Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-02-2006, 22:17
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Hallo allemaal,

Mijn pony (manegepony) struikelt heel vaak als je op haar rijdt. Altijd door haar voorhoeven waar hoefijzers aan zitten. De achterste hebben geen hoefijzers. 5 weken geleden is ze kreupel geraakt aan haar voorhoeven.

Ik dacht eerst aan een normale kreupelheid dat na 2 weken genezen zou zijn. Maar dat is nog steeds niet het geval.

Het schijnt dat ze harde hoeven heeft. Aan 1 voorhoef draagt ze nu een speciale soort hoefijzer Deze bestaat uit een rubberen zool (let op geen plastic) en een standaard hoefijzer eronder. De bedoeling is dat haar hoef meer vering krijgt.

Nou is me vraag. Wat zijn harde hoeven? En hoe ontstaat zoiets en wat je eraan kan doen om het sneller te laten genezen en ook hoe zoiets ontstaat??

Verder stap ik er wel 2 keer per dag mee. 1 keer 40 min en daarna later in de dag 20 min.

Ik heb overal gezocht op google maar ik kon geen informatie vinden. Ik hoop dat jullie messchien een antw kunnen geven.

Zelf dacht ik dat het messchien aan de hoeven kan komen. Want haar hoeven zijn veels te lang vind ik en het kan messchien ook een rol spelen dat ze hoefijzer draagt. Of dat ze haar voorhoeven overbelast......Maar messchien kan het ook door haar bouw omdat ze een trekpony is,(zie foto album) maar zelf denk ik niet dat dat een rol speelt anders was ze geen manegepony geworden.

Alvast bedankt.

Skilly
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?

Laatst gewijzigd op 19-02-2006 om 22:21.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-02-2006, 23:13
Cookie
Avatar van Cookie
Cookie is offline
Sowieso als ze lange hoeven heeft struikelt ze snel. Dat loopt niet lekker en het zit in de weg.

Harde hoeven klinkt alleen maar goed eikg....Verder heb ik er nog nooit van gehoord dat het iets slechts is. Misschien heeft ze last van haar verzen? Omdat ze die zooltjes heeft?
__________________
Tumtiedum hups.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2006, 23:37
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Nee die zooltjes heeft ze juist gekregen omdat ze te harde hoeven had. En dat daardoor haar hoef in haar hoef. De hoefkootje of hoe je dat ook noemt. Het zooltje zorgt ervoor dat ze wat vering krijgt. En dat ze niet hard aankomt.

Met andere woorden het zooltje zorgt ervoor dat de "hoef" niet hard aanvoelt als ze loopt.

Maar dat zooltje heeft ze nu pas. Dat kreeg ze 1 week geleden toen dat kreupelheid niet weg wilde. Nu maar afwachten....
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2006, 23:42
Cookie
Avatar van Cookie
Cookie is offline
heeft ie geen onsteking dan, hoefzweer, pezen overbelast..Vraag anders de hoefsmid om uitleg
__________________
Tumtiedum hups.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2006, 23:54
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Heb net wat geleest:

Dit kan de oorzaak zijn dat me pony snel struikelt...


Verminderd gevoel
Een ander nadeel van hoefijzers is dat de hoef verdoofd raakt, deels doordat de hoef niet meer zelf de grond kan aftasten omdat er een ijzer onderzit, deels omdat door de verminderde bloedcirculatie het gevoel sterk afneemt. Een veel gehoorde klacht is dat paarden zo vaak struikelen!

http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_j...n/anatomie.htm

Ja en ze heeft een overbelasting. Maar ik ga dinsdag vragen aan de eigenaar van de manege wat er precies aan de hand is.
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 20-02-2006, 11:44
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Waarom staat ze niet gewoon z'onder ijzers, ik neem aan dat ze niet veel op de straat loopt. Ijzerloos is ook niet verkeerd hoor.
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 20-02-2006, 12:34
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Ja, dat zeg ik al heel lang tegen de eigenaar van de manege. Maar zolang het niet me eigenpaard (het is van de manege) is heb ik niet veel te vertellen. They don't care a lot just the money

Maar ik ga het morgen opnieuw voorstellen of ze ijzerloos het leven door kan gaan. Ik denk dat dat beter voor haar is. Want ik heb ook gemerkt dat het lijkt alsof haar hoeven zijn gekrompen. In de trand dat de hoef smaller is geworden.


Maar hebben jullie een iedee wat dat te harde hoeven zijn? Ze is iets in de 15 jaar en draagt volgens mij bijna heel haar leven hoefijzers aan de voorste benen. Waar ik zelf de functie ook niet weet. Schijnt dat ze snel slijten maar door die hoefijzers vindt ik dat de hoeven juist zachter zijn geworden -_-'.

Jullie zullen vast denken waarom ik me zo druk maak om een manegepony, maar ik hou gewoon van haar.
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 19:00
hodelahitie
Avatar van hodelahitie
hodelahitie is offline
Sommige pony's/paarden hebben die zooltjes echt nodig, zonder hoefijzers komen er snel scheurtjes in hun hoeven of brokkelen de hoeven af. Als een paard harde hoeven heeft, scheuren ze volgens mij nog sneller. Bij sommige paarden is het ook zo dat de hoeven daarbij ook nog eens minder snel groeien dan normaal, dus duurt het lang voordat de hoef weer herstelt is.

Niet dat alle paarden nu meteen beslagen moeten worden, maar als die manege pony dat gewend is, kunnen ze dat beter doen. Vooral omdat ze ook nog harde hoeven heeft.

Dat heb ik er tenminste van gehoord ooit... als ik het me goed herinner...
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 00:07
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Ok. En hoelang kan haar kreupelheid ongeveer duren?
Ze is al sinds 28 jan kreupel. Ze loopt nu ietjes beter maar dat is ook niet om naar huis te schrijven.

Enige wat ik merk is dat als ik aan de hand ga stappen buiten dat ze ontzettend druk is en dat voorheen niet zo was. Zeg maar 1 week geleden. Kan dit betekenen dat ze langzaam beter wordt of kwam dat gewoon door het weer.
Normaal is ze altijd rustig en kan je gewoon met een halster buiten lopen maar dit keer moest dat met een hoofdstel.
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 00:07
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Bedankt voor de info hodelahitie
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 20:50
hodelahitie
Avatar van hodelahitie
hodelahitie is offline
Citaat:
Skilly schreef op 06-03-2006 @ 01:07 :
Ok. En hoelang kan haar kreupelheid ongeveer duren?
Ze is al sinds 28 jan kreupel. Ze loopt nu ietjes beter maar dat is ook niet om naar huis te schrijven.

Enige wat ik merk is dat als ik aan de hand ga stappen buiten dat ze ontzettend druk is en dat voorheen niet zo was. Zeg maar 1 week geleden. Kan dit betekenen dat ze langzaam beter wordt of kwam dat gewoon door het weer.
Normaal is ze altijd rustig en kan je gewoon met een halster buiten lopen maar dit keer moest dat met een hoofdstel.
Mijn zusje heeft een pony van 35+ verzorgd, kruising tussen een arabier en een fjord (rare combi... maar om even aan te geven dat er wel een beetje temperament in het beestje zat (hij is alweer een ruim een jaar dood helaas...)) Die kon in de winter niet naar buiten als er sneeuw lag, de grond bevroren was etc. Voor de rest stond hij dus in de stal en er werd met hem gewandeld. Hij was altijd heel rustig, maar na een tijdje was het zo erg dat mijn zusje hem niet eens meer kon houden.

Wat waarschijnlijk ook bij jou het geval is, is dat ze te veel energie heeft. Eerst liep ze (enkele) u(u)r(en) per dag, en nu niet meer.

Het hoeft niet altijd te zeggen dat het beter gaat, dat ze drukker wordt. Dus maak je niet al te blij. Ook het koudere weer zorgt ervoor dat pony's af en toe wat drukker doen.

Als ze drukker gaat doen, moet je ook uitkijken dat ze zichzelf zo niet nog meer blesseert. Misschien is het mogelijk om vaker met haar te wandelen? Of haar los te laten in een bak (wandelen zou fijner zijn, dan is er minder kans dat ze raar doet en zichzelf nog verder pijn doet of ze zou voor langere tijd los moeten kunnen staan, zodat ze er aan went en rustig doet als ze buiten is. De meeste manege pony's die niet vaak buiten komen (gewoon los dus) doen in het begin ook wild, pas als ze er een tijdje staan, worden ze rustig.)

Als je gaat wandelen, loop dan ook zo veel mogelijk op zachte grond, zodat de grond ook een beetje vering geeft. (Heel los zand is weer te zwaar, maar dat lijkt me logisch.)

Dat zijn de dingen waar op wij (mijn zusje en ik) altijd letten met haar pony'tje, zijn benen waren vergroeid, hele dikke knieën reuma-achtig en hij liep dus ook niet helemaal zuiver, maar om hem toch nog beweging te geven deden wij dat dus zo.

Hoelang kreupelheid duurt is niet echt te voorspellen. Hopelijk is ze snel beter!
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 12:32
Little Dutchess
Avatar van Little Dutchess
Little Dutchess is offline
Ik denk zelf niet dat de hoefijzers een probleem zijn voor de pony. Als het paardje haar gehele leven al op ijzers heeft gelopen, is het niet logisch dat ze er nu pas last van krijgt.

Het is niet zo dat in de hoeven, zoals in spieren of pezen een opbouwende kracht kan werken. (Zo van: Eerst ging het wel goed, maar pas na een paar jaar werd het slecht) Als hoefijzers het probleem zouden zijn, zou ze daar gelijk last van moeten hebben gehad.

Wel kan het natuurlijk zo zijn, dat ze haar tijdens de laatste keer beslaan, een gevoelige plek hebben geraakt en dat ze daarom kreupelt.

Ik denk trouwens dat het ook wel meevalt met het idee dat de manege-eigenaren enkel aan geld kunnen denken. Een paard op ijzers zetten kost vrij veel geld en blootsvoets zou zeker een stuk goedkoper voor hen zijn. Daarnaast blijkt uit het feit dat ze ook deze zooltjes krijgt, dat het hen niet daar enkel om draait.

Te lange hoeven echter en dan vooral lange tenen (de voorzijde van de hoef) zorgen met hoge waarschijnlijkheid voor het struikelen. Het enige probleem is dat dit bij sommige paarden aangeboren is en dat hier enkel op zeer jonge leeftijd iets aan kan worden gecorrigeerd. (Bij andere paarden ligt het aan onregelmatig of slechte bekapping, maar dat is een ander verhaal, wat waarschijnlijk niet relevant zal zijn, aangezien ik aanneem dat ieder paard op de manege door dezelfde hoefsmid wordt bekapt)

Tevens belasten te lange hoeven de hoefkwartieren en de hielen teveel, hetgeen aanleiding kan geven tot zijbenen en zeer grote spanning in de buigpezen.

En harde hoef is zeker geen slechte eigenschap, maar misschien wordt het hier verward met een droge hoef, welke te weinig elastisch is.

Wat je kan doen, is aan het been zelf voelen of je onderhuidse vochtophoping vind of plaatselijk warmere plekken. Een paardenbeen hoort in principe droog te zien (dwz zonder onderhuids vet- of bindweefsel of vocht)

Warmte kan de aanduiding geven van overbelaste spieren of pezen. Deze kan je het beste behandelen door regelmatig af te spuiten (4x per dag 10 a 15 minuten) en eventueel in de tussentijde er een verkoelende gel op te smeren.

Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen.
__________________
~ So seductive ~
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 15:01
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Ja, bedank.

Haar slechte been is idd wel warm. Verder is de kreupelheid gekomen toen het een keertje flink had gevroren en ze in de gevroren bak moest rijden. Na een half uurtje werd toen geconstateerd dat ze kreupel was.

__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 11-03-2006, 10:39
Little Dutchess
Avatar van Little Dutchess
Little Dutchess is offline
Rijden in een bevroren bak????

OMG, ja, dan is het ook niet gek dat de pony kreupel loopt. Lopen op een harde regelmatige ondergrond, zoals de weg, is niet erg, maar lopen in een bevroren bak mag je natuurlijk nooit doen.

Je pony heeft gewoon gekneusde voeten..... Stappen met haar heeft dus ook niet zoveel zin, aangezien ze gewoon veel pijn heeft. Ga zelf maar eens met een gekneusde voet veel moeten lopen.

Gewoon lekker rust geven...
__________________
~ So seductive ~
Met citaat reageren
Oud 11-03-2006, 22:34
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Gekneuse voeten kan idd
Maar duurt dat dan zo lang? Ze is nu al bijna 2 maanden kreupel.

En dan al die dagen in een stand staan lijk me ook niks ze moet toch beweging krijgen? En niemand stap toch met haar. Dan bedoel ik aan de hand stappen en niet erop

Ik stap er alleen zaterdag even een halfuurtje-1 uur. (veerdeeld over de dag.) mee. maar dan is ze vreselijk druk en wilt ze gewoon galopen en niet rustig lopen.
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 11-03-2006, 22:36
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
[QUOTE]hodelahitie schreef op 08-03-2006 @ 21:50 :
[B]*knip*QUOTE]

Ik gewoon op de parkeerplaats. Is dat goed of slecht voor de kreupelheid?

(messchien een domme vraag )
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 12-03-2006, 16:34
hodelahitie
Avatar van hodelahitie
hodelahitie is offline
[QUOTE]Skilly schreef op 11-03-2006 @ 23:36 :
[B]
Citaat:
hodelahitie schreef op 08-03-2006 @ 21:50 :
*knip*QUOTE]

Ik gewoon op de parkeerplaats. Is dat goed of slecht voor de kreupelheid?

(messchien een domme vraag )
Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar een goede bak/wei, vooral omdat de pony ook al onrustiger doet. Maar het hoeft niet per se slecht te zijn, zolang je gewoon rustig stapt. Eventjes bewegen is niet zo slecht, vooral omdat de pony anders nog stijver kan worden.

Stands zijn sowieso al rottig, een pony moet heel de dag in dezelfde houding staan, een paar stapjes vooruit en een paar stapjes achteruit. En dan komt er nog bij dat op veel maneges de pony's niet goed losgereden worden (hoevaak zie je niet dat mensen er net op zitten en na een rondje of 2 al beginnen te draven?) 5-10 minuten losstappen is voor een pony die uit een stand komt meestal nodig om hem een beetje losser te krijgen.

Maar als ze een gekneusde voet heeft, is het beter om haar te laten rusten ja. Alleen dan blijf je het dus wel houden dat ze in een stand heel de dag stil staat. En vooral omdat ze al zo druk is, gaat dat alleen maar erger worden als je haar langer laat staan.

Rijden in een bevroren bak is echt slecht, als ze dat op die manege daar doen, dan is dat gewoon dom. De grond is dan zo ongelijk en hard, ga zelf maar eens door een wei lopen als de grond bevroren is (vooral als er paarden in lopen en er dus duidelijke "kuiltjes" zitten van de hoefafdrukken). Bij gewoon lopen zul je zelf nog wel een keer struikelen. Een paard doet dat waarschijnlijk ook bij stappen al, dus laat staan als je gaat draven etc.

Het is jammer dat je via het forum niet kan zien etc wat het precies is. Maar omdat ze in een stand staat is het lastig om te zeggen dat je haar "rust" moet geven. Op de manege waar ik eerst reed was het ook zo, dat als een pony druk deed bij het stappen die meteen "beter" werd verklaart. "hij wil zelf toch al weer meer, dus hij kan weer lopen" logica. En van in een stand staan wordt een pony ook nog eens stijf, dus dat is ook niet de beste oplossing...

Vraag het op je manege aan iemand, die er verstand van heeft. Je hebt hier al wat informatie, maar wij kunnen niet zien wat het is. En persoonlijk vind ik het altijd vervelend als een pony in een stand staat, want dat is al een stuk slechter en daar worden sommige pony's zo snel stijf van. Dus ik weet ook niet wat het beste is.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2006, 21:39
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Ik denk dat je bedoelt dat de hoefwanden te dun zijn en harder moeten worden. Dat is een niet zo onregelmatig voorkomend probleem waardoor paarden idd kreupel kunnen gaan lopen, krijgen vaak hoefzweren, etc. Hoeven zijn erg gevoelig en erg kwetsbaar dan. De mijne heeft het ook gehad, ik weet wat je bedoelt

Wat vaak al een hoop helpt zijn idd die ijzers met die zooltjes (zijn vaak gemaakt van siliconen overigens), dan vangt de druk op de hoef al enorm op waardoor het paard minder kreupel zal gaan lopen. Daarnaast moet de hoefwand dus aansterken.

Biotine door het voer scheelt een hoop, daarnaast uit de huis tuin en keuken kasten kan ik je het volgende aanbevelen: 1 keer per 2 weken invetten nadat je eerst de hoef een 10 minuten in een bak water hebt gezet (vocht is wel belangrijk voor de hoeven, door ze in te vetten komt er geen vocht meer in, dus eerst zorgen dat het vocht er al in zit), teren aan de onderkant van de hoef als er zooltjes onder zitten is weinig zinvol, men zal je voor gek verklaren, maar de hoef zelf teren is eens per maand ook helemaal niet verkeerd. Goed schoonmaken, en gewoon een heel dun laagje teer erop, vanaf zo'n cm onder de kroonrand help absoluut bij het aansterken van de hoefwanden. En als laatste middel, wordt al helemaal vaak uitgelachen maar werkt echt, eens per week de kroonranden insmeren met laurierzalf. Dat stimuleert de groei en sterkt direct aan. Een absolute aanrader.

Verder is het aan te raden om de pony op zaagsel te zetten ipv op stro en niet te veel op harde ondergrond te laten lopen. Mul zand vangt de druk beter op dus zal de pony minder last hebben, zelfde effect als de zooltjes dus. Harde ondergrond kan je wel gebruiken om te testen hoeveel last je pony nog heeft. Let wel, paarden hebben de neiging om langer te denken dat ze pijn hebben, dan dat ze het ook werkelijk hebben. Vooral bij dit soort problemen, ze raken eraan gewend dat ze daar last hebben, de werkelijke pijn kan al dagen weg zijn, maar het paard kan dan nog denk dat hij last heeft. Hoe je dit kan testen is erg lastig, maar vaak staat het paard al veel op rust, als hij dan eens los mag en hij kan bokken springen en vliegen, dan kan je er wel vanuit gaan dat het ergste voorbij is.

Verder kan je zelf erg weinig, goed in de gaten houden, op tijd laten bekappen/beslaan, en let erop dat de hoefsmid niet te veel weg vijlt bij het bekappen

Succes, het komt vast wel goed, het heeft even tijd nodig.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low

Laatst gewijzigd op 12-03-2006 om 21:48.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-03-2006, 22:46
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Bedankt allemaal

Zal wel dinsdag/zaterdag vragen aan de hoefsmid.

En dat op de bevrorengrond rijden dat is idd vreemd. De bak was toen echt plat. Voelde aan als asfalt. ietjes zachter. Maar nu wordt dat niet meer gedaan sinds me (manege)pony kreupel is. Gelukkig maar ze konden van te voren even dat bedenken

Maar goed.

Bedankt allemaal. Ben veel wat wijzer geworden ^_^

Groetjes Corin
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 12:17
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Voor de mensen die benieuwd zijn:

Ze is weer beter. Heb zaterdag een halfuurtje meegereden. Ze was wel ontzettend bokkerig en wild. Kan me voorstellen na bijna 2 maanden niet bewogen.

Volgenende week mag ze waarschijnlijk weer meelopen in de lessen
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 23-03-2006, 12:26
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Skilly schreef op 20-03-2006 @ 13:17 :
Voor de mensen die benieuwd zijn:

Ze is weer beter. Heb zaterdag een halfuurtje meegereden. Ze was wel ontzettend bokkerig en wild. Kan me voorstellen na bijna 2 maanden niet bewogen.

Volgenende week mag ze waarschijnlijk weer meelopen in de lessen
Fijn zo
Zou nog wel adviseren enkele weken rustig aan te doen met haar. Na 2 maanden rust is haar conditie totaal verdwenen en de spieren moeten ook weer op gang komen. We willen niet nog een extra kreupelheid door overbelasting natuurlijk, dus rustig aan opbouwen is wel belangrijk.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:52.