Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-06-2011, 18:23
Verwijderd
Gelieve onderstaand bericht te lezen en de petitie te ondertekenen. Alvast bedankt.


Beste (aspirant-)kunstenaars (en kunstliefhebbers),

Kunst en cultuur wordt onevenredig hard getroffen en kunstenaars worden afgeschilderd als uitvreters! Wat kunnen we er aan doen? Juist, onze stem laten horen tijdens de tweede actie van Schuilen in het Rijk die plaats zal gaan vinden op 26 juni en dit keer in Rotterdam!

De regering bezuinigt meer dan 30% op beeldende kunst. Deze brute bezuinigingen komen bovenop de maatregelen die de beeldend kunstenaar het eerste troffen: verhoging van de BTW naar 19% en het afschaffen van de WWIK. Dit was een regeling voor de jonge startende kunstenaars en vormgevers om een eigen beroepspraktijk op te zetten. Tot nu toe wordt de positie van de beeldend kunstenaar in alle beleidsplannen genegeerd.

Het wordt tijd dat ook naar de makers wordt geluisterd. Dat kan alleen als wij gezamenlijk het initiatief nemen. Het gaat tenslotte ook om JOUW toekomst! Onder teken het manifest, schrijf je in voor de actie, stuur het door en zeg het voort!

HET IS NU OF NOOIT!
Bezet daarom met ons op zondag 26 juni 11:00 uur het binnenplein van Museum Boijmans van Beuningen, Museumpark 18-20, Rotterdam!

Inschrijven voor de actie doe je via de onderstaande link:
http://www.schuileninhetrijks.nl/

Onderteken hier het manifest:
http://www.schuileninhetrijks.nl/?page_id=40
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-06-2011, 18:59
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Helemaal mee eens!!
Heb de manifest ondertekend!
__________________
Being weird is just a positive side effect of being awesome or having a good life!
Met citaat reageren
Oud 06-06-2011, 22:00
Verwijderd
Mwah ik weet nog steeds niet of ik het er mee eens ben of niet. In andere beroepssectoren word je ook niet door de overheid onderhouden. Aan de andere kant is dit alles behalve een nuttig beetje geld - er zit al zo weinig in de kunstsector dat het geen zoden aan de dijk zet om het binnen een andere sector in te zetten. En korten op dingen als bibliotheken, festivals, theater etc. vind ik onzin. Alleen de beurzen heb ik eigenlijk mijn twijfels bij.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2011, 22:35
Noedelhap
Avatar van Noedelhap
Noedelhap is offline
Achja, ik moet zeggen dat ik bezuinigingen best begrijp. Natuurlijk zijn het vooral de kunstenaars die ageren tegen de bezuinigingen in de kunst- en cultuursector, want het raakt ze persoonlijk. Logisch dat die het dan onterecht vinden.

Niet dat ik de financiële plannen van het kabinet per definitie steun, maar ik zie niets schandelijks in het verhogen van de BTW naar 19% (waarom zou de cultuursector (bioscopen, festivals) slechts 6% btw mogen kosten en andere sectoren niet?) en waarom zouden kunstenaars wel een aparte uitkering mogen ontvangen (de WWIK) en niet-kunstenaars niet? De WWIK was/is een uitzonderingspositie, dus een "coulante" regeling voor beginnende kunstenaars (t.o.v. niet-kunstenaars die slechts recht hebben op een normale uitkering), maar het is niet heel gek dat deze als eerste wordt geschrapt. Dan ga je naast je kunstenaarsbestaan maar een bijbaantje zoeken of een normale uitkering regelen, zoals anderen ook doen.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2011, 23:13
Mc Kauw
Avatar van Mc Kauw
Mc Kauw is offline
En dan ook nog eens de 4-jarige opleiding omtoveren tot een 3-jarige opleiding....

Zondag, dat is kak want naar Rotterdamn is wel tiefjeduur.
__________________
O nou
Met citaat reageren
Oud 07-06-2011, 08:05
Verwijderd
Citaat:
Achja, ik moet zeggen dat ik bezuinigingen best begrijp. Natuurlijk zijn het vooral de kunstenaars die ageren tegen de bezuinigingen in de kunst- en cultuursector, want het raakt ze persoonlijk. Logisch dat die het dan onterecht vinden.

Niet dat ik de financiële plannen van het kabinet per definitie steun, maar ik zie niets schandelijks in het verhogen van de BTW naar 19% (waarom zou de cultuursector (bioscopen, festivals) slechts 6% btw mogen kosten en andere sectoren niet?) en waarom zouden kunstenaars wel een aparte uitkering mogen ontvangen (de WWIK) en niet-kunstenaars niet? De WWIK was/is een uitzonderingspositie, dus een "coulante" regeling voor beginnende kunstenaars (t.o.v. niet-kunstenaars die slechts recht hebben op een normale uitkering), maar het is niet heel gek dat deze als eerste wordt geschrapt. Dan ga je naast je kunstenaarsbestaan maar een bijbaantje zoeken of een normale uitkering regelen, zoals anderen ook doen.
Volgens mij weet je niet helemaal wat de WWIK inhield... het was niet echt een uitkering omdat aan een gewone uitkering sollicitatieplicht vastzit. En juist bij de WWIK is het punt dat je een jaar of een paar jaar de tijd hebt om je bedrijf op te zetten en dus heel veel energie te steken in alleen je kunst. Als je een gewone uitkering hebt, moet je solliciteren en de baan die je krijgt verplicht aannemen. Niks mis mee, maar het principe was dus dat je (over)volle werkweken kon maken binnen de kunst en dat gaat niet met bijbaantjes.

Wat die 6% betreft, die geldt(/gold) voor heel veel arbeidsintensief werk. Ik weet niet of dat in de andere sectoren óók verhoogd wordt naar 19%..?
Met citaat reageren
Oud 07-06-2011, 14:22
Noedelhap
Avatar van Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Volgens mij weet je niet helemaal wat de WWIK inhield... het was niet echt een uitkering omdat aan een gewone uitkering sollicitatieplicht vastzit. En juist bij de WWIK is het punt dat je een jaar of een paar jaar de tijd hebt om je bedrijf op te zetten en dus heel veel energie te steken in alleen je kunst. Als je een gewone uitkering hebt, moet je solliciteren en de baan die je krijgt verplicht aannemen. Niks mis mee, maar het principe was dus dat je (over)volle werkweken kon maken binnen de kunst en dat gaat niet met bijbaantjes.

Wat die 6% betreft, die geldt(/gold) voor heel veel arbeidsintensief werk. Ik weet niet of dat in de andere sectoren óók verhoogd wordt naar 19%..?
Ik wist wel dat de WWIK een apart soort uitkering is met vrijstelling van sollicitatieplicht e.d., maar mijn punt was: waarom zouden kunstenaars (of: afgestudeerden van kunstacademies) wel een jarenlange financiële ondersteuning mogen krijgen bij het opzetten van hun beroepspraktijk, terwijl andere creatievelingen (die geen recht op WWIK hebben) het met een normale uitkering moeten doen? Het is/was imo gewoon een bevoorrechte positie, dus ik snap dat deze het eerst verdwijnt.

Al zie ik natuurlijk ook graag dat ie blijft, zonder dat het de belastingbetaler meer kost. Maar helaas.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2011, 22:21
Verwijderd
Nja, ik snap wel dat ze een soort grens moesten aanhouden, anders zou 80% van de amateurschilders opeens ook zo'n uitkering willen, terwijl die nooit betaald werk gaan krijgen Maar ik betwijfel eigenlijk of het echt alleen voor kunstacademie-afgestudeerden was? Nja het doet er ook niet meer toe natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2011, 17:26
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Het is voor mensen die net zijn afgestudeerd of kunstenaars die kunnen aantonen dat ze professioneel bezig zijn. Ook moet je elk jaar een minimaal bedrag hebben verdient om de uitkering te houden. Je krijgt het dus maximaal 4 jaar, maar je mag er ook tussenperiodes inzetten. De uitkering zelf is ook nog eens vrij laag en je mag maximaal 125% van het minimum loon bijverdienen. Ook is het niet toegestaan om naast een WWIK een aparte kunstsubsidie aan te vragen.

Overigens was ik zelf te rijk voor een WWIK.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:35.