Oud 23-10-2003, 20:17
O.B.
O.B. is offline
coffeeshops zien niets in plannen Donner



AMSTERDAM - Gemeenten en coffeeshophouders zijn allerminst gelukkig met het plan van minister Donner (Justitie) om drugstoeristen te weren uit coffeeshops met een pasjes- of ledensysteem. "Waardeloos", noemt de Bond van Cannabis Detaillisten (BCD) het idee.


"Een ledensysteem veroorzaakt grote overlast op straat. Dealers in harddrugs nemen de handel over", zegt een woordvoerder van de bond donderdag. De gemeenten Venlo en Nijmegen delen die vrees. De grensgemeente Venlo is bang voor een explosieve toename van illegale handel door drugsrunners. Venlo wil zo snel mogelijk een gesprek met Donner over de consequenties van zijn ideeën.

De gemeenten Nijmegen, Hengelo en Enschede benadrukken dat buitenlandse bezoekers van coffeeshops momenteel niet voor overlast zorgen. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) wil eerst de concrete voorstellen afwachten om dan de stemming onder de leden te peilen.

Venlo heeft vijf gedoogde coffeeshops en een onbekend veelvoud daarvan aan illegale shops. Venlo heeft juist het plan gelanceerd om twee nieuwe coffeeshops vlakbij de Duitse grens te gedogen om de overlast voor de bewoners in het centrum te verminderen.

Als de plannen doorgaan zullen de Duitse klanten van coffeeshops Oase en Roots in Venlo zich wenden tot Nederlandse straatdealers, zo hebben ze beheerder Janssen verzekerd. De coffeeshophouder schat dat 60 procent van zijn bezoekers uit Duitsland komt.

Voor hun inkomsten zijn de coffeeshops in Amsterdam en de grensstreek volgens de BCD niet afhankelijk van buitenlanders. "Zelfs in de zomermaanden is 70 procent van mijn klanten Nederlands", stelt de woordvoerder die zelf een coffeeshop uitbaat aan de Oudezijds Voorburgwal in de hoofdstad. Burgemeester Cohen wilde donderdag niet reageren op de uitspraken van minister Donner. "Hij wil eerst de plannen van het kabinet afwachten", liet een woordvoerster weten.

Waarnemend burgemeester Lurvink van Heerlen zegt in een reactie op de plannen van Donnner te vrezen dat de handel zich naar elders zal verplaatsen, wat minder controleerbaar is en tot allerlei uitwassen aanleiding zal geven.

"Wil men voldoen aan de wens van Duitsland, dan is een oplossing om de handel en het gebruik van softdrugs in Nederland niet meer te tolereren. De vraag is of na dertig jaar geaccepteerd beleid, dit acceptabel is".

Een woordvoerder van coffeeshop Checkpoint in Terneuzen noemde de plannen van Donner belachelijk en niet-uitvoerbaar. "Je kunt in principe niemand een lidmaatschap weigeren omdat dat een vorm van discriminatie is. Verder wachten we het maar af, we hebben al vaker onder vuur gelegen. Vooralsnog vinden wij de uitlatingen van Donner spierballentaal", aldus de woordvoerder.

Minister Donner (CDA) lanceerde zijn idee woensdag onder druk van zijn Duitse collega Schily, die veel kritiek op de Nederlandse drugsbestrijding heeft.

Ook de gemeente Enschede wil niet op de plannen vooruitlopen maar een woordvoerder is benieuwd hoe de minister omgaat met de jurisprudentie. In 1994 bepaalde de rechtbank in Almelo dat coffeeshops softdrugs mogen verkopen aan drugstoeristen. De gemeente Hengelo probeerde dit via de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) te verbieden. De Hengelose coffeeshop Happy Days die toch verkocht aan Duitsers, werd gesloten. De rechtbank draaide de beslissing terug omdat een verbod discriminatie in de hand werkt.

Twee jaar later lanceerde het CDA een vergelijkbaar plan. De minister van Justitie, destijds Sorgdrager (D66), noemde een verbod praktisch onhaalbaar. Als tegenargument noemde ze verder het ontstaan van extra overlast door de tussenhandel.


Dit vind ik ZOOOOO focking bullshit, is het drugstoerisme een probleem? jouw mening hierover graag.

bron:http://www2.telegraaf.nl/nieuwslink/article5267011.ece
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-10-2003, 20:24
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Ja het drugstoerisme is een probleem, niet voor mij maar voor het imago van nederland in europa.

Pasjes zijn onzin want op je id-kaart staat ook uit welk land je komt.

Ik vind wel dat een toerist uit bijv. japan rustig een joint moet kunnen roken als ie in a'dam is (je komt niet alleen voor tulpen en kaas)

Maar hier bij de sjop komt 80 % duitsers en dat is toch vrij veel. Aangezien de duitse regering klaagt over het aantal duitsers dat in nederland hun wiet komt kopen moet de nederlandse regering er wat aan doen.

Overigens, wat is de bond van cannabisdetailisten, zag die kerel gisteren op TV
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 20:32
zeehond23
Avatar van zeehond23
zeehond23 is offline
achja, stap hoeveel in het terug draaien van het gedoogbeleid?
__________________
#JeSuisLidl
[QUOTE=Kristaco;33732259]Met jezelf spelen is lekker.[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 23:55
C r Y p S
Avatar van C r Y p S
C r Y p S is offline
GEK wordt ik van die hypocriete regeringen (ik doel hiermee op de Duitse en overige regeringen die geen gedoogbeleid mbt softdrugs voeren). Het is inmiddels toch dacht ik wel duidelijk dat het gedogen van softdrugs het gebruik niet of nauwelijks vergroot (correct me if I'm wrong, ik basseer me niet op statistische gegevens maar op eigen ervaring >> overal in het buitenland wordt vrolijk geblowed).
Geweldig idee dus, dat lidmaatschapsysteem voor de coffeeshops. "Falderaldera," zo zingt de straatdealer. Want ach, die Duitser zijn ook mensen: die zeggen echt niet: "Kut, coffeshop dicht. Dan maar bananenschillen roken."

Kortom: *zucht*

En nou maar hopen dat de nederlandse regering de hypocriete houding niet onder druk van het buitenland gaat overnemen....

Ik moet het trouwens nog zien gebeuren hoor, dat het gedoogbeleid teruggedraaid wordt. Volgens mij is dat schier onmogelijk, omdat het op enorm verzet uit de samenleving zal stuiten.
__________________
Waar een weg is wil ik heen.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 11:09
DaFrostyOne
Avatar van DaFrostyOne
DaFrostyOne is offline
In Eindhoven is al een coffeeshop, Indian Dylan, waar je lid kan worden en dus ook een pas krijgt :/
__________________
Terug van weggeweest?
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 13:24
Verwijderd
kost dat lid worden geld? of is dit een hele domme vraag?
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 19:13
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Citaat:
DeVeroorzaker schreef op 23-10-2003 @ 20:24:
Ja het drugstoerisme is een probleem, niet voor mij maar voor het imago van nederland in europa.

Pasjes zijn onzin want op je id-kaart staat ook uit welk land je komt.

Ik vind wel dat een toerist uit bijv. japan rustig een joint moet kunnen roken als ie in a'dam is (je komt niet alleen voor tulpen en kaas)

Maar hier bij de sjop komt 80 % duitsers en dat is toch vrij veel. Aangezien de duitse regering klaagt over het aantal duitsers dat in nederland hun wiet komt kopen moet de nederlandse regering er wat aan doen.

Overigens, wat is de bond van cannabisdetailisten, zag die kerel gisteren op TV
met die pasjes bedoelen dat je een soort lidmaatschap krijgt bij een coffeshop. hierdoor wordt het geprivatiseerd waardoor ze in regels en statuten kunnen zeggen dat alleen nl'ers mogen kopen
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 19:24
Stamping Zhanz
Avatar van Stamping Zhanz
Stamping Zhanz is offline
slecht voor de economie en irritant

Laatst gewijzigd op 24-10-2003 om 19:26.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 21:20
HiWi
Avatar van HiWi
HiWi is offline
Vreemd dat de Duitse regering niet doorheeft dat hun bewoners toch wel die joint gaan roken. Of dat nou in Duitsland is, de Nederlandse shop of dat ze 't "van de straat" halen.

In Nederland wordt dan wel veel gerookt, maar aan de andere kant is de overlast veroorzaakt door softdrugs (met name wiet) minimaal. Juist vanwege de controle die kan worden uitgeoefend. Welke idioot gaat spul halen van een dubieuze idioot in een steeg die naar elke voorbijganger "pst! hashish!" roept, als gewoon veel relaxter in de shop kan zitten?

Juist.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2003, 01:49
C r Y p S
Avatar van C r Y p S
C r Y p S is offline
Citaat:
HiWi schreef op 24-10-2003 @ 21:20:
Vreemd dat de Duitse regering niet doorheeft dat hun bewoners toch wel die joint gaan roken. Of dat nou in Duitsland is, de Nederlandse shop of dat ze 't "van de straat" halen.
Dat zeg ik.............. hyp criet.......
__________________
Waar een weg is wil ik heen.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2003, 16:53
zeehond23
Avatar van zeehond23
zeehond23 is offline
maar als jij als regering dit instelt, dan hoef je er toch niet meer naar om te kijken. Duitsland ook blij, en nederland heeft weer een geprivatiseerd iets erbij waar ze druk op kunnen uitoefenen


helemaal TOP!
__________________
#JeSuisLidl
[QUOTE=Kristaco;33732259]Met jezelf spelen is lekker.[/QUOTE]
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap VVD: pasjes voor soft-drugs.
De Veroorzaker
131 13-05-2009 11:02
Drugs & Alcohol Cannabisclub?
Wammus
8 30-03-2009 17:18
Drugs & Alcohol wiet+hasj illigaal?
Günther
91 11-04-2004 17:11
Drugs & Alcohol Openingstijden Coffeeshops
Quincy
8 28-07-2002 04:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:21.