Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-06-2008, 07:47
weetweinig
weetweinig is offline
Weet iemand nog leuke boeken voor iemand die a) geestelijk onvolwassen is maar b) het kinder- en jeugdboekenstadium voorbij is.
De laatste tijd is het heel moeilijk leuke boeken te vinden. Veel ''volwassen'' boeken vind ik te zwaarmoedig, maar ja, realistisch is realistisch...
Ik weet het zelf ook niet zo goed...
__________________
Ik ben, dus ik denk.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-06-2008, 09:52
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Tonke Dragt - Zeeen van tijd, vond ik een goeie tussenstap. En de detectiveserie van Faye Kellerman (niet zwaarmoedig geschreven, maar wel over moordzaken) Maar je moet je er gewoon even doorheen zetten denk ik. Ik vond het heel erg wennen toen ik volwassen boeken ging lezen, die zijn op zo'n andere manier geschreven! Eerst vond ik daar niets aan, maar heb me toen door twee of drie boeken heengesleept en sindsdien kan ik bijna alleen nog maar volwassen boeken lezen.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2008, 10:00
Verwijderd
Het geheim der wijzen van Rafael Abalos. Het lijkt een beetje op De Davinci code.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2008, 10:01
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Probeer eens te zoeken naar adolescentenliteratuur. Wat ik zelf bijvoorbeeld een erg indrukwekkend boek vond (en vind) is "Vallen" van Anne Provoost. Ook het boek "We noemen hem Anna" van Peter Pohl vond ik heel erg sterk. Wat je ook kan proberen is om wat eenvoudigere literatuur voor volwassenen te zoeken. Heb je nog een leraar Nederlands? Die kan je meestal wel op weg helpen met het zoeken naar geschikt leesmateriaal. Of misschien beschik je over een literatuurlijst met boeken die gerangschikt zijn op moeilijkheid. Dan zou je de boeken met wat 'minder punten' kunnen proberen. Yvonne Keuls, Ronald Giphart en Tim Krabbé zijn schrijvers van boeken die meestal aangemerkt worden als niet al te ingewikkeld. Vragen over specifieke werken kan je natuurlijk ook in dit topic stellen, er is vast iemand die het boek waar je over twijfelt al gelezen heeft. Veel succes!
Met citaat reageren
Oud 23-06-2008, 14:42
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
Of misschien beschik je over een literatuurlijst met boeken die gerangschikt zijn op moeilijkheid. Dan zou je de boeken met wat 'minder punten' kunnen proberen. Yvonne Keuls, Ronald Giphart en Tim Krabbé zijn schrijvers van boeken die meestal aangemerkt worden als niet al te ingewikkeld.
Maar het ging toch niet alleen over de moeilijkheidsgraad, maar ook over de zwaarmoedigheid? Dan vind ik, Giphart en Krabbé daar gelaten, Yvonne Keuls nog best zwaarmoedig in "De moeder van David S." Dat zou ik dan ook niet aanraden, ook al is het gemakkelijk. (over andere werken kan ik niet oordelen)
Met citaat reageren
Oud 23-06-2008, 16:52
weetweinig
weetweinig is offline
Het is niet alleen soms de zwaarmoedigheid of de moeilijkheidsgraad, maar ook sommige onderwerpen die met niet interesseren, of waarvan ik niet begrijp waarom men zich er zo druk over maakt.
__________________
Ik ben, dus ik denk.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2008, 00:28
Verwijderd
Ik had hetzelfde probleem toen ik jonger was - ik was qua lezen mijn niveau ver vooruit, maar de volwassenenboeken waren vaak qua onderwerpen nog te zwaar voor mij. Mijn oplossing was om eerst horror en vervolgens fantasy te gaan lezen - het plot is begrijpelijk genoeg, evenals de motivaties van de hoofdpersonen, en het er komt veel fantasie aan pas, wat goed inspeelt op de grote(re) verbeelding van kinderen/tieners.

Ik vond dat trouwens gelden voor alle boeken behalve 'gewone' literatuur - ook boeken die in het verleden speelden en detectives of SF of humor waren begrijpelijk.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2008, 18:30
Verwijderd
Citaat:
Het geheim der wijzen van Rafael Abalos. Het lijkt een beetje op De Davinci code.
Die vond ik niet zo denderend, eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2008, 08:29
Lilium
Avatar van Lilium
Lilium is offline
Wat dacht je van 'spannende boeken'? Bijvoorbeeld Ludlum, auteur van boeken over rechtszaken of Graham Greene - Our man in Havana / The third man.
Edit: en humoristische boeken, bijvoorbeeld: Billy Liar - Keith Waterhouse, Lucky Jim - Kingsley Amis.
__________________
Manuscripten verbranden niet.

Laatst gewijzigd op 27-06-2008 om 10:21.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2009, 12:00
sooffie.1
sooffie.1 is offline
Ik weet niet wat voor boeken je leuk vindt, maar zelf vind ik deze heel leuk:

Twilight, een levensgevaarlijke liefde - Stephenie Meyer
Nieuwe Maan - Stephenie Meyer
Eclips - Stephenie Meyer
Breaking Dawn (nog niet in NL verkrijgbaar) - Stephenie Meyer
Noughts & Crosses (serie) - Malorie Blackman : ik weet niet of die in het NL verkrijgbaar zijn.
Harry Potter - J.K. Rowling
Septimus Heap - Angie Sage
De Noorderlicht trilogie - Philip Pullman
Het Geheim van de Duim - Gerbert Hellinga
Vuurvolk - Joanne Harris
Kruistocht in Spijkerbroek - Thea Beckman
Kinderen van Moeder Aarde, het Helse Paradijs, Het Gulden Vlies van Thule - Thea Beckman
De Alchemist, De Magiër - Michael Scott
The Luxe, Rumours - Anna Godbersen (ik weet niet of deze in het NL verkrijg baar zijn)
De Vliegeraar - Khaled Houssini
De Stem van Tamar - David Grossman

Ik hoop dat je er wat aan hebt!, ook al is dit een oud topic...
Met citaat reageren
Oud 11-05-2009, 00:10
Tolchok
Avatar van Tolchok
Tolchok is offline
John Green - Het grote misschien (of als je Engels leest: Looking for Alaska)
J.D. Salinger - The catcher in the rye

Lijkt me precies waar je naar op zoek bent.
__________________
[TSBS] ja leuk, maar ff stil
Met citaat reageren
Oud 11-05-2009, 10:10
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Peter Pohl en Tonke Dragt zijn inderdaad een heel erg goeie, valt wel nog onder jeugdliteratuur. Maar wel echte aanraders. Verder misschien de trilogie van Philip Pullman, Het Gouden Kompas, ook jeugdliteratuur, maar erg leuk (is nu ook een film van...?)

Ik las inderdaad ook vrij veel misdaadliteratuur toen ik net wat te oud was voor jeugdliteratuur, Sue Grafton en zo.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 03-11-2009, 10:38
suzannexxx
Avatar van suzannexxx
suzannexxx is offline
Edward van de vendel - dagen van de bleugrasleifde
alle slash-boeken
peter van gestel
wilma geldof
hanneke de jong

Met citaat reageren
Oud 04-11-2009, 19:26
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Iets met up.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2009, 22:55
YumYum
YumYum is offline
Zoals al gezegd is Peter Pohl, Edward van de Vendel en Anne Provoost... Maar ook Aidan Chambers, Per Nilsson vind ik hele goede auteurs.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2010, 19:41
suuzie-ha
Avatar van suuzie-ha
suuzie-ha is offline
zelf vind ik de boeken van tolkien en dan de serie van lord of the rings en de hobbit die zijn wel leuk zijn eigenlijk wel voor volwassen maar het zijn wel leuken boeken
Met citaat reageren
Oud 04-09-2010, 15:05
Verwijderd
duizend kilometer is gaaf, weet niet wie het schreef maar weet niet of dat ook leuk is voor jou, dat is zo'n boek waar je van moet houden of niet
Met citaat reageren
Oud 20-12-2012, 10:21
rondegraaff
rondegraaff is offline
Hallo een erg leuk boek is De Kleine Drie van Robert Magna via boekscout.nl
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Vrije tijd Leuke boeken gezocht
Troep0541
2 18-12-2016 07:35
Wegwijzen & Voorstellen Lezen voor de lijst VWO
FreeYourself
4 24-06-2013 13:00
Verhalen & Gedichten Boeken
KJ266
21 10-11-2011 16:20
Drugs & Alcohol boeken
Verwijderd
37 10-02-2006 08:52
Verhalen & Gedichten leuke NIET-depresieve boeken
duifeltje
14 04-08-2003 17:10
Verhalen & Gedichten Boeken tips???
meisjemeisje
10 09-10-2001 20:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:35.