Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-04-2006, 18:16
Green87
Green87 is offline
Wie kan mij iets vertellen over de studie: Rechten? Is het veel? Is het moeilijk? Moet je veel leren voor een tentamen?

Hoeveel uur per week ben je gemiddeld kwijt aan deze stude?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-04-2006, 22:12
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Er bestaan al ongeveer 83 topics over Rechten studeren, gebruik de zoekfunctie maar eens.
Hoe moeilijk/zwaar/veel 't is, verschilt (denk ik) heel erg per persoon.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2006, 20:09
Verwijderd
Citaat:
Green87 schreef op 19-04-2006 @ 19:16 :
Hoeveel uur per week ben je gemiddeld kwijt aan deze stude?
Ongeveer 1/8 van de tijd die je per week kwijt bent als je werkt in de rechtspraktijk
Met citaat reageren
Oud 20-04-2006, 22:26
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Haha je bent 't toch niet nu al zat heh.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2006, 15:57
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-04-2006 @ 21:09 :
Ongeveer 1/8 van de tijd die je per week kwijt bent als je werkt in de rechtspraktijk
Hé, heb jij daar inmiddels ervaring mee dan?
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2006, 23:59
Verwijderd
Tuurlijk, anders dan bestuursrechtjuristen en ambtenaren gaat het bedrijfsleven gewoon 24/7 door hoor, dus genoeg vraag
Met citaat reageren
Oud 22-04-2006, 00:33
Verwijderd
Volgens oud-klasgenoten schijnt de studie een eitje te zijn, volgens meer eigenlijk, en je hebt veel vrije tijd. Ik eken en aantal mensen die liever een deeltijdstudie erbij hadden gedaan.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2006, 11:07
Verwijderd
Dat kan ook makkelijk. Als je een beetje snugger bent doe je het met twee vingers in je neus. Daar moeten wel twee opmerkingen bij gemaakt worden: 1. dit geldt niet voor de Universiteit Maastricht. 2. De studie bereidt je absoluut kut voor op de praktijk.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2006, 23:27
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 22-04-2006 @ 12:07 :
Dat kan ook makkelijk. Als je een beetje snugger bent doe je het met twee vingers in je neus. Daar moeten wel twee opmerkingen bij gemaakt worden: 1. dit geldt niet voor de Universiteit Maastricht. 2. De studie bereidt je absoluut kut voor op de praktijk.
Hoe bedoel je dat precies, wat geld niet voor de Universiteit van Maastricht?
Met citaat reageren
Oud 25-04-2006, 13:58
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Het is een eitje, het enige wat moeilijk zou kunnen zijn is het lezen van saaie teksten, maar dat is eerder doorzettingsvermogen of interesse dan werkelijk moeilijk. De studie stelt geen bal voor. Wat je daar in een jaar leert stelt nog minder voor. Ik ben ermee gestopt omdat het totaal geen uitdaging is, ik had continu het gevoel dat ik m'n tijd zat te verdoen (in al die dagen dat ik vrij was, had 6 uur college/werkgroep per week, 2-4 dagen vrij en daarnaast nog 2 maanden kerstvakantie en zomervakantie, heerlijk, maar ik vind dat je nu in een periode van je leven zit dat je daadwerkelijk wat moet gaan leren voor later en vond het zonde dat ik al die tijd dus niets leerde), dus het belangrijkste gevoel was dat ik niets (iig veel te weinig) geleerd heb. Dit is mijn ervaring op de uni van utrecht. Je kunt er zo een studie naast doen.

Ik vond de studie overgens wel leuk .
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 25-04-2006, 18:17
Verwijderd
Citaat:
Fernand0^T0rres schreef op 24-04-2006 @ 00:27 :
Hoe bedoel je dat precies, wat geld niet voor de Universiteit van Maastricht?
Aan de Universiteit Maastricht is het onderwijs zodanig ingericht dat je het je niet kunt veroorloven om onderuit te gaan hangen en achter te gaan lopen. Niet omdat het niveau zoveel hoger ligt dan gemiddeld, want je leert ongeveer hetzelfde als aan de andere universiteiten, maar omdat je door 'slacking off' snel je groepsgenoten benadeelt.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2006, 19:16
Verwijderd
Kortom, er word een studiedruk in het leven geroepen om studenten extra te stressen, maar die in feite niets toevoegt aan de inhoud. Spreekt niet voor maastricht, tenzij men extra druk nodig heeft om aan het werk te gaan en te blijven.


Om heel eerlijk te zijn denk ik niet dat rechten het onder doet aan de gemiddelde wo studie als je naar inhoud en niveau kijkt. Ik denk dat andere studies alleen meer tijd besteden aan studenten bezig houden met verplichte presentaties en inlever opdrachten, en dat men dat soort dingen bij een studie als rechten gewoon stukken minder heeft waardoor het lijkt alsof er sprake is van minder studie druk of minder niveau. Ik persoonlijk zie het meer als dat je in feite gewoon minder wordt lastig gevallen met zinloos werk.

Om even aan de topicstarter zijn vragen toe te komen of het moeilijk en veel is, ik zou zeggen dat het gewoon per vak verschilt. Sommige vakken zijn veel, maar doe je met plezier omdat het gewoon leuk en boeiend is, terwijl andere vakken echt zo dodelijk saai zijn dat er gewoon niet door te komen is. Hoeveel tijd je er per week aan besteed, tja, ik denk toch wel meer dan 30 uur, terwijl de normale verwachte last iets van 40 uur gemiddeld is, maar daar kom je niet aan toe. Natuurlijk hangt zoiets ook vanaf hoe je studeert. Als je elke week probeerd alles gelezen te hebben en het goed bijhoud dan kom je gewoon boven die 30 uur. Maar je hebt ook mensen die pas 3 weken voor de tentamens beginnen en dan echt lange weken draaien terwijl die daarvoor echt weinig doen. Hetzelfde geld voor arresten lezen, als je die dingen gewoon niet leest dan spaart je dat ook aanzienlijk tijd per week. Ik denk dat zoiets voornamelijk afhankelijk is van hoe je zaken aanpakt, welke colleges je volgt etc.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2006, 19:44
Verwijderd
Precies. Voor sommige vakken staan soms wel honderd rechterlijke uitspraken voorgeschreven terwijl er op een tentamen helemaal niets over wordt gevraagd: je moet alleen 'het regeltje uit arrest X' uit je kop stampen. Die tijd kun je je inderdaad besparen
Met citaat reageren
Oud 25-04-2006, 20:33
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 25-04-2006 @ 20:44 :
Precies. Voor sommige vakken staan soms wel honderd rechterlijke uitspraken voorgeschreven terwijl er op een tentamen helemaal niets over wordt gevraagd: je moet alleen 'het regeltje uit arrest X' uit je kop stampen. Die tijd kun je je inderdaad besparen
Dat scheelt toch makkelijk een uurtje of 3 aan leeswerk per week als je geluk hebt Maar er zijn toch serieus mensen die die arresten tot in het detail lezen.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2006, 22:24
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Alsof je die je rest van je leven allemaal tot in detail gaat onthouden.. Ik zou zeggen.. 'zoek de kern'!
Maaruh.. Gauloises: meer dan 30 uur als je je studie serieus neemt? Ik denk dat dat dan toch wel heel erg per student verschilt, want daar kom ik écht niet aan.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2006, 22:49
Verwijderd
Citaat:
Femic schreef op 25-04-2006 @ 23:24 :
Alsof je die je rest van je leven allemaal tot in detail gaat onthouden.. Ik zou zeggen.. 'zoek de kern'!
Maaruh.. Gauloises: meer dan 30 uur als je je studie serieus neemt? Ik denk dat dat dan toch wel heel erg per student verschilt, want daar kom ik écht niet aan.
Ja precies, je hebt er niks aan om die arresten grondig te lezen. Maar die 30 uur, daar kom ik bij lange na niet aan, ik schat hoogstens, maar dan ook echt hoogstens, 15 uur per week. En dan zit ik ook nog in Maastricht, Nare Man.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2006, 23:20
Verwijderd
Hebben jullie geen colleges ofzo? Als je in groningen studeert zou je toch echt iets van 12 uur alleen al aan werk en hoorcolleges hebben. Dus ik neem aan dat je met die 15 uur aan zelfstudie denkt, dan kom je in totaal nog steeds rond de 30 uit.

Laatst gewijzigd op 25-04-2006 om 23:30.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 09:54
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 26-04-2006 @ 00:20 :
Hebben jullie geen colleges ofzo? Als je in groningen studeert zou je toch echt iets van 12 uur alleen al aan werk en hoorcolleges hebben. Dus ik neem aan dat je met die 15 uur aan zelfstudie denkt, dan kom je in totaal nog steeds rond de 30 uit.
Ik had 6-8 uur college/werkgroepen. Ik las alle verplichte stof en maakte ook netjes alle opdrachten. Ik was ma en di van 10-5 bezig en wo van 9-1 bezig met m'n studie ongeveer (incl college/werkgroepen). Dus ik kom bij lange na niet tot de 30 uur. Woensdag om 1 uur had ik dus weekend en deed ik niets meer aan m'n studie.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-04-2006, 10:44
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 26-04-2006 @ 00:20 :
Hebben jullie geen colleges ofzo? Als je in groningen studeert zou je toch echt iets van 12 uur alleen al aan werk en hoorcolleges hebben. Dus ik neem aan dat je met die 15 uur aan zelfstudie denkt, dan kom je in totaal nog steeds rond de 30 uit.
Dat is dan alsnog 27 en niet 'meer dan 30'. Maar dan nog.. In Utrecht in het 2e semester 7 klokuren onderwijs (in 't 1e semester 10,5u), ik kom denk ik totaal tot de 20u per week en het gaat heel goed, dus moet wel voldoende zijn.. Het is idd allemaal niet echt moeilijk ofzo, maar wel leuk en gelukkig zijn er daarnaast nog een heleboel andere leuke dingen te doen.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 16:27
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 26-04-2006 @ 00:20 :
Hebben jullie geen colleges ofzo? Als je in groningen studeert zou je toch echt iets van 12 uur alleen al aan werk en hoorcolleges hebben. Dus ik neem aan dat je met die 15 uur aan zelfstudie denkt, dan kom je in totaal nog steeds rond de 30 uit.
Wij hebben meestal 2 werkgroepen en 1 college ofzo, echt belachelijk weinig.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 17:06
Verwijderd
Nu begin ik wel te begrijpen waar al die klachten vandaan komen over de verpaupering van het wo onderwijs.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 18:50
NN
NN is offline
Als je een beetje serieus je best doet en geen moeite hebt met het lezen van grote hoeveelheden (soms saaie) tekst, dan is rechten heel goed te doen.

Arresten moet je leren lezen. Dat betekent even naar de feiten kijken en vervolgens diagonaal door het arrest naar de uitkomst. Als er een goede noot onder staat, hoef je het arrest eigenlijk helemaal niet te lezen...
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.

Laatst gewijzigd op 26-04-2006 om 18:56.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 18:52
NN
NN is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 26-04-2006 @ 18:06 :
Nu begin ik wel te begrijpen waar al die klachten vandaan komen over de verpaupering van het wo onderwijs.
Van die types die nooit hun P halen gaat het niveau ook zo omlaag...
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 18:58
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-04-2006 @ 00:59 :
Tuurlijk, anders dan bestuursrechtjuristen en ambtenaren gaat het bedrijfsleven gewoon 24/7 door hoor, dus genoeg vraag
Dus je werkt nu ergens? Wat doe je dan?

Anoniem advocaat-stagiairetje nr. zoveel geworden op zo'n groot onpersoonlijk commercieel kantoor?
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 19:20
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 26-04-2006 @ 19:52 :
Van die types die nooit hun P halen gaat het niveau ook zo omlaag...
Vind je het gek, wij moeten hier massas colleges volgen en minstens 4 vakken tegelijk
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-04-2006, 21:13
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 26-04-2006 @ 19:58 :
Dus je werkt nu ergens? Wat doe je dan?

Anoniem advocaat-stagiairetje nr. zoveel geworden op zo'n groot onpersoonlijk commercieel kantoor?
Ik denk echt dat jij een heel verkeerd beeld hebt van de commerciële advocatuur. Ik zal niet beweren dat het bij alle kantoren zo is, maar bij ons is de selectie streng (van de ~400 sollicitanten elk jaar worden er ongeveer 30 aangenomen). Je bent dus niet 'het zoveelste nummer', want die 30 man is alledrie bloedgroepen: notariaat, fiscaliteit en advocatuur. Dus in een jaar hooguit tien nieuwe mensen en dan ook nog over alle afdelingen. Ik ben de enige nieuwe op mijn afdeling dit halfjaar, dus je bent echt niet 'anonieme nieuwe aanwas'.

Wat de 'onpersoolijkheid' betreft- je hebt, als advocaat-stagiair, de verplichtingen van de beroepsopleiding advocatuur. Dus ook alle sociale activiteiten van de Jonge Balie. Dat is dus (zeer) regelmatig lezingen, uitstapjes, dineren, borrelen, feesten etc. met allemaal jonge mensen, sommige van grote kantoren, anderen van hele kleine kantoortjes, dus je komt echt veel soorten mensen tegen. Iedereen is superhartelijk, alles is je-jij, alle deuren staan open en de partners zijn goed benaderbaar. Vanavond heb ik getapt in onze 'in-house' kroeg (op de vijftiende verdieping!), gratis bier altijd, supergezellig. Lunchen doen we altijd met onze praktijkgroep, man of 15-20 dus overzichtelijk en je kent iedereen snel.

Er wordt gebikkeld, zeker, we zitten er vaak tot na achten of negenen. Maar iedereen vindt het leuk, voor slapheid is geen plaats, dat is wat anders dan die ongelooflijke negen-tot-vijf-maar-dat-is-niet-mijn-dossier mentaliteit van wetgevingsjuristjes of gemeentelijke beleidsplanners.

Nouja, ik hoef verder geen promopraatje te houden voor mijn kantoor. Ik denk alleen vrij zeker te weten dat je nog eerder risico loopt een anoniem-nummertje-zoveel te worden als je het zoveelste kleine radertje in de (slecht geoliede ) wetgevingsmachine bent. Dan sta je zo ongeveer met de parlementaire geschiedenis op en je gaat ermee naar bed.

Laatst gewijzigd op 26-04-2006 om 21:15.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 21:41
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Welk kantoor werk je ook alweer?
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 09:57
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-04-2006 @ 22:13 :

Er wordt gebikkeld, zeker, we zitten er vaak tot na achten of negenen
Op dat punt heb ik dan toch gelijk gehad.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2006, 10:47
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-04-2006 @ 22:13 :

Nouja, ik hoef verder geen promopraatje te houden voor mijn kantoor. Ik denk alleen vrij zeker te weten dat je nog eerder risico loopt een anoniem-nummertje-zoveel te worden als je het zoveelste kleine radertje in de (slecht geoliede ) wetgevingsmachine bent. Dan sta je zo ongeveer met de parlementaire geschiedenis op en je gaat ermee naar bed.
Van harte met je baan daar dan.

Overigens lijkt het me heel leuk om radartje te worden in die wetgevingsmachine. Parlementaire geschiedenis heb ik onlangs nog een vak over gedaan, ik doe er iets mee in mijn scriptie en vind het erg interessant!
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2006, 10:49
NN
NN is offline
Citaat:
NN schreef op 30-04-2006 @ 11:47 :
Van harte met je baan daar dan.
Welk kantoor zit je en op wat voor praktijkgroep?

Overigens lijkt het me heel leuk om radartje te worden in die wetgevingsmachine. Parlementaire geschiedenis heb ik onlangs nog een vak over gedaan, ik doe er iets mee in mijn scriptie en vind het erg interessant!
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2006, 15:22
Green87
Green87 is offline
Heeft er iemand ervaring met Internationaal en Europees Recht?

En kan iemand mij wat vertellen over Rechten studeren in Tilburg? Ik heb gehoord dat de eerste jaar een gezamenlijke jaar is, volg je de colleges dan ook gezamenlijk?

Laatst gewijzigd op 30-04-2006 om 15:26.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2006, 15:24
Verwijderd
Dat is in Groningen iig wel zo. Het eerste jaar van alle rechtenopleidingen (Nederlands, Notarieel, Fiscaal en Europees) is hetzelfde, en de colleges volg je dan ook gezamenlijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Hbo MER - WO RECHT
joejoe
0 14-09-2011 21:26
Studeren Ben ik te oud om aan een studie WO rechten te beginnen?
Janoniem
15 08-09-2011 20:27
Studeren Kosten WO rechten
sara18
9 13-03-2009 19:12
Studeren HBO rechten --> WO rechten?
Mariekje*
39 07-02-2007 19:54
Algemene schoolzaken Interessetest
-(L)-
80 09-01-2005 20:34
Algemene schoolzaken HBO Recht --> WO
Godfather
98 24-07-2004 13:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:02.