Oud 19-06-2017, 12:34
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Eh ja allemaal leuk enzo maar waarom niet beiden?
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Advertentie
Oud 19-06-2017, 12:42
Uitwaaien
Avatar van Uitwaaien
Uitwaaien is offline
Het gaat er denk ik vooral om dat je zelf comfortabel bent met je lichaam. Als je gezond bent en alles kan doen en je fijn voelt dan is het prima en als je je niet fijn voelt moet je er iets aan doen. Een paar kilo overgewicht is niet meteen ongezond.

Ik heb vandaag de heeeeeele dag meetings van werk en ze zijn saaiiiii.
Oud 19-06-2017, 13:06
Verwijderd
Ik volg de discussie van een afstandje en meost er wel om lachen, maar hier grijp ik toch in.
Citaat:
Een paar kilo overgewicht is niet meteen ongezond.
Jawel, dat is het wel. Dat is namelijk letterlijk de definitie van overgewicht. Een ongezond gewicht. Een gewicht dat risico's met zich meebrengt voor de gezondheid. Hoe kun je nou zeggen dat het "niet meteen ongezond" is?
Oud 19-06-2017, 13:07
Verwijderd
Serieus, wat denk jij nou precies dat "overgewicht" betekent? Denk je dat er een arbitraire grens is die door de mode-industrie is bedacht om mensen te body-shamen of zo?
Oud 19-06-2017, 13:08
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Te dik zijn blijft gewoon ongezond?
Toch een beetje relatief. Zo las ik laatst een artikel dat overleving op ic aanzienlijk beter is met een paar kilo teveel. (Maar een flink overgewicht is ook weer niet goed dan)
BMI is ook maar een relatieve maat. Zijn nog allerlei andere persoonlijke dingen die meespelen. Grens is wat vaag.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Oud 19-06-2017, 13:10
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Ja maar dat is bij heel wat oudere mensen zo dan hebben ze reserve (de "J-curve").
Het gaat natuurlijk om risicofactoren die bijdragen aan de mortaliteit en het is complex. Overgewicht blijft daar toch een grote in net zo als fysiek inactief zijn (dat misschien nog groter is).
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Oud 19-06-2017, 13:12
Verwijderd
Citaat:
Eh ja allemaal leuk enzo maar waarom niet beiden?
Omdat het zo simpel niet altijd is. Maar ik ben recent begonnen met gezond(er) leven en meer bewegen en shit, dus wie weet.

Betreft overgewicht - ik ben me er van bewust dat het ongezond is. Ook al met een paar kilo.
Oud 19-06-2017, 13:15
Verwijderd
Citaat:
Betreft overgewicht - ik ben me er van bewust dat het ongezond is. Ook al met een paar kilo.
Voor alle duidelijkheid: ik reageerde niet op jou, ik ging er eigenlijk wel van uit dat jij dat wist. En ik snap dat gelukkiger leven met wat kilootjes meer kan opwegen tegen de risico's. Ik heb weinig zin me in die discussie te mengen.
Oud 19-06-2017, 13:16
Verwijderd
Citaat:
Voor alle duidelijkheid: ik reageerde niet op jou, ik ging er eigenlijk wel van uit dat jij dat wist. En ik snap dat gelukkiger leven met wat kilootjes meer kan opwegen tegen de risico's. Ik heb weinig zin me in die discussie te mengen.
Oh ja, ik wist dat je niet op mij reageerde hoor!
Oud 19-06-2017, 13:18
Verwijderd
Als het zo warm is heb ik zo'n hekel aab mijn eigen principes soms
Oud 19-06-2017, 13:19
Uitwaaien
Avatar van Uitwaaien
Uitwaaien is offline
Citaat:
Serieus, wat denk jij nou precies dat "overgewicht" betekent? Denk je dat er een arbitraire grens is die door de mode-industrie is bedacht om mensen te body-shamen of zo?
Ik bedoel meer dat als je een bmi boven de 25 hebt dat het natuurlijk niet ideaal is maar dat je beter dat gewicht kan hebben met een gezond eetpatroon en goede bloedwaarden dan bijvoorbeeld een bmi van 18 met slechte eetgewoonten en vitaminetekorten. het beste is natuurlijk een gezond bmi.
Oud 19-06-2017, 13:23
Verwijderd
Citaat:
Toch een beetje relatief. Zo las ik laatst een artikel dat overleving op ic aanzienlijk beter is met een paar kilo teveel. (Maar een flink overgewicht is ook weer niet goed dan)
Dat artikel gaat niet over "een paar kilo teveel" maar over patiënten met obesitas. De onderzoekers raden ook helemaal niet aan om dan maar allemaal obees te worden. De kans dat je überhaupt op de IC belandt is vele male groter met obesitas dan met een gewoon gewicht. Het is helaas niet meteen er bij onderzocht maar ik ben er van overtuigd dat de kans om te sterven op de IC groter is als obees person dan als persoon met een gezond gewicht, simpelweg omdat je met een gezond gewicht minder kans hebt om op de IC te geraken.
Oud 19-06-2017, 13:25
Verwijderd
Citaat:
Ik bedoel meer dat als je een bmi boven de 25 hebt dat het natuurlijk niet ideaal is maar dat je beter dat gewicht kan hebben met een gezond eetpatroon en goede bloedwaarden dan bijvoorbeeld een bmi van 18 met slechte eetgewoonten en vitaminetekorten.
Maar dan komen we terug bij wat macrador zei, waarom niet allebei? (BMI van 18 én gezond eten) Het is heel leuk een gechargeerde situatie te schetsen maar dat slaat nergens op.

Het is gezonder een BMI van 25+ te hebben maar geen kogel door je hoofd te jagen dan een BMI van 19 te hebben maar iedere ochtend een kogel in je hoofd te schieten.
Oud 19-06-2017, 13:32
Verwijderd
Ik begrijp heel goed dat jullie Enilorac een leuke meid vinden (is ze ook). En dat bodyshaming slecht is, gewicht in principe maar een cijfertje, en dat obsessief op de weegschaal letten niet gelukkig maakt.

Maar dat maakt "te dik zijn" nog niet gezond.
Oud 19-06-2017, 13:42
Verwijderd
Mijn ervaring is dat, als ik de cijfers op de weegschaal zie, dat onrust oproept en ik het niet meer los kan laten. Dus dan kijk ik niet op de weegschaal en Let ik op hoe ik me voel en hoe ik er uit zie. Dat heeft voor mij meer waarde dan op een weegschaal staan. Ik ben hard bezig gezonder te gaan leven, met de nadruk op gezond leven en niet op gewicht. Ik weet heel goes dat ik te dik ben en dat vind ik prima. Ik lach er hartelijk en oprecht om als cliënten vragen of ik zwanger ben en ben trots op mijn zachte sterke stevige lijf omdat het mij mij maakt. Dit alles neemt niet weg dat ik weet dat het ongezond is rn dat ik bezig ben met gezonder en bewuster er mee om gaan. Dat is soms makkelijker dan andere keren, maar dat is dan maar zo. En ik heb geen idee waarom ik dit allemaal uitleg maar het moet er even uit. En nu ga ik werken. Daaaag!
Oud 19-06-2017, 13:53
Verwijderd
Citaat:
Mijn ervaring is dat, als ik de cijfers op de weegschaal zie, dat onrust oproept en ik het niet meer los kan laten. Dus dan kijk ik niet op de weegschaal en Let ik op hoe ik me voel en hoe ik er uit zie. Dat heeft voor mij meer waarde dan op een weegschaal staan. Ik ben hard bezig gezonder te gaan leven, met de nadruk op gezond leven en niet op gewicht. Ik weet heel goes dat ik te dik ben en dat vind ik prima. Ik lach er hartelijk en oprecht om als cliënten vragen of ik zwanger ben en ben trots op mijn zachte sterke stevige lijf omdat het mij mij maakt. Dit alles neemt niet weg dat ik weet dat het ongezond is rn dat ik bezig ben met gezonder en bewuster er mee om gaan. Dat is soms makkelijker dan andere keren, maar dat is dan maar zo. En ik heb geen idee waarom ik dit allemaal uitleg maar het moet er even uit. En nu ga ik werken. Daaaag!


Ik eet gezond, heb overgewicht noch ondergewicht, beweeg veel blablabla maar ik drink te veel alcohol. Ja, ik kan nog prima functioneren zonder alcohol, maar het zijn ongezonde hoeveelheden. Weet ik ook wel. Ik ben (nu in ieder geval) niet in staat dat te veranderen zonder minder gelukkig te zijn. En zo heeft iedereen wel dingen waarvan zij/hij weet dat het beter kan. Het is goed als je daar wat aan doet, het is nutteloos daar diep ongelukkig van te worden.

Was jij niet recent gestopt met roken? Of heb ik dat echt verkeerd onthouden?
Oud 19-06-2017, 13:54
Uitwaaien
Avatar van Uitwaaien
Uitwaaien is offline
Citaat:
Maar dan komen we terug bij wat macrador zei, waarom niet allebei? (BMI van 18 én gezond eten) Het is heel leuk een gechargeerde situatie te schetsen maar dat slaat nergens op.

Het is gezonder een BMI van 25+ te hebben maar geen kogel door je hoofd te jagen dan een BMI van 19 te hebben maar iedere ochtend een kogel in je hoofd te schieten.
Beide is natuurlijk het allerbeste. Maar niet alles in de wereld kan het allerbeste zijn en dan moet je pragmatisch zijn. Dat is tenminste wat ik denk. Je mag best iets anders vinden
Oud 19-06-2017, 13:57
Verwijderd
Citaat:
Maar dan komen we terug bij wat macrador zei, waarom niet allebei? (BMI van 18 én gezond eten) Het is heel leuk een gechargeerde situatie te schetsen maar dat slaat nergens op.
Ik heb een goed antwoord hierop! Omdat ik geen care heb
Oud 19-06-2017, 13:59
Verwijderd
Citaat:
Ik heb een goed antwoord hierop! Omdat ik geen care heb
Uiteraard is dat het enig juiste antwoord. Of naja, niet eens het enig juiste, maar wel een goed antwoord. Maar dat is heel wat anders dan te suggereren dat overgewicht niet ongezond is.
Oud 19-06-2017, 13:59
Verwijderd
Ohnee gelijk aan. Ik rook ook nog steeds als een ketter en weet heel goed hoe dodelijk dat is na je 25e
Oud 19-06-2017, 14:16
Verwijderd
Citaat:


Ik eet gezond, heb overgewicht noch ondergewicht, beweeg veel blablabla maar ik drink te veel alcohol. Ja, ik kan nog prima functioneren zonder alcohol, maar het zijn ongezonde hoeveelheden. Weet ik ook wel. Ik ben (nu in ieder geval) niet in staat dat te veranderen zonder minder gelukkig te zijn. En zo heeft iedereen wel dingen waarvan zij/hij weet dat het beter kan. Het is goed als je daar wat aan doet, het is nutteloos daar diep ongelukkig van te worden.

Was jij niet recent gestopt met roken? Of heb ik dat echt verkeerd onthouden?
Dat heb je goed onthouden. ik biets nog wel eens een sigaret bij collega's maar verder gaat het prima!
Oud 19-06-2017, 14:27
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Dikke mensen zijn gezellig!!!1!1!1!one!1! *knuppel in hoederhok gooi*
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Oud 19-06-2017, 14:33
Abby.
Abby. is offline
Citaat:
Eh ja allemaal leuk enzo maar waarom niet beiden?
Dat is natuurlijk ideaal, maar zo'n weegschaal maakt dat niet voor iedereen mogelijk dus. Ik snap trouwens niet wat je punt is.
Oud 19-06-2017, 14:36
Abby.
Abby. is offline
Citaat:

Het is gezonder een BMI van 25+ te hebben maar geen kogel door je hoofd te jagen dan een BMI van 19 te hebben maar iedere ochtend een kogel in je hoofd te schieten.
Oud 19-06-2017, 14:39
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik denk dat ik beter consequent twee kilo te zwaar kan zijn dan jojo en nog zwaarder word.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 19-06-2017, 14:46
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Citaat:
Dat is natuurlijk ideaal, maar zo'n weegschaal maakt dat niet voor iedereen mogelijk dus. Ik snap trouwens niet wat je punt is.
Lijkt me vet duidelijk. Dat de werkelijkheid ontwijken niet perse nuttig/gezond/... is.
Zoiets? Niet dat ik verder vind dat iedereen slank en/of fit moet zijn, maar ga jezelf en anderen niet wijsmaken dat het even gezond is.
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Oud 19-06-2017, 14:59
Verwijderd
Citaat:
Dikke mensen zijn gezellig!!!1!1!1!one!1! *knuppel in hoederhok gooi*
COMPENSATIEGEDRAG!
Oud 19-06-2017, 15:00
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat ik beter consequent twee kilo te zwaar kan zijn dan jojo en nog zwaarder word.
Sorry maar twee kilo te zwaar is, tenzij je tussen de 0 en de 30kg weegt echt een verwaarloosbare hoeveelheid.
Oud 19-06-2017, 16:15
Abby.
Abby. is offline
Citaat:
Lijkt me vet duidelijk. Dat de werkelijkheid ontwijken niet perse nuttig/gezond/... is.
Zoiets? Niet dat ik verder vind dat iedereen slank en/of fit moet zijn, maar ga jezelf en anderen niet wijsmaken dat het even gezond is.
Dan begrijp je dus vooral het punt van Enilorac niet
Oud 19-06-2017, 16:27
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Eh jawel.
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Oud 19-06-2017, 16:29
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Sorry maar twee kilo te zwaar is, tenzij je tussen de 0 en de 30kg weegt echt een verwaarloosbare hoeveelheid.
Dit inderdaad.
Overigens, als je consequent veel beweegt en alleen eet wanneer je honger hebt (dus niet uit verveling etc), dan ben je waarschijnlijk op het voor jouw lichaam ideale gewicht. En dat is voor iedereen anders.

Bij mij is dat een bmi van rond de 20. Ik zou best extra kunnen gaan eten en gewichtheffen om meer te weten, of hongeren en nog meer cardio doen om minder te wegen, dat heb ik allebei ook weleens gedaan. Kan prima. Alleen gaat mijn natuurlijke hongergevoel door de war, en mijn conditie, menstruatiecyclus en stem raken verstoord. Dus, nee, ik geloof niet dat een bmi van 18 en gezond leven een redelijk mogelijke combinatie zijn voor mij. En nou heb ik alsnog een gezond gewicht, maar ik kan me voorstellen dat er ook mensen zijn bij wie die natuurlijke balans rond een bmi van 17 of 26 ligt.

Want 'gezond gewicht' is volgens mij de natuurlijke balans die je lichaam bereikt als je er goed voor zorgt. En niet één wettelijk vastgelegd gemiddelde, al zal het gezonde gewicht van veel mensen wel binnen dat kader vallen.

#shitstorm
Oud 19-06-2017, 16:31
Verwijderd
En als je gewoon slim wat lichaamsdelen afhakt zakt je BMI je zonder moeite! Tip: niet je benen, alhoewel dat flink in gewicht scheelt, komt het je lengte niet ten goede.
Oud 19-06-2017, 16:32
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
En als je gewoon slim wat lichaamsdelen afhakt zakt je BMI je zonder moeite! Tip: niet je benen, alhoewel dat flink in gewicht scheelt, komt het je lengte niet ten goede.
The real LPT is in the comments
Oud 19-06-2017, 16:34
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Ik ga er altijd een beetje van uit dat iedereen best wel weet dat BMI niet alles is.
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Oud 19-06-2017, 16:34
Verwijderd
groetjes uit dublin mensen
Oud 19-06-2017, 16:35
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Ik ga er altijd een beetje van uit dat iedereen best wel weet dat BMI niet alles is.
Je hebt teveel vertrouwen in de mensheid
Oud 19-06-2017, 16:35
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
groetjes uit dublin mensen
Groetjes terug
Oud 19-06-2017, 16:36
Verwijderd
Maar Fizzle je hele post is in feite weer een gekunsteld voorbeeld van een uitzonderlijke situatie, iemand met een BMI afwijkend van de norm maar toch (relatief) gezond. Waarom komen jullie daar toch steeds mee aanzetten? Deze hele discussie begon met iemand, overigens niet Enilorac, die zichzelf wat te zwaar vond.
Oud 19-06-2017, 17:48
Verwijderd
Ik weet als mijn blauwe dansjurk niet meer past, dat ik wat moet minderen met eten. Hij gaat nu net dicht.
Oud 19-06-2017, 18:12
Abby.
Abby. is offline
Citaat:
Eh jawel.
nvm.
Oud 19-06-2017, 18:15
Verwijderd
Citaat:
nvm.
Wat bedoel je dan? Waarom moet dat met nvm afgedaan worden? Ik krijg namelijk ook de indruk dat hij de opmerking prima snapt.
Oud 19-06-2017, 18:21
Abby.
Abby. is offline
Citaat:
Wat bedoel je dan? Waarom moet dat met nvm afgedaan worden? Ik krijg namelijk ook de indruk dat hij de opmerking prima snapt.
Omdat hij steeds op hetzelfde blijft hameren, waar ik het ook best wel mee eens ben, maar hij voorbij gaat aan de opmerkingen over dat cijfertjes op een weegschaal sommige mensen juist onrustig kunnen maken en dan juist nadelige effecten hebben, ipv goeie. En dan zegt ie zelf dat bmi ook niet alles is (ook mee eens), dat geldt wmb ook voor zo'n cijfertje op een weegschaal. En ja, tuurlijk is er een te hoog gewicht, er is ook een te hoog bmi, maar ik vind het "jezelf fit en goed voelen" toch iets belangrijker dan wat een getal mij vertelt.
En daarnaast is het inderdaad helemaal ideaal als die twee als gezond met elkaar corresponderen.
Oud 19-06-2017, 18:22
Abby.
Abby. is offline
Jezus wat een lulverhaal Abs.
Oud 19-06-2017, 18:26
zoef de haas
Avatar van zoef de haas
zoef de haas is offline
Ooooh deze eindeloze discussie
__________________
It's not lost, it's kept frozen in frost
Omdat t kan!
Oud 19-06-2017, 18:39
Verwijderd
Citaat:
Omdat hij steeds op hetzelfde blijft hameren, waar ik het ook best wel mee eens ben, maar hij voorbij gaat aan de opmerkingen over dat cijfertjes op een weegschaal sommige mensen juist onrustig kunnen maken en dan juist nadelige effecten hebben, ipv goeie. En dan zegt ie zelf dat bmi ook niet alles is (ook mee eens), dat geldt wmb ook voor zo'n cijfertje op een weegschaal. En ja, tuurlijk is er een te hoog gewicht, er is ook een te hoog bmi, maar ik vind het "jezelf fit en goed voelen" toch iets belangrijker dan wat een getal mij vertelt.
En daarnaast is het inderdaad helemaal ideaal als die twee als gezond met elkaar corresponderen.
Maar dan snapt hij het toch juist wel? Dat is voor mij een indicatie dat hij juist snapt dat, zoals Uierkoe ook al zei, er afwegingen kunnen zijn om niets te doen of door te gaan zoals nu Dat maakt het echter niet in het algemeen 'okay' en gezond. Of interpreteer ik dat verkeerd, Belg?

Je moet het wel met een Vlaams accent lezen, dan wordt het misschien duidelijker.
Oud 19-06-2017, 18:49
Abby.
Abby. is offline
Citaat:
Maar dan snapt hij het toch juist wel? Dat is voor mij een indicatie dat hij juist snapt dat, zoals Uierkoe ook al zei, er afwegingen kunnen zijn om niets te doen of door te gaan zoals nu Dat maakt het echter niet in het algemeen 'okay' en gezond. Of interpreteer ik dat verkeerd, Belg?

Je moet het wel met een Vlaams accent lezen, dan wordt het misschien duidelijker.
Allee, ge zult wel gelijk hebbe dan.
Oud 19-06-2017, 19:18
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Maar Fizzle je hele post is in feite weer een gekunsteld voorbeeld van een uitzonderlijke situatie, iemand met een BMI afwijkend van de norm maar toch (relatief) gezond. Waarom komen jullie daar toch steeds mee aanzetten? Deze hele discussie begon met iemand, overigens niet Enilorac, die zichzelf wat te zwaar vond.
Mijn post is een uitgebreidere uitleg van het feit dat bmi niet alles is. Ik heb het niet eens over iemand met een afwijkende situatie, hoe kom je daarbij?
Oud 19-06-2017, 19:53
Verwijderd
BMI is ook niet alles, maar he het is te warm voor deze discussie. Ik heb ijs
Oud 19-06-2017, 21:49
Holland Oates
Avatar van Holland Oates
Holland Oates is offline
Hoi, ik ben al mijn hele leven morbide obees en ik leef nog steeds! Hoera! Daar drink ik op!
__________________
Who's this jabroni?
Oud 19-06-2017, 22:00
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Hoi, ik ben al mijn hele leven morbide obees en ik leef nog steeds! Hoera! Daar drink ik op!
Jij ziet er helemaal niet slecht uit hoor HO! Bij morbide obese denkt ik echt aan mensen die flink breder zijn dan hun autostoel, niet aan jou
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:57.