Oud 23-11-2010, 19:28
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Wat vind je leuker? Latijn of Grieks?
Als je een bepaalde reden hebt, die ook a.u.b. vermelden.

Vermeld a.u.b. je leerjaar.

Met vriendelijke groet,
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-11-2010, 21:47
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Latijn, want een overzichtelijke, regelmatige grammatica.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2010, 08:35
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Ik welk leerjaar zit je dan:
HomoSignificans?

Doe je Grieks?
Met citaat reageren
Oud 24-11-2010, 13:15
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Latijn, want een overzichtelijke, regelmatige grammatica.
Dat vond ik dus juist helemaal niet. In het Grieks kun je een werkwoordsvorm maar als een tijd/manier vertalen, terwijl dit in het Latijn niet zo is. Grieks kent daarom veel meer rijtjes die je uit je hoofd moet leren.
Ik werd helemaal gek van Latijn en heb dus eindexamen gedaan in Grieks.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2010, 13:52
Verwijderd
Citaat:
Dat vond ik dus juist helemaal niet. In het Grieks kun je een werkwoordsvorm maar als een tijd/manier vertalen, terwijl dit in het Latijn niet zo is. Grieks kent daarom veel meer rijtjes die je uit je hoofd moet leren.
Ik werd helemaal gek van Latijn en heb dus eindexamen gedaan in Grieks.
Veel rijtjes lijkt me juist een reden om het niet te kiezen, of ben ik nou raar?

OT: Verder kun je bij Latijn veel meer woorden afleiden uit andere talen. Dat is ook een van de redenen geweest dat ik Latijn heb gekozen.

:edit: ik zit trouwens in de 5e
Met citaat reageren
Oud 24-11-2010, 14:31
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
Citaat:
OT: Verder kun je bij Latijn veel meer woorden afleiden uit andere talen. Dat is ook een van de redenen geweest dat ik Latijn heb gekozen.
:edit: ik zit trouwens in de 5e
Dit is ook waarom ik Latijn heb gekozen, ik had het idee dat je daar meer aan had vanwege de overeenkomsten met andere talen. Heb ik nog steeds trouwens.
En ook omdat KCV mij nuttiger leek dan CKV. Van de mensen die grieks hebben gekozen hoor ik overigens wel dat ze tevredener zijn met hun keuze dan de mensen met latijn. En voor Latijn moet je je wel echt inzetten, want anders lukt het niet.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2010, 14:52
Rashanen
Rashanen is offline
bij ons op school doen de latijnmensen latijn omdat ze grieks nog erger vinden. de mensen die grieks doen vinden het meestal nog echt leuk ook

ik vind latijn vooral makkelijker omdat ik het vanaf de brugklas kreeg en grieks vanaf de 2e. in de brugklas stampte ik die rijtjes en woordjes nog ijverig, in de tweede niet dus bij grieks had ik gewoon geen basis en ging alles mis (A).

doe nu klas 5 latijn, goed te doen, maar het is sowieso wel veel werk
__________________
ik vul dit eig alleen maar in omdat het anders zo leeg staat
Met citaat reageren
Oud 24-11-2010, 15:23
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Alvast bedankt voor de vele reacties.

Met vriendelijke groet,
Met citaat reageren
Oud 24-11-2010, 19:56
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Citaat:
Ik welk leerjaar zit je dan:
HomoSignificans?

Doe je Grieks?
Ik zit in de zesde, en doe Latijn. Geen Grieks.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2010, 19:58
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Aan: HomoSignificans
Heb je wel Grieks gedaan (bijv. 2e&3e)?
Zo ja, welke leerjaren?
Met citaat reageren
Oud 24-11-2010, 21:40
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Ik heb vanaf de eerste Latijn, en de tweede en derde had ik Grieks. Ik had ook Grieks kunnen doen qua cijfer, maar dat vond ik minder leuk. Het is wel zo dat de minder gemotiveerde leerlingen voor Latijn kiezen. De gemotiveerde zijn ongeveer gelijk verdeeld, gok ik zo.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 05:50
Verwijderd
Grieks!
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 06:12
RonaldVG
RonaldVG is offline
Latijn vindt ik zelf toch wat makkelijker.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 18:20
kopin
kopin is offline
Latijn en Grieks zijn allebei SUPER!!
Ik heb alleen Latijn, maar heb Grieks ooit nog wel eens gehad, maar dat kun je op mijn school niet kiezen.
Ik zit trouwens in de 3e
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 19:39
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Nogmaals dank voor jullie vele reacties!!!

Over het algemeen wordt Latijn gekozen, omdat dit handig is bij bijv. medische-, theologische- en archeologische studies.

Grieks wordt over het algemeen minder gekozen, tenzij je er goed in bent en/of het leuk vindt. Ook heb je Grieks voor minder beroepen nodig.

Met vriendelijke groet,
Met citaat reageren
Oud 26-11-2010, 06:55
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Veel rijtjes lijkt me juist een reden om het niet te kiezen, of ben ik nou raar?
Dat was voor mij juist een reden om wel Grieks te kiezen: de vertalingen van de werkwoorden in het Grieks kun je leren, die in het Latijn moet je aanvoelen (en ik voelde dat dus niet aan).
Met citaat reageren
Oud 07-12-2010, 17:54
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Citaat:
Nogmaals dank voor jullie vele reacties!!!

Over het algemeen wordt Latijn gekozen, omdat dit handig is bij bijv. medische-, theologische- en archeologische studies.

Grieks wordt over het algemeen minder gekozen, tenzij je er goed in bent en/of het leuk vindt. Ook heb je Grieks voor minder beroepen nodig.

Met vriendelijke groet,
Even een aanvulling:

Als je goed bent in wiskunde, natuurkunde en scheikunde dan kies je meestal Latijn.
Als je goed bent in de talen dan kies je meestal voor Grieks (of voor Grieks en Latijn).

Met vriendelijke groet,
Met citaat reageren
Oud 07-12-2010, 22:35
Takkie89
Avatar van Takkie89
Takkie89 is offline
Ik heb Latijn gedaan. Grieks moest ik één jaar doen om mijn Gymnasiumdiploma te kunnen krijgen, maar ik was er een ramp in. Rijtjes leren zijn bij mij geen probleem, maar door de vreemde letters etc kreeg ik het niet in mijn hoofd.

Latijn vond ik overigens best leuk en heerlijk logisch . Veel logischer dan het Engels, Duits en Frans, dus dat was voor mij een stuk gemakkelijker.
__________________
Speel zonneschijn, ook als het regent!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-12-2010, 17:26
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Ik heb Latijn genomen (op onze school kan je overigens ook alle twee, maar 'k neem aan dat je dat niet wil)
Leerjaar: 4

Ik heb Latijn genomen omdat je dat toch noch bij heel wat dingen nodig kan hebben (in iedergeval mooi meegenomen) zoals bij ecologie en geneeskunde/biologie.
En het is gewoon stukken leuker vind ik, en Schoolgrieks/Oudgrieks gebruik je waarschijnlijk nergens meer bij.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2010, 15:48
veer2110
Avatar van veer2110
veer2110 is offline
3e: ik heb ze beide, nu latijn voor het 3e jaar en grieks voor het 1e jaar. ik grieks nu makkelijker, omdat we alleen nog maar dit hebben van grieks:
ww:
1e, 2e en 3e p ev, en 3e mv
woordjes:
ev: nom, acc
mv: nom, acc

bij latijn zijn we nu bij de indirecte reden, (A.c.I)

ik kies volgend jaar voor latijn, omdat mijn lerares (die ook grieks geeft) zegt dat voor de bèta mensen het slimmer is om latijn te kiezen, odmat je daar logisch(er) voor moet denken dan bij grieks.

ook vind ik latijn gwn leuker.

m'n lerares zei bij grieks: als je een (werk)woord niet weet, zet er maar iets neer zoals vermoorden, doden, neerdrukken enz. xd dan heb je het 9 van de 10 x wel goed xd dat vind ik het domme bij grieks. (bij ons) gaat het alleen maar om herakles en theseus.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2010, 08:21
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Citaat:
3e: ik heb ze beide, nu latijn voor het 3e jaar en grieks voor het 1e jaar. ik grieks nu makkelijker, omdat we alleen nog maar dit hebben van grieks:
ww:
1e, 2e en 3e p ev, en 3e mv
woordjes:
ev: nom, acc
mv: nom, acc

bij latijn zijn we nu bij de indirecte reden, (A.c.I)

ik kies volgend jaar voor latijn, omdat mijn lerares (die ook grieks geeft) zegt dat voor de bèta mensen het slimmer is om latijn te kiezen, odmat je daar logisch(er) voor moet denken dan bij grieks.

ook vind ik latijn gwn leuker.

m'n lerares zei bij grieks: als je een (werk)woord niet weet, zet er maar iets neer zoals vermoorden, doden, neerdrukken enz. xd dan heb je het 9 van de 10 x wel goed xd dat vind ik het domme bij grieks. (bij ons) gaat het alleen maar om herakles en theseus.
Onze leraar heeft gezegd:
Latijn is voor mensen die goed zijn in 'wiskundige vakken'.
En als je goed bent in de talen kies je vaak Grieks of Grieks én Latijn.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2010, 12:11
Verwijderd
Citaat:
m'n lerares zei bij grieks: als je een (werk)woord niet weet, zet er maar iets neer zoals vermoorden, doden, neerdrukken enz. xd dan heb je het 9 van de 10 x wel goed xd
Het klopt ook nog
De teksten bij Latijn zijn meestal veel interessanter. Dat is ook een van de redenen dat ik het gekozen heb.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2010, 15:01
Verwijderd
Citaat:
Onze leraar heeft gezegd:
Latijn is voor mensen die goed zijn in 'wiskundige vakken'.
En als je goed bent in de talen kies je vaak Grieks of Grieks én Latijn.
Dan ben ik denk ik een beetje de uitzondering: ik haal voor wiskunde en natuurkunde bijna altijd wel negens en tienen, maar de bij latijn en grieks meestal ook gewoon achten, en grieks vind ik iets makkelijker
Met citaat reageren
Oud 22-12-2010, 15:09
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Citaat:
Dan ben ik denk ik een beetje de uitzondering: ik haal voor wiskunde en natuurkunde bijna altijd wel negens en tienen, maar de bij latijn en grieks meestal ook gewoon achten, en grieks vind ik iets makkelijker
Latijn is veel overzichtelijker, maar er zijn (bijna) altijd uitzonderingen!
Met citaat reageren
Oud 23-12-2010, 08:09
veer2110
Avatar van veer2110
veer2110 is offline
Citaat:
Latijn is veel overzichtelijker, maar er zijn (bijna) altijd uitzonderingen!
ja xd
agricola magnum. omdat agricola mannelijk geslacht heeft blalbabla.
bij grieks is het nog erger

he despote
ten despoten

(ziet er trouewns wel raar uit zonder griekse letters xd)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-12-2010, 13:33
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Citaat:
ja xd
agricola magnum. omdat agricola mannelijk geslacht heeft blalbabla.
bij grieks is het nog erger

he despote
ten despoten

(ziet er trouewns wel raar uit zonder griekse letters xd)
Inderdaad ziet dat er gek uit.
Maar je kunt wel Grieks typen in Word (lettertype Symbol).
Met citaat reageren
Oud 23-12-2010, 14:10
Verwijderd
i know, de helft van het gedicht dat ik kreeg bij mijn sinterklaassurprise was getypt in het grieks

Misschien vind ik Grieks overzichtelijker omdat we nog maar net klaar zijn met les 7 van Tirocinium Graecum. Bij latijn zijn we al bij les 19 van Disco 2.

Kennen julie trouwens www.latijnengrieks.nl? Het is best wel een coole site, bijna alle vertaling van de verhaaltjes in bijna alle boeken Grieks en Latijn staan er.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2010, 14:55
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Citaat:
Kennen julie trouwens www.latijnengrieks.nl? Het is best wel een coole site, bijna alle vertaling van de verhaaltjes in bijna alle boeken Grieks en Latijn staan er.
Dat is inderdaad handig. Hij verwijst je trouwens naar www.latijnengrieks.com.
Maar je leert er weinig van, maar als je iets niet snapt of weinig tijd hebt...
Met citaat reageren
Oud 23-12-2010, 15:28
Takkie89
Avatar van Takkie89
Takkie89 is offline
Citaat:
Dat is inderdaad handig. Hij verwijst je trouwens naar www.latijnengrieks.com.
Maar je leert er weinig van, maar als je iets niet snapt of weinig tijd hebt...
Ben ik niet helemaal met je eens. Ik had het juist soms nodig als ondersteuning, zeker in de hogere jaren. Het was dan vaak of vastlopen en niet meer verder kunnen, of met een beetje hulp verder komen en dan vrij zelfstandig veel verder komen met vertalen.. En dan leer je er juist dus meer van.
__________________
Speel zonneschijn, ook als het regent!
Met citaat reageren
Oud 23-12-2010, 18:13
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Citaat:
Ben ik niet helemaal met je eens. Ik had het juist soms nodig als ondersteuning, zeker in de hogere jaren. Het was dan vaak of vastlopen en niet meer verder kunnen, of met een beetje hulp verder komen en dan vrij zelfstandig veel verder komen met vertalen.. En dan leer je er juist dus meer van.
Ik zei ook: "Als je iets niet snapt".
Met citaat reageren
Oud 23-12-2010, 20:53
Verwijderd
Citaat:
Het klopt ook nog
De teksten bij Latijn zijn meestal veel interessanter. Dat is ook een van de redenen dat ik het gekozen heb.
Ik vond de teksten van Grieks juist interessanter. Maar ik vond het allebei leuk, alleen was ik te lui om te leren, dus ik heb de richting niet afgemaakt.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2010, 21:29
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Citaat:
Ik vond de teksten van Grieks juist interessanter. Maar ik vond het allebei leuk, alleen was ik te lui om te leren, dus ik heb de richting niet afgemaakt.
Wanneer ben je gestopt met het Gymnasium dan?
Met citaat reageren
Oud 23-12-2010, 23:18
Verwijderd
Citaat:
Dat is inderdaad handig. Hij verwijst je trouwens naar www.latijnengrieks.com.
Maar je leert er weinig van, maar als je iets niet snapt of weinig tijd hebt...
True, maar ik gebruik het eigenlijk alleen als ik wakker word en me opeens herinner dat ik iets van Latijn of Grieks niet heb gemaakt, of als ik even de tekst die ik (meestal in de les) al heb gemaakt nog wil nakjken
Met citaat reageren
Oud 24-12-2010, 13:29
Verwijderd
Citaat:
Wanneer ben je gestopt met het Gymnasium dan?
Ik liep school in België, daar heet de richting gewoon Grieks-Latijn (of Latijn-Grieks). Ik heb mijn 4e jaar gedubbeld en ben daarna gestopt met Lat-Gr.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2010, 18:48
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Citaat:
Ik liep school in België, daar heet de richting gewoon Grieks-Latijn (of Latijn-Grieks). Ik heb mijn 4e jaar gedubbeld en ben daarna gestopt met Lat-Gr.
Dat lijkt me ook niet handig om in 1x te stoppen in de bovenbouw!
Met citaat reageren
Oud 26-12-2010, 22:44
Verwijderd
Bovenbouw, dat kennen we niet hoor. Wel 1e, 2e en 3e graad. Het is vooral niet handig op de manier waarop het is gebeurd. Ze hebben me lopen kloten, herexamens gegeven voor Latijn en Grieks (terwijl ik het 1e 4e jaar er wel door was voor die vakken, maar het 2e jaar hadden we een andere leraar, die van zijn prostaatblabla enzo) en me op het hart gedrukt dat ik kon kiezen: weer blijven zitten (C-attest) als ik ze niet deed of niet haalde of A-attest (doorgaan naar het 5e jaar). Ik wilde graag een B-attest (overgaan naar het volgende jaar, maar een richting afzakken, bv. naar moderne talen of wiskundige richtingen). Ik heb die herexamens halverwege augustus gehad, kreeg daarna een telefoontje dat ik alsnog een B-attest kreeg. Ik had nog 2 weken om een andere richting te zoeken. Maar in Latijn-Grieks krijg je niet genoeg moderne talen of wiskunde om mee te kunnen in de Moderne (VWO) als je zomaar afzakt, dan moet je in de vakantie bijstuderen in moderne talen of wiskunde. Aangezien ik mijn vakantie had gespendeerd aan 2 herexamens die ik blijkbaar niet mocht/kon halen, kon ik niet meer bijstuderen. Ik ben dus naar een technische/handelsrichting (zit tussen havo en vwo in) moeten gaan. Moderne talen/secretariaat. Dáár baalde ik pas van.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-12-2010, 15:56
_Sytzz_
_Sytzz_ is offline
Ik zit nu in 3gym en ik denk dat ik ga kiezen voor latijn. Latijn is gewoon veel makkelijker om te leren doordat het ons alfabet gebruikt. De grammatica van het latijn en grieks lijkt bij mij nog op elkaar, maar het lijkt me dat het grieks toch wel moeilijker gaat worden. De geschiedenis van de Romeinen vind ik ook interessanter, dus dat is bij mij 2 punten voor Latijn en 0 voor Grieks
Met citaat reageren
Oud 28-12-2010, 22:27
Verwijderd
Ik heb toch een ding om over te klagen: elke keer als ik bij duits een ringel-s moet schrijven, wordt de letter die daarna komt meteen een griekse letter, zoals ich heißη ipv ich heiße
Met citaat reageren
Oud 29-12-2010, 08:53
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Citaat:
Ik heb toch een ding om over te klagen: elke keer als ik bij duits een ringel-s moet schrijven, wordt de letter die daarna komt meteen een griekse letter, zoals ich heißη ipv ich heiße
Maar dat heeft niet iedereen hoor!
Ik heb daar geen last van:
Ich heiße, ich heiße.

Je moet een sneltoets instellen (ik heb Ctrl.+Alt.+'S').
En voor Grieks typen gebruik ik het lettertype Symbol in Word.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2010, 11:43
Takkie89
Avatar van Takkie89
Takkie89 is offline
Citaat:
Ik zei ook: "Als je iets niet snapt".
En daarvoor zei je: 'je leert er weinig van'. Daar doelde ik op.
__________________
Speel zonneschijn, ook als het regent!
Met citaat reageren
Oud 01-01-2011, 23:51
Calimero6
Avatar van Calimero6
Calimero6 is offline
Ik zit in de 2e en heb sinds het begin van de 1e Latijn en in de 3e van de 5 periodes kreeg ik Grieks erbij, ik ben in allebei niet zo goed, maar Latijn vind ik toch iets leuker/logischer en daar haal ik net iets betere cijfers voor...
Met citaat reageren
Oud 02-01-2011, 12:59
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Citaat:
Ik zit in de 2e en heb sinds het begin van de 1e Latijn en in de 3e van de 5 periodes kreeg ik Grieks erbij, ik ben in allebei niet zo goed, maar Latijn vind ik toch iets leuker/logischer en daar haal ik net iets betere cijfers voor...
Ik ben in Grieks en Latijn beide redelijk...
En ik had in de 1e alleen in de laatste helft van het jaar Latijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Profielkeuze ; NG/NT/CM/EM !!!
MRxSMITH
76 30-12-2009 16:25
Levensbeschouwing & Filosofie Asatru
EvilConduct
50 11-03-2007 00:55
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Waarom is Latijn populairder dan Grieks?
Femic
93 15-04-2005 16:55
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen oud nederlands...vraagje
Toet0r
13 18-02-2003 13:57
Algemene schoolzaken Profielkeuze (of eigenlijk het vrije deel)
Hoipiepeloi
64 27-01-2003 17:21
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Grieks of Latijn
de abt van sion
21 08-02-2002 22:42


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:04.