Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-03-2003, 18:01
murwari
Avatar van murwari
murwari is offline
Week een: Kazige kazen

Om van start te gaan met dit systeem beginnen we met kaas.
Dus heb jij leuke recepten met kaas? Voorgerechtjes, hoofdgerechten, dessets? Kan je ze deze week in dit topic kwijt.


Kom op, laat de fantasie spreken, en verras ons









Een hele week blijft dit topic bovenaan sticken, na deze week blijft het wel open hoor
__________________
Love is the answer, At least for most of the questions in my heart. Like why are we here? And where do we go? And how come it's so hard?

Laatst gewijzigd op 11-03-2003 om 18:06.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-03-2003, 18:08
Verwijderd
ik lust geen kaas
*blijft deze week maar uit het sticky topic*
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 18:09
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
Feta-kaas, Griekse geitenkaas.

Snij een komkommer en een aantal tomaten in kleine stukjes, doe er een klein beetje olijf olie bij en blokjes feta-kaas er bovenop.

Een Griekse salade om u tegen te zeggen
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 18:15
Alpha #1
Avatar van Alpha #1
Alpha #1 is offline
Kaas in plakjes op een bordje in de magnetron: heerlijk. Of als je gaat gourmetten. Dan in het pannetje en onder het vuur ipv er boven wat normaal is.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 18:43
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
variant op het bovenstaande: kip gourmetten, en vervolgens plakje kaas eropleggen en dan onder gourmetstel schouven.

kip met kaas = heel erg lekker!!!
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 18:51
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Italiaanse kaassoep

Benodigdheden
stuks aubergines
1 stuk courgette
Kaas, Parmezaanse
500 gr. kastanjechampignon, verse
2 teentjes knoflook
Kruid, Italiaanse
Olijfolie
1 stuk paprika, gele
Peper
4 stuks preien
400 gr. tartaar
4 stuks uien
6 grote vleestomaten, ontvelde
Zout
2 bolletjes mozzarella, in plakjes

Bereidingswijze
Snijd de uien en de prei fijn, de courgette in blokjes, de paprika, tomaten en knoflook in stukjes. Snijd grote paddestoelen doormidden.Fruit de uien en prei in de olijfolie en bak de tartaar rul mee. Voeg de courgette, paprika, tomaten, paddestoelen en knoflook toe. Kruid met de Italiaanse kruiden en laat nog even pruttelen.

Snijd de aubergines in plakken en bestrooi ze met zout. Na 10 minuten de plakken droogdeppen met keukenpapier. Smeer de plakken in met een kwastje met olijfolie en bak ze gaar en bruin. Vet een ovenschaal in met olijfolie. Doe het groente-gehaktmengsel in de schaal en leg daar de aubergineplakken op, vervolgens een laag mozzarella. Laat de ovenschotel kort bruin worden in de oven.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 18:57
de ijsprinses
Avatar van de ijsprinses
de ijsprinses is offline
Citaat:
Boogie schreef op 11-03-2003 @ 19:09:
Feta-kaas, Griekse geitenkaas.

Snij een komkommer en een aantal tomaten in kleine stukjes, doe er een klein beetje olijf olie bij en blokjes feta-kaas er bovenop.

Een Griekse salade om u tegen te zeggen
maar dan wel met lekkere tomaat en niet die waterige smakeloze van hier en natuurlijk ook met ui en en en je moet het eigenlijk gewoon in Griekenland eten
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 20:07
Verwijderd
Een ovenschaal met 3 soorten kaas
genoeg voor 4 personen

Benodigdheden:

Een stuk brie (aldi)
Wat geraspte kaas (bijvoorbeeld jong belegen)
Een bakje kruidenkaas (val blanc van de aldi)
1 pakje bladerdeeg
1 blikje gebroken sperziebonen
een pakje gehaktballetjes (van de aldi)
zonnebloem olie (of olijfolie, wat je maar in huis hebt)

(de aldi heb ik vermeld aangezien ik voor deze ovenschaal producten hiervan heb gebruikt en aangezien dit wat goedkoper is...)

Een ovenschaal
een kwastje
een mesje

Laat de bladerdeeg ontdooien. Vet de ovenschaal eerst met wat olie in (om te voorkomen dat de bladerdeeg er aan gaat vastplakken). Leg de bladerdeeg verspreid over de bodem van de schaal, maar zorg dat je nog genoeg bladerdeeg over houdt om het geheel nog af te kunnen dekken. Snij de gehaktballetjes doormidden en verspreid deze over de schaal. Strooi hierover wat geraspte kaas. Hirover komt een laag sperziebonen (het blik hoeft niet leeg, als er iets over blijft, gebruik dit dan bijvoorbeeld voor de volgende dag.) Hieroverheen leg je wat plakjes brie en wat kruidenkaas (beetje uitsmeren.) Bedek dan dit geheel met de overige bladerdeeg. Hieroverheen smeer je nog wat kruidenkaas en bestrooi dit dan met d eoverige geraspte kaas. Zet het geheel circa 20 a 25 minuten in de oven. Eet smakelijk!

liefs, hanne
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 20:30
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Kaas-ananas broodjes uit de oven

- verwarm de over voor
- leg de kaiserbroodjes erin en wacht tot ze gaar zijn
- haal ze uit de oven en leg er een schijf ananas op en bedek dit alles met een dikke plak kaas
- zet ze terug in de oven en wacht tot er een bruin korstje opzit.

Dit is echt heel erg lekker!!!!!!
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 20:32
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Daar ken ik een variant op: neem een stokbrood, snijd die door, beleg de helfden met ham en kaas, en dan even in de oven. Maakt m'n moeder soms wel eens voor me als ze in een goede bui is, Jum!!!
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 21:13
coecie
Avatar van coecie
coecie is offline
rol een geitenkaasje door paneermeel en bak hem bruin in de pan
maak ondertussen in een pannetje met wat boter, honing, tijm, room en water een lekker kleverig sausje

leg de gebakken geitenkaas op een bordje gooi er wat walnoten en hazelnoten bij en wellicht ter garnering een tijmtakje
doe de saus eroverheen... hmmmm
__________________
hieperdepiepp!
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 23:28
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Citaat:
Boogie schreef op 11-03-2003 @ 19:09:
Feta-kaas, Griekse geitenkaas.

Snij een komkommer en een aantal tomaten in kleine stukjes, doe er een klein beetje olijf olie bij en blokjes feta-kaas er bovenop.

Een Griekse salade om u tegen te zeggen
Je vergeet de uitjes.... Snippertjes, welteverstaan En kruiden maakt het geheel ook wat aangenamer, maar vraag me niet welke. Basilicum ofzo.
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 07:36
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
ik lus geen kaas
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 12:44
Slither
Avatar van Slither
Slither is offline
Stukjes stokbrood met tomaat, basilicum (of was 't pesto?) en veel mozzarella in de oven: Crostini!
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 18:31
coecie
Avatar van coecie
coecie is offline
hier een saus recept, dat niet zozeer heel kazig is, maar dat is wel het main-bestanddeel...
het is heeeeel makkelijk te maken en echt heerlijk! dus... probeer het uit ofzo!!

nodig:
* mascarpone
* verse kruiden roomkaas (ik neem altijd die van de AH)
* een bakje verse pesto (ik neem weer die van AH)
* pijnboompitten
* iets voor in de saus dit kan zijn:
- vlees (kip of kalfsfilet)
- groente (broccoli is heel lekker, maar ook snijboontjes ofzo)
- champignons of andere paddestoelen
tja... eigenlijk kan je het so gek niet bedenken of het is wel lekker in dit sausje... wees creatief en origineel!

hoe maak je het:
*Bak de pijnboompitten licht, zodat ze dat bruine laagje krijgen waarmee ze pas ècht lekker zijn, doe ze in een kommetje.
*Bak het vlees en de paddestoelen (als je dat hebt) in de pesto.
*Doe de groente erbij als dat goed en lekker gaar is.
*Voeg snel de mascarpone en de kruidenroomkaas toe en roer het door elkaar.
*Gooi de pijnboompitten in het sausje

serveer het met pasta (mijn favoriet), rijst of puree.
het is wel vet, maarja, wat verwacht je van een kaassaus
__________________
hieperdepiepp!
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 19:15
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
Citaat:
de ijsprinses schreef op 11-03-2003 @ 19:57:
maar dan wel met lekkere tomaat en niet die waterige smakeloze van hier en natuurlijk ook met ui en en en je moet het eigenlijk gewoon in Griekenland eten
Uitjes idd vergeten

Er zijn bij de Albert Heijn ook wel andere tomaten te koop. Roma-tomaten of tros-tomaten, maar die zijn een stuk duurder.

En in Griekenland smaakt het uiteraard beter, maar das logisch
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 20:23
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Mozzarellasalade voor vier personen...

Nodig:
2 'hompjes' mozzarella
'slasaus'
sla (gewoon sla, de soort maakt niet uit)
3 tomaten
3 eieren
1 rode/groene/gele paprika
1 ui
Kruiden: peterselie, peper, zout, etc.

Kook de eieren, hak de mozzarella en paprika in kleine stukjes, snij de tomaten in schijfjes, versnipper de ui.
Was de sla, gooi het goedje in een slakom.

De saus...
Het ligt aan de basis. Ik neem hierbij altijd als basis yohgurt, dat past er redelijk goed bij.
Men neme:
Witte, magere yoghurt. Dikke saus wordt hier nooit in dank afgenomen. Kies zelf hoeveel je wilt, het hangt af van de hoeveelheid saus die je wilt hebben. Ik gebruik meestal iets van 2 dl.
3 el Ketchup
2 el Mayo
Olijfolie
Peper, zout, peperkorrels, basillicum, ... eigen smaak.
1 el Tabasco
Kaas (parmezaner)
1 el suiker

Gooi de yoghurt, kruiden, ketchup, mayo en een flinke scheut van de olijfolie bij mekaar. Suiker naar smaak toevoegen, ik doe er altijd één eetlepel in.
De kaas, da's zo'n 75 gram. Die roer je er gewoon doorheen. Tabasco ook naar smaak toevoegen.
Goed doorroeren, tot je een goed geheel krijgt.

Vervolgens doe je de saus over de salade, je dient het zo op.

Hierbij passen kotelet en gebakken aardappelen.



Zo'n recept schrijven is eigenlijk best wel vreemd.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 20:51
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
gebruik kaas nooit echt als 'belangrijk' onderdeel van een maaltijd; ben er ook niet echt dol op... maar gooi t vaak door vegetarische roerbak dingen enzo, en door andere vegetarische maaltijden waar t bij past; geraspte kaas dan dus. geeft vaak toch nog even een pittiger smaakje...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-03-2003, 22:05
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Zondag ga ik koken en ik wil iets met kaas doen.

Tips, aanraders? 'k Zat er aan te denken om de pasta dit keer eens over te slaan.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 13:18
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Mijn kaassoep is best lekker
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 14:00
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Als maaltijd? Lunch, noemen ze dat. Die salade is weinig, en daarbij moet ik combineren met andere dingen. Ik zoek juist iets met kaas als grootste, belangrijkste bestandsdeel.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 15:19
Verwijderd
Pizza Fromage (Met verschillende soorten kaas ofzo.)

Broodje brie (en met sla, komkommer ed) is lekker.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 15:19
Verwijderd
En kaas...euh...hoe heet dat? Fonduen.
(Heb ik zelf nog nooit gedaan, lijkt me ook niet echt lekker.)
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 15:23
coecie
Avatar van coecie
coecie is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 14-03-2003 @ 16:19:
En kaas...euh...hoe heet dat? Fonduen.
(Heb ik zelf nog nooit gedaan, lijkt me ook niet echt lekker.)
kaasfondue is heerlijk
ik zal vanmiddag even kijken of ik een goed recept daarvoor kan vinden
__________________
hieperdepiepp!
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 08:20
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Bij de appie heyn hebben ze ook kaasfondue-in-een-pakje voor als je niet zo'n ster bent in de keuken
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-03-2003, 08:48
Verwijderd
In de Flair (of de Viva) staan volgende week 'vier heerlijke kaasrecepten'. Deze week stond er iets met babybell'etjes.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 18:09
8675309
Avatar van 8675309
8675309 is offline
in frankrijk had ik een een 'salade chèvre chaud' gegeten. Het is en gemengde salade met daarop een paar warme toastjes met geitenkaas, en die geitenkaas was dan met het toastje even in de oven geweest.
erg smakelijk.
__________________
Joepie de Poepie~
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 02:35
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Mozzarellasaus voor pasta
500 g tomaten, 150 g mozzarella, pecorino, olijfolie, zout, peper, oregano.
Maak kleine blokjes v.d mozzarella, was, droog en hak de tomaten in stukjes, doe ze in een aardewerken 'schaal' en roer tot je een soepele, gladde saus hebt. Voeg 3 eetl pecorino toe, naar smaak zout en peper, doe er blaadjes oregano bij. Blijven roeren. Deksel op de 'schaal' doen, 15 min boven hoog vuur opzetten en daarna: klaar.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 15:29
PrimRose
Avatar van PrimRose
PrimRose is offline
ehm...de week is om, wat is het nieuwe thema?
__________________
Rollo Tomasi! Sometimes, I wanna take your big, dumb, dummy head, and just nyhhhh! [makes stabbing motions]
Met citaat reageren
Oud 20-03-2003, 15:42
coecie
Avatar van coecie
coecie is offline
dit is ook een lekker sausje voor over een stukje vlees of pasta of iets anders.

men neme gorgonzola
men neme cognac
men neme oregano
men neme een bekertje room

doe de gorgonzola en room in een pan, giet er wat scheutjes cognac bij en verkruimel de oregano erin... resultaat: een heeeeerlijke apart smakende italiaans aandoenende saus voor over iets lekkers
__________________
hieperdepiepp!
Met citaat reageren
Oud 20-03-2003, 15:54
blackfairy
Avatar van blackfairy
blackfairy is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 15-03-2003 @ 09:20:
Bij de appie heyn hebben ze ook kaasfondue-in-een-pakje voor als je niet zo'n ster bent in de keuken
kaasfondue uit een pakje is echt heel vies... moet je wel zelf maken.


kaasplankje als dessert.. salade met geitenkaas walnoten en honing is superlekker... spaanse geitenkaas*als ik me niet vergis* met knoflook/sambal sausje is ook superlekker...boterham met kaas en italiaanse kruiden onder de grill...tagliatelli(hoe je t ook schrijft) met zakje ratatouille groente boursin, stukje kruidenbrie en kruiden en pijnboompitten is ook errug lekker.. enz
__________________
No one likes us We don't Care | H.A.R.D.C.O.R.E | die bass moet je niet horen..DIE MOET JE VOELEN!!!
Met citaat reageren
Oud 20-03-2003, 20:36
beestje
beestje is offline
dikke plak (italiaanse) tomaat, met daarop een plakje gegrilde paprika met wat ansjovis erin, en daar bovenop een brokje geitenkaas, doe er wat olijfolie overheen en zet het even onder de gril...... yumyum
__________________
*front anti-slaap* *lid van AntiBreezerFront**bieeeeeeeeer*
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:48.