Oud 31-01-2007, 18:55
Verwijderd
Ik heb even op de site van de belastingdienst gekeken (of eigenlijk op toeslagen.nl) en een proefberekening gemaakt en vroeg me iets af.

Stel, je wordt half februari van dit jaar 23. Moet je dan tot januari 2008 wachten voor je huurtoeslag van een 23 jarige krijgt? (Je kunt dan nl ook bij een hogere huur huurtoeslag krijgen).
Of gewoon per 1 maart ofzo?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-01-2007, 19:06
CoolJessy
CoolJessy is offline
Het lijkt me dat de huurtoeslag afhankelijk is van je inkomen, als je in een duur huisje woont en je inkomen net laag genoeg is, maar de woning waar je woont de goede maat heeft voor jou (e.g. je woont niet alleen in een huis van 200 m2 ofzo) en niet veel duurder dan je kan betalen, krijg je lijkt mij huurtoeslag. Het enige wat ik weet in verband met leeftijd is dat als je onder de (23/24, zoiets) bent, je toetsingsinkomen niet wordt meegerekend ALS het onder de 4000 (ofzo, ik weet het niet precies uit mijn hoofd) ligt.

Over andere leeftijd-gerelateerde regels heb ik niet gehoord, maargoed, ik weet ook niet alles...

Als het zo is dat je als 23 jarige meer toeslag krijgt, lijkt het mij dat je dat vanaf Februari krijgt, je kan toch immers ook vanaf februari in een huis gaan wonen en daar dan pas toeslag voor vragen? Dan gaan ze echt niet Januari uitbetalen ofzo, maar je hebt er wel recht op.

(ik zou het wel vreemd vinden, als 23 jarige ben je of student, en een 23 jarige student heeft gemiddeld niet veel meer of minder dan een 20 jarige student, of je werkt, en dan lijkt het me dat het afhankelijk is van je inkomen....of je doet niks, tja... dan heb je ook niet méér recht op huurtoeslag vind ik)
__________________
Tja...ik kan er ook niks aan doen!
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 19:13
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
CoolJessy schreef op 31-01-2007 @ 19:06 :
en niet veel duurder dan je kan betalen,
Helaas, als dat zo is wordt dat zelfs beloond met extra huursubsidie, niet met een afstraffing.

Ik weet verder niet of ze het per jaar of per maand vaststellen. Bij de belastingtelefoon kunnen ze je zonder twijfel verder helpen. 0800 - 0543
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 19:48
CoolJessy
CoolJessy is offline
Citaat:
T_ID schreef op 31-01-2007 @ 19:13 :
Helaas, als dat zo is wordt dat zelfs beloond met extra huursubsidie, niet met een afstraffing.

Ik weet verder niet of ze het per jaar of per maand vaststellen. Bij de belastingtelefoon kunnen ze je zonder twijfel verder helpen. 0800 - 0543
Voor zover ik me kan herinneren uit de tijd dat ik me in huurtoeslag heb verdiept (ruim een jaar terug dus) staat er wel ergens dat als je een huis gewoon niet kan betalen omdat het te duur is (en dan dus niet zodanig duur dat je huurtoeslag krijgt maar duurder) dan krijg je het niet maar wordt je geadviseerd (en dus eigenlijk verplicht als je het zelf niet kan betalen) om te verhuizen naar een goedkopere woning. 't zou toch belachelijk zijn als ik met mijn inkomen (á ongeveer 500 per maand) in een huis van 800 per maand zou gaan wonen, en dan 500 euro huurtoeslag zou krijgen ofzo, gezien ik ook moet eten en dergelijke...
__________________
Tja...ik kan er ook niks aan doen!
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 20:16
Verwijderd
Volgens mij moet een huis 'passend' zijn: dwz, niet te groot voor je. Maar wat de regels daarvoor precies zijn weet ik niet. En boven de 605 euro (en tot 23 boven de 330 ofzo) krijg je uberhaupt geen huurtoeslag.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 21:35
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
wat is dat voor vreemde regeln dat je onder de 23jaar geen of minder toeslag krijgt?

iemand meer info/praktijkervaring?
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 01-02-2007, 00:26
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Tiño schreef op 31-01-2007 @ 21:35 :
wat is dat voor vreemde regeln dat je onder de 23jaar geen of minder toeslag krijgt?

iemand meer info/praktijkervaring?

Geen idee waarom.. maar meer info heb ik wel voor je

  • De huur mag niet hoger zijn dan de
    maximale huurgrens. Deze bedraagt:
    € 615,01 als
  • de huurder, de partner of één van de
    medebewoners 23 jaar of ouder is;
  • dan wel de woning deelt met een kind of
    pleegkind van de huurder, de partner of
    een medebewoner of;
  • de huurder, de partner of één van de
    medebewoners jonger is dan 23 jaar en
    er voorzieningen zijn aangebracht in of
    rond de woning die noodzakelijk zijn in
    verband met de handicap van de
    huurder, de partner of de medebewoners
    € 339,08 per maand in andere gevallen.

    Uitzonderingen maximale huurgrens
    De maximale huurgrens geldt niet in de
    volgende uitzonderingssituaties:
  • als er voorzieningen zijn aangebracht,
    die noodzakelijk zijn in verband met een
    handicap van de huurder, de partner of
    een medebewoner;
  • als de woning geschikt en bestemd is
    voor de huisvesting van ten minste acht
    personen en het huishouden van de
    huurder uit ten minste acht personen
    bestaat;
  • als na een overschrijding van de
    maximale huurgrens, die niet het gevolg
    is van een verhuizing naar een andere
    woning, in de maand die onmiddellijk
    voorafging aan de overschrijding een
    huurtoeslag is toegekend.

    In situaties waarin een uitzondering op de
    maximale huurgrens is toegestaan wordt
    de huurtoeslag altijd berekend tot het
    bedrag van de maximale huurgrens en
    niet daarboven.

http://download.belastingdienst.nl/t..._2_bijlage.pdf
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers

Laatst gewijzigd op 01-02-2007 om 00:28.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2007, 00:26
Verwijderd
Citaat:
Tiño schreef op 31-01-2007 @ 21:35 :
wat is dat voor vreemde regeln dat je onder de 23jaar geen of minder toeslag krijgt?

iemand meer info/praktijkervaring?
Ik weet het niet precies eigenlijk...

Citaat:

In alle gevallen geldt:

- Tot 1 juli 2006 mag de rekenhuur niet lager zijn dan € 189,19 en niet hoger dan € 604,72. Vanaf 1 juli 2006 geldt dat de rekenhuur niet lager mag zijn dan € 195,89 en niet hoger dan € 615,01.

- Als u en uw eventuele toeslagpartner jonger zijn dan 23 jaar en u heeft geen inwonende kinderen, dan mag de rekenhuur tot 1 juli 2006 niet hoger zijn dan € 331,78. Vanaf 1 juli geldt hiervoor een grens van € 339,08.

- De woning moet passend voor u zijn. Tot 1 juli 2006 is een woning passend voor u als de huur niet hoger is dan € 474,88 (bij een huishouden van 1 of 2 personen) of € 508,92 (bij een huishouden van 3 of meer personen). Vanaf 1 juli 2006 is een woning passend voor u is als de huur niet hoger is dan € 485,33 (bij een huishouden van 1 of 2 personen) of € 520,12 (bij een huishouden van 3 of meer personen).
http://www.toeslagen.nl/faq/jsp/vraa...4/5202&lang=nl
Met citaat reageren
Oud 01-02-2007, 00:27
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Offtopic:

lol, tegelijk
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Oud 01-02-2007, 00:28
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 01-02-2007, 01:11
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
CoolJessy schreef op 31-01-2007 @ 19:48 :
Voor zover ik me kan herinneren uit de tijd dat ik me in huurtoeslag heb verdiept (ruim een jaar terug dus) staat er wel ergens dat als je een huis gewoon niet kan betalen omdat het te duur is (en dan dus niet zodanig duur dat je huurtoeslag krijgt maar duurder) dan krijg je het niet maar wordt je geadviseerd (en dus eigenlijk verplicht als je het zelf niet kan betalen) om te verhuizen naar een goedkopere woning. 't zou toch belachelijk zijn als ik met mijn inkomen (á ongeveer 500 per maand) in een huis van 800 per maand zou gaan wonen, en dan 500 euro huurtoeslag zou krijgen ofzo, gezien ik ook moet eten en dergelijke...
Dat wel, er zitten enige grenzen aan, maar ik heb iemand met een inkomen van € 900 met grote schulden fluitend een huis van € 550 huur per maand zien betrekken. Beloning kwam in de vorm van hogere huursubsidie dan iemand die wel een baan had zou krijgen, € 453 als ik me goed herinner.

Ondertussen moest ik een gezin tweeverdieners, ieder iets boven minimumloon, vertellen dat ze met hun kinderen op een wachtlijst terecht kwamen, omdat die lammeling van een uitkeringstrekker in een huis werd gezet dat hij nooit zal kunnen betalen en überhaupt niet verdiende.

Maar... de reorganisatie van de huur en de huursubsidie is dan afgeblazen omdat de voormalige oppositie er anders a la migratiebeleid een demissionaire beleidswijziging doorheen ramt.. Dat zou sociaal zijn. Blegh, oneerlijk.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 01-02-2007, 08:14
Verwijderd
Maar wat mijn vraag dus is: 'meten' ze je leeftijd per kalenderjaar (dus als je op 1 jan 22 bent, ben je dat verder voor hun het hele jaar), of kijken ze per maand oid (dus als je op 1jan 22 bent maar bv in februari 23 wordt, dat je dan als 23 wordt gerekend bv vanaf 1 maart ofzo).
Met citaat reageren
Oud 01-02-2007, 13:33
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
~lienepien~ schreef op 01-02-2007 @ 08:14 :
Maar wat mijn vraag dus is: 'meten' ze je leeftijd per kalenderjaar (dus als je op 1 jan 22 bent, ben je dat verder voor hun het hele jaar), of kijken ze per maand oid (dus als je op 1jan 22 bent maar bv in februari 23 wordt, dat je dan als 23 wordt gerekend bv vanaf 1 maart ofzo).
Als je nu even dat nummer zou bellen, weet je het direct.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 01-02-2007, 20:03
Verwijderd
Citaat:
~lienepien~ schreef op 01-02-2007 @ 08:14 :
Maar wat mijn vraag dus is: 'meten' ze je leeftijd per kalenderjaar (dus als je op 1 jan 22 bent, ben je dat verder voor hun het hele jaar), of kijken ze per maand oid (dus als je op 1jan 22 bent maar bv in februari 23 wordt, dat je dan als 23 wordt gerekend bv vanaf 1 maart ofzo).
per maand natuurlijk... je moet toch ook per maand eventuele wijzigingen doorgeven (of eigenlijk per dag zelfs)
Met citaat reageren
Oud 02-02-2007, 11:33
Verwijderd
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 01-02-2007 @ 20:03 :
per maand natuurlijk... je moet toch ook per maand eventuele wijzigingen doorgeven (of eigenlijk per dag zelfs)
Dank je!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Huurtoeslag voor 18 - 23 jarigen
Durian
12 04-08-2016 07:41
Werk, Geld & Recht Huurtoeslag probleem
arPos
3 26-10-2013 01:57
Werk, Geld & Recht [Centraal] Het Belasting-topic
Verwijderd
500 28-01-2010 14:12
Werk, Geld & Recht Huurtoeslag
Verwijderd
23 29-10-2007 20:12
Werk, Geld & Recht Huurtoeslag
Orange_Orange
11 25-04-2007 12:54
Werk, Geld & Recht Huurtoeslag
Snoezuuurrr
6 12-04-2007 21:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:44.