Oud 20-07-2004, 18:23
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Hallo,

Ik wil me schoolboeken van de vakken Latijn en Grieks aanschaffen, en ik vroeg me af welke lesmethode jullie 't beste vinden (en waaróm). En als jullie dat niet kunnen vertellen, dan hoor ik graag gewoon welke lesmethode jullie bij Latijn en/of Grieks hebben gebruikt.

Voor Grieks: 'Pallas' of 'Hellenike?'

Voor Latijn: 'Roma' of 'Via Nova' of 'Fortuna' of 'Lingua Latina?'

Alvast hartelijk bedankt!

Sev
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-07-2004, 18:34
Symphony
Avatar van Symphony
Symphony is offline
ik heb les uit Roma, zware kost en extreem saai, maar het is wel een góéd boek. het wordt allemaal perfect uitgelegd en de woordjes, rijtjes en andere onzin staan netjes bij elkaar.

voor Grieks heb ik Pallas, die is een stuk minder, heel verwarrend, alles staat door elkaar, ze leren je eerst het begin van iets, en tien hoofdstukken later gaan ze daar op verder.

andere methodes ken ik eigenlijk niet
__________________
Dulce et decorum est pro patria mori
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 18:38
nienie
Avatar van nienie
nienie is offline
Voor Grieks heb ik altijd Pallas gehad en ik vond het een prima methode, omdat je bij elke tekst nieuwe woordjes en eventueel nieuwe grammatica leert. Het is dus niet zo dat de grammatica los is van de teksten, dat vond ik altijd wel goed. Maar ik heb Hellenike nooit gehad, zelfs nooit ingezien, dus ik kan niet zeggen welke van de twee het beste is.

Voor Latijn had ik in de onderbouw Roma en in de bovenbouw Via Nova. (Roma heeft geen bovenbouwboeken, geen originele teksten dus) Twee jaar na mij hebben de Latijnleerlingen vanaf de brugklas al Via Nova gekregen. Persoonlijk vind ik Roma leuker: ook al zijn de teksten in het begin natuurlijk heel simpel, het verhaal (Aeneïs) is tenminste wél boeiend. De Via Nova van de onderbouw gaat alleen maar over de kinderen Lucius en Lucia en hun 'avonturen' à la Jip en Janneke, zoals de zoekgeraakte poes en het uitstapje naar de markt. Zeker als je nu op 19-jarige leeftijd wil beginnen met Latijn raad ik je dit niet aan, ik denk dat je er niets aan vind, terwijl je het verhaal van Troje toch wel behoort te kennen als classicus.
Via Nova voor de bovenbouw is trouwens wel goed hoor, dat zijn gewoon de originele teksten, telkens met een hoop achtergrondinformatie en nieuwe woordjes per tekst.
De andere methodes die je noemt ken ik niet, dus daar kan ik weer niet mee vergelijken.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 19:04
Symphony
Avatar van Symphony
Symphony is offline
[QUOTE]nienie schreef op 20-07-2004 @ 19:38 :
[B]Voor Grieks heb ik altijd Pallas gehad en ik vond het een prima methode, omdat je bij elke tekst nieuwe woordjes en eventueel nieuwe grammatica leert. Het is dus niet zo dat de grammatica los is van de teksten, dat vond ik altijd wel goed. Maar ik heb Hellenike nooit gehad, zelfs nooit ingezien, dus ik kan niet zeggen welke van de twee het beste is.

ja, je krijgt de gramma wel bij de teksten, maar je krijgt niet echt een goed overzicht, vind ik persoonlijk. onze lerares klaagde altijd steen en been over die methode en bestookte ons met papiertjes en stenciltjes met rijtjes
__________________
Dulce et decorum est pro patria mori
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 19:07
Verwijderd
Kijk eens bij de mededelingen. Hier staan onder andere links naar verschillende lesmethoden. Je kunt er zowel vertalingen van teksten vinden als grammatica-oefeningen. Dan kun je meteen zien wat er zoal behandeld wordt!

Laatst gewijzigd op 20-07-2004 om 19:10.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 19:55
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Citaat:
Symphony schreef op 20-07-2004 @ 20:04 :
[ja, je krijgt de gramma wel bij de teksten, maar je krijgt niet echt een goed overzicht, vind ik persoonlijk. onze lerares klaagde altijd steen en been over die methode en bestookte ons met papiertjes en stenciltjes met rijtjes
Eh, heb je 't hier nu over 'Pallas' of over 'Hellenike?'

't Liefste zou ik Latijn en Grieks aan een ROC volgen (ik ben eigenlijk een havist die daarna VWO heeft gedaan zonder deze talen, vanwege de te grote achterstand), maar waar doen ze dat nog tegenwoordig? Latijn en Grieks zijn 'extraatjes' die ze bij die scholen meestal schrappen. Ik vind het jammer, want deze talen lijken me interessant - als ik als havist niet zo'n achterstand had gehad (VWO'ers hebben die talen namelijk al vanaf de 2e klas - ik heb dat niet gehad en kon dus niet zomaar in 5 VWO opeens die talen gaan volgen) dan had ik ze zeker gevolgd.

Ik kan wel een cursus bij de LOI gaan doen, maar die geven je alleen wat basiskennis mee (bovendien krijg je er geen certificaat voor - hoe kan het ook bij een cursus van 10 à 11 maanden), daar heb ik vast niks aan als ik ooit staatsexamen Latijn of Grieks zou willen doen.
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 20:18
nienie
Avatar van nienie
nienie is offline
Oei. Die schoolboeken zijn denk ik niet geschikt voor zelfstudie. Ze worden gemaakt voor middelbare scholen waar altijd een docent bij is. Je kan het wel op jezelf proberen, maar ik denk dat het moeilijk is om alles helemaal te begrijpen en bovendien de zelfdiscipline op te brengen om rijtjes en woordjes te leren. Ik zou dan toch eerder een cursus proberen...
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 20:44
Ellun
Avatar van Ellun
Ellun is offline
Ik heb zelf voor Latijn Via Nova gehad, wat ik een prima methode vond. Erg overzichtelijk, goede grammaticaoefeningen en vooral duidelijke beknopte grammaticaoverzichten. Bovendien zijn de te vertalen teksten erg leuk om te vertalen en de opbouw in moeilijkheid is goed. Toen ik geslaagd was heb ik zelf nog even lesgegeven aan de vierde klas, daardoor heb ik me hierin verdiept en dit opgemerkt

Voor Grieks heb ik Pallas gehad, en ook daar ben ik wel tevreden over. Vanuit de tweede kan ik het me niet meer zo goed herinneren, maar omdat ik de tweede klas heb lesgegeven zit het toch nog een beetje vers in mijn geheugen. Als je begint met Pallas is het allemaal erg overzichtelijk, leuke tekstjes en een goede opbouw qua Griekse grammatica. Het enige mindere aan Pallas is dat het hoe verder je komt, hoe rommeliger t lijkt te worden. De oefeningen in het werkboek zijn lang niet allemaal nodig, en staat ook door elkaar. Maar als je dat zelf in de gaten houdt, goed leest en kijkt is het een goede methode. Vooral Pallas deel 3, wat 1 groot grammaticaboek is, is heel handig om aan te schaffen.

Hm, hopelijk heb je er iets aan...
__________________
As long as I know how to love, I know I'm alive
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 23:00
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Redde Rationem (Latijn) is prettig om mee te werken; overzichtelijke boeken, grammatica stond bij elkaar en goed verdeeld over de hoofdstukken, goeie oefeningen, leuke teksten, enz.

Pallas is imho onoverzichtelijk, en dus minder prettig om mee te werken ook...
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 09:25
Symphony
Avatar van Symphony
Symphony is offline
Citaat:
Severus schreef op 20-07-2004 @ 20:55 :
Eh, heb je 't hier nu over 'Pallas' of over 'Hellenike?'
Pallas, Hellenike ken ik niet

als je het jezelf wilt gaan leren, moet je idd wel onmenselijk veel zelfdiscipline hebben, zeker met Grieks, want dat is een nachtmerrie. volgens mij kun je dan beter iets van een cursus gaan doen, maar ik heb geen id wie-wat-waar-waarom-enz
succes alvast
__________________
Dulce et decorum est pro patria mori
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 10:09
Verwijderd
Citaat:
Severus schreef op 20-07-2004 @ 20:55 :
Ik kan wel een cursus bij de LOI gaan doen, maar die geven je alleen wat basiskennis mee (bovendien krijg je er geen certificaat voor - hoe kan het ook bij een cursus van 10 à 11 maanden), daar heb ik vast niks aan als ik ooit staatsexamen Latijn of Grieks zou willen doen.
Ik denk ook niet dat de cursus van het LOI erg geschikt is. Als je het echt graag wil leren denk ik dat je ook wel ver zou komen met zelfstudie uit schoolboeken. Ze zijn toch helder opgesteld (behalve Pallas na de 2e klas vind ik) en er staan veel oefeningen in. Als je nog vragen hebt dan kun je altijd op dit forum stellen want daar is het voor bedoeld.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 11:21
Symphony
Avatar van Symphony
Symphony is offline
Ik heb Pallas 1 gekocht en ik ben ermee klaar. Het is een te oude druk, er zijn nl nieuwere met mooiere plaatjes, maar voor de rest is hij hetzelfde. mss heb je er wat aan? (van Roma heb ik overigens alleen nog het txtboek, taalboek heb ik verkocht)
__________________
Dulce et decorum est pro patria mori
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 12:46
Verwijderd
Met Grieks had ik les uit Pallas en hadden we een klein grammatica boekje dat Éllenike heette.

Pallas vind ik maar niets. Je leert in het eerste jaar een klein beetje standaard grammatica en woordjes en de jaren daarna gooien ze je meteen dood met de meest ingewikkelde grammaticale en stylistische Griekse dingetjes.

Met Latijn hadden we eerst Via Nova, toen we dat uithadden zijn we overgegaan op Fortuna.

Laatst gewijzigd op 21-07-2004 om 12:50.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 15:34
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Citaat:
nienie schreef op 20-07-2004 @ 21:18 :
Oei. Die schoolboeken zijn denk ik niet geschikt voor zelfstudie. Ze worden gemaakt voor middelbare scholen waar altijd een docent bij is. Je kan het wel op jezelf proberen, maar ik denk dat het moeilijk is om alles helemaal te begrijpen en bovendien de zelfdiscipline op te brengen om rijtjes en woordjes te leren. Ik zou dan toch eerder een cursus proberen...
Ik denk dat Latijn in ieder geval niet al te moeilijk voor mij zou zijn - ik heb een talenknobbel en ben op mijn vorige school een van de weinigen geweest die én Frans-1 én Frans-2 hadden (zowel op de HAVO als op 't VWO - de meesten kiezen Duits omdat dat gemakkelijker zou zijn) - Frans is een Romaanse taal die veel overeenkomsten met het Latijn heeft, dus ik denk dat ik bij Latijn zeker wel het een en ander zou herkennen en verbanden zou kunnen leggen.

Ik denk dat als ik een cursus bij de LOI doe ik een kleine basis heb, en als ik daarna de schoolboeken aanschaf, kan ik er best alleen mee verder, denk ik. En dat ik er dan geen docent bij heb, kan me niet veel schelen - ik heb altijd van mezelf goed kunnen leren, bij de talen was de docent voor mij eigenlijk altijd wel overbodig, omdat ik goed ben in grammatica en woordjes en dat soort dingen (talenknobbel, hè ).

Citaat:
Symphony schreef op 21-07-2004 @ 12:21 :
Ik heb Pallas 1 gekocht en ik ben ermee klaar. Het is een te oude druk, er zijn nl nieuwere met mooiere plaatjes, maar voor de rest is hij hetzelfde. mss heb je er wat aan? (van Roma heb ik overigens alleen nog het txtboek, taalboek heb ik verkocht)
Ik wil de zo nieuw mogelijke drukken hebben, dus helaas, ik denk niet dat ik er iets aan heb. Misschien zou ik ze via Van Dijk kunnen kopen, of anders bestellen bij een boekenhandel (want toen ik kort op de lerarenopleiding zat, moest ik daar 3 geschiedenisboeken van de middelbare school bestellen, en die kreeg ik toen ook gewoon). Bij de uitgeverij zelf gaat niet, die leveren alleen maar aan de school.

Trouwens, hier heb ik me ook al het hoofd over lopen breken: wat is bij 'Roma' het verschil tussen het tekstboek en het taalboek? Ik ben bij talen altijd gewend dat er een tekstboek en een werkboek is, en nu opeens bij Latijn ook nog een taalboek? Waar gaat dat precies over, wat is er in te vinden?
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 19:12
Verwijderd
Citaat:
Severus schreef op 21-07-2004 @ 16:34 :
Ik denk dat Latijn in ieder geval niet al te moeilijk voor mij zou zijn - ik heb een talenknobbel en ben op mijn vorige school een van de weinigen geweest die én Frans-1 én Frans-2 hadden (zowel op de HAVO als op 't VWO - de meesten kiezen Duits omdat dat gemakkelijker zou zijn) - Frans is een Romaanse taal die veel overeenkomsten met het Latijn heeft, dus ik denk dat ik bij Latijn zeker wel het een en ander zou herkennen en verbanden zou kunnen leggen.

Trouwens, hier heb ik me ook al het hoofd over lopen breken: wat is bij 'Roma' het verschil tussen het tekstboek en het taalboek? Ik ben bij talen altijd gewend dat er een tekstboek en een werkboek is, en nu opeens bij Latijn ook nog een taalboek? Waar gaat dat precies over, wat is er in te vinden?
Onderschat Latijn niet, ik vind het de allermoeilijkste taal die ik ooit van mijn leven heb moeten leren. Dat komt omdat het een dode taal is. Na 5 jaar les kan je zonder hulpmiddelen nog geen tekst vertalen.

Bij Roma krijg je een tekstboek en een taalboek. In het textboek staat de cultuur beschreven (cultuur, historie, mythologie etc) en staan de Latijnse teksten. In het taalboek staan de grammatica, de woordenlijsten en de grammatica-oefeningen.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 21:33
MieX
Avatar van MieX
MieX is offline
Omdat ik op 2 scholen heb gezeten heb ik Pallas en Hellenike gehad, ik vond pallas veel fijner
__________________
LAAT ME NOU EENS RUSTIG UITBELEDIGEN!
Met citaat reageren
Oud 22-07-2004, 12:45
Symphony
Avatar van Symphony
Symphony is offline
sorry, maar volgens mij lijkt Latijn niet in de verste verten op Frans. hier en daar lijken een paar woordjes op elkaar en kun je een paar uitgangen vergelijken, maar Latijn zit heel anders in elkaar dan Frans, veel gestructureerder, Frans ik gewoon één hoop geneuzel. maar als je goed in talen bent en je jezelf kunt pushen kan het wel lukken, denk ik.
__________________
Dulce et decorum est pro patria mori
Met citaat reageren
Oud 22-07-2004, 12:52
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Latijn: Ik heb twee jaar lang Latijn gevolgd en die twee jaar werkten wel met Roma. Ik vond het wel een leuke methode. Handige indeling in een boek met grammatica en de andere met de teksten die je moest vertalen.

Grieks: Ik heb een jaar Grieks gehad en dat jaar werkten we met Pallas. Ik vond de methode opzich wel leuk want ik vond Grieks heel leuk. Ik vond het allen wel irritant dat de grammatica overal en nergens door het hele boek verspreid stond. Dat is bij Roma beter vind ik.

Al met al vind ik beide methodes wel leuk want ik heb al mijn boeken bewaart.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-07-2004, 19:00
Verwijderd
Citaat:
nienie schreef op 20-07-2004 @ 19:38 :
Voor Latijn had ik in de onderbouw Roma en in de bovenbouw Via Nova. (Roma heeft geen bovenbouwboeken, geen originele teksten dus)
In de bovenbouw hadden wij Ovidius&Caesar en Omnia Mutantur
Met citaat reageren
Oud 23-07-2004, 14:53
Verwijderd
Voor Grieks heb ik altijd Pallas gehad, wat ik een prima methode vond. Alles was er goed in te vinden. M'n leraar was er ook altijd erg tevreden over, behalve misschien over het nieuwe grammaticaboek.
Voor Latijn hadden we altijd Roma. Ook een prima methode, met een goeie woordenlijst achterin. Ook hier was m'n lerares erg tevreden over.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2004, 15:59
Verwijderd
Ik heb voor Latijn Fortuna gehad... volgens mij lerares is die niet aan te raden.. Voor Grieks Pallas en dat vond ze ook niks, maar ze vindt nooit wat goed hoor
Met citaat reageren
Oud 23-07-2004, 20:23
5803
5803 is offline
Voor Grieks had ik Pallas. Ik vond het vreselijk onoverzichtelijk en gewoon een niet-handig boek.
Voor Latijn krijg ik nu voor het 5e jaar alweer Via Nova. Deze methode vind ik erg goed en duidelijk.
__________________
in the sky with diamonds.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2004, 13:31
Verwijderd
Voor Latijn had ik Roma. Prima boek, niets mis mee. Beetje saai misschien, maar wel een goede methode.

Voor Grieks had/heb ik Pallas. De eerste twee boeken zijn wat vrolijker ingericht dan Roma, maar over de uitleg van de grammatica ben ik niet zo te spreken. Het stond vrij beperkt aangegeven en was niet altijd heel duidelijk. In Pallas 3 staat geen grammatica meer. Het weinige dat er is, staat in het hulpboek. Over het derde boek ben ik wel tevreden.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2004, 15:52
Nienna
Avatar van Nienna
Nienna is offline
ik heb voor Latijn Via Nova, en voor Grieks Pallas. Pallas vond ik heel onhandig . Via Nova is wel handig, je hebt achterin overzicht grammatica enzo.
__________________
To die is to know that you're alive...
Met citaat reageren
Oud 07-08-2004, 14:44
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Iedereen bedankt voor de replies. Ik volg nu toch een cursus Latijn en Klassiek Grieks bij de LOI, en het lesmateriaal ziet er wel goed uit - ik kan jullie replies zeker gebruiken bij het kiezen van lesmateriaal als eventueel hulpmiddel bij de cursus.
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-08-2004, 15:22
Symphony
Avatar van Symphony
Symphony is offline
succes
__________________
Dulce et decorum est pro patria mori
Met citaat reageren
Oud 07-08-2004, 21:51
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Citaat:
Symphony schreef op 07-08-2004 @ 16:22 :
succes
Bedankt. Ik vind het tot nu toe heel interessant, je krijgt ook veel Romeinse en Griekse geschiedenis.
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 20-08-2004, 12:15
Anaïs
Avatar van Anaïs
Anaïs is offline
Ik veronderstel dat het is om op jezelf wat grieks en latijn te studeren?

Bij ons aan unief zijn er enkele studenten die een spoedcursus Grieks gevolgd hebben in 4 maanden tijd! Daarbij hebben ze een Engelstalig boek gebruikt, als je wil vraag ik wel eens na
Met citaat reageren
Oud 20-08-2004, 13:42
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Anaïs schreef op 20-08-2004 @ 13:15 :
Ik veronderstel dat het is om op jezelf wat grieks en latijn te studeren?

Bij ons aan unief zijn er enkele studenten die een spoedcursus Grieks gevolgd hebben in 4 maanden tijd! Daarbij hebben ze een Engelstalig boek gebruikt, als je wil vraag ik wel eens na
Kan dat zijn de Greek Grammar van Smyth?
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 20-08-2004, 13:42
MickeyV
MickeyV is offline
Nee, dat zal wel niet. Dat krijg je niet in 4 maanden uit. Toch?
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 20-08-2004, 13:53
MickeyV
MickeyV is offline
Severus, voor wat het waard is: ik heb, aangezien ik athenaeum gedaan heb, het Latijn ook middels zelfstudie moeten leren (Grieks komt nog, ik heb er al wel een uitstekend boek van: zie overigens deze site!: www.textkit.com , aldaar staan uitstekende boeken geheel ingescand). Twee tips:

1. zorg is dat je algemeen grammaticale kennis op peil is. Dat zal waarschijnlijk wel het geval zijn, dus ik zeg het slechts zekerheidshalve: het is wat lastig Latijn te leren als je niet weet wat een voegwoord oid is.

2. welke boeken je wilt gebruiken hangt toch erg af van je eigen wensen. Ik krijg de indruk dat de meesten je hier de boekjes waarmee ze zelf op het gymnasium onderricht zijn aanbevelen, wat voor de hand ligt, aangezien ze daarmee vertrouwd zijn. Maar -zonder enige geringschatting richting gymnasiaal klassieke talen onderwijs- deze boekjes zijn, naar mijn ervaring, niet bepaald alomvattend en de onderwerpen die wél aan de orde komen, worden vrij oppervlakkig behandeld (ook dit ligt voor de hand: zulke boekjes zijn niet bedoeld voor zelfstudie, maar voor studie olv een leraar, die zelf de informatie die het boekje niet bevat, de leerling aanlevert). Hoe dan ook: zulke boekjes volstaan niet als je Latijn serieus neemt, dwz als je echt thuis wilt geraken in de taal. Zie bovengenoemde site voor aanbevelenswaardige boeken. Twee boeken die ik zelf, tot groot genoegen, gebruikt heb staan daar overigens niet ingescand: "Gildersleeve's Latin Grammar" (uitmuntend boek: referentiewerk) en "New Latin Syntax", van Woodcock.

Merk overigens op dat dergelijke diepgravende boeken niet meer in het Nederlands verkrijgbaar zijn.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 18:46
Verwijderd
Citaat:
Severus schreef op 21-07-2004 @ 16:34 :
Ik denk dat Latijn in ieder geval niet al te moeilijk voor mij zou zijn - ik heb een talenknobbel en ben op mijn vorige school een van de weinigen geweest die én Frans-1 én Frans-2 hadden (zowel op de HAVO als op 't VWO - de meesten kiezen Duits omdat dat gemakkelijker zou zijn) - Frans is een Romaanse taal die veel overeenkomsten met het Latijn heeft, dus ik denk dat ik bij Latijn zeker wel het een en ander zou herkennen en verbanden zou kunnen leggen.
onderschat 't niet.. zoals iemand anders al zei.
Ik heb Frans1,2 op vwo en latijn. En frans vind ik toch vele malen makkelijker dan latijn (en ik ken ook niemand die latijn wel makkelijker vind..) . en soms is er wel eens een overeenkomst.. maar dat valt ook tegen.

over de methodes.
Ik heb/had fortuna, en vond daar geen zak aan. Ik had liever via nova gehad, met wat meer herkenbare/moderne verhaaltjes erin, en daarna pas overgaan op geschiedenisverhalen. Maar dat is dus heel persoonlijk. Met de uitleg vond ik Fortuna ook niet altijd even duidelijk, maar ik weet niet hoe dat met Via Nova zit.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:14.