Oud 16-05-2008, 16:58
xxChange
Avatar van xxChange
xxChange is offline
Heeft iemand nog tips specifiek voor multiple choice teksten bij de vreemde talen? Ik ben daar namelijk enorm slecht in en ben bang dat ik mn gemiddelde echt gigantisch omlaag ga halen met Frans en Engels
Advertentie
Oud 16-05-2008, 17:17
Verwijderd
Bij Engels (en miss ook bij Frans maar dat vak heb ik niet) heb je aan het begin van de examens een paar tekstjes met maar 1 of 2 vragen. Je moet wel de hele tekst lezen om daar de hoofdzaak uit te halen. Omdat dit veel tijd kost en weinig punten oplevert, kun je die het best eerst overslaan. Als je tijd over hebt, maak je ze alsnog.
Oud 16-05-2008, 19:53
Verwijderd
Bekijk de vragen eerst vluchtig door!
daarna lees je de tekst, ik maak altijd een kleine samenvatting per alinea..
paar woorden maar!..dan weet ik het weer waar het over gaat.

vul de vragen in? bij multi; streep de meest onzinnige antwoorden eruit. Je houdt er altijd 2 over!
Kijk goed na het meest over een komt en voila! je hebt hem!
Oud 16-05-2008, 20:26
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Zoals kopmuntkip zei.

Er zitten bij multiple choice vragen ALTIJD 2 onzin-antwoorden bij. Die gewoon niet zo kunnen zijn. Probeer die altijd eerst eruit te spelen en kijk zorgvuldig naar de andere 2.

Ik hou van multiple choice vragen, open vragen zijn echt
__________________
Haters gonn' hate
Oud 16-05-2008, 20:53
Villain
Avatar van Villain
Villain is offline
Mocht je heel erg twijfelen, dan gewoon het antwoord in je eigen woorden proberen te formuleren zonder je door de multipe choice te laten beïnvloeden en dan het antwoord eruit kiezen wat het dichtst bij je eigen antwoord zit.

Streep meteen de antwoorden weg waarvan je zeker weet dat ze onzin zijn, zoals kopmuntkip al zei blijf je (vaak) met twee antwoorden over, vertaal deze naar het nederlands als je dat prettig vind, dat kan het soms wat makkelijker maken de verschillen te zien.

Zorg dat je de vraag goed leest, dat schiet er nog wel eens tussendoor, als je bijv een antwoord ziet staan wat toevallig aansluit bij de tekst, dat hoeft niet te betekenen dat dat ook het antwoord op de vraag is.

Lees eerst álle antwoorden, niet meteen het antwoord aangeven wat op de vraag aansluit, er kan er altijd een onder staan die nog beter is.

Lees eerst de vraag (en de antwoorden) globaal en dan pas de tekst die erbij hoort, eerst de hele tekst doorlezen kost alleen maar tijd en werkt nogal demotiverend. Je kan beter alvast weten wat de vaag is en wat de mogelijke antwoorden zijn, dan hoef je dezelfde alinea niet twee keer te lezen.

Ga er nooit van uit dat als je bijv 3 keer A hebt opgeschreven dat de 4e keer nooit A kan zijn omdat je die al vaker hebt gehad, maar dat spreekt voor zich natuurlijk.

-edit-:
Ohja, en natuurlijk, niet te veel tijd besteden aan een mc vraag van 1 punt, als je een open vraag van 3 punten nog open hebt.
__________________
Konichiwa, bitches.

Laatst gewijzigd op 16-05-2008 om 21:12. Reden: typo's
Oud 17-05-2008, 10:59
Dvine
Avatar van Dvine
Dvine is offline
Voor mij werkt het altijd heel erg goed om per vraag het aangegeven stuk tekst te lezen. Maar ik heb eigenlijk ook nooit moeite gehad met teksten...
__________________
What good is religion when it's eachother we despise
Oud 17-05-2008, 12:47
Verwijderd
Citaat:
Bij Engels (en miss ook bij Frans maar dat vak heb ik niet) heb je aan het begin van de examens een paar tekstjes met maar 1 of 2 vragen. Je moet wel de hele tekst lezen om daar de hoofdzaak uit te halen. Omdat dit veel tijd kost en weinig punten oplevert, kun je die het best eerst overslaan. Als je tijd over hebt, maak je ze alsnog.
Dat is bij Frans ook zo (voor havo en vwo in ieder geval, VMBO weet ik niet zeker), maar het zijn vaak opzoekvragen, waarbij je de tekst echt niet helemaal hoeft te lezen. Je moet vaak dingen opzoeken als in welk pension je je hond mag meenemen en zo. Dan hoef je dus niet bij de kopjes te kijken die je vertellen wat voor ontbijt je kunt kiezen ed.

N.B. Er zitten niet 'altijd' twee onzinnige antwoorden bij. Een goede multiple-choice vraag heeft antwoordopties die op één of andere manier allemaal wel zouden kunnen, als je delen van de tekst niet begrijpt of woorden niet snapt. De mensen bij het CITO zijn ook niet gek. Staar je dus niet blind op dat je er meteen twee moet wegstrepen. Het hoeft niet per sé.

1. Lees de vraag, maar niet de multiple-choice opties! Kijk dan in de tekst of je de vraag kunt beantwoorden, en kijk dan of jouw antwoordmogelijkheid erbij staat. Is dat het geval, dan is dat waarschijnlijk goed. Klopt het niet, dan snap je de tekst niet.
2. Het gaat om het best passende antwoord - alle delen moeten dus kloppen! Laat je niet in de war brengen door termen die in de tekst en in de antwoordoptie staan. Probeer het beste antwoord te geven - dat is niet per sé het perfecte antwoord.
3. Heel goed lezen. Soms staat er 'het belangrijkste punt' dat een schrijver wil aangeven. Geef dat dan ook als antwoord en niet een of ander specifiek punt dat er ook bijstaat. Soms staat er een alineanummer bij - zorg er dan voor dat je je antwoord niet in andere alinea's zoekt.
4. Houd je aan de tekst! Het moet er echt staan, het gaat om tekstbegrip, niet om logische antwoorden.
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:26.