Oud 02-04-2006, 23:24
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Hey,

Ik zit met een probleem. Ik heb altijd al veel stress gehad, maar 'k heb het gevoel dat het de laatste tijd erger en erger wordt. Ik knars met mijn tanden (meer dan gewoonlijk, want nu liggen mijn wangen er zelfs soms open van), ik bijt mijn nagels af, ik trek zelfs het vel rond mijn nagels eraf, ... Ik kreeg sinds oktober enkele sebumcystes aan mijn lip/in mijn mond (volgens de dokter worden die veroorzaakt door stress), de spieren onder mijn oksels voelen gespannen aan en soms krijg ik zelfs erge hoofdpijn van de stress. Daarvoor was ik vorig jaar al eens naar een chiropractor geweest, maar die zei dat het vanzelf over kon gaan.

Nu vraag ik mij af wat ik hiertegen kan doen. Ik bedoel, als je yoga of ademhalingsoefeningen doet, dan helpt dat toch enkel op het moment zelf? Ben je een uurtje daarna dan niet weer even gespannen als ervoor? Ik studeer nl. psychologie en tijdens de les hadden we gezien dat een goede ademhaling belangrijk is tegen de stress. Ik heb een half uur goed proberen ademen en ik voelde duidelijk een verschil! Maar toen ik stopte, was de stress ook weer terug...

Zou sporten helpen tegen stress? Dan steek ik daar misschien al mijn energie in, zodat ik daarna mijn spieren kan ontspannen?

Iemand enig idee wat (nog) zou kunnen helpen?
Met citaat reageren
Oud 02-04-2006, 23:32
Verwijderd
Die stres is inderdaad niet echt prettig.

Wat mij goed helpt tegen stres is sporten en naast het sporten ook echt tijd voor mezelf nemen.

Verder zou het ook kunnen helpen om voor jezelf een vast ritme aan te gaan nemen in je leven (dus op vaste tijden gaan slapen en op vaste tijden opstaan enzovoorts).

Sterkte ermee in ieder geval!
Met citaat reageren
Oud 02-04-2006, 23:39
Estar
Estar is offline
Sporten helpt zeker.

En ook ontspanningsoefeningen of yoga helpt, ook na een langere tijd.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 10:28
Sasjeliefff
Avatar van Sasjeliefff
Sasjeliefff is offline
Sporten
Dingen van je af kunnen zetten
Sigaretje roken helpt bij mijn stress altijd heel goed maar ik weet natuurlijk niet of je rookt?
Verder ben ik het eens met Lumihiutale
__________________
Zo niet, dan toch!!!! | Truth is beautiful, without doubt. So are lies.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 11:15
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Misschien niet de moeite om een nieuw topic hierover te openen, maar gisteren was ik dus zo gespannen dat ik besloten heb om een soort kalmeeringsmiddel te nemen. Heb ik wel vaker gedaan, maar normaal neem ik maar een halve. Nu een hele dus. Maar nu hoorde ik toen ik in mijn bed lag een soort pieptoon. Was constant en duurde zeker een uur (tot ik uiteindelijk toch in slaap viel)

'k Vraag mij af waardoor het zou komen? Nevenwerking van dat kalmeringsmiddel of ligt het aan de stress zelf? Rond 2uur was ik weer wakker geworden en ik hoorde het nog een klein beetje, maar wel minder dan net voor het slapengaan. Nu is het over denk ik.

Vrijdag was ik wel uitgegaan nr discotheek en zaterdag naar de foor. 'k Heb toen op 50cm van zo'n box gestaan waar ze door roepen. Maar dan zou ik er zaterdagnacht waarschijnlijk al last van gehad hebben?
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 12:35
Mara
Mara is offline
Misschien moet je uitzoeken wáárom je zo gestresst bent, en dan proberen ervoor te zorgen dat die stress-situaties zo min mogelijk voorkomen?
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 13:34
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 03-04-2006 @ 13:35 :
Misschien moet je uitzoeken wáárom je zo gestresst bent, en dan proberen ervoor te zorgen dat die stress-situaties zo min mogelijk voorkomen?
Omdat ik een tijdje geleden grote ruzie gehad heb met mijn ouders, een auto-ongeval gehad heb, veel kleine probleempjes met mijn auto (handrem kapot,...op den duur kost dat wel veel), nu met een chronische tonsillitis zit (wat waarschijnlijk mede veroorzaakt wordt door de stress, dus zit ik in een vicieuze cirkel...)

En wat ik er aan kan doen...behalve mijn auto verkopen dan, weet ik het niet. Maar dan zit ik wel met de stress van de treinen die niet op tijd rijden enzo...
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 14:12
Asiamania
Asiamania is offline
sporten helpt wel goed. Dan hoef je nergens aan te denken en ademhaling verbetert.

Ik neem dingen nooit zo zwaar. Gebeurt het ja dan gebeurt het. Heeft niet zoveel zin om je er druk om te maken. Veel kuren met je auto ja dan doe je hem weg of ruil je hem in. Trein niet op tijd? dan stuur je klacht naar de NS.

Volgens mij doe jij een beetje je brandjes tijdelijk blussen ipv echt daadwerkelijk op te lossen. Jij kijkt al van te voren negatief tegen dingen aan zoals je zegt met die trein. Bekijk het eens positief, komt die trein te laat ja het zij zo. Kan jij toch niks aan doen, niet echt iets om gestressd van te raken. Althans bij mij niet...
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 16:10
Mara
Mara is offline
Citaat:
vosje16 schreef op 03-04-2006 @ 14:34 :
Omdat ik een tijdje geleden grote ruzie gehad heb met mijn ouders, een auto-ongeval gehad heb, veel kleine probleempjes met mijn auto (handrem kapot,...op den duur kost dat wel veel), nu met een chronische tonsillitis zit (wat waarschijnlijk mede veroorzaakt wordt door de stress, dus zit ik in een vicieuze cirkel...)

En wat ik er aan kan doen...behalve mijn auto verkopen dan, weet ik het niet. Maar dan zit ik wel met de stress van de treinen die niet op tijd rijden enzo...
Hulp zoeken om minder gestresst te raken en je dat soort dingen minder aan te trekken dan misschien? Als je zo gestresst raakt van de kleinste dingetjes (problemen met de auto, om dáár nou gigantisch over gestresst te raken..) kan je beter jezelf aanleren om dat niet mee te doen, desnoods met hulp. Anders blijf je alleen maar bezig de symptomen te verhelpen in plaats van het probleem.

Maar goed, onderweg daar naartoe kan je inderdaad gaan sporten, dat helpt wel. Dingen doen die je leuk vindt, zoals bijv. een boek lezen.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 18:32
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 03-04-2006 @ 17:10 :
Hulp zoeken om minder gestresst te raken en je dat soort dingen minder aan te trekken dan misschien? Als je zo gestresst raakt van de kleinste dingetjes (problemen met de auto, om dáár nou gigantisch over gestresst te raken..) kan je beter jezelf aanleren om dat niet mee te doen, desnoods met hulp. Anders blijf je alleen maar bezig de symptomen te verhelpen in plaats van het probleem.

Maar goed, onderweg daar naartoe kan je inderdaad gaan sporten, dat helpt wel. Dingen doen die je leuk vindt, zoals bijv. een boek lezen.
Ik raak niet gestresst omdat ik problemen met mijn auto heb hé, ik stress omdat ik dat telkens ga moeten betalen en het geld groeit niet op mijn rug Kosten na ongeval: 3000 euro, verzekering: 500 euro, handrem in orde brengen: 250 euro, en ga zo maar door...

Maar dat is nu ook weer niet de grootste oorzaak, maar wanneer je al die kleine dingen optelt, dan zorgt het wel voor veel stress.

De grootste oorzaken (dus wanneer ik duidelijk gemerkt heb dat ik meer stress had dan normaal) waren de ruzie met mn ouders (mijn vader was super teleurgesteld in mij en daar voelde ik mij echt superslecht door) en mn auto-ongeval (op autosnelweg geslipt, niet echt een pretje)
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 19:48
BleuEyes
Avatar van BleuEyes
BleuEyes is offline
Ikzelf ben op 't moment heel erg gestresst. Alles om me heen, vriendinnen, werk, school, examens, tentamens, op-sterven-liggende-oom. Noem maar op..

Ik vind ten eerste echt rust bij mijn vriend. Samen een filmpje kijken op de bank en een poosje wegzijn van mijn ouders werkt voor mij echt perfect.

Ten tweede; sporten. Ik fitness nu 1x in de week (nog niet), maar ik ben er vrijwel van overtuigt dat 't me echt goed gaat doen. Ik ben zojuist ook begonnen met joggen, (sterker nog; ik kom net terug) en het heeft me echt goed gedaan.

Ik kan nu (hopelijk) gewoon lekker rustig slapen.

Misschien is dit wat?

Succes!
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 20:58
Antubis
Avatar van Antubis
Antubis is offline
Sporten en roken.. vreemde combinatie.. maar goed.. als ik niet aan het volleyballen ben grijp ik naar een sigaretje..
__________________
Than you learn the truth about love, which is: one and one ain't two.. one and one is only one
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 11:47
m3tr01dm1nd3d
Avatar van m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Hash roken, werkt prima
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 13:20
Antubis
Avatar van Antubis
Antubis is offline
Kan natuurlijk ook. Is uiteindelijk het beste. Maar dit kan niet altijd, en de stress die ik heb kan niet 123 uit de weg worden geholpen. Dat duurt nogal een tijd.
__________________
Than you learn the truth about love, which is: one and one ain't two.. one and one is only one
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 13:58
Verwijderd
Het voordeel van die ademhalingsoefeningen is dat je ze kunt toepassen zodra je merkt dat je gestresst bent Dus zodra jij de spanning voelt opkomen, concentreer je je op je ademhaling. Bij yoga leer je ook wel rustiger worden en dat werkt uiteindelijk ook wel door in je dagelijks leven.

Verder: Veel slapen en góed slapen. Niet te laat naar bed, niet te vroeg maar ook niet te laat eruit. En sporten, inderdaad, want daarmee reageer je de stress tenminste af. Stress op zich is geen negatief iets - je reageert sneller, je bent alerter, etc. Maar als je daar niets mee kán, krijg je er last van.

Zo veel mogelijk bewegen, dus. Wandelen, fietsen, kijk of je een of twee keer per week kunt sporten... maar niet te hoge eisen stellen bij het sporten, want daar word je juist weer gestresst van. Gewoon een sport doen die je leuk vindt.

En verder... hm, misschien toch eens met een psycholoog praten? Want kijk, dat je gestresst wordt van een ongeluk, dat begrijp ik. Maar dat je auto kapot is, of ruzie met je ouders? Dat zou over het algemeen niet zo'n lange nasleep (moeten) hebben, denk ik... Je reageert blijkbaar behoorlijk sterk op zulke dingen, en misschien kan een psycholoog je daar beter mee leren omgaan. Pastoraal werkers e.d. kunnen daar trouwens misschien ook wel mee helpen...
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Wat te doen tegen stress?
llell
15 01-07-2008 15:02
Psychologie Wat te doen met mijn huidige thuissituatie?
Pruts0r
3 07-05-2007 12:17
Lichaam & Gezondheid overspannen
Verwijderd
8 07-04-2006 23:03
De Kantine Wat doen jullie tegen stress?
Little Dutchess
60 31-01-2006 18:05
Flora & Fauna Mijn hondjes zijn heel lief, maar er is er 1 dominant.. wat te doen? [foto]
AJMouse
33 28-03-2005 12:33


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:14.