Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-10-2016, 18:47
sweetlaker
sweetlaker is offline
Hoi allemaal,

*offtopic*
Ik ben nieuw hier, en heb eigenlijk speciaal een account gemaakt voor 1 specifieke vraag maar misschien dat ik het vaker ga gebruiken als het bevalt

*on topic*
Ik ben 17 (autistisch) en heb al ruim 5 maanden een relatie met een meisje, laten we haar J noemen. J is zelf pas 15 (we schelen 21 maanden) dus er zit best een leeftijdsverschil in.
Vandaag heb ik via whatsapp een ruzie met haar gehad ( ) omdat J erover zit te denken om te gaan roken. Bijna haar hele familie doet het ook, dus kan ik het wel begrijpen dat ze eraan denkt. Het probleem is alleen dat ik zelf mijn hele leven al vol tegen roken en rokende mensen ben. Ik krijg ook heel snel hoofdpijn als ik in de buurt van rook ben. Ik ben daardoor dus heel bang dat onze relatie niet lang standhoudt als ze het echt zou gaan doen. En dat wil ik dus absoluut niet. Ik hou verschrikkelijk veel van haar en het liefst ben ik nog heel erg lang met haar samen maar ik kan nooit samen leven met iemand die rookt...
Heeft iemand tips voor me zodat ik kan voorkomen dat ze het wil gaan doen? Ik weet dat 15 best een lastige leeftijd is qua levenskeuzes (stuur me ff prive als je benieuwd bent naar wat ik allemaal heb meegemaakt toen) maar mijn hart zou echt breken als ze echt zou gaan roken...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-10-2016, 18:52
Obelise
Obelise is offline
Achja, ze is 15, en wil t proberen...

Waarschijnlijk stopt ze nooit...

Ze heeft vast geen rede om te willen roken, en dus ook geen plannen om gezond te blijfen.

Ik zou haar zeggen "noem 1 goede reden om te roken" en wat ze erna ook verteld, zeg haar dan, dat je graag lang en gezond met haar wil leven.

En als ze rookt, doet het je pijn, dat het haar schade doet, en dat ze er niet sterker van word.

(En dat ze anders wel mag blowen, maar niet roken )
Met citaat reageren
Oud 29-10-2016, 18:53
Obelise
Obelise is offline
Maar ik zou haar anders gewoon een tijdje laten roken, en constant beginnen over hoeveel t kost
Met citaat reageren
Oud 29-10-2016, 18:55
sweetlaker
sweetlaker is offline
Ik heb haar zowat alles al verteld tijdens de ruzie. Ze weet hoe erg ik het vind als ze het zou doen. Aan de andere kant zei ze ook dat zij niet gelooft dat het ongezond is. De longen van haar rokende familieleden zouden helemaal schoon zijn...
Met citaat reageren
Oud 29-10-2016, 19:06
Obelise
Obelise is offline
Tja kijk, als je vriendin niet naar rede en feiten luisterd... Dan ga je later nog veel probs met haar krijgen...

Wil best een bericht voor haar maken die je kan doorsturen, maar moet ik even wat feitjes en documentjes bij elkaar sprokkelen.

Vraag haar als je haar kan bewijzen dat t ongezond is, of ze dan stopt
Met citaat reageren
Oud 29-10-2016, 21:08
sweetlaker
sweetlaker is offline
Voor iedereen die tips heeft om dingen met haar te gaan doen: Ik zie haar de komende twee weken waarschijnlijk helemaal niet door school en andere gelegenheden...
Met citaat reageren
Oud 30-10-2016, 02:53
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ik snap niet hoe iemand van 15 denkt sigaretten te kunnen betalen, als ze die überhaupt al ergens meekrijgt. Misschien moet je eens een briefje van 10 van haar verbranden. Beetje drastisch, maar aangezien ze verder niet luistert, misschien het enige dat indruk maakt.

Maar je kan haar niet verbieden te roken. Als ze het wil doen, gaat ze het toch wel doen, dus kijk anders eerst hoe ze daarmee omgaat, ook met jou erbij.
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2016, 06:24
feniks
feniks is offline
Zijn er nog meer dingen die ze van jou niet mag? Dingen waar jij fel op tegen bent? Misschien dat haar ook even melden.
Ik vind het nogal overheersend van je, om iemand iets te verbieden.
Dat jij fel tegen roken bent, is leuk voor jou. Dat iemand het wil proberen, is haar vrijheid. Haar keuze.
Dat het een domme keuze is, is absoluut waar, maar niks waar jij voor of tegen kan zijn.

Ik vind het allemaal vreselijk overdreven.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2016, 10:08
sweetlaker
sweetlaker is offline
Ik heb er niets op tegen dat ze het probeert, laat dat duidelijk zijn. Vanuit mijn opvoedig heb ik echter meegekregen dat roken slecht is, en persoonlijk vind ik het ook compleet overbodig om te doen. Het is gewoon geldverspilling en verschrikkelijk smerig voor niet-rokers. Ze wil waarschijnlijk enkel roken omdat haar ouders en zussen enzo het ook doen, en ze is er van overtuigd dat het geen risico's met zich meebrengt. Ze kan het niet zelf betalen nee, maar ze krijgt gegarandeerd alles van haar ouders dan...
Met citaat reageren
Oud 30-10-2016, 10:45
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Ik zou er ook niet blij van worden als mijn partner zou willen gaan roken. Naast dat het voor die persoon niet goed is en veel geld kost, heb je er zelf ook gewoon last van als je veel met iemand omgaat. Natuurlijk kan je elkaar niks verbieden, maar zijn standpunt duidelijk maken lijkt me een goede stap.

Als ze jou niet gelooft, kan ze dan niet een keer met iemand anders gaan praten over de feiten (roken is ongezond, verslaving is nooit goed). Haar huisarts, iemand in jullie omgeving die gestopt is met roken? Mogelijk gelooft ze die verhalen wel?
Je voorhouden dat roken geen negatieve impact op het leven van haar gezinsleden heeft is natuurlijk onzin. Het tast je organen aan, geeft verhoogd risico op bepaalde ziektes, het tast je conditie aan en het is nog eens een dure hobby (verslaving) ook.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 30-10-2016, 21:28
feniks
feniks is offline
Sowieso raar dat haar ouders dat kind daarin steunen. Bizar zelfs, en mogelijk zelfs een teken van verwaarlozing, of mishandeling. En dat zeg ik terwijl ik zelf een roker ben.

Maar meer dan je standpunt duidelijk maken, kan niet. En volgens mij heeft- ie dat gedaan. Blijft hij dat doen, is het alleen maar een druk op de relatie, die verder nutteloos is. En de relatie alleen maar in de weg gaat staan.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2016, 21:31
Martinnnn
Avatar van Martinnnn
Martinnnn is offline
Ik snap niet waarom zo veel mensen roken.. het is zo zinloos
__________________
We were born to be real, not to be perfect.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2016, 23:38
Binkyboy97
Avatar van Binkyboy97
Binkyboy97 is offline
Citaat:
Ik snap niet waarom zo veel mensen roken.. het is zo zinloos
Drinken ook zoveel mensen bier, is ook niks logisch aan. Niet alles hoeft logisch te zijn om het te doen .

OT.

Jij hebt je best gedaan en zij wilt toch roken. Lekker laten doen dan en niet verbieden of blijven zeuren.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2016, 07:18
Verwijderd
Citaat:
Drinken ook zoveel mensen bier, is ook niks logisch aan. Niet alles hoeft logisch te zijn om het te doen .
Alcohol heeft nogal duidelijke effecten die het erg logisch maken dat veel mensen bier drinken.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2016, 12:15
bikinigek
Avatar van bikinigek
bikinigek is offline
Citaat:
Alcohol heeft nogal duidelijke effecten die het erg logisch maken dat veel mensen bier drinken.
Net zo,n onzin. Sigaretten geven ook stofjes af voor de hersenen.
Druks ook, seks ook, sporten ook.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2016, 12:18
bikinigek
Avatar van bikinigek
bikinigek is offline
Citaat:
Ik snap niet waarom zo veel mensen roken.. het is zo zinloos
Heel je leven is zinloos eigenlijk.
Maar er zitten stofjes in die wat met je hersens doen daarom dat ut verslavend kan zijn.

Tevens soms rook ik een sigaar of waterpijp
Met citaat reageren
Oud 31-10-2016, 14:17
Martinnnn
Avatar van Martinnnn
Martinnnn is offline
Citaat:
Drinken ook zoveel mensen bier, is ook niks logisch aan. Niet alles hoeft logisch te zijn om het te doen .
Nja ik zie het voor me alsof iemand een briefje van 5 in het vuur gooit..

OT

Laat weten dat je het niet fijn vindt
__________________
We were born to be real, not to be perfect.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2016, 17:47
sweetlaker
sweetlaker is offline
Volgens mij is ze redelijk afgezien van het idee inmiddels. Ze beseft ook een beetje dat het geen goed idee is, dus ik kan weer zonder problemen door. Iedereen bedankt voor de reacties!

Laatst gewijzigd op 02-11-2016 om 12:19.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-11-2016, 11:17
Martinnnn
Avatar van Martinnnn
Martinnnn is offline
Wohooo
__________________
We were born to be real, not to be perfect.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie ik mag mijn vriendin niet meer zien...
heelo
35 21-10-2015 14:06
Liefde & Relatie Vriendin wil roken
Jeffreylange
12 29-05-2013 19:46
Drugs & Alcohol Roken ,drinken losers?
LauraJansen
83 07-01-2011 16:21
Verhalen & Gedichten [Verhaal] Ronnie het medium
Verwijderd
10 27-04-2005 22:10
Liefde & Relatie Vriendje van vriendin heeft het uitgemaakt....
Floortje
61 13-04-2004 16:38
Verhalen & Gedichten verhaaltje..zal die goed genoeg zijn voor verhalenwedstrijd...
Carlie
5 30-12-2003 12:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:29.