Oud 23-01-2002, 14:35
niemand
Avatar van niemand
niemand is offline
Hallo,
ik ben een jongen van 16 jaar met het Asperger-Syndroom. Ik ben op zoek naar anderen die dit ook hebben of mensen die met mij over mijn AS willen praten. Als dat zo is, beantwoord dit bericht dan even.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 14:37
Verwijderd
Citaat:
niemand schreef:
Hallo,
ik ben een jongen van 16 jaar met het Asperger-Syndroom. Ik ben op zoek naar anderen die dit ook hebben of mensen die met mij over mijn AS willen praten. Als dat zo is, beantwoord dit bericht dan even.
Ik heb er net wat over gelezen, een jongen van 16 die er oververteld, kut man! Maar ik kan je helaas niet helpenE

Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 14:42
miro
Avatar van miro
miro is offline
heel kut voor je, mn moeder werkt met kinderen met het asperger syndroom dus ik hoor er wel eens verhalen over. Jammer genoeg kan ik je niet verder helpen. Maar dr schijnen sites te zijn waar je ook contact kan krijgen met "lotgenoten".
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 14:46
BendeBen
Avatar van BendeBen
BendeBen is offline
wat is dat?

sterkte anyway
__________________
man, it must be great being you watching me.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 14:52
Qamra
Avatar van Qamra
Qamra is offline
Citaat:
BendeBen schreef:
wat is dat?

Wil je het echt weten? Iemand die geen SL heeft, zich dus gruwelijk verveeld en die die opgewonden raakt van die zogenaamde homozwervers...
Ik heb het btw over slenterkip... jij ook?




[Dit bericht is aangepast door Evil-Cherry (23-01-2002).]
__________________
|| Eigenlijk heel aardig || Don't be too open-minded, your brains might fall out! || ADT, 01-12-'05! || Generatiecrisis!
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 14:56
BendeBen
Avatar van BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:
Evil-Cherry schreef:
Wil je het echt weten? Iemand die geen SL heeft, zich dus gruwelijk verveeld en die die opgewonden raakt van die zogenaamde homozwervers...
Ik heb het btw over slenterkip... jij ook?

hehe thx

en wat is asperger syndroom?
__________________
man, it must be great being you watching me.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 14:56
Qamra
Avatar van Qamra
Qamra is offline
Citaat:
BendeBen schreef:
hehe thx

en wat is asperger syndroom?
Soort autisme...
__________________
|| Eigenlijk heel aardig || Don't be too open-minded, your brains might fall out! || ADT, 01-12-'05! || Generatiecrisis!
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 16:42
bubbeltjes
bubbeltjes is offline
Hoi, mijn zus heeft het waarschijnlijk. Naja, ze heeft eigenlijk alle kenmerken van iemand met Asperger of Borderline. Ze zijn nu bezig met onderzoeken, ze is al 22 trouwens. Ehm ja, ik kan je verder niet goed helpen. Ik weet niet hoe het is om het te hebben, wel hoe het is om ermee samen te leven. Heel moeilijk.
Maar goed, ik denk dat dit beter op Psychologie past, dan wordt je denk ik serieuzer genomen.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 17:04
Secreet
Avatar van Secreet
Secreet is offline
Asperger Syndroom: een persoonlijke benadering.
Gerrit Holl
Oktober 2001


--------------------------------------------------------------------------------
Ik ben Gerrit Holl, een jongen van 16 jaar en ik heb Asperger Syndroom. Ik heb daar wat over geschreven, dat ik aan bepaalde mensen die mij niet begrijpen kan laten lezen. Zo hoop ik meer begrip te kweken. Dit stuk is gebaseerd op een uit het Engels vertaalde gids voor leraren, waarvan ik helaas het adres kwijt ben. In die gids stonden zeven hoofdstukken met elk 2 paragrafen: een paragraaf waarin het probleem omschreven werd en 1 paragraaf waarin de schrijver aanwijzingen gaf over mogelijke maatregelen van de kant van de school. Deze maatregelen waren niet mogelijk voor een normale school. Voorbeelden van dingen die hij voorstelde, waren een aparte gymles, apart huiswerk en een ruimte waar de leerling wanneer het nodig is kan 'uitrazen'. Omdat ik deze gids vooral voor docenten geschreven heb, heb ik die stukken eruit gehaald. In plaats daarvan heb ik mijn eigen ervaringen toegelicht. Alle eerste delen van de hoofdstukken zijn dus niet door mij geschreven! Dit artikel heb ik oorspronkelijk geschreven in november 1999. In oktober 2001 heb ik een aantal dingen aangepast en bijgewerkt. De oorspronkelijke versie kan hier worden gelezen. Beknopte informatie over mijzelf kan hier gelezen worden. Wie wil reageren kan me een email sturen. Dit stuk is bedoeld voor leraren, andere Aspergers, kennisen of gewoon mensen die geïnteresseerd zijn.

1. Inleiding
Kinderen die als diagnose het Asperger Syndroom (AS) hebben, vertegenwoordigen een speciale uitdaging in het onderwijs. Dit artikel voorziet leraren van beschrijvingen van zeven kenmerken, die samen het Asperger Syndroom omschrijven. Als aanvulling hierop volgen voorstellen en werkwijzen om met deze symptomen in de klas om te gaan. Gedragsmatige en beredeneerde tussenkomsten gebaseerd op de onderwijservaring van de auteur met kinderen met het Asperger Syndroom worden aangeboden. Kinderen die als diagnose het Asperger Syndroom (AS) hebben, vertegenwoordigen een speciale uitdaging in het onderwijs. Meestal worden ze gezien als eigenaardig en zonderling door hun klasgenoten. Hun onvoldoende sociale bekwaamheden zijn er vaak de oorzaak van dat ze slachtoffer en zondebok zijn. Onhandigheid en een dwangmatige belangstelling voor bijzondere onderwerpen dragen bij tot hun vreemde optreden. Kinderen met het Asperger Syndroom missen begrip voor menselijke verhoudingen en de regels en gewoontes voor de maatschappelijke omgang; zij zijn naïef en hebben een in het oog lopend gebrek aan gezond verstand. Ze zijn niet plooibaar en kunnen slecht omgaan met veranderingen. Dit veroorzaakt bij deze kinderen heel snel stress (niet opgewassen tegen psychische druk). Verder veroorzaakt dit emotionele kwetsbaarheid. Gelijktijdig hebben de kinderen met het Asperger Syndroom (in meerderheid jongens) vaak een boven gemiddelde intelligentie en zijn ze erg goed in het van buiten leren. Hun eenzijdig bezig zijn met interesses kan leiden tot grote prestaties in hun latere leven. Het Asperger Syndroom wordt beschouwd als een stoornis die geplaatst moet worden in het autistische spectrum, maar dan aan het milde uiteinde van het spectrum. Vergeleken met anderen in dit spectrum merkte Van Krevelen op dat het laag functionerende kind met autisme "leeft in zijn eigen wereld," waar het hoger functionerende kind met autisme "leeft in onze wereld, maar op zijn eigen manier".

2. Volharding op hetzelfde
Kinderen met het Asperger Syndroom worden gemakkelijk overstelpt door de kleinste verandering; zijn heel erg gevoelig voor spanningen in de omgeving; soms houden ze zich bezig met een reeks van steeds dezelfde handelingen (rituelen). Ze zijn angstig en neigen ernaar zich bezorgd te maken door steeds dezelfde (dwangmatige) gedachten te hebben wanneer ze niet weten wat er te verwachten is. Spanningen, vermoeidheid en een overvloed van zintuiglijke waarnemingen brengt hun gemakkelijk uit balans.

2.1 Mijn ervaringen
Ik doe alles inderdaad elke dag hetzelfde. Een goed voorbeeld hiervan is wanneer ik thuiskom uit school, wanneer ik het laatste uur les heb gehad. Ik zet dan mijn fiets in de garage, haal mijn zware tas van de bagagedrager en ik loop naar de kamer. Ik kom dan langs de koelkast en ik haal de melk en de boter uit de koelkast, en de ontbijtkoek uit het kastje dat er vlakbij staat. Ik zet die dingen naast de koelkast. Daarna loop ik de kamer in en zet mijn tas op de rode stoel. Daarna laat ik de computer online gaan zodat hij email op begint te halen. Daarna ga ik naar de wc. Dan loop ik weer naar de keuken. Ik kom dan langs een paar kastjes en haal daar een mes, een bord en een beker uit, die ik naast de ontbijtkoek, de boter en de melk neerzet. Ik pak vier plakken ontbijtkoek en ik leg ze in een vierkant om mijn bord. Ik pak mijn mes en besmeer de plakken ontbijtkoek op een bepaalde manier...
Zo zou ik nog vrij lang door kunnen gaan met vertellen. Als ik door een bepaalde omstandigheid iets later thuis kom, dan vind ik dat inderdaad vervelend. Ook vind ik het vervelend als ik helemaal niet weet wat er gebeuren zal (tegenwoordig, twee jaar na het bovenstaande geschreven te hebben, heb ik een iets ander schema, dat iets minder star is, maar nog steeds abnormaal).
Ook de andere beschreven dingen gelden voor mij.

3. Zwakke sociale interacties
Kinderen met het Asperger Syndroom zijn niet (voldoende) in staat de ingewikkelde regels van sociale interactie te begrijpen; ze zijn naïef; ze zijn heel erg op zichzelf gericht; ze hebben mogelijk een hekel aan lichamelijk contact; ze praten tegen iemand maar niet met iemand; ze begrijpen grapjes, ironie en metaforen niet; hun stem is onnatuurlijk, monotoon of hoogdravend; hun gelaatsuitdrukking en lichaamstaal is niet passend; ze zijn ongevoelig (voor anderen) en missen tact; ze vatten sociale wenken verkeerd op; ze kunnen sociale afstand niet goed beoordelen (tegen een vreemde gedraag je je anders dan tegen je ouders); ze zijn slecht in staat om een gesprek te beginnen of in stand te houden; hun spraak is goed ontwikkeld, maar hun vermogen om te communiceren is slecht; ze krijgen soms het etiket "kleine professor" omdat hun stijl van spreken zo volwassen en verwaand (pedant) lijkt; er is gemakkelijk misbruik van hen te maken (ze merken niet dat anderen soms tegen hen liegen of hen bedriegen); meestal willen ze graag deel uitmaken van de sociale wereld.

3.1 Mijn ervaringen
Ik vind het inderdaad moeilijk om de bovengenoemde regels te begrijpen. Ik weet niet hoeveel van dat soort regels er zijn - aangezien ik zestien ben, vermoed ik nogal veel - dus ik weet ook niet hoeveel ik er mis en hoeveel anderen ervan merken. Ik wordt niet gepest: twee jaar geleden (toen zat ik nog op het Vossius) gebeurde dat nog wel een klein beetje, maar nu heb ik het gevoel (en daar gaat het naar mijn mening om) dat ik geaccepteerd word.
Ik heb wel eens moeite met het begrijpen van ironie, maar ik heb de laatste jaren veel geleerd op dat gebied. Als ik niet begrijp of iets ironisch bedoeld is, dan wordt het meestal wel begrepen als ik daar naar vraag. Dat is immers stukken beter dan een misverstand oplopen.
Volgens mij is mijn stem niet onnatuurlijk. Hoewel ik niet kan toneelspelen, vind ik dat ik stukken beter kan voorlezen dan de meeste van mijn klasgenoten. Met het beoordelen van sociale afstand heb ik meestal geen enkel probleem. Alleen bij 'halfvreemden': de bakker die ik elke dag zie bijvoorbeeld, weet ik vaak niet hoe me te gedragen.
Ik denk ook dat ik het niet zou merken als iemand verliefd op me was. Volgens mij is dit nog nooit gebeurd maar omdat ik het waarschijnlijk niet zou merken vergis ik me daar misschien wel in.


Ik merk het soms niet als mensen tegen me liegen of een grap maken, en daar heb ik ook wel eens last van. Een paar jaar geleden stond er eens op het bord bij het vierde uur vrij, maar bij het vijfde uur niet. Als we het vijfde uur ook vrij hadden gehad had daar ook vrij moeten staan, maar dat stond er niet. Een jongen uit mijn klas zei dat we vrij hadden, en omdat dat op het bord stond geloofde ik dat. Toen ik mijn tas op mijn fiets deed kwam iemand anders uit mijn klas aanhollen om te zeggen dat we helemaal geen vrij hadden maar dat er een foutje op het bord stond. Alle 31 andere kinderen waren gebleven, dus niemand geloofde werkelijk dat we vrij hadden.

Vroeger werd ik weleens uitgelachen om mijn manier van spreken, maar sinds ik van school ben veranderd komt dat onder m'n klasgenoten nauwelijks meer voor; alleen bij mensen uit de HAVO.

4. Beperkt gebied van interesses
Kinderen met het Asperger Syndroom worden helemaal in beslag genomen door zonderlinge bezigheden of zijn soms intens gefixeerd op vreemde bezigheden (soms verzamelen ze dwangmatig ongewone voorwerpen). Ze neigen ernaar "lezingen" te geven over hun speciale interesses zonder daarbij rekening te houden met gevoelens en belangstelling van anderen. Ze vragen steeds maar door over hun interesse. Ze hebben er moeite mee om van een idee af te stappen. Ze volgen hun eigen aandrang los van wat voor eisen aan hun gesteld worden. Soms weigeren ze iets te leren wat buiten hun speciale interessegebied ligt.

4.1 Mijn ervaringen
Vroeger wilde ik altijd graag computer-programmeur worden. Daar is pas sinds een jaar verandering in gekomen. Tegenwoordig ben ik vooral in de aarde geïnteresseerd, fysische geografie en aardwetenschappen, maar ook in technische dingen (Buckyballs ofzo). Daar wil ik inderdaad dingen over weten die niemand anders wil weten, en daar geef ik dan ook wel een soort "lezingen" over: bijvoorbeeld over hoge passen, noordelijke landen, grote niet-piedmont gletsjers in Tadjikistan, of andere dingen.

Ik ben dus wel degelijk van m'n idee losgestapt. Van m'n 3e tot m'n 14e wilde ik met computers, nu hoeft dat helemaal niet meer. Ik weiger nooit om iets te leren, en doe wat er van me geëist wordt. Ik vind van een idee afstappen trouwens helemaal niet makkelijk: ik heb veel informatie aangevraagd over verschillende opleidingen, maar ergens heb ik toch het gevoel dat ik m'n beslissing al genomen heb. Maar dat dacht ik toen ik dit twee jaar geleden schreef ook... (en nu, een paar weken later, denk ik het weer van het feit dat ik in Twente wil studeren...)

5. Slechte concentratie
Kinderen met het Asperger Syndroom zijn door interne prikkels snel afgeleid van hun werk. Ze kunnen hun werkzaamheden vaak slecht organiseren. Ze hebben het er moeilijk mee om op de klassenactiviteiten gericht te blijven, meestal is de concentratie niet slecht, maar hun waarneming van de activiteiten is vreemd. De persoon met het Asperger Syndroom kan niet goed nagaan wat relevant is. De aandacht is dan wel eens gericht op prikkels die niet ter zake zijn. Ze neigen ernaar zich in hun eigen complexe wereld terug te trekken op een veel intensere manier dan het typische dagdromen. Ze hebben er moeite mee om in een groepssituatie te leren.

5.1 Mijn ervaringen
Ik organiseer mijn huiswerk altijd heel goed en ik houd me dan ook aan mijn planning. Maar als ik echt iets moet leren heb ik absolute stilte nodig. Ik kan prima nagaan wat relevant is, in de zin van hoofd- en bijzaken onderscheiden bij vakken als Aardrijkskunde en Godsdienst.

Toen ik klein was (een jaar of zes, zeven) had ik een eigen fantasiewereld. In die wereld had ik een heleboel baby's (zo'n 75) van 2 á 3 cm groot, en ze hadden allemaal een naam. Crashyou, Topjaklont en nog veel meer van dat soort namen. Een paar jaar later schreef ik wel eens verhalen (maar die schreef ik nooit af) waar deze personen en de personen uit mijn favoriete computerspelletjes in voorkwamen. Die verhalen schreef ik echter nooit af, na twee of drie kantjes kreeg ik er genoeg van.
Tegenwoordig heb ik niet meer zo'n 'eigen wereld'. Ik heb tot ruim een jaar geleden wel meegewerkt aan een website, en dat kun je een eigen wereldje noemen, de samenwerking via het internet met die mensen. Daar dwaalden m'n gedachten wel vaak naartoe af.
Ik ben soms wel diep in gedachten verzonken over geheel irrelevante zaken. Maar dat is volgens mij niet zo veel bijzonders (zeker niet tijdens Frans).

Ik kan niet goed leren in een groep, niet in de zin van woordjes stampen. Maar dat heb ik tegenwoordig nauwelijks meer (ik zit nu - najaar 2001 - in 5VWO) en bij het maken van sommen vind ik het wel handig: even na afloop van een som kijken of ik hetzelfde heb als een van m'n vrienden, en zoniet, dan bespreken we hem en kijken we bij wie de fout zit. Daar leren we dan allebei van.

6. Slechte coördinatie van de bewegingen
Kinderen met het Asperger Syndroom zijn lichamelijk onhandig en lomp; ze lopen onhandig op een soms plechtige manier; ze hebben geen succes in spellen waarin bewegingsvaardigheden een rol spelen; ze ondervinden tekorten in de fijne motoriek dat er de oorzaak van kan zijn dat het handschrift slecht is, het kan hun mogelijkheden om te tekenen aantasten.

6.1 Mijn ervaringen
Ik ben motorisch niet erg handig, wat vooral resulteert in een slecht handschrift. Ik heb een paar jaar geleden les gehad in m'n handschrift oefenen. Ook tekenen kan ik niet. Gelukkig had ik op het Vossius een docent die dat opvatte als originaliteit en kon ik toch nog zevens halen

Ik heb een bloedhekel aan balsporten als voetbal en basketbal, maar trefbal vind ik juist weer leuk. En hoewel ik een vrij slechte conditie heb, kan ik 's zomers toch prima in de bergen wandelen. En ook bij de cooper-test ben ik niet eens de slechtste van de jongens van de klas.

7. Moeilijkheden op school
Kinderen met het Asperger Syndroom hebben meestal een gemiddeld tot bovengemiddelde intelligentie (speciaal als het op spreken aankomt) maar missen het denken op een hoger niveau en de vaardigheden om zaken te begrijpen. Ze neigen ernaar om alles letterlijk te nemen. De beelden die ze gebruiken zijn concreet en hun abstractievermogen is slecht. Hun pedante (geleerde) manier van spreken en hun indrukwekkende woordenschat, wekken de verkeerde indruk dat ze begrijpen wat ze zeggen. Het kan in werkelijkheid heel goed zijn dat ze alleen maar napraten wat ze hebben gehoord of gelezen. Het kind met het Asperger Syndroom heeft vaak een uitstekend geheugen voor stampwerk. Maar het geheugen is mechanisch. Dat betekent dat het kind kan antwoorden alsof er een band wordt afgedraaid. De gegevens kunnen alleen maar achter elkaar eruit komen. De vaardigheden om problemen op te lossen zijn meestal slecht.

7.1 Mijn ervaringen
Ik do vijf-atheneum en behoor binnen die klas ongeveer tot de middenmoot. Bij de exacte vakken ben ik iets beter en in de talen iets minder, maar dat valt nergens echt op (misschien Wiskunde). Ik kan goed abstraheren: dat ik toch het voornaamste dat je doet bij Wiskunde B, en dat is veruit mijn beste vak.

Mijn woordenschat is niet meer bijzonder bovengemiddeld, en volgens mij begrijp ik prima wat ik zeg. Ik ben tegenwoordig heel voorzichtig in praten over dingen die ik niet goed begrijp - vooral omdat ik heb ontdekt dat ik met mijn mening bepaalde mensen ik mijn klas (religieuzen) kan kwetsen. Dat was op m'n vorige school veel minder. Ik heb weinig problemen met het oplossen van problemen. Bij veel schoolvakken in de Tweede Fase is het een belangrijke vaardigheid, en hoewel ik er niet in uitblink voldoet het ruimschoots om mee te komen.

8. Emotionele kwetsbaarheid
Kinderen met het Asperger Syndroom zijn intelligent genoeg om mee te komen in het normale onderwijs, maar ze hebben niet de emotionele vindingrijkheid om opgewassen te zijn tegen de eisen van de klas als groep. Omdat deze kinderen weinig flexibel zijn kunnen ze gemakkelijk gespannen raken. Hun zelfrespect is laag, ze hebben vaak veel zelfkritiek en mogen van zichzelf geen fouten maken. Personen met AS, speciaal adolescenten, zijn gevoelig voor depressies (Een hoog percentage van de volwassenen met het Asperger Syndroom heeft last van depressies). Woede uitbarstingen zijn gewoon als reactie op stress/frustratie. Kinderen met Asperger Syndroom lijken zelden ontspannen te zijn en raken gemakkelijk van slag als dingen niet gaan volgens hun starre denkbeelden. Omgaan met mensen en opgewassen zijn tegen de gewone eisen van het dagelijkse leven vereisen steeds een reuzeninspanning.

8.1 Mijn ervaringen
Ik vind het inderdaad vervelend als ik fouten maak. Als ik iets niet begrijp dan frusteert dat me, vooral als het bij een vak is waarin ik gewend ben goed te zijn (Natuurkunde bijvoorbeeld). Ik heb ook wel zelfkritiek tegenwoordig, maar dat zie ik meer als een onderdeel van opgroeien. Het is niet gezond om geen zelfkritiek te hebben. Ik weet waar ik goed in ben en ook waar ik niet goed in ben. Ik heb volgens mij niet bijzonder veel zelfkritiek. Ik heb nooit last van depressies gehad. Wel buien van enkele uren waarin ik nadenk over veel te moeilijke levensbeschouwelijke vragen betreffende leven en dood, maar ook die zijn heel zeldzaam. Maar dat is eerder pessisme dan depressie te noemen.

Het omgaan in het dagelijks leven gaat steeds beter. Ik denk dat dat komt doordat zowel ik als mijn omgeving ouder wordt. Het enige wat ik nogal moeilijk vind, is omgaan met streng-gelovigen; wat kan ik zeggen? Wat kwetst mensen? Waarom geloven ze wat ze geloven? Wat bezielt mensen eigenlijk om in een of ander superman-achtig schepsel te geloven?

9. Paedologisch Instituut
Omdat de mensen van het P.I. zelf veel beter kunnen uitleggen wat het is dan ik dat kan, verwijs ik hier naar hun website. Ik was in behandeling op de afdeling molensloot, groep "Kapitein Haddock". (Zoals intussen wel duidelijk mag zijn, had en heb ik geen leerachterstand of leerproblemen).



Conclusie van Secreet: Je bent niet erg orgineel
__________________
www.new-avalon.nl & http://forum.new-avalon.nl -> Schrijvers en dichters site
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 18:25
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Zoals ik bij je oproepje op dating al zei:
Ook ik heb een lichte vorm van AS.

Zal even een tekst opzoeken die ik een tijd geleden erover heb geschreven.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 18:50
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Door mijzelf geschreven op 06/10/2001:

Hallo lieve kijkbuiskinders.

Ik heb een probleem waar ik al tijden tegenaan loop. Ik kan namelijk niet met mensen omgaan.
Lang heb ik gedacht dat mijn slechte sociale omgang werd veroorzaakt voor depressie, of dat ik gewoon een klootzak was, maar bij nadere diagnose bleek ik autistisch te zijn.
Misschien handig als ik jullie eerst iets meer vertel over mijn beleving van autisme. Wat is autisme voor mij?

Toen hulpverlening de woorden 'geestelijk gehandicapt' in de mond nam, schrok ik. Ik zag direct het beeld voor mij van allemaal mongooltjes. Dat kon ik toch niet zijn?
Waarom dan toch de term 'geestelijk gehandicapt'? Autisme is een vreemde kronkel in de hersenen. Het is een aandoening, die niet te genezen is. Tegenwoordig bestaan er wel hulpprogramma's waardoor patiënten beter om leren te gaan met hun autisme.

Iemand die autistisch is, is in bepaalde dingen erg sterk, terwijl het in andere dingen weer erg slecht is. Zo ben ik erg sterk in wiskunde en het leggen van verbanden (logica), maar slecht in sociale omgang.
Door mijn sterke ontwikkeling in logica in combinatie met mijn hoge IQ, zie ik verbanden die andere mensen vaak niet zien. Dat maakt het extra lastig om met mensen communiceren.

Tevens zorgt mijn vorm van autisme dat ik zeer sterk in deelwerelden leef, wat weer een ander probleem met zich meebrengt: concentratiestoornis. Als ik mij ergens op concentreer, bestaat de buitenwereld op dat moment niet voor mij. Ik denk in details, maar overzie het geheel daardoor regelmatig niet goed. Als voorbeeld neem ik boodschappen doen. Als ik denk 'ik moet boodschappen doen', dan denk ik het hele proces uit. Waar de melk staat, waar de kaas ligt, etc. Pas als de details bekend zijn (tijdens het nadenken daarover kijk ik vaak versufd voor mij uit), overzie ik het geheel en kan ik boodschappen gaan doen. De andere kant op werkt ook, bijvoorbeeld het lezen van een boek. Als ik een boek probeer te lezen, kom ik tot pagina 2. Daarna is mijn aandacht zo verslapt en mijn fantasie zo op hol geslagen dat ik niet verder kan lezen.
Zoals je je misschien kunt inbeelden is dit erg lastig bij gesprekken met mensen. Als iemand het over iets heeft, dan denk ik direct alle details uit, waardoor mijn aandacht op het fantaseren van de details wordt gevestigd in plaats van het gesprek zelf. Een andere eigenschap die ik bezit: een
uitvoerige fantasie. Als ik bijvoorbeeld buiten een boom zie, dan fantaseer ik direct verder over dingen als leven, fotosynthese, etc. Het is erg lastig om die fantasie onder controle te houden, vooral omdat die fantasie soms samenvloeit met de werkelijkheid en dat voor veel verwarring zorgt.
Ander voorbeeld is het hebben van een slechte moteriek. Ik kon mijn veters pas strikken toen ik 14 was.

Om nog even terug te komen op mijn omgang met mensen. Ik ben niet geïnteresseerd in mensen. Ik geef niets om mensen. Alsof ik een robot ben zonder emoties. Als iemand mij bijvoorbeeld vraagt of ik iets wil doen, flap ik er altijd maar 'ja' uit, terwijl ik dat niet meen. Ik concentreer mij niet op de
afspraak met die persoon en ga verder met andere dingen die zich op dat moment in mijn deelwereld bevinden. Het is niet dat ik bewust afspraken niet na kom, ze bestaan gewoon niet voor mij op dat moment.
Waar ik wel in geïnteresseerd ben zijn ideeën en visies. Bijzondere gedachten van mensen fascineren mij enorm. Daardoor ben ik geboeid. Het vervelende is dat gedachten nou eenmaal uit mensen voortvloeien. Ik weet dat, maar ik kan de stap niet maken om mijzelf op de mensen te concentreren en mijzelf in hun belevingswereld te zetten.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 18:57
*BJ*
*BJ* is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Door mijzelf geschreven op 06/10/2001:

Zo ben ik erg sterk in wiskunde en het leggen van verbanden (logica), maar slecht in sociale omgang.
Door mijn sterke ontwikkeling in logica in combinatie met mijn hoge IQ, zie ik verbanden die andere mensen vaak niet zien. Dat maakt het extra lastig om met mensen communiceren.

dus als jij een sociaal gesprek hebt dan leg je verbanden en heb je wiskundige uitspraken omdat je verder niks te zeggen hebt? HAHAHA sorry moes eruit ik weet heb slechte humor. (en jah ik weet wie er nu mee lacht )

zo van: Maar ga je vanavond nog mee uit? 'JA, de verbanden kloppen niet helemaal de riscio's van de parabolen zijn niet te overzien ten opzichte van mijn rekenmachine.



[Dit bericht is aangepast door *BJ* (23-01-2002).]
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 18:59
boardbabe
Avatar van boardbabe
boardbabe is offline
ehh..laatst was er iemand bij kopspijkers met dit syndroom, maar daar zul je waarschijnlijk wel nix aan hebben...
Hij kon soms slecht met mensen communiceren, en maakte allerlei tekeningen van getatoeeerde mensen met grote lullen, hij wist heel veel over stormen
__________________
The truth changes colour, depending on the light
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 19:01
*BJ*
*BJ* is offline
Citaat:
boardbabe schreef:
en maakte allerlei tekeningen van getatoeeerde mensen met grote lullen

Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 19:02
Qamra
Avatar van Qamra
Qamra is offline
Citaat:
*BJ* schreef:
dus als jij een sociaal gesprek hebt dan leg je verbanden en heb je wiskundige uitspraken omdat je verder niks te zeggen hebt? HAHAHA sorry moes eruit ik weet heb slechte humor. (en jah ik weet wie er nu mee lacht )

zo van: Maar ga je vanavond nog mee uit? 'JA, de verbanden kloppen niet helemaal de riscio's van de parabolen zijn niet te overzien ten opzichte van mijn rekenmachine.

[Dit bericht is aangepast door *BJ* (23-01-2002).]

Zucht.. Verbanden zijn ook nog andere dingen dan wiskunde gemekker.. Je kan het ook zien als voor hem simpele oplossingen die anderen niet zien. Of dat men naar hem toekomt en zegt: die en die doet raar tegen me en ik weet niet waarom.. En dat je gewoon vanaf het begin al weet waar het uitkomt en dat je tijdens dit gesprek allang weet waarom iemand iemand anders zo behandelt..


En ja daar heb ik ook last van! Maar ik ben verre van autistisch Of vormen daarvan..

[Dit bericht is aangepast door Evil-Cherry (23-01-2002).]
__________________
|| Eigenlijk heel aardig || Don't be too open-minded, your brains might fall out! || ADT, 01-12-'05! || Generatiecrisis!
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 19:06
*BJ*
*BJ* is offline
Citaat:
Evil-Cherry schreef:



En ja daar heb ik ook last van! Maar ik ben verre van autistisch Of vormen daarvan..

[Dit bericht is aangepast door Evil-Cherry (23-01-2002).]
nou.....weet je dat wel zo zeker?
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 19:07
Qamra
Avatar van Qamra
Qamra is offline
Citaat:
*BJ* schreef:
nou.....weet je dat wel zo zeker?
Ja dat weet ik wel zeker..

En waarom denk jij eigenlijk dat dit zo grappig is? Je hebt er klaarblijkelijk errug veel lol om.
__________________
|| Eigenlijk heel aardig || Don't be too open-minded, your brains might fall out! || ADT, 01-12-'05! || Generatiecrisis!
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 19:08
Qamra
Avatar van Qamra
Qamra is offline
Citaat:
beuk schreef:
Apart dat je er zo'n lol in schijnt te hebben inhoudsloze verhaaltjes te vertellen met zo veel mogelijk moeilijke woorden. Een soort ziekelijke drang om je kennis te spuien. Gek he, dat je slimmer bent dan een stel kinderen..

Als er wel 1 ding gemakkelijk is is over dat blaatschaap heen lezen..
__________________
|| Eigenlijk heel aardig || Don't be too open-minded, your brains might fall out! || ADT, 01-12-'05! || Generatiecrisis!
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 19:11
beuk
Avatar van beuk
beuk is offline
Citaat:
Evil-Cherry schreef:
Als er wel 1 ding gemakkelijk is is over dat blaatschaap heen lezen..
Juist niet, iedereen vind het nodig te reageren..
__________________
when i rock..
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 19:12
Qamra
Avatar van Qamra
Qamra is offline
Citaat:
beuk schreef:
Juist niet, iedereen vind het nodig te reageren..

Ik 1 keer. Geloof ik? Ik ga niet reageren op mensen die zo achterlijk in hun hoofd zijn waardoor ze denken slim te zijn en daardoor een hoop "moeilijke" woorden gebruiken die nergens op slaan en gewoon willekeurig in een zin geflikkerd worden..
__________________
|| Eigenlijk heel aardig || Don't be too open-minded, your brains might fall out! || ADT, 01-12-'05! || Generatiecrisis!
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 19:13
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
We hebben een prachtig deelforum genaamd Lichaam & Gezondheid, waar deze topic perfect past.
Misschien dat je de volgende keer even stil zou kunnen staan bij waar je de topic opent? Dat scheelt mij het verplaatsen. Alvast bedankt.

Verplaatst:
De Kantine--->Lichaam en Gezondheid
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 24-01-2002, 15:43
Rhinus
Rhinus is offline
Ik ben ook een beetje contact gestoord enzo.
En erg goed in wiskunde.

Heb ik nu ook AS?
Denk het niet he.

Maar hoe kom je daar achter?
Met citaat reageren
Oud 24-01-2002, 16:33
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Rhinus schreef:
Ik ben ook een beetje contact gestoord enzo.
En erg goed in wiskunde.

Heb ik nu ook AS?
Denk het niet he.

Maar hoe kom je daar achter?
Ga naar je huisarts. Die geeft je weer een verwijzing naar een psycholoog. En die kan je eventueel doorsturen naar een specialist of neemt zelf een aantal testjes af.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 01-02-2002, 13:25
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Door mijzelf geschreven op 06/10/2001:

Hallo lieve kijkbuiskinders.

hoi.

Ik heb een probleem waar ik al tijden tegenaan loop. Ik kan namelijk niet met mensen omgaan.

ik ook niet.

Lang heb ik gedacht dat mijn slechte sociale omgang werd veroorzaakt voor depressie, of dat ik gewoon een klootzak was, maar bij nadere diagnose bleek ik autistisch te zijn.
Misschien handig als ik jullie eerst iets meer vertel over mijn beleving van autisme. Wat is autisme voor mij?

Toen hulpverlening de woorden 'geestelijk gehandicapt' in de mond nam, schrok ik. Ik zag direct het beeld voor mij van allemaal mongooltjes. Dat kon ik toch niet zijn?
Waarom dan toch de term 'geestelijk gehandicapt'? Autisme is een vreemde kronkel in de hersenen.

autisme=Extreem mannelijke hersenen veroorzaakt door een tevel aan testosteron. (bij noorderlicht gezien.)

Het is een aandoening, die niet te genezen is.

een flinke lijn coke en een xtc kan alles genezen.

Tegenwoordig bestaan er wel hulpprogramma's waardoor patiënten beter om leren te gaan met hun autisme.

ik merk niet echt veel van die programma's.

Iemand die autistisch is, is in bepaalde dingen erg sterk, terwijl het in andere dingen weer erg slecht is. Zo ben ik erg sterk in wiskunde en het leggen van verbanden (logica), maar slecht in sociale omgang.

en ik ben in beide erg slecht.

Door mijn sterke ontwikkeling in logica in combinatie met mijn hoge IQ, zie ik verbanden die andere mensen vaak niet zien. Dat maakt het extra lastig om met mensen communiceren.

me2.

Tevens zorgt mijn vorm van autisme dat ik zeer sterk in deelwerelden leef, wat weer een ander probleem met zich meebrengt: concentratiestoornis. Als ik mij ergens op concentreer, bestaat de buitenwereld op dat moment niet voor mij. Ik denk in details, maar overzie het geheel daardoor regelmatig niet goed. Als voorbeeld neem ik boodschappen doen. Als ik denk 'ik moet boodschappen doen', dan denk ik het hele proces uit. Waar de melk staat, waar de kaas ligt, etc. Pas als de details bekend zijn (tijdens het nadenken daarover kijk ik vaak versufd voor mij uit), overzie ik het geheel en kan ik boodschappen gaan doen.

klinkt bekend.

De andere kant op werkt ook, bijvoorbeeld het lezen van een boek. Als ik een boek probeer te lezen, kom ik tot pagina 2.
Daarna is mijn aandacht zo verslapt en mijn fantasie zo op hol geslagen dat ik niet verder kan lezen.

als het boek spannend genoeg is kan ik me er juist erg goed op concentreren.

Zoals je je misschien kunt inbeelden is dit erg lastig bij gesprekken met mensen. Als iemand het over iets heeft, dan denk ik direct alle details uit, waardoor mijn aandacht op het fantaseren van de details wordt gevestigd in plaats van het gesprek zelf.

klinkt alweer bekend.

Een andere eigenschap die ik bezit: een
uitvoerige fantasie. Als ik bijvoorbeeld buiten een boom zie, dan fantaseer ik direct verder over dingen als leven, fotosynthese, etc. Het is erg lastig om die fantasie onder controle te houden, vooral omdat die fantasie soms samenvloeit met de werkelijkheid en dat voor veel verwarring zorgt.

heb ik een beetje ja. direct in gedachten uitvogelen hoe iets in elkaar zit, vooral de natuur en andere niet-menselijke bouwsels.

Ander voorbeeld is het hebben van een slechte moteriek. Ik kon mijn veters pas strikken toen ik 14 was.


gelukkig kon ik dat al wel wat langer.

Om nog even terug te komen op mijn omgang met mensen. Ik ben niet geïnteresseerd in mensen. Ik geef niets om mensen.

ik interreseer me er ook niet echt voor.
maar ik heb wel snel meelij.

Alsof ik een robot ben zonder emoties.

ik heb weldegelijk emoties maar die uit ik zelden. ik zie er somber uit.

Als iemand mij bijvoorbeeld vraagt of ik iets wil doen, flap ik er altijd maar 'ja' uit, terwijl ik dat niet meen. Ik concentreer mij niet op de
afspraak met die persoon en ga verder met andere dingen die zich op dat moment in mijn deelwereld bevinden. Het is niet dat ik bewust afspraken niet na kom, ze bestaan gewoon niet voor mij op dat moment.

dit heb ik gelukkig niet zo sterk.

Waar ik wel in geïnteresseerd ben zijn ideeën en visies. Bijzondere gedachten van mensen fascineren mij enorm. Daardoor ben ik geboeid.

ik ook. de menselijke geest op zich interresert mij enorm.

Het vervelende is dat gedachten nou eenmaal uit mensen voortvloeien. Ik weet dat, maar ik kan de stap niet maken om mijzelf op de mensen te concentreren en mijzelf in hun belevingswereld te zetten.
ik kan dat op bepaalde momenten juist ontzettend goed en het volgende moment weer niet.


ik heb dus asperger btw, als dat nog niet duidelijk was.


[Dit bericht is aangepast door Kenny McCormick (01-02-2002).]
Met citaat reageren
Oud 01-02-2002, 13:42
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Hey Kenny,

Nooit gedacht dat wij zoveel gemeen hadden

Heb je ook ICQ/MSN ?
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 01-02-2002, 22:04
grizzy
grizzy is offline
hey niemand, men broer heeft het aspergersyndroom ook. het is heel moeilijk om met zo iemand samen te leven , maar het is nog veel moeilijker om het zelf te hebben, als je er met mij over wil praten dan zeg je het maar
__________________
ik sluit men ogen stijfdicht, een sterrenhemel
Met citaat reageren
Oud 03-02-2002, 15:40
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Hey Kenny,

Nooit gedacht dat wij zoveel gemeen hadden


heb ik je toch al 's eerder gezegd in een topic op psych?

Heb je ook ICQ/MSN ?[/B]
helaas niet.
hmm, ik krijg steeds meer mailtjes binnen van mensen die vragen of ik ICQ of MSN heb.
miscchien zou ik het toch maar 's stiekem aan moeten schaffen. het probleem is nog altijd mijn ouders. ik zit nu ook in de bieb omdat ik thuis niet mag inetten.

Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Hoogbegaafdheid
Swlabr
188 12-07-2007 19:47
Psychologie Het syndroom van Asperger: helemaal zo gek nog niet
mathfreak
121 20-11-2003 21:57
Psychologie 'Syndroom van Asperger' bestaat niet
Rabbi Daniel
4 07-11-2003 20:51
Psychologie Broertje licht autistisch?
Verwijderd
21 21-08-2003 19:56
Levensbeschouwing & Filosofie asperger-syndroom
niemand
3 23-01-2002 15:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:43.