Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-02-2011, 20:01
ninapaulina
ninapaulina is offline
Ik moet een beeldbeschrijving van een schilderij voor school maken.
Maar ik moet uitleggen of het schilderij spicturaal of lineair is.
Ik weet het verschil wel, maar ik het heeft van allebei wat.

Het schilderij heet: Un dimanche après-midi à l'Île de la Grande Jatte
van Georges Heurat.

Kan iemand zeggen of het schilderij spicturaal of lineair is, en uitleggen waarom
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-02-2011, 20:32
Elmp
Avatar van Elmp
Elmp is offline
Het is picturaal, geen spicturaal

Lineair is tekenachtig. Scherpe lijnen. Duidelijk onderscheid tussen de verschillende elementen. Alles is een deel op zich zelf. Het gaat om duidelijkheid.

Picturaal is schilderachtig. Geen scherpe lijnen. Het lijkt allemaal een beetje in elkaar op te gaan. Het is een soort totaalbeeld. De dingen/personen etc. zijn minder 'zelfstandig' .

Het lijkt me dan ook meer een picturaal schilderij, want dat kun je zien omdat er geen scherpe lijnen inzitten, het lijkt allemaal een beetje op elkaar in te gaan.
__________________
alles
Met citaat reageren
Oud 09-02-2011, 13:10
ninapaulina
ninapaulina is offline
Okey,
Dankjewel.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2011, 13:56
ninapaulina
ninapaulina is offline
En wat bedoelen ze met een standpunt??
Bedoelen ze daarmee, dat de schilder iets probeerd duidelijk te maken, dat hij er een bedoeling mee heeft?

En is dit in dit schilderij zo??
Met citaat reageren
Oud 09-02-2011, 17:48
Elmp
Avatar van Elmp
Elmp is offline
http://lmgtfy.com/?q=Standpunt

Dus nu is de vraag: willen ze jouw standpunt weten of de schilder zijn standpunt.
__________________
alles
Met citaat reageren
Oud 09-02-2011, 18:16
ninapaulina
ninapaulina is offline
Die van de schilder.

Maar ik weet niet wat ze bedoelen met standpunt
Met citaat reageren
Oud 09-02-2011, 19:29
Elmp
Avatar van Elmp
Elmp is offline
hoe je over iets denkt;= mening
Binnen de partij zijn er verschillende standpunten over wie de partijleider moet worden.
2 plaats waar je staat en naar iets kijkt
een foto van een kerk nemen vanuit verschillende standpunten

Dus het kan een mening zijn of een hoek waar de foto (schilderij/tekening etc) is genomen. 3 seconden googlen!

Als je de visie moet weten van de schilder, die weet ik niet daar moet je even goed naar zoeken. Als je het standpunt als in hoek wilt weten dan zou ik zeggen: hij ging op zo'n punt staan waardoor het perspectief flink naar achteren werd gegooid. Dus een verticaal perspectief (voor alles groot, een 3hoek vorm naar achteren waar alles kleiner wordt). Ik hoop dat je hier wat aan hebt,
__________________
alles
Met citaat reageren
Oud 10-02-2011, 02:58
Verwijderd
Verticaal perspectief is geen begrip, voor zo ver ik weet. Wat jij omschrijft (en wat ik zie in het schilderij) lijkt me gewoon eenpuntsperspectief. Hier:



Maar ik weet niet of ze dat bedoelen, want dan hadden ze wel 'perspectief' gezegd. Al zou ik ook niet weten wat het anders zou moeten zijn.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2011, 03:02
Verwijderd
Best een raar schilderij, nu ik er langer naar kijk. Alle mensen hebben relatief realistische proporties maar de zittende vrouwen hebben geen benen, de horizon is hoog wat impliceert dat de schilder/kijker op de grond zit maar de mensen links spreken dat tegen, en wtf is dat ding onder die boom aan de linkerkant, bij de man met de paraplu?
Met citaat reageren
Oud 10-02-2011, 07:47
Verwijderd
Kenny.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2011, 08:51
Elmp
Avatar van Elmp
Elmp is offline
Ja, eenpuntsperspectief bedoelde ik ik was het woord kwijt vandaar dat alternatief
__________________
alles
Met citaat reageren
Oud 10-02-2011, 10:00
Verwijderd
een aap
Met citaat reageren
Oud 10-02-2011, 10:16
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Best een raar schilderij, nu ik er langer naar kijk. Alle mensen hebben relatief realistische proporties maar de zittende vrouwen hebben geen benen, de horizon is hoog wat impliceert dat de schilder/kijker op de grond zit maar de mensen links spreken dat tegen, en wtf is dat ding onder die boom aan de linkerkant, bij de man met de paraplu?
Dat is gewoon een man van de zgh achterkant.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2011, 10:24
Verwijderd
Citaat:
Dat is gewoon een man van de zgh achterkant.
Hoe zie jij er een man in? Ik dacht eerst dat het misschien een vrouw was, met zo'n hoed waar een lint omheen zit, maar dat is wel raar, want dan heeft ze totaal andere proporties dan de andere mensen. En ook andere kleren. Wat wel kán, natuurlijk, maar toch is het vreemd.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2011, 12:42
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2011, 13:11
Verwijderd
Ik dacht dat het een dikke vrouw was met rood haar in een soort staart en een klein wit hoedje zonder rand, maar een staart en een hoedje zonder rand passen inderdaad niet echt bij de mode uit die tijd.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2011, 16:29
Noedelhap
Avatar van Noedelhap
Noedelhap is offline
Ik denk gewoon een zomerhoed met een rode sjaal erom heen. Het witte is waar de kruin zit.

Voor de rest is het idd wel een raar schilderij, maar het is wel duidelijk dat de schilder staat, omdat de ooghoogte van de staande mensen rechts gelijk is aan de horizon.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2011, 17:05
Maaike.
Avatar van Maaike.
Maaike. is offline
Citaat:
Best een raar schilderij, nu ik er langer naar kijk. Alle mensen hebben relatief realistische proporties maar de zittende vrouwen hebben geen benen, de horizon is hoog wat impliceert dat de schilder/kijker op de grond zit maar de mensen links spreken dat tegen, en wtf is dat ding onder die boom aan de linkerkant, bij de man met de paraplu?
Een hoge horizon impliceert toch juist ook een hoge "ooghoogte"?
__________________
kak
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-02-2011, 18:16
Verwijderd
Uuuu oja Perspectief! *schudt vuist* Mijn nemesis. Ooit krijg ik 'm onder de knie.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2011, 19:14
ninapaulina
ninapaulina is offline
Okey heel erg bedankt iedereen
Met citaat reageren
Oud 10-02-2011, 19:41
Verwijderd
Citaat:
Verticaal perspectief is geen begrip, voor zo ver ik weet. Wat jij omschrijft (en wat ik zie in het schilderij) lijkt me gewoon eenpuntsperspectief. Hier:

[afbeelding]


Maar ik weet niet of ze dat bedoelen, want dan hadden ze wel 'perspectief' gezegd. Al zou ik ook niet weten wat het anders zou moeten zijn.
Jaja exotische dieren waren alleen voor de rijke mensen!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:25.