Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-03-2009, 14:02
Jsquare
Avatar van Jsquare
Jsquare is offline
Hoi!

Aangezien ik vegetariër ben, ben ik benieuwd hoe jullie daar over denken!

Vind je vegatarisch eten goed... of vind je het wellicht grote onzin? En waarom wel of niet?

Zelf ben ik (pas) enkele jaren vegetariër. Ik eet geen vis en geen vlees. Vis heb ik eigenlijk nooit gegeten. Sinds ik enkele artikelen en documentaires had gezien over hoe de dieren werden geslacht had ik van de één op de andere dag geen trek meer in vlees.

Sindsdien heb ik ook nooit meer vlees gegeten en heb er ook geen behoefte meer aan.

Sommige vrienden verklaren mij voor gek… die snappen het niet. Weer andere vinden het juist goed.

Groet,
Jesse

Laatst gewijzigd op 01-03-2009 om 16:34. Reden: spelfout vegatarisch > vegetariër
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-03-2009, 14:38
LilyB
Avatar van LilyB
LilyB is offline
Je bent vegetariër, niet vegetarisch. En dat ben ik zelf ook. Omdat ik gewoon slecht tegen het idee kan dat je een dier aan het opeten bent (met het idee erachter hoe dat dier gekomen is tot was het nu is). Als je zegt dat je vegetariër bent vragen mensen altijd meteen waarom. Terwijl als mensen tegen mij zeggen dat ze vlees eten ik eigenlijk nooit vraag waarom, hoewel dat een veel betere vraag zou zijn.
__________________
"De meeste mensen zijn andere mensen. Hun gedachten bestaan uit andermans mening, hun levens zijn imitaties, hun hartstochten zijn citaten." - Oscar Wilde
Met citaat reageren
Oud 01-03-2009, 14:49
Eva*
Avatar van Eva*
Eva* is offline
Er is allebei wat voor te zeggen. Zonder vlees kan een mens ook overleven. Bovendien vraagt veehouderij veel van het milieu.
Wel klopt de gedachte erachter vaak niet. Wanneer iemand die vegetarisch is wel zuivelpoducten eet of drinkt, zijn er koeien (of schapen of geiten) nodig die melk geven. Een boer houdt echt niet zijn dieren aan totdat deze van ouderdom doodgaan, dat is namelijk veel te duur. Als een dier niet meer genoeg melk produceert om nog rendabel te zijn, wordt deze hoe dan ook gedood. Veel vlees komt dan ook van dieren die voorheen melk hebben gegeven.
Veganistisch zou dan een meer logische keuze zijn. Maar dan nog: de groentes die worden gegeten, zijn over het algemeen bemest met dierlijke mest.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2009, 15:18
LilyB
Avatar van LilyB
LilyB is offline
Ja maar als je geen vlees eet en wel zuivelproducten, dan is dat toch beter dan vlees én zuivelproducten?
__________________
"De meeste mensen zijn andere mensen. Hun gedachten bestaan uit andermans mening, hun levens zijn imitaties, hun hartstochten zijn citaten." - Oscar Wilde
Met citaat reageren
Oud 01-03-2009, 16:33
Jsquare
Avatar van Jsquare
Jsquare is offline
Iedereen stelt zo zijn prioriteiten denk ik. Of het nou vegetariër ( thanks LilyB ) zijn is of veganist. Zelf ben ik dan weer een voorstander van biologisch eten. Al komt dat er niet altijd van... Bij biologisch eten word toch net even wat meer aandacht besteed aan "het dier" dan alleen aan geld verdienen.

Ik eet/drink wel gewoon zuivelproducten. Het liefst zoals hierboven al genoemd biologisch en/of scharrelproducten. Zuivel vind ik persoonlijk wel kunnen aangezien daar geen dieren aan dood gaan. De bio-industrie producten vind ik echt not-done!
Met citaat reageren
Oud 02-03-2009, 14:12
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Ik eet wel vlees, maar lang niet iedere dag (als ik thuis ben, alleen, dan eet ik meestal vegetarisch). Ik vind het namelijk niet nodig om dagelijks vlees te eten. Niet alleen is het slecht voor hart en bloedvaten, het milieu is er ook niet erg blij mee.
Helemaal geen vlees meer eten zou voor mij ook niet hoeven; ik zou ook bereid zijn meer te betalen voor vlees van een dier dat een normaal (goed) leven heeft gehad. Helaas vind ik dat nogal ondoorzichtig. Keurmerkje hier, keurmerkje daar, en je weet eigenlijk nog steeds niet hoe het precies zit. Nu goed, een stukje vlees erbij mag van mij best zo nu en dan, maar niet iedere dag.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 02-03-2009, 14:21
wup
wup is offline
Ik eet nauwelijks vlees en al helemaal geen vis. Vis vind ik gewoon ongeloflijk vies en vlees vind ik een raar idee. Niet eens zo zeer omdat het allemaal zo zielig is en slecht voor het milieu ( wat het wel is natuurlijk), maar gewoon omdat ik het een gek idee vind. Vooral als het er uitziet als vlees, zoals het dus bij de slager ligt.
Toen ik op mezelf ben gaan wonen, ben ik gestopt met vlees eten, omdat ik het te ranzig vond om klaar te maken. Ik doe dus ook gewoon aan zuivel en ei en krokketen als ik dronken ben
Met citaat reageren
Oud 02-03-2009, 16:50
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Ik ben 'n aantal jaartjes vegetariër geweest, maar ik was er blijkbaar niet zo goed in . Ik was vaak draaiierig en snel uitgeput, dus sinds 'n jaar eet ik weer vlees en vis. Hoewel.. ik probeer 't toch nog zoveel mogelijk te vermijden. Als je 't zo lang niet meer hebt gegeten, heb je er inderdaad niet meer zoveel behoefte aan/trek in.
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 02-03-2009, 19:42
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Je bent vegetariër, niet vegetarisch. En dat ben ik zelf ook. Omdat ik gewoon slecht tegen het idee kan dat je een dier aan het opeten bent (met het idee erachter hoe dat dier gekomen is tot was het nu is). Als je zegt dat je vegetariër bent vragen mensen altijd meteen waarom. Terwijl als mensen tegen mij zeggen dat ze vlees eten ik eigenlijk nooit vraag waarom, hoewel dat een veel betere vraag zou zijn.
dit helemaal
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 02-03-2009, 23:27
Verwijderd
Ik ben part-time vegetariër Oftewel, ik eet het grootste gedeelte van de week vegetarisch, maar als ik met mensen eet die vlees willen, vind ik dat niet zo'n punt, en dat gebeurt eigenlijk elke week wel een keertje. Vooropgesteld dat het biologisch is, trouwens. Ik heb geen bezwaar tegen het doden van dieren om vlees, maar ik wil niet bijdragen aan de bioindustrie.

Dat lijkt mij overigens ook het handigste, gewoon af en toe vlees eten. Geheel veganistisch eten lijkt me niet enorm gezond en zoals Eva zegt, niet echt haalbaar, maar het zou geen kwaad kunnen als heel Nederland drastisch mindert met z'n vleesconsumptie en het allemaal biologisch valt te houden. Wat natuurlijk nooit gaat gebeuren maar goed.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2009, 23:29
Verwijderd
Citaat:
Je bent vegetariër, niet vegetarisch. En dat ben ik zelf ook. Omdat ik gewoon slecht tegen het idee kan dat je een dier aan het opeten bent (met het idee erachter hoe dat dier gekomen is tot was het nu is). Als je zegt dat je vegetariër bent vragen mensen altijd meteen waarom. Terwijl als mensen tegen mij zeggen dat ze vlees eten ik eigenlijk nooit vraag waarom, hoewel dat een veel betere vraag zou zijn.
Omdat mensen van nature vlees eten Het is een verandering van de norm als je het níet doet, niet andersom. Helemaal geen betere vraag dus.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2009, 00:29
Verwijderd
Ik vind het allemaal onzin, die vegetarier troep enzo.

Het is volgens mijn niet gezond en je krijgt er vroeg of laat kanker van.

Eet vlees, da's gezonder voor lijf en geest!
Met citaat reageren
Oud 03-03-2009, 01:36
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Ik vind het allemaal onzin, die vegetarier troep enzo.

Het is volgens mijn niet gezond en je krijgt er vroeg of laat kanker van.
Wat?

Nee, vegetarisch eten is gezonder dan de hoeveelheden en soorten vlees consumeren die de gemiddelde Nederlander eet.

Ik ben een tijd vegetariër geweest, nu eet ik ongeveer een keer per week biologisch vlees. Eén keer per week een stukje is meer dan genoeg om alle voedingsstoffen die je eruit moet hebben binnen te krijgen.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2009, 10:51
LilyB
Avatar van LilyB
LilyB is offline
Citaat:
Omdat mensen van nature vlees eten Het is een verandering van de norm als je het níet doet, niet andersom. Helemaal geen betere vraag dus.
Ja maar, mensen eten van nature vlees als in; jagers en boeren, die hadden weinig keus. Voor hen was het hoognodig. En die joegen ook op zwijntjes die hun hele leven al fijn door het bos hadden gehuppeld. Nu zijn er prima alternatieven voor het eten van vlees, het is niet meer nódig. Een beetje het idee van mensen eten van nature vlees, maar dieren hoeven van nature niet zo'n cru leven te leiden als dat nu gebeurt in de bio-industrie

En geen vlees eten is idd gezonder.
__________________
"De meeste mensen zijn andere mensen. Hun gedachten bestaan uit andermans mening, hun levens zijn imitaties, hun hartstochten zijn citaten." - Oscar Wilde
Met citaat reageren
Oud 03-03-2009, 11:30
31337
Avatar van 31337
31337 is offline
Ik eet gewoon elke dag vlees, omdat het zo lekker is
__________________
Waar gehakt wordt, is het woensdag.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2009, 14:25
Yana
Avatar van Yana
Yana is offline
Ik ben aan mijn 9e jaar als vegetariër bezig, met een hele korte periode (van +/- 2 maanden oid) dat ik af en toe wat biologisch vlees at. Ik kan misschien best ooit nog een stukje biologisch weet-ik-wat eten, maar "gewoon" vlees zal er nooit meer in komen.
__________________
She lives on disillusion road, we go where the wild blood flows
Met citaat reageren
Oud 04-03-2009, 13:22
Verwijderd
Ik ben ook vegetariër (inmiddels zo'n 15 jaar), ik vind het dus geen grote onzin, maar ik vind het ook niet per se goed oid...ik vind dat iedereen zelf moet weten wat ie doet. Wat voor jou goed voelt, lijkt me goed (en voor mij is vegetariër zijn dus goed, maar voor de buurman misschien wel niet).
Met citaat reageren
Oud 04-03-2009, 13:27
Verwijderd
Ik denk trouwens dat de reden waarom je geen vlees/vis/kip eet bepalend is voor of de keus wel/geen melk te drinken ed wel of niet meer logisch is of niet.

En bestaan er trouwens geen melk- en vleeskoeien? Vlees van een 'uitgerangeerde melkkoe' halen (die volgens mij sowieso al slanker zijn dan vleeskoeien) is volgens mij niet echt rendabel?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-03-2009, 13:33
Verwijderd
Citaat:
Ik denk trouwens dat de reden waarom je geen vlees/vis/kip eet bepalend is voor of de keus wel/geen melk te drinken ed wel of niet meer logisch is of niet.

En bestaan er trouwens geen melk- en vleeskoeien? Vlees van een 'uitgerangeerde melkkoe' halen (die volgens mij sowieso al slanker zijn dan vleeskoeien) is volgens mij niet echt rendabel?
Ik weet niet hoe het op de gemiddelde boerderij gaat, maar er is een biologische boerderij waar ik wel es kom en daar worden de melkkoeien gemiddeld 3 jaar oud en worden daarna geslacht. Zo uitgerangeerd zijn ze dus niet. En het moet ook vrij snel doorstromen allemaal want er worden natuurlijk elk jaar kalfjes geboren anders is er helemaal geen melk.

Je hebt voor zover ik weet ook wel koeien die puur voor het vlees gefokt worden, maar dat wil niet zeggen dat de melkkoeien niet opgegeten worden...
Met citaat reageren
Oud 04-03-2009, 13:36
Verwijderd
Ik weet ook niet hoe het op de gemiddelde boerderij gaat, maar ik denk dat het wel uitmaakt of het een biologische boerderij of een 'gewone' boerderij is?

Ik zeg ook niet dat melkkoeien nooit opgegeten worden. Ik vroeg me alleen af of het rendabel was.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2009, 15:45
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Nou, bij de meeste fastfoodketens geeft men niets om de kwaliteit van het vlees, dus dat zou best gewoon troep uit oude melkkoeien kunnen zijn.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2009, 15:05
31337
Avatar van 31337
31337 is offline
Hmm aangezien hier zoveel vegetariërs zijn, kan mijn vraag vast wel beantwoord worden.

Waarom eten vegetariërs geen vlees, maar wel vis?? Niet dat alle vegetariërs dit doen hoor Maar ik hoor vaak dat sommige vegetariërs geen vlees eten, want dat is zo zielig, maar wel vis...Alsof dat geen beest is?
__________________
Waar gehakt wordt, is het woensdag.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2009, 15:15
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Hmm aangezien hier zoveel vegetariërs zijn, kan mijn vraag vast wel beantwoord worden.

Waarom eten vegetariërs geen vlees, maar wel vis?? Niet dat alle vegetariërs dit doen hoor Maar ik hoor vaak dat sommige vegetariërs geen vlees eten, want dat is zo zielig, maar wel vis...Alsof dat geen beest is?
Alsof alle vegetariërs om dezelfde reden vegetariër zijn. Volgens heeft maar een klein deel de reden 'dat het zo zielig is'. Anderen redenen kunnen zijn: protest tegen de bioindustrie, slecht voor het milieu, het niet lekker vinden, uit religieus oogpunt en zo kan ik nog wel even doorgaan. Bij al deze redenen zou het kunnen dat je wel vis eet.

Ik ben dus vegetariër, ik eet geen vlees en vis, maar ik let niet op dingen als vegetarisch stremsel en gelatine en draag ook leren schoenen. Ik ben het dus niet omdat ik het zo zielig vind, de dood van die beesten kan me eigenlijk vrij weinig schelen. Het is meer een soort van protest, ik vind het niet kunnen dat heel veel mensen maar verwachten dat er elke dag een enorme lap vlees op hun bord ligt, terwijl er veel meer consequenties aan vast zitten dan aan andere voedingsmiddelen. Zoals de bioindustrie, het milieu en het feit dat het 4 tot 10 keer zoveel energie kost vlees te produceren.

Enigszins offtopic: ik erger me altijd dood aan van die meisjes die 'aaaaaaah zielig' roepen als er ergens een kip wordt geslacht ofzo, terwijl die 's avonds aan tafel gewoon lekker hun kippenpootjes opvreten...
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 05-03-2009, 16:43
Verwijderd
Citaat:
Alsof alle vegetariërs om dezelfde reden vegetariër zijn. Volgens heeft maar een klein deel de reden 'dat het zo zielig is'. Anderen redenen kunnen zijn: protest tegen de bioindustrie, slecht voor het milieu, het niet lekker vinden, uit religieus oogpunt en zo kan ik nog wel even doorgaan. Bij al deze redenen zou het kunnen dat je wel vis eet.
^ Dat.

(Ik eet trouwens ook geen vis en ook geen kip. En ik probeer te letten op dingen als stremsel en gelatine.)
Met citaat reageren
Oud 06-03-2009, 09:25
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Hmm aangezien hier zoveel vegetariërs zijn, kan mijn vraag vast wel beantwoord worden.

Waarom eten vegetariërs geen vlees, maar wel vis?? Niet dat alle vegetariërs dit doen hoor Maar ik hoor vaak dat sommige vegetariërs geen vlees eten, want dat is zo zielig, maar wel vis...Alsof dat geen beest is?
Je moet ergens de lijn trekken. De meeste vegetariërs eten kaas, terwijl daar ook kalveren voor worden doodgemaakt.

Citaat:
Anderen redenen kunnen zijn: protest tegen de bioindustrie, slecht voor het milieu,
Vis is ook behoorlijk slecht voor het milieu en er is een flinke bio-industrie in.

Citaat:
(Ik eet trouwens ook geen vis en ook geen kip. En ik probeer te letten op dingen als stremsel en gelatine.)
Dat vind ik altijd zoiets. Hoe kun je nou proberen iets niet te eten?
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2009, 09:29
Verwijderd
Citaat:
Dat vind ik altijd zoiets. Hoe kun je nou proberen iets niet te eten?
Net zoals je andere dingen kunt proberen?

Naast dat ik vegetariër ben, heb ik een hele zooi voedselallergieën. Zolang ik thuis ben, kan ik met alles rekening houden, maar zodra ik bij iemand anders ben of uit eten ga, wordt het allemaal een stuk lastiger. In veel vegetarische gerechten zit dan bv. kaas en in een aantal dingen zit ook gelatine. En dat lijkt me dan geen vegetarische kaas of gelatine. Dan kan ik er voor kiezen om niets te eten of om zelf een boterham mee te nemen (waar naar het schijnt ook iets in zit wat uit varkensharen gemaakt wordt, dus dat zou dan eigenlijk ook niet mogen, want ze hebben die varkens daar vast niet voor geschoren...), maar dat doe je toch ook niet zo heel erg snel. Dan eet ik dat dus wel.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2009, 09:33
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Net zoals je andere dingen kunt proberen?

Naast dat ik vegetariër ben, heb ik een hele zooi voedselallergieën. Zolang ik thuis ben, kan ik met alles rekening houden, maar zodra ik bij iemand anders ben of uit eten ga, wordt het allemaal een stuk lastiger. In veel vegetarische gerechten zit dan bv. kaas en in een aantal dingen zit ook gelatine. En dat lijkt me dan geen vegetarische kaas of gelatine. Dan kan ik er voor kiezen om niets te eten of om zelf een boterham mee te nemen (waar naar het schijnt ook iets in zit wat uit varkensharen gemaakt wordt, dus dat zou dan eigenlijk ook niet mogen, want ze hebben die varkens daar vast niet voor geschoren...), maar dat doe je toch ook niet zo heel erg snel. Dan eet ik dat dus wel.
Dan probeer je het dus niet niet te eten, dan eet je het gewoon.

Ik vind het altijd zo raar als mensen zeggen 'ik probeer daar op te letten'. Als je iets echt niet wil eten, dan hoef je het niet te proberen, dan eet je het gewoon niet. Zeg dan gewoon dat het je minder kan schelen.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2009, 09:46
Verwijderd
Als jij het graag zo wilt zien en noemen, dan vind ik dat prima. Maar ik zie en noem het dus anders.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2009, 10:06
Verwijderd
Citaat:
Ik eet nauwelijks vlees en al helemaal geen vis. Vis vind ik gewoon ongeloflijk vies en vlees vind ik een raar idee. Niet eens zo zeer omdat het allemaal zo zielig is en slecht voor het milieu ( wat het wel is natuurlijk), maar gewoon omdat ik het een gek idee vind. Vooral als het er uitziet als vlees, zoals het dus bij de slager ligt.
Toen ik op mezelf ben gaan wonen, ben ik gestopt met vlees eten, omdat ik het te ranzig vond om klaar te maken. Ik doe dus ook gewoon aan zuivel en ei en kroketten als ik dronken ben

Dit
Met citaat reageren
Oud 06-03-2009, 14:13
Verwijderd
Citaat:
Nou, bij de meeste fastfoodketens geeft men niets om de kwaliteit van het vlees, dus dat zou best gewoon troep uit oude melkkoeien kunnen zijn.
Ik geloof dus niet dat er echt veel oude melkkoeien zijn.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2009, 16:14
Verwijderd
Ik eet soms vlees en soms vleesvervangers, dus ik ben dan ook een part-time vegetariër. Qua vlees ga ik meestal wel voor biologische varianten, qua vis voor vissoorten die 'goed' zijn gekeurd (alsin; die niet overbevist worden bijvoorbeeld).
Met citaat reageren
Oud 06-03-2009, 20:51
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik eet ongeveer de helft van de week vlees en de helft van de week vegetarisch. Ik vind heel veel soorten vlees niet heel lekker en ik heb weinig geduld. Bij mij is vlees altijd zwart van buiten en nog rood van binnen omdat ik het te snel en te heet wil bakken. Bij vleesvervangers heb je niet het gevaar dat ze nog niet goed gaar zijn van binnen en over het algemeen zijn die sneller klaar. Ook kan ik meer varieren door ook vegetarisch te eten en bovendien vind ik heel veel vegetarische dingen (quorn, tofu, javaanse schijven, van die mediterane dingen van Tivall) gewoon heel erg lekker.

Ik heb wel eens getwijfeld om vegetarier te worden maar ik ben bang dat ik dan teveel m'n broodbeleg, snacks voor bij de frietjes, etc ga missen dus voorlopig nog ff zo Ik kan dus wel heel goed begrijpen dat mensen vegetarier zijn en zal er ook zo goed mogelijk rekening mee proberen te houden met koken. Ik heb ook heel veel lekkere vegetarische recepten
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 06-03-2009, 20:57
A.Quaresma
A.Quaresma is offline
Ik vind persoonlijk dat vegetariers zich gewoon aanstellen. Eet gewoon dat beest op, het smaakt verrukkelijk (dat vinden jullie ook) en hij wordt sowieso gedood. So What's the Prob?
__________________
don't get high on your own supply.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2009, 21:00
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Oh, de stompzinnigheid.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2009, 11:47
Verwijderd
Citaat:
Ik heb wel eens getwijfeld om vegetarier te worden maar ik ben bang dat ik dan teveel m'n broodbeleg, snacks voor bij de frietjes, etc ga missen dus voorlopig nog ff zo
Je hebt ook vegetarisch broodbeleg en vegetarische snacks...

OT: ik eet geen vlees en geen vis. Als ik straks op mezelf woon wil ik meer letten op stremsel en gelatine, dat vinden ze hier thuis nogal overdreven, en straks kan ik meer doen wat ik wil.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2009, 21:19
Eva*
Avatar van Eva*
Eva* is offline
Citaat:
Ik weet ook niet hoe het op de gemiddelde boerderij gaat, maar ik denk dat het wel uitmaakt of het een biologische boerderij of een 'gewone' boerderij is?

Ik zeg ook niet dat melkkoeien nooit opgegeten worden. Ik vroeg me alleen af of het rendabel was.
Ja, dat is rendabel. Als een koe niet meer voldoende melk produceert, dan brengt de boer deze naar de slacht en dan krijgt hij nog geld voor het vlees. Het is niet zo dat al die afgekeurde koeien liggen te rotten in de stal of op de brandstapel komen ofzo.
Dit is zowel biologisch als niet-biologisch zo. Alleen biologische koeien worden over het algemeen langer aangehouden en zijn dus vaak wat ouder, maar dat maakt verder niet uit.

Maar als je enkel voor het vlees koeien houdt, moet je daar natuurlijk geen melkkoeien voor gebruiken. Want melkkoeien zijn door de jaren heen zo gefokt dat ze vooral melk produceren. Vleeskoeien zijn zo gefokt dat ze vooral vlees produceren. En dan heb je ook nog een mix van deze twee, dus koeien die én geschikt zijn om te melken én geschikt zijn voor de vleesproductie.

Maar goed, het vlees van melkkoeien is natuurlijk minder goed omdat ze ouder zijn. Daarom is vlees van melkkoeien vooral te vinden in gehakt, worst, hamburgers, etc. Het 'goede' vlees, zoals biefstuk, komt van vleeskoeien.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-03-2009, 21:32
Eva*
Avatar van Eva*
Eva* is offline
Bovendien worden ook alle stierkalfjes en een deel van de vrouwelijke kalfjes die geboren worden geslacht, ook al is het van een melkkoeras. Want een koe moet ieder jaar weer een kalfje krijgen om melk te kunnen produceren. Maar de boer kan niet al die kalfjes houden, dus die moeten ook geslacht worden.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2009, 13:22
Yerli
Avatar van Yerli
Yerli is offline
Citaat:
Je moet ergens de lijn trekken. De meeste vegetariërs eten kaas, terwijl daar ook kalveren voor worden doodgemaakt.
Er bestaat ook zoiets als vegetarische kaas, met microbacterieel stremsel.

OT: Ik ben vegetariër, ik eet geen vlees en vis. Ik mis het niet en vind het ook absoluut niet nodig om te eten. Aanleiding voor mij zijn de wantoestanden in de bioindustrie, daarnaast voel ik me er ook prettiger bij geen vlees te eten.
__________________
Better than witnessing newborn nebulas in bloom
Met citaat reageren
Oud 12-03-2009, 16:16
Verwijderd
Citaat:
Ja, dat is rendabel. Als een koe niet meer voldoende melk produceert, dan brengt de boer deze naar de slacht en dan krijgt hij nog geld voor het vlees.
Dat maakt het voor de boer rendabel (dat is ook logisch...), maar maakt het dat voor de slacht ook rendabel? Dat is wat ik bedoelde.

Maar ik geloof best dat die koeien uiteindelijk ook alsnog geslacht worden...arme beesten.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2009, 12:42
the exploding boy
Avatar van the exploding boy
the exploding boy is offline
Ik ben nu ongeveer 14 jaar vegetarier. Vis heb ik nooit gegeten.

Ik vind het altijd nogal dom dat ik me moet gaan verdedigen omdat ik wel kaas (wel vegetarisch stremsel) enzo eet of dat er mensen zijn die eieren eten ofzo.
. Dan denk ik ook; ik probeer iig. iets eraan te doen. Al die beesten die ik uitspaar per jaar scheelt toch wat. En de enige tegenargumenten daarvoor zijn door vleeseters die het goed proberen te praten dat zij het wel eten.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2009, 16:19
LilyB
Avatar van LilyB
LilyB is offline
Citaat:
Ik vind persoonlijk dat vegetariers zich gewoon aanstellen. Eet gewoon dat beest op, het smaakt verrukkelijk (dat vinden jullie ook) en hij wordt sowieso gedood. So What's the Prob?
>< lol.
__________________
"De meeste mensen zijn andere mensen. Hun gedachten bestaan uit andermans mening, hun levens zijn imitaties, hun hartstochten zijn citaten." - Oscar Wilde
Met citaat reageren
Oud 19-03-2009, 21:20
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Ik ben ook vegetarier, al mijn halve leven nu. Ik eet geen vlees, geen vis en let op E-nummers zoals E120 (dierlijke emulgator). Eieren die ik koop zijn vrije loop, biologisch.
Mijn redenen zijn: ik wil het dierenleed niet steunen op deze manier, ik heb geen zin in alle zooi zoals antibiotica, hormonen en ziektes die in vlees kunnen zitten, het scheelt in de kosten en ik ben me ook bewust van het feit dat als iedereen vegetarier zou zijn, er veel meer eten zou zijn (wat er in een dier aan eten gestopt wordt tijdens het fokken is meer dan dat je uiteindelijk aan vlees van het dier krijgt).
Maar de belangrijkste reden is dus bio-industrie.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2009, 23:33
Verwijderd
Volgens mij is het ook zo dat mensen vegetarier worden omdat ze 'het' simpelweg niet kunnen betalen. Ze komen met allemaal wel met die sentimentele dieren en milieu gelul aanzetten om zo niet te hoeven zeggen (of te verdoezelen) dat ze elke dag vlees niet kunnen permitteren.

Check de sloebers op dit forum (mij uitgezonderd natuurlijk). De meesten denken hier geld te kunnen verdienen door te bezuinigen op je leven. Wel 5x per jaar op vakantie maar geen droog brood (vleesie) om te eten.

VAN BOVEN BONT, VAN ONDEREN STRONT!
Met citaat reageren
Oud 22-03-2009, 23:51
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Volgens mij is het ook zo dat mensen vegetarier worden omdat ze 'het' simpelweg niet kunnen betalen. Ze komen met allemaal wel met die sentimentele dieren en milieu gelul aanzetten om zo niet te hoeven zeggen (of te verdoezelen) dat ze elke dag vlees niet kunnen permitteren.
Waar haal je dit nu weer vandaan?
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2009, 10:13
Poeperd
Avatar van Poeperd
Poeperd is offline
Citaat:
Volgens mij is het ook zo dat mensen vegetarier worden omdat ze 'het' simpelweg niet kunnen betalen. Ze komen met allemaal wel met die sentimentele dieren en milieu gelul aanzetten om zo niet te hoeven zeggen (of te verdoezelen) dat ze elke dag vlees niet kunnen permitteren.
Lolwut?

Ik eet heel weinig vlees omdat ik er niet gek op ben, maar ik eet het dus wel. Vaak denk ik erover na om vegetariër te worden, maar het is er nog nooit van gekomen. Een stukje vlees bij het avondeten zou ik makkelijk kunnen missen, dat doet me niet zoveel. Maar af en toe een hamburger, een saucijzen broodje of pannenkoeken met spek.... Dat laten liggen heb ik er gewoon niet voor over
__________________
'Scuse me, who ordered the hamburger - with AIDS?
Met citaat reageren
Oud 23-03-2009, 23:16
Noddy
Noddy is offline
Citaat:
Volgens mij is het ook zo dat mensen vegetarier worden omdat ze 'het' simpelweg niet kunnen betalen. Ze komen met allemaal wel met die sentimentele dieren en milieu gelul aanzetten om zo niet te hoeven zeggen (of te verdoezelen) dat ze elke dag vlees niet kunnen permitteren.
Grapjas.


Ik heb nu al een aantal keer vlees gekocht bij een boer bij mij in de buurt. Ik kan bij wijze van spreken het weiland in lopen en mijn koe uitkiezen. Het is echt heerlijk vlees.

Ik snap overigens wel waarom mensen vegetarier willen worden, maar ik kan zelf gewoon niet zonder. Veel te lekker en biologisch is prima!
__________________
Make that the cat wise
Met citaat reageren
Oud 24-03-2009, 15:59
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij is het ook zo dat mensen vegetarier worden omdat ze 'het' simpelweg niet kunnen betalen. Ze komen met allemaal wel met die sentimentele dieren en milieu gelul aanzetten om zo niet te hoeven zeggen (of te verdoezelen) dat ze elke dag vlees niet kunnen permitteren.
Vleesvervangers kosten ook geld hoor.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2009, 11:35
KiMZz
Avatar van KiMZz
KiMZz is offline
Ik vind het knap dat sommige mensen vegetariër kunnen zijn. Ik kan namelijk echt niet zonder een lekker stukje vlees bij het avondeten, vele vleesvervangers lust ik bijvoorbeeld niet (zoals sojabonen en 'vegetarische hamburgers' zoals Valess enzo).
Ook heb ik zoiets van het vlees ligt toch al in de supermarkt, als ik het niet koop neemt iemand anders het wel mee.
(Nu gaan mensen zeggen 'ja maar hoe minder er gekocht wordt, hoe minder dieren er geslacht worden', maar dat vind ik onzin, één vegetariër meer of minder maakt dan ook niet meer uit.)
Verder heb ik niet zoveel op met de dieren die ik eet (koeien, schapen, af en toe kip), ik eet sowieso geen vis omdat ik dat niet lust. Ik zou niet zo snel 'vreemd' vlees eten zoals hond of kat zoals in sommige landen, gewoon omdat ik die zie als huisdieren en niet als eten.
__________________
Ik ben niet subtiel. Get used to it.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2009, 20:05
Verwijderd
ik eet gewoon vlees en vis al is t evt zielig en slecht voor t milieu, ik vind t gewoon lekker...
Met citaat reageren
Oud 26-03-2009, 14:24
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Ik ben een vegetariër, ja, en ik heb er ongeveer duizend redenen voor die ik allemaal met mijn vriendje bediscussieerd heb en ik geloof dat hij maar één tegenargument had waar ik nog niet helemaal over uit ben. En dat was: 'Wat is dan beter, helemaal geen leven of een slecht leven?' Maar dat raakt aan de zin-zinloosheid-discussie die we ook regelmatig voeren en waar we nog niet uit zijn, dus dat laat ik maar even terzijde liggen.

Ik vind vleesch eten, en zeker in de mate waarin dat gewoonlijk gebeurt, een overduidelijk teken van de consumptiemaatschappij en die vind ik stom. :hypocriet: Het zou voor mij al een stuk minder erg zijn wanneer men de koeien losliet en zelf op jacht ging, een soort new-age-stierenvechten, maar dan zonder rode lap en zonder geweer. Een mes mag je gebruiken. En dan kijken wie wint. Ik vind het stom dat mensen niet bedenken hoe dat stukje vlees op hun bord terecht is gekomen, wat ervoor is gebeurd, dat er beesten voor zijn doodgegaan.
Daarnaast heb ik al zo lang geen vlees meer gegeten dat ik nu, als ik 't ruik, ruik dat het dood beest is. En ik walg van die geur, het is echt ranzig.
Verder is het zonde van de energie, wat hierboven al gezegd werd, en ben ik een stomme idealist die denkt dat die energie anders wel naar de arme kindertjes in Ondiep gaat. En die kunnen het een stuk beter gebruiken dan de zoveelste kerel die vlees eet.
Ennn dat ik het stom vind dat er zo'n ophef was over Bokito en alle andere dieren die mensen aanvallen maar dat wij wel constant dieren aan mogen vallen. (Daar heb je nog een argument, iets met survival of the fittest, maar dat doe ik altijd weerleggen met de zekere morele verantwoordelijkheid die je hebt.)

Ik houd van discussies hierover <3

En trouwens, ik eet geen vlees en geen vis en geen vogel en wel eieren (maar biologisch) en melk (maar biologisch) en yoghurt (niet biologisch want die is vies) maar ik doe een poging stremsel en gelatine te vermijden. Geen gelatine eten is een briljante smoes voor dat vieze plaksnoep. En stremsel zit in kaas, die ik sporadisch eet, maar wat ik eigenlijk niet mag van mezelf en daarom koop ik het ook bijna nooit. Gelatine zit jammer genoeg in bijna alle lekkere toetjes en ik heb niet genoeg tijd om elke dag zelf chocolademousse te maken. -_-
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Al die saaie nickchanges #1012
Rivka
501 18-06-2010 12:39
Eten & Drinken Vragenlijst :bloos:
Calyx
40 12-04-2008 11:07
Eten & Drinken Enquête ivm vegetariërs
JenniferH
42 17-03-2008 15:21
Lifestyle Straight Edge..
martijn1905
295 19-09-2005 16:22
Eten & Drinken Voedingsenquete
Zeratul99
62 14-02-2005 18:25


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:26.