Oud 10-01-2003, 15:30
anoniem17
Avatar van anoniem17
anoniem17 is offline
ik ben 1e jaars SPH en ik moet voor school een opdr. maken. Daarvoor moet ik een verhaaltje lezen over een jongen van 7 jaar, de kenmerken van die jongen noemen en dan kijken of de kenmerken die hij heeft, kloppen met de normale ontwikkeling van een 7-jarig kind. het 'probleem' is, dat ik niet weet wat nou het normale gedrag is van een kind van 7 jaar, en ik kan dus het gedrag van het jongetje uit het verhaal, niet vergelijken met dat normale gedrag. ik kan ook nergens vinden wat nou normaal gedrag is. mijn vraag is nu: weten jullie wat normaal gedrag is voor een kind van 7 jaar? of weten jullie misschien waar ik dit kan vinden?

het jongetje uit het verhaaltje maakt veel ruzie met de kindertjes uit de klas, slaat er snel op los (is dus best agressief), is groot voor zijn leeftijd, denkt al snel dat anderen dingen van hem willen 'stelen', en hij voelt zich al snel achtergesteld. ik weet dat het niet normaal gedrag is wat hij vertoont, maar wat is nou wel normaal gedrag?? alvast bedankt!
__________________
hope dies last
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-01-2003, 15:35
Verwijderd
Ik zal ff zoeken...ik heb wel iets over de ontwikkeling van kinderen tot een jaar of 12, daar staat zo iets ook wel in, gok ik. ff zoeken
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 15:35
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
anoniem17 schreef:
maar wat is nou wel normaal gedrag??
Zijn er geen 7jarige kinderen in je buurt?
(bij mij barst het er nl van )
Maar, uhm, het normale gedrag van een 7jarige..
Denk vrij speels iig.
(en druk, eigenwijs, 'hangerig' (positief dan),
'groot' willen zijn, dat soort dingen?)
Ach. Kweenie, studeer niet op zulke dingen,
di's mijn beeld iig..
Suc6 met je opdracht.
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 15:42
Verwijderd
4 t/m 8 jaar
Cognitieve ontwikkeling
-drang tot verkenning
-alles ervaren
-leren vooral van dingen doen/ ervaren
-hebben behoefte aan veel herhaling
-wil zelf ontdekken
-woordenschat neemt toe
-taalgevoel ontwikkeld zich verder / ruimte voor tweede taal-kind is gevoelig voor de woord
-vervoeging en zinsbouw (de logische structuur van de taal)
-nemen veel dingen op
-zeer ruime interesse
-leren schrijven en rekenen
-handelend denken-behoefte aan oefeningen die een groter beroep doen op hun geestelijke werkzaamheid dan de zintuiglijke oefeningen
-krijgen plezier in allerlei geheugenoefeningen
-gaan zich losmaken van concrete materialen
-beginnen abstracter te redeneren
-grote verbeeldingskracht
-ruimtelijke oriëntatie
-eerst zintuiglijke ervaringen belangrijkste middel om kennis te verwerven, daarna het geheugen

Sociaal-emotionele ontwikkeling
-krijgen oog voor andere kinderen
-kinderen gaan met elkaar spelen ipv naast elkaar
-beschikt meestal over een rijke fantasie
-ouders hebben een belangrijke rol
-begint onafhankelijker te worden
-enthousiast voor (bijna) alles
-(sterk) gevoel voor rechtvaardigheid
-kind wordt lichamelijk en geestelijk zelfstandiger

Lichamelijke ontwikkeling
-grove motoriek ontwikkeld zich verder
-fijne motoriek wordt nauwkeuriger
-motorische coördinatie neemt toe
-lichaamsdelen komen meer in verhouding met elkaar
-de geheugencapaciteit neemt toe

Hopelijk heb je er iets aan...
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 15:59
anoniem17
Avatar van anoniem17
anoniem17 is offline
wow! bedankt! hier kan ik zeker weten wel iets mee! echt geweldig. *mwoaaaaaaa*
__________________
hope dies last
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 16:03
Verwijderd
Citaat:
anoniem17 schreef:
wow! bedankt! hier kan ik zeker weten wel iets mee! echt geweldig. *mwoaaaaaaa*
De is sarcastisch bedoeld...ik weet niet of je reactie serieus bedoeld is, maar door er in gaan mensen daar aan twijfelen...ik wel iig. Maar ik hoop dat je er echt iets mee kunt en dat je reactie dus serieus was.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 16:53
nogwatjuh
nogwatjuh is offline
das nie normaal.. denk ffe aan zo n nerd, brilletje.. jeweetwell. zo gedragen veel 7 jarigen zich.. heel erg nieuwsgierig enzo.. ja niet allemaal natuurlijk maar heel nieuwsgierig en speels en ze vertrouwen mensen heel snel en verw8en ook dat alles goed komt. geen of nie veel interesse in wat dr in de rest van de wereld gebeurd.. maar vooral heel erg goedgelovig..
kweenie of alle jochies van 7 zo zijn maar ik ken dr een aantal en die zijn/waren zo.. dat lang zijn maakt niet zo heel veel uit. nouwja wel een beetje. hij mag best 10 cm te lang zijn maar niet veel meer
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 16:58
Verwijderd
Citaat:
nogwatjuh schreef:
hij mag best 10 cm te lang zijn maar niet veel meer
mag? Daar kun je toch niets aan doen?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 17:03
nogwatjuh
nogwatjuh is offline
ja ok maar t ging toch om normale kinderen..
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 17:06
Verwijderd
Citaat:
nogwatjuh schreef:
ja ok maar t ging toch om normale kinderen..
Wat is 'normaal'? Waarom kan een langer (of kleiner) kind niet normaal zijn? 'Gemiddeld' kan wel, maar das weer iets anders. En ik denk dat 10 cm langer dan gemiddeld nog wel 'normaal' is...ligt er ook aan hoe mensen er mee om gaan. Maar goed, ieder zijn eigen mening.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 17:09
nogwatjuh
nogwatjuh is offline
ja hangt drvanaf.. als een baby 10 cm te lang is is dat toch ook nie normaal..

een lang er of kleiner kind kan wel normaal zijn.. alleen zal toch anders opgroeien.. mensen zullen altijd naar hem/haar opkijken alleen al vanwege de lengte en hij zal zich ook zo gaan gedragen
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 17:16
Verwijderd
Citaat:
nogwatjuh schreef:
ja hangt drvanaf.. als een baby 10 cm te lang is is dat toch ook nie normaal..

een lang er of kleiner kind kan wel normaal zijn.. alleen zal toch anders opgroeien.. mensen zullen altijd naar hem/haar opkijken alleen al vanwege de lengte en hij zal zich ook zo gaan gedragen
Wat is 'te lang'? En bij een baby is het ook knap lastig als een kind 65 cm is ofzo...is zo lastig om het kind er dan uit te laten komen... Ieder kind groeit toch anders op? Door wat voor reden dan ook...?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 17:19
nogwatjuh
nogwatjuh is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Wat is 'te lang'? En bij een baby is het ook knap lastig als een kind 65 cm is ofzo...is zo lastig om het kind er dan uit te laten komen... Ieder kind groeit toch anders op? Door wat voor reden dan ook...?
ja ok.. maar sommige redenen zorgen drvoor dat een kind meer afwijkt dan andere redenene.. nouwja laat ook maar, ik snap mezelf ook nie meer
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 19:31
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
anoniem17 schreef:
wow! bedankt! hier kan ik zeker weten wel iets mee! echt geweldig. *mwoaaaaaaa*
ik weet niet hoe jij denkt maar als ik dat verhaalt je van jou lees en van leonoor dan is gewoon je opdracht opgelost en als je handig was gewwest had je je ouders ff gevraagd want die weten altijd wat normaal gedrag is schijnt
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 19:52
anoniem17
Avatar van anoniem17
anoniem17 is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
De is sarcastisch bedoeld...ik weet niet of je reactie serieus bedoeld is, maar door er in gaan mensen daar aan twijfelen...ik wel iig. Maar ik hoop dat je er echt iets mee kunt en dat je reactie dus serieus was.
hey, sorry, ik had niet door dat dat tekentje sarcastisch bedoeld was. dat was dus niet de bedoeling. ik meende het echt serieus.
__________________
hope dies last
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 20:00
Verwijderd
Citaat:
anoniem17 schreef:
hey, sorry, ik had niet door dat dat tekentje sarcastisch bedoeld was. dat was dus niet de bedoeling. ik meende het echt serieus.
Dat dacht ik al, vandaar oa mijn vraag en uitleg.
Maar iig fijn dat je er iets aan had.

Laatst gewijzigd op 10-01-2003 om 20:02.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 19:31
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
nogwatjuh schreef:
ja ok.. maar sommige redenen zorgen drvoor dat een kind meer afwijkt dan andere redenene.. nouwja laat ook maar, ik snap mezelf ook nie meer
Ik begrijp in ieder geval wel wat je bedoelt. Ik ben zelf sociaal gehandicapt doordat ik moeilijk contact maak met anderen, dus in dat opzicht was ik als kind van 7 heel anders dan mijn leeftijdgenoten. Een bijkomende factor voor mij was dat ik mijn basisschooltijd op een LOM-school (een school voor kinderen met leer- en opvoedingsmoeilijkheden) heb doorgebracht en in dat opzicht dus ook van "normale" leeftijdgenoten afweek. Overigens weet ik zelf pas sinds 1990 dat er zoiets bestaat als een sociale handicap en dat ik zelf in die categorie val.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 19:37
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:
Ik begrijp in ieder geval wel wat je bedoelt.
Ik doe me wel eens dommer voor dan ik ben. Ik snap ook best wat ze bedoeld, maar het valt me op dat mensen wel heel snel zeggen 'die persoon is anders', terwijl zo'n persoon eigenlijk gewoon een heel 'normaal' (want was is 'normaal'? das voor iedereen anders) mens is. Ik vind ook dat mensen dat hier op inet te snel zeggen (ik denk wel dat jij bv. oud genoeg bent om dat uit te kunnen maken, dus voor jou is het niet bedoeld ), maar goed, dat is weer een heel andere discussie.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-01-2003, 19:53
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Ik begrijp in ieder geval wel wat je bedoelt. Ik ben zelf sociaal gehandicapt doordat ik moeilijk contact maak met anderen, dus in dat opzicht was ik als kind van 7 heel anders dan mijn leeftijdgenoten. Een bijkomende factor voor mij was dat ik mijn basisschooltijd op een LOM-school (een school voor kinderen met leer- en opvoedingsmoeilijkheden) heb doorgebracht en in dat opzicht dus ook van "normale" leeftijdgenoten afweek. Overigens weet ik zelf pas sinds 1990 dat er zoiets bestaat als een sociale handicap en dat ik zelf in die categorie val.
Waarin uit die handicap zich? Ik vraag dit omdat ik het verschijnsel niet ken. Ik bedoel: wat maakt dat je moeilijk contact maakt?
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 23:16
Snippie
Snippie is offline
[QUOTE]Leonoor schreef:
[B]4 t/m 8 jaar
Cognitieve ontwikkeling
-drang tot verkenning
-alles ervaren
-leren vooral van dingen doen/ ervaren
-hebben behoefte aan veel herhaling
-wil zelf ontdekken
-woordenschat neemt toe
-taalgevoel ontwikkeld zich verder / ruimte voor tweede taal-kind is gevoelig voor de woord
-vervoeging en zinsbouw (de logische structuur van de taal)
-nemen veel dingen op
-zeer ruime interesse
-leren schrijven en rekenen
-handelend denken-behoefte aan oefeningen die een groter beroep doen op hun geestelijke werkzaamheid dan de zintuiglijke oefeningen
-krijgen plezier in allerlei geheugenoefeningen
-gaan zich losmaken van concrete materialen
-beginnen abstracter te redeneren
-grote verbeeldingskracht
-ruimtelijke oriëntatie
-eerst zintuiglijke ervaringen belangrijkste middel om kennis te verwerven, daarna het geheugen


Kinderen van 4 jr zijn anders dan kinderen van 7 jr
__________________
www.cu2.nl/gedichtenpage
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 23:19
Verwijderd
Citaat:
Snippie schreef:
Kinderen van 4 jr zijn anders dan kinderen van 7 jr
Dat meen je niet?

Ze vallen qua ontwikkeling alleen in de zelfde groep. De kenmerken die bij de groep horen, gaan steeds meer richting de kenmerken die bij de volgende groep horen, zeg maar.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 14:00
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Waarin uit die handicap zich? Ik vraag dit omdat ik het verschijnsel niet ken. Ik bedoel: wat maakt dat je moeilijk contact maakt?
Dat je het verschijnsel niet kent komt naar mijn idee omdat het in feite om een handicap gaat die, in tegenstelling tot een lichamelijke en een verstandelijke handicap, niet zichtbaar is voor anderen. Hoe het zich precies uit is waarschijnlijk per geval verschillend, maar bij mezelf komt dat tot uiting door het feit dat ik over het algemeen zeer gesloten ben en niet makkelijk uit mezelf contact maak met anderen.

@Leonoor: Je hebt gelijk dat anderen net zo 'normaal' zijn als jijzelf of wie dan ook. Ik denk ook dat met de uitdrukking dat iemand anders is wordt bedoeld dat die persoon een bepaald gedrag vertoont dat misschien in sommige opzichten afwijkt van dat van jezelf, en dat zo'n persoon daardoor als anders (of verschillend als je dat liever hebt) wordt ervaren. Het is dus vooral een kwestie van terminologie of je iemand anders "anders" of "verschillend" wenst te noemen, maar misschien kunnen we daar een keer via e-mail verder over discussiëren als je daar behoefte aan mocht hebben.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 14:06
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:
@Leonoor: Je hebt gelijk dat anderen net zo 'normaal' zijn als jijzelf of wie dan ook. Ik denk ook dat met de uitdrukking dat iemand anders is wordt bedoeld dat die persoon een bepaald gedrag vertoont dat misschien in sommige opzichten afwijkt van dat van jezelf, en dat zo'n persoon daardoor als anders (of verschillend als je dat liever hebt) wordt ervaren. Het is dus vooral een kwestie van terminologie of je iemand anders "anders" of "verschillend" wenst te noemen, maar misschien kunnen we daar een keer via e-mail verder over discussiëren als je daar behoefte aan mocht hebben.
Ik noem mensen altijd graag bij hun naam, ipv ze 'anders' of 'verschillend' te noemen. Ieder mens is 'anders', en idd, met de uitdrukking 'anders zijn' zal bedoeld worden dat die persoon een bepaald gedrag vertoont dat misschien in sommige opzichten afwijkt van dat van jezelf (of van je omgeving, denk ik), en dat zo'n persoon daardoor als anders wordt ervaren. Ik ben alleen een beetje allergisch geworden voor het woord 'anders'.

Ik had al eens gezegd dat je me best mocht mailen.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 14:45
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Ik ben alleen een beetje allergisch geworden voor het woord 'anders'.
Kwestie van de ignore-modus toepassen...
Nee, even serieus: je moet er gewoon niet teveel op letten als je je er aan stoort
*en ja, ik weet dat dat gemakkelijker gezegd dan gedaan is*

Citaat:
Leonoor schreef:
Ik had al eens gezegd dat je me best mocht mailen.
Ik heb je ook al eens een mailtje gestuurd. Je hebt me daar helaas niet op geantwoord om mij verder onbekende redenen, maar laat dat verder maar zitten. Misschien neem ik een dezer dagen nog wel een keer via e-mail contact met je op.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 14:47
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:
Ik heb je ook al eens een mailtje gestuurd. Je hebt me daar helaas niet op geantwoord om mij verder onbekende redenen, maar laat dat verder maar zitten. Misschien neem ik een dezer dagen nog wel een keer via e-mail contact met je op.
Ik heb geen mail gehad (op dat beterschapskaartje na, natuurlijk)...anders had ik echt wel geantwoord.

Ik heb je net een kort en niet zo nuttig mailtje gestuurd.

Laatst gewijzigd op 12-01-2003 om 14:54.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-01-2003, 15:51
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Ik heb geen mail gehad (op dat beterschapskaartje na, natuurlijk)...anders had ik echt wel geantwoord.
Dan moet er iets mis zijn gegaan toen ik je dat mailtje stuurde, anders weet ik ook niet waar het aan kan liggen. Nou ja, niets aan te doen verder...
Citaat:
Leonoor schreef:
Ik heb je net een kort en niet zo nuttig mailtje gestuurd.
Het was inderdaad kort, maar naar mijn mening wel degelijk nuttig. Als jij me verzekert dat je je mail altijd beantwoordt (zoals je in dat mailtje deed) ben ik bereid om je op je woord te geloven, al was het alleen maar omdat ik ook altijd mijn mail beantwoord (fakers en mensen die spam sturen uitgezonderd).
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 16:05
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
anders wordt vaak gebruikt als 'afwijkend van eigen kring van mensen', althans mijn verwerking van waarnemens
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Een relatie van anderhalf jaar plotseling voorbij
Ratrom
2 15-01-2013 17:06
Flora & Fauna Hond bang voor vuurwerk.
squat
49 02-01-2006 21:37
Psychologie kleuter psychologische en sociale ontwikkeing
Verwijderd
13 31-10-2005 20:53
Liefde & Relatie Beste vriend tot de orde roepen.
Maurice
17 01-08-2005 20:11
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 10:35
Psychologie Antidepressiva, hoe werkt het? [BESCHRIJVING]
Eend
27 24-02-2003 19:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:18.