Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-01-2006, 22:13
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Citaat:
TechXP schreef op 14-01-2006 @ 21:38 :
Die beesten bestaan alleen voor de mens. Het is ook niet de bedoeling om deze zomaar los te laten in het wild.
Dus we kunnen het erover eens zijn dat wij de reden zijn dat ze leven, en dat ze zonder ons zo goed als dood zijn? Dan hoe stelt de PETA zich de "bevrijding van de dieren" voor dan?

Ze leven voor ons, of ze leven niet. Dat zijn we het net overeengekomen. PETA heeft ze liever dood als levend en nuttig?
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-01-2006, 23:14
Little Sister
Avatar van Little Sister
Little Sister is offline
Ik ben tegen bont, maar eet gewoon vlees, drink melk en eet eieren. Alleen leer draag ik liever niet. Het klinkt vast heel hypocriet, maar de mens is ook een dier en vlees eten etc is natuurlijk. Ik ben het er zeker niet mee eens hoe die dieren door ons worden behandeld, dus ik eet zoveel mogelijk biologisch vlees.

Maar ik ben tegen bont omdat het echt onnodig is, nu weet ik dat alle diehard veganisten hetzelfde zeggen van vlees etc. Maar ach daar laat ik ieder aan zijn persoonlijke ideeën over.
__________________
Your only friends are make believe
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 00:12
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
akumabito schreef op 14-01-2006 @ 22:13 :
Dus we kunnen het erover eens zijn dat wij de reden zijn dat ze leven,

Ja

Citaat:
en dat ze zonder ons zo goed als dood zijn?
Nee, want sommige dieren die wij gefokt hebben kunnen (bewezen) overleven in de natuur. Maar goed daar gaat het niet om.
Punt is dat ze ook bij ons een eigen bestaan kunnen krijgen dat de dieren gewoon oud kunnen worden en gewoon 'sterven'.
Punt is dat wij niet dieren moet fokken. Dus dat ze uiteindelijk.. de gefokte dieren dus.. verdwijnen. Want die zijn er alleen ontstaan voor ons.

Maar terugplaatsen in natuur kan niet zomaar. En daarom moeten we de dieren die er nu zijn gewoon een zo goed mogelijk leven geven. En niet vroegtijdig afmaken enzo.

Citaat:
Dan hoe stelt de PETA zich de "bevrijding van de dieren" voor dan?
De bevrijding zit vooral in het bewustwording van de mens. Als de mensen bewuster worden zal er minder diergebruik komen. En na een tijd dan geen dieren meer die gefokt worden voor ons gebruik.
Kortom.. de 'huisdier', 'veedieren' etc sterft uit en we houden alleen de vrije dieren over.

Citaat:
Ze leven voor ons, of ze leven niet. Dat zijn we het net overeengekomen. PETA heeft ze liever dood als levend en nuttig?
PETA heeft liever dat de mens bewust is geworden van dat dieren alleen nu bestaan ten doel van de mens. En dat die verhouding straks er niet meer is en dat de dieren voor hun eigen redenen bestaan. PETA wil in ieder geval dat dieren niet meer gebruikt worden voor entertainment, kleding, voeding en experimenten.
En vraagt mensen respectvol om te gaan met dieren en goede thuisen te bieden voor de dieren. En dat er niet zomaar constant gefokt word dat er zoveel dieren komen die geen goede thuis hebben.

In NL hebben we ook een enorm fokoverschot.. zoveel dieren.. en maar door fokken...
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 00:14
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Little Sister schreef op 14-01-2006 @ 23:14 :
Ik ben tegen bont, maar eet gewoon vlees, drink melk en eet eieren. Alleen leer draag ik liever niet. Het klinkt vast heel hypocriet, maar de mens is ook een dier en vlees eten etc is natuurlijk.

verkrachting ook bla bla.. natuurlijk argument slaat nergens op..

Citaat:
Maar ik ben tegen bont omdat het echt onnodig is, nu weet ik dat alle diehard veganisten hetzelfde zeggen van vlees etc. Maar ach daar laat ik ieder aan zijn persoonlijke ideeën over.
Dat het onnodig is, is een feit. Zeg dan gewoon dat je het lekker vind en het niet wilt missen. Is een beter argument dan zeggen dat het 'nodig' is.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 00:17
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
TechXP schreef op 15-01-2006 @ 00:14 :
Dat het onnodig is, is een feit. Zeg dan gewoon dat je het lekker vind en het niet wilt missen. Is een beter argument dan zeggen dat het 'nodig' is.
Tja.. soja is gewoon niet te vreten en bepaalde stoffen moet je dan toch echt uit vlees halen
En ik zou het ook niet erg vinden zelf een beest op te jagen met een speer dat hij vervolgens pas na een aantal minuten dood gaat vanwege bloedverlies... De natuur
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 00:28
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Vlees is heerlijk.
En melk ook.
En honing.
En eieren.

En ik kan me er perfect in vinden dat er speciaal voor mijn eetgewoontes dieren gefokt worden, en dat die uiteindelijk ervoor gedood worden.

Ik snap het moraalridder gedoe niet zo. Als het ene dier het andere opvreet, is er niks an de hand, maar ik ben onethisch bezig als ik een hamburgertje (of twee) verorber. De mens is nou eenmaal een omnivoor. Ik ga absoluut niet beweren dat het eten van vlees noodzakelijk is ofzo, maar lekker is het wel.

En het is heus niet zo dat we de enige omnivoren zijn hoor.. om maar ff een kort lijstje te geven; Varkens, beren. primaten, (huis) honden, ratten, muizen en eekhoorntjes zijn ook omnivoor. Ook zij hebben dus in principe de keuze om vlees te eten of niet. Zijn zij soms ook onethisch als zij een lekker stukje vlees oppeuzelen?

Lijkt me niet. En laat me raden: jij vind ook van niet. Maar voor mensen is het anders. Wij hebben een 'hogere moraliteit' of zoiets zal het wel op neerkomen.

En wie bepaald die moraliteit dan?

Ik denk ff heel simpel, heel zwart/wit: ik ben geboren als omnivoor, ik kan vlees eten, dus zie ik geen reden het niet te doen.
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 00:40
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
honden zijn carnivoren
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 01:34
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Citaat:
MTpower schreef op 15-01-2006 @ 00:40 :
honden zijn carnivoren
Niet echt. De meeste gedomesticeerde honden kunnen in principe prima leven op een gemixt dieet. Maar ik geef je na dat ze op het randje zitten.
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 02:04
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
MTpower schreef op 15-01-2006 @ 00:17 :
[B]Tja.. soja is gewoon niet te vreten en bepaalde stoffen moet je dan toch echt uit vlees halen
Ik vind soja lekker En je hoeft niets uit vlees te halen. Alles kan je uit plantaardige bronnen halen. Lus je geen soja.. dan laat je die toch weg.. genoeg andere bronnen.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 02:11
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
akumabito schreef op 15-01-2006 @ 00:28 :
En wie bepaald die moraliteit dan?

Ik denk ff heel simpel, heel zwart/wit: ik ben geboren als omnivoor, ik kan vlees eten, dus zie ik geen reden het niet te doen.
Ik kan nog een heel verhaal houden over wat wij in principe zijn. Over dat we als we in onze voeding vlees nemen dat we dan nooit zoveel moeten nemen als nu etc. En over melk wat erg onnatuurlijk is.. maar goed.. dat is weer heel gedoe om 'weer' op te schrijven.. en ik ben nu moe..

De egoistische manier van denken die sommige er op nahouden is erg destructief en past niet bij die wil ter overleving. Vernietigen van onze omgeving door verspilling en kapot maken van onderdelen die essentieel zijn is in feite gewoon onze zelfvernieting. Is het niet om de gedachten van de dieren, dan snap ik niet de drang naar iets wat in principe slecht is voor jezelf en voor je omgeving. Maar goed.. andere meningen zullen we er wel over houden.

Ik ben omnivoor. Ik kan vlees eten, maar doe het niet, want het is slecht voor mijn gezondheid, slecht voor de dieren, slecht voor de mensen en slecht voor het leefmilieu. Vlees is niet nodig. Melk is niet nodig. Ei is niet nodig etc. Plantaardig kunnen we leven in principe.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 02:42
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
TechXP schreef op 15-01-2006 @ 02:04 :
Ik vind soja lekker En je hoeft niets uit vlees te halen. Alles kan je uit plantaardige bronnen halen. Lus je geen soja.. dan laat je die toch weg.. genoeg andere bronnen.
Hele dag noten eten zie ik ook niet zitten, zo af en toe als snack, ok.
Maar niet de hele dag door om aan m'n vitamine B te komen.

Vraagje, ben jij ingeënt?
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 11:35
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
MTpower schreef op 15-01-2006 @ 02:42 :
Hele dag noten eten zie ik ook niet zitten, zo af en toe als snack, ok.


Ik eet amper noten.

Citaat:
Maar niet de hele dag door om aan m'n vitamine B te komen.
De B-vitamines haal je uit de groenten en graanproducten. En ook uit fruit.

Citaat:
Vraagje, ben jij ingeënt?
Tegen wat? Heb vroeger wel entingen gehad.. toen ik klein was enzo.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 15:23
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
akumabito schreef op 15-01-2006 @ 00:28 :
Vlees is heerlijk.
En melk ook.
En honing.
En eieren.

En ik kan me er perfect in vinden dat er speciaal voor mijn eetgewoontes dieren gefokt worden, en dat die uiteindelijk ervoor gedood worden.

Ik snap het moraalridder gedoe niet zo. Als het ene dier het andere opvreet, is er niks an de hand, maar ik ben onethisch bezig als ik een hamburgertje (of twee) verorber. De mens is nou eenmaal een omnivoor. Ik ga absoluut niet beweren dat het eten van vlees noodzakelijk is ofzo, maar lekker is het wel.

En het is heus niet zo dat we de enige omnivoren zijn hoor.. om maar ff een kort lijstje te geven; Varkens, beren. primaten, (huis) honden, ratten, muizen en eekhoorntjes zijn ook omnivoor. Ook zij hebben dus in principe de keuze om vlees te eten of niet. Zijn zij soms ook onethisch als zij een lekker stukje vlees oppeuzelen?
Nee, want zij kunnen bij zulke dingen niet nadenken. Zij volgen gewoon hun instinct.

Citaat:
Lijkt me niet. En laat me raden: jij vind ook van niet. Maar voor mensen is het anders. Wij hebben een 'hogere moraliteit' of zoiets zal het wel op neerkomen.

En wie bepaald die moraliteit dan?
Wij hebben de mogelijkheid een moraal te maken. Die bepalen we zelf, ieder individueel. Ik kan dus niet zeggen of jouw moraal goed of slecht is, maar wel of hij gebaseerd is op een correcte overweging.

Citaat:
Ik denk ff heel simpel, heel zwart/wit: ik ben geboren als omnivoor, ik kan vlees eten, dus zie ik geen reden het niet te doen.
Je kan het, dus je ziet geen reden om het niet te doen? Wat een vreemde logica. Je kan ook je lul in een blender stoppen of een single van Dries Roelvink kopen.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 15:11
Monchoutaart
Avatar van Monchoutaart
Monchoutaart is offline
Citaat:
een single van Dries Roelvink kopen. [/B]


OT: Ik ben niet zo heel ingelezen in dat hele veganisme enzo al sta ik er wel positief tegenover. Maar goed, over dat bont, Ik vind dat er in principe wel wat voor te zeggen is als mensen wel tegen bont zijn en toch vlees eten. Maar dan moet dat geen pleziervlees zijn (na school even een frikandelletje snacken ofzo, dat dus niet) Ik heb het hier dus over de mensen die vlees alleen zien als voedingsstof, bijvoorbeeld om het ijzer wat erin zit of de B12 ofzo. Dan vind ik het niet hypocriet, dan eet je het namelijk voor de voedingswaarde. Maar de meeste vleeseters doen dit niet en eten dus vooral vlees omdat het lekker is. In dat geval vind ik het dus wel hypocriet om dan tegen bont te zijn. Je eet vlees voor je plezier, waarom zou je dan geen bont dragen voor diezelfde reden?? Een dood dier is een dood dier.
Overigens reken ik leer ook onder bont, want dat mag dan een "bijproduct" zijn, maar het blijft vel van een dier.

En nee, ik sla geen vliegen dood die in mijn kamer zitten, en spinnen vind ik juist fascinerende beesten dus die ook zeker niet, hoewel ik er tegelijk wel vet bang voor ben dus als ze bij mijn bed zitten doe ik ze wel weg. Maar doodslaan? Nooit.

Oh en Raven: dieren zijn niet gemaakt om ons te dienen. Dat heeft de mens bedacht als smoesje. Sowieso zijn dieren namelijk niet gemaakt, ze zijn ontstaan. Period.
__________________
Voorheen VirginVampiress - Mrhanky mag in mijn sig :)
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 22:02
Verwijderd
Ik vind dat veganismegedoe eerlijk gezegd persoonlijk wat onzin.
Mensen die het wel zijn heb ik respect voor dat ze het kunnen.
Zelf vind ik een stukje vlees veel te lekker en maakt het gebruik van leer mij niet zoveel uit.

Hebben zelf thuis ook dieren waar ik ook echt gek op ben. De schapen gaan uiteindelijk vaak wel weg voor de slacht, dat zij zo. Ze hebben bij ons vergeleken met veel andere schapen een heel goed leven gehad en rammen kun je nou eenmaal niet allemaal houden, want dat gaat niet goed.

Al met al vind ik het eten van vlees gewoon kunnen, zolang dieren maar wel meteen afgemaakt worden en niet nog lang moeten lijden (zoals weleens bij rituele slachtingen enzo).
Met citaat reageren
Oud 24-01-2006, 16:08
Verwijderd
Het gaat dan ook niet in de eerste plaats om de manier van slachten, maar het feit dat die dieren geen 'fatsoenlijk' leven kunnen leiden. Ze zien nooit buitenlucht, hebben geen ruimte om te bewegen en worden volgestopt met hormonen. Vind je dat opwegen tegen het feit dat 'vlees lekker' is?
Met citaat reageren
Oud 24-01-2006, 17:24
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
ABgirl schreef op 23-01-2006 @ 22:02 :
Mensen die het wel zijn heb ik respect voor dat ze het kunnen.
'Dat ze het kunnen'... alsof het een prestatie is. Het is gewoon een simpele afweging van factoren; wat is belangrijker, het leven en lijden van een dier of een lapje vlees of glas melk? Als je het eerste belangrijker vindt, eet je gewoon geen dierlijke producten, zo simpel is dat.
Daarom kan er ook niet tegen als mensen zeggen dat ze 'proberen' veganistisch of vegatarisch te eten.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2006, 18:46
Verwijderd
Ik heb zelf het idee dat het wel meevalt. Kom zelf van een boerderij en zie genoeg andere dieren op veebedrijven en dat valt best wel mee.
Tuurlijk, bioindustrie ben ik het ook niet mee eens. maar ik zie ook dat veehouders hun best doen om daar wat aan te veranderen. Punt is alleen dat ze daar vaak het geld niet voor hebben.
De regering is hypocrieter, eerst heel lang de boeren gestimuleerd om de bioindustrie op te zetten en zulke stallen te bouwen, en nu te verplichten om alles weer te veranderen.
Meeste veehouders hebben echt wel hart voor hun beesten en willen het wel beter, maar de financiële middelen zijn er gewoon niet. Vooral in deze tijden.
En nu weet ik best dat je dan met het argument aan zal komen dat je dan maar moet stoppen met beesten houden, maar er zijn genoeg mensen die wel graag vlees eten.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2006, 18:53
TechXP
TechXP is offline
Nou die boeren zijn een stel klootzakken.. hart voor hun vak en voor hun 'producten' wellicht, maar echt welzijn voor het dier dat nooit.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 24-01-2006, 19:10
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
ABgirl schreef op 24-01-2006 @ 18:46 :
De regering is hypocrieter, eerst heel lang de boeren gestimuleerd om de bioindustrie op te zetten en zulke stallen te bouwen, en nu te verplichten om alles weer te veranderen.
'De regering' verandert dan ook qua samenstelling. Dat is niet hypocriet, er zitten gewoon andere mensen in.

Citaat:
En nu weet ik best dat je dan met het argument aan zal komen dat je dan maar moet stoppen met beesten houden, maar er zijn genoeg mensen die wel graag vlees eten.
Pech voor die mensen. Je gaat toch geen beesten houden alleen maar omdat mensen graag vlees eten? "Ja, ik ben er zelf tegen, maar andere mensen eten het graag"... kom op zeg.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2006, 20:10
mar87
mar87 is offline
Citaat:
ABgirl schreef op 24-01-2006 @ 18:46 :
Ik heb zelf het idee dat het wel meevalt. Kom zelf van een boerderij en zie genoeg andere dieren op veebedrijven en dat valt best wel mee.
Tuurlijk, bioindustrie ben ik het ook niet mee eens. maar ik zie ook dat veehouders hun best doen om daar wat aan te veranderen. Punt is alleen dat ze daar vaak het geld niet voor hebben.
De regering is hypocrieter, eerst heel lang de boeren gestimuleerd om de bioindustrie op te zetten en zulke stallen te bouwen, en nu te verplichten om alles weer te veranderen.
Meeste veehouders hebben echt wel hart voor hun beesten en willen het wel beter, maar de financiële middelen zijn er gewoon niet. Vooral in deze tijden.
En nu weet ik best dat je dan met het argument aan zal komen dat je dan maar moet stoppen met beesten houden, maar er zijn genoeg mensen die wel graag vlees eten.
Ik ben het volledig met je eens.

en sowieso zie ik er geen verkeerds in om beesten te houden voor voedsel e.d. mits ze maar goed behandeld worden. En naar wat ik zie in mijn omgeving gebeurt dat ook wel.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2006, 23:18
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Katje schreef op 24-01-2006 @ 16:08 :
Het gaat dan ook niet in de eerste plaats om de manier van slachten, maar het feit dat die dieren geen 'fatsoenlijk' leven kunnen leiden. Ze zien nooit buitenlucht, hebben geen ruimte om te bewegen en worden volgestopt met hormonen. Vind je dat opwegen tegen het feit dat 'vlees lekker' is?
Ja.
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Leven na de dood
**
74 16-03-2009 10:27
Flora & Fauna Onderneem actie: Wilde dieren de tent uit!
TechXP
25 30-11-2005 17:08
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap proefdieren
*Tatjana 1st.*
126 05-07-2005 22:31
Flora & Fauna veganisten en paardrijden.
duifeltje
121 05-10-2003 23:07
Flora & Fauna dierenproeven ??????
Mistress Satani
52 28-10-2002 15:20
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen proefdieren
lieke pieke
1 22-05-2002 18:31


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:27.