Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2011, 15:09
Bas12345
Bas12345 is offline
Ik blijf dus zitten dit jaar, en mijn ouders zeggen dat ik op VWO moet blijven en dat ik niet zonder hun toestemming als ik blijf zitten naar HAVO kan gaan ipv VWO. Nu is de vraag is dat echt zo, is het echt onmogelijk te veranderen zonder de toestemming van de ouders? Want het lijkt me de keuze van de leerling zelf. Heb er al bijna een jaar over nagedacht en het is voor mij dus echt geen optie tot mijn 19e op school te zitten.

Bij voorbaat dank voor het antwoorden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-05-2011, 15:37
Verwijderd
Hmm volgens mij heb je wel toestemming nodig.. Maar dat weetk niet zeker, heb er ook nog nooit over gehoord!
Misschien eens Googlen?
Met citaat reageren
Oud 18-05-2011, 15:38
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
Huh volgens mij niet hoor. Maar misschien hangt het van je school af. In ieder geval bij ons op school kan het, een vriendin van mij gaat volgend jaar naar de havo en haar overstap was al geregeld nog voordat ze het haar ouders verteld had. Waarom vinden je ouders het dan niet goed? Ze kunnen trouwens wellicht wel voor problemen gaan zorgen als ze stoppen schoolgeld te betalen enzo, maar verder lijkt het mij een eigen keuze.

Edit: Oh sorry ik dacht dat je meerderjarig was, maar dat is dus niet zo.

Laatst gewijzigd op 18-05-2011 om 16:18. Reden: Foutje!
Met citaat reageren
Oud 18-05-2011, 15:42
Bas12345
Bas12345 is offline
Bedankt voor het antwoorden. En mijn ouders zijn er stellig van overtuigd dat ik het niet hard genoeg probeer en dat ik vwo gewoon moet kunnen halen wat dus niet zo is want ik werk me echt al kapot. Ik zal het morgen eens aan de afdelingsleider gaan vragen anders. Ik hoop echt dat dit gaat lukken. Anders is mijn laatste optie handtekeningen gaan vervalsen ofzo maar daar heb ik niet zo'n behoefte aan. Lijkt mij toch echt dat het mijn keuze is inderdaad?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2011, 20:37
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Bij ons op school is het niet mogelijk zonder je ouders in te lichten over te stappen naar HAVO.
Maar dat hangt waarschijnljk van jouw school af?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2011, 20:48
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
En mijn ouders zijn er stellig van overtuigd dat ik het niet hard genoeg probeer en dat ik vwo gewoon moet kunnen halen wat dus niet zo is want ik werk me echt al kapot.
Wat ik dan niet begrijp, is dat jouw ouders niet naar jouw lijken willen te luisteren. Als jij aangeeft de druk op het VWO niet aan te kunnen, moeten ze daar gehoor aan geven door dat als feit te nemen. Als jij daarom graag naar HAVO wil, is dat jouw keuze en moeten de ouders dat respecteren. Of geldt nog steeds de 'ik-wil-mijn-kind-op-het-hoogste-niveau-hebben'-redenering?

Als jij aangeeft naar het HAVO te willen, juist omdat je het op het VWO niet echt aankan, leg het nog eens rustig uit aan jouw ouders. Desnoods samen met je mentor, als hij datzelfde eventueel ook inziet. Wellicht dat zo'n gesprek meer invloed heeft op je ouders dan wanneer alleen jij het aangeeft.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2011, 05:39
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Wat ik dan niet begrijp, is dat jouw ouders niet naar jouw lijken willen te luisteren. Als jij aangeeft de druk op het VWO niet aan te kunnen, moeten ze daar gehoor aan geven door dat als feit te nemen. Als jij daarom graag naar HAVO wil, is dat jouw keuze en moeten de ouders dat respecteren. Of geldt nog steeds de 'ik-wil-mijn-kind-op-het-hoogste-niveau-hebben'-redenering?
Als jij aangeeft naar het HAVO te willen, juist omdat je het op het VWO niet echt aankan, leg het nog eens rustig uit aan jouw ouders. Desnoods samen met je mentor, als hij datzelfde eventueel ook inziet. Wellicht dat zo'n gesprek meer invloed heeft op je ouders dan wanneer alleen jij het aangeeft.
Ja. (in mijn geval wel, maar mij maakt 't niet echt uit, want ik heb geen probleem met een hoog niveau.)
Met citaat reageren
Oud 20-05-2011, 06:50
Verwijderd
Ik denk ook dat het aan de school ligt. Misschien moet je eens met je decaan en/of mentor gaan praten, en uitleggen hoe de situatie is. Bij ons worden de ouders aan het einde van het schooljaar altijd gebeld als ze denken dat de leerling niet over gaat/een niveau lager gaat. Vervolgens komt er in het eindrapport te staan dat je over bent gegaan naar bijvoorbeeld '4 HAVO'.
Misschien kan de school met je ouders gaan praten dat je liever naar de havo gaat? En misschien kan je ook tegen je ouders zeggen waarom je het liefste naar de havo gaat. Als je hierna toch een hbo opleiding wil gaan doen, en dat zeker weet, doen je ouders misschien ook wel wat minder moeilijk.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2011, 07:06
winnie the pooh
Avatar van winnie the pooh
winnie the pooh is offline
Zit er nog een andere reden achter, dat je ouders boos worden als je naar havo moet ofzo?
Als dat het geval is kun je proberen de school zo om te praten dat ze tegen je ouders zeggen dat hun advies toch echt havo is, mss dat het dan mag.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2011, 09:43
Verwijderd
Lijkt me sowieso verstandig dat je ouders hier eens met je mentor of conrector over praten, als VWO voor jou gewoon te hoog gegrepen is, dan houdt het gewoon op en moeten je ouders begrijpen dat de Havo ook echt prima is. (En dat dat ook echt niet het einde is; als je je Havo-diploma hebt, kun je ook nog je VWO-diploma halen mocht je dan het idee hebben dat je het wél kan. En HBO biedt ook van alles, het is echt niet zo dat VWO en universiteit per sé beter zijn, ligt maar net aan wat je gaat studeren.)
Met citaat reageren
Oud 20-05-2011, 17:39
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Ja. (in mijn geval wel, maar mij maakt 't niet echt uit, want ik heb geen probleem met een hoog niveau.)
Ik zeg ook niet dat het per definitie fout is. Als jij het aan kan, kunnen ouders dan best nastreven. Als het tegenovergestelde waar blijkt te zijn, moeten de ouders zich ook daar bij kunnen neerleggen en de hoge verwachtingen maar wat terugschroeven, als het écht niet meer gaat.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2011, 18:49
Geriananas
Avatar van Geriananas
Geriananas is offline
Als de school ook vindt dat jij beter havo kunt gaan doen, dan zullen ze je ouders toch wel overhalen? Maar als de school denkt dat jij best vwo kunt doen zou ik dat gewoon gaan doen.. En negentien is toch niet zo oud?
Met citaat reageren
Oud 20-05-2011, 19:37
Verwijderd
Inderdaad, vlak na mijn examens (VWO) word ik ook negentien. Nou, dat noem ik niet bepaald 'oud'.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2011, 20:46
piraat013
piraat013 is offline
Citaat:
Inderdaad, vlak na mijn examens (VWO) word ik ook negentien. Nou, dat noem ik niet bepaald 'oud'.
Of niet ik ben 19 jaar heb twee baby's en een vrouw waar ik voor moet zorgen +ik doe havo 4

Met citaat reageren
Oud 20-05-2011, 22:58
Verwijderd
Hmm, ik zit nu in 5Havo, en ik ben de enige van 16, de oudste is 21, de jongste, op mijn na, is 17, dus het ligt er echt maar net aan in wat voor klas je komt. Het lijkt mijn juist wel lekker ouder te zijn, kun je zelf autorijden, kun je spijbelen als je een les echt kansloos vind, und so.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2011, 07:47
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Ik zeg ook niet dat het per definitie fout is. Als jij het aan kan, kunnen ouders dan best nastreven. Als het tegenovergestelde waar blijkt te zijn, moeten de ouders zich ook daar bij kunnen neerleggen en de hoge verwachtingen maar wat terugschroeven, als het écht niet meer gaat.
Ik in dit geval ook niet over dat wat jij zei, ik gaf alleen antwoord.
Maar over het algemeen geld dat nastreven naar een zo hoog mogelijk niveau voor het kind, terwijl er niet eens rekengehouden wordt met het kind zelf, nog steeds.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2011, 11:08
Bas12345
Bas12345 is offline
Citaat:
Ik in dit geval ook niet over dat wat jij zei, ik gaf alleen antwoord.
Maar over het algemeen geld dat nastreven naar een zo hoog mogelijk niveau voor het kind, terwijl er niet eens rekengehouden wordt met het kind zelf, nog steeds.
Precies dat is ook wat mijn ouders doen, ze willen me per se op het hoogste niveau terwijl ik dat niet aan kan, en de school denkt daar eigenlijk hetzelfde over aangezien ze zoveel mogelijk vwo'ers willen hebben.
En ik ben het er wel mee eens dat mijn ouders dat moeten begrijpen maar die zijn helaas niet altijd zo begripvol, als ze de kans hebben dwingen ze me gewoon tot alles en dan heb ik niet echt veel te zeggen.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2011, 11:12
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Als je meerderjarig hebt kan dat, maar bij minderjarigen weet ik het eigenlijk niet.

Denk eraan dat 2 jaar langer op het VO niks uitmaken hoor. Hoe langer je studeert, hoe meer geld je verdient.

Maar je moet proberen je ouders er van te overtuigen dat je per se naar de Havo wilt!!!
Dat je je eigen keuze daarin wilt maken, en dat je het Vwo echt niet ziet zitten.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-05-2011, 11:13
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Precies dat is ook wat mijn ouders doen, ze willen me per se op het hoogste niveau terwijl ik dat niet aan kan, en de school denkt daar eigenlijk hetzelfde over aangezien ze zoveel mogelijk vwo'ers willen hebben.
Probeer er dan gewoon eens rustig met je mentor erover te praten. In het beste geval toont hij begrip voor jouw keuze en dan kun je een gesprek met je ouders erover beginnen, met de mentor erbij. Het lijkt mij niet dat jouw mentor je gaat dwingen op het VWO verder te gaan als jij het gewoon niet aankan.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2011, 11:24
Bas12345
Bas12345 is offline
Citaat:
Probeer er dan gewoon eens rustig met je mentor erover te praten. In het beste geval toont hij begrip voor jouw keuze en dan kun je een gesprek met je ouders erover beginnen, met de mentor erbij. Het lijkt mij niet dat jouw mentor je gaat dwingen op het VWO verder te gaan als jij het gewoon niet aankan.
Nee precies, het probleem is dat ik vorig jaar ook al een niveau omlaag ben gegaan zat eerst op het gymnasium. Toen ben ik over gegaan met 5 onvoldoendes en 2 daarvan waren voor latijn en grieks dus die telden niet mee, maar het lijkt me dat mijn ouders en de school wel kunnen begrijpen dat vwo dan iets te hoog is gegrepen als ik vorig jaar ook al 3 onvoldoendes stond.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2011, 11:25
Bas12345
Bas12345 is offline
Citaat:
Als je meerderjarig hebt kan dat, maar bij minderjarigen weet ik het eigenlijk niet.

Denk eraan dat 2 jaar langer op het VO niks uitmaken hoor. Hoe langer je studeert, hoe meer geld je verdient.

Maar je moet proberen je ouders er van te overtuigen dat je per se naar de Havo wilt!!!
Dat je je eigen keuze daarin wilt maken, en dat je het Vwo echt niet ziet zitten.
Ja dat heb ik al geprobeerd, maar ze geven me niet eens de kans een discussie met hun daarover aan te gaan voor hun blijft het vwo en dan is het einde discussie.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2011, 11:29
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Nee precies, het probleem is dat ik vorig jaar ook al een niveau omlaag ben gegaan zat eerst op het gymnasium. Toen ben ik over gegaan met 5 onvoldoendes en 2 daarvan waren voor latijn en grieks dus die telden niet mee, maar het lijkt me dat mijn ouders en de school wel kunnen begrijpen dat vwo dan iets te hoog is gegrepen als ik vorig jaar ook al 3 onvoldoendes stond.
Leg dat je mentor dan eens voor. Als je vorig jaar ook al drie onvoldoendes stond, zal het er heus niet altijd beter op worden. Je kunt je mentor ervan proberen te overtuigen dat je veel liever een goed HAVO-diploma hebt, dan een slecht VWO-diploma en dat je motivatie op het VWO gewoonweg 'op' is. De mentor zal je dan heus niet tegenspreken. Aangezien je met je ouders geen discussie erover aan kunt gaan is het niet handig om eerst bij hen weer te beginnen, maar begin bij iemand van school. Ga daarna samen met diegene naar je ouders, die persoon - mentor - kan helpen je ouders ervan te overtuigen.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2011, 16:35
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Als de mentor je niet wil/kan helpen is de vertrouwenspersoon misschien een idee.
Daar kun je alles vertellen, en hij/zij mag dit niet aan jouw ouders/mentor vertellen.

Hij/zij zoekt dan samen met jou een oplossing.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2011, 10:20
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Leg dat je mentor dan eens voor. Als je vorig jaar ook al drie onvoldoendes stond, zal het er heus niet altijd beter op worden. Je kunt je mentor ervan proberen te overtuigen dat je veel liever een goed HAVO-diploma hebt, dan een slecht VWO-diploma en dat je motivatie op het VWO gewoonweg 'op' is. De mentor zal je dan heus niet tegenspreken. Aangezien je met je ouders geen discussie erover aan kunt gaan is het niet handig om eerst bij hen weer te beginnen, maar begin bij iemand van school. Ga daarna samen met diegene naar je ouders, die persoon - mentor - kan helpen je ouders ervan te overtuigen.
Ja, dit is wel 't beste dat je kan doen. De mentor is toch de eerste contactpersoon, die jouw persoonlijke situatie verbindt met de school. Dus bij hem/haar kan je het beste als eerste aankloppen.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2011, 22:00
Bas12345
Bas12345 is offline
Zal eens kijken, maar mijn mentor heeft ook niet de hoogste pet van me op. En ik weet niet wat je met vertrouwenspersoon bedoelt scholier?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-05-2011, 06:38
Verwijderd
Citaat:
Zal eens kijken, maar mijn mentor heeft ook niet de hoogste pet van me op. En ik weet niet wat je met vertrouwenspersoon bedoelt scholier?
Op alle scholen zijn er bepaalde mensen aangewezen als vertrouwenspersoon. Daar kan je naartoe als je vertrouwelijk ergens over wil praten. Ik weet alleen niet of je bij zo'n persoon echt verder kan komen, maar je kan het proberen. Misschien toch eerst met je mentor proberen te praten, en daarna naar een vertrouwenspersoon toe stappen.
Maar heb je geen decaan en/of teamleider op school? Daar kan je het ook proberen, en ik denk dat je bij een decaan verder komt dan een vertrouwenspersoon.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2011, 09:42
deking23
deking23 is offline
Hallo bas,

Het is niet VERPLICHT om toestemming van je ouders te hebben om naar HAVO te gaan,
ze zullen waarschijnlijk wel ingelicht worden etc, maar niemand(ook de school niet) mag jou verplichten om op VWO te blijven.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 26-05-2011, 10:56
Pauline0612
Pauline0612 is offline
Haaaai,
zouden jullie zo lief willen zijn om deze enquete in te vullen?

www.thesistools.com/web/?id=201997

Dank jullie wel!
Met citaat reageren
Oud 26-05-2011, 15:44
Verwijderd
je kan gewoon een nieuw topic openen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Uit huis gaan, bij moeder of blijven?
AnTro97
8 17-05-2015 18:15


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:44.