Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-01-2009, 19:44
Tijdschrift
Avatar van Tijdschrift
Tijdschrift is offline
Hoe kan ik dus checken welke dingen allemaal mijn internetverbinding gebruiken?
Mijn internet is nogal traag en ik vroeg me af of ik wat dingen kon uitschakelen die ik niet nodig heb, moet ik dus wel weten welke en hoeveel ze gebruiken.
Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-01-2009, 10:55
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Met een protocol analyzer zoals WireShark kan je zien wat er exact door je verbinding heengaat. Daarmee kan je voor een stuk al gokken welke dingen er aan het gebeuren zijn. Het nadeel is wel dat je om er echt iets uit te halen, wel goed moet weten hoe netwerken en het internet werkt (en ook een brede basis in de werking van je computer). Maar zeker een aanrader als je wilt troubleshooten op netwerkniveau.

Als je gewoon wilt zien hoe veel je gebruikt: in zowat elk operating system, kan je in het taakbeheer (Windows: Ctrl-Shift-Esc of Ctrl-Alt-Del; voor Linux is dat bv. gnome-system-monitor; voor Mac heb ik geen idee maar het zal er wel inzitten) wel opvragen hoeveel percent van je netwerkverbinding bezet wordt. Als je daar ziet dat je niet veel gebruikt (tot tweehonderd kbps bv.), wilt dat zeggen dat er iets anders mis is. Als je enkele Mbps gebruikt, dan zit je wel degelijk je internetverbinding te verzadigen.

Met de programma's van Sysinternals (nu ook van MS) kan je ook heel wat vinden, en misschien wat makkelijker dan WireShark.

Maar over het algemeen; tenzij je nog een heel erg oude verbinding (standaard telefoonverbinding, dus niet ADSL/kabel) gebruikt, zou je geen last mogen hebben van het sluipverbruik van allerlei programma's (updates voor anti-virus e.d.). Vraag jezelf misschien beter af of je niet veel aan het downloaden bent, en of je misschien niet ook iets aan het uploaden bent (uploaden geeft over het algemeen veel meer problemen met traagheid van internet: omdat de upload-capaciteit beperkter is, raakt die ook sneller verzadigd; en om iets te kunnen downloaden moet je eerst natuurlijk een verzoek naar de server uploaden; als je upload dan volzit, duurt het altijd veel langer). Ik zou dus zeggen: als je internet traag is, heb je daar ofwel zelf de oorzaak van in handen (zelf actief heel wat programma's opengezet; hoewel dat de meeste van de downloadprogramma's je ook wel zeggen hoeveel dat programma op dat moment verbruikt), ofwel is er iets mis met je netwerkverbinding/internetverbinding (bv. een vals contactje, waardoor heel wat berichten slecht aankomen; hierdoor worden die opnieuw verstuurd en krijg je enerzijds veel minder informatie door die verbinding en anderzijds gaat het veel trager).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:45.