Oud 20-03-2008, 01:31
LFisch
LFisch is offline
Ik zou graag op mezelf willen wonen, maar dan niet in 'n studentenhuis, gewoon in een klein flatje. Mijn vraag is, voor 'n huurwoning van 250-350 euro (geen idee of het inclusief of exclusief water, gas, licht is), zou ik daar goed rond mee komen als ik rond de 700 euro aan studiefinanciering verdien, en nog een bijbaantje heb.

Heeft hier iemand al ervaring mee, met 't alleen wonen, en secuur omgaan met geld? En zou ik een huurtoeslag krijgen?

Ik ben 18, en zou graag op me 19e, 20e alleen willen wonen, vanwege toestanden hier in huis etc. En vanwege 't feit dat ik ook echt graag alleen wil wonen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-03-2008, 02:18
Verwijderd
hangt vd locatie af en ik zou je dan alvast in gaan schrijven bij de gemeente
Met citaat reageren
Oud 20-03-2008, 06:58
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Hangt inderdaad van de locatie af en wat voor soort huis je wilt
Voorbeeld: mijn zus woont vlakbij Rotterdam in een dorp in een eengezinswoning (3 verdiepingen) en betaalt daarvoor 500 euro kale huur. Ik woon in Leeuwarden in een onderwoning (1 verdieping) en betaal daarvoor 280 euro kale huur.

Waar je rekening mee moet houden bij een huurhuis:
- je kale huur mag onder je 23e niet hoger zijn dan iets van 330 euro, anders krijg je geen huurtoeslag
- met huurtoeslag komt je huur vaak op 200-220 euro kale huur uit
- gas is duur! Ik betaal 60 euro per maand aan gas en elektriciteit voor 35m2. Maarrr, ik ben zuinig, stook nooit hoger dan 19 graden, let op met douchen etc. Mijn buurvrouw, die dat niet doet, heeft een rekening van 120 euro (voor dezelfde woning!).
- water is ongeveer 10 euro per maand
- je moet gemeentelijke heffingen gaan betalen (afvalstoffenheffing, rioolheffing en waterschapslasten) en dat is ongeveer 500 euro per jaar. Hier kun je kwijtschelding voor aanvragen, maar dan mag je inkomen niet meer dan 850 euro per maand zijn en je niet meer dan 2000 euro spaargeld (vermogen) hebben. Let daar dus op bij de gemeente.
- alles wat je wilt (tv, internet etc) moet je alleen betalen. Kabeltv is 16 euro per maand, internet ongeveer 30 euro.

Er zijn genoeg topics over de kosten per maand die mensen maken.
Ikzelf kom al op 800 euro per maand uit, zonder leuke dingen te kunnen doen. (Denk aan huur, verzekering, schoolgeld, boekengeld, boodschappen etc).
Als je 1000 euro per maand binnenkrijgt, moet je het zeker kunnen redden

[edit]
En dan heb ik nog niet eens mijn auto meegerekend.
Mocht je een auto hebben, tel er dan nog maar 200 euro per maand bij op
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 20-03-2008, 08:18
Verwijderd
Een klein flatje hoeft niet veel duurder te zijn dan een kamer (er zijn flatjes die goedkoper zijn dan een kamer, bv. door de huurtoeslag), alleen komen er vaak nog wat kosten bij waar je bij een kamer niets of minder mee te maken hebt. Wat dat betreft is er dus min of meer hetzelfde mogelijk als wanneer je op kamers zou willen gaan wonen.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2008, 10:20
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Een klein flatje hoeft niet veel duurder te zijn dan een kamer (er zijn flatjes die goedkoper zijn dan een kamer, bv. door de huurtoeslag), alleen komen er vaak nog wat kosten bij waar je bij een kamer niets of minder mee te maken hebt. Wat dat betreft is er dus min of meer hetzelfde mogelijk als wanneer je op kamers zou willen gaan wonen.
Als je jonger bent dan 23 ligt de grens wat betreft huurtoeslag rond de 300-nogwat euro huur. En er is geen studentenstad waar je een volledig eigen woonunit gaat krijgen voor onder die prijs. Zelfs de 600-nogwat euro (exacte bedragen kun je op belastingdienst.nl vinden) als je ouder dan 23 bent gaat lastig zijn in veel studentensteden, en bovendien ben je dan als het goed is al aan het werk.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2008, 10:42
Verwijderd
Citaat:
En er is geen studentenstad waar je een volledig eigen woonunit gaat krijgen voor onder die prijs.
Mensen die ik ken en ook ik zelf hebben andere ervaringen; namelijk dat het prima mogelijk is om een appartement onder de 330 euro te huren. Onmogelijk is het dus niet.

In Utrecht en Amsterdam zal het misschien anders zijn (al is het volgens mij iig in Amsterdam ook mogelijk, zeker in buitenwijken), maar er zijn meer steden waar je kunt studeren dan die twee.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2008, 11:02
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Mensen die ik ken en ook ik zelf hebben andere ervaringen; namelijk dat het prima mogelijk is om een appartement onder de 330 euro te huren. Onmogelijk is het dus niet.
Ik zei studentenstad. Hij gaat studeren dus dan neem ik aan dat je niet nog een uur wil reizen. Zoek op kamernet maar eens naar kamers van 30m2 (da's minder dan de helft van m'n appartement) voor onder de 400.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2008, 11:03
Verwijderd
Citaat:
Ik zei studentenstad. Hij gaat studeren dus dan neem ik aan dat je niet nog een uur wil reizen.
En ik zeg dat er meer studentensteden zijn dan Utrecht en Amsterdam. Ik neem aan dat als hij in een andere stad gaat studeren hij ook in die andere stad gaat wonen, anders moet je alsnog (meer dan) een uur reizen. En ook in bv. Amsterdam en waarschijnlijk zelfs in Utrecht denk ik dat het best mogelijk is om ergens op minder dan een uur reizen van de uni/hogeschool af te wonen.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2008, 11:06
Verwijderd
Citaat:
Zoek op kamernet maar eens naar kamers van 30m2 (da's minder dan de helft van m'n appartement) voor onder de 400.
Wie had het over kamernet? Kamernet is volgens mij bij lange na niet de enige mogelijkheid om een kamer/woning te vinden.

Ik heb vier jaar in een appartement van 120 vierkante meter gewoond (twee verschillende appartementen, ongeveer even groot, de één alleen iets duurder dan de ander) met een huurprijs onder die 330 euro. Op een kwartier fietsen van de hogeschool en één locatie van de EUR. Mensen die ik ken hadden/hebben woningen van ongeveer 60 vierkante meter voor rond de 200 euro per maand. Op soortgelijke locaties. Onmogelijk is het dus niet.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2008, 12:03
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Als je jonger bent dan 23 ligt de grens wat betreft huurtoeslag rond de 300-nogwat euro huur. En er is geen studentenstad waar je een volledig eigen woonunit gaat krijgen voor onder die prijs. Zelfs de 600-nogwat euro (exacte bedragen kun je op belastingdienst.nl vinden) als je ouder dan 23 bent gaat lastig zijn in veel studentensteden, en bovendien ben je dan als het goed is al aan het werk.
Eh, Leeuwarden is ook een studentenstad en ik heb mijn eigen woning voor 280 euro kale huur. In bijna elke stad is dit wel mogelijk als je het via de woningbouwvereniging doet! Nu moet je in de randstad vaak wel minimaal 5 jaar ingeschreven staan (Amsterdam en Utrecht nog veel langer), maar bijvoorbeeld in Leeuwarden is de wachttijd maar 1 tot 2 jaar
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 20-03-2008, 12:28
yourdarkangel
yourdarkangel is offline
Ik heb in een sociale huur krant gezien dat je huur niet hoger mag zijn dan 343 en een beetje als je onder de 23 jaar bent. Vroeger was het 330:

* Jongeren van 18 tot en met 22 jaar kunnen geen huurtoeslag ontvangen voor woningen die duurder zijn dan 343,49
Met citaat reageren
Oud 20-03-2008, 13:18
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Eh, Leeuwarden is ook een studentenstad en ik heb mijn eigen woning voor 280 euro kale huur. In bijna elke stad is dit wel mogelijk als je het via de woningbouwvereniging doet!
Leeuwarden is geen studentenstad, het heeft geen universiteit. Je kunt inderdaad via de woningbouwvereniging aan belachelijk goedkope huurwoningen komen, in elke stad, maar als je in een stad gaat wonen waar veel vraag is, sta je op een wachtlijst van minimaal 4 jaar. Particulier is het in een dergelijke stad praktisch onmogelijk (uitzonderingen daargelaten, een vriend van me heeft in Utrecht heel goedkoop gewoond omdat de eigenaresse gewoon niet doorhad hoeveel te laag de huur was) om als 'student' een eigen huurwoning voor een dergelijk bedrag te krijgen.

Ik stelde dit specifiek voor studentensteden. Je zult ongetwijveld buiten de stad meer kans maken, omdat de vraag daar veel lager is. De vraag is vooral waar de TS wil gaan studeren.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2008, 13:24
Verwijderd
Ik had het over Rotterdam, valt dat dan wel onder de studentensteden? (Er is een universiteit en als Rotterdam er al niet onder valt, dan valt vrijwel niets er onder. ) En particulier huren is daar juist heel goed mogelijk.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2008, 16:19
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
In Leiden is het sowieso onmogelijk om als student particulier iets te huren, omdat verhuurders geen studenten willen.
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 21-03-2008, 01:29
LFisch
LFisch is offline
Bedankt voor jullie reacties =)

Ik heb dus eigenlijk 'n leuke flatwoning gezien op internet, niet klein niet groot... 1 slaapkamer. Hier is 'n plattegrondje: http://www.wellernet.nl/data/fotos/w...412WE310_d.gif

Kale huur is 250-350 euro. Zou ik als 18, 19 jarige die woning krijgen? En wat bedoelen ze precies met 250-350, kan de huurprijs verschillen dan? excl. gas, water, licht.

Ben niet van plan om NU alleen te gaan wonen, maar wel over 1 of 2 jaar. Is het dan verstandig om nu al in te schrijven bij de gemeente.. of zou ik daarmee wachten totdat ik in augustus me studiefinanciering krijg en ook een bijbaan heb. (Heb vast eerder een bijbaan, maar in augustus zeker wel)

Dus als ik het zo leest zijn de vaste lasten;
kale huur, gas/water/stroom, gemeentelijke heffingen... en voor de rest CZ, eventuele telefoon abonnement, TV / internet aansluiting, school/boekengeld, boodschappen. Auto zit er voor mij nog niet in, omdat ik nu toch niet perse een auto nodig heb. Ik profiteer gewoon van mijn OV.

En oh ja, ik woon nu in Brunssum bij me ouders (Limburg) maar wil naar Heerlen verhuizen, omdat ik in toekomst op 't Arcus zit, en nog verder in toekomst in Maastricht op de kunstacademie... ongeveer 20 minuten met de trein van Heerlen naar Maastricht, dus qua vervoer zit 't wel goed
Met citaat reageren
Oud 21-03-2008, 14:54
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Even kijken hoe het systeem is in jouw plaats.
Bij sommige gemeentes moet je je inderdaad inschrijven als woningzoekende.
Bij andere gemeentes sta je automatisch ingeschreven vanaf je 18e en kun je gewoon tegen de tijd dat je uit huis wil, gaan zoeken. Dus zoek even op de site van je gemeente of op de site van woningstichtingen in jouw buurt.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2008, 21:44
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Ik had het over Rotterdam, valt dat dan wel onder de studentensteden? (Er is een universiteit en als Rotterdam er al niet onder valt, dan valt vrijwel niets er onder. ) En particulier huren is daar juist heel goed mogelijk.
wat Chimera volgens mij bedoelt is dat heel lastig is om een zelfstandige woonruimte voor die prijs te vinden zonder dat je heel lang ingeschreven staat. Daar heeft hij denk ik wel gelijk in.

Maar, het is zeker niet onmogelijk. Ik stond 10 maanden ingeschreven als kamerzoekende in Groningen (@Chimera: ik neem toch aan dat je Groningen wél tot de studentensteden rekent). Toen kreeg ik een kamer met eigen keuken en eigen badkamer van 25 m2 (dat was dus de netto leefruimte). Op die kamer kreeg ik huursubsidie, dus hij zat aan kale huur onder die 300-nogwat euro. Dat de betreffende woningcorporatie er heel veel servicekosten overheen kan gooien laten we even buiten beschouwing.

Ook een appartemen is prima te krijgen, maar dan moet je wel inderdaad minimaal 3 jaar ingeschreven staan. Ik heb nu een 3-kamerappartement van 41 m2 en ik krijg ook hier huursubsidie.

Overigens kan ik me niet voorstellen dat er in Heerlen een overweldigende vraag is, vooral omdat het geen studentenstad is. Maastricht daarentegen natuurlijk weer wel.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2008, 23:12
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Als je voor een betaalbare prijs een flatje wilt huren zou ik me maar snel bij een sociale woningbouwstichting inschrijven.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-03-2008, 23:31
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Ik zou je inderdaad inschrijven, want als je pas over een jaar a 2 uit huis wil, dan kan je op vrij korte termijn iets krijgen. Ik sta nu 2 maanden ingeschreven en ik sta elke keer op nummer 50 ofzo. Wist ik het maar eerder, dan had ik me gelijk vanaf m'n 18e ingeschreven.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2008, 04:18
LFisch
LFisch is offline
Citaat:
Ik zou je inderdaad inschrijven, want als je pas over een jaar a 2 uit huis wil, dan kan je op vrij korte termijn iets krijgen. Ik sta nu 2 maanden ingeschreven en ik sta elke keer op nummer 50 ofzo. Wist ik het maar eerder, dan had ik me gelijk vanaf m'n 18e ingeschreven.
Jah, dat ga ik denk ik ook wel doen... Maar stel dat ik me nu inschrijf, en ik krijg al te snel 'n appartement of flatwoning toegewezen, terwijl ik er nu nog geen geld voor heb... Kan ik het natuurlijk gewoon afwijzen, right? En dan ben ik weer in de "wachtrij" bij wijze van spreken.. of moet ik me dan weer opnieuw inschrijven voor zoekende/wachtende?

Nog een vraagje... Gemeente en woningbouwvereniging, waar moet ik me dan inschrijven? In deze topic lees ik dat ik me moet inschrijven bij de gemeente, en dan lees ik bij een woningbouwvereniging

Laatst gewijzigd op 22-03-2008 om 04:32.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2008, 10:20
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Of je appartementen kunt afwijzen hangt af van de woningbouwcorporatie en het systeem dat ze hanteren voor de wachtlijst. Datzelfde geldt voor waar je je in moet schrijven. Het beste wat je kunt doen is ff contact opnemen met (een van) de woningbouwcorporatie(s) in de stad waar je wilt wonen. Die kunnen je sowieso meer vertellen over de wachttijd, afwijzen en verwachtte huurprijs.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2008, 11:50
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Ik geef ruim duizend euro per maand uit nu ik op mezelf woon, inclusief schoolgeld, boekengeld en huisdieren. En dan heb ik nog geen leuke dingen meegerekend.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2008, 11:51
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Of je appartementen kunt afwijzen hangt af van de woningbouwcorporatie en het systeem dat ze hanteren voor de wachtlijst. Datzelfde geldt voor waar je je in moet schrijven. Het beste wat je kunt doen is ff contact opnemen met (een van) de woningbouwcorporatie(s) in de stad waar je wilt wonen. Die kunnen je sowieso meer vertellen over de wachttijd, afwijzen en verwachtte huurprijs.
Soms is het zo dat als je meer dan 2x afwijst je weer helemaal onderaan de wachtlijst wordt gezet... Even bellen dus.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2008, 13:49
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Citaat:
Als je jonger bent dan 23 ligt de grens wat betreft huurtoeslag rond de 300-nogwat euro huur. En er is geen studentenstad waar je een volledig eigen woonunit gaat krijgen voor onder die prijs. Zelfs de 600-nogwat euro (exacte bedragen kun je op belastingdienst.nl vinden) als je ouder dan 23 bent gaat lastig zijn in veel studentensteden, en bovendien ben je dan als het goed is al aan het werk.
Ik huurde 2,5 jaar geleden in Delft een volledig zelfstandige woning (midden op de campus) en betaalde daar, inclusief 50 euro servicekosten, rond de 290 euro voor (incl. tv, snel internet, elektriciteit, water, gas) . Zal nu iets duurder zijn, maar de kale huur zal echt nog niet boven de 300 euro uitkomen.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2008, 01:39
LFisch
LFisch is offline
Citaat:
- je moet gemeentelijke heffingen gaan betalen (afvalstoffenheffing, rioolheffing en waterschapslasten) en dat is ongeveer 500 euro per jaar. Hier kun je kwijtschelding voor aanvragen, maar dan mag je inkomen niet meer dan 850 euro per maand zijn en je niet meer dan 2000 euro spaargeld (vermogen) hebben. Let daar dus op bij de gemeente.

Is dat bij elke huur(flat)woning zo dat jegemeentelijke heffingen moet betalen? Ik woon nu ook in 'n ruim grote flatwoning met me ouders, en mijn vader meent dat hij geen rioolheffing hoeft te betalen...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-03-2008, 09:24
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Is dat bij elke huur(flat)woning zo dat jegemeentelijke heffingen moet betalen? Ik woon nu ook in 'n ruim grote flatwoning met me ouders, en mijn vader meent dat hij geen rioolheffing hoeft te betalen...
Wat voor soort heffing, dat verschilt per gemeente
Tot vorig jaar hoefde ik inderdaad ook geen rioolheffing te betalen (in Leeuwarden), maar sinds dit jaar hebben ze dat weer ingevoerd.
Je kunt er wel van uit gaan dat je rond de 500 euro aan gemeentelijke heffingen kwijt bent.
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 23-03-2008, 09:28
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Jah, dat ga ik denk ik ook wel doen... Maar stel dat ik me nu inschrijf, en ik krijg al te snel 'n appartement of flatwoning toegewezen, terwijl ik er nu nog geen geld voor heb... Kan ik het natuurlijk gewoon afwijzen, right? En dan ben ik weer in de "wachtrij" bij wijze van spreken.. of moet ik me dan weer opnieuw inschrijven voor zoekende/wachtende?

Nog een vraagje... Gemeente en woningbouwvereniging, waar moet ik me dan inschrijven? In deze topic lees ik dat ik me moet inschrijven bij de gemeente, en dan lees ik bij een woningbouwvereniging
Het gaat als volgt:
Je schrijft je in bij een of meerdere woningbouwverenigingen. Hiervoor betaal je soms inschrijfgeld (maar soms ook niet). Elke woningbouw heeft dan weer verschillende "eisen". In Leeuwarden moet ik minimaal 1x per jaar reageren, anders vervalt mijn zoekduur. In Lansingerland hoef ik helemaal niet te reageren, en bouw ik zoekduur op vanaf het moment dat ik sta ingeschreven. In Leeuwarden mag ik maar 1x een woning afwijzen, daarna vervalt mijn zoekduur. In Lansingerland mag ik onbeperkt woningen afwijzen. In Leeuwarden was inschrijven gratis. In Lansingerland betaalde ik 30 euro. Kortom: elke woningbouw is verschillend!

Wel is het zo dat je overal, vanaf het moment van inschrijven, zoekduur opbouwt. En diegene met de langste zoekduur, krijgt over het algemeen, als eerst de woning. (Soms is het in combinatie met het aantal keer reageren op woningen, lees hiervoor de voorwaarden bij jouw woningbouwvereniging).

En je krijgt natuurlijk geen woning toegewezn, als je niet op een woning reageert
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 23-03-2008, 09:39
Verwijderd
Citaat:
wat Chimera volgens mij bedoelt is dat heel lastig is om een zelfstandige woonruimte voor die prijs te vinden zonder dat je heel lang ingeschreven staat.
Omdat ik een andere mening heb, is het niet meteen zo dat ik niet wat hij bedoelde. Ik begrijp namelijk heel goed wat hij bedoelde, maar ik ben het er dus niet met hem eens, omdat ik zelf en anderen in mijn omgeving andere ervaringen hebben.

Particulier is er op heel korte termijn vaak prima wat te vinden. Bv. Ik besloot dat ik het huis uit wilde, een maand later had ik een woning. Mijn zusje besloot dat ze het huis uit wilde, twee maanden later kon ze het huis uit. Iemand anders die ik kende had ook binnen een kleine woning en binnen een half jaar een grotere woning. Enzovoorts. Bij particulier wonen doen ze heel vaak niet aan inschrijvingsduur ed, daar is het gewoon wie het eerst komt, wie het eerst maalt of degene die de verhuurder het best bevalt die mag er in of wat dan ook, daar maak je zonder lange inschrijvingsduur iig ook een vrij aardige kans.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2008, 23:27
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Particulier is er op heel korte termijn vaak prima wat te vinden. Bv. Ik besloot dat ik het huis uit wilde, een maand later had ik een woning. Mijn zusje besloot dat ze het huis uit wilde, twee maanden later kon ze het huis uit. Iemand anders die ik kende had ook binnen een kleine woning en binnen een half jaar een grotere woning. Enzovoorts. Bij particulier wonen doen ze heel vaak niet aan inschrijvingsduur ed, daar is het gewoon wie het eerst komt, wie het eerst maalt of degene die de verhuurder het best bevalt die mag er in of wat dan ook, daar maak je zonder lange inschrijvingsduur iig ook een vrij aardige kans.
klopt, maar voor die snelheid betaal je vaak een hoge prijs. En dat was het punt in mijn reactie waar ik het had over "voor die prijs". Particuliere verhuurders vragen vaak een maand huur als borg, een maand huur als bemiddelingskosten, dat zijn wel bedragen die je even in 1 keer moet kunnen ophoesten. De woningbouwcorporaties hebben die beperking niet. Daar komt trouwens nog eens bij dat in mijn ervaring de particuliere verhuurders vaak wat hogere huurprijzen hanteren.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2008, 23:47
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
klopt, maar voor die snelheid betaal je vaak een hoge prijs. En dat was het punt in mijn reactie waar ik het had over "voor die prijs". Particuliere verhuurders vragen vaak een maand huur als borg, een maand huur als bemiddelingskosten, dat zijn wel bedragen die je even in 1 keer moet kunnen ophoesten. De woningbouwcorporaties hebben die beperking niet. Daar komt trouwens nog eens bij dat in mijn ervaring de particuliere verhuurders vaak wat hogere huurprijzen hanteren.
En je betaalt vaak zoveel meer dan via een woningbouwvereniging. Een flatje met 2 slaapkamers voor ruim 500 euro per maand

Ik heb nu een flat met 3 slaapkamers voor veel minder.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2008, 10:30
Verwijderd
Citaat:
klopt, maar voor die snelheid betaal je vaak een hoge prijs.
En soms dus niet. Als je mijn posts combineert zie je dat het ook erg mee kan vallen (binnen een maand een appartement van 120 vierkante meter voor minder dan 300 euro, vind ik persoonlijk snel en niet duur).

En wat betreft de borg: als iemand pas over een jaar/twee jaar het huis uit wil, kan hij/zij prima een maand borg en een extra maand huur bij elkaar sparen. En zich inschrijven bij de woningbouw, als hij/zij dan niet particulier wil huren, dan kan ie het altijd nog via de woningbouw proberen. De woningbouw heeft ook zat beperkingen, misschien andere dan particulier, maar zeker wel beperkingen.

Waarom zou je van te voren al dingen af gaan schrijven, terwijl het ook heel anders kan gaan dan de vooroordelen die veel mensen hebben? Misschien kan TS niets geschikts vinden via de woningbouw, maar wel via een particuliere verhuurder en misschien is het omgekeerd, maar door het op beide manieren te proberen maak je wel de meeste kans om iets te vinden.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2008, 11:51
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Waarom zou je van te voren al dingen af gaan schrijven, terwijl het ook heel anders kan gaan dan de vooroordelen die veel mensen hebben? Misschien kan TS niets geschikts vinden via de woningbouw, maar wel via een particuliere verhuurder en misschien is het omgekeerd, maar door het op beide manieren te proberen maak je wel de meeste kans om iets te vinden.
Je hoort mij ook niet zeggen dat je van tevoren dingen af moet schrijven. Ik kan niet de portemonnee van TS kijken, dus wellicht kan hij het geld gewoon ophoesten. Ik wijs alleen op wat in mijn ervaring de nadelen zijn van particuliere huur. Ik sluit niet uit dat er best goeie deals via de particuliere sector te sluiten zijn, maar ik heb daar iig geen ervaring mee. Jij blijkbaar wel, hartstikke mooi, dan krijgt de TS namelijk van meer kanten ervaringen en kan hij daarop zijn afwegingen maken.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2008, 14:40
Verwijderd
Citaat:
Nog een vraagje... Gemeente en woningbouwvereniging, waar moet ik me dan inschrijven? In deze topic lees ik dat ik me moet inschrijven bij de gemeente, en dan lees ik bij een woningbouwvereniging
Citaat:
Het gaat als volgt:
Je schrijft je in bij een of meerdere woningbouwverenigingen. Hiervoor betaal je soms inschrijfgeld (maar soms ook niet). Elke woningbouw heeft dan weer verschillende "eisen". In Leeuwarden moet ik minimaal 1x per jaar reageren, anders vervalt mijn zoekduur. In Lansingerland hoef ik helemaal niet te reageren, en bouw ik zoekduur op vanaf het moment dat ik sta ingeschreven. In Leeuwarden mag ik maar 1x een woning afwijzen, daarna vervalt mijn zoekduur. In Lansingerland mag ik onbeperkt woningen afwijzen. In Leeuwarden was inschrijven gratis. In Lansingerland betaalde ik 30 euro. Kortom: elke woningbouw is verschillend!

Wel is het zo dat je overal, vanaf het moment van inschrijven, zoekduur opbouwt. En diegene met de langste zoekduur, krijgt over het algemeen, als eerst de woning. (Soms is het in combinatie met het aantal keer reageren op woningen, lees hiervoor de voorwaarden bij jouw woningbouwvereniging).

En je krijgt natuurlijk geen woning toegewezn, als je niet op een woning reageert
aanvulling
en als je vervolgens een woning hebt schrijf je je in bij de gemeente zodat je op dat adres staat geregistreerd. Vanaf dat moment kun je bijvoorbeeld een uitwonende beurs van de ib-groep krijgen
Met citaat reageren
Oud 24-03-2008, 22:43
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Wel is het zo dat je overal, vanaf het moment van inschrijven, zoekduur opbouwt. En diegene met de langste zoekduur, krijgt over het algemeen, als eerst de woning. (Soms is het in combinatie met het aantal keer reageren op woningen, lees hiervoor de voorwaarden bij jouw woningbouwvereniging).
Nou hier niet. Hier bouw je (wanneer je nog bij je ouders woont) vanaf het moment dat je 18 wordt punten op. Wanneer je niet meer bij je ouders woont, bouw je punten op vanaf het moment dat je je nieuwe woning bent betrokken.

Je moet je wel inschrijven bij woningbouwvereniging om te kunnen reageren, maar of je dat nou doet 2 weken voor je reageert op een woning of 2 jaar eerder; je kans blijft gelijk.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2008, 22:49
Dexter_M
Avatar van Dexter_M
Dexter_M is offline
Citaat:
Nou hier niet. Hier bouw je (wanneer je nog bij je ouders woont) vanaf het moment dat je 18 wordt punten op. Wanneer je niet meer bij je ouders woont, bouw je punten op vanaf het moment dat je je nieuwe woning bent betrokken.

Je moet je wel inschrijven bij woningbouwvereniging om te kunnen reageren, maar of je dat nou doet 2 weken voor je reageert op een woning of 2 jaar eerder; je kans blijft gelijk.

Dat is wel erg mooi en handig dan, waar ik woonde niet wordt gewoon achteraangezet, en moet dan opties nemen en kom je steeds eerder aan de beurt
Met citaat reageren
Oud 30-03-2008, 18:53
LFisch
LFisch is offline
Bedankt voor de nuttige informatie again

Ik had het laatst met een vriend over, maar hij deed erg negatief erover, toen ik begon over alleen wonen over paar jaar, en dat ik dan rond de 700-800 aan inkomen heb als student (studiefinanciering + bijbaan). Hij vond dat het toch niet echt gaat werken etc.

Zou ik, denken jullie, het redden met 700-800 per maand. En dan effe niet aan het geld denken voor mezelf, dus gewoon alle vasten lasten etc. (Het geld wat overblijft, dat is dan of voor mezelf of voor iets waar ik voor ga sparen)

Maar zou ik het dan redden met 700-800 euro? In een huurwoning rond de 300 nog wat euro, iig waar ik huursubsidie nog kan aanvragen.

Ik vind het al best als ik 30 euro elke maand voor mezelf heb, maar dan echt voor mezelf... Boodschappen reken ik dan bij die 700-800 euro.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-03-2008, 21:45
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ligt natuurlijk deels aan wat voor kosten je hebt. Betaal je collegegeld? Moet je vaak boeken kopen? Hoeveel geld geef je normaliter uit aan telefoonkosten? En aan kleding? Eet je duur? Betaal je zelf al je verzekeringen? Etc.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2008, 23:47
LFisch
LFisch is offline
Ja ik weet, ligt natuurlijk aan wa voor kosten ik heb... Zal ik ze maar op rij zetten, ook wat ik uit deze topic gelezen heb..

- kale huur (dat zal dan wel 250-350 euro zijn, iig nog zo dat ik huursubsidie kan krijgen)
- gas, water, stroom
- gemeentelijke heffingen (€500 per jaar, blijkt uit deze topic)
- zorgverzekering
- studiegeld (tot 23 jaar is dat rond de €975 per jaar, MBO niv. En na 23 tot 27 jaar is dat rond de €1500,- op HBO niv. Maar dan krijg ik als uitwonende iets meer geld van IB-groep)
- TV/internet aansluiting (als ik alleen woon)
- Boodschappen
- Telefoon abonnement van ik denk de goedkoopste, voor eigenlijk alleen "nood" dingen.. aangezien ik nooit 'n beller/smser ben.

Geen idee of ik nog iets vergeten ben. En zowiezo ga ik echt zuinig doen met alles als ik alleen woon, dus niet overbodig veel stroom/gas/water gebruiken. En ook niet overbodig veel eten kopen.. maar ik denk dat mijn ouders dat wel willen betalen. En aan kleding betalen me ouders ook, dus.

Dus denken jullie dat ik het red met 700-800 euro?
Met citaat reageren
Oud 31-03-2008, 00:01
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
ehh ik zou vast veel gaan sparen
Met citaat reageren
Oud 31-03-2008, 00:17
LFisch
LFisch is offline
Dat ga ik ook doen vanaf nu... Ik heb werk, en ik spaar zowiezo al voor nja de meubels... omdat dat voor mij best belangrijk iets is, aangezien interieur mij boeit, en ik opleiding Binnenhuisarchitect wil gaan volgen

Maar sparen voor die vaste lasten heeft geen zin... na paar maanden heb ik 't gespaarde geld op, en moet ik 't doen met de huidige inkomen...
Met citaat reageren
Oud 31-03-2008, 07:11
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Ja ik weet, ligt natuurlijk aan wa voor kosten ik heb... Zal ik ze maar op rij zetten, ook wat ik uit deze topic gelezen heb..

- kale huur (dat zal dan wel 250-350 euro zijn, iig nog zo dat ik huursubsidie kan krijgen)
- gas, water, stroom
- gemeentelijke heffingen (€500 per jaar, blijkt uit deze topic)
- zorgverzekering
- studiegeld (tot 23 jaar is dat rond de €975 per jaar, MBO niv. En na 23 tot 27 jaar is dat rond de €1500,- op HBO niv. Maar dan krijg ik als uitwonende iets meer geld van IB-groep)
- TV/internet aansluiting (als ik alleen woon)
- Boodschappen
- Telefoon abonnement van ik denk de goedkoopste, voor eigenlijk alleen "nood" dingen.. aangezien ik nooit 'n beller/smser ben.

Geen idee of ik nog iets vergeten ben. En zowiezo ga ik echt zuinig doen met alles als ik alleen woon, dus niet overbodig veel stroom/gas/water gebruiken. En ook niet overbodig veel eten kopen.. maar ik denk dat mijn ouders dat wel willen betalen. En aan kleding betalen me ouders ook, dus.

Dus denken jullie dat ik het red met 700-800 euro?
Eens zien wat ik per maand uitgeef:
Kale huur (incl huurtoeslag): 200 euro
G/w/l: 100 euro
Kabeltv: 16 euro
Internet: 32 euro
Mobiel: 10 euro
Zorgverzekering: 110 euro
Inboedel/wa/reis verzekering: 8 euro
Schoolgeld: 130 euro
Boekengeld: 35 euro
Eten: 150 euro

Totaal: €791 (en dat is dus exclusief persoonlijke uitgaven zoals kleding, uit eten, concerten etc)
Totaal: €891 (met dingen voor mezelf)

Misschien handig om er bij te zetten dat ik alleen woon in een eigen huisje. Dus internet&tv kan ik met niemand delen, vandaar de hoge(re) kosten. Als je mazzel hebt en een goedkope kamer vindt kun je sowieso al €150 op het bovenstaande bedrag besparen. Ook met eten kun je veel besparen (ik eet nou eenmaal graag wat luxer dan de gemiddelde student ).
Ik kom dus uit op €891 per maand en dat is dus best wel veel

Nu heb ik tegenwoordig ook een autotje, en dat kost ook veel geld.
WA-verzekering: 41 euro
Wegenbelasting: 16 euro
Benzine: 100 euro
Onderhoud: 43 euro
Totaal: €200


Om dit te financieren krijg jij:
€255 studiefinanciering
€46 zorgtoeslag
€75 huurtoeslag (al verwerkt in voorbeeld)

Eventueel kun je nog ongeveer 500 euro bijlenen van de IB-groep
Werken is dus essentieel om rond te kunnen komen. Ik werk op dit moment en krijg een stagevergoeding waarvan ik de auto betaal (daarvoor had ik de auto ook nodig).

Trouwens, er komt ook nog €150 eigen risico bij van je zorgverzekering!

Zie ook het volgende topic:
Op kamers, hoe te financieren?
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 01-04-2008, 23:05
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Ik heb ooit tijdens een studie op een kamer gewoond van 275 euro, ik had 550 euro per maand te besteden. Het lukte nét! 700 euro, plus 100 (?) euro voor een bijbaantje moet peanuts zijn.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2008, 23:55
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
hoe kun je van 275euro je studie, boeken, eten, verzekeringen enz betalen?
Met citaat reageren
Oud 02-04-2008, 01:24
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
hoe kun je van 275euro je studie, boeken, eten, verzekeringen enz betalen?
Het eten schoot er vaak bij in. Gelukkig woonden mijn ouders op fietsafstand en kan mijn moeder lekker koken. We werkten toen niet met boeken, maar met readers. Die waren voor 5 euro te bestellen bij de shop. Een geschenk, want meer studenten hadden dezelfde problemen als ik. Mijn studie had ik in het begin van het jaar betaald, van het geld wat ik in de zomervakantie verdiende en op mijn spaarrekening had gezet. De verzekering was maandelijkse prik, net als internetabonnement (de goedkoopste) en een goedkoop telefoontje. Al met al hield ik tussen de één en drie euro per maand over.

Toegegeven, een bijbaan had ik niet. Misschien dat ik met het nodige gewinkel met tijd en moeite nog wel 10-15 uur in de week had kunnen opofferen, het had een hele hoop gescheeld. Maar ik probeer aan te tonen dat het mogelijk is om met meer dan 700 euro per maand op jezelf te wonen. Zolang die huur maar inclusief gas licht en water is.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2008, 08:18
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Het eten schoot er vaak bij in. Gelukkig woonden mijn ouders op fietsafstand en kan mijn moeder lekker koken. We werkten toen niet met boeken, maar met readers. Die waren voor 5 euro te bestellen bij de shop. Een geschenk, want meer studenten hadden dezelfde problemen als ik. Mijn studie had ik in het begin van het jaar betaald, van het geld wat ik in de zomervakantie verdiende en op mijn spaarrekening had gezet. De verzekering was maandelijkse prik, net als internetabonnement (de goedkoopste) en een goedkoop telefoontje. Al met al hield ik tussen de één en drie euro per maand over.

Toegegeven, een bijbaan had ik niet. Misschien dat ik met het nodige gewinkel met tijd en moeite nog wel 10-15 uur in de week had kunnen opofferen, het had een hele hoop gescheeld. Maar ik probeer aan te tonen dat het mogelijk is om met meer dan 700 euro per maand op jezelf te wonen. Zolang die huur maar inclusief gas licht en water is.
Dan snap ik weer niet dat je als je ouders op "fietsafstand" wonen je op kamers gaat en niet thuis blijft wonen.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 02-04-2008, 11:40
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Dan snap ik weer niet dat je als je ouders op "fietsafstand" wonen je op kamers gaat en niet thuis blijft wonen.
Met fietsafstand bedoel ik veertig minuten fietsen. Op mijn kamer zat ik een paar minuten van het station af, waar ik iedere dag moest zijn ivm de treinreis naar school. Daarnaast had ik toentertijd wat problemen thuis. Maar ik heb niet het gevoel alsof ik mezelf in de vingers heb gesneden door op kamers te gaan; ik heb er juist veel van geleerd, ik ken de waarde van geld en ben spaarzaam geworden. Ik zie het als een goeie ervaring.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2008, 12:35
Verwijderd
Citaat:
Dan snap ik weer niet dat je als je ouders op "fietsafstand" wonen je op kamers gaat en niet thuis blijft wonen.
Als je zo denkt kun je je hele leven wel bij je ouders blijven wonen natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2008, 12:51
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Met fietsafstand bedoel ik veertig minuten fietsen. Op mijn kamer zat ik een paar minuten van het station af, waar ik iedere dag moest zijn ivm de treinreis naar school. Daarnaast had ik toentertijd wat problemen thuis. Maar ik heb niet het gevoel alsof ik mezelf in de vingers heb gesneden door op kamers te gaan; ik heb er juist veel van geleerd, ik ken de waarde van geld en ben spaarzaam geworden. Ik zie het als een goeie ervaring.
Okay fietsafstand is voor mij iets minder dan 40 minuten fietsen maar idd dat is opzich best te fietsen Ik dacht wat dichterbij (neemt onderstaande niet weg) Echter geef je ook al aan dat er problemen thuis waren (onderstaande is dan natuurlijk wel van toepassing).


Citaat:
Als je zo denkt kun je je hele leven wel bij je ouders blijven wonen natuurlijk.
Ik reageer op de combinatie. Als je zo weinig te besteden hebt en alsnog vaak bij je ouders eet dan ga je wat mijnsinzien tock niet al zo vroeg op kamers wonen...

Inderdaad ik woon nog thuis. 30 minuten van me school. Dan ga ik niet op kamers (om een huisbaas te spekken met huur van 400 euro of iets dergelijks). Als meer mensen die vlak bij hun school wonen niet meteen op kamers zouden gaan omdat ze zo graag op hun 17de het huis uit willen. Zouden de prijzen van kamers dalen en zou dit voor degene die echt een kamer om wat voor reden ook nodig hebben betaalbaarder zijn!

Ik zeg niet dat Mobius zo is echter horo ik zo vaak jongeren om me heen "ja ik heb geen geld want ik woon op kamers dus .... blablabla" Ofwel het kijk mij eens zielig zijn figuur...
Zeker na de vraag waarom ben je gegaan heb ik dan vaak spontaan geen medeleiden meer met ze.
Om dan een vergelijk te maken dat je dan wel je hele leven thuis kan blijven wonen vind ik onzin want de situatie veranderd natuurlijk ook.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 02-04-2008, 14:05
Verwijderd
Offtopic: Maar dan is het volgens jouw logica nooit echt nodig om op kamers te gaan, omdat je altijd wel school/werk kunt zoeken op fietsafstand van je ouderlijk huis.
Ik vind op hezelf willen wonen reden genoeg om uit huis te gaan. En daarnaast noem jij mensen die het niet zo breed hebben omdat ze op kamers wonen "kijk-mij-eens-zielig-zijn-figuren", dat slaat natuurlijk nergens op. Het is niet meer dan normaal dat je op een gegeven moment op jezelf wil wonen, en als je dat kunt bekostigen -ook al hou je dan niet veel geld over- lijkt me dat alleen maar gezond.
Jij bent 22, werkt veel en hebt meer dan genoeg geld om op jezelf te wonen (correct me if I'm wrong, dit maak ik op uit je andere posts op dit forum). Toch blijf je op je ouders' zak teren. Dat is imo ook niet iets om trots op te zijn.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2008, 15:18
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Offtopic: Maar dan is het volgens jouw logica nooit echt nodig om op kamers te gaan, omdat je altijd wel school/werk kunt zoeken op fietsafstand van je ouderlijk huis.
Ik vind op hezelf willen wonen reden genoeg om uit huis te gaan. En daarnaast noem jij mensen die het niet zo breed hebben omdat ze op kamers wonen "kijk-mij-eens-zielig-zijn-figuren", dat slaat natuurlijk nergens op. Het is niet meer dan normaal dat je op een gegeven moment op jezelf wil wonen, en als je dat kunt bekostigen -ook al hou je dan niet veel geld over- lijkt me dat alleen maar gezond.
Jij bent 22, werkt veel en hebt meer dan genoeg geld om op jezelf te wonen (correct me if I'm wrong, dit maak ik op uit je andere posts op dit forum). Toch blijf je op je ouders' zak teren. Dat is imo ook niet iets om trots op te zijn.
Inderdaad maar ik ben van mening dat je dan niet zielig moet gaan doen over dat je het niet zo breed hebt en dat doet niet een ieder maar er zijn er zeker bij die het wel doen. Doordat mensen steeds eerder op zichzelf willen gaan wonen stijgen derhalve de huurprijzen van kamers, huizen en appartementen en de koopprijzen ook. Vraag en Aanbod.

Ik hoef geen kostgeld te betalen omdat me ouders dat niet van me willen hebben. Anders deed ik dat best. Jij noemt het niet iets om trots op te zijn, ik noem het met je ouders communiceren over wat zij wenselijk achten (en dat is niet me 400 euro voor een kamer van 12 m2 betalen. (als je thuis er een hebt van 21 m2)) Praten en communiceren heet dat.

Ik zeg ook niet dat het niet normaal is dat je op je zelf wilt wonen, maar dat je de financiele concequenties er goed voor jezelf op een rijtje moet zetten, en niet achteraf gaan zeuren (nogmaals betreffende persoon deed dat dus niet) maar er zijn er genoeg die ik ken die dat dus wel doen. Ik zeg niet dat een ieder zo is ik zeg dat er een groep is die zich zo gedraagt. Ik doe niet aan "ik-scheer-een-ieder-over-één- kam-methode"

Misschien ben ik door mijn ouders wel zo opgevoed dat ik die extra vrijheid want dat hoor je vaak als reden voor het op kamers gaan , niet nodig heb. Ik kan sparen, daarvoor hoef ik het dus ook niet te doen. In mijn vrienden groep zijn er nu eenmaal niet zoveel op kamers/appartementen/flat. Dus misschien ligt het daar wel aan.

Ik voel me naar mijn ouders in ieder geval niet bezwaart omdat die het volkomen met mijn redenen eens zijn, hetgeen dus altijd in goed overleg is gegaan Ja ik hoef je niet te corrigeren ik heb genoeg geld en daar spaar ik dan ook een hoop van (als ik dat niet kon zou ik waarschijnlijk wel kostgeld moeten betalen... haha) wat mijn ouders liever hebben dan dat ik op kamers ga en geld naar de zee draag daarmee.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Op mezelf wonen
Chimpiieemx
6 29-06-2012 23:55
Werk, Geld & Recht Op jezelf wonen en vraagjes
Duchess!
10 25-01-2011 00:36
Werk, Geld & Recht op mezelf wonen
aleesha
5 05-01-2011 09:53
Werk, Geld & Recht Op mezelf in Veendam wonen
ColinC
19 11-08-2010 15:40
Werk, Geld & Recht op kamers: krijgt de huisbaas bericht?
L_biemans
14 26-05-2009 00:15
Werk, Geld & Recht Op jezelf wonen?
Verwijderd
19 07-02-2005 19:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:11.