Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-07-2016, 16:22
Sandraatjuuh
Sandraatjuuh is offline
Hallo iedereen,

In september ga ik voor de eerste keer studeren, ik kom van de havo en heb echt nul ervaring met hogescholen. Zelf vind ik het best wel spannend om hiernaar toe te gaan helemaal in mijn eentje.

Nu heb ik al op internet gezocht voor tips op het hbo maar meestal is het niet vrij duidelijk of is het van ongeveer 6/7 jaar terug.

Daarom wil ik dit topic starten om wat meer orde te scheppen.

Hieronder een paar vragen:
Wat voor spullen kan ik het beste aanschaffen, als schoolspullen?
En qua tas?
Moet ik een laptop kopen en ook meenemen naar school?
Hoe weet ik welke boeken ik moet kopen, en moet ik ook daadwerkelijk alle boeken kopen?
Zijn de klassen groot waar je in zit?
Wat voor lessen krijg je allemaal?
Hoe kan ik alles het best op orde houden?
Hoe onthoud ik alles het beste, als voorbereiding op tentamens?

Ik zou het echt super fijn vinden als iemand in ieder geval een paar vragen zou kunnen beantwoorden! En als iemand nog andere tips heeft, zou ook super zijn.

Groetjes een zenuwachtige student
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-07-2016, 17:07
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Het antwoord op je vragen verschilt enorm per hogeschool en per opleiding binnen dezelfde hogeschool.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2016, 17:17
Sandraatjuuh
Sandraatjuuh is offline
Oke dat kan inderdaad kloppen.

Ik ga bouwkunde doen, scheelt dat iets?

Ik denk dat als ik ervaringen lees ik er wat van kan opsteken.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2016, 17:46
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Heb je al een boekenlijst ontvangen of op de site van je school gevonden?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 28-07-2016, 17:49
Sandraatjuuh
Sandraatjuuh is offline
Ik kan mijn boekenlijst niet vinden!

Heb het ook niet gekregen in een brief dus ik denk dat het ergens online staat...

Alleen geen idee waar
Met citaat reageren
Oud 28-07-2016, 17:53
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Ik kan mijn boekenlijst niet vinden!

Heb het ook niet gekregen in een brief dus ik denk dat het ergens online staat...

Alleen geen idee waar
Mail of bel school?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 28-07-2016, 18:47
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Allereerst, niet teveel stress. Je hebt hard gewerkt voor de examens, het is vakantie en je bent natuurlijk niet de enige die aan een nieuwe studie begint, het spannend vindt en niet weet hoe alles precies zit. Allemaal heel begrijpelijk maar ga er niet teveel om stressen.

Grootte van klassen enzo verschilt erg per studie (bij een grote studie met veel eerstejaars heb je logischerwijze grotere groepen, zeker met hoorcolleges dan bij een kleinschalige studie. Over het algemeen zijn de klassen bij hoorcolleges groter dan bij werkcolleges en practica.

Qua schoolspullen en tas zou ik beginnen met wat je nog hebt van de middelbare school. Een rugzak is helemaal niet vreemd en je merkt snel genoeg wat handig is en hoeveel spullen je elke dag mee moet nemen. Zonde als je nu een nieuwe tas koopt die achteraf veel te groot of te klein blijkt te zijn. Collegeblokken zijn wel fijn maar gewone schriften of blocnotes kunnen ook prima.

Wat een laptop betreft, ik neem aan dat als het verplicht is voor je studie, je het wel al te horen had gekregen. Ben je met een open dag of meeloopdag op de locatie geweest waar je straks terecht komt? Misschien heb je gezien of er veel computerwerkplekken zijn of dat er veel studenten op een eigen laptop aan het werken zijn. Het ligt er ook wel een beetje aan of je dichtbij school woont of niet. Dichtbij kan je natuurlijk makkelijker naar huis om achter je thuis pc te werken of met een studiegenoot dan als je veel moet reizen en misschien onderweg wat wil doen. Houd er wel rekening mee dat een laptop al gauw behoorlijk zwaar is om elke dag mee te nemen.

Wat betreft boeken, het kan zijn dat je nog een boekenlijst thuis krijgt. Vaak staat daar wel op wat verplicht is en wat optioneel is en vaak ook uitgesplitst per semester. Je kan er dan voor kiezen om eerst alleen de boeken voor het eerste semester tr kopen. Soms krijg je de boekenlijst ook pas op de eerste schooldag maar ook dan heb je met een paar muisklikken je boeken zo besteld en thuis. Schrik niet als je gelijk veel en dure boeken moet kopen. Vaak is dat in het eerste jaar het meest en gebruik je boeken meerdere jaren.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 28-07-2016, 18:48
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ik kan mijn boekenlijst niet vinden!

Heb het ook niet gekregen in een brief dus ik denk dat het ergens online staat...

Alleen geen idee waar
Het is goed mogelijk dat de boekenlijst pas tegen het einde van of na de zomervakantie bekend wordt gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2016, 21:16
Sandraatjuuh
Sandraatjuuh is offline
Citaat:
Allereerst, niet teveel stress. Je hebt hard gewerkt voor de examens, het is vakantie en je bent natuurlijk niet de enige die aan een nieuwe studie begint, het spannend vindt en niet weet hoe alles precies zit. Allemaal heel begrijpelijk maar ga er niet teveel om stressen.

Grootte van klassen enzo verschilt erg per studie (bij een grote studie met veel eerstejaars heb je logischerwijze grotere groepen, zeker met hoorcolleges dan bij een kleinschalige studie. Over het algemeen zijn de klassen bij hoorcolleges groter dan bij werkcolleges en practica.

Qua schoolspullen en tas zou ik beginnen met wat je nog hebt van de middelbare school. Een rugzak is helemaal niet vreemd en je merkt snel genoeg wat handig is en hoeveel spullen je elke dag mee moet nemen. Zonde als je nu een nieuwe tas koopt die achteraf veel te groot of te klein blijkt te zijn. Collegeblokken zijn wel fijn maar gewone schriften of blocnotes kunnen ook prima.

Wat een laptop betreft, ik neem aan dat als het verplicht is voor je studie, je het wel al te horen had gekregen. Ben je met een open dag of meeloopdag op de locatie geweest waar je straks terecht komt? Misschien heb je gezien of er veel computerwerkplekken zijn of dat er veel studenten op een eigen laptop aan het werken zijn. Het ligt er ook wel een beetje aan of je dichtbij school woont of niet. Dichtbij kan je natuurlijk makkelijker naar huis om achter je thuis pc te werken of met een studiegenoot dan als je veel moet reizen en misschien onderweg wat wil doen. Houd er wel rekening mee dat een laptop al gauw behoorlijk zwaar is om elke dag mee te nemen.

Wat betreft boeken, het kan zijn dat je nog een boekenlijst thuis krijgt. Vaak staat daar wel op wat verplicht is en wat optioneel is en vaak ook uitgesplitst per semester. Je kan er dan voor kiezen om eerst alleen de boeken voor het eerste semester tr kopen. Soms krijg je de boekenlijst ook pas op de eerste schooldag maar ook dan heb je met een paar muisklikken je boeken zo besteld en thuis. Schrik niet als je gelijk veel en dure boeken moet kopen. Vaak is dat in het eerste jaar het meest en gebruik je boeken meerdere jaren.

Super bedankt voor de tips! Ik heb inderdaad nog wel veel van vorig jaar wat ik nog kan gebruiken.

Ik denk dat ik maar wacht op de boekenlijst en dan zie ik wel wanneer het komt!
Dankjewel!
Met citaat reageren
Oud 28-07-2016, 21:18
Sandraatjuuh
Sandraatjuuh is offline
Citaat:
Het is goed mogelijk dat de boekenlijst pas tegen het einde van of na de zomervakantie bekend wordt gemaakt.
Ja precies, ik wacht het af... Dankjewel!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Studiekeuze voor HBO/MBO
Jo198881
2 03-12-2011 12:00
Studeren HBO studie, nog tips?
Chariot
1 18-04-2010 09:36
Studeren HBO Journalistiek
daytripper
4 31-01-2010 19:01
Studeren mbo, hbo of wo?
wup
9 06-03-2006 11:18
Studeren spijt van studieswitch, help
Rata
9 23-11-2005 16:08
Algemene schoolzaken HBO Maritiem officier... op Terschelling
Rabbi Daniel
14 30-11-2001 08:30


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:26.