Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Bekijk resultaten poll: Hoe moet er met de proefdieren om worden gegaan?
Proefdieren moeten verboden worden 38 41.76%
Proefdieren moeten blijven 36 39.56%
Proeven moeten op ernstige misdadigers uitgevoerd worden 17 18.68%
Aantal stemmers: 91. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-06-2005, 17:03
Loezzel
Avatar van Loezzel
Loezzel is offline
Citaat:
*Tatjana 1st.* schreef op 10-06-2005 @ 18:30 :
wat doos? ben je zelf aangezien doos het enige woord is dat jij kan zeggen...en of ik voor de doodstraf ben...aan de ene kant juist wel..maar aan de andere kant juist niet...aangezien die mensen de dood niet verdienen...daar zijn ze te slecht voor..
Hoe zou je de mensen noemen die de doodstraf UITVOEREN?
Of is dat dan ineens wel weer gerechtvaardigd?
Ik vind dat je erg zwakke argumenten hebt...
__________________
I'll be your fantasy friend forever
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-06-2005, 21:38
Slaughter
Slaughter is offline
Citaat:
Kitaantjuh schreef op 10-06-2005 @ 11:24 :
Ik ben wel voor proeven, want een (onschuldig) mensenleven is mij meer waard dan een konijntje.
Wat maakt jou leven meer waard dan dat van een konijn?
__________________
Save the planet, kill everyone
Met citaat reageren
Oud 16-06-2005, 21:47
Verwijderd
Citaat:
Slaughter schreef op 16-06-2005 @ 22:38 :
Wat maakt jou leven meer waard dan dat van een konijn?
Wat maakt een leven überhaupt iets waard?
Met citaat reageren
Oud 16-06-2005, 22:40
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-06-2005 @ 22:47 :
Wat maakt een leven überhaupt iets waard?
Niets, goede vriend. Dus vanwaar die bekommernis om de medemens?
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 16-06-2005, 22:41
Verwijderd
Citaat:
MickeyV schreef op 16-06-2005 @ 23:40 :
Niets, goede vriend. Dus vanwaar die bekommernis om de medemens?
Je moet toch iets in dit leven.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2005, 22:46
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 16-06-2005 @ 23:40 :
Niets, goede vriend. Dus vanwaar die bekommernis om de medemens?
In de ijdele hoop dat anderen zich ook wat om mij bekommeren.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2005, 22:51
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-06-2005 @ 23:41 :
Je moet toch iets in dit leven.
Me dunkt. Overigens, dat verwijt van hypocrisie, je hebt het eerder gemaakt, ik neem aan dat je het als serieus bedoelt. Ik zeg er dit van, dat, los van andere bezwaren, het op principiele gronden afzien van vlees, op zichzelf nog geen verwijt inhoudt, en inzoverre dus ook geen hypocrisie kan behelzen, dat immers letterlijk betekent dat men "onder" (hypo) het eigen verwijt, de eigen kritiek valt.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 16-06-2005, 22:52
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Keith schreef op 16-06-2005 @ 23:46 :
In de ijdele hoop dat anderen zich ook wat om mij bekommeren.
Dat is natuurlijk onzinnig. Dat je anderen uit berekening en opportunisme ontziet, impliceert nu juist het tegendeel van wat je, neem ik aan, plausibel wilt maken, nl. dat er sprake is van zuivere bekommernis om de ander.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 16-06-2005, 23:04
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 16-06-2005 @ 23:51 :
Me dunkt. Overigens, dat verwijt van hypocrisie, je hebt het eerder gemaakt, ik neem aan dat je het als serieus bedoelt. Ik zeg er dit van, dat, los van andere bezwaren, het op principiele gronden afzien van vlees, op zichzelf nog geen verwijt inhoudt, en inzoverre dus ook geen hypocrisie kan behelzen, dat immers letterlijk betekent dat men "onder" (hypo) het eigen verwijt, de eigen kritiek valt.
Gewoon puur uit nieuwsgierigheid: praat je in het echte leven ook op deze manier?
Met citaat reageren
Oud 16-06-2005, 23:22
MickeyV
MickeyV is offline
Jij bent zeker religieus
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 16-06-2005, 23:23
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 17-06-2005 @ 00:22 :
Jij bent zeker religieus
Ik zie het verband niet...
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 00:22
Astraea
Avatar van Astraea
Astraea is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 17-06-2005 @ 00:04 :
Gewoon puur uit nieuwsgierigheid: praat je in het echte leven ook op deze manier?
Ik vroeg het me ook af..

Oh en je komt inderdaad over als een zwaar christelijk persoon
__________________
Goddess of Innocence and Purity.. ~*~ Who ever Saves one Life, Saves the World Entire..
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 11:11
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Astraea schreef op 17-06-2005 @ 01:22 :
Ik vroeg het me ook af..

Oh en je komt inderdaad over als een zwaar christelijk persoon
Dat hoor ik vaker, maar dat is ab-so-luut niet zo. Ik ben 'van huis uit' katholiek; gedoopt, communie, vormsel, maar daar houdt het ook wel op.

En Mickey, ik zie nog steeds het verband niet tussen mijn vraag en jouw wedervraag.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 11:39
MickeyV
MickeyV is offline
Met je nadruk op het "dagelijks" leven, waarin de mens niet ijdele berichtjes moet typen, maar, dat is toch de implicatie, zich "Gode en den eeuwigen leven" dient te wijden.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 13:58
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 17-06-2005 @ 12:39 :
Met je nadruk op het "dagelijks" leven, waarin de mens niet ijdele berichtjes moet typen, maar, dat is toch de implicatie, zich "Gode en den eeuwigen leven" dient te wijden.


Overigens zei ik 'echte leven' en niet 'dagelijks'.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 15:42
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 17-06-2005 @ 14:58 :


Overigens zei ik 'echte leven' en niet 'dagelijks'.
Dat is nóg erger.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 08:23
Verwijderd
verbod

er zijn genoeg (moderne, technologische) technieken die proeven op dieren (grotendeels) kunnen vervangen!

verder: de optie "Proeven moeten op ernstige misdadigers uitgevoerd worden" is simpelweg lachwekkend, maar tegelijk ook onbespreekbaar voor mij. Dit is zo mogelijk nog erger dan op dieren!

Dit zou in de richting van doodstraf gaan, en wat nu weer als men later onschuldig bleek te zijn?!

Neenee..!!
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 18:20
Jefas
Jefas is offline
Degene hier boven mij haalt echt de woorden uit mijn mond!
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 18:53
Zaina
Avatar van Zaina
Zaina is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 28-06-2005 @ 09:23 :
Dit zou in de richting van doodstraf gaan, en wat nu weer als men later onschuldig bleek te zijn?!
Niemand die de veroordeling nog erg vindt, alleen de straf kan erg zijn.
__________________
Czech us out
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 19:44
Kitaantjuh
Avatar van Kitaantjuh
Kitaantjuh is offline
Alsnog vind ik dat er aardig wat stemmen voor zijn... En ik vind het ook een terechte straf voor misdadigers die opzettelijk iemands leven veruïneren. Als ze weten wat er op het spel staat denk ik dat er aanzienlijk minder ernstige misdaden gepleegd zullen worden.
__________________
Tell me lies, tell me sweet little lies ♥
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 19:46
Verwijderd
Citaat:
Kitaantjuh schreef op 28-06-2005 @ 20:44 :
Alsnog vind ik dat er aardig wat stemmen voor zijn... En ik vind het ook een terechte straf voor misdadigers die opzettelijk iemands leven veruïneren. Als ze weten wat er op het spel staat denk ik dat er aanzienlijk minder ernstige misdaden gepleegd zullen worden.
Inderdaad, kijk maar wat de doodstraf in de VS gedaan heeft met de moordcijfers aldaar.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 13:09
0oFZo0
Avatar van 0oFZo0
0oFZo0 is offline
Proeven moeten op ernstige misdadigers uitgevoerd worden
__________________
ofzoiets
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 05:57
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 28-06-2005 @ 20:46 :
Inderdaad, kijk maar wat de doodstraf in de VS gedaan heeft met de moordcijfers aldaar.
voilà!!
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 12:31
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
We hebben nu genoeg onzin gehoord
door C. Hendriksen e. a.


Dierproeven De onderzoeker wordt neergezet als fanaticus die er plezier aan beleeft om dieren pijn te doen

De vereniging Proefdiervrij doet in tv-spotjes alsof in Nederland honderdduizenden proefdieren ongecontroleerd worden misbruikt. Maar voor dierproeven gelden strenge regels. En de actieclub mag er ook wel eens bij zeggen dat ze nodig zijn tegen ziektes.

Een waarschuwing vooraf aan de lezer. Deze bijdrage is geschreven door gevaarlijke en gekke mensen (onderzoekers). Tenminste, dit zijn de kwalificaties die ons worden toegedicht in een televisiereclame van de dierenbeschermende vereniging Proefdiervrij. In het spotje wordt een argeloze voorbijganger in gezelschap van een dier aangesproken door een meneer met spuitbus. Deze vraagt op dwingende wijze of hij een stof op het oog of huid van het dier mag aanbrengen om te zien wat er gebeurt.

Van het spotje bestaan verschillende varianten en in elke versie is de reactie van de voorbijgangers vergelijkbaar. Verbazing over de brutaliteit van de vraag wordt gevolgd door een ondubbelzinnige afwijzing van het verzoek (' doe het lekker bij jezelf') waarna de mededeling van Proefdiervrij in beeld komt ' dat ' 620 000 proefdieren op precies dezelfde reactie hopen'. De boodschap is duidelijk: onderzoekers doen maar wat, het doel is triviaal en het veroorzaken van ongerief bij dieren ervaren ze niet als problematisch.

Het spotje zit reclametechnisch knap in elkaar: het is origineel, confronterend en vooral, het appelleert aan basale gevoelens bij de kijker. Uit enquêtes blijkt immers dat de gemiddelde burger dierproeven afwijst. Maar, zo blijkt ook, naarmate het belang van het onderzoek voor de gezondheid van de mens toeneemt, neemt ook acceptatie van proefdiergebruik toe. Dierexperimenteel onderzoek voor cosmetica en huishoudelijke producten wil dus praktisch niemand, maar proefdieren gebruiken voor onderzoek naar geneesmiddelen tegen vormen van kanker bij kinderen wil bijna iedereen.

Dat Proefdiervrij in zijn spotje vooral op onderzoek van de eerste categorie doelt, is effectief maar ver bezijden de waarheid. Voor cosmeticatesten mogen in Nederland sinds het midden van de jaren ' 90 geen dieren meer worden gebruikt en ook in Europa wordt vanaf 2013 het weinige diergebruik dat er nu nog is voor dit doel, verboden. De 620 000 dieren die in 2003 in Nederland werden gebruikt, waren nodig voor andere doeleinden, die veelal maatschappelijk bijzonder relevant worden gevonden. Te denken valt aan de ontwikkeling van geneesmiddelen en vaccins, kankeronderzoek of onderzoek van chronische ziekten als astma of MS.

Zou met de keuze van Proefdiervrij voor ethisch discutabel onderzoek in het spotje nog te leven zijn, kwaadaardiger wordt het als het om de karikaturale voorstelling van een onderzoeker gaat: een fanaticus die er klaarblijkelijk plezier aan beleeft om dieren, ter meerdere eer en glorie van zijn eigen kennisbevrediging, pijn te doen. Mogelijk heeft Proefdiervrij wat ontwikkelingen in de afgelopen decennia gemist. Proefdieren hebben in tegenstelling tot onze huisdieren, een degelijke wettelijke bescherming. Sinds 1977 bepaalt de Wet op de dierproeven (Wod) wat we wel en niet met proefdieren mogen doen. Zo moeten de onderzoekers naast een specifieke academische opleiding ook een cursus Proefdierkunde gevolgd hebben, en dienen de dieren te worden verzorgd door personen die hiervoor speciaal zijn opgeleid.

Elke instelling die dierproeven doet moet een deskundige in dienst hebben die toezicht houdt op het welzijn van de proefdieren. Ook is wettelijk vastgelegd dat bij een keuzemogelijkheid die onderzoeksvorm moet worden gekozen die het minste aantal dieren gebruikt of het minste ongerief veroorzaakt.

Dan is er ten slotte nog de Dierexperimentencommissie (DEC). Ieder dierexperiment dient vooraf te worden voorgelegd aan een DEC. Deze weegt onder meer het belang van het onderzoek af tegen het ongerief dat de dieren zouden kunnen ondergaan en bekijkt of alles is gedaan om het aantal dieren en het ongerief te minimaliseren. Bij een negatief advies mag de onderzoeker niet met zijn studie starten.

Betekent dit dat alles rondom dierexperimenteel onderzoek uitstekend geregeld is?

Zolang we nog proefdieren nodig hebben voor onderzoeksdoeleinden denken we van niet. In de memorie van toelichting op het ' ontwerp van de Wod' sprak dhr. R. Kruizinga, destijds staatssecretaris van sociale zaken en volksgezondheid van een ' Noodzakelijk Kwaad', ' immers ï.. ze kunnen vooralsnog niet worden gemist, maar er is alle aanleiding toe om geen dierproeven toe te passen wanneer deze kunnen worden vervangen door andersoortige waarbij geen dieren behoeven te worden gebruikt'. Dit legt de nadruk op de ontwikkeling van zogenaamde ' alternatieven voor dierproeven'.

Internationaal heeft Nederland de afgelopen decennia op dit gebied een goede naam opgebouwd, mede door de financiële stimulans vanuit de overheid. Helaas is daar de laatste jaren de klad in gekomen door bezuinigingen. Het is duidelijk dat het terugdringen van het proefdiergebruik hierdoor behoorlijk wordt afgeremd. In plaats van in haar spotjes met de beschuldigende vinger naar de onderzoekers te wijzen zou de vereniging Proefdiervrij eens bij zichzelf kunnen beginnen. Tot op heden heeft de Vereniging nauwelijks zelf financieel bijgedragen aan de ontwikkeling van alternatieven.


Trouw, 22-6-2005



Tja, ik kan het weinig anders dan met hem eens zijn, nutteloos lijden bij proefdieren is jaren terug al aangepakt, de rest van tegenwoordig is eigenlijk een hoop onzin over zaken die essentieel zijn voor de ontwikkeling van medicijnen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 19:40
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Kitaantjuh schreef op 28-06-2005 @ 20:44 :
Alsnog vind ik dat er aardig wat stemmen voor zijn... En ik vind het ook een terechte straf voor misdadigers die opzettelijk iemands leven veruïneren. Als ze weten wat er op het spel staat denk ik dat er aanzienlijk minder ernstige misdaden gepleegd zullen worden.
dat soort proeven doen is hetzelfde als het martelen in de middeleeuwen.
en idd, proeven doen op dieren voor cosmetica ben ik ook op tegen maar als het voor medische doeleinde is, maakt het niet zoveel uit als er een muis doodgaat.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 19:54
Bruut
Avatar van Bruut
Bruut is offline
verboden
__________________
Bruut for president (y)
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 21:31
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 04-07-2005 @ 20:40 :
dat soort proeven doen is hetzelfde als het martelen in de middeleeuwen.
en idd, proeven doen op dieren voor cosmetica ben ik ook op tegen maar als het voor medische doeleinde is, maakt het niet zoveel uit als er een muis doodgaat.
Het gaat natuurlijk niet alleen om muizen. Chimpansees, honden, you name it.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lifestyle proefdier vrij
marijke 1992
21 26-05-2012 10:26
Flora & Fauna Proefdieren
twirlliefhebber
55 04-06-2008 18:07
Lifestyle Wereldverbeteraar(s?) lifestyle
Larry Flint
276 03-02-2007 01:00
Levensbeschouwing & Filosofie Proefdieren?
Elle baby!
53 08-11-2003 20:07
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen proefdieren
lieke pieke
1 22-05-2002 17:31
Huiswerkvragen: Exacte vakken wie helpt mij aan een betoog over proefdieren
johanna_22
3 15-02-2002 16:21


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:54.