Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Seksualiteit
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-03-2015, 00:40
Dekaloog
Avatar van Dekaloog
Dekaloog is offline
Citaat:
Er zijn grote zorgen om jonge Capelse tieners die groepsseks hebben. De gemeente weet van zeker twee gevallen. Een populaire, seksueel ontspoorde jongen uit de wijk wordt ingezet als rolmodel. Maar hij is wel verdachte in een groepsverkrachtingszaak.

Het Openbaar Ministerie wist het zeker. Dat meisje van 13 kon nooit vrijwillig seks hebben gehad met zeven jongens tegelijk. De jongens moeten haar wel met geweld op bed hebben getrokken, haar hoofd vastgehouden en haar benen uit elkaar geduwd. Dat onschuldige tienermeisje was slachtoffer van een gruwelijke groepsverkachting.

Maar dat was ze niet, zo bleek afgelopen najaar tijdens de rechtszaak. Dat meisje had 2 jaar geleden voor haar plezier seks met zeven jongens tegelijk, oordeelde de rechter.

Dat laatste is voor de gemeente Capelle aan den IJssel bijna net zo'n grote schok. Het is nauwelijks voor te stellen dat in de pastelkleurige flats in de Capelse achterstandswijk De Hoven, kinderen van 13 wonen die hun hand niet omdraaien voor een gangbang.

Seksueel ontspoord
Volgens stadsmarinier Steven Wierckx zijn kinderen in de wijk, die veel verkeerde lijstjes aanvoert, seksueel ontspoord. ,,Blijkbaar is het voor sommige jongeren hier de normaalste zaak van de wereld om groepsseks te hebben. Dat baart me zorgen.''

De gemeente kent zeker twee gevallen van groepsseks tussen tieners in De Hoven. Eén van die incidenten leidde tot een strafzaak tegen de zeven jongens. De rechtbank beoordeelde de situatie anders dan justitie. Uit de verklaringen van de verdachten en het meisje bleek niet dat er sprake was van dwang.

Uit whatsapp-berichten die het meisje achteraf uitwisselde met de verdachten, bleek niet dat de seks tegen haar zin was geweest. Wat het gebruikte geweld betreft: dat kan volgens de rechtbank ook bij vrijwillige seks horen.

Het incident lijkt niet op zichzelf te staan. Wierckx heeft meer voorbeelden van grenzeloos seksueel gedrag. ,,Ze zetten naaktfoto's van zichzelf op Facebook en al op zeer jonge leeftijd sturen ze elkaar seksueel getinte berichtjes.''

Veiligheidsplan met hiphop
Om een einde te maken aan die seksuele losbandigheid van de Capelse tieners, bedacht Wierckx een veiligheidsplan. Daarbij speelt hij in op een andere interesse van de jongeren: hiphop.

Vanaf volgende week kunnen 10- en 11-jarigen in wijkcentrum Caps loc rappen over problemen in de wijk. ,,Ze nemen nu nog clips op in een speeltuintje en rappen over hun problemen, the tough life."

Wethouder Ans Hartnagel (veiligheid, leefbaarheid en jeugd) trekt 10.000 euro uit voor het project. ,,Wij zeggen tegen jongeren: ga rappen, maak platen, verdien geld. Alles beter dan groepsseks. Dat is echt grenzeloos gedrag."

Daarbij gebruikt de gemeente een opmerkelijke methode. Een van de jongens die verdachte was in de zaak van de groepsverkrachting wordt hierbij - samen met een andere jongere uit de wijk - ingezet als 'rolmodel'. Hij moet jongeren naar Caps loc lokken.

Populairste jongen in de wijk
De stadsmarinier ziet er geen kwaad in om hem bij de hiphopaanpak te betrekken. De seksueel losbandige jongen was immers door de rechter vrijgesproken. Bovendien is hij de populairste jongen in de wijk. Als hij meedoet, kan hij andere jongeren in het gareel houden.

Wethouder Hartnagel ging ermee akkoord, zonder de achtergronden van de seksuele incidenten te kennen. ,,Als de stadsmarinier zegt dat er iets speelt, stem ik in met een oplossing. Ik hoef niet alle details te kennen.''

Maar wat Hartnagel niet wist, is dat het OM in hoger beroep is gegaan tegen de vrijspraak. Het beoogde 'rolmodel' wordt daardoor opnieuw verdacht van deelname aan een groepsverkrachting.

,,Dat is te verschrikkelijk voor woorden,'' reageert Hartnagel geschrokken als deze krant haar hiermee confronteert.

,,Dit is er doorheen geglipt. Dat had niet gemogen. Zolang hij verdachte is, gaan we hem niet gebruiken als rolmodel. Daarmee geven we anders een verkeerd signaal af.''

Uitlaatklep
Dat de gemeente hiphop als middel inzet om de 'seksuele ontremming' in De Hoven tegen te gaan, is geen verkeerde gedachte. Jongerenwerker Jess (30) en rapper Damas (20, artiestennaam Raww) vinden zelfs dat de gemeente eerder geld in de rappers had moeten steken.

,,Rappen is een uitlaatklep voor kinderen. Terwijl we samen muziek maken, proberen we ze op het rechte pad te houden,'' zegt Jess. ,,Ik merk dat die kinderen steeds jonger seksueel actief worden. Ik geef ze voorlichting en indien nodig condooms.''

Raww vindt dat laatste een brug te ver. ,,Kinderen moeten zich überhaupt niet met seks bezighouden. Ik zag laatst twee 8-jarigen op seksuele wijze met elkaar dansen op straat. Ze stonden tegen elkaar aan te bonken. Toen heb ik hard getoeterd en geroepen dat ik naar hun ouders zou gaan.''
Bron.

Wat vind jij hiervan? Terechte zorgen? Ongezonde bemoeizucht?

Ik moet vooral lachen om de hilarische soundbytes (alles is beter dan groepsseks!) maar vind 't ook vrij kansloos dat volwassen mannen menen te moeten bepalen wat tienerjongens en -meisjes vrijwillig met hun lichaam doen. Beetje vies, ook.

Verder vind ik de term 'seksmoraal' achterhaald. Alsof seks inherent immoreel is.

Laatst gewijzigd op 16-03-2015 om 21:25.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2015, 07:28
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Ik denk dat het probleem ook deels veroorzaakt wordt door hoe de ouders tegenover seks staan, waar ze hun kinderen aan bloot stellen, waar ze hun kinderen wel of niet op controleren. Voorlichting geven aan ouders of in elk geval is gesprek gaan lijkt me wel zinvol, in elk geval voor de opgroeiende kids nu.

Wie weet gaan al die jongeren wel rappen over hoe fijn ze seks vinden omdat het hun de problemen laat vergeten
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 16-03-2015, 20:45
Verwijderd
Hahaha
Met citaat reageren
Oud 17-03-2015, 02:57
Verwijderd
Er zijn vast wel meer 13 jarigen die vrijwillig seks met elkaar hebben.. misschien wat jong, maar ja jongeren zijn met bepaalde dingen nu eenmaal steeds vroeger. Maar een gangbang waar iedereen vanaf weet etc etc, dat gaat wel erg ver.. als het "gewoon" tussen 2 personen is die het allebei leuk vinden, dan neig ik te zeggen: vrijheid, blijheid.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2015, 20:34
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Jeetje mineetje.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2015, 08:58
Verwijderd
Is Capelle geen SGP/CU bastion?
Met citaat reageren
Oud 18-03-2015, 13:06
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Citaat:
Bron.

Wat vind jij hiervan? Terechte zorgen? Ongezonde bemoeizucht?

Ik moet vooral lachen om de hilarische soundbytes (alles is beter dan groepsseks!) maar vind 't ook vrij kansloos dat volwassen mannen menen te moeten bepalen wat tienerjongens en -meisjes vrijwillig met hun lichaam doen. Beetje vies, ook.

Verder vind ik de term 'seksmoraal' achterhaald. Alsof seks inherent immoreel is.
De term 'seksmoraal' houdt in hoe iemand over seks denkt en is geen waardeoordeel. Hoe kan dat achterhaald zijn? En ik heb 12 en 13jarige tienerneefjes die vinden dat hun lichaam best vrijwillig bier mag drinken en motorcrossen zonder helm...
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 18-03-2015, 18:54
Dekaloog
Avatar van Dekaloog
Dekaloog is offline
Citaat:
De term 'seksmoraal' houdt in hoe iemand over seks denkt en is geen waardeoordeel.
Moraal gaat per definitie over goed/fout. Even copypaste van Wikipedia:

Citaat:
Het begrip moraal (of zeden) geeft de handelingen en gedragingen aan die in een maatschappelijke context als correct en wenselijk worden gezien. Het filosofisch vakgebied van de ethiek richt zich op de vraag 'wat is een goede moraal?'. Een universele moraal heeft de pretentie altijd en overal te gelden. Iets is immoreel als het ingaat tegen de wetten van de ethiek.
Hoe is dat geen waardeoordeel?

Citaat:
En ik heb 12 en 13jarige tienerneefjes die vinden dat hun lichaam best vrijwillig bier mag drinken en motorcrossen zonder helm...
Van motorcrossen zonder helm kun je doodgaan. Van seks niet. Nouja, tenzij je HIV oploopt doordat je sociale omgeving condooms 'een brug te ver' vindt, dan.
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:00.