Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-12-2003, 16:29
Johnnie-mannuh
Johnnie-mannuh is offline
het is niet zo moeilijk volges mij maar ik kon dr iig niet uit:

6 oplossingen: in ieder reageerbuis 1
Magnesiumsulfaat
Lood(II)acetaat
Koper(II)sulfaat
IJzer(II)chloride
Mangaan(II)chloride
Kobalt(II)chloride [kobalt is Co]

hier moet bij ieder Natronloog bij worden toegevoegd.
neerslagen laten bezinken en dan decanteren

aan de neerslagen verdund zwavelzuur toevoegen

1)a) geef de reactievergelijkingen van de zoutoplossingen met natronloog. (deze heb ik al gemaakt)
b) en de reactievergelijkingen voor de reacties van de gevormde neerslagen met zwavelzuur <<<kom ik niet uit
c) deze kan ik doen tijdens practicum

2) onstaan na toevoegen van het zwavelzuur in elke buis een heldere oplossing? verklaar waarnemingen.. (kan ook tijdens practicum)

3) Welke stoffen blijven achter als residu na indampen van de eindoplossing, er van uitgaande dat we het zuivere neerslag hadden.

4) Alle hydroxiden lossen op in niet te zwakke zuren. Verklaar waarom het zuur niet te zwak mag zijn.

5) De meeste hydroxiden lossen slecht op in water.
a) Welke hydroxiden lossen goed op in water?
b) Hoe kan met die bereiden uitgaande van de elementen?
c) geef de reactievergelijkingen en vermeld om welk reactietype het gaat

6) De meeste hydroxiden kan met niet of moeilijk bereiden uit het metaal en water. Geef aan hoe men deze hydroxide kan bereiden en isoleren

-----------------------------------
de vragen 1a en 5a heb ik al. 1c en 2 kan ik tijdens practicum doen. De rest kom ik niet uit.

kan iemand me helpen met 1b, 3, 4, 5b,c en 6?
alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-12-2003, 11:22
teddybeer1983
Avatar van teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
1b) Het zuur reageert met de OH- van het zout, waardoor water ontstaat en in de oplossing komt het kation van het zout en SO4l2-. Dit als de neerslag weer oplost is mbv zwavelzuur, bij lood zal er PbSO4l2- ontstaan als neerslag.

3) als residu na indampen houd je alle ionen over die nu gepaard zijn neergeslagen.

4) Zwakke zuren zijn gewoon niet krachtig genoeg om het hydroxidezout in oplossing te brengen, omdat ze niet met OH- tot water zullen reageren.

later meer
__________________
Vrouwen gaan uit om te vergeten................ en mannen om bij de vrouwen te zijn
Met citaat reageren
Oud 03-12-2003, 12:36
teddybeer1983
Avatar van teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
5b) Een zout dat goed oplost in water is bijv. AOH, dit zout kan je dus niet verkrijgen door een neerslagsreactie, maar eigenlijk wel.

Neem zout AX en BOH, AOH zal niet neerslaan, maar als je ervoor zorgt dat BX neerslaat dan kan je toch AOH krijgen. Als BX neergeslagen dan kan je de oplossing affiltreren en vervolgens de oplossing indampen. En voila, daar is je AOH.

5c) nou dat moet je nu zelf wel kunnen

6) Neem gewoon twee zouten en zorg dat de hydroxide neerslaat. (zoals vraag 1a) Of doe de reactie van 5b
__________________
Vrouwen gaan uit om te vergeten................ en mannen om bij de vrouwen te zijn
Met citaat reageren
Oud 03-12-2003, 15:35
Johnnie-mannuh
Johnnie-mannuh is offline
thx
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:39.