Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-09-2002, 18:26
Verwijderd
Hey, cool dit forum

Ontopic: het geestesoog opereert op verschillende snelheden. Zo kun je bijvoorbeeld in een droom hele avonturen meemaken, terwijl je feitelijk maar een kwartiertje geslapen hebt. Ook kent iedereen wel de ervaring dat wanneer iets saai is, de tijd meestal langzamer lijkt te gaan dan wanneer iets leuk is.

Goed, stel dat het in de toekomst mogelijk is mensen in een soort van trance te verplaatsen waarin de tijd langzaam gaat en ze dan als het ware een film te kunnen tonen (die dus in realiteit heel snel afspeelt, maar voor de proefpersonen op normale snelheid lijkt te gaan). Denk je daar eens de gevolgen van in.

Iedereen zou als het ware binnen een uurtje in realiteit, een hele opleiding in trance kunnen volgen.

Zelf denk ik dat dit in de toekomst zonder meer mogelijk is, maar wat ik me dus afvraag: is het sociaal verantwoord dit te doen?

Stel het is mogelijk om op je 16e je doctoraal te behalen? Of - wanneer het nodig is - binnen enkele uurtjes je vliegbrevet te halen?

Is dat niet onwijs handig of denken jullie dat dit veel nadelen heeft?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-09-2002, 18:43
hobbuz
Avatar van hobbuz
hobbuz is offline
phew wat een topic
het lijkt me wel handig natuurlijk, ik bedoel, als het ook écht werkt.
dan moet je nl. wel even diegene die je dat *vliegbrevet oiidr* wil halen in een soort ~trance~ krijgen.. imean je gwone oog kan t niet volgen, het zijn je hersenen die die snelheid aankunnen, niet je zicht.
én wil ik ff het volgende onderstrepen:
je droomt idd maar een kwartier. maar de meeste mensen die ik ken (incl. ikzelf) weten ná een droom amper meer wat ze hebben gedroomd. moet je daar ook nog een redelijke oplossing voor hebben
__________________
If you couldn't find any weirdness, maybe we'll just have to make some!
Met citaat reageren
Oud 01-09-2002, 18:52
Verwijderd
Citaat:
hobbuz schreef:
je gwone oog kan t niet volgen, het zijn je hersenen die die snelheid aankunnen, niet je zicht.
Incorrect.

Je hersenen en oog zijn in staat binnen 50 milliseconden een beeld geheel op te nemen. Denk maar eens aan snellezers die hele pagina's tot zich opnemen door er even overheen te kijken.

Ook zie je het zo leuk bij het autorijden. Wanneer je een lange tijd op de snelweg hebt gereden, lijkt het helemaal niet meer zo snel en wanneer je achteraf 50 rijdt, lijkt alles sloom. Je ogen alsmede je geest hebben zich dan aan de hogere snelheid aangepast.

Denk daar maar eens over na

Citaat:
én wil ik ff het volgende onderstrepen:
je droomt idd maar een kwartier. maar de meeste mensen die ik ken (incl. ikzelf) weten ná een droom amper meer wat ze hebben gedroomd. moet je daar ook nog een redelijke oplossing voor hebben
Dit komt omdat de meeste dromen in het onderbewuste plaatsvinden. Er zijn echter ook mensen die lucide dromen, dat wil zeggen bewust hun droom construeren om tot nieuwe inzichten te komen. Zij onthouden haast altijd wat ze hebben gedroomd

Over de technische mogelijkheden ben ik nog aan het nadenken, maar ik denk wel dat het mogelijk is. Wie weet ga ik het nog eens bewijzen ook

*stikt van dit soort ideetjes*
Met citaat reageren
Oud 01-09-2002, 19:16
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
dat is nou iets waar ik nog nooit aan gedacht heb

klinkt zeer interresant....
Is er al enig onderzoek op dit gebied bezig toevallig?
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 01-09-2002, 19:47
DoubleCheck
Avatar van DoubleCheck
DoubleCheck is offline
Als je, bijvoorbeeld een vliegbrevet binnen 15 min. wilt halen, dan moet je dus die informatie waar je normaal 1,5 of 2 jaar de tijd voor krijgt om het te verwerken allemaal binnen een kwartier verwerken. Hoe gaat dat dan?
__________________
Take it away and bring it back again, mister scientist
Met citaat reageren
Oud 01-09-2002, 21:27
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
hmm. Grappig plan. Laten we even stellen dat het lichamelijk mogelijk is om in zo'n korte tijd zoveel kennis (én vaardigheden) tot je te nemen (dit lijkt me allemaal vrij onwaarschijnlijk omdat je in het echte leven toch meer vastzit aan je lichaam dan in een droomvlucht, om eens wat te noemen).

Ik weet niet of zo'n ontwikkeling nu sociaal verantwoord is. Het leerproces neemt een hoop geestelijke opbouw met zich mee. De student wordt volwassener. En wat te doen met studenten die actief willen zijn binnen de studieplek naast hun studie? Die kun je toch moeilijk un ontplooiingskansen ontnemen door ze een simulatie van de werkelijkheid voor te schotelen? Verder kunnen er in de werkelijkheid veel dingen misgaan die je in een hersensimulatie niet zult kunnen nabootsen omdat je er eenvoudigweg niet aan denkt het te implementeren.
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 01-09-2002, 22:57
DoubleCheck
Avatar van DoubleCheck
DoubleCheck is offline
Ja goed. Zo'n hersensimulatie neemt héél veel risico's met zich mee. En wat betreft die ontplooiingskansen naast de eigenlijke studie: Die moeten ook in deze korte tijd opgenomen worden.
Dat betekent dus de boel WinZippen, inpakken.
De 2 jaar durende opleiding incl. bijkomende dingen moeten dus inbegrepen worden. Dus eigenlijk het leven van de komende 2 jaar in een kwartier. Wel zonder slaap of eten want aangezien we ervan uit gaan dat je hersenen de mogelijk heeft alle kennis binnen 15 min. op te nemen heeft deze dus ook niet meer energie of rust nodig dan normaal.
__________________
Take it away and bring it back again, mister scientist
Met citaat reageren
Oud 02-09-2002, 10:17
GinnyPig
GinnyPig is offline
Ik denk dat een 'directe stroom van data' je hersenen in realistischer (en eerder toepasbaar) zal zijn. (A la Matrix dus )
__________________
O_o
Met citaat reageren
Oud 02-09-2002, 19:31
Verwijderd
Citaat:
GinnyPig schreef:
Ik denk dat een 'directe stroom van data' je hersenen in realistischer (en eerder toepasbaar) zal zijn. (A la Matrix dus )
Ik heb al ergens iets gelezen van de eerste biologische harddisk, dus wie weet

Het is gewoon een idee van me. Probleem bij data-toevoer a la Matrix en Johnny Mnemonic is de vraag hoe je die kennis bewust maakt? Een film die je ziet, onthou je veel gemakkelijker dan een reeks gegevens.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2002, 18:55
hobbuz
Avatar van hobbuz
hobbuz is offline
ik haak af
veel slepiers allemaal..
het klinkt wel fet, je hebt iig mijn dingen-die-ik-er-eventueel-op-tegen-had omzeild, dus en succes ensow
alleen lijkt het me wel maf. en wat moet je dan gaan doen met je leven? als in: je wordt op je, weetikveel, 10e overspoeld met zo'n dosis, op je 13e en op je 16e een keer. en dan? kan je t hele fenomeen *school* afschaffen.. geeft wel nieuwe optiez
maar als je iets wéét, betekent dat nog niet dat je t kan tóepassen, dat moet je dus wel leren denk ik..
__________________
If you couldn't find any weirdness, maybe we'll just have to make some!
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 15:53
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Het lijkt me niet zo interactief als echte les (...zou moeten zijn).
Een berg informatie, maar krijg je het benodigde inzicht? En de vaardigheden?
Tenzij je natuurlijk in die 'trance' met door een hyperintelligente supersnelle kunstmatige intelligentie kan converseren.
Dat lijkt me... doop!
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:10.