Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Bekijk resultaten poll: Straft Nederland in vergelijking met andere landen zwaarder of lichter?
Zwaarder 4 11.76%
Lichter 20 58.82%
Geen mening 0 0%
Weet niet 8 23.53%
Hetzelfde 2 5.88%
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-05-2004, 11:53
*Bellissima*
*Bellissima* is offline
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-05-2004, 12:57
Verwijderd
Ik denk dat wij ongeveer op het gemiddelde Europese niveau zitten, als je kijkt naar het daadwerkelijk uitgezeten aantal detentiejaren. Maar zeker weten doe ik het niet, daarvoor zou je er een aantal vergelijkende studies bij moeten pakken. Dat kun je niet zomaar zeggen.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 12:58
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Als ik me niet vergis zijn we nu licht bovengemiddeld op Europees niveau. Dat stond tenminste in de NRC laatst.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 12:59
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 13:00
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Jay, een scheldtopic op de softe, corrupte en linkse justitie! (want daar gaat dit ongetwijfeld op uitdraaien)
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 13:02
Verwijderd
Laten we afwachten.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 13:14
Mu
Avatar van Mu
Mu is offline
Ik ben verbaas als het inderdaad zwaarder is.

Ik vind het wel te zwaar in ieder geval. Ze moeten wetten afschaffen.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 14:32
Zaina
Avatar van Zaina
Zaina is offline
In vergelijking met de meeste andere landen zal het wel lichter zijn. Wij hebben geen doodstraf of levenslang. Heel veel andere landen wel.
__________________
Czech us out
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 14:47
Winner
Avatar van Winner
Winner is offline
Mijn strafrecht-hoogleraar zei laatst in een hoorcollege dat Nederland bij de helft van de landen zit die het zwaarst straffen sinds een paar jaar.
__________________
BORED NOW...
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 16:05
Verwijderd
Citaat:
Zaina schreef op 20-05-2004 @ 14:32 :
In vergelijking met de meeste andere landen zal het wel lichter zijn. Wij hebben geen doodstraf of levenslang. Heel veel andere landen wel.
We hebben het even over beschaafde landen. Onze mede-EU Lid-Staten hebben in elk geval sinds mensenheugenis de doodstraf al niet meer opgelegd. Bovendien kennen wij wel levenslange gevangenisstraf. Dat is een feitelijk onjuiste aanname van je.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 16:11
cyntha
Avatar van cyntha
cyntha is offline
Ik denk dat Nederland in vergelijking met andere landen lichter straft.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 16:45
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-05-2004 @ 16:05 :
We hebben het even over beschaafde landen. Onze mede-EU Lid-Staten hebben in elk geval sinds mensenheugenis de doodstraf al niet meer opgelegd. Bovendien kennen wij wel levenslange gevangenisstraf. Dat is een feitelijk onjuiste aanname van je.
Ja we kennen het wel, maar levenslang is hier toch 20 jaar ofzo
Buiten dat zitten de meeste korter door goed gedrag etc...

In europa zal het wel ongeveer hetzelfde zijn, maar als je verder in de wereld gaat kijken zullen de straffen wel lager zijn in NL dan ergens anders.
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 16:47
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Winner schreef op 20-05-2004 @ 14:47 :
Mijn strafrecht-hoogleraar zei laatst in een hoorcollege dat Nederland bij de helft van de landen zit die het zwaarst straffen sinds een paar jaar.
Dat zou wel kunnen dat het de laatste jaren veranderd is.
Maar ik heb wel op lichter gestemd.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 16:48
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
MissCzechMeOut schreef op 20-05-2004 @ 16:45 :
Ja we kennen het wel, maar levenslang is hier toch 20 jaar ofzo
Buiten dat zitten de meeste korter door goed gedrag etc...

In europa zal het wel ongeveer hetzelfde zijn, maar als je verder in de wereld gaat kijken zullen de straffen wel lager zijn in NL dan ergens anders.

ARGHFJP(#H#_HTH#$_G(#h

NEE

*LEZEN*

Levenslang=Levenslang.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 16:49
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
MissCzechMeOut schreef op 20-05-2004 @ 16:45 :
Ja we kennen het wel, maar levenslang is hier toch 20 jaar ofzo
Jezus, hoe vaak moet dit gezegd worden voordat mensen het snappen.

In Nederland werd sinds 1945 aan 21 personen een levenslange gevangenisstraf (of: celstraf) opgelegd (oorlogsmisdadigers buiten beschouwing gelaten). Daarvan zijn er relatief veel in de laatste paar jaar; de rechter lijkt steeds vaker levenslang op te leggen.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 16:52
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Nou jezus zou het niet weten hoor, en ik wist het ook niet, kan je toch ook op een normale manier zeggen.....
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 16:54
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
MissCzechMeOut schreef op 20-05-2004 @ 16:52 :
Nou jezus zou het niet weten hoor, en ik wist het ook niet, kan je toch ook op een normale manier zeggen.....
Ik denk dat het de afgelopen maanden al minstens een keer of tien gezegd is hier
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 17:04
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Citaat:
waaromniet? schreef op 20-05-2004 @ 16:54 :
Ik denk dat het de afgelopen maanden al minstens een keer of tien gezegd is hier
ik lees ook niet alles
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-05-2004, 17:27
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
MissCzechMeOut schreef op 20-05-2004 @ 17:04 :
ik lees ook niet alles
http://forum.scholieren.com/search.p...der=descending





__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 21:40
Zaina
Avatar van Zaina
Zaina is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-05-2004 @ 16:05 :
We hebben het even over beschaafde landen. Onze mede-EU Lid-Staten hebben in elk geval sinds mensenheugenis de doodstraf al niet meer opgelegd. Bovendien kennen wij wel levenslange gevangenisstraf. Dat is een feitelijk onjuiste aanname van je.
Daar had ik het dus niet over. Levenslang wordt hier vrijwel nooit uitgedeeld. Dus straffen wij lichter in verlijking met andere landen.
__________________
Czech us out
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 22:59
Verwijderd
Citaat:
Zaina schreef op 20-05-2004 @ 21:40 :
Daar had ik het dus niet over. Levenslang wordt hier vrijwel nooit uitgedeeld. Dus straffen wij lichter in verlijking met andere landen.
Da's een redenatie van likmevestje natuurlijk dat wij minder vaak levenslang opleggen, betekent niet dat we lichter straffen in vergelijking met andere landen.

Je kunt best een land hebben waar vaker levenslang wordt opgelegd, maar als de rest van de delicten dan relatief licht wordt bestraft is dat dus nog steeds een lichter straffend land.

Je moet kijken naar het totaal aantal uitgezeten detentie-jaren per hoofd van de gevangenispopulatie, anders hou je geen rekening met het feit van bijv. vervroegde vrijlating. In Turkije kom je bijv. al vrij na 1/2 van je straf, terwijl dat hier 2/3 is.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 23:04
Zaina
Avatar van Zaina
Zaina is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-05-2004 @ 22:59 :
Da's een redenatie van likmevestje natuurlijk dat wij minder vaak levenslang opleggen, betekent niet dat we lichter straffen in vergelijking met andere landen.

Je kunt best een land hebben waar vaker levenslang wordt opgelegd, maar als de rest van de delicten dan relatief licht wordt bestraft is dat dus nog steeds een lichter straffend land.

Je moet kijken naar het totaal aantal uitgezeten detentie-jaren per hoofd van de gevangenispopulatie, anders hou je geen rekening met het feit van bijv. vervroegde vrijlating. In Turkije kom je bijv. al vrij na 1/2 van je straf, terwijl dat hier 2/3 is.
Een land dat de doodstraf heeft vind ik sowieso al zwaarder straffen. In dit geval vind ik niet dat je het gemiddelde moeten nemen, maar wat de zwaarste straffen zijn en hoe vaak ze worden uitgedeeld.
__________________
Czech us out
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 23:07
Verwijderd
Citaat:
Zaina schreef op 20-05-2004 @ 23:04 :
Een land dat de doodstraf heeft vind ik sowieso al zwaarder straffen. In dit geval vind ik niet dat je het gemiddelde moeten nemen, maar wat de zwaarste straffen zijn en hoe vaak ze worden uitgedeeld.
Dat is een farce. Als een land de doodstraf uitdeelt voor moord en doodslag, maar delicten als mishandeling, verkrachting, diefstal enz. nauwelijks bestraft, noem ik dat niet zwaar straffen.

Bovendien moet je dus wél rekening houden met het daadwerkelijk effect van de straffen. Een land waar de rechter torenhoge straffen uitdelen, maar waar vervolgens (als het volk de uitspraak vergeten is) nog geen 25% van wordt uitgezeten, noem ik ook niet zwaar straffen.

Het 'rendement' van een straf, dus het aantal gezeten uren, heeft volgens mij ook vrij weinig met gemiddelden te maken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoger straffen werkt wel.
Verwijderd
81 27-06-2004 21:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:59.