Oud 20-05-2012, 15:12
daphne1995
daphne1995 is offline
Beste dierenliefhebberssss,

ik heb 2 cavia`s 1tje is al 4jaartjes jongg
en de ander tja weet ik niet precies.
ik heb ze in de zelfde winkel gehaalt alleen zat er wel 2jaartjes tot 1 1/2 jaar tussen.
maar die ene die ik nu heb die kan niet aan mij wennen
ze zeiden ook deze is een aantal keer terug gebracht naar de winkel.
en op zijn kontje heeft hij wondjes. maar hij is nooit gebeten door mijn andere cavia
kan iemand mij misschien helpen zij er super blij mee zijn

Liefs Meexxx
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-05-2012, 19:04
Pythagoras.
Avatar van Pythagoras.
Pythagoras. is offline
Voor de wondjes zou je best eens langs de dierenarts kunnen gaan, die dieren zijn daar best gevoelig voor. Verder denk ik dat doordat hij al een aantal keer is teruggebracht hij zich nooit echt heeft kunnen hechten en het daardoor wat lastig gaat. Gewoon iets vaker op schoot nemen? Ik ben geen cavia-expert maar we hebben ze thuis altijd wel gehad en daar merkte je dat ook altijd bij.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2012, 22:18
Verwijderd
koop nooit dieren uit een dierenwinkel. Dit zijn meestal doorgefokte dieren.
We hebben zelf een hamsterfokkerij en we zien echt de verschillen tussen onze fokhamsters en de dierenwinkel hamsters.
Het lijkt dat jouw cavia schurft heeft. Ik weet bijna wel zeker. ga naar een dierenarts en laat jouw cavia checken.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2012, 19:52
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Dat je nooit dieren uit een dierenwinkel moet kopen, is natuurlijk onzin. Je moet alleen wel even achterhalen hoe de dieren erbij zitten (een konijn hoort bijvoorbeeld écht niet bij een cavia in één hok, en kun je beter ook niet bij elkaar houden) en waar ze vandaan komen, etc. Veel commerciële dierenwinkels en grote dierenwinkelketens doen dit fout.

Natuurlijk is het altijd beter om je dier bij een goede fokker te kopen, maar ook hier heb je weer uitzonderingen in. Er zijn genoeg zogenaamde broodfokkers, die vaak erg slecht met hun dieren omgaan en alleen maar fokken voor de opbrengst.

In beide gevallen natuurlijk een kwestie van gewoon goed je oren en ogen open zetten en je gezonde verstand gebruiken.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2012, 20:37
Verwijderd
Citaat:
In beide gevallen natuurlijk een kwestie van gewoon goed je oren en ogen open zetten en je gezonde verstand gebruiken.
Je hebt gelijk, nooit is te overdreven...
maar...
Er zijn maar weinig dierenwinkels die verstand hebben van wat ze verkopen.
Dit geldt overigens voor kleinschalige fokkers, want we zijn ook deze week achter gekomen dat 1 van onze fokhamsters suikerziekte heeft.

conclusie is dus dat we waarschijnlijk ook deze hamster uit het fokprogramma halen.
Broodfok is idd slechte fok. Er is teveel incest aanwezig
Met citaat reageren
Oud 24-05-2012, 19:23
Verwijderd
Een konijn en een cavia kunnen best samen, heb ik thuis ook.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2012, 06:31
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Een konijn en een cavia kunnen best samen, heb ik thuis ook.
Dat jij dat hebt, wil niet zeggen dat dat ook het beste is voor de dieren. Cavia's zijn het beste af bij soortgenootjes.

Als het echt niet blijkt te klikken tussen je cavia's, zou je naar een opvang kunnen gaan om een van je cavia's om te ruilen voor een andere waarmee het beter klikt.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2012, 22:22
Verwijderd
@Hawahaai
Ik heb bij meer mensen gehoord dat het kan. Ook van de dierenarts. Mensen denken dat het niet kan, maar de dieren voelen zich er prettig bij.

@ daphne1995
Je kunt het best de dierenarts even om hulp vragen.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2012, 21:12
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
En ik ken evengoed deskundigen die het tegenovergestelde beweren. Er zijn genoeg cavia's en konijnen gewond geraakt doordat een andere diersoort hen stampte of beet.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2012, 15:01
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Hawahaai heeft gelijk, en wel om de volgende redenen: een konijn is een totaal ander dier dan een cavia (een konijn is ook geen knaagdier, wat veel mensen wel denken). Ze staan beiden erg ver van elkaar af, en hebben allebei een totaal andere lichaamstaal. Ze hebben er beiden niets aan om samen gehouden te worden, en kunnen alleen maar bang worden van elkaar of gewond raken. Het klopt dat de beiden dieren groepsdieren zijn, maar wel met hun eigen soortgenoten. Een konijn die samenleeft met een cavia is niet gelukkig, en andersom is de cavia die samenleeft met een konijn ook niet gelukkig.

Bovendien hebben ze allebei ook een ander voedselpatroon. Vitamine C in het voer is voor cavia's van levensbelang omdat ze het zelf niet kunnen aanmaken, net als mensen. Konijnen hebben helemaal geen vitamine C nodig. Dus ze hebben allebei een ander soort voer nodig, en hoe ga je dat in godsnaam doen als ze bij elkaar in een hok zitten? Juist.
Het enige wat ze gemeen hebben, is dat ze allebei hardnekkig afhankelijk zijn van een goed gevulde ruif met hooi om gezond te blijven.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 27-05-2012, 20:26
Verwijderd
Citaat:
Een konijn en een cavia kunnen best samen, heb ik thuis ook.
Ik had een aantal jaar geleden ook een konijn bij me cavia gezet. Nou, dat heeft 'ie geweten. Die cavia had op een keer overal kale plekken doordat dat konijn haar mishandelde.
Er zullen vast wel gevallen zijn waarbij het goed gaat, maar ik denk dat je zulke situaties het beste kunt vermijden. Ook om wat Miekje* zegt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Dieren...
Verwijderd
35 24-01-2009 22:56
Verhalen & Gedichten [Vervolg]Achter de gele deur #2
Eend
166 20-06-2006 21:32
Psychologie Mijn liefde voor dieren
[Wacko] KiP
13 19-02-2005 01:50
Flora & Fauna Gedrag van cavia's
wiebenik
54 22-04-2004 14:42
Psychologie ik vraag me af he? Is dit normaal?
Eend
19 25-01-2004 19:42
Psychologie Mijn zomervakantie tot nu
Eend
22 25-02-2002 17:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:22.