Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-01-2009, 23:43
Verwijderd
Voor ik verder ga: ja, ik heb al in dit deelforum gezocht en weet dat er meerdere topics over dit onderwerp bestaan, maar de meeste waren niet bepaald recent. Daarom heb ik maar besloten om een nieuw topic aan te maken, zodat men mij recentere informatie kan bieden.

Goed, ik zou graag eens met Linux aan de slag willen, maar omdat ik:
a) geen enkele ervaring heb met dit besturingssysteem en
b) vanwege het bestaan van zoveel Linux-distributies door de bomen het bos niet meer zie,
wou ik hier eerst wat advies inwinnen over welke distributie het meest voor mij geschikt is.

Het volgende is voor mij belangrijk:
- het moet gratis zijn (er zijn blijkbaar Linux-distributies die niet gratis zijn);
- het moet gewoon vanaf de harde schijf worden gerund, dus geen besturingssysteem die altijd vanaf een CD moet worden gerund (Live CD is dat toch?);
- het moet qua gebruiksgemak veel op Windows XP lijken: gewoon kunnen klikken en niet iedere keer een waslijst met commando's invoeren;
- het moet niet te veel van mijn computer vreten: ik heb een AMD Athlon-PECM van 1009 MHz (5x202), een moederbord uit 2001/2002 en een RAM geheugen van 512 MB. Als Windows XP hier prima op kan werken, dan hopelijk ook één van de vele Linux-distributies.
- ik moet er mee kunnen Internetten, muziek luisteren, dingen uitprinten, e-mailen, photoshoppen en video's mee kunnen bekijken en bewerken. Het zou ook handig zijn als ik er ook Windows-programma's op kon draaien, zoals Microsoft Office (ik weet dat OpenOffice een alternatief is, maar toch...);
- de desktop moet er een beetje smooth en subtiel uitzien (bijvoorbeeld zoals de Royale XP theme), niet lomp: geen levensgrote pictogrammen, dikke taakbalk, etc. Ik ben niet slechtziend.

Mocht het belangrijk zijn, ik heb ervaring met de volgende besturingssystemen:
- DOS;
- Windows 3.1;
- Windows 95;
- Windows 98;
- Windows XP Professional 2002.

Dat was het. Als jullie één of meerdere Linux-distributies weten die min of meer voldoen aan mijn wensen én tevens goed zijn om mee te beginnen, dan hoor ik het graag. Alvast hartelijk bedankt!

Jörmungandr
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-01-2009, 00:06
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Ubuntu is volgens mij behoorlijk eenvoudig en goed te doen voor beginners.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2009, 01:59
Verwijderd
Bedankt voor je reactie, M@rco. Hoe meet Ubuntu zich met Fedora, Mandriva Linux en Slackware? (Hier word ik namelijk niet echt wijs uit.) Laatstgenoemde is vast voor gevorderde gebruikers, al weet ik het niet zeker. En in hoeverre zijn de genoemde distributies voor mij geschikt wat betreft mijn wensen en ervaring?
Met citaat reageren
Oud 16-01-2009, 05:56
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
In plaats van ubuntu raad ik beginners ik altijd opensuse aan, vanwege:
yast (grafische configuratiescherm waar je alles kan regelen. ook via terminal te benaderen)
one-click install click (een extra mogelijkheid om software te installeren via een bepaalde site.

Tip1:
maak aub gebruik van een virtuele computer om linux uit te testen.
(voor jou is virtualbox is hier uitstekend geschikt voor)

Tip 2:
Download in plaats van de netinstallatie of dvd, de livecd en controleer hiermee ook de werking van je systeem en andere onderdelen.
Download opensuse - gnome livecd in plaats van kde, want kde4 vind ik nog niet geschikt voor linuxbeginner.
En ja, de livecd bevat een installatie-programma (kijk daarvoor op het bureablad).

Citaat:
Bedankt voor je reactie, M@rco. Hoe meet Ubuntu zich met Fedora, Mandriva Linux en Slackware? (Hier word ik namelijk niet echt wijs uit.)
Als beginner wil je deze niet draaien, omdat je deze minder eenvoudig zijn dan opensuse en ubuntu. (staan allemaal al standaard op cd livecd's van opensuse.)

Citaat:
ik moet er mee kunnen Internetten, muziek luisteren, dingen uitprinten, e-mailen, photoshoppen en video's mee kunnen bekijken en bewerken. Het zou ook handig zijn als ik er ook Windows-programma's op kon draaien, zoals Microsoft Office (ik weet dat OpenOffice een alternatief is, maar toch...)
de applicaties voor je wensen:
firefox/opera (browser), audacious/vlc/etc (mp3), cups (printing), gimp/photoshop via wine (skethcing), vlc/verschillende film editors (video), wine (windows applicaties draaien).

Citaat:
de desktop moet er een beetje smooth en subtiel uitzien (bijvoorbeeld zoals de Royale XP theme), niet lomp: geen levensgrote pictogrammen, dikke taakbalk, etc. Ik ben niet slechtziend.
kde en gnome kan veel beter grafisch aanpassen dan windows xp/vista.
Standaard leveren ze een aantal vaste themes en er zijn genoeg themes er voor te vinden.


Offtopic:
btw.
Een aantal switchers (ubuntu > opensuse) die ik ken, zeggen dat opensuse lichter aanvoelt
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.

Laatst gewijzigd op 16-01-2009 om 09:10.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2009, 12:44
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Slackware valt best mee (ik vond het indertijd makkelijker een beetje te laten werken op Slackware dan toendertijd Red Had en Mandrake (Fedora en Mandriva nu)). Maar als eerste kennismaking zou ik het niet aanraden. Fedora ben ik zelf nooit fan van geweest; maar Mandriva werd vroeger steeds aangeraden voor beginners (mijn eerste distro was Mandrake).

Ik zou eigenlijk gewoon Ubuntu aanraden; maar ik heb OpenSuse niet gebruikt. Het voordeel van Ubuntu is enerzijds dat je net zoals bij Suse een goed pakketbeheer hebt (dpkg via Synaptic), maar anderzijds vind ik het voor beginners ook heel handig dat er heel veel over te vinden is op internet. Als iets niet werkt, gooi het in google, zet er Ubuntu (of de versienaam van Ubuntu) achter en in 90% van de gevallen, kom je wel iemand tegen met hetzelfde probleem en hopelijk een oplossing. Ubuntu is de populairste distro, en dat uit zich (tot het plezier van velen en begrijpelijke ergernis bij anderen) in heel veel informatie over Ubuntu of hoe je sommige dingetjes moet doen (bv. van het lelijke bruin afgeraken). En op de Wiki van Ubuntu, de Guides van Ubuntu, het forum van Ubuntu of Launchpad is er ook vaak wel hulp te vinden.

Als Ubuntu te zwaar aanvoelt, kan je ook steeds proberen xUbuntu te gebruiken, maar Ubuntu loopt hier zonder problemen op mijn Asus EEE (dus normaal zou dat op jouw computer ook wel moeten lopen). Bovendien kan je ook Wubi gebruiken om te installeren, dat zet Ubuntu in je Windows-partitie zodat je daar ook al minder kans op problemen hebt. Als je iets meer bling wilt dan Gnome uit Ubuntu, dan kan je ook steeds KDE proberen (KDE4 is best mooi, maar eigenlijk niet zo handig; KDE3 vind ik persoonlijk heel erg rommelig, maar het bied meer opties dan Gnome). Zelf gebruik ik Gnome omdat dat heel erg saai is en daarom ook best functioneel (je wordt minder afgeleid door de rommeligheid). Maar goed, ieder zijn ding natuurlijk.

Ik zou je eigenlijk niet direct aanraden om te gaan virtualiseren op die oude hardware, je hebt er veel geheugen en processorkracht voor nodig. Net zoals LiveCDs geeft dat dan de indruk dat Linux traag is.

Voor de meeste zaken kan je trouwens gemakkelijk software vinden, de repositories bij Ubuntu zelf zijn heel erg uitgebreid (als je ze allemaal aanzet in Synaptic, want standaard staat er een deel uit), en als je wat ervaring hebt, kan je ook externe repositories gebruiken (op launchpad staan er veel; en vanop getdeb.net kun je aan losse software komen). Maar dat laatste is enkel voor als je vertrouwd bent met Linux, niet dat het moeilijk is, maar software installeren die er niet bijzat, kan in uitzonderlijke gevallen voor grote problemen zorgen.

Als je specifieke vragen zou hebben over Ubuntu, ik gebruik het al bijna twee jaar als mijn standaard operating system op een drietal computers.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 16-01-2009, 18:08
CptRake
Avatar van CptRake
CptRake is offline
Ik wist aan het begin ook geen ene fluit van Linux af, en aangezien overal positief gesproken werd over Ubuntu en die het makkelijkst zou zijn heb ik die geprobeerd.
Echter was het nogal traag en werden veel dingen in mijn computer niet herkend (nee, het was geen oude Pentium 3 bak).
Ik werd toen door een Linux expert aangeraden om OpenSUSE 11.1 te proberen.
Ik heb nu spijt dat ik die niet gelijk heb geprobeerd. Het voelde ontzettend snel aan, en o.a. mijn netwerkkaart werd eindelijk herkend. Installatie's gaan super makkelijk en alles is aanpasbaar op de manier wat jij wilt. Alle Linux-newbies die aan Linux willen beginnen raad ik nu zeker ook OpenSUSE aan
Met citaat reageren
Oud 17-01-2009, 15:09
Verwijderd
OpenSUSE of Ubuntu
Met citaat reageren
Oud 19-01-2009, 09:09
Verwijderd
Ubuntu. Of sterf.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2009, 00:13
Verwijderd
Hartelijk bedankt voor de adviezen allemaal. Ik ga er nog even over nadenken en nog wat extra informatie doorlezen over de distro's die jullie hebben getipt.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2009, 00:11
Warsocket
Avatar van Warsocket
Warsocket is offline
ALs je ubuntu wilt nemen (wat een primadistro is draai ik zelf ook)

maar je bent een beginneling moet je misschien even nadenken over de multimedia aspecten

standaard draait een hoop niet, meeste dingen zijn zo via add /remove te installeren (flash, codecs) of cia een script (libdvdcss2) (om dvd's met beveiliging af te spelen, wat zon 90% van de DVD's is als het niet meer is)

Loont het misschien, om Linux mint te nemen, dit is afgeleid van Ubuntu maar heeft dit alles al geregeld.

Het heeft standaard wel een mint / groen thema, ipv bruin

en wat misschien wel belangrijk is, er is alleen en 32 bits versie van


DUs ubuntu
+ sparc, AMD64 (64-bits) i386 (32-bits) versie
- weinig multimedia codecs etc standaard geinstalleerd

MInt
+ veel multimedia codecs etc voorgeinstalleerd
- alleen 32-bits
(ook wat meer drivers makkelijker te installeren (vid kaart etc) maar dat weet ik niet zeker)
__________________
01110100011001010111011001100101011001010110110000100000011101000
11010010110101001100100001000000011111100111111001000000011101001010000
Met citaat reageren
Oud 25-01-2009, 07:28
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
WarSocket, daar heb je zeker en vast een punt. Niet dat het op Ubuntu vrselijk is om dat alles te installeren, maar voor een beginner is het daar niet makkelijk gemaakt (hoewel de complete uitleg wel makkelijk op de fora en ubuntuguides te vinden is).

Wat ikzelf nog als nadeel van Ubuntu zou geven in die vergelijking: die lelijke bruine skin (dat is het eerste dat er bij mij altijd uitvliegt om vervangen te worden door een blauwe/grijze).

Voor een beginner zou ik ook niet anders aanraden dan 32-bit (ik heb zelf minder goede ervaringen met 64-bit Ubuntu, ik geloof ongeveer een jaar geleden geprobeerd, maar het gaf meer problemen dan iets anders). De support voor Linux in het algemeen is al niet zo wijdverspreid, en voor 64bit is het nog erger, zeker als het op dingen als Flash, drivers, ... aankomt. Dan zit je weer met extra technische moeilijkheden die je als beginner liefst niet hebt.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware Alternatieve OS'en
Praganonut
94 12-11-2007 23:08
Software & Hardware [OS & Software] Whistler en anti-virus/firewall
Stofzuigerslang
17 16-01-2006 14:53
Software & Hardware [Linux] Beste 'versie' voor beginners?
D@mien
10 20-06-2005 16:22
Software & Hardware Kinderen worden grootgebracht met Windows..
Verwijderd
32 19-12-2003 21:48


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:00.