Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-09-2002, 18:38
twiety
twiety is offline
http://nu.nl/document?n=62916

Nederlandse Marokkanen mogen niet stemmen

Uitgegeven: 27-9-2002 13:46

RIJSWIJK - De Marokkaanse gemeenschap in Nederland wil bij de volgende verkiezingen in haar vaderland wel een stem kunnen uitbrengen. De Marokkaanse moskee-organisatie Ummon wil nu samen met collega-organisaties in het buitenland bij de nieuwe regering aandringen op stemrecht voor Marokkanen buiten de grenzen. Dat zei A. Belhaj, secretaris van Ummon, vrijdag.

"De Marokkanen in het buitenland dragen ook bij aan het verbeteren van de economie in het land, dan zouden ze ook moeten kunnen stemmen", meent hij. Geen enkele Marokkaan in het buitenland mag vrijdag meedoen aan de verkiezingen in Marokko, ook niet per post.

In tegenstelling tot de bevolking in Marokko, waar weinig mensen zijn geïnteresseerd in politiek, zijn de landgenoten in Nederland volgens Belhaj wel erg bezig met de verkiezingen. "Die van vandaag zijn ook heel bijzonder", zegt hij. "Voor het eerst in de Marokkaanse geschiedenis worden namelijk eerlijke verkiezingen gehouden. Eerder gingen ze altijd gepaard met fraude."

============================================
Eens of oneens?

Ik geef ze groot gelijk, alhoewel ik wel vind dat een inwoner van een land die op vakantie of stage is, moet kunnen stemmen. Niet iemand die in een ander land woont.

"De Marokkaanse moskee-organisatie Ummon wil nu samen met collega-organisaties in het buitenland bij de nieuwe regering aandringen op stemrecht voor Marokkanen buiten de grenzen."
Alhoewel dat in die landen normaal is en dit gaat over verkiezingen in een ander land, kijk ik er in zulke gevallen toch vreemd tegenaan dat er geen scheiding tussen kerk en staat is.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-09-2002, 18:49
Verwijderd
Lijkt me logisch dat hun niet mogen stemmen in Marokko.
Als ik de rest van m'n leven in Japan ga wonen, vind ik het toch ook normaal dat in niet meer in Nederland mag stemmen?
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 18:59
twiety
twiety is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:
Lijkt me logisch dat hun niet mogen stemmen in Marokko.
Als ik de rest van m'n leven in Japan ga wonen, vind ik het toch ook normaal dat in niet meer in Nederland mag stemmen?
Dat is nou net het grappige, dat mag je dan wel...en dat vind ik dus ook onzin.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 20:05
Cleopatraan
Avatar van Cleopatraan
Cleopatraan is offline
Die Marokkanen wonen in Nederland en dus vind ik dat het niet meer in hun belang is wat er in Marokko gebeurd. Dus vind ik dat ze daar ook geen invloed op de nationale politiek meer zouden moeten hebben.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 21:28
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
twiety schreef:
Dat is nou net het grappige, dat mag je dan wel...en dat vind ik dus ook onzin.
Precies, verder geeft het een hoop gedonder. Als je nuo twee huizen hebt, bv 1 daar en 1 hier, mag je dan 2 keer? In sommige EU-landen mag je als buitenlander, afkomstig uit een andere lidstaat, al meedoen met de gemaanteraadsverkiezingen. Maar landsverkiezingen lijken me meer voor mensen met de nationaliteit van het land...

REIE (ik moet dit bovenstaande nog eens beter onderbouwen)
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 07:37
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
Maar landsverkiezingen lijken me meer voor mensen met de nationaliteit van het land...
[/B]
ik dacht dat veel Marrokanen een dubbele nationaliteit hebben? of kan dat helemaal niet?
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 10:37
Verwijderd
Ik vind een Nederlands paspoort en huis/flat/verblijfplaats in Nederland wel het minimum.
Als je niet in Nederland woont, weet je toch ook niet echt hoe het eraan toe gaat?
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 13:47
Yamyam
Yamyam is offline
Heej het is toch zo dat alle allochtonen in Nederland hier een paar jaar moeten wonen voordat ze mogen stemmen?
Ben ik nou dom of was die krantenmeneer dat vergeten?!
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 13:56
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
belachelijke eis, je moet stemmen in het land waar je woont, niet voor andere
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 13:59
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
In principe zou iedereen IMO mogen stemmen in het land van hun nationaliteit, ongeacht hun woonplaats.

Citaat:
twiety schreef:
kijk ik er in zulke gevallen toch vreemd tegenaan dat er geen scheiding tussen kerk en staat is.
Wat heeft dat met de scheiding tussen kerk en staat te maken? Een organisatie, religieus of niet, mag toch best bij een regering aandringen op bepaalde zaken.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 16:11
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
ik dacht dat veel Marrokanen een dubbele nationaliteit hebben? of kan dat helemaal niet?
Mischien zijn ze in beide landen buitenlander dan, en mogen ze daarom niet stemmen? Verder kan ik me voorstelen dat de Marokaanse regering enkel Marokanen woonachtig daar laat stemmen, want de ander helft van de bevolking woont elders, en da's ni praktisch dus.

REIE
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 16:43
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
lijtk me logisch dat alleen marokkanen met marokkaanse nationaliteit er mogen stemmen, of ze er nou wonen of niet.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 17:29
mocrodealer
mocrodealer is offline
eeh luister dande meesten van jullie hebben gelijk voor een deel denk ik omdat ik ben marokaans ben en omdat in marokko niet alles in orde is.
Er zijn ongelooflijk veel financiele en economische problemen en ik als marokaanse nederlander wil wel weten waar me ouders en grootouders gaan wonen in welke omstamdigheden dan ook
peace








be what you like it will get you far so far as you want
__________________
wafa
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 17:38
LostProphetX
Avatar van LostProphetX
LostProphetX is offline
En op wat voor manier dragen zij dan bij aan de Marokkaanse economie???

Mj
__________________
T h e F a k e S o u n d O f P r o g r e s s
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 19:14
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
LostProphetX schreef:
En op wat voor manier dragen zij dan bij aan de Marokkaanse economie???

Mj
Geld wat Marrokanen in Nederland met werk verdienen, wordt vaak ter ondersteuning naar familie in Marokko gestuurd. Geld ook voor ander landen trouwens (Antillen, Turkije, etc.).
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 13:29
Goezz
Avatar van Goezz
Goezz is offline
Mensne van niet-nederlandse orgine mogen van mij helemaal niet stemmen. Als het 3e generarie is, dan zou er eens over nagedacht kunnen worden,... incl. inburgeringscursus
__________________
Goezz is not an Low Life.... He belongs to the Burgeois!
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 15:32
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Goezz schreef:
Mensne van niet-nederlandse orgine mogen van mij helemaal niet stemmen. Als het 3e generarie is, dan zou er eens over nagedacht kunnen worden,... incl. inburgeringscursus
En waarom dan wel niet? ze wonen toch ook hier? Wat er hier beslist word gaat toch ook hun aan?

Ik denk dat iedereen moet kunnen stemmen in het land waar hij of zij woont. Aangezien beslissingen die door de politiek genomen worden iedereen die in het land woont aangaan. En voor iedereen gelden. Ik denk wel dat die mensen er een tijdje moeten wonen zodat ze kunnen wennen aan het land en zich kunnen informeren over hoe alles hier geregeld is, ik denk dat een jaar of 10 hiervoor wel genoeg is.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 18:48
Tox
Avatar van Tox
Tox is offline
Citaat:
autodropje schreef:
belachelijke eis, je moet stemmen in het land waar je woont, niet voor andere
Vind ik niet, ik ben nederlander en heb stemrecht. Ook al woon ik in het buitenland. Misschien woon ik wel in het buitenland voor een nederlands bedrijf wat dan ook, maar dat neemt niet weg dat ik nederlander ben.
__________________
In the end we will not remember the words of our enemies, but the silence of our friends
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 29-09-2002, 20:58
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
als ik spul van sony koop, draag ik ook bij aan de economie van noordkorea. geeft mij dat stemrecht? krijgen mensen die werkeloos zijn en niks bijdragen aan de economie geen stemrecht?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 30-09-2002, 02:19
Pr0xy
Avatar van Pr0xy
Pr0xy is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:
Lijkt me logisch dat hun niet mogen stemmen in Marokko.
Als ik de rest van m'n leven in Japan ga wonen, vind ik het toch ook normaal dat in niet meer in Nederland mag stemmen?
heel logisch idd, en dan willen ze zeker en in M en in NL stemmen?
__________________
|Ratatatatatata boink pfffff|Ben jij de albatrosvos?|Wajonger sinds 2013|Trans Pride|Kringloopvrijwilliger
Met citaat reageren
Oud 30-09-2002, 08:58
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Tox schreef:
Vind ik niet, ik ben nederlander en heb stemrecht. Ook al woon ik in het buitenland. Misschien woon ik wel in het buitenland voor een nederlands bedrijf wat dan ook, maar dat neemt niet weg dat ik nederlander ben.
Als je toch in het buitenland woont vind ik dat je zou moeten stemmen in het land waar je dan woont, niet in Nederland. Aangezien je toch in het buitenland verblijft en niet zo veel te maken hebt met de dingen die hier gebeuren. Bovendien kun je dan minder goed inschatten hoe de situatie hier is.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 30-09-2002, 15:42
LostProphetX
Avatar van LostProphetX
LostProphetX is offline
Citaat:
twiety schreef:
Dat is nou net het grappige, dat mag je dan wel...en dat vind ik dus ook onzin.
het was een retorische vraag...
__________________
T h e F a k e S o u n d O f P r o g r e s s
Met citaat reageren
Oud 01-10-2002, 01:26
twiety
twiety is offline
Citaat:
LostProphetX schreef:
het was een retorische vraag...
Met citaat reageren
Oud 01-10-2002, 12:01
TAFKAB
Avatar van TAFKAB
TAFKAB is offline
Citaat:
twiety schreef:
Ja dat is zon vraag die zichzelf al beantwoord zeg maar..
Met citaat reageren
Oud 01-10-2002, 13:09
twiety
twiety is offline
Citaat:
LostProphetX schreef:
het was een retorische vraag...
WAT was een retorische vraag?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-10-2002, 13:21
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
twiety schreef:
WAT was een retorische vraag?
Die zin met dat vraagteken neem ik aan: Als ik de rest van m'n leven in Japan ga wonen, vind ik het toch ook normaal dat in niet meer in Nederland mag stemmen?
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 01-10-2002, 17:11
LostProphetX
Avatar van LostProphetX
LostProphetX is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Die zin met dat vraagteken neem ik aan: Als ik de rest van m'n leven in Japan ga wonen, vind ik het toch ook normaal dat in niet meer in Nederland mag stemmen?

Je kan moeilijk een retorisch antwoord geven omdat op een retorische vraag geen antwoord bestaat...

Mj
__________________
T h e F a k e S o u n d O f P r o g r e s s
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' ‎
Promillage
499 12-11-2007 18:22
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Terreur teistert scholier
koelieboelie
191 27-06-2005 01:59
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap 'Uitkeringen alleen voor Nederlanders'
Plusmarktboy
150 02-04-2004 16:48
Levensbeschouwing & Filosofie ,,Nederland is de perfecte islamstaat''
Yousra
85 19-01-2004 10:29
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Het Interview: Mohammed Cheppih
BiL@L
61 04-05-2003 17:18
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Minder of geen geld voor niet-commerciele zenders?
LostProphetX
7 30-09-2002 09:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:07.