Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-03-2009, 15:57
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Deze krijgt een apart topic omdat dit discussie waardig is.

'Maak van coffeeshop een cannabisclub'

Uitgegeven: 29 maart 2009 07:58
Laatst gewijzigd: 29 maart 2009 14:54

AMSTERDAM - ''Volg het Amerikaanse voorbeeld en maak van de Nederlandse coffeeshops besloten cannabisclubs.'' Dat bepleit Wernard Bruining, cannabisdeskundige en oprichter van de eerste coffeeshop ooit in Amsterdam.

Op die manier houd je minderjarigen buiten de deur en kunnen coffeeshophouders controleren wie er bij hen binnenkomt.

Registreren

Wie een jointje wil roken in zo'n cannabisclub moet zich eerst laten registreren. Dat kan volgens Bruining bijvoorbeeld aan de hand van een zogeheten nickname en een vingerafdruk, zoals dat in Nijmegen al gebeurt.

Zo kan een coffeeshophouder precies zien wie er binnenkomt en hoe vaak. ''Als dat een paar keer op een dag gebeurt, kan dat verdacht zijn, omdat het misschien een dealer is.''

Minderjarigen

De clubs kunnen uitkomst bieden voor het voornemen van het kabinet om alle coffeeshops te sluiten die zich binnen een afstand van 250 meter van scholen bevinden. ''Als ze een bordje op de deur hangen met 'besloten club', dan zijn ze bevrijd van de aantijgingen dat coffeeshops aan minderjarigen verkopen.

Bovendien bestellen steeds meer jongeren hun hasj of wiet tegenwoordig gewoon via een 06-nummer bij een dealer'', weet Bruining.

Pasje

In de Verenigde Staten zijn soortgelijke cannabisclubs al een tijdje een feit. De zogeheten medical marihuana clubs krijgen hun leden daar vooral via doktersvoorschrift. Gebruikers kunnen op vertoon van een recept een pasje halen bij de gemeente.

Sinds het aantreden van president Barack Obama is in de VS volgens Bruining bovendien een nieuwe wind gaan waaien. Hij heeft de politie verboden nog invallen te doen bij deze clubs. ''Als het zo doorgaat, zijn er over drie of vier jaar duizenden clubs in Amerika.''

Pioniers

In Nederland moeten de coffeeshophouders nog erg wennen aan het idee, zegt Bruining. ''Cofeeshophouders zijn niet meer de pioniers van vroeger, maar behoudende winkeliers.'' Ze reageren volgens hem wel positief, maar vinden het nog een beetje een 'ver van hun bed show'.

Ondanks die terughoudendheid denkt Bruining dat de cannabisclub over een jaar of drie al wel tot Nederland doordringt. ''Helemaal als de coffeeshophouders ontdekken dat ze 5 euro per registratie kunnen verdienen.''

Wat vinden jullie hiervan?

Ik persoonlijk vind het een vrij zinloos idee en ben voorstander van complete legalisatie van de cannabis. Daarmee kunnen de shops in hun huidige vorm gewoon blijven bestaan en zijn dit soort oplossingen nergens voor nodig.
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-03-2009, 16:29
zoef de haas
Avatar van zoef de haas
zoef de haas is offline
Ik vind het een goeie manier voor het buitenhouden van minderjarigen. En is het een oplossing voor de shops die niet kunnen blijven bestaan omdat ze te dicht bij scholen liggen alleen maar heel veel meer prima. Plus als ze zo dealers kunnen aanpakken/ontdekken die het doorverkopen op straat of aan minderjarigen. Bel ik alleen maar heel veel meer voor.

en het wordt er toch niet minder legaal/illegaal op? of zie ik iets over het hoofd?
__________________
It's not lost, it's kept frozen in frost
Omdat t kan!
Met citaat reageren
Oud 29-03-2009, 16:40
Verwijderd
Is het dan alleen in mijn omgeving zo dat er in de shops zo goed op leeftijd gecontroleerd wordt? In Vlissingen (en in Middelburg, toen daar nog een shop was) is het vrijwel onmogelijk om als minderjarige wiet mee te krijgen, omdat er erg goed op leeftijd gecontroleerd wordt. Als er een een soort winkels is waar goed op leeftijd gecontroleerd wordt, zijn het coffeeshops wel, heb ik het idee.
Maar verder ja op zich wel een goede optie, hoewel ik betwijfel of je hier doorverkoop mee aan kan pakken. De mensen die dat doen zullen dat toch niet zichtbaar in de buurt van de shop doen, en dan zou de verkoper gaan moeten controleren of de random neger die elke dag een berg wiet haalt dat voor zichzelf koopt of om door te verkopen. Maar dat lijkt me een beetje lastig...
Met citaat reageren
Oud 29-03-2009, 18:08
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Citaat:
Ik vind het een goeie manier voor het buitenhouden van minderjarigen. En is het een oplossing voor de shops die niet kunnen blijven bestaan omdat ze te dicht bij scholen liggen alleen maar heel veel meer prima. Plus als ze zo dealers kunnen aanpakken/ontdekken die het doorverkopen op straat of aan minderjarigen. Bel ik alleen maar heel veel meer voor.

en het wordt er toch niet minder legaal/illegaal op? of zie ik iets over het hoofd?
De controle op leeftijd in de shops is ook hier in Haarlem vrij streng. Bovendien is doorverkoop nooit uit te bannen omdat het simpelweg onmogelijk is te controleren wat er met de wiet gebeurd nadat de persoon die het gekocht heeft de shop verlaten heeft. Ik denk trouwens dat sluiting van shops die te dicht bij een school liggen beter werkt omdat je het daarmee in ieder geval een stuk moeilijker maakt.

Ook zie ik het nut van registratie niet in. Waar het nu naar mijn idee een beetje op neerkomt is dat je je moet gaan registreren bij een shop voordat je er iets mag kopen en daar zit ik niet echt op te wachten en al helemaal niet als het ook nog eens 5 euro zou gaan kosten.
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Met citaat reageren
Oud 29-03-2009, 22:18
FeyRegy
Avatar van FeyRegy
FeyRegy is offline
Stel je woon ergens in het zuiden van Nederland en je gaat gezellig met wat vrienden lekker naar Amsterdam een dagje uit. Dan hebben jullie zin om wat te smoken, maar moet je je eerst registreren bij een coffeeshop(club?) en daarvoor dan 5 euro ofzo betalen, waarna je waarschijnlijk nooit meer in die shop zult komen.

Slaat toch nergens op. Ik ben er dus tegen.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2009, 09:27
Young Predator
Avatar van Young Predator
Young Predator is offline
Ik denk dat dit een slimme manier is om de overheid wederom van data te voorzien.

Datamining, daar ben ik op tegen. Echter denk ik wel dat een club het kaf van het koren kan scheiden betreffende de gebruikers. Goed idee, maar dit zou dan wel een landelijke vereniging/club moeten worden.
__________________
A good student will always teach the teacher
Met citaat reageren
Oud 30-03-2009, 09:49
Saam
Avatar van Saam
Saam is offline
Af en toe een jointje is wel lekker maar om dat nou nodig te hebben om prettig gestoord te doen...
Niet echt =]
Met citaat reageren
Oud 30-03-2009, 11:18
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Sorry maar wat een onzin, dan wordt je lid en dan krijg je een pasje zodat ze weten dat je niet minderjarig bent, heb ik al en dat heet een ID, vraag daar maar naar bij de ingang

Wat het 'dealen' betreft, ik denk dat ze daarmee doorverkopen van kleine hoeveelheden bedoelen want een beetje dealer zou toch minimaal 10-20 keer op een dag 5 gram moeten halen voor een normale prijs, om daar winst op te maken moet hij het voor een belachelijke prijs doorverkopen dus dat zal echt niet om grote hoeveelheden/bedragen gaan.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 30-03-2009, 16:18
m3tr01dm1nd3d
Avatar van m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Na het zien van kuifje lijkt me opiumclubs ook wel iets.
Maja, dit idee is te zot voor woorden, doe het dan maar lekker helemaal illigaal, al dat half schemerige gebeuren de hele tijd
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:36.