Citaat:
utopia5 schreef:
"Ik ben overtuigd dierenrechtenactiviste en vegetarïer"
werkelijk?
Ja werkelijk. Maar ik hoef me tegenover jou niet te verantwoorden en daarnaast heb ik van jouw kant nog geen briljante eventuele oplossing voor het probleem gehoord. Het enige wat ik met deze opmerking wou aanduiden is dat ik dingen als de jacht op de vos met een reden verdedig, me goed laat informeren en geen geitewollensokkentype ben die 'alles maar erg zeilig vind'.

Citaat:
utopia5 schreef:
Alsof een vos doodschieten alledaags is. Er is geen ruimte genoeg voor de dieren dus moet je ze neerknallen??
Nee er moet inderdaad een plaats gevonden worden om die dieren een verder bestaan te geven. En ze komen wel uitgebreid voor in Nederland maar dat in beperkte gebieden.
En het systeem trekt dus op niks, eerst is de jacht verboden en nu mag het wel omdat het dierenaantal zich uitbreidt, dit hadden ze toch op voorhand kunnen voorzien. Zwak is dat.
Wie zei dat een vos neerschieten heel alledaags is?
De gebieden waar de vos zich bevind beperken zich steeds minder, omdat een vos een enorm aanpassingsvermogen heeft en in verschillende omstandgheden heel goed kan overleven. Over het beleid heb je gelijk, daar kun je geen chocola van maken. Het is tijd voor vastigheid zodat dit soort dingen niet meer voor hoeven te komen. Dan heeft niemand meer wat te zieken. (:ja, incluïs ikzelf)


Ik ben er trouwens nog steeds van overtuigd dat de Dierenbescherming hoofdschuldige is van dit probleem. Ze zullen heus wel het beste voor hebben met die dieren, maar het heltp niet erg.
__________________
http://www.hardebaas.nl | http://hardebaas.hyves.nl
Oud 08-02-2003, 23:04
STP
Avatar van STP
STP is offline
Dat was ik dus (Hukkie)
__________________
http://www.hardebaas.nl | http://hardebaas.hyves.nl
Oud 10-02-2003, 13:54
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
OVERZICHT SCHADE LAND- EN TUINBOUWPRODUCTEN.Schade aan:
Veroorzaakt door:

Pas ingezaaide granen, Peulvruchten en maïs:
roeken,kraaien, kauwen en duiven

Afrijpende graan:
roeken,kraaien, kauwen, duiven en eenden

Peulvruchten:
duiven, eenden en kraaien

Bieten:
konijnen en reewild

Koolsoorten:
duiven, eenden, konijnen en hazen

Bloembollen en aardbeien:
Fazanten, patrijzen

Kersen:
roeken,kraaien, kauwen, duiven en spreeuwen

Stoelende maïs:
konijnen (langs bosranden)

Maïskolven:
dassen, reewild, kraaien en kauwen

Grasland:
ganzen, zwanen en meerkoeten

Fruitbomen: schilschade
hazen, konijnen en reewild

Fruitbomen: veegschade
reewild
Oud 10-02-2003, 14:09
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
>Vertel hoe werkt dit? Er is nu twee jaar niet meer op de vos gejaagt en het zijn er nog steeds te veel en ze krijgen elk jaar nog steeds 4 jongen.
Ja er is twee jaar niet gejaagd, dan kan de populatie dus pas beginnen met natuurlijk evenwicht zoeken, dat gaat niet ff in een paar dagen. De soort groeit in het begin juist heel hard omdat er zo lang op gejaagd is. Daardoor werden er meer jongen geworpen om de populatie in stand te houden. Ineens houd het jagen op maar pas, maar worden er toch jongen geboren, als er dan teveel komen worden er daarna minder jongen geworpen net tot ze ongeveer op een evenwicht zitten dus het aantal dat dood gaat en dat opnieuw geboren wordt.

Citaat:
Er zit geen dalende lijn in maar juist een stijgende lijn.
Daar kun je na 2 jaar nog absoluut niets zinnigs over zeggen. Als je maar 2 keer meet dan is het niet betrouwbaar met zoiets. Als je bijvoorbeeld het aantal auto's dat te hard rijd meet en je meet er 2 die dat niet doen is het ook een voorbarige conclusie om te zeggen dat daar dus niemand te hard rijd.

Citaat:
Als vossen even geen vlees kunnen krijgen eten ze wel bessen en bramen, ze vallen niet zomaar om van de honger.
Ja maar vossen kunnen echt niet leven van alleen bessen en bramen hoor, anders waren het geen carniforen. Als ze een tijdje op een dieet van fruit staan gaan er vanzelf dood.

Citaat:
Btw ong 15 jaar geleden kwamen de vossen alleen op de veluwe voor, maar omdat ze steeds meer beschermt werden komen ze nu in heel nederland voor. En jacht is de enige middel om de vossenpopulatie tebeheren in nederland.
Ja omdat ze daar met weinigen en kwetsbaar waren, heeft men het risico gesprijd en met succes. En dat de jacht het enige middel niet is weet je zelf hopelijk ook wel anders is deze discussie zinloos en kun je het nooit snappen.

Citaat:
>Als de dierenbescherming en faunabescherming zich er niet mee hadden bemoeit hadden wel allang weer op vossen kunnen jagen en zo weer wat evenwicht in de natuur kunnen brengen
Als de mens moet bijjagen voor dat evenwicht is het dus helemaal geen evenwicht. Bovendien kun je het ook van de andere kant bekijken als men de dieren en faunabescherming hun gang had laten gaan was dat natuurlijk evenwicht er waarschijnlijk al lang geweest, want wij mensen zijn namelijk helemaal niet nodig voor dat evenwicht.

Citaat:
>Die mogelijkheden zijn er niet(na die twee jaar zijn de fauna en dierenbescherming nooit met goede oplossingen gekomen voor het vossenprobleem(een voorbeeld om weiland wil weleens een rietkraag of boomwal staan. De vos gebruikt deze weleens als schulplaats. Idee van de faunabescherming haal deze weg want dan zouden de vossen geen schulplaats meer kunnen vinden. Dan denk ik dat de faunabescherming nergens verstand van heeft en dat ze het alleen maar zielig vinden dat een jager een vos dood schiet, maar een landschapelement zoals een rietkraag(waar ook nog andere dieren en planten in leven) kunnen we wil opofferen voor de vos.) Elk jaar komt een rapport van de nazorg over weidevogels uit en daar staat in dat de vos de grote boosdoender is. Vorig jaar bij ons waren er 110 nesten uitgehaald door de vos, 42 door roofvogels en kraaiachtigen en maar 12 nesten vernieldt door landbouwwerkzaamheden.
Die heeft de dierenbescherming wel en die heb ik in een vorige post zelfs genoemd, en nee daar stond dat verhaal over die rietkragen niet bij. Ik denk dat je wat zorgvuldiger moet zijn met je uitspraken over de faunabescherming ik denk dat zij er meer verstand van hebben dan jij in je eentje, ze hebben alleen een ander standpunt. Ja en dat rapport is er dus van dit jaar nog niet, daarom is het te vroeg om te concluderen dat ze dit jaar zo slecht waren.

Citaat:
>Het is verboden in nederland om dieren in het wild uit te zetten. En wat jij hier alleen doet is het probleem verplaatsen. Ik weet dat jij tegen het doden van dieren bent maar soms moet het gewoon.
Uhm ik weet niet waar jij je info vandaan hebt, maar dat is absoluut niet verboden hoor, tis zelfs vaak op tv dat er dieren op andere plaatsen uitgezet worden. Dit is dus totale onzin. Nope ik verplaats geen probleem, in Rusland is het namelijk waarschijnlijk helemaal geen probleem omdat ze daar geen kwaad doen. Er zijn even wat meer vossen en binnen een paar jaar is het weer hersteld. Soms moet het misschien ook wel, maar in dit geval vind ik dat er veel te weinig naar de alternatieven gekeken is.

Citaat:
>Ja we kunnen wel wachten, doen we al twee jaar, tot er geen ene weidevogel meer is in nederland terwijl je de vossenpopulatie met de jacht ook kunt herstellen.
zoals ik al zei voor de natuur is 2 jaar veel te kort voor een soort die eerst bejaagd werd. Met jacht herstel je het maar tijdelijk, en zul je het jaar daarna weer meer vossen krijgen en weer meer moeten jagen. Ik denk ook dat er maatregelen voor de weidevogels genomen kunnen worden en dat gebeurd ook wel. Maar er zijn ook andere manieren dan vossen afknallen omdat een paar mensen het zo leuk vinden om dieren af te schieten. Die mensen gaat het niet om het evenwicht maar om dat ze kunnen jagen dat doen ze namelijk vaak veel liever dan andere maatregelen nemen.

Citaat:
>Het gebruik van knalapparaten en het versprijden van streke geuren en het inzetten van neproofvogles(eigelijk nooit van gehoort en roofvogels doen vossen niks) heb je niet alleen de vos mee te pakken maar ook ander wild zoals reeen en het is niet de bedoeling dat die worden gestoord.
Roofvogels doen jonge vossen wel wat als ik me niet vergis, en die apparaten/geuren moet je ook niet in het bos zetten zodat reeen er last van hebben, maar bijvoorbeeld op de weide die je vosvrij wilt hebben.

Citaat:
>Er zijn regels voor als je de moeder doodschiet moet je de jonge ook opsporen(wat voor een jager niet moeilijk is want hij kent zijn jachtgebied) en ook doden(nou hoor ik jullie al zeggen wat zielig maar zit dit eens in de ogen van een grutto die zo juist zijn nest is geplundert door een vos, voor de zoveelste keer.
Dat een vos het nest van een grutto plunder vind ik een verschrikkelijk slecht excuus een vos moet leven van die grutto en hebben wij het absoluut niet nodig om te overleven. Echt zo'n als hij dat mag mag ik dat ook argument

Citaat:
>Vossen zeldzaam in Nederland? Waar heb jij de laaste paar jaar gezeten? Vossen zijn schuwe dieren en laten zich over dag bij nooit zien en uitzetten kan niet in nederland maar dat had ik al eerder verteld.
Waar ik gezeten heb? Midden tussen de bossen in Nederland en geen vos gezien hoor. Alleen niet in Friesland. En uitzetten kan zoals ik eerder vertelde dus wel.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Advertentie
Oud 10-02-2003, 14:29
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Citaat:
kees17 schreef:
een rijtje onzin
Moeten ze et maar beter afzetten....

Zoals die velden er nu bijliggen is het niets anders dan een uitnodiging voor die dieren naar een 'all you can eat restaurant'
Maar aangezien kogels goedkoper zijn dan een hekwerk....

Citaat:
autodropje schreef:
Ja omdat ze daar met weinigen en kwetsbaar waren, heeft men het risico gesprijd en met succes. En dat de jacht het enige middel niet is weet je zelf hopelijk ook wel anders is deze discussie zinloos en kun je het nooit snappen.
Dat is nou juist zijn probleem...
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Oud 10-02-2003, 21:14
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
autodropje schreef:
Ja er is twee jaar niet gejaagd, dan kan de populatie dus pas beginnen met natuurlijk evenwicht zoeken, dat gaat niet ff in een paar dagen. De soort groeit in het begin juist heel hard omdat er zo lang op gejaagd is. Daardoor werden er meer jongen geworpen om de populatie in stand te houden. Ineens houd het jagen op maar pas, maar worden er toch jongen geboren, als er dan teveel komen worden er daarna minder jongen geworpen net tot ze ongeveer op een evenwicht zitten dus het aantal dat dood gaat en dat opnieuw geboren wordt.

>Vossen krijgt elk jaar ong vier jongen en dat blijven ze krijgen of er nu op ze gejaagt word of niet het maak hun niks uit.

Daar kun je na 2 jaar nog absoluut niets zinnigs over zeggen. Als je maar 2 keer meet dan is het niet betrouwbaar met zoiets. Als je bijvoorbeeld het aantal auto's dat te hard rijd meet en je meet er 2 die dat niet doen is het ook een voorbarige conclusie om te zeggen dat daar dus niemand te hard rijd.

> Dit gaat niet over twee jaar maar ong 10 jaar toen er nog geen enkele vos in Friesland was tot nu. En dit kan je weer zien aan de cijfers van de weidevogelpopulatie want die zakt enorm.



Ja maar vossen kunnen echt niet leven van alleen bessen en bramen hoor, anders waren het geen carniforen. Als ze een tijdje op een dieet van fruit staan gaan er vanzelf dood.

>Een vos kan ook ongeveer een maand zonder eten, en zoals je al zegt van alleen bessen kunnen ze niet leven, maar ze kunnen zich er wel een tijdje mee in leven houden. Maar in die maand vinden ze altijd wel een stuk vlees(van een levende prooi of een kadaver). Dus vossen gaan nooit echt dood van de honger. Maar nu het volgende als nu de populatie van de vossen nog groter word en er komt echt hongersnood onder de vossen. laat je weer de jacht op vossen toestaan zodat het welzijn van de vossen die nog leven word verbetert of zeg je laten maar niks doen laat die vossen maar verhongeren zodat er stress en allemaal ziektes komt en dat we in nederland een grote zieke vossenpopulatie hebben.(Als je voor het laaste kies ben je een echte dierenbeschermer ). Een doel van de jacht is een gezonde en evenwichtige wildpopulatie in nederland te krijgen en daar hoort bij het beschermen maar ook het bestrijden(lees dit niet verkeert vossen horen in nederland geen probleem mee. maar niet in zulke grote aantallen) van bepaalde wildsoorten.

Ja omdat ze daar met weinigen en kwetsbaar waren, heeft men het risico gesprijd en met succes. En dat de jacht het enige middel niet is weet je zelf hopelijk ook wel anders is deze discussie zinloos en kun je het nooit snappen.

>Jacht is een van de oplossingen. Maar wildbeheer bestaat niet alleen uit jacht zoals velen van jullie denken. Maar ook schulplaatsen maken voor wild, kleien natuurgebieden aanleggen, natuurlijke over langs sloot kanten aan legen. Maar ook het op ruimen van zwerfvuil.

Als de mens moet bijjagen voor dat evenwicht is het dus helemaal geen evenwicht. Bovendien kun je het ook van de andere kant bekijken als men de dieren en faunabescherming hun gang had laten gaan was dat natuurlijk evenwicht er waarschijnlijk al lang geweest, want wij mensen zijn namelijk helemaal niet nodig voor dat evenwicht.

> We hebben in nederland al jaren geen natuurlijke evenwicht, omdat we geen echt oernatuur meer hebben. Alles in nederland is opgesplits door wegen en steden, met het resultaat dat er kleine natuurgebieden zijn. En die natuurgebeiden moeten onderhouden worden anders houden we alleen bos over.(hoe dit precies werk heb ik in andere topic al uitgelegt.) Als het wildbeheer wordt gedaan zoals de dieren en faunabescherming het wilde hadden we alleen nog wat vossen en reeen in nederland en diersoorten zoals de weidevogels waren totaal verdwenen.Het is dan misschien wel in evenwicht, maar niet zoals wij dat willen.





Die heeft de dierenbescherming wel en die heb ik in een vorige post zelfs genoemd, en nee daar stond dat verhaal over die rietkragen niet bij. Ik denk dat je wat zorgvuldiger moet zijn met je uitspraken over de faunabescherming ik denk dat zij er meer verstand van hebben dan jij in je eentje, ze hebben alleen een ander standpunt. Ja en dat rapport is er dus van dit jaar nog niet, daarom is het te vroeg om te concluderen dat ze dit jaar zo slecht waren.

>Je bedoeld dit? "Dan nog is de dierenbescherming hier de schuldige niet, maar degene die er toestemming voor geeft en er vervolgens niets aan doet, de dierenbescherming pleit alleen maar voor een ding degene die het uitvoert moet ook over alles wat er omheen zit beslissen en dan krijg je dit soort dingen."
Btw ong een jaar geleden was dat van die rietkragen een oplossing van de dierenbescherming bij een rechtzitting over de vossen probleem

>De jagers wilden er wel wat aan doen, maar konden niet vanwege de nieuwe flora en fauna wet. Ze konden wel een afschotvergunning aanvragen, maar wie loopte daar weer in de weg: de dieren en faunabescherming. >Ik heb laast op de site van de faunabescherming gekeken. Het is gewoon 100%anti-jacht, je hoort niks over wildbeheer alleen maar plezierjacht (wat niet bestaat in nederland). Nog een ding wat doet de faunabescherming nou echt voor de natuur? Behalve dat ze tegen de jacht zijn en daarom allemaal rechtzaken maken.





Uhm ik weet niet waar jij je info vandaan hebt, maar dat is absoluut niet verboden hoor, tis zelfs vaak op tv dat er dieren op andere plaatsen uitgezet worden. Dit is dus totale onzin. Nope ik verplaats geen probleem, in Rusland is het namelijk waarschijnlijk helemaal geen probleem omdat ze daar geen kwaad doen. Er zijn even wat meer vossen en binnen een paar jaar is het weer hersteld. Soms moet het misschien ook wel, maar in dit geval vind ik dat er veel te weinig naar de alternatieven gekeken is.

>Staat in de Flora en faunawet. Misschien hadden ze er een vergunning voor van dat er op de tv was. Dus omdat hier een vossen probleem hebben moet we de dieren vangen en helemaal naar Rusland slepen zodat ze daar ook een vossenprobleem krijgen? Ze worden daar ook gewoon afgeschoten. En dat de vossenpopulatie zelf weer hersteld geloof ik niet meer in. Ik weet dat je tegen het doden van dieren bent maar soms moet het gewoon er zijn geen andere goede alternatieven.

zoals ik al zei voor de natuur is 2 jaar veel te kort voor een soort die eerst bejaagd werd. Met jacht herstel je het maar tijdelijk, en zul je het jaar daarna weer meer vossen krijgen en weer meer moeten jagen. Ik denk ook dat er maatregelen voor de weidevogels genomen kunnen worden en dat gebeurd ook wel.

>Ja de jacht is tijdelijk en daarom moet het blijven bestaan, want de vos is een dier dat beheer moet worden in nederland. Er zijn genoeg maat regels voor weidevogels, onder andere de nazorg, zij zetten altijd stokken bij de nesten zodat de boer er niet over heen rijd met de tractor en ze tellen de nesten en het aantal wat uitkomt. Maar als je ong 50 nesten hebt opgespoort en binnen een paar dagen zijn er nog maar 10 over, de rest is allemaal opgevreten door de vos is er voor hen ook niks meer aan.

Maar er zijn ook andere manieren dan vossen afknallen omdat een paar mensen het zo leuk vinden om dieren af te schieten. Die mensen gaat het niet om het evenwicht maar om dat ze kunnen jagen dat doen ze namelijk vaak veel liever dan andere maatregelen nemen.

>Er zijn ook dierenbeschermers die het leuk vinden om lijsttrekkers dood te schieten. En dat van jager die dieren voor de plezier dood schiet is echt faunabeschermers praat.

Roofvogels doen jonge vossen wel wat als ik me niet vergis, en die apparaten/geuren moet je ook niet in het bos zetten zodat reeen er last van hebben, maar bijvoorbeeld op de weide die je vosvrij wilt hebben.

>Volgens mij worden jonge vossen zelden gepakt door roofvogels want ze zitten in de vossenbouw. Maar in een weiland leven ook wilde dieren(haas, ree, fazant, alle soorten vogels) moeten we die dan ook verjagen om de vos? en wat nou als we wat minder vossen in het bos/rietland willen hebben? Ik vind het geen goede oplossing want je verstoort niet alleen vos maar ook ander wild mee.



Dat een vos het nest van een grutto plunder vind ik een verschrikkelijk slecht excuus een vos moet leven van die grutto en hebben wij het absoluut niet nodig om te overleven. Echt zo'n als hij dat mag mag ik dat ook argument

>Ik vind het geen probleem dat een vos een nest van een grutto opeet, alleen gebeurt het teveel en daarom staat de grutto op het punt van uitsterven in nederland en dat vind ik wel weer een probleem.

Waar ik gezeten heb? Midden tussen de bossen in Nederland en geen vos gezien hoor. Alleen niet in Friesland. En uitzetten kan zoals ik eerder vertelde dus wel.
>Overdag zie je geen vos in het bos, het zijn namelijk schuwe dieren en ze zijn meestal s'nacht actief. Als je echt vossen wild zien moet je een streke zaklamp kopen en hier meer over de weilanden schijnen, als je geluk het zie je het licht van de ogen weer kaatsen. Maar ook helemaal geen sporen gezien van de vos, bv stront(hier kan je beter afblijven want je kan er raar van ziek worden)? want dat lijkt me sterk.

D@mien schreef:
Moeten ze et maar beter afzetten....

Zoals die velden er nu bijliggen is het niets anders dan een uitnodiging voor die dieren naar een 'all you can eat restaurant'
Maar aangezien kogels goedkoper zijn dan een hekwerk....

>Ja alle weiland omheinen met hek werk, krijg je een mooi uitzicht van een briljant idee D@mien
Oud 11-02-2003, 09:06
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
kees17 schreef:
[>Ja alle weiland omheinen met hek werk, krijg je een mooi uitzicht van een briljant idee D@mien [/B]
Nee, vossen afknallen is een briljant idee
Ik ben het met D@mien eens dat beter afzetten een humanere oplossing is dan maar een beetje triest vossen te gaan lopen afschieten.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Oud 11-02-2003, 09:18
Hukkie
Avatar van Hukkie
Hukkie is offline
Citaat:
autodropje schreef:
Ja er is twee jaar niet gejaagd, dan kan de populatie dus pas beginnen met natuurlijk evenwicht zoeken, dat gaat niet ff in een paar dagen. De soort groeit in het begin juist heel hard omdat er zo lang op gejaagd is. Daardoor werden er meer jongen geworpen om de populatie in stand te houden. Ineens houd het jagen op maar pas, maar worden er toch jongen geboren, als er dan teveel komen worden er daarna minder jongen geworpen net tot ze ongeveer op een evenwicht zitten dus het aantal dat dood gaat en dat opnieuw geboren wordt.
Nederland is veel te klein om de vos rustig zn natuurlijke evenwicht op te laten zoeken. Het is daarom ook niet verwonderlijk dat we ons op een gegeven moment moeten bemoeien met dat soort zaken. Als je het zn gang laat gaan is het binnen een paar jaar hersteld, dat ben ik met je eens, maar je ziet de schade en de risico's over het hoofd die het met zich meebrengt.
Ik vind het ook behoorlijk flauw om de schuld nu bij de boeren te leggen.
__________________
http://213.93.79.22/ # Gujenèvend....
Oud 11-02-2003, 14:42
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Hukkie schreef:
Nederland is veel te klein om de vos rustig zn natuurlijke evenwicht op te laten zoeken. Het is daarom ook niet verwonderlijk dat we ons op een gegeven moment moeten bemoeien met dat soort zaken. Als je het zn gang laat gaan is het binnen een paar jaar hersteld, dat ben ik met je eens, maar je ziet de schade en de risico's over het hoofd die het met zich meebrengt.
Ik vind het ook behoorlijk flauw om de schuld nu bij de boeren te leggen.
Sinds wanneer is Nederland daar te klein voor?
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Oud 11-02-2003, 15:17
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
>Vossen krijgt elk jaar ong vier jongen en dat blijven ze krijgen of er nu op ze gejaagt word of niet het maak hun niks uit.
Wat is je bron daarvoor? Ik heb namelijk gelezen dat dat afhangt van hoe het met de populatie gaat, daar passen ze zichzelf dan op aan.

Daar kun je na 2 jaar nog absoluut niets zinnigs over zeggen. Als je maar 2 keer meet dan is het niet betrouwbaar met zoiets. Als je bijvoorbeeld het aantal auto's dat te hard rijd meet en je meet er 2 die dat niet doen is het ook een voorbarige conclusie om te zeggen dat daar dus niemand te hard rijd.

Citaat:
> Dit gaat niet over twee jaar maar ong 10 jaar toen er nog geen enkele vos in Friesland was tot nu. En dit kan je weer zien aan de cijfers van de weidevogelpopulatie want die zakt enorm.
Je zei in je vorige reply toch echt 2 jaar hoor en je moet natuurlijk wel alleen de metignen meetellen vanaf het moment dat die vossen daar waren, de rest is totaal irrelevant.

Citaat:
>Een vos kan ook ongeveer een maand zonder eten, en zoals je al zegt van alleen bessen kunnen ze niet leven, maar ze kunnen zich er wel een tijdje mee in leven houden. Maar in die maand vinden ze altijd wel een stuk vlees(van een levende prooi of een kadaver). Dus vossen gaan nooit echt dood van de honger. Maar nu het volgende als nu de populatie van de vossen nog groter word en er komt echt hongersnood onder de vossen. laat je weer de jacht op vossen toestaan zodat het welzijn van de vossen die nog leven word verbetert of zeg je laten maar niks doen laat die vossen maar verhongeren zodat er stress en allemaal ziektes komt en dat we in nederland een grote zieke vossenpopulatie hebben.(Als je voor het laaste kies ben je een echte dierenbeschermer ).
Die vossen gaan wel dood van de honger als er lang genoeg geen eten is en dat is de enige manier om de populatie te herstellen en ja dan verhongeren er een aantal dat vind ik kut voor ze, maar zo is de natuur en ik vind dat dat erbij hoort om evenwicht te krijgen. (Ik heb ook nergens gezegd dat ik een dierenbeschermer ben btw). En je conclusie dat je dan allemaal zieke slechte vossen overhoud is iets te snel getrokken. Nog nooit van 'the survival of the fittest' gehoord? Dat principe werkt hier ook op de vossen.


Citaat:
Een doel van de jacht is een gezonde en evenwichtige wildpopulatie in nederland te krijgen en daar hoort bij het beschermen maar ook het bestrijden(lees dit niet verkeert vossen horen in nederland geen probleem mee. maar niet in zulke grote aantallen) van bepaalde wildsoorten.
Het gaat erom dat dat doel op meerdere manieren bereikt kan worden en jagers liever voor de imho natuuronvriendelijke kiezen.

Citaat:
>Jacht is een van de oplossingen. Maar wildbeheer bestaat niet alleen uit jacht zoals velen van jullie denken. Maar ook schulplaatsen maken voor wild, kleien natuurgebieden aanleggen, natuurlijke over langs sloot kanten aan legen. Maar ook het op ruimen van zwerfvuil.
we hadden het ook helemaal niet over wildbeheer, maar over jacht. En dieren zijn imho geen zwerfvuil

Citaat:
> We hebben in nederland al jaren geen natuurlijke evenwicht, omdat we geen echt oernatuur meer hebben. Alles in nederland is opgesplits door wegen en steden, met het resultaat dat er kleine natuurgebieden zijn. En die natuurgebeiden moeten onderhouden worden anders houden we alleen bos over.(hoe dit precies werk heb ik in andere topic al uitgelegt.) Als het wildbeheer wordt gedaan zoals de dieren en faunabescherming het wilde hadden we alleen nog wat vossen en reeen in nederland en diersoorten zoals de weidevogels waren totaal verdwenen.Het is dan misschien wel in evenwicht, maar niet zoals wij dat willen.
Misschien is het een idee dat sommige mensen en organisaties dat juist wel weer een beetje proberen te creeeren, maar daarbij dwarsgezeten worden door jagers die het liever zelf doen omdat ze dat zo leuk vinden. En dat we dan alleen vossen en reeen over slaat totaal nergens op die beesten moeten ook wat eten en die vossen eten echt niet alle andere dieren op hoor

Die heeft de dierenbescherming wel en die heb ik in een vorige post zelfs genoemd, en nee daar stond dat verhaal over die rietkragen niet bij. Ik denk dat je wat zorgvuldiger moet zijn met je uitspraken over de faunabescherming ik denk dat zij er meer verstand van hebben dan jij in je eentje, ze hebben alleen een ander standpunt. Ja en dat rapport is er dus van dit jaar nog niet, daarom is het te vroeg om te concluderen dat ze dit jaar zo slecht waren.

Citaat:
>Je bedoeld dit?
Nee, ander stuk

Citaat:
>De jagers wilden er wel wat aan doen, maar konden niet vanwege de nieuwe flora en fauna wet. Ze konden wel een afschotvergunning aanvragen, maar wie loopte daar weer in de weg: de dieren en faunabescherming. >Ik heb laast op de site van de faunabescherming gekeken. Het is gewoon 100%anti-jacht, je hoort niks over wildbeheer alleen maar plezierjacht (wat niet bestaat in nederland). Nog een ding wat doet de faunabescherming nou echt voor de natuur? Behalve dat ze tegen de jacht zijn en daarom allemaal rechtzaken maken.
Ik weet echt niet waar jij je info vandaan hebt, maar er staat verdacht veel tussen wat als een tang op een varken slaat. Plezierjacht bijvoorbeeld bestaat absoluut in NL. En wat de faunabescherming nog meer doet, dan zou je eens wat verder op hun wesite moeten kijken dan je neus lang is.

Citaat:
>Staat in de Flora en faunawet. Misschien hadden ze er een vergunning voor van dat er op de tv was.
*zucht* als je er een vergunning voor kunt krijgen dan mag het toch?

Citaat:
Dus omdat hier een vossen probleem hebben moet we de dieren vangen en helemaal naar Rusland slepen zodat ze daar ook een vossenprobleem krijgen?
Dat is de grap in Rusland is er zoveel uitgestrekt land dat ze geen last hebben van die extra vossen en ze zo op kunnen vangen.

Citaat:
Ze worden daar ook gewoon afgeschoten. En dat de vossenpopulatie zelf weer hersteld geloof ik niet meer in.
Misschien wel, maar misschien ook helemaal niet omdat ze daar meer plaats is en die mensen echt niet kilometers en kilometers het bos in gaan om te jagen. En dat jij het niet geloofd wil absoluut niet zeggen dat het ook niet kan. Integendeel zelfs.

Citaat:
>Ja de jacht is tijdelijk en daarom moet het blijven bestaan, want de vos is een dier dat beheer moet worden in nederland.
Dat moet helemaal niet, dat willen sommige mensen alleen maar al te graag doen. En een tijdelijke oplossing is imho geen goede.

Citaat:
Er zijn genoeg maat regels voor weidevogels, onder andere de nazorg, zij zetten altijd stokken bij de nesten zodat de boer er niet over heen rijd met de tractor en ze tellen de nesten en het aantal wat uitkomt. Maar als je ong 50 nesten hebt opgespoort en binnen een paar dagen zijn er nog maar 10 over, de rest is allemaal opgevreten door de vos is er voor hen ook niks meer aan.
overdrijven is ook een vak

Citaat:
>Er zijn ook dierenbeschermers die het leuk vinden om lijsttrekkers dood te schieten. En dat van jager die dieren voor de plezier dood schiet is echt faunabeschermers praat.
Sorry hoor, maar ik vind dit een beetje een zielige vergelijking die kant noch wal raakt, als je geen fatsoenlijke argumenten meer weet kun je ook gewoon niets zeggen hoor.

Waarom staan jagers anders te popelen om te jagen? echt niet omdat ze er zo'n hekel aan hebben hoor.

Citaat:
>Volgens mij worden jonge vossen zelden gepakt door roofvogels want ze zitten in de vossenbouw. Maar in een weiland leven ook wilde dieren(haas, ree, fazant, alle soorten vogels) moeten we die dan ook verjagen om de vos? en wat nou als we wat minder vossen in het bos/rietland willen hebben? Ik vind het geen goede oplossing want je verstoort niet alleen vos maar ook ander wild mee.
Ik weet verder ook geen cijfers van hoeveel vossen op die manier het lootje leggen. Je verjaagd ze niet om de vos, als je bijvoorbeeld die geur neemt, die geur is specifiek voor vossen en de andere dieren hebben daar geen moeite mee.

Citaat:
>Ik vind het geen probleem dat een vos een nest van een grutto opeet, alleen gebeurt het teveel en daarom staat de grutto op het punt van uitsterven in nederland en dat vind ik wel weer een probleem.
Ik wist niet dat de grutto op het punt van uitsterven stond in NL Om ze van uitsterven te behoeden denk ik dan dat men de grutto een handje zou moeten helpen.

Citaat:
>Overdag zie je geen vos in het bos, het zijn namelijk schuwe dieren en ze zijn meestal s'nacht actief. Als je echt vossen wild zien moet je een streke zaklamp kopen en hier meer over de weilanden schijnen, als je geluk het zie je het licht van de ogen weer kaatsen. Maar ook helemaal geen sporen gezien van de vos, bv stront(hier kan je beter afblijven want je kan er raar van ziek worden)? want dat lijkt me sterk.
Ik heb snachts ook vaak genoeg met zaklamp over de weilanden hier gelopen, niets gezien hoor en ook geen sporen Ik heb ook nooit gehoord dat hier vossen zitten al is er bos genoeg.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar

Laatst gewijzigd op 11-02-2003 om 19:06.
Oud 11-02-2003, 17:41
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Ff een handige site met behoorlijk wat info....het lezen meer dan waard.
www.reinaert.tk
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Oud 12-02-2003, 11:36
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
autodropje schreef:
Wat is je bron daarvoor? Ik heb namelijk gelezen dat dat afhangt van hoe het met de populatie gaat, daar passen ze zichzelf dan op aan.

Daar kun je na 2 jaar nog absoluut niets zinnigs over zeggen. Als je maar 2 keer meet dan is het niet betrouwbaar met zoiets. Als je bijvoorbeeld het aantal auto's dat te hard rijd meet en je meet er 2 die dat niet doen is het ook een voorbarige conclusie om te zeggen dat daar dus niemand te hard rijd.

>Vertel eens hoe dat dan werkt? Met dat de vossen populatie zich zelf aan past.



Die vossen gaan wel dood van de honger als er lang genoeg geen eten is en dat is de enige manier om de populatie te herstellen en ja dan verhongeren er een aantal dat vind ik kut voor ze, maar zo is de natuur en ik vind dat dat erbij hoort om evenwicht te krijgen. (Ik heb ook nergens gezegd dat ik een dierenbeschermer ben btw). En je conclusie dat je dan allemaal zieke slechte vossen overhoud is iets te snel getrokken. Nog nooit van 'the survival of the fittest' gehoord? Dat principe werkt hier ook op de vossen.

>Als hij lang genoeg geen eten krijgt betekent dit ook dat er geen prooien meer zijn. Dus deze dieren (prooien)zij als dood. Als de helft van de nederland vossen streft aan de hongerdood gaat dit altijd samen met ziekte en parsieten en stress.


Het gaat erom dat dat doel op meerdere manieren bereikt kan worden en jagers liever voor de imho natuuronvriendelijke kiezen.
we hadden het ook helemaal niet over wildbeheer, maar over jacht. En dieren zijn imho geen zwerfvuil

>Bij wildbeheer hoort jacht, het afschiet van dieren die er teveel zijn zodat andere dieren waar het minder mee gaat niet steeds bedreigt worden om door een dier gedoodt te worden die hier teveel is. En met zwerfvuil bedoel ik de trop die jullie achterlaten in de berms en natuurgebieden.



Misschien is het een idee dat sommige mensen en organisaties dat juist wel weer een beetje proberen te creeeren, maar daarbij dwarsgezeten worden door jagers die het liever zelf doen omdat ze dat zo leuk vinden. En dat we dan alleen vossen en reeen over slaat totaal nergens op die beesten moeten ook wat eten en die vossen eten echt niet alle andere dieren op hoor

>Misschien niet alle maar zoals ik vaker gezegt hebt er zullen door de vos wel dieren uitstreven of zwaar bedreigt worden als er niks aan gedaan worden.

Die heeft de dierenbescherming wel en die heb ik in een vorige post zelfs genoemd, en nee daar stond dat verhaal over die rietkragen niet bij. Ik denk dat je wat zorgvuldiger moet zijn met je uitspraken over de faunabescherming ik denk dat zij er meer verstand van hebben dan jij in je eentje, ze hebben alleen een ander standpunt. Ja en dat rapport is er dus van dit jaar nog niet, daarom is het te vroeg om te concluderen dat ze dit jaar zo slecht waren.



Nee, ander stuk

>welke?



Ik weet echt niet waar jij je info vandaan hebt, maar er staat verdacht veel tussen wat als een tang op een varken slaat. Plezierjacht bijvoorbeeld bestaat absoluut in NL. En wat de faunabescherming nog meer doet, dan zou je eens wat verder op hun wesite moeten kijken dan je neus lang is.

>Kon ik niet vinden op de site, vertel. Bij de dierenbescherming gebeuken en ze zulke worden als plezierjacht, maar het is meer beheersjacht



*zucht* als je er een vergunning voor kunt krijgen dan mag het toch?

>Ik ken dat jij die niet krijgt voor de vos.

Dat is de grap in Rusland is er zoveel uitgestrekt land dat ze geen last hebben van die extra vossen en ze zo op kunnen vangen.

>MIsschien hebben ze in rusland ook wel een vossenprobleem, of mischien niet om dat de jacht daar is toe gestaan?



Sorry hoor, maar ik vind dit een beetje een zielige vergelijking die kant noch wal raakt, als je geen fatsoenlijke argumenten meer weet kun je ook gewoon niets zeggen hoor.

>Als een jager de fout in gaat dan saat het gelijk met dikke koeieletter op de website van de dierenbeschermer en worden de jagers over een kam geschoren . Maar als een dierenbeschermer een persoon dood schiet, dan dan heeft die man alleen gehandeld en heeft de dierenbescherming er niks mee temaken.

Waarom staan jagers anders te popelen om te jagen? echt niet omdat ze er zo'n hekel aan hebben hoor.

>Ze willen wat voor de natuur doen alleen maar wachten levert niks op.



Ik weet verder ook geen cijfers van hoeveel vossen op die manier het lootje leggen. Je verjaagd ze niet om de vos, als je bijvoorbeeld die geur neemt, die geur is specifiek voor vossen en de andere dieren hebben daar geen moeite mee.

>Kan je lang zoeken naar een bepaalde geur, maar denk je dat dit echt werkt?

Ik wist niet dat de grutto op het punt van uitsterven stond in NL Om ze van uitsterven te behoeden denk ik dan dat men de grutto een handje zou moeten helpen.

>Nog niet maar als het zo door gaat wel, en de jagers/nazorgers willen de grutto wel een handje helpen.



Ik heb snachts ook vaak genoeg met zaklamp over de weilanden hier gelopen, niets gezien hoor en ook geen sporen Ik heb ook nooit gehoord dat hier vossen zitten al is er bos genoeg.
> Vertel eerst maar eens waar je woont.

Naam onbekent schreef:

Nee, vossen afknallen is een briljant idee
Ik ben het met D@mien eens dat beter afzetten een humanere oplossing is dan maar een beetje triest vossen te gaan lopen afschieten.

>Echt een opmerking voor een persoon die tegen de jacht is, maar eigelijk kan de natuur hem niks schelen.
Oud 12-02-2003, 13:53
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
kees17 schreef:
>Vertel eens hoe dat dan werkt? Met dat de vossen populatie zich zelf aan past.
Geen bron ofzo? Vossen (en ook een boel andere dieren trouwens) merken het als de populatie te groot is en krijgen daardoor daarna minder jongen. Ik denk je er bijvoorbeeld aan moet denken dat de moeder minder te eten heeft en daardoor minder jongen kan dragen.

Citaat:
>Als hij lang genoeg geen eten krijgt betekent dit ook dat er geen prooien meer zijn. Dus deze dieren (prooien)zij als dood. Als de helft van de nederland vossen streft aan de hongerdood gaat dit altijd samen met ziekte en parsieten en stress.
Die vossen vangen echt niet alle prooien zo zit de natuur in elkaar, de vossenpopulatie neemt dan uitzichzelf af waardoor de populatie prooidieren ook weer toeneemt. En er zullen vossen ziek worden en die zwakke dieren uit de groep zullen sterven en daardoor houd je alleen maar sterkere vossen over.

Citaat:
>Bij wildbeheer hoort jacht, het afschiet van dieren die er teveel zijn zodat andere dieren waar het minder mee gaat niet steeds bedreigt worden om door een dier gedoodt te worden die hier teveel is. En met zwerfvuil bedoel ik de trop die mensen achterlaten in de berms en natuurgebieden.
Of jacht bij wildbeheer? Ik wist niet dat het opruimen van zwerfvuil bij wildbeheer hoorde, eerder bij natuurbeheer oid, wildbeheer gaat om de dieren zelf, de populatie enzo.

Citaat:
>Misschien niet alle maar zoals ik vaker gezegt hebt er zullen door de vos wel dieren uitstreven of zwaar bedreigt worden als er niks aan gedaan worden.

Waarom moet je dan perse wat aan de vossen doen? Je kunt ook wat met die andere dieren doen. Bovendien lijkt de kans dat ze uitsterven me vrij klein

Citaat:
>welke?
Ook kun je gewoon even wachten tot de populatie hersteld i en en tot die tijd wat tijdelijke alternatieven gebruiken. Bijvoorbeeld het aanleggen van rasters of het afdekken van een gewas, spannen van draden, gebruiken van knalapparaten, het afspelen van angstkreten, het inzetten van neproofvogels of het verspreiden van stoffen met een sterke geur die de dieren afschrikt (bijv. roofdierenmest). Het dieper en zoveel mogelijk gelijktijdig zaaien is eveneens een eenvoudige en effectieve methode om schade te voorkomen.

Citaat:
>Kon ik niet vinden op de site, vertel. Bij de dierenbescherming gebeuken en ze zulke worden als plezierjacht, maar het is meer beheersjacht
Zoek zoekt en gij zult vinden Ik ga niet voor jou een hele spreekbeurt over de faunabescherming zoeken als je dat zelf ook op internet kunt vinden. Er is ook plezierjacht.

Citaat:
>Ik ken dat jij die niet krijgt voor de vos.
Ik zou het ook niet willen, maar er zijn mensen die het wel mogen dus is het iig niet verboden.

Citaat:
>MIsschien hebben ze in rusland ook wel een vossenprobleem, of mischien niet om dat de jacht daar is toe gestaan?
Misschien ook wel niet, je kunt er op zn minst naar informeren. En volgens mij is de jacht daar op een aantal plaatsen wel toegestaan dat vind ik ook niet goed, maar denk dat dat vossen daar iig een eerlijkere kans hebben.

Citaat:
>Als een jager de fout in gaat dan saat het gelijk met dikke koeieletter op de website van de dierenbeschermer en worden de jagers over een kam geschoren . Maar als een dierenbeschermer een persoon dood schiet, dan dan heeft die man alleen gehandeld en heeft de dierenbescherming er niks mee temaken.
Eerste deel van je verhaal slaat wederom nergens op. Als een jager de fout in gaat word dat foutje ook specifiek die ene jager verweten. Het vermoorden van dieren is het enigste wat alle jagers verweten mag worden en dat doen ze toch ook allemaal of niet dan?

Citaat:
>Ze willen wat voor de natuur doen alleen maar wachten levert niks op.
geloof je het zelf?

Citaat:
>Kan je lang zoeken naar een bepaalde geur, maar denk je dat dit echt werkt?
Die geur is al bekend En het dat het werkt is ook al getest.

Citaat:
>Nog niet maar als het zo door gaat wel, en de jagers/nazorgers willen de grutto wel een handje helpen.
Dan moet je dat ook niet suggereren. Ik bedoel wel de grutto helpen zonder andere dieren daarmee te benadelen. ( Geld dat net voor de vos moet het nu ook voor de grutto gelden)

Citaat:
> Vertel eerst maar eens waar je woont.
Doet dat er toe dan? Ik weet gewoon dat die gebieden er zijn.

Citaat:
>Echt een opmerking voor een persoon die tegen de jacht is, maar eigelijk kan de natuur hem niks schelen.
Je hebt totaal geen grond voor deze uitspraak dus denk de volgende keer ff 2x na voor je weet zoiets zegt zonder dat je er ook maar iets vanaf weet.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Oud 12-02-2003, 14:32
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Ben het met autodropje eens. Had eerst de mening van "nou, als ze écht overlast bezorgen..." maar nu niet meer, heb namelijk ook het een en ander in m'n bioboek gelezen (stond ook een heel goed plaatje bij, maar de scanner ligt even plat). De natuur kan zelf evenwicht bereiken, als ze genoeg tijd krijgt! Als we steeds gaan schieten kan de natuur weer overnieuw beginnen. Bovendien krijgt de natuurlijke selectie zo ook geen kans, want zelfs de slimste, snelste en sterkste vos is niet opgewassen tegen een geweer. verder is het ionderdaad zo dat dieren minder jongen krijgen als de leefomstandigheden slechter worden. ratten pakken het helemaal slim aan: als een vrouwtje zwanger is, maar de burcht is te vol of er is te weinig voedsel (of ze is zwanger van een mannetje dat ze niet aardig vind, geloof het of niet), dan kan ze de embryo's "op commando" weer laten afbreken. Handig, toch?
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Oud 12-02-2003, 14:40
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Citaat:
kees17 schreef:
> >Echt een opmerking voor een persoon die tegen de jacht is, maar eigelijk kan de natuur hem niks schelen.
ROFLMAO
als er iemand natuurliefhebber is, dan ben ik et wel. Als iemand rotzooi op de grond smijt spreek ik ze daarop aan, als iemand een dier mishandeld, mishandel ik die persoon....alleen omdat ik tegen et schieten ben, denk jij dat ik geen zier geef om de natuur....
check jij eerst www.reinaert.tk maar es, en ga daar maar lekker INHOUDELIJK op in..dus niet zeiken van: het komt van een dierenliefhebber, dus is et onzin....want dat is gewoon ontduiken van bewijslast...
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Ads door Google
Oud 12-02-2003, 17:37
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Volgens mij is die kees17 stiekem als de dood voor vossen, en wil hij ze daarom weg hebben.

kees17: heb jij eigenlijk wel eens van 'natuurlijk evenwicht' gehoord? Als er veel vossen zijn en weinig voedsel, zullen er veel vossen sterven, waardoor de populatie van de prooidieren weer zal toenemen, waardoor de vossenpopulatie ook weer toeneemt wegens voldoende voedsel, waarna het aantal prooidieren weer daalt, waardoor de vossenpoluatie weer zal afnemen wegens gebrek aan voedsel, etc.

Snap je? Menselijk ingrijpen is eigenlijk totaal overbodig.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Oud 12-02-2003, 17:57
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Dat probeer ik 'm ook steeds duidelijk te maken...

offtopic: aaaaaarrrghhh!!! een vos! ren! ren! straks geven ze af!!!!
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Oud 12-02-2003, 19:01
Kupu
Avatar van Kupu
Kupu is offline
Ik ga me ook weer in de discussie mengen Ik kan het niet hebben dat mensen denken dat vossen onschuldig zijn Volgens mij heeft zowat iedereen die hier gepost heeft weinig praktijkervaring in de natuur.

Kheb even wat citaten van SOVON, een autoriteit op het gebied van weidevogels in Nederland:
"De eerste resultaten van het weidevogelmeetnet laten zien dat het merendeel van de algemeen voorkomende weidevogels het afgelopen decennium sterk bergafwaarts is gegaan. Van sommige soorten is de populatie in 10 jaar met maar liefst 40% afgenomen!" Er is dus duidelijk iets aan de hand...

"Na berekening van de dagelijkse overlevingskansen volgens de Mayfield-methode blijkt dat 54 % van de nesten uitkomt. 24% wordt gepredeerd." dat vind ik nogal wat... als je nagaat dat dit niet het percentage jongen is dat ook daadwerkelijk volwassen wordt. Bovendien wordt de oudervogel ook nog wel gesnipt, waardoor een deel van de eieren niet uitkomt, indirect door predatie.

Van het ministerie van Landbouw, natuur en visserij, ook betrouwbaar imho: Uit vakblad Natuurbeheer,
"Het staat buiten kijf dat zelfs geringe populaties van vossen een ernstige bedreiging vormen voor pluimvee dat onbeschermd rondloopt." En ga niet zeggen dat je het dan niet onbeschermd moet laten lopen... lekker he... een scharreleitje ipv een legbatterij-ei. Jullie willen graag dat kippen meer ruimte krijgen in een legbatterij, laat ze dan maar los rondlopen.

(gaat over bodembroeders)
"Broedkolonies in de duinen en moerasgebieden blijken zeer kwetsbaar als de vos eenmaal verschijnt. Broedsuccessen hangen vaak samen met de mogelijkheid om te broeden op eilanden of vlotten die moeilijk bereikbaar zijn voor predatoren als de vos."

"In de Noord-Hollandse duinen blijkt de hermelijn vrijwel volledig verdwenen te zijn na de komst van de vos."


Bovendien... als je een populatie vossen niet beheert, gaat de lokale bevolking wraakacties ondernemen(vanwege dood pluimvee). Denk eens aan een lekker stukje vlees met arsenicum in de ingang van een vosseburcht. Snel gebeurd en moeilijk te traceren. Dit soort acties gebeuren uit pure frustratie.
Laatst is een boer, Oege Jacobi voor de rechter gesleept door SFBN, omdat ie kastvallen gezet heeft. Hij is vrijgesproken. Groot gelijk als je nagaat dat hij met de overheid een beheersovereenkomst afsluit om de weidevogels een goede kans te geven te overleven door niet te maaien of te bemesten. Kan je je na al die moeite dan voorstellen dat het ongelooflijk teleurstellend en frustrerend is als een vos in een weekje tijd jou hele voorjaarswerk opruimt. Ik wel! Ik zou in zijn geval op zijn minst hetzelfde gedaan hebben!
__________________
Fryslân BOPPE!!!!!!!!!!!!
Oud 12-02-2003, 19:07
Kupu
Avatar van Kupu
Kupu is offline
Citaat:
D@mien schreef:
ROFLMAO
als er iemand natuurliefhebber is, dan ben ik et wel. Als iemand rotzooi op de grond smijt spreek ik ze daarop aan, als iemand een dier mishandeld, mishandel ik die persoon....alleen omdat ik tegen et schieten ben, denk jij dat ik geen zier geef om de natuur....
check jij eerst www.reinaert.tk maar es, en ga daar maar lekker INHOUDELIJK op in..dus niet zeiken van: het komt van een dierenliefhebber, dus is et onzin....want dat is gewoon ontduiken van bewijslast...
Ik zal er binnenkort eens een artikel uit de Nederlandse Jager tegenover zetten(allebei dus niet objectief, want dat is deze site ook echt niet...). Het enige verschil is, dat er in de Nederlandse Jager wel beweringen gedaan worden op grond van door onafhankelijke onderzoeksinstituten vastgestelde feiten. Met andere woorden... er is gebruik gemaakt van objectieve bronnen.

PS neem als voorbeeld voor mijn bewering even de foto op de voorpagina.... hoezo is dat vosje doodgeknuppeld? Wie zegt dat? Bron? Bewijzen voor doodknuppelen? IMHO is het propaganda...
__________________
Fryslân BOPPE!!!!!!!!!!!!

Laatst gewijzigd op 12-02-2003 om 19:10.
Oud 12-02-2003, 19:25
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
zucht...... voor de miljioenste keer... de enige reden waarom de natuur zo uit balans is is omdat dit omm de zoveel tijd wel gebeurt, maar het evenwicht hersteld zich vanzelf weer. Dit laatste is natuurlijk niet mogenlijk als de mens met de natuur gaat lopen rotzooien!!! Iemand heeft hier duidelijk zitten slapen tijdens biologie....
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Oud 12-02-2003, 19:31
Kupu
Avatar van Kupu
Kupu is offline
Citaat:
SuperSanne schreef:
zucht...... voor de miljioenste keer... de enige reden waarom de natuur zo uit balans is is omdat dit omm de zoveel tijd wel gebeurt, maar het evenwicht hersteld zich vanzelf weer. Dit laatste is natuurlijk niet mogenlijk als de mens met de natuur gaat lopen rotzooien!!! Iemand heeft hier duidelijk zitten slapen tijdens biologie....
in Nederland is het natuurlijk evenwicht onherstelbaar verstoord. Wou jij beweren dat Nederland, met bijvoorbeeld de hoogste autodichtheid van de wereld, nog niet genoeg door de mens is ingericht om de habitat zodoende te verstoren dat het natuurlijk evenwicht zich nog weer kan herstellen? Hele populaties dieren zijn onderhand ingericht op de aanwezigheid van de mens. Zonder de mens waren er veel minder weidevogels in Nederland, er zouden hele andere diersoorten voorkomen en ga zo maar door. Nederland is te zeer veranderd om terug te keren naar de staat waarin het verkeerde vlak na de ijstijd. Hele populaties zijn op onze aanwezigheid ingericht, en ervan afhankelijk. Sommige diersoorten doen het beter bij de aanwezigheid van de mens. De vos is bijvoorbeeld een cultuurvolger, wat je ook ziet aan de toename van deze beesten in het afgelopen decennium.

Ik zat te slapen bij bio? jij hebt zitten slapen bij nederlands als je niet weet dat op de persoon spelen in een discussie een teken van zwakte is...
__________________
Fryslân BOPPE!!!!!!!!!!!!
Oud 12-02-2003, 19:32
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Ik zeg niets, schot voor open doel...
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Oud 12-02-2003, 20:08
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Ik heb een paar taken van een wbe even op een rijtje gezet:aanleg en instandhouding rust(ige) gebieden

aanleg en instandhouding wildweiden en voerakkers
aanleg en instandhouding poelen
aanleg van schuilplaatsen
houden van toezicht(stroperij)
opstellen wildbeheerplannen
houden van wildtellingen en inventarisaties
beoordelen wildstand en wildschade
bestrijden wildschade
houden van jachtdagen
houden van natuurschoonmaakdagen
plaatsen van reewildspiegels
geven van voorlichting

En ik heb ook nog even een site gevonden over het wildbeheer: www.knjv.nl/jachtzorg.htm (Als je het onderste stuk leest kom je er van zelfs achter dat de jacht niet alleen maar"zielige vosjes" afschieten is.

Nu nog even over de natuurlijke evenwicht. In Nederland hebben we in geen jaren meer een natuurlijke evenwicht. Mede dankzij wegen steden en soms de landbouw(maar de weilanden geven ook ruimte aan wild)Vroeger wou nederland weleens onderwater staan en als je beste storms had wilden ook weleens grote stukken grond zomaar door het water wegspoelen. Zodat de succesie van pioneers tot aan bossen weer op nieuw kon beginnen. De mensen vonden dit niet leuk als steeds hun huis onderwaterstond en dat ze verzopen. Dus gingen ze dijken maken om Nederland om zou droge voeten te houden. En er kwamen meer mensen dus was er ook meer voedsel nodig. Dus van heidevelden werden grasland en bouwland gemaakt. De natuur die we nu hebben moet onderhouden worden heidevelden worden begrast door schapen of afgeplaagt om de grond schraal te houden. En jonge bomen moet verwijdert worden omdat dit weer kan leiden tot bos. Dus als je niks doet aan de natuur wordt het uiteindelijk een beuken of eikenbos met de flora en fauna die erbij hoort. Dus alle fuane en flora van heidevelden, rietland en noem maar op zal verdwijnen in nederland. Zou is het ook eigelijk met het wild(alleen zijn de meningen daar over verdeeld, omdat het dieren zijn. Een grasland maaien roept geen woede op bij dierenbeschermers, maar als je 12 nijlganzen dood schiet wel). Sommige dierensoorten eten andere diersoorten dat is wel bekent hier. Maar er zijn ook diersoorten die nooit door andere diersoorten worden opgegeten, zoals de vos, wilde zwijn, reeen. Als je er niks aan zou doen wordt de populatie te groot wat met de vossen al aan de hand is. Wat weer leid tot ruimte gebrek, (bij vossen ook overpredatie van andere diersoorten zodat deze in het nou komen) en dit leidt weer tot voedsel gebrek, wat weer stress en niet zoveel voorkomende ziekte en prasieten de kans geeft. Velen van jullie zeggen dat dit natuurlijk is maar eigelijk heeft dit geen natuurlijke basis(dicht bouwen van ons land). Daarom schieten wildbeheerders, maar het afschot zou zoveel mogelijk op de natuurlijke predatie moeten lijken. Even een voorbeeld van reewild de afschot bestaat uit ong 50% kalveren en jaarlingen en 50% bestaat uit zieke en zwakke en oudere dieren(ouder dan 5 jaar). Jaarlijks worden er ong 30%van alle reen in Nederland afgeschoten met een geslachtverhouding van 1:1(geit/bok), niet zoals de fuanabescherming beweert dat het meestal om bokken gaat van wege de stangen en dit leid tot een onevenwichtige geslachtverhouding.(dit heb ik wel weer op de site van de faunabescherming gelezen). En dit werk want we hebben een zeer gezonde reewild populatie in Nederland. Dat de vossen merken dat er minder ruimte hebben en daardoor minder jongen krijgen betwijfel ik nog steeds. Want als de vossen merken dat er minder voedsel is betekent ook dat er minder dieren zijn, En dan hebben we helemaal geen evenwichtige en zeker niet zo gevarieert wildstand meer in Nederland.

En D@mien ik heb je site ook even door gelezen. Dit is teminste beter dan dat van de diernbescherming. Met sommige dingen ben ik het eens en met sommige niet. Wat ik wel jammer vond is gelijk een grote foto van een paar jonge welpjes die dood geslagen zijn(veel mensen vinden dit zielig, ik vanzelfs weer niet, want na een beste tik op de kop zijn ze gelijk dood echt waar ze vernemen er niks van en bloed is normaal als je een dier dood). Met de teks er onder "Geknuppeld welpje. Op 'humane wijze' afgemaakt door een jager" Wat had die jager dan moeten doen ze gewoon laten verhongeren? En dit is ook nog natuurlijk want veel dieren streven als ze nog jong zijn. Dat is een ding dat ik wat jammer vond aan die site(en als je het toch nodig vind om dade dieren te laten zien laat dan ook de dieren zien die zijn gedood door de vos) verders was er ook aardig wat informatie te vinden over de leefwijze van de vos. Ik hoop dat jij de site die ik hier ook heb neer gezet even leest.
Oud 12-02-2003, 20:17
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
KUPU schreef:
Bovendien... als je een populatie vossen niet beheert, gaat de lokale bevolking wraakacties ondernemen(vanwege dood pluimvee). Denk eens aan een lekker stukje vlees met arsenicum in de ingang van een vosseburcht. Snel gebeurd en moeilijk te traceren. Dit soort acties gebeuren uit pure frustratie.
Laatst is een boer, Oege Jacobi voor de rechter gesleept door SFBN, omdat ie kastvallen gezet heeft. Hij is vrijgesproken. Groot gelijk als je nagaat dat hij met de overheid een beheersovereenkomst afsluit om de weidevogels een goede kans te geven te overleven door niet te maaien of te bemesten. Kan je je na al die moeite dan voorstellen dat het ongelooflijk teleurstellend en frustrerend is als een vos in een weekje tijd jou hele voorjaarswerk opruimt. Ik wel! Ik zou in zijn geval op zijn minst hetzelfde gedaan hebben! [/B][/QUOTE]

Ik ken Oege Jacob ook wel en hij heeft de zaak gewonnen. stuur maar eens en @mail mijn adres staat wel boven een topic van mij.
Oud 12-02-2003, 21:17
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Kupu schreef:
Ik ga me ook weer in de discussie mengen Ik kan het niet hebben dat mensen denken dat vossen onschuldig zijn Volgens mij heeft zowat iedereen die hier gepost heeft weinig praktijkervaring in de natuur.
Dat ligt er maar aan wat je als schuldig ziet. En ook voor jou, ik zou met die uitspraken over de praktijkervaring voorzichtig zijn zolang je niet weet tegen wie je het hebt. (maw jij kunt totaal niet weten hoeveel praktijkervaring wij wel of niet hebben en dat kon nog wel eens meer als jij zijn)
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Oud 12-02-2003, 22:30
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
kees17 schreef:
Maar er zijn ook diersoorten die nooit door andere diersoorten worden opgegeten, zoals de vos, wilde zwijn, reeen. Als je er niks aan zou doen wordt de populatie te groot wat met de vossen al aan de hand is. Wat weer leid tot ruimte gebrek
Zie je de parallel met mensen? Mensen hebben ook geen natuurlijke vijand, en daardoor wordt de populatie ook te groot, waardoor ruimtegebrek onstaat. Moeten we daarom ook mensen gaan afschieten? Nee, want dat is dan weer 'wat anders'

Als de mensenjacht ooit wordt toegestaan, ben jij een van de eerste slachtoffers.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Oud 13-02-2003, 08:46
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
beetje eng idee, zeker omdat het nog logisch is ook... Je word bedankt, nu slaap ik tenminste helemaal niet meer...
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Oud 13-02-2003, 09:53
Hukkie
Avatar van Hukkie
Hukkie is offline
Citaat:
naam onbekend schreef:
Zie je de parallel met mensen? Mensen hebben ook geen natuurlijke vijand, en daardoor wordt de populatie ook te groot, waardoor ruimtegebrek onstaat. Moeten we daarom ook mensen gaan afschieten? Nee, want dat is dan weer 'wat anders'

Als de mensenjacht ooit wordt toegestaan, ben jij een van de eerste slachtoffers.
Persoonlijk heb ik er geen problemen mee als er eens wat mensen zouden worden afgeschoten, ik heb namelijk nogal een hekel aan (veel) mensen. Maar dat wordt natuurlijk niet serieus genomen hier.

Aangezien ik dus voldoe aan de vereisten kunnen we nu stellen dat het heel okee is om dieren af te schieten voor een goede reden. PUNT
__________________
http://213.93.79.22/ # Gujenèvend....
Oud 13-02-2003, 11:30
Kupu
Avatar van Kupu
Kupu is offline
Citaat:
naam onbekend schreef:
Zie je de parallel met mensen? Mensen hebben ook geen natuurlijke vijand, en daardoor wordt de populatie ook te groot, waardoor ruimtegebrek onstaat. Moeten we daarom ook mensen gaan afschieten? Nee, want dat is dan weer 'wat anders'

Als de mensenjacht ooit wordt toegestaan, ben jij een van de eerste slachtoffers.
Er is inderdaad een parallel met mensen. Je kan het uitleggen als reden om mensen af te schieten, wat ook gebeurt, denk maar aan al die oorlogen.
Maar je kan het ook op een andere manier uitleggen: Ik vind de belangrijkste reden om te jagen, een populatie gezond houden. Schadebestrijding komt op de tweede plaats.
Zieke of aangereden worden doodgeschoten. Als je dat niet doet krijg je ziektes en een te grote zwakke populatie. En waar is dat laatste nou zo ongelooflijk goed op van toepassing... juist ja, de mens. Kom jij maar es met een diersoort die ziektegevoeliger is dan de mens.

Wat is trouwens het verschil tussen een ziek huisdier af laten maken en een aangereden ree doodschieten?
__________________
Fryslân BOPPE!!!!!!!!!!!!
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Flora & Fauna voor of tegen jacht?
DKBD
75 24-07-2003 19:43
Flora & Fauna 50 eenden, kippen ganzen en ander gevogelte gedood
Kupu
87 13-10-2002 08:48


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:32.