Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-02-2009, 16:12
kirsten13
kirsten13 is offline
hey

ben een meisje van 15 jaar. Binnenkort moeten we naar de schoolarts (bij het CLB of zo) voor een medisch onderzoek. Iemand dit al gehad? Wat doen ze daar en wat mag je aanhouden van kleren?
Met citaat reageren
Oud 20-02-2009, 16:24
Verwijderd
ooit in de 2de fzo hadden ze idd zoiets bij mij..
wat ze gaan doen? Praten over of je drugs of alcohol gebruikt geloof ik en de relatie met je ouders..
Ook gaan ze je opmeten en je wegen.. En kijken of t normaal is zegmaar.. Sommige kregen kindertekeningen terug.. das wel schattig! Maak je er maar geen zorgen over.. nergens voor nodig..
Met citaat reageren
Oud 21-02-2009, 07:31
blablatje
blablatje is offline
Je krijgt inderdaad een vragenlijst, deze gaat vooral over of je goed in je vel zit, maar ook over hoe ver je in de puberteit zit. En je wordt gemeten en gewogen, maar het enige wat daarbij per se uit moet zijn je schoenen.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2009, 18:46
xLuna.
xLuna. is offline
Ik ben ook al vaak naar het CLB geweest. Ik woon in België, en hier moet dat om de 2 jaar gebeuren. Eerst ga je bij een verpleegster/verpleger, je wordt er gemeten en gewogen - zoals anderen al zeiden - maar ook je oren en ogen worden getest adhv enkele oefeningen. Daarna ga je naar een dokter/dokteres, met haar heb je dan een gesprek. Hij/zij stelt je allerlei vragen om te weten te komen hoe het op school gaat, of dat je genoeg sport, etc. De dokter/dokteres controleert je tanden, en kijkt eens naar je rug om te zien ofdat je wel een juiste houding aanneemt als je zit oid. Ook zal hij/zij snel even in je onderbroek kijken, en eventjes naar je borsten om te checken dat alles wel oké is. Na dit alles zullen jullie nog een klein gesprekje hebben, dan kan het bijvoorbeeld zijn dat hij/haar je nog wat extra informatie geeft over persoonlijke hygiëne en krijgt je ook de kans om hem/haar een aantal vragen te stellen ! Bij ons was het zo dat je je onderbroek, bh en een t-shirt mocht aanhouden. Om naar je borsten te laten kijken moet je wel eventjes je bh uitdoen.
Na alles wat ik net gezegt heb zal je waarschijnlijk niet veel zin meer hebben om naar het clb te gaan, maar eigenlijk valt het allemaal nog wel mee ! Je moet er echt helemaal geen bang voor hebben. In het begin zal je je waarschijnlijk wel wat onwennig voelen, maar dit zal wel snel overgaan. Ook hoef je je helemaal nergens voor te schamen, die dokter/dokteres onderzoekt dagelijks misschien wel 80 kinderen..

Nog eventjes vermelden dat ik in België woon, en dat het bij ons er misschien helemaal anders aan toe gaat dan bij jullie in Nederland. Ook verschilt de manier van onderzoeken van dokter tot dokter denk ik.

Maar ik wens je alvast veel succes, en je zal zien : zo erg is het allemaal niet !
Met citaat reageren
Oud 22-02-2009, 20:16
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
In de tweede gebeurt er niets.. nou ja.. je krijgt wel een gesprek over van alles en nog wat en je wordt gewogen en gemeten.. maar verder niet echt veel.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2009, 20:21
blablatje
blablatje is offline
Citaat:
*verhaal over België*
In Nederland worden je oren en ogen voor het laatst bij de schoolarts getest in groep 7 (als je 10/11 jaar bent). Je tanden worden gecontroleerd door de tandarts en dat is je eigen verantwoordelijkheid (een jeugdgezondheidsarts heeft ook geen verstand van tanden). In plaats van in je onderbroek te kijken vragen ze gewoon "heb je al schaamhaar". Naar je borsten kijken wordt niet gedaan omdat borstontwikkeling erg weinig zegt over puberteitsontwikkeling.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2009, 21:10
Verwijderd
Bij ons werd trouwens toen ook gecontroleerd of je rug recht was (m.b.t. scoliose en vast ook andere rugproblemen), daarvoor moest je toen wel in je ondergoed staan.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2009, 09:05
xLuna.
xLuna. is offline
Citaat:
In Nederland worden je oren en ogen voor het laatst bij de schoolarts getest in groep 7 (als je 10/11 jaar bent). Je tanden worden gecontroleerd door de tandarts en dat is je eigen verantwoordelijkheid (een jeugdgezondheidsarts heeft ook geen verstand van tanden). In plaats van in je onderbroek te kijken vragen ze gewoon "heb je al schaamhaar". Naar je borsten kijken wordt niet gedaan omdat borstontwikkeling erg weinig zegt over puberteitsontwikkeling.
Bij ons, in België, ga je de laatste keer naar het CLB als je in het derde middelbaar zit (dan ben je 14/15 jaar oud).
Met citaat reageren
Oud 24-02-2009, 20:40
Kev!
Kev! is offline
Blablatje, bij ons op school werd er in de 2e nog wel een gehoortestje gedaan.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2009, 11:55
Verwijderd
Ik kreeg in de tweede ook nog een gehoortest en oogtestje, maar daar hoef je echt niet bang voor te zijn natuurlijk. Verder idd wegen, meten, paar vragen over puberteit ('ben je al ongesteld? sinds wanneer?' dat soort vragen), oh, en ze gingen ook naar m'n rug kijken (maar ik hoefde daar alleen m'n trui voor uit te doen, broek en t-shirt mochten gewoon aan blijven).
Met citaat reageren
Oud 27-02-2009, 13:58
Poeperd
Avatar van Poeperd
Poeperd is offline
Ik heb dit soort dingen nooit gehad, maar ik vraag me af of je dit mag weigeren? Ik heb hier echt nog nooit iets over gehoord, nog nooit testjes gehad en er is niet eens sprake van geweest.
__________________
'Scuse me, who ordered the hamburger - with AIDS?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2009, 14:09
blablatje
blablatje is offline
Je mag medische onderzoeken altijd weigeren, behalve in een acuut levensbedreigende situatie.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2009, 14:24
Vluggertje
Vluggertje is offline
Ik moest in de 2de, en toen controleerden ze mijn lengte en gewicht, daarna testten ze mijn oren en ogen, en ze controleerden mijn rug en medicijngebruik(medicijngebruik werd bij mij gedaan omdat ik veel medicijnen heb).
Dus eigenlijk niks om je zorgen over te maken, ze vragen ook wel hoe je je voelt, hoe veel je eet bij ontbijt etc.
Maar alleen bij de controle van je rug moet je in je ondergoed staan. Het valt heel erg mee.
Maar mijn onderzoek werd erg beperkt omdat ze van mij de medische gegevens van het ziekenhuis van de dag ervoor hadden gekregen. Bijna iedereen is maar 10/15 minuten binnen.
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid medisch schoolonderzoek
Nikeboy
35 28-12-2010 18:37
Lichaam & Gezondheid medisch onderzoek bij meisjes
blinggirl71
13 29-09-2010 09:43
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap 'Deelname aan ouderavonden verplichten'
Love & Peace
60 07-07-2006 01:05
Seksualiteit Schoolarts
Verwijderd
106 01-04-2005 21:45


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:18.