Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-02-2013, 11:23
tripster
tripster is offline
Een beetje vet kan geen kwaad hoor. Ik val niet op meisjes maar een magere sprinkhaan met 0,0 vet en rondingen lijkt me niet fijn dus, blijf lekker zoals je bent en als je geen overgewicht hebt ben je gewoon goed zoals je bent.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2013, 11:54
Verwijderd
Als je gewicht goed is maar je vindt dat het wel wat strakker kan, kun je natuurlijk ook gaan sporten zonder af te vallen.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2013, 09:25
joey10076
joey10076 is offline
hallo mensen.



Jullie helpen mij altijd en ik dacht laat ik is iets terug doen,
dus ik heb na gedacht wat zal ik gaan doen.
en dit was de uitslag hoe het leukst afvallen

iedereen heeft wel is een keer een momment op de weegschaal van wow
maar je wil niet vastzitten aan een sport waar je moet trainen op 1 dag per week je kan onder fitness maar dit vind niet iedereen leuk.

nou hier komen de 3 tips

#1 (vind ik persoonlijk de beste) touwspringen

touwspringen
je kan een touw hallen bij ene speelgoed winkel maar ook bij een sport winkel voor een euro of 5.
je moet touwspringen een half uur of 45 minuten na het eten.
want na een half uur als je dan gaat sporten val je het meest af.
doe het met warme kleren aan met zweten val je ook af.
touw springen is leuk omdat je het kan doen waar je wilt binnen buiten in de tuin in het huis en je kan gewoon als je het niet zoekt het touw wegleggen

LET OP: begin niet meteen met 2 uur begin met BIJV:5 minuten en elke dag 5 minuten er bij en bij een half uur of een uur kan je wel stoppen dan moet je het elke dag voortaan een uur doen je kan ook gerust een weekje over slaan

#2 situps
doe dit met muziek dat maakt het nog leuker.
je valt er niet alleen van af maar je krijgt ook buik spieren wat zowel mooi is bij jongens als bij meisjes.
ook dit moet je een half uur na het eten doen al je eten word dan omgezet in energie waardoor je langer door kan gaan zonder spierpijn.

#3 (niet altijd mogelijk) sauna
ik heb deze persoonlijk niet zo vaak getest alleen als ik bij het zwembad ben
maar in een sauna val je ook af omdat je contineu zweet en met zweten val je af.
dit is ook heel gezond als je lichtjes ziek bent want met een sauna zweet je je ziek zijn er uit


Zo dit waren de tips hopen dat jullie er wat van geleer hebben

SUCCES
Met citaat reageren
Oud 03-03-2013, 09:27
joey10076
joey10076 is offline
sorry als er typfouten zijn
Met citaat reageren
Oud 03-03-2013, 10:22
Verwijderd
Uuuuh, van zweten val je niet echt af.

Je zal ongetwijfeld wel iets aan gewicht kwijt zijn dírect nadat je hebt gesport, maar het is vocht (oke en zout etc) wat je verliest en dat wordt gewoon weer aangevuld. Ik zou dan ook nooit aanraden aan mensen om te gaan sporten met te warme kleding aan , als je oververhit raakt oid dan kan dat echt nare gevolgen hebben.

Hetzelfde geldt overigens voor ziek naar de sauna gaan. Je kunt prima met een verkoudheid naar de sauna natuurlijk, maar als je je niet zo fit voelt zou ik ook niet naar de sauna gaan. Met alle hoge temperaturen kan het zo maar gebeuren dat je je er alleen maar slechter van gaat voelen .
Met citaat reageren
Oud 03-03-2013, 10:54
joey10076
joey10076 is offline
dit heb ik allemaal eerst uitgezocht hoor er zijn zelfs speciale pakken waar je je in weg kan zweten en je weet ook wel waneer je moet stoppen tog
Met citaat reageren
Oud 03-03-2013, 11:16
Verwijderd
Hahaha die poll
Met citaat reageren
Oud 03-03-2013, 12:20
Verwijderd
Aandoenlijke poging
Met citaat reageren
Oud 03-03-2013, 12:25
Verwijderd
De eerste twee tips zijn sporten, of nog algemener: beweging. Een hogere verbranding dan inname leidt tot afvallen. Als je beweegt maar dat ook compenseert ben je geen stap verder. De derde tip is slecht. En nee, niet iedereen weet automatisch wanneer ie moet stoppen met de sauna.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2013, 12:29
Verwijderd
Leuke tips.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2013, 12:56
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Touwtje springen is inderdaad een goede calorie verbrander. Die andere twee raad ik ten sterkste af als het gaat om afvallen.

Sit ups is geen cardio, en verbrand daarmee weinig calorieen. De na verbranding is laag, want het zijn je buikspieren, en die pompen zich nu eenmaal niet zo vol. De 6 blokjes krijg je niet van deze oefeningen; omdat die zichtbaar worden bij voornamelijk een laag vetpercentage, niet zozeer de omvang van die buikspieren (wel van belang, maar extreem weinig in verhouding).

Sauna's val je niet van af. Je verliest hooguit vocht, dat moet je er weer aan drinken anders droog je simpelweg uit...
Met citaat reageren
Oud 03-03-2013, 14:30
Grassprietjes
Grassprietjes is offline
Citaat:
Aandoenlijke poging
Met citaat reageren
Oud 04-03-2013, 20:55
Mimuna
Avatar van Mimuna
Mimuna is offline
hoi iedereen,

twee jaar lang woog ik stabiel 55 kilo, soms kon dat wel eens 54 kilo zijn. ik hoefde me ook nooit druk te maken om wat ik at. ik kon alle zoete dingen eten zonder aan te komen en sportte nooit.

sinds drie maanden fitness ik drie keer per week. ik crosstrain zon 20 minuten en let veel meer op wat ik eet. ik eet bijna geen chocolade meer, enkel fruit fruit fruit maar ben ondanks het sporten aangekomen. de weegschaal geeft nu 57 aan terwijl ik veel minder eet dan voorheen en sport. het lijkt alsof ik enkel bij kom door te sporten maar mijn doel was afvallen. waarom kom ik zonder reden bij?

ben niet gegroeid.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2013, 21:20
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Als je sport en je maakt spieren aan (wat wel een logisch gevolg kan zijn) dan word je ook zwaarder. Spieren hebben óók gewicht.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 05-03-2013, 04:45
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Dat, en je bent nog maar 17. Je hebt nog niet helemaal het lichaam van een volwassen vrouw met heupen enzo.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 05-03-2013, 10:05
Mimuna
Avatar van Mimuna
Mimuna is offline
Nou ik ben bijna 18 over een week en draag ook al 3 jaar dezelfde broekmaat dus ik geloof niet dat ik nu nog steeds niet de heupen heb van een volwassen vrouw en dat gewicht kan zeker niet komen doordat ik plots vormen heb gekregen, want die zijn dus hetzelfde gebleven, anders had ik wel een grotere broekmaat gehad nu kwestie van bredere heupen... Ben niet ver'dikt', gewoon verzwaard op de weegschaal.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2013, 10:09
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
2 kilo ga je ook niet merken in je broekmaat. Dat gebeurt pas bij 5-10.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 05-03-2013, 20:39
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als ik een paar kilo aankom merk ik wel dat m'n broek strakker zit en als ik een paar kilo afval heb ik een riem nodig. Ik ben in het afgelopen jaar zes kilo afgevallen en heb nu een broek in een maat kleiner kunnen kopen (van hetzelfde merk als m'n oude broek).
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 06-03-2013, 16:45
Verwijderd
Ik viel 10 kilo af en draag nog steeds dezelfde broeken! Tuurlijk, ze zaten eerst gewoon goed en nu zitten ze wat los maar die 10 kilo bij mij heeft echt amper effect gehad in dat opzicht. Ik denk dat het er heel erg vanaf hangt of het spieren of vet zijn die verdwijnen. Of vocht enzo.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2013, 22:04
Verwijderd
Ik heb het helemaal gehad met het lijnen en al het zeur dr omheen dus ik ga proberen te stoppen..
Met citaat reageren
Oud 06-03-2013, 22:09
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Ik heb het helemaal gehad met het lijnen en al het zeur dr omheen dus ik ga proberen te stoppen..
Dat werd hoog tijd. Succes!
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 06-03-2013, 22:17
Verwijderd
Citaat:
Dat werd hoog tijd. Succes!
Dankjewel!
Met citaat reageren
Oud 12-03-2013, 10:17
Bola
Avatar van Bola
Bola is offline
Hallo

Ik ben een jongen van 16 jaar. Ik ben te mager. Mijn lengte is 1.92 en mijn gewicht is 62,5 kilo. Graag wil ik aankomen. Iemand tips?
Met citaat reageren
Oud 12-03-2013, 10:55
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Ik heb je vraag even in het goede topic geplaatst.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 12-03-2013, 18:01
Carolina1992
Carolina1992 is offline
Hoi, ik ben een vrouw van 20 (ik word over 10 dagen 21). Ik ben 1.68 en 67 kilo, ik wil er graag zo'n 10-15 kilo af hebben. Ik eet gezond, beweeg veel, en toch val ik niet af. Wat kan ik doen?
Met citaat reageren
Oud 12-03-2013, 19:19
Verwijderd
Waarom wil je zoveel afvallen? Het is een prima gewicht, als je 15 kilo gaat afvallen is het niet meer zo prima...
Met citaat reageren
Oud 13-03-2013, 13:49
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Hoi, ik ben een vrouw van 20 (ik word over 10 dagen 21). Ik ben 1.68 en 67 kilo, ik wil er graag zo'n 10-15 kilo af hebben. Ik eet gezond, beweeg veel, en toch val ik niet af. Wat kan ik doen?
Het is vrij veel om af te vallen. Ik weeg net zo veel als jou en ik doe m'n uiterste best om aan te komen (wil ook niet lukken overigens). Ben wel iets groter, maar niet zo drastisch.

Vrouwen die bewegen bewegen meestal niet echt. Je moet daar echt iets concreter in zijn. Mijn moeder denkt dat als ze een half uur stofzuigt ze ook een marathon gelopen heeft. Vrouwen die 20 minuten op een tril plaat staan denken dat ze werkelijkwaar 150KCal hebben verbrand. Vrouwen die in zo'n warm-maak apparaat staan denken echt dat zoiets helpt. Het verbaasd vrouwen dat ze amper na verbranding hebben als ze 20 keer 2 kilo optillen terwijl mannen al zeuren dat het te weinig verbrand bij 20 kilo.

Veel vrouwen zijn ook van mening dat een wijntje bijvoorbeeld nog wel kan. Ook gezond wil niet zeggen dat je er niet dik van kan worden. Een cracker met wat boter, sla, tomaat, komkommer, kaas en pesto is redelijk gezond, maar stiekem bevat het ook wel aardig wat kalorien vergeleken met een boterham met ham. Dingen die arm lijken, zoals spagetti, zijn wel degelijk dik makertjes.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2013, 15:51
Verwijderd
Wat neuzel jij nou over vrouwen in het algemeen? Vrouwen en mannen die serieus met gewicht/afvallen/dieet/gezondheid/bewegen bezig zijn, weten heus wel dat er niet veel gebeurt bij het staan op een trilplaat of van een paar keer 2 kilo heffen. Onwetende mannen zijn er net zo goed als onwetende vrouwen, dus je relaas is nogal lachwekkend. Overigens, heb je zelf al een keertje intensief gestofzuigd, inclusief de meubels verplaatsen, het zou je nog wel eens kunnen tegenvallen, maar dat terzijde. En diegene die beweert dat spaghetti 'arm' is moet ik nog tegenkomen.

In ieder geval: waarom wil je afvallen Carolina? Je gewicht klinkt normaal voor iemand van jouw leeftijd en lengte.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2013, 15:55
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
De BMI van Carolina is 23 (dat is an sich prima), als je 15 kilo afvalt is het 18 (dat is ondergewicht). Je moet natuurlijk niet alleen op BMI afgaan natuurlijk, maar inderdaad nu niet echt een reden om zoveel af te vallen.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 14-03-2013, 18:51
ano93
ano93 is offline
Hallo allemaal,

Ben eind vorig jaar begonnen met Fitness, dit doe ik samen met een maat. Ik heb het gedaan om wat gespierder te worden want vind mezelf toch wel aan de dunne kant. Ik ben zeker sterker geworden en hou het ook langer vol, maar ben ook afgevallen. Ik ben 178cm, 55 kg met vetpercentage afgerond 6%.

Wat is nou de slimste en gezondste manier om echt gespierder te worden. Zoals een mooie borst met sixpackje etc. Dat ik trots kan zijn op mn lichaam.

Ik ben benieuwd naar jullie tips voor mij, ik heb eigenlijk weinig zin aan super streng dieet. Denk zelf dat het niet nodig zal zijn omdat ik niet meer kan afvallen, want dan blijft er niks meer over.

Brand los zou ik zeggen en als er nog vragen zijn dan hoor ik het wel.

Super bedankt en groeten,
Met citaat reageren
Oud 14-03-2013, 19:02
Verwijderd
Je hebt momenteel ondergewicht. Start met je energieinname te verhogen, want je zult je lichaam ook de kans moeten geven wat energie te besteden aan spieropbouw.

-> v, g & g.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2013, 20:42
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
6% is extreem laag (voor niet top sporters). Je zal wel wat van je sixpack verliezen want die is vooral zichtbaar door een laag vet percentage. Om aan te komen moet je nu eenmaal veel eten en daarmee gaat je vetpecentage ook omhoog.

Wat je vooral nodig hebt zijn eiwitten. Dé bouwstenen van spiermassa. Zit vooral in kip, ei, melk, zoute stokjes (gek genoeg), kwark, noten en pinda's (en dan niet de borrel-variant). Echter, met zo'n gewicht zal je ook koolhydraten nodig gaan hebben, simpelweg energie. Pasta is hier de uitblinker in. In conclusie; je kan (haast: moet) simpelweg gewoon (veel) eten; als het maar gezond is. Boterhammen met ham, banaan, crackers, koekjes, 's avonds keer extra op scheppen. In essentie moet je meer KCal binnen krijgen dan je er op een dag uit haalt, maar dat wil je niet doen met klodders mayonaise. Blijf wel veel verschillende dingen eten; veel sporters denken puur in KCal en gaan dan eentonig eten omdat ze niet meer nadenken over varianten in koolhydraten, vitamines ed.

Je kan voedingssuplementen kopen, die verkopen ze vaak wel in sport- en/of gezondheidswinkels. De Tuinen verkoopt het, sommige sportscholen ook. Over het algemeen wordt de website van de body en fit shop aangeraden. In jou geval zouden gewoon (complexe) koolhydraten (lean gainer) en eiwit-shakes (whey protein) geschikt zijn. De lean gainer voor het sporten, de whey na het sporten.

Mocht je het echt hard willen aan pakken dan kan je nog wat meer zoeken naar creatine ed; maar dat zijn stoffen (die in tegenstelling tot de lean gainer en whey protein) niet in hoge gehaltes bij de mens voorkomen, het 'natuurlijke' verdwijnt dan weer. Wanneer gestopt wordt met creatine verliest men vaak ook weer wat gewicht omdat vocht ed wordt losgelaten die eerst door de creatine werd vastgehouden. Dit gebeurd niet bij de lean gainer en whey shakes. Creatine zorgt enkel dat je spieren meer stoffen vasthouden zodat je wat langer door kan trainen; dat effect is natuurlijk wel permanent.

Doe niet te veel cardio; hooguit als warming up. Ga met gewichten niet voor de 20 herhaling, maar maximaal tot 12 (a 8), voer het gewicht dan zo op dat dat aantal herhalingen vermoeiend is. Ga je voor meer (met minder gewicht) dan train je meer de conditie van de spieren, niet zozeer de kracht.

edit; ik ben net zo lang, vetpercentage van 12,5% en weeg ~68 KG en ik vind mijzelf al te licht.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2013, 20:43
joey10076
joey10076 is offline
je hebt een vet percentage van 8 tot 11 nodig
plus je moet heel veel eten om goed gespierd te worden zelfs boven de kcal die je nodig heeft
plus train maar 3x per week want je spieren heben een dag nodig om te rusten
onder dat rusten gaan ze werken om je spier massa bij te werken en laat die zorgen dat je het ziet aan je lichaam veel succes en nooit opgeven
Met citaat reageren
Oud 14-03-2013, 20:57
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
je hebt een vet percentage van 8 tot 11 nodig
plus je moet heel veel eten om goed gespierd te worden zelfs boven de kcal die je nodig heeft
plus train maar 3x per week want je spieren heben een dag nodig om te rusten
onder dat rusten gaan ze werken om je spier massa bij te werken en laat die zorgen dat je het ziet aan je lichaam veel succes en nooit opgeven
Eh, mannen zo rond de 15%. Vrouwen mogen wel 25% hebben geloof ik maar neem aan dat topic starter een man is.

Je kan wel vaker per week trainen, mits je maar een splitschema gebruikt. Borst + bicepts op een dag, rug en triceps op een dag, schouders en benen op een dag. Bij elke dag kan een beetje buik gecombineerd worden. Voordat je dan weer vooraan begint zitten er al wel 2 dagen tussen. Een rustdag verder is wel geadviseerd, omdat als je rug traint je ook een klein beetje je biceps meeneemt.

Edit: dat splitschema is overigens het standaard bij sporten. Combineer niet je borst met triceps, bij borst trainingen gebruik je ook al je triceps. Ga je daarna ook nog triceps doen, dan zijn ze al vermoeit en behaal je niet de volle capaciteit van de training op je triceps meer. Het zelfde idee geld voor de andere combinaties. Overigens is bij aankomen wel het eten centraal, niet zozeer het sporten. Het moet wel, maar het resultaat van je sporten wordt door meer dan de helft bepaald door het eten (en drinken) daaromheen.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2013, 22:23
ano93
ano93 is offline
Denk dat ik het wel snap qua voeding. Eigenlijk gewoon gevarieerd eten, als het maar gezond is. Maar jullie bedoelen ook shakes ofnie?

En mijn sportschool had zn schema gemaakt in november, dat is volgens mij een oefening per spiergroep en die moet ik dan elke keer als ik kom doen! Is dat oke om dat voor te zetten ?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2013, 17:47
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Denk dat ik het wel snap qua voeding. Eigenlijk gewoon gevarieerd eten, als het maar gezond is. Maar jullie bedoelen ook shakes ofnie?

En mijn sportschool had zn schema gemaakt in november, dat is volgens mij een oefening per spiergroep en die moet ik dan elke keer als ik kom doen! Is dat oke om dat voor te zetten ?
Zoals je het zegt heb je een full body schema. Dus je traint wel je spiergroepen bij elkaar, als je binnen komt begin je bijvoorbeeld met borst (3 oefeningen), daarna benen (3 oefeningen) daarna biceps (2 oefeningen). Dat kan, maar als je vaak gaat, 3 keer a vaker dan kan je beter vragen om een splitschema. Als je 2 keer of 1 keer gaat is een dergelijk schema prima.

Een split schema is een schema waarin je 2 a 3 spiergroepen doet en de rest niet, die doe je dan op een andere dag. Je doet dan wel minder spiergroepen (op een dag), maar wel intensiever.

Shakes zijn vaak een goede aanvulling. Mij is ook geadviseerd om die te nemen (al moet ik zeggen dat het er vaak bij in schiet). Echte spiermassa opbouwen na een bepaald punt is haast niet mogelijk zonder shakes, omdat je dan zoveel eiwitten moet binnen krijgen die je niet uit 'normaal' voedsel op een dag kan eten. Je kan moeilijk 's ochtends kip, ei en melk, 's middags weer, en 's avonds rijst met kip en yogurt/kwark daarna. Dan wordt je eten te monotoom. Een shake lost een groot deel van dat probleem op. Als ik me goed herinner (pin me niet vast op de getallen, maar zie het wel als een denk model): iemand die niet sport moet bijv 90 gram eiwitten op een dag binnen krijgen. Dit kan gewoon met kip, yogurt, glaasje melk enz. Echter, iemand die echt kracht training doet mag wel nabij de 300 gram komen. Iig over de 200 heen gaan. Dat is 2 a 3 keer zoveel als iemand die geen kracht training doet. Je kan simpelweg niet 2 a 3 keer meer eten. In plaats van 's ochtends 2 boterhammen er 6 nemen? ipv 1 banaan er 2? ipv 4 aardappels, 1 kipfilee en flinke schep rodekool 8 aardappels, 2 kifilees en 3 scheppen rodekool om vervolgens af te sluiten met 2 yogurtjes? Je ploft na 2 dagen uit elkaar in grote voedsel explosie. Komt omdat dat eten ook niet eiwitten bevat die je dan toch ook binnen krijgt maar niet in de hoge porties nodig hebt. Shakes lossen dat probleem op.

Kip heeft bijvoorbeeld circa 20 gram eiwit (per 100 gram). Het eiwit poeder heeft 78 gram eiwit per 100 gram. Als je dus porties van 100 gram neemt zou je als je 1 shake niet neemt dus 4 a 5 keer meer porties kip moeten nemen. Dat is gewoon niet haalbaar.

Bovendien moet je niet alleen kip eten in je leven .
Als je wil aankomen is het handig om voor het sporten koolhydraten te nemen, die zijn de energie die eerst opmoeten voordat je over shakelt naar verbranding van vet (en gewicht). Na het trainen eiwitten om je spieren te laten herstellen (en groeien).

Als je trouwens een sportschool hebt waar ze dergelijke schema's maken, dan hebben ze waarschijnlijk ook wel verstand van voeding ed. Weet niet precies waar je zit, maar als je bij iets zit waar je meer dan 30 euro per maand betaald (uitgaande van all inclusieve abbo) mag je er eigenlijk wel vanuit gaan dat je zowel met je schema als met je voeding kunnen helpen en adviseren.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2013, 20:19
Eind-Baas
Eind-Baas is offline
Naar mijn mening hoef je echt niet zo erg nog op voeding te letten. Je begint pas net. Zorg gewoon dat je een beetje gezond en veel eet, maar je hoeft echt niet de McDonalds meteen te ontwijken ofzo. Eet gewoon niet dagelijks veel troep, maar gewoon broodjes (belegd met vleeswaren of pindakaas), 's avonds wat je thuis op je bord krijgt (ik neem aan dat je meestal thuis gewoon groente met vlees oid. eet).

Verder over het trainen. Ik ben zelf begonnen met een split schema, zoals NaamInGebruik al uitlegde. Daarna heb ik een tijdje ''Shortcut to Size'' schema gevolgd. Hierdoor ben ik heel snel veel massa en kracht aangekomen.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2013, 15:50
Aqualia
Avatar van Aqualia
Aqualia is offline
Allereerst hoop ik dat dit hier goed staat

Ten tweede dus mijn dingetje:

Ik ben 14 jaar een niet superdik of superdun. Gewoon een beetje gemiddeld, misschien ietsjes zwaarder (Ik ben 1,59 en weeg 55 kilo).
Af een toe heb ik van die vreetbui momenten, waarin ik echt een pak koekjes achter elkaar kan wegwerken. Alleen heb ik die buien minstens een keer per week de laatste tijd. Ik probeer ze wel te onderdrukken, alleen het is wisselend of het lukt of niet. Soms wel, soms niet. Ik merk dat ik hierdoor wel aankom ( ik was een maand geleden nog 1,5 kilo lichter). Dit vind ik niet prettig, ookal heb ik in mijn omgeving nog nooit een opmerking gehoord dat ik dik zou zijn. Ik kan het er ook niet afsporten wegens ernstige enkelproblemen (echt, sporten is onmogelijk voor mij). Daarom moet ik echt goed op m'n eetpatroon letten.
Dus het niet noodzakelijk, maar toch zou ik graag wat afvallen of in iedergeval van die eetbuien afkomen Iemand tips?

Groetjes,
Aqualia
Met citaat reageren
Oud 17-03-2013, 15:59
Verwijderd
Weet niet of je hier wat aan hebt, ik at zo wat in plaats van 3 hoofd maaltijden, de hele dag door soort van , toen ik dacht ik ga het veranderen in 3 hoofdmaaltijden en 4a 5 tussen doortjes, dat werkte wel goed want ookal at ik wel chocola als tussen door. Maar ik denk zo ik ga stapjes en niet meteen alles omgooien..
Misschien helpt het voor jou
Met citaat reageren
Oud 17-03-2013, 22:04
Verwijderd
Je kunt je ongezonde vreetbuien vervangen in gezondere.
Zo eet je bv ipv een zak chips gewoon een broodje pindakaas of iets van fruit.
Met je enkel is inderdaad lastig! Kun je ook niet iets van zwemmen gaan doen (als je toch op een sport wilt bedoel ik) of waterpolo ofzo?
Met citaat reageren
Oud 19-03-2013, 16:56
katnisseverdeen
katnisseverdeen is offline
hoi, ik ben 15, 55 kg 172 cm, taille=63 cm en m'n vet% is ongeveer 14/15%. ik sport op wedstrijdniveau(Wielrennen) en ik wil eigenlijk dat m'n vet% op ongeveer 10% komt. ik train 2 keer per week intensief, en dan nog 1 of 2 keer een wedstrijd. verder fiets ik elke dag 16 km (School). Ik eet bij het ontbijt één bord Brinta pap en wat zonnebloempitten. ik neem naar school 2 boterhammen mee met bv pindakaas/smeerkaas/vegatarische smeerworst (ik ben vegatarisch, eet wel vis). als ik rond half 5 weer thuis kom heb ik altijd trek en eet ik koekjes, eierkoeken en heel veel mandarijnen. dan ga ik avondeten en dan schep ik altijd wel een extra keer op en neem ik ook nog een toetje. 's avonds neem ik bij de thee ook altijd wel iets lekkers.

ik wil dus m'n vetpercentage omlaag brengen maar weet niet hoe ik dat moet doen. als ik thuiskom MOET ik gewoon wat eten! en minder avondeten lukt ook niet. en ik ben heel slecht in lekkere dingen laten staan! meer trainen kan niet wegens school.

iemand tips? en hoe kan je eigenlijk zeker weten dat de kilo's die je afvalt wel echt vet zijn en geen spier of vocht? help me plzz!!
Met citaat reageren
Oud 20-03-2013, 10:36
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Probeer als je thuiskomt die snaaikoekjes en eierkoeken te vervangen door iets gezonders. Er zitten namelijk heel veel sneller suikers in die je vetpercentage niet ten goede komen. Dus neem dan toch echt een boterham of een wat groter stuk fruit (mandarijntjes zijn nogal klein en leveren dus ook niet zo veel energie op) zoals bijvoorbeeld een banaan. Daarnaast zou ik op school juist wat meer eten dan alleen die 2 boterhammen (dat is denk ik ook de reden dat je zoveel honger hebt als je thuiskomt), je zou er makkelijk 4 mogen eten.
En als je echt verder wil komen met je sport moet je natuurlijk ook wel wat vaker trainen dan 2 keer per week + een wedstrijd.

Wat betreft het weten of het vet, spier of vocht is: dat weet je nooit zeker. iedereen schommelt elke dag met zijn gewicht ongeveer een kilo. Dat is vocht. Alles wat er heel snel afgaat (dus bijvoorbeeld als je ziek bent en ineens 3 kg in een dag of 3 afvalt) is vocht. Vet gaat trager. Spier raak je pas kwijt als je écht veel te weinig eet (dus minder dan je basaalverbruik, dat is wat je lichaam verbruikt als je een hele dag op je gat zit). En uiteraard: meten is weten. dus 1 keer per maand je vetpercentage laten meten, dan weet je wat er gebeurt. Veel vaker meten en wegen heeft geen zin door wat ik je eerder vertelde over de dagelijkse gewichtschommelingen.

Nu ik er zo over nadenk: let wel een beetje op dat je niet té mager wordt. Alleen dat vetpercentage maakt niet dat je heel hard kunt fietsen. En je hebt ook een bepaald vetpercentage nodig om bijvoorbeeld nog ongesteld te kunnen worden. overleg eens met je trainer wat voor jou een verstandig vetpercentage is, want ik kan natuurlijk van een afstandje niet zien hoe breed of smal je gebouwd bent.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 20-03-2013, 18:42
katnisseverdeen
katnisseverdeen is offline
dankje,
ik train minimaal 2 keer, dat is minimaal 4 uur + minimaal één wedstrijd van ong. 1 uur. dat is dus minimaal 5 uur + 5 uur (school) is 10 uur fietsen per week minimaal! maar ik heb ook vaak nog een duurtraining van 4 uur, dus dat is 14, en vaak duren de trainingen nog langer of heb ik een extra wedstrijd. het gaat nu tenminste goed, ik zit ong in de top 10 van mijn niveau! dit weekend had ik trouwens nog een trainingsweeken, waar ik al gauw 5+ uur per dag fietste. ik dit is pas m'n tweede jaar dat ik fiets, dus dit vind ik allemaal wel genoeg. ik heb namelijk ook nogal veel huiswerk wat ik meestal voor moet laten gaan (Tweetalig onderwijs, gymnasium).

Ik ben trouwens een mesomorf. weet je trouwens een broodbeleg (geen vlees) wat goed vult, gezond is en waar niet teveel calorieën inzitten? ik ben trouwens bang dat ik dan ipv. heel veel mandarijnen of koekjes eet, heel veel brood ga eten, en dat ik dan alsnog niets opschiet, omdat één broodje waarschijnlijk meer kcal bevat dan één koekje. moet ik misschien niet gewoon een limiet zetten op hoeveel ik na school mag eten? zoja, hoeveel is dan relevant?
Met citaat reageren
Oud 21-03-2013, 00:56
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
brood bevat niet meer KCal dan een koekje Beetje afhankelijk van wat voor koekje. Chocolade koekjes bevatten vrij veel KCal, gevulde koek ook. Een standaard volkoren koekje weer minder. Maar over het algemeen kan je beter 3 boterhammen eten dan 4 koekjes ^_^.

Je kan met avond eten nog opletten. Yogurt heeft minder KCal dan Vla, appelmoes minder dan ketchup, enzovoorts.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2013, 11:20
Verwijderd
Citaat:
hoi, ik ben 15, 55 kg 172 cm, taille=63 cm en m'n vet% is ongeveer 14/15%. ik sport op wedstrijdniveau(Wielrennen) en ik wil eigenlijk dat m'n vet% op ongeveer 10% komt. ik train 2 keer per week intensief, en dan nog 1 of 2 keer een wedstrijd. verder fiets ik elke dag 16 km (School). Ik eet bij het ontbijt één bord Brinta pap en wat zonnebloempitten. ik neem naar school 2 boterhammen mee met bv pindakaas/smeerkaas/vegatarische smeerworst (ik ben vegatarisch, eet wel vis). als ik rond half 5 weer thuis kom heb ik altijd trek en eet ik koekjes, eierkoeken en heel veel mandarijnen. dan ga ik avondeten en dan schep ik altijd wel een extra keer op en neem ik ook nog een toetje. 's avonds neem ik bij de thee ook altijd wel iets lekkers.

ik wil dus m'n vetpercentage omlaag brengen maar weet niet hoe ik dat moet doen. als ik thuiskom MOET ik gewoon wat eten! en minder avondeten lukt ook niet. en ik ben heel slecht in lekkere dingen laten staan! meer trainen kan niet wegens school.

iemand tips? en hoe kan je eigenlijk zeker weten dat de kilo's die je afvalt wel echt vet zijn en geen spier of vocht? help me plzz!!
Ben je een meisje of een jongen?
Ik snap dat wielrenners afgetraind moeten zijn maar 10% vet is voor een meisje echt heel ongezond, dus ik hoop dat je een jongen bent!

Verder; vet afvallen kan alleen maar heel langzaam. Dat betekent ongeveer een halve kg per week of minder. Dit doe je door per dag ongeveer 400-500 kcal minder te eten dan je normaal nodig hebt (een jongen in de groei heeft al 2500 kcal nodig, + wat je door het sporten verbrand gemiddeld 500 per dag of zo = 3000 - 500 = 2500 kcal per dag eten).
Verwijder vooral wat vetten uit je voeding zodat je voeding uit 60-70% koolhydraten, 20% vetten en 10-15% eiwitten bestaat. Zorg dat je niet inkort op je vitamine/groente inname, misschien zelfs wat extra vitaminesupplementen nemen.
Verder kun je vet het meest efficient verbranden op lange trainingen op lage intensiteit, maar dat wist je vast al

Qua broodbeleg zijn dus ook de dingen die veel koolhydraten en weinig vet bevatten het beste. Jam, appelstroop, vruchtenhagel. Qua vleeswaren zijn gekookte ham, kipfilet etc. goed. Ik zou sowieso wat meer boterhammen eten zodat je om 5 uur niet zo'n hongeraanval hebt. Voor jouw leeftijd en bewegingsniveau is 6-8 boterhammen normaal en dat verbrand je ook prima.

(Ik coach trouwens lichte wedstrijdroeiers dus ik weet wel wat van de combinatie afvallen en hard trainen af, als je meer vragen hebt kun je pm-en).
Met citaat reageren
Oud 21-03-2013, 16:59
katnisseverdeen
katnisseverdeen is offline
ik ben inderdaad een meisje, ik ben 15 jaar oud. wat is dan een gezonde vet% voor een meisje? ik ben totaal niet dik ofzoiets, maar er kan nog wel wat af! vanaf wat (welk gewicht/vetpercentage) is het dan onverantwoordelijk? ik heb vandaag ipv koekjes brood gegeten, en eigenlijk tot mn verbazing werkt het heel goed, ik heb wel vier broodjes gegeten, maar normaal eet ik veel meer als ik thuiskom... ik drink nu ook nog meer water, dat helpt ook. ik weet m'n vetpercentage trouwens niet precies, want het is best wel lang geleden, een jaar ofzo. maar als ik dan zo'n ding invul op internet komt er 13.3 uit. (http://www.runinfo.nl/vetpercentage.htm) dit is dan 's ochtends gemeten voor ik ontbeten heb. dit is wel voor volwassenen, dus ik denk eigenlijk dat het niet helemaal klopt, en natuurlijk is dit veel minder precies dan een echte vetmeting, maar ik hoop dat het ongeveer een richtlijn is. volgens mij zit ik dus niet boven de 20 of onder de 10 %... maar ik ben nog volkomen gezond hoor en er kan dus wel nog wat af, vind ik. wat zou dan dus het maximale zijn dat ik kan afvallen?
Met citaat reageren
Oud 22-03-2013, 15:09
Verwijderd
Citaat:
ik ben inderdaad een meisje, ik ben 15 jaar oud. wat is dan een gezonde vet% voor een meisje? ik ben totaal niet dik ofzoiets, maar er kan nog wel wat af! vanaf wat (welk gewicht/vetpercentage) is het dan onverantwoordelijk? ik heb vandaag ipv koekjes brood gegeten, en eigenlijk tot mn verbazing werkt het heel goed, ik heb wel vier broodjes gegeten, maar normaal eet ik veel meer als ik thuiskom... ik drink nu ook nog meer water, dat helpt ook. ik weet m'n vetpercentage trouwens niet precies, want het is best wel lang geleden, een jaar ofzo. maar als ik dan zo'n ding invul op internet komt er 13.3 uit. (http://www.runinfo.nl/vetpercentage.htm) dit is dan 's ochtends gemeten voor ik ontbeten heb. dit is wel voor volwassenen, dus ik denk eigenlijk dat het niet helemaal klopt, en natuurlijk is dit veel minder precies dan een echte vetmeting, maar ik hoop dat het ongeveer een richtlijn is. volgens mij zit ik dus niet boven de 20 of onder de 10 %... maar ik ben nog volkomen gezond hoor en er kan dus wel nog wat af, vind ik. wat zou dan dus het maximale zijn dat ik kan afvallen?
Voor vrouwelijke atleten wordt een ondergrens van 18% aangegeven. Daaronder komt je vruchtbaarheid in het gedrang. Het kan zijn dat, omdat je nog jong bent, het lager is maar 10% is zelfs voor mannen bijzonder laag.
Maar goed die internet dingen zijn sowieso niet betrouwbaar, dat kan alleen met een vierpunts huidplooimeting of zo'n waterbad.

Ik heb geen idee hoeveel je maximaal kunt afvallen, maar je bent in de groei dus ik zou vooral focussen op sterker worden en genoeg eten om te herstellen. Afvallen terwijl je ook wilt presteren in je sport is namelijk gevaarlijk. Als je niet genoeg eet na je trainingen zul je je hard verdiende spieren juist gaan afbreken.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2013, 10:33
Marije_96
Marije_96 is offline
heeeei
zouden jullie deze korte enquête voor mij willen invullen?
ik ben jullie zeeeeer dankbaar
*knip*
x

Laatst gewijzigd op 23-03-2013 om 17:21. Reden: crossposten mag niet
Met citaat reageren
Oud 23-03-2013, 12:24
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
crossposten mag niet je hebt al een topic
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 29-03-2013, 11:23
ADO070
Avatar van ADO070
ADO070 is offline
Wat zou van deze 3 keuzes het minst ongezondst zijn: kapsalon+cola, patat oorlog+kipburger+kroket of nasi goreng met kip en groenten en misschien nog wat extra kip?
Dit is wel allemaal afhaal, ik weet het ongezond enzo.
Maar ik heb dit voedsel al een maand niet gegeten, dus wat zou het minst ongezondst zijn?

Ben trouwens al 3 kg kwijt, en ik had met mezelf de afspraak gemaakt dit ik na een maand weer 1x iets ongezonds mag eten
__________________
FUCK YEAH
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:23.