Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Bekijk resultaten poll: Welk boek kies jij en ga je zo motiveren?
'De minaars van Evelyn Cotton' - Frank Ronan 1 11.11%
'Molloy' - Beckett 1 11.11%
'Watt' - Beckett 2 22.22%
'Het behouden huis' - WF Hermans 2 22.22%
'The Ultimate Hitchhikers Guide To The Galaxy' - Douglas adams (ook in NL verkrijgbaar) 4 44.44%
CATCH-22 - Joseph Heller (ook in NL verkrijgbaar) 2 22.22%
'manen, mythen, mannen' - manjit kaur 0 0%
'de nachtwandelaar' - marianne fredriksson 0 0%
'Dance on my grave' - Aidan Chambers. (ook in NL verkrijgbaar) 2 22.22%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 9. Je mag niet stemmen in deze poll

Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-11-2003, 18:17
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Voorafgaande:
De boekbesprekingen zijn nogal loos als we met ons allen een boek lezen en vervolgens een beetje los erover gaan praten. Een heel boek is wat te groot om te behappen en er kan niet echt een interessante discussie of bespreking op gang komen. Het lijkt me daarom een idee om naast het boek ook een bepaalde invalshoek voor te stellen, bijvoorbeeld: we lezen dit boek en kijken hoe er omgegaan wordt met het fenomeen 'tijd', of wat voor aparte functie een bepaalde metafoor of iets die geest heeft. Of we kijken specifiek naar de psychologie van een bepaald karakter of diens belevingswereld, enz.

dit lijkt mij een goed idee. Willen de aanraders van de boeken (Clubje, LUH-3417, Psychopath, Sublime en Krummeltje) even wat eventuele thema's opnoemen?

Oeh, van Krummeltje hoeft het niet eens, die heeft dat al gedaan.


Kies, motiveer.

opties:
'De minaars van Evelyn Cotton' door Frank Ronan
Een man vertelt over Evelyn Cotton, een bekende schrijfster die een boegbeeld is voor de feministische verzetsgroepen, terwijl ze zelf meermaals thuis 'onderdrukt' werd door haar minaars. Er is slechts één man die echt van haar heeft gehouden: de verteller, maar die liefde is nooit wederzijds geweest. Het boek toont ook mooi dat een liefdesrelatie eigenlijk slechts om één ding draait: machtt; en heeft een verassend (vrolijk, aldanniet triestig) einde.
thema's:

Beckett - Molloy "(...) The first part is the narrative of Molloy, old and ill, remembering and reminiscing of the times when he was at least mobile, still able to move across the surface of the earth in a state of ever increasing misery and disabilty, but usually stoical and optimistic, scarcely considering himself human, expecting little from life. Beckett's special capacity for extracting grim humour from the human condition reaches it's zenith in Molloy's account of his tribulations. In contrast, the second part is the report or Moran, who we are told is a private detective, and who is sent to find Molloy by the mysterious Youdi through the agency of Gaber. Moran is a more recognisable type of character, but during the long descent into disability and despair, he becomes increasingly like the object of his quest. (...)"
Het wordt gezien als Beckett's beste roman en even veelzijdig/moeilijk voor interpretatie als Jocye's Ullyses, het boek waarvan men zegt dat de literatuurwetenschap er de komende vierhonderd jaar nog mee bezig is.
thema's: er is een speciale rol gereserveerd voor zogenaamde 'gesloten systemen'. het lijkt me fijn om te kijken hoe deze systemen functioneren binnen de tekst en wat er mee bereikt wordt

Beckett - Watt
"Watt" is probably the most difficult text of Beckett's to get through-the apparent banality of plot and theme, the confusion of voice and later of language(by Watt at least, if not the reader), the rhythmic yet maddening combinatory inventories of personal posessions (a hallmark of "Molloy" in the trilogy to come) that comprises much of the dense often paragraphless prose, the fundamental personality-lessness of the titualar character, the novels appendix that hints at what might have been included but was not(except, of course, as an appendix, which ultimately includes it), all make the experience of Watt at times incredibly trying to get through. But it has beautiful, wise, and enigmatic passages enough to goad continued reading. (...)"
Maar het algemene advies bij dit boek is dat men eerst Murphy van Beckett gelezen heeft, omdat je anders compleet in het diepe komt en niet meer wat er gebeurt. Vooral de typografische experimenten zijn geniaal.
thema's: er is een speciale rol gereserveerd voor zogenaamde 'gesloten systemen'. het lijkt me fijn om te kijken hoe deze systemen functioneren binnen de tekst en wat er mee bereikt wordt

Het behouden huis - WF hermans
In dit verhaal is de noodlottige omstandigheid de Tweede Wereldoorlog. De ik-figuur, een Nederlander die tegen de Duitsers strijdt, moet een stadje (in Hongarije) gaan zuiveren van boobytraps. Het stadje is door de Duitsers verlaten en de bewoners zijn gevlucht of geëvacueerd. Tijdens zijn zoektocht wordt zijn aandacht getrokken door een huis met grote ruiten. Hij gaat er wonen en als de Duitsers het stadje heroveren doet hij zich voor als de eigenaar. Een echte bedreiging doet zich pas voor bij de terugkeer van de werkelijke eigenaars. Hij laat ons weten dat het volmaakte onbestaanbaar is, en het enige haalbare de mislukking is.
thema's:

The Ultimate Hitchhikers Guide To The Galaxy - Douglas adams
Boek is ook in het NL verkrijgbaar, onder de naam: Het Transgalactisch Liftershandboek. Nederlandse beschrijving
Seconds before the Earth is demolished to make way for a galactic freeway, Arthur Dent is plucked off the planet by his friend Ford Prefect, a researcher for the revised edition of The Hitchhiker's Guide to the Galaxy who, for the last fifteen years, has been posing as an out-of-work actor.
Together this dynamic pair begin a journey through space aided by quotes from The Hitchhiker's Guide ("A towel is about the most massively useful thing an interstellar hitchhiker can have") and a galaxy-full of fellow travelers: Zaphod Beeblebrox---the two-headed, three-armed ex-hippie and totally out-to-lunch president of the galaxy; Trillian, Zaphod's girlfriend (formally Tricia McMillan), whom Arthur tried to pick up at a cocktail party once upon a time zone; Marvin, a paranoid, brilliant, and chronically depressed robot; Veet Voojagig, a former graduate student who is obsessed with the disappearance of all the ballpoint pens he bought over the years.
Where are these pens? Why are we born? Why do we die? Why do we spend so much time in between wearing digital watches? For all the answers stick your thumb to the stars. And don't forget to bring a towel!
thema's: echtheid van het universum zoals wij het kennen, tsja... LUH-3417, jij hebt het beok ook gelzen, weet jij er zo enkele thema's voor?

Catch-22 - Joseph Heller
Tegen de achtergrond van de toenemende Amerikaanse Vietnam-betrokkenheid geschreven absurde roman over de anti-held Yossarian. Deze is gestationeerd op een Italiaans eiland en - net als de auteur - bommenrichter bij de luchtmacht in de laatste jaren van de Tweede Wereldoorlog. Hij is omgeven door volkomen verknipte figuren, stereotypen van de in ieder leger voorkomende baantjesjagers, idealisten, hardliners, angsthazen e.d. Zwarte humor en kolder, komische satire, realisme en onthullende, tegendraadse karaktertekening zijn de hoofdingrediënten van deze lijvige roman die de lezer steeds weer op het verkeerde been zet. Elke logica ontbreekt; alles wordt onderuit gehaald in deze tekening van de waanzin van de oorlog.
Thema's: hoe mensen zich houden in tijden van oorlog, morele waarde, het personage Yossarian zelf.

manen, mythen, mannen - manjit kaur
De in Groot-Brittannië geboren hoofdpersoon huwt op haar zestiende in Engeland haar Sikh echtgenoot, maar vlucht op haar negentiende met haar twee jonge kinderen naar een blijf-van-mijn-lijfhuis. Grotendeels autobiografische terugblik op haar jeugd en haar korte en mislukte huwelijksleven. In het blijf-van-mijn-lijfhuis en later in een communale woongemeenschap vallen haar de schellen van de ogen door het contact met de westerse manier van leven. Daarvoor was ze zeer beschermd en afgeschermd opgegroeid en gewend geweest dat anderen voor haar dachten. Vergelijkend met haar eigen leven, als vrouw gevangen in een traditionele clan, ziet ze van beide leefwijzen de voor- en nadelen. Na verloop van tijd keert haar brute echtgenoot weer terug in haar gedachten maar door haar gegroeide bewustwordingsproces is er voor hem geen plaats meer in haar leven. Een enkele zijsprong biedt een klein maar niet bijzonder verhelderend kijkje op de sikh godsdienst.
thema's:


de nachtwandelaar - marianne fredriksson
In het begin van de jaartelling wordt in Rome een jongen geboren: Marcus. Zijn ouders hebben een verstandshuwelijk en zijn moeder stuurt het kind naar Seleme, een jonge slavin, die de jongen voedt en grootbrengt. Later verkoopt Marcus' moeder Seleme aan een bordeel. Marcus is dan vijf jaar en het verlies van Seleme raakt hem zó dat hij blind van verdriet wordt.
Dan benadert zijn grootvader de mysticus en astronoom Anjalis, om de in zichzelf gekeerde jongen te genezen. Anjalis wil zijn tijd eigenlijk niet aan zo'n kind verdoen, maar als hij Marcus ontmoet, verdwijnen zijn bedenkingen. Het is het begin van een boeiend gevecht, waarbij Anjalis de jongen laat ervaren hoe de wereld en de mensen in elkaar zitten.
thema's:

Dance on my grave - Aidan Chambers. (NL titel is dansen op mijn graf)
Hal is een jongen van 16 en woont in een Engels kustplaatsje. Hij weet niet wat hij wil. Zijn vader wil dat hij gaat werken, maar hij wil weer naar school. Als hij op een dag gaat zeilen met de boot van een vriend, slaat hij om en wordt hij gered door Barry. Sinds die dag zijn Hal en Barry vrienden en krijgen ze zelfs een relatie. Totdat Barry een motorongeluk krijgt. Dan moet Hal zien uit te vinden wat het nu eigenlijk allemaal betekende.
thema's: homoseksualiteit, vriendschap, en het verschil tussen mensen die een relatie met elkaar hebben.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.

Laatst gewijzigd op 18-11-2003 om 14:57.
Advertentie
Oud 17-11-2003, 11:36
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
'k heb gestemd op Watt, the Hitchhikers's guide to the galaxy en CATCH-22.
waarom? Nou, ik heb zin om meer in het engels te lezen en de boeken spreken me enorm aan.


Motiveer wel, niet vergeten!
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Oud 17-11-2003, 11:45
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
Het behouden huis van WFH.
Ik wil eigenlijk helemaal geen Engelse boeken lezen en WFH vind ik een steengoede schrijver. Het behouden huis heb ik ooit eens in de derde klas gelezen, maar ik wil nu wel eens alles begrijpen.
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief
Oud 17-11-2003, 12:45
Verwijderd
Ik stem maar op dance on my grave, want 1. die heb ik zelf genomineerd en 2. die heb ik zelf gelezen, dus dat is wat makkelijker
Oud 17-11-2003, 16:52
Verwijderd
Ik weet niet of het hier hoort, maar ik zal even een thema geven voor de boeken van Beckett. In beide teksten (en eigenlijk in zijn hele euvre) is er een speciale rol gereserveerd voor zogenaamde 'gesloten systemen'. het lijkt me fijn om te kijken hoe deze systemen functioneren binnen de tekst en wat er mee bereikt wordt. Ze fascineren mij in ieder geval enorme en zijn belangrijkste reden waarom ik Beckett zo graag lees.

LUH-3417
Oud 17-11-2003, 17:27
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Ik zou willen stemmen op de eerste optie 'De minaars van Evelyn Cotton' van Frank Ronan, al dan niet in het engels (Men who loved Evelyn Cotton'.
Dit omdat het thema zo te zien aardig aansluit bij mijn literatuurlijst voor Engels waarvan ik voor januari nog een boekvergelijking moet maken. (Zo'n boekbespreking is voor mij ook een fantastische motivatie om het boek nauwkeurig te lezen, dus daar zal mijn engelse lerares ook erg blij mee zijn )
Oud 17-11-2003, 20:55
Regen
Avatar van Regen
Regen is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 17-11-2003 @ 13:45:
Ik stem maar op dance on my grave, want 1. die heb ik zelf genomineerd en 2. die heb ik zelf gelezen, dus dat is wat makkelijker
Oud 17-11-2003, 22:19
Verwijderd
Ik stemde op beide Becketts omdat ik die zelf voorgedragen heb en omdat hij meer gelezen moet worden, niet alleen vervelende mensen die denken verstand te hebben van literatuur, maar juist door iedereen.

Ik stemde ook op Heller met Catch 22 omdat ik dat boek nog steeds een keer moet lezen en ik stemde ook nog eens op Douglas Adams omdat hij geniaal is en in mijn kast staat. Ik neem wel aan dat we alle vijf de delen (met uitzondering van deel vier, want die zuigt) lezen?

LUH-3417
Oud 18-11-2003, 14:59
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 17-11-2003 @ 23:19:
Ik neem wel aan dat we alle vijf de delen (met uitzondering van deel vier, want die zuigt) lezen?

LUH-3417
Het vierde deel vond ik juist wel bruut, hoewel adams er zelf ook voor waarschuwde, dat dat deel juist nogal... persoonlijk is.
alle delen uiteraard en het vierde deel is optioneel.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Oud 18-11-2003, 16:46
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
The Ultimate Hitchhikers Guide To The Galaxy - Douglas adams

Omdat het een geweldig boek schijnt te zijn.
Oud 18-11-2003, 18:00
Verwijderd
Ik heb het aan één stuk doorgelezen en vond deel vier veel minder interessant dan de eerdere drie. Ik geloof dat deel vijf een hoop goedmaakte. Het natuurlijk nog altijd die fantastische stijl en er zaten ook wel goede grappen bij, maar ik vond het minder leuk. Waarschijnlijk omdat er weinig science fiction-onzin meer inzat. Als ik het me goed herinner ging het voornamelijk over dat vliegen.

LUH-3417
Oud 18-11-2003, 18:04
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Ik zat het verrukt te lezen, omdat Arthur daar een meid ontmoette, die journaliste. Zij en al haar dromen, vreemdheden die overeenkwamen met die van Dent. Ik vond het best bruut.


Maar: Het brute blijt het vliegen door middel van het missen van de grond.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Meeting: Waar?
Verwijderd
44 10-05-2004 05:53
Verhalen & Gedichten finale poll boekbespreking
Vlooienband
6 06-01-2004 13:32
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd!
Vlooienband
107 18-09-2003 09:31
Verhalen & Gedichten Welk boek gaan we lezen voor de boekbespreking, deel twee!
Vlooienband
20 30-05-2003 22:48
Verhalen & Gedichten Boekbespreking: De tweeling van Tessa de Loo.
Ieke
55 18-03-2003 19:32
Verhalen & Gedichten Deel 2: welk boek gaan we lezen voor de volgende boekbespreking? (sluit 18 januari!)
Vlooienband
21 16-01-2003 14:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:24.