Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-01-2003, 09:30
SuperSanne16
Hallo mensen!
ik heb een paar vragen voor alle chemische geniën onder ons, aangezien ik niet zo'n held ben op het gebied van scheikunde:

1) Kan iemand me uitleggen hoe evenwichtsreacties werken? wat is Q en wat is K, en hoe bereken je dat en hoe zoek je dat op, enz enz enz... Ik weet het echt niet meer, wat moet je bijv delen? er staat wel [a].[b] gedeel door, blablabla en dat word dan k of zoiets... moet je dan de molecuulmassas delen, ik bedoel, hoe zit dat nou????

2) Is er iemand die me kan uitleggen hoe je de Ph van een stof berekent???

Ik weet dat ik dit een beetje vaag heb opgeschreven, maar ik weet het ook niet meer, en ik ben echt supergestrest!
ik hoop dat iemand me een beetje op weg kan helpen
Sanne
P.S. Ik heb het aan m'n leraar gevraagt, maar na 5 mnuten kreeg ik al zin om m'n hoofd tegen de muur te slaan, dus dat was geen succes...
P.S. Wat is een BOE-raam???
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-01-2003, 11:40
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
Citaat:
SuperSanne16 schreef:
[B]1) Kan iemand me uitleggen hoe evenwichtsreacties werken? wat is Q en wat is K, en hoe bereken je dat en hoe zoek je dat op, enz enz enz... Ik weet het echt niet meer, wat moet je bijv delen? er staat wel [a]. gedeel door, blablabla en dat word dan k of zoiets... moet je dan de molecuulmassas delen, ik bedoel, hoe zit dat nou????

2) Is er iemand die me kan uitleggen hoe je de Ph van een stof berekent???
(ik ben belg dus het kan dat ik voor sommige termen andere woorden gebruik, niet paniekeren, gewoon vragen )
thx voor de vraag eigenlijk, want dit moet ik voor mijn examen van vrijdag ook kennen

1) evenwichtsreacties zijn reacties die niet helemaal opgaan, bijvoorbeeld een gas dat ontbindt in 2 andere gassen in een vat, maar na een hele tijd is er nog steeds een deel van het gas niet ontbonden, en bij een evenwichtsreactie zal dat altijd zo blijven. er is een maximale hoeveelheid van reactieproduct gevormd (dat wat achter het pijltje staat) en er zijn nog steeds reagentia aanwezig (wat voor het pijltje staat)
nu is het niet zo dat de reactie dan stopt, dat is zo raar aan het evenwicht, het wordt een dynamisch evenwicht genoemd
er blijft product gevormd worden, maar voor elke molecule product die gevormd wordt, gaat er ook weer eentje verloren dat terug reagens wordt. de reactie gaat dan in 2 richtingen, vandaar de dubbele pijl die je schrijft.
zo dubbele pijl kan 1 groot en 1 klein beentje hebben, dat doen ze soms om de plaats van het evenwicht aan te duiden: als het heengaande pijltje groter is, dan wil dat zeggen dat er bij het evenwicht MEER product is dan reagens. en omgekeerd.
dat is ook K, K geeft aan waar het evenwicht ligt: het is de verhouding tussen producten en reagentia. en dan in het bijzonder tussen hun concentraties. alleen de concentraties van stoffen in oplossing worden meegeteld, vaste stoffen en het oplosmiddel zelf mag je weglaten, die worden in rekening gebracht in de waarde van K zelf.
bij Q kunnen dat concentraties zijn op eender welk ogenblik, maar bij K zijn dat de concentraties bij evenwicht. Q is eigenlijk niet zo belangrijk, en ook veel moeilijker te bepalen.
bijvoorbeeld in de reactie: aA + bB <==> cC + dD
met A B C en D de stoffen; en a b c en d hun coëfficiënten.
dan wordt K

K = ( [C]ec.[D]ed ) / ([A]ea.[B]eb )

die kleine e duid op het feit dat het concentraties zijn, gemeten bij evenwicht.

de molecuulmassa (Mr) kan je nodig hebben om die concentratie bij evenwicht te berekenen.
=> het aantal mol bereken je door de massa in gram te delen door de molecuulmassa. als je het aantal mol dan deelt door het volume van die stof dan heb je de concentratie.


2) de pH van een stof kan je op onnoemelijk veel manieren berekenen, dus ik zou niet weten welke je op school hebt geleerd, het komt wel altijd op hetzelfde neer:
de pH van een stof is een abstracte aanduiding van hoe zuur een stof is. de zuurheid hangt af van de concentratie aan H+ die erin aanwezig is.

gewoon neutraal water heeft 10^-7 mol per liter H+ en evenveel mol per liter OH-, het is dus even zuur als basisch. wat er ook gebeurt, in een stof kan maar maximaal 10^-14 mol per liter van die 2 ionen SAMEN voorkomen (anders vormen ze samen water, dat is ook een evenwichtsreactie)

de pH = het negatieve logaritme van die concentratie. dat wil dan zeggen dat de concentratie van H+ gelijk is aan 10^-pH: een neutrale pH van zeven is dus 10^-7 mol H+ per liter. een pH van 9 is dan 10^-9 mol per liter H+ om dan aan die verdeling van H+ en OH- van 10^-14 te komen moet er dus 10^-5 mol OH- aanwezig zijn in de stof. dat is maar dan de concentratie aan H+ DUS de oplossing is basisch.

om de pH te berekenen moet je dus de H+-concentratie zoeken en de formule toepassen.

snapje'm???

groetjes,
Eva
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*

Laatst gewijzigd op 08-01-2003 om 14:29.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 11:53
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
hihi : kzie nu pas dat ik mijn cursus net openliggen heb op de defenitie van evenwichtsreacties
kzal es kijken of er nog wat voor je bijzit :
- zo zal men vaststellen dat de verhouding reagens/reactieproduct in tal van reacties zich niet meer wijzigt alhoewel er nog voldoende reagentia aanwezig zijn om de reactie verder te doen verlopen. er bestaat dan een evenwicht tussen de waarneembare hoeveelheid (concentratie) reagens en product.

nouja dan gaat het verder over de regels van berthelot en mattignon, bla bla
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 16:59
Verwijderd
Citaat:
SuperSanne16 schreef:
Hallo mensen!
ik heb een paar vragen voor alle chemische geniën onder ons, aangezien ik niet zo'n held ben op het gebied van scheikunde:

1) Kan iemand me uitleggen hoe evenwichtsreacties werken? wat is Q en wat is K, en hoe bereken je dat en hoe zoek je dat op, enz enz enz... Ik weet het echt niet meer, wat moet je bijv delen? er staat wel [a].[b] gedeel door, blablabla en dat word dan k of zoiets... moet je dan de molecuulmassas delen, ik bedoel, hoe zit dat nou????
Q is de evenwichtsbreuk en K is de evenwichtsconstante. K=Q wordt de evenwichtsvoorwaarde genoemd.

Q kan je uit de vergelijking halen. Alle stoffen aan de rechterkant van de evenwichtspijlen komen in de teller en alle links komen in de noemer. Belangrijk is de fase van de stoffen, alleen aqua en gasvormige stoffen kunnen in een evenwichtsbreuk voor komen.
K is een constante die bij de reactie hoort en is vaak in Binas op te zoeken. (voor de zuren bijvoorbeeld tabel 49)

Stel:
HF + H2O<---> H3O+ + F-
Je krijgt dan:
[H3O+].[F-] / [HF]= Kz (optezoeken in Binas 49)
met [HF] wordt de concentratie (Molariteit) van de aanwezige stof bedoelt.
BD: als er van 1 stof in de vergelijking bijvoorbeeld 2 stoffen aanwezig zijn:
C (s)+ CO2 (g)<----> 2CO (g) <---- dit is overigens geen evenwichtsreactie!!
Dan heeft dit tot gevolg dat dat getal als exponent terugkomt in de breuk:
[CO]²/ [CO2]

Citaat:
2) Is er iemand die me kan uitleggen hoe je de Ph van een stof berekent???
Dit is met een hele simpele formule te doen. Je neemt de Molariteit van H3O+ concentratie, en neemt daarvan de -log
Ph= -log [H3O+]
Dit geldt voor de zuren. Voor de base is het eigenlijk hetzelfde maar als volgt:
POh= -log [OH-] Om vervolgens hiervan de Ph te berekenen haal je dit antwoord af van 14.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2003, 14:28
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Dit is met een hele simpele formule te doen. Je neemt de Molariteit van H3O+ concentratie, en neemt daarvan de -log
Ph= -log [H3O+]
Dit geldt voor de zuren. Voor de base is het eigenlijk hetzelfde maar als volgt:
POh= -log [OH-] Om vervolgens hiervan de Ph te berekenen haal je dit antwoord af van 14. [/B]
Ah... zó zit dat dus! bedankt voor het Ph probleem, dat lukt me nu en dat is al heel wat voor mijn doen) maar ik snap nog stééds niet hoe je Q berekent en hoe je Kz opzoekt. Ik weet tabel 49 te vinden, maar het is nog nét niet helemal duidelijk! Sorry, als ik irritant ben (ik ben weer goed in andere vakken) maar het zou denk ik helpen als je een voorbeeld som gaf, en die uitgebreid punt voor punt beschreef. Als ik die som dan zelf probeer op te lossen door de stappen te vlgen en de andwoorden te controleren met behulp van jouw voorbeeld, zou het toch moeten lukken. Ik hoop dat je m nog een laatste keer wilt helpen met deze (en zo niet, iemand anders dan )
alvast bedankt!
Met citaat reageren
Oud 09-01-2003, 14:36
Verwijderd
De Kz-waarde is de evenwichtsconstante voor de concentratiebreuk met zuren. De Kz (zuurconstante) is een kwantitatieve maat voor de sterkte van een zwak zuur. Voorbeeld:
Wat is de pH van 0,10 M azijnzuur?

CH3COOH (aq) + H2O (l) <---> H3O+ + CH3COO-

[H3O+][CH3COO-] / CH3COOH = Kz(volgens binas 49 is dit dus) = 1,7 .10-5

We kunnen vervolgens concluderen dat er een x hoeveelheid wegreageerd. Er is dus een evenwicht als bij: 0,10-x <---> x + x
Dit ingevuld in de concentratiebreug levert:
x²/(0,10-x), omdat het echter om een zwakzuur gaat, wordt x verwaarloosbaar klein. Er mag dus gestelt worden:

x²/0,10=1,7 .10-5
x=1,3 .10-3

WE controleren nu of x verwaarloost mag worden ten opzichte van 0,10:

1,3 .10-3/0,10= 1,3% Alles onder de 10% mag de ionisatie worden verwaarloost.

De pH is hier dus:
- log [H3O+]= -log [1,3 .10-3] De pH is dus 2,9
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 13:58
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Hmmm... ik kan me niet herinneren dat m'n leraar iets zei over "x" en...
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 15:22
Verwijderd
In principe kan je Q niet berekenen. Q kan je alleen invullen. Je vervangt de stoffen door de concentraties van die stoffen. Hieruit kan je afleiden wat een K is. Komt deze K niet overeen met de in binas gevonden K, dan is er (nog) geen evenwicht.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 18:13
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
Citaat:
darkshooter schreef:
Komt deze K niet overeen met de in binas gevonden K, dan is er (nog) geen evenwicht.
of dan moet je de verwarming afzetten
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 19:22
Verwijderd
Citaat:
damaetas schreef:
of dan moet je de verwarming afzetten
Bij elke temperatuur is er toch een evenwicht
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 21:07
Verwijderd
Citaat:
darkshooter schreef:
Bij elke temperatuur is er toch een evenwicht
Alleen het evenwicht [H3O+][Z-]/[HZ] ligt niet bij elke temperatuur hetzelfde, dus is k[sub]z[/sup] niet bij elke temperatuur gelijk.
(ben nu alle hoofdstukken van zuur-base reacties aan het leren)
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 08:17
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
Citaat:
darkshooter schreef:
Bij elke temperatuur is er toch een evenwicht
ja tuurlijk, maar niet elke temperatuur komt overeen met dezelfde K (of in je binas moet de K bij verschillende temperaturen stan waarbij ik me dan afvraag of alle wetenschappenstudenten daar zich nog geen hernia hebben gedragen aan dat ding. )
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 09:47
Verwijderd
Citaat:
damaetas schreef:
ja tuurlijk, maar niet elke temperatuur komt overeen met dezelfde K (of in je binas moet de K bij verschillende temperaturen stan waarbij ik me dan afvraag of alle wetenschappenstudenten daar zich nog geen hernia hebben gedragen aan dat ding. )
Jah voor Kz staat er maar 1 ding, maar voor verdelingsgraad staan er 4. Om de 250K
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 11:59
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
SuperSanne schreef:
Hmmm... ik kan me niet herinneren dat m'n leraar iets zei over "x" en...
Doe je soms scheikunde op h.a.vo.-niveau? In dat geval hoef je de berekening die darkshooter vermeldde inderdaad niet (meer) te kennen, aangezien dat alleen nog maar deel uitmaakt van de v.w.o.-stof. Toen ik in 1984 mijn h.a.v.o.-examen deed maakte dat nog wel deel uit van de h.a.v.o.-stof.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 15:22
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
1984
whoaaaaaaaaaaaa wat ben je oud, toen was ik 1

(je bent toch niet te gevoelig he over je leeftijd )
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 15:26
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
damaetas schreef:
whoaaaaaaaaaaaa wat ben je oud, toen was ik 1

(je bent toch niet te gevoelig he over je leeftijd )
Maak je maar geen zorgen. Ik ben volstrekt niet gevoelig over mijn leeftijd. Waarom zou ik?
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 10:56
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Doe je soms scheikunde op h.a.vo.-niveau? In dat geval hoef je de berekening die darkshooter vermeldde inderdaad niet (meer) te kennen, aangezien dat alleen nog maar deel uitmaakt van de v.w.o.-stof. Toen ik in 1984 mijn h.a.v.o.-examen deed maakte dat nog wel deel uit van de h.a.v.o.-stof.
Yep, ik ben een havo'er, dit is mijn laatste jaar (met een beetje geluk)

Verder, bedankt voor alle adviezen mensen (de mist in mijn hersenpan begint al wat o te lossen), maar ik had nog één vraag: heeft er iemand wel eens van een "boe-raam" gehoord? M'n leraar had het er een keer over (kan het wel vragen maar dan gaat 'ie zeuren dat ik nooit oplet, en kan ik het wel vergeten). Ik heb het geprobeerd op te zoeken met een zoekmachine, maar kwam alleen maar een site met kindeverhaaltjes tegen...
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor

Laatst gewijzigd op 13-01-2003 om 10:59.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 11:03
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Citaat:
damaetas schreef:
whoaaaaaaaaaaaa wat ben je oud, toen was ik 1

(je bent toch niet te gevoelig he over je leeftijd )
hij zet ze zelfs in zijn profiel!
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken uitdaging??(scheikunde)
*nawiskbi*????
6 17-03-2004 15:44
Huiswerkvragen: Exacte vakken titratiecurve op GR (TI-83)
no_nickname
8 06-03-2003 14:47


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:57.