Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-02-2007, 12:48
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Het aantal ouders van basisschoolleerlingen dat geen vertrouwen heeft in de uitslag van de Cito-toets, is stijgende. Daarom zien commerciële bureaus die schooladviezen afgeven hun klandizie hard groeien. Dat bericht het AD na een rondgang bij deze bureaus.

De Cito-toets wordt de komende drie dagen afgenomen op 80 procent van de basisscholen onder 157.000 leerlingen in groep 8. De test zal in belangrijke mate bepalen welk vervolgonderwijs deze kinderen mogen volgen.

Arnold Groos, een orthopedagoog die in Den Haag een praktijk voor onderwijsleerproblemen voert, vertelt dat hij dit jaar zestig verzoeken voor een schoolkeuzeonderzoek kreeg, twee keer zoveel als vorig jaar. Ook andere bureaus zien een significante stijging in de klantenkring. Over de oorzaak verschillen zij echter van mening. De één stelt dat ouders veel mondiger zijn geworden en een schooladvies niet zomaar voor lief nemen. De ander wijt de stijging aan het negatieve imago van het vmbo. "Ouders zien het liefst dat hun kind naar havo/vwo gaat".

Hoewel geen exacte cijfers bekend zijn, signaleren de bureaus dat hun adviezen regelmatig afwijken van het schooladvies. Groos: "We constateren dat leerlingen dyslectisch zijn, faalangst hebben of juist hoogbegaafd zijn. Zij scoren bij klassikale testen vaak laag omdat ze niet zo snel informatie verwerken."

Ouders betalen voor een externe schooladvies een bedrag tussen de 350 en 700 euro. "Geldklopperij" vindt Directeur Rob Limper van VOO, de oudervereniging in het openbaar onderwijs. Maar hij kan de onrust van ouders wel begrijpen. "De Cito-uitslag is jammer genoeg steeds vaker doorslaggevend bij de toelating tot een middelbare school."
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-02-2007, 12:59
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
alleen een toets mag dan ook nooit doorslag geven. er komt zoveel meer kijken dan het inzicht op dat moment. kinderen kunnen boven dat inzicht of niveau presteren, eronder. bevestigt het belang van een instroombrugklas. daarom moeten ouders (hoewel hun rol vaak disctabel is) en leerkrachten een belangrijk aandeel kunnen nemen in de uiteindelijk keuze.
ik vind het een vervelend fenomeen dat ouders kinderen willen brengen waar ze niet kunnen komen. aan de andere kant wordt "de toets" door deskundigen ook niet al te serieus genomen, gezien oa bovenstaande voorbeelden. maar niet minder dan vroeger, lijkt me, dus ik vind de twee oorzaken die genoemd zijn wel tot de mogelijkheden behoren. helaas dan.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 13:09
Zangi
Zangi is offline
wat erger is is dat leraren ook hun advies baseren op de citoscore mijn zusje bijvoorbeeld had een hoge citoscore en kreeg vwo advies terwijl aan begin van het jaar de leraar nog vertelde dat het een havo advies zou worden



gelukkig ben ik succevol dankzij wantrouwende cito ouders
mavo cito score ftw
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 13:13
Moustache
Avatar van Moustache
Moustache is offline
Je bent als school natuurlijk slecht bezig als je een vervolgstudie baseert op zo'n momentopname.
Van de mensen die ik ken zijn er echter weinig tot geen die op basis van alleen de Citotoets een advies kregen, het ging veel vaker om de ontwikkeling door de jaren.
Is er ook een reden waarom scholen dan steeds vaker de Cito als uitgangspunt nemen?
__________________
Guitarred and feathered
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 13:26
Fingon
Avatar van Fingon
Fingon is offline
Ik heb nooit een cito toets gehad
En het is inderdaad een slechte zaak als ouders bureaus om andere toetsen gaan vragen in de hoop dat hun kind hoger advies krijgt, wat heb je daaraan als je kind het toch niet aankan en vervolgend 2 keer blijft zitten
__________________
Semper vigilans
Atheist tot in de kist
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 14:17
ganralph
ganralph is offline
een school moet in hun advies natuurlijk nooit alleen afgaan op een Cito-toets, maar dit is wel een handig onderdeel van de hele beoordeling van een kind.

het nare aan dit artikel vind ik dat het weer een voorbeeld is van ouders die het gezag en de kennis van de school negeren. dit is een lichte vorm van de ouders die een leraar in elkaar slaan omdat hun zoontje een uur moest nablijven uit straf. als de uitslag ons niet bevalt, dan gaan we door met testen totdat het een keertje per ongeluk wel goed is.
vertrouw je niet op de kundigheid van de school, stuur je kind dan naar een andere school, maar denk niet dat jij de leercapaciteiten van je kind beter kunt beoordelen dan de leraar die er elke dag mee bezig is.

verschrikkelijk die ouders die zeggen "mijn kind is beter dan het vmbo" alsof er iets mis is met kinderen die naar het vmbo gaan? ik vind het respectloos tov je eigen kind om hem naar de havo/ het vwo te sturen als het daar niet helemaal thuishoort.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 14:35
Zangi
Zangi is offline
Citaat:
ganralph schreef op 05-02-2007 @ 15:17 :
een school moet in hun advies natuurlijk nooit alleen afgaan op een Cito-toets, maar dit is wel een handig onderdeel van de hele beoordeling van een kind.

het nare aan dit artikel vind ik dat het weer een voorbeeld is van ouders die het gezag en de kennis van de school negeren. dit is een lichte vorm van de ouders die een leraar in elkaar slaan omdat hun zoontje een uur moest nablijven uit straf. als de uitslag ons niet bevalt, dan gaan we door met testen totdat het een keertje per ongeluk wel goed is.
vertrouw je niet op de kundigheid van de school, stuur je kind dan naar een andere school, maar denk niet dat jij de leercapaciteiten van je kind beter kunt beoordelen dan de leraar die er elke dag mee bezig is.

verschrikkelijk die ouders die zeggen \"mijn kind is beter dan het vmbo\" alsof er iets mis is met kinderen die naar het vmbo gaan? ik vind het respectloos tov je eigen kind om hem naar de havo/ het vwo te sturen als het daar niet helemaal thuishoort.
uiteraard want iemand die met moeite de havo haalt of een mbo instromer is weet alles allemaal heel goed
het niveau van de gemiddelde basischool leraar(es) is nou niet om over naar huis te schrijven zie alle commotie rond rekentoetsen etc
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 14:44
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Zangi schreef op 05-02-2007 @ 15:35 :
uiteraard want iemand die met moeite de havo haalt of een mbo instromer is weet alles allemaal heel goed
het niveau van de gemiddelde basischool leraar(es) is nou niet om over naar huis te schrijven zie alle commotie rond rekentoetsen etc
????

ik zeg alleen dat als de basisschool adviseert om een kind naar het vmbo te sturen, dat het dan slecht is dat ouders hun kind naar de havo sturen omdat ze zich anders schamen voor hun vrienden en kennissen (want ja, die ouders heb je heel veel in dit land)

veel ouders kennen hun kind amper, maar willen gewoon dat het goed presteert. het rekenniveau van de basisschoolleraar is niet echt van belang imo. de leraar is iedere dag met het kind bezig en kan beter inschatten wat het kind kan. dit in combinatie met de citotoets (want die wordt niet door slechte pabo-studenten gemaakt) is meer waard dan een ouder die per se wil dat zijn kind havo of vwo doet.

als je al niet meer op de school gaat vertrouwen, wat dan nog?
en ik kan me indenken dat veel ouders die privétesten (en wie waarborgt daar trouwens de kwaliteit?) alleen geloven als het de gewenste uitslag oplevert.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 14:51
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Een citotoets alleen is geen goed beeld, maar je bent ook wel raar als je het gaat 'wantrouwen', de citotoets geeft namelijk wel degelijk een goed beeld van wat een kind op het moment van groep acht kan op het gebied van rekenen, taal en verbanden leggen.

Dat hoeft niet de maximumcapaciteit te zijn, maar wat koopt een kind ervoor dat het meer kan als het wel van school moet omdat dat er niet uit komt?

Wat je wel moet wantrouwen zijn zelfbenoemde experts die wel denken te weten wat een kind kan, en op basis van een paar daagjes observeren dat al denken te weten. Dat zijn de werkelijke retards. Zelf adviseerde zo'n 'expert' mijn ouders mij maar naar een lomschool te sturen. Puur een resultaat dat de man te dom was om te bevatten waar ik me tegen die tijd al mee bezig hield, want hoeveel van dat soort amateur-onderzoekers weten nu hopen over paleontologie?

Maar ja, het beeld is duidelijk denk ik. De citotoets is niet alles, maar wel zeer bruikbaar.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle

Laatst gewijzigd op 05-02-2007 om 16:25.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 14:57
Verwijderd
Scholen moeten ook gewoon iedereen toelaten. De CITO-toets zegt wel iets over de intelligentie en het leervermogen van het kind, maar dan vooral t.o.v. de klasgenoten. De score wordt voor het grootste deel bepaald door het niveau van de basisschool, niet van de leerling. Daarom kan een slimme leerling die op een slechte basisschool zit vaak nog best havo of vwo aan, terwijl de cito-score op vmbo duidt.

Reden te meer om de CITO-toets verplicht te stellen voor alle leerlingen, en scholen met consistent lage scores aan te pakken.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 15:56
Zangi
Zangi is offline
Citaat:
ganralph schreef op 05-02-2007 @ 15:44 :
????

ik zeg alleen dat als de basisschool adviseert om een kind naar het vmbo te sturen, dat het dan slecht is dat ouders hun kind naar de havo sturen omdat ze zich anders schamen voor hun vrienden en kennissen (want ja, die ouders heb je heel veel in dit land)

veel ouders kennen hun kind amper, maar willen gewoon dat het goed presteert. het rekenniveau van de basisschoolleraar is niet echt van belang imo. de leraar is iedere dag met het kind bezig en kan beter inschatten wat het kind kan. dit in combinatie met de citotoets (want die wordt niet door slechte pabo-studenten gemaakt) is meer waard dan een ouder die per se wil dat zijn kind havo of vwo doet.

als je al niet meer op de school gaat vertrouwen, wat dan nog?
en ik kan me indenken dat veel ouders die privétesten (en wie waarborgt daar trouwens de kwaliteit?) alleen geloven als het de gewenste uitslag oplevert.
ja of ze hebben gewoon een andere inschatting van het niveau van hun kind

ongefundeerde onzin in nederland zijn moeders gemiddeld het meeste tijd van europa met hun kind bezig participatie van vader s is ook heel hoog etc

de leraar zit in een klas met 30 kinderen waarom zou die automaisch eenbeter beeld hebben dan de ouders duie hun kind iedere dag prive zien helemaal als je het ouders zijn die hoger opgeleid zijn dan de leerkracht

ja wnals een leraar de havo heel moeilijk vond heeft die vaaak een vertekend beeld van het vwo

eh de meeste van die testen zijn standaard testen en die zijn echt wel van goede kwaliteit


natuurlijk heeft de school het niet altijd fout ofzo en er zijn ook ouders met een blinde liefde voor hun kind of een prestratie drang
maar ik zie niet waarom je zon absoluut blind vertrouwen in de school wil hebben ze zijn niet heilig ofzo
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 15:58
Zangi
Zangi is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 05-02-2007 @ 15:57 :
Scholen moeten ook gewoon iedereen toelaten.
de meeste scholen werken met minimum score voor toelating hoor
op gymnasium waar ik op zat was de minimum score 543 ofzoiets
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 15:59
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Zangi schreef op 05-02-2007 @ 16:56 :
de leraar zit in een klas met 30 kinderen waarom zou die automaisch eenbeter beeld hebben dan de ouders
Omdat ouders geen objectieve afweging maken en de kwaliteiten om een kind te kunnen beoordelen grootdeels missen.

Een lerarenopleiding is niet zo gek veel waard, maar dat zul je ze toch na moeten geven.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 16:04
Zangi
Zangi is offline
Citaat:
T_ID schreef op 05-02-2007 @ 16:59 :
Omdat ouders geen objectieve afweging maken en de kwaliteiten om een kind te kunnen beoordelen grootdeels missen.

Een lerarenopleiding is niet zo gek veel waard, maar dat zul je ze toch na moeten geven.
natuurlijk kunnen ze dat niet altijd maar ik vind het zon onzin om ouders per defenitie te diskwalificeren
hoezo kwaliteiten ? ouders kunnen ook een opleiding hebben ?
de ouders die actie ondermen zijn namelijk grappig genoeg meestal zeer hoog opgeleid de tokkies luisteren gewoon naar de school dus daar hebben we het niet eens over



nou nee de pabo levert echt diep trieste gevallen af ik ken meerdere voorbeelden uit mijn omgeving waar het oordeel van de leraar er toch enigzins naast zaat (ik zelf bijvoorbeeld)
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 16:12
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Cito toets = crap.

Maar dat wist ik al langer
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 16:28
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Zangi schreef op 05-02-2007 @ 17:04 :
hoezo kwaliteiten ? ouders kunnen ook een opleiding hebben ?
Maar hoogstwaarschijnlijk niet in een relevant vakgebied, want zoveel competente pedagogen kent ons land nu ook weer niet.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 17:20
Swlabr
Avatar van Swlabr
Swlabr is offline
Er zit ook zo iemand in mijn klas. Zijn vader/moeder wilden per se dat hij naar gymnasium zou doen en lieten hem een toelatingstest doen. Maar nu heeft hij wel, ondanks hard te leren, zes onvoldoendes op z'n rapport.
__________________
Laziness is nothing more than the habit of resting before you get tired.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 17:59
MB
Avatar van MB
MB is offline
Bij mij klopte hij wel, bij al mijn vrienden ook, maar bij mijn stiefbroertje echt helemaal niet. Die had een zeer bedroevende score en doet nu VMBO (hoogste niveau) en gaat door naar de HAVO... Mijn school had volgens mij het beleid om alle resultaten, de cito-toets en de indruk van de leraar alledrie 1/3 mee te laten tellen geloof ik. Ik vind het wel een goede toets dus, want ik ken maar 1 iemand waarbij deze niet kloppend was.
__________________
As finishing touch, God created the dutch

Laatst gewijzigd op 05-02-2007 om 18:02.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-02-2007, 18:04
mepsteen
Avatar van mepsteen
mepsteen is offline
pff bullshite. ik vond eerlijkgezegd dat de cito het beter had als de school. de leraren van mn basisschool vonden dat ik misschien net T kon doen, mn cito van 545 zei dat ik naar havo/atheneum kon.

nu surf ik met het groostse gemak door havo, ik heb meer vertrouwen in de cito dan in leraren.
__________________
I'm too old for this shit.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 18:10
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
o, mijn broer zou naar het vroegere ivbo moeten. mijn ouders (ik weet niet wat de school verder vond) hebben hem op vbo c (dat onder die mavo) neergezet en hij heeft pasgeleden zijn hbo gehaald. zulke zaken zijn wel uitzonderingsgevallen (ik denk zowel faalangst als dyslectie, toen waren die begrippen denk ik nog niet zo populair), maar blindelings volgen is ook vaak dom.
dat je de zaak niet aan ouders toe kunt vertrouwen, zie je bij darkiekurd, ouders zijn verre van objectief. de school zou dat wel moeten zijn.
die externe schooladviezen vind ik ook reiken naar geldklopperij: je ziet toch aan een doodnormaal rapport wel hoe een kind presteert? volgens mij hoef je geen pedagoog of onderwijskundige te zijn om de link te leggen tussen kunnen en willen of presteren en zo tot een oordeel te komen. ik haalde vroeger altijd tienen en wás () leergierig, nu zit ik op het vwo, simpel.

toen ik in groep 8 zat hadden we trouwens twee verschillende toetsen, en de uitkomsten verschilden behoorlijk, dacht ik.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 18:14
Swlabr
Avatar van Swlabr
Swlabr is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 05-02-2007 @ 19:10 :
o, mijn broer zou naar het vroegere ivbo moeten. mijn ouders (ik weet niet wat de school verder vond) hebben hem op vbo c (dat onder die mavo) neergezet en hij heeft pasgeleden zijn hbo gehaald. zulke zaken zijn wel uitzonderingsgevallen (ik denk zowel faalangst als dyslectie, toen waren die begrippen denk ik nog niet zo populair), maar blindelings volgen is ook vaak dom.
dat je de zaak niet aan ouders toe kunt vertrouwen, zie je bij darkiekurd, ouders zijn verre van objectief. de school zou dat wel moeten zijn.
die externe schooladviezen vind ik ook reiken naar geldklopperij: je ziet toch aan een doodnormaal rapport wel hoe een kind presteert? volgens mij hoef je geen pedagoog of onderwijskundige te zijn om de link te leggen tussen kunnen en willen of presteren en zo tot een oordeel te komen. ik haalde vroeger altijd tienen en wás () leergierig, nu zit ik op het vwo, simpel.

toen ik in groep 8 zat hadden we trouwens twee verschillende toetsen, en de uitkomsten verschilden behoorlijk, dacht ik.
Dat geval ben ik niet, hè. Ik had gewoon een score van 550 en een gymnasium advies. Even voor de duidelijkheid.
__________________
Laziness is nothing more than the habit of resting before you get tired.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 18:17
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
mepsteen schreef op 05-02-2007 @ 19:04 :
nu surf ik met het groostse gemak door havo, ik heb meer vertrouwen in de cito dan in leraren.
Mijn vertrouwen naar leraren is sowieso al minimaal.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 18:54
jeffry
Avatar van jeffry
jeffry is offline
Citaat:
Zangi schreef op 05-02-2007 @ 17:04 :
natuurlijk kunnen ze dat niet altijd maar ik vind het zon onzin om ouders per defI nitie te diskwalificeren
hoezo kwaliteiten ? ouders kunnen ook een opleiding hebben ?
de ouders die actie ondermen zijn namelijk grappig genoeg meestal zeer hoog opgeleid de tokkies luisteren gewoon naar de school dus daar hebben we het niet eens over



nou nee de pabo levert echt diep trieste gevallen af ik ken meerdere voorbeelden uit mijn omgeving waar het oordeel van de leraar er toch enigS zins naast zaat (ik zelf bijvoorbeeld)
en waarom zijn de meeste klagende ouders hoogopgeleid?
1. ze willen dat hun kinderen minimaal net zo hoog opgeleid zijn. als dat er niet bij de cito-toets uitkomt zoeken ze toch gewoon even verder totdat er een test is waar het kind wel slim lijkt, anders is het slecht voor hun eigen status.
2. hoogopgeleide ouders hebben grappig genoeg vaker het voorrecht om over wat meer geld te beschikken, zodat ze zo'n second opinion te kunnen laten doen.

en wat laat jou denken dat er zo veel diep trieste gevallen van de pabo afkomen? iedereen zegt dat, dus dan zal het wel zo zijn?

grappig genoeg maak je zelf trouwens nog een aantal basisschool-spelfouten, dus zo hoog is je niveau niet. misschien ben je niet verkeerd beoordeeld, maar een beetje over het paard getild door je ouders. diep trieste gevallen zijn dat, ouders die hun kinderen altijd op het hoogste niveau willen hebben. zielig voor de kinderen ook, dat worden vaak van die betweterige kinderen die altijd gelijk denken te hebben en zichzelf slimmer vinden dan de "tokkies" of anderen die minder scholing gehad hebben, terwijl ze dat niet zijn.
__________________
Het leven is te kort om te discussiëren, dus heb ik altijd gelijk

Laatst gewijzigd op 05-02-2007 om 18:57.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 19:21
Swlabr
Avatar van Swlabr
Swlabr is offline
Haal dan wel álle fouten eruit.
__________________
Laziness is nothing more than the habit of resting before you get tired.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 19:26
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Darkiekurd schreef op 05-02-2007 @ 19:14 :
Dat geval ben ik niet, hè. Ik had gewoon een score van 550 en een gymnasium advies. Even voor de duidelijkheid.
Dat we het maar weten!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-02-2007, 20:00
Sanctus
Avatar van Sanctus
Sanctus is offline
Dat zijn altijd van die paupers die gaan janken over een 'momentopname'.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 20:01
Sanctus
Avatar van Sanctus
Sanctus is offline
Citaat:
Darkiekurd schreef op 05-02-2007 @ 19:14 :
Dat geval ben ik niet, hè. Ik had gewoon een score van 550 en een gymnasium advies. Even voor de duidelijkheid.
Wow, jij bent echt goed! Heel leuk ook dat we dat nu even weten!

Had ik ook hoor
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 23:31
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Darkiekurd schreef op 05-02-2007 @ 20:21 :
Haal dan wel álle fouten eruit.
Dat lukte niet, ik had vier fouten in de citotoets en geen half idee waar die precies in zaten. Ik ben er nog zwaar depri van.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 23:35
Verwijderd
Tsja, als ouders dat nodig vinden. Goed voor de betreffende business lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 06:00
Supreme Dutch
Ik snap opzich wel dat die ouders zich niet zo snel neerleggen bij die adviezen. Ik heb zelf 2 oudere zussen die uit de Cito een Havo-advies kregen, om vervolgens beide met moeite de Mavo af te ronden, en nu allebei een HBO-diploma op zak hebben. Zelf had ik een matige Havo-score uit de Cito en kreeg het advies om Mavo te gaan doen op de middelbare school. Uiteindelijk heb ik bijzonder makkelijk het VWO gehaald en ben ik nu een redelijke WO-student. Het ligt er volgens mij grotendeels aan de ontwikkeling die een kind doormaakt in de middelbare schooltijd. Welk niveau gaan zn vriendjes doen (kan zowel motiverend als demotiverend werken), hoe gaat het thuis, word het kind voldoende gestimuleerd om zn best te doen.. Ik zou als ouder sowieso nog zo'n 2e test laten doen als second opinion. Heel jammer van die 500 euro als er precies hetzelfde uitkomt, maar het kan een hoop gedoe schelen.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 06:12
Ray
Avatar van Ray
Ray is offline
Citaat:
Sanctus schreef op 05-02-2007 @ 21:00 :
Dat zijn altijd van die paupers die gaan janken over een 'momentopname'.
Dit, en verder: Ze kijken ook niet alleen naar de cito-toets, dus het is vrij goed geregeld. Verder is het toch gewoon een toets, waarom zouden daar hele afwijkende resultaten uitkomen, de uitzonderingen daargelaten ? Dan kan je op de middelbare school ook bij elke toets wel weer hetzelfde probleem hebben en zit je dus te hoog.

Is het eindexamen niet min of meer vergelijkbaar?
__________________
Chaos unleashed..
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 09:21
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Zangi schreef op 05-02-2007 @ 16:56 :

eh de meeste van die testen zijn standaard testen en die zijn echt wel van goede kwaliteit


natuurlijk heeft de school het niet altijd fout ofzo en er zijn ook ouders met een blinde liefde voor hun kind of een prestratie drang
maar ik zie niet waarom je zon absoluut blind vertrouwen in de school wil hebben ze zijn niet heilig ofzo
punt 1: idd, dus waarom vertrouwen we de cito niet? die is ook van goede kwaliteit. gefundeerd of niet, ik durf hier wel de uitspraak aan dat het vooral ouders zijn van kinderen met vmbo-advies die een andere test laten doen, niet de ouders van kinderen met vwo-advies.

punt 2: ik zeg niet dat de school heilig is, daarom is het ook een advies dat ze geven.
als ouder stuur je je kind naar een school omdat je het een (basis) opleiding wil meegeven. ga dan niet achteraf zeuren over de kwaliteit van de school (na het "tegenvallende" advies dus).

het advies dat kinderen meekrijgen is meer een statussymbool dan dat mensen er nuttige waarde aanhechten.
alsof het advies een bindend advies is en een garantie voor de toekomst van een kind.
je weet nooit hoe een kind van 12 zich gaat ontwikkelen, dus ga niet lopen zeiken als het kind op zn 18e een gymnasium-diploma heeft, terwijl het in groep 8 een vmbo-advies kreeg. dat betekent niet zonder meer dat het advies of de cito-uitslag fout waren.



en over "dat gedoe over "momentopname": in het grote mensenleven draait het ook om momentopnames. sollicitatiegesprekken, jaarresultaten, sportprestaties. laat die ouders dan ook gaan klagen dat Nederland "eigenlijk" de WK-titel verdient. zo'n toernooi is ook maar een momentopname


een advies is een advies: je zit er niet je hele leven en vast maar je kunt er op dat moment wel je voordeel mee doen.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 10:02
Fides
Fides is offline
Citotoets is prima, maar niet doorslaggevend. Iemand die onder de 530 haalt zal hoogstwaarschijnlijk geen academicus worden, dat lijkt me duidelijk, verder is er niet veel uit te halen. Ik haalde 'maar' 544 maar heb met 2 vingers in de neus het gymnasium afgesloten terwijl mensen met 550 al in het eerste jaar afhaakte.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 13:24
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Fingon schreef op 05-02-2007 @ 14:26 :
Ik heb nooit een cito toets gehad
En het is inderdaad een slechte zaak als ouders bureaus om andere toetsen gaan vragen in de hoop dat hun kind hoger advies krijgt, wat heb je daaraan als je kind het toch niet aankan en vervolgend 2 keer blijft zitten
Verwende nesten zijn het, die ouders van tegenwoordig. Ze doen er alles aan om hun kind te laten voldoen aan het ideaalbeeld. Anders kun je natuurlijk niet opscheppen, tijdens de wekelijkse hockey-cocktail.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 13:50
Swlabr
Avatar van Swlabr
Swlabr is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 06-02-2007 @ 14:24 :
Verwende nesten zijn het, die ouders van tegenwoordig. Ze doen er alles aan om hun kind te laten voldoen aan het ideaalbeeld. Anders kun je natuurlijk niet opscheppen, tijdens de wekelijkse hockey-cocktail.
Haha. Die zit. En het klopt ook nog eens!
__________________
Laziness is nothing more than the habit of resting before you get tired.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 14:08
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Ik vind het wel jammer dat ouders altijd maar denken dat hun kinderen koste-wat-het-kost een hoger niveau moeten doen. Ik ken namelijk kinderen die al ploeterend hun Havo diploma hebben gehaald en toen MBO zijn gaan doen omdat ze dat veel beter lag. Deze wereld wordt niet gebouwd op de promovendi, maar op de metselaars en andere vaklieden.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-02-2007, 14:32
Sanctus
Avatar van Sanctus
Sanctus is offline
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 06-02-2007 @ 15:08 :
Ik vind het wel jammer dat ouders altijd maar denken dat hun kinderen koste-wat-het-kost een hoger niveau moeten doen. Ik ken namelijk kinderen die al ploeterend hun Havo diploma hebben gehaald en toen MBO zijn gaan doen omdat ze dat veel beter lag. Deze wereld wordt niet gebouwd op de promovendi, maar op de metselaars en andere vaklieden.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 16:16
Verwijderd
Citaat:
Zangi schreef op 05-02-2007 @ 16:58 :
de meeste scholen werken met minimum score voor toelating hoor
op gymnasium waar ik op zat was de minimum score 543 ofzoiets
No shit. Ik bedoel: scholen zouden iedereen toe moeten laten, omdat de CITO-score te weinig zegt over het niveau van de leerling. Dan kan na het eerste jaar de leerling alsnog overgeplaatst worden na een meer toepasselijk niveau.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 16:17
Verwijderd
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 06-02-2007 @ 15:08 :
Ik vind het wel jammer dat ouders altijd maar denken dat hun kinderen koste-wat-het-kost een hoger niveau moeten doen. Ik ken namelijk kinderen die al ploeterend hun Havo diploma hebben gehaald en toen MBO zijn gaan doen omdat ze dat veel beter lag. Deze wereld wordt niet gebouwd op de promovendi, maar op de metselaars en andere vaklieden.
Metselaars en andere vaklieden die op hun 25e dood zouden gaan als het niet aan die promovendi lag.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 16:22
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 05-02-2007 @ 20:26 :
Dat we het maar weten!
lees even de context.

ik sluit me aan bij meph: openstellen, instromen en vanaf daar verder begeleiden.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 18:19
Mr Ik
Mr Ik is offline
Middelbare scholen kunnen leerlingen ook meer kansen geven. Mijn school geeft over het algemeen veel kansen aan leerlingen, wat tot gevolg heeft dat er veel zittenblijvers zijn. Maar als leerlingen het echt willen, dan moet je de kans als school geven. Alleen door die hoeveelheid zittenblijvers wordt de school door de inspectie op dat punt lager beoordeeld en dat is dus jammer, want mijn school geeft kansen aan leerlingen. Mijn school is hierdoor ook wel wat aan het veranderen. Eerst was er een grote brugklas en in die brugklas werd bepaald naar welk niveau je moest gaan. Dus citoresultaten werden verwaarloosd, zolang de school maar minimaal een VMBO-theoretisch advies gaf. Maar tegenwoordig heeft ook mijn school een VMBO-Havo brugklas en een Havo-Vwo brugklas.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 21:01
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 06-02-2007 @ 15:08 :
Deze wereld wordt niet gebouwd op de promovendi, maar op de metselaars en andere vaklieden.
Helaas werkt dat op scholen toch echt anders. Ik weet niet hoe het tegenwoordig gaat, maar mijn ouders (en ik ook) zijn tijdens de opendagen gewoon afgeknapt op bepaalde scholen, omdat ze alleen maar bezig waren met de HAVO en het VWO en de MAVO gewoon links lieten liggen.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 21:05
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 06-02-2007 @ 14:24 :
Verwende nesten zijn het, die ouders van tegenwoordig. Ze doen er alles aan om hun kind te laten voldoen aan het ideaalbeeld. Anders kun je natuurlijk niet opscheppen, tijdens de wekelijkse hockey-cocktail.
Ik denk dat het eerder is om te vermijden dat hun kind tussen 80% Mohammeds komt, zoals tegenwoordig gebruikelijk op het vmbo in de grote steden.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 22:25
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-02-2007 @ 22:05 :
Ik denk dat het eerder is om te vermijden dat hun kind tussen 80% Mohammeds komt, zoals tegenwoordig gebruikelijk op het vmbo in de grote steden.
Of beter gezegd überhaupt het VMBO, waar op sommige scholen ook falen de norm lijkt te zijn, en die instelling het imago van het gehele VMBO bepaald heeft.

Ik bedoel, als ik examens in kijk van het VMBO dan zie ik dat je bij aardrijkskunde vorig jaar punten kon verdienen met het bepalen van de grootste groep in een cirkeldiagram.. Is de rest van de wereld dan opeens zo slim of gaan ze er van uit dat de mensen die die examens moeten maken zo dom zijn?

Om de een of andere manier kan ik ook de indruk niet van me af schudden dat alle naamsveranderingen en reoganisaties bedoeld waren om het LBO (Lager Beroeps Onderwijs, werd later VBO) hoger te laten klinken.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle

Laatst gewijzigd op 06-02-2007 om 22:28.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 23:25
Verwijderd
Grote vraag blijft natuurlijk dat als een kind op zo'n CITO-toets niet normaal kan presteren, wat ie dan met de toetsen op de middelbare school gaat doen. Het zijn altijd en overal momentopnames.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 23:26
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 06-02-2007 @ 17:17 :
Metselaars en andere vaklieden die op hun 25e dood zouden gaan als het niet aan die promovendi lag.
Zonder vaklieden worden de promovendi niet oud genoeg om het te ontwikkelen. Natuurlijk is het een samenspel, maar zonder vakmensen ben je echt nergens.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 23:36
Verwijderd
Een chirurg kan wel schoonmaken, maar een schoonmaker kan geen openhartoperaties uitvoeren.

Maar het is wel zo dat alle mensen in principe nodig zijn.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 21:52
Verwijderd
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 07-02-2007 @ 00:26 :
Zonder vaklieden worden de promovendi niet oud genoeg om het te ontwikkelen. Natuurlijk is het een samenspel, maar zonder vakmensen ben je echt nergens.
Ja, evenzo ben je zonder promovendi 'echt' nergens.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 23:15
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 07-02-2007 @ 00:25 :
Grote vraag blijft natuurlijk dat als een kind op zo'n CITO-toets niet normaal kan presteren, wat ie dan met de toetsen op de middelbare school gaat doen. Het zijn altijd en overal momentopnames.
Voor een deel heb je daar wel gelijk in, maar aan de andere kant zijn er nog altijd bepaalde factoren die (hopelijk) later niet meer of minder voorkomen. Slecht onderwijs kan bijvoorbeeld voor lage scores zorgen. Faalangst is oon niet fijn voor zo'n toets. Sowieso heb ik het idee dat middelbare scholen meer cursussen "Omgaan met faalangst" geven dan basisscholen. Iemand in groep 8 kan er dan veel minder goed mee omgaan, dan iemand in de 2e van de middelbare.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 23:40
Verwijderd
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 07-02-2007 @ 00:26 :
Zonder vaklieden worden de promovendi niet oud genoeg om het te ontwikkelen. Natuurlijk is het een samenspel, maar zonder vakmensen ben je echt nergens.
Mwah. Iemand die promoveert op een nieuw medicijn tegen kanker kan best indien nodig zelf een tractor besturen en zijn eigen eten verbouwen, terwijl een boer indien nodig niet zomaar op een nieuw medicijn tegen kanker kan promoveren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' ‎
Promillage
499 12-11-2007 18:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:15.