Oud 20-01-2003, 20:40
Lil_DarkAngel
Lil_DarkAngel is offline
Hallo allemaal!

ik heb een weekje terug een sollicitatie formulier ingeleverd bij een kledingzaak voor een bijbaantje!
nou belden ze me zaterdag op voor een sollicitatie gesprek! morgen!!
Dit heb ik dus nog nooit gedaan!
kan iemand mij vertellen wat ik ervan kan verwachten??
wat gaan ze vragen tijdens zo'n gesprek?
kan ik mij een beetje voorbereiden ofzo??

alvast bedankt,
__________________
Een deel van je leven "maak" je, een deel ervan "overkomt" je.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-01-2003, 21:10
Verwijderd
normaal gesproken krijg je van die stommme vragen van:
wat zou je doen als er iets werdt gestolen
-waarom zouden we je kiezen
-wat is t verschil in je ogen met deze kledingzaak in vergelijking met de andere
-wat verwacht je dat je hier allemaal moet doen

dat soort ongein

waar ik nu werk was t heeeeeeeel anders.....

baas was een half uur te laat, we zaten binnen babbelde ff, hij legde wat uit, je krijgt opleiding blablabla reiskosten blabla...

telefoon was ondertussen een stuk of 10 keer gegaan dat duurde langer dan heel t gesprek, en daarna kwam hij met de contract op de proppen of ik dat op mijn gemak ff thuis wilde doorlezen en voor mezelf een kopie wilde maken en t andere naar hem toe sturen
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 21:17
Mariebel
Mariebel is offline
Bij mij vroegen ze wat ik later wou gaan doen, of ik veel tijd voor school nodig had, of het niet te ver reizen was. En verder kan ik het me eigenlijk niet herinneren, is al meer dan 2 jaar geleden en ik ben daar alweer meer dan 1,5 jaar weg
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 22:00
Thomas
Thomas is offline
Ze vragen absoluut niets bijzonders. Wees gewoon jezelf en je zult een heel eind komen.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 22:21
oneMen
Avatar van oneMen
oneMen is offline
standaard vraag: Waarom wil je hier werken?
__________________
oneMen can make a difference | Maar dat is mijn mening... |
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 07:31
Verwijderd
Citaat:
M n M schreef:
standaard vraag: Waarom wil je hier werken?
Hmm, bereid je idd vast voor op die vraag, staat zo raar als je iets antwoord 'mjah, gewoon...vind ik leuk, ofzo'. Die vraag heb ik tot nog toe altijd gekregen (en ik vind het een vreselijke vraag, hoewel een logische, maar goed ). De vraag 'waarom zouden we jou nemen' wordt ook redelijk vaak gesteld en wat je plus- en mindpunten zijn (deze drie vragen zijn erger dan waarom je er wilt werken, vind ik, handig om je op voor te bereiden iig).
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 08:17
Lil_DarkAngel
Lil_DarkAngel is offline
Citaat:
M n M schreef:
standaard vraag: Waarom wil je hier werken?
wat is dan een goed antwoord op deze vraag??
ik neem aan dat je niet alleen kunt zeggen: nou ik ben op zoek naar een bijbaantje!
Of het lijkt mij leuk...

Het is een kledingzaak, kan ik dan bijvoorbeeld zeggen dat ik kleding erg leuk vind en het mij aanspreekt!!
Dat ik graag met mensen werk ofzo....

iemand een idee?
__________________
Een deel van je leven "maak" je, een deel ervan "overkomt" je.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 09:24
Verwijderd
Citaat:
Lil_DarkAngel schreef:
Het is een kledingzaak, kan ik dan bijvoorbeeld zeggen dat ik kleding erg leuk vind en het mij aanspreekt!!
Dat ik graag met mensen werk ofzo....
Zo iets zeg ik altijd...dat ik de winkel (waar ik dan solliciteer) leuk vind (dus in jouw geval behalve kleding in het algemeen, iig de kleding die ze in die winkel verkopen) en idd dat ik het leuk vind om met mensen te werken bv... Of het goed is weet ik niet, maar ik ben wel aangenomen (was ook bij de Xenos, nou niet echt een heel 'hoge' winkel, maar goed ).
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 16:05
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik heb 2x een sollicitatiegesprek gehad, maar beide keren niet de vraag waarom ik er wilde werken of waarom ze mij moesten nemen..

Maar goed, bij mij vroegen ze weinig, of ik de tijden goed vond, of ik dacht dat er problemen met gezondheid zouden kunnen komen ofzo door het werk, of ik een beetje vatte wat het in zou houden en verder kreeg ik vooral veel uitleg. Maar eigenlijk was ik al aangenomen voor ik er was, khoefde niet zo veel meer te solliciteren zeg maar
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 19:52
dappiejjj!!
Avatar van dappiejjj!!
dappiejjj!! is offline
ik had maar een vraag

noem 5 positieve en 5 negatieve karaktereigenschappen van jezelf

oh en ik moest ook nog vertellen wat ik van het restaurant vond waar ik kwam te werken

zoiets kun je wel verwachten.
__________________
pas op : ik bijt ... whehe
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 22:55
oneMen
Avatar van oneMen
oneMen is offline
Ik heb die vraag pas nog gehad.

Het is een soort bar/restaurant en ik antwoordde dat het er goed uitzag en dat er erg veel mogelijkheden voor mij waren in dat bedrijf. Dat vond de bedrijfsleider zichtbaar een goed antwoord

Kledingzaak kan je natuurlijk zeggen dat je erg geinteresseerd bent in kleding, dat het er goed uitziet en wat er nog in je opkomt... laat het wel spontaan overkomen in ieder geval.
__________________
oneMen can make a difference | Maar dat is mijn mening... |
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 22:02
amz
amz is offline
Wordt er op een sollicitatiegesprek trouwens nog van je verwacht dat je het één en ander meeneemt? Moet je bijvoorbeeld je CV en identiteitsbewijs allemaal meeslepen, of moet je gewoon een beetje zo vertellen wat je werkervaring is? *ja mensjes, volgende week ook mijn eerste sollicitatiegsrpek*
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 22:10
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
amz schreef op 02-01-2004 @ 23:02:
Wordt er op een sollicitatiegesprek trouwens nog van je verwacht dat je het één en ander meeneemt? Moet je bijvoorbeeld je CV en identiteitsbewijs allemaal meeslepen, of moet je gewoon een beetje zo vertellen wat je werkervaring is?
Naja, dat hangt ervan af welke onderneming het is.

Als jij je CV bij je sollicitatiebrief hebt gevoegd, dan hoef je die uiteraard niet nog een keer mee te nemen. Verder zou ik gewoon voor de zekerheid toch je ID-kaart of paspoort meenemen. Zo'n moeite kan dat toch niet zijn?
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 22:50
amz
amz is offline
Citaat:
Thomas schreef op 02-01-2004 @ 23:10:
Naja, dat hangt ervan af welke onderneming het is.

Als jij je CV bij je sollicitatiebrief hebt gevoegd, dan hoef je die uiteraard niet nog een keer mee te nemen. Verder zou ik gewoon voor de zekerheid toch je ID-kaart of paspoort meenemen. Zo'n moeite kan dat toch niet zijn?
Ik had telefonisch gereageerd op een vage advertientie van een callcenter. Daar zal je verdere werkervaring er niet echt toe doen neem ik aan? Tenzij dat natuurlijk verkopen is ofzo...
Met citaat reageren
Oud 03-01-2004, 09:39
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Heb de vraag gehad van "is je kamer netjes opgeruimd" hahaha antwoord er met jah op Was om te kijken of je een beetje netjes was enzo. Maar kan me eigelijk niet echt meer iets van mijn enige en eerste solicitatie gesprek herrineren. En bij ons zal het nu wel heel anders ook zijn dus kweet het niet
Met citaat reageren
Oud 03-01-2004, 10:03
iamcj
Avatar van iamcj
iamcj is offline
De hele atmosfeer die de winkel uitstraalt vind ik (gewoon) prettig.

Dat is alvast 1 veer.
__________________
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2004, 11:51
Auntie M
Avatar van Auntie M
Auntie M is offline
Kleed je in de stijl van die kledingwinkel (niet alles daar kopen want dat lijkt ook weer zo overdreven).
__________________
You love me You hate me, You hate to love me You love to hate me...||De Nieuwe Wereld komt eraan!!!! ...
Met citaat reageren
Oud 03-01-2004, 12:13
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
amz schreef op 02-01-2004 @ 23:50:
Ik had telefonisch gereageerd op een vage advertientie van een callcenter. Daar zal je verdere werkervaring er niet echt toe doen neem ik aan? Tenzij dat natuurlijk verkopen is ofzo...
Nee, naja, ik zou het toch maar meenemen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-01-2004, 21:29
Yolcu
Yolcu is offline
Citaat:
amz schreef op 02-01-2004 @ 23:50:
Ik had telefonisch gereageerd op een vage advertientie van een callcenter. Daar zal je verdere werkervaring er niet echt toe doen neem ik aan? Tenzij dat natuurlijk verkopen is ofzo...
Toch maakt het altijd een goede indruk als je je cv meeneemt, baat het niet, dan schaadt het niet. Je identiteitsbewijs is inderdaad niet nodig (al neem ik m'n paspoort wel altijd mee..), de precieze details worden vaak later uitgewisseld (dus sofinr, doopnamen, roepnaam, dat gedoe)

Tip voor de TS: zorg dat je precies weet wat je op het sollicitatieformulier hebt ingevuld. Als je een kopie hebt gemaakt, neem die dan goed door. Zo kun je jezelf nooit vast kletsen. En zorg dat je wat weet van de winkel. Is het een winkel die bij een keten hoort? Is er bijvoorbeeld net een nieuwe eigenaar? Het is altijd belangrijk om je te verdiepen in het bedrijf.

Reken inderdaad op de volgende vragen:
1) waarom ben jij de meest geschikte kandidaat?
2) wat zijn jouw sterke punten?
3) wat zijn jouw zwakke punten?
4) wat vind je van deze winkel?
5) wat zou je doen als.. (inderdaad in de trant van stelen oid)
6) wat zou je veranderen aan deze winkel als je de kans had?
7) heb je hier zelf wel eens kleding gekocht?
8) zo ja, waarom? zo nee, waarom niet?

Verder kun je soms opeens een rollenspel moeten uitvoeren (de manager speelt de klant en jij bent de werknemer) of kun je de raarste vragen krijgen om je van je stuk te krijgen (à la is je kamer netjes opgeruimd?).

Het allerbelangrijkste is dat je gewoon lekker jezelf blijft. Als je even tijd nodig hebt om een antwoord te formuleren, neem die tijd dan ook. Blijf rustig. Kleed je fatsoenlijk: niet te sportief maar ook niet te netjes. Let een beetje op de stijl van de winkel, is het een sportieve winkel of juist wat sjieker? In ieder geval geen blote navels, inkijk of een dichtgeplamuurd gezicht.

Bereid je op het ergste voor. Het kan best gebeuren dat het alleen een kennismakingsgesprek is. Soms ben je al aangenomen als je op gesprek komt, soms hangt echt alles van dat gesprek af. Reken op het laatste, dan kan het altijd meevallen.
__________________
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today
Met citaat reageren
Oud 04-01-2004, 11:15
Verwijderd
gewoon jezelf zijn, geen antwoorden geven die ze willen horen. Laat merken dat je echt dr voor wil gaan door goed assertief over te komen. En kleed je naar de laatste mode?! Wel handig bij dat baantje
Met citaat reageren
Oud 04-01-2004, 11:25
Verwijderd
Belangrijkste is dat je interesse toont in de onderneming waar je solliciteert. Men moet merken dat jij dít bedrijf specifiek hebt uitgezocht. Als je dat niet kunt motiveren kun je beter helemaal wegblijven.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2004, 11:53
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Ze zeggen dat de eerste paar seconden van het gesprek bijna alles bepalen. De zogenaamde cruciale eerste indruk. Je houding is heel belangrijk. Spreek niet iemand aan voordat je ze eerst hebt aangekeken, geef een goede hand (niet te slapn, maar ook niet iemand z'n vingers fijnknijpen), en als je ergens naar binnen moet, niet heel zachtjes "na u" mompelen, maar gewoon met opgeheven hoofd naar binnenstappen. Zelfvertrouwen uitstralen is erg belangrijk.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 04-01-2004, 16:26
Ellàn
Avatar van Ellàn
Ellàn is offline
Ik heb vrijdag een sollicitatie voor een (nieuwe) Toys 'R" Us gehad, en dat was toch behoorlijk anders dan ik gewend was.
Ik kreeg vragen zoals:

Als je in een kamer zou zitten met 20 mensen en je zou je zelf een bordje voor je hoofd moeten hangen, wat zou er dan opstaan? (eigenschappen dus)?
Wat verwacht je van je werk?
Welke eigenschappen vind jij belangrijk voor deze baan?
Wat kan je ons over Toys "R" us vertellen?
Wat vindt je belangrijk om prettig met iemand samen te kunnen werken?
Hoe zie je jezelf over vijf jaar?

Best ingewikkeld allemaal en op een gegeven moment heb je echt het idee dat je uit je nek aan het lullen bent
Maare ik verwacht er ook weinig van: Er hadden bijna 300 mensen gesolliciteerd ( voor allerlei verschillende functies) en ze hebben er maar 25 nodig...
Met citaat reageren
Oud 05-01-2004, 18:00
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Ellàn schreef op 04-01-2004 @ 17:26:


Als je in een kamer zou zitten met 20 mensen en je zou je zelf een bordje voor je hoofd moeten hangen, wat zou er dan opstaan?
doen alsof je niet begrijpt dat ze eigenschappen bedoelen, en "wie dit leest is gek" andwoorden
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 09:15
Ellàn
Avatar van Ellàn
Ellàn is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 05-01-2004 @ 19:00:
doen alsof je niet begrijpt dat ze eigenschappen bedoelen, en "wie dit leest is gek" andwoorden
had ik kunnen doen ja . De vraag werd ook zo moeilijk gesteld dat het niet raar was geweest als ik het had geantwoord
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Tips Sollicitatie Mediamarkt nodig!
Fearion
7 26-06-2013 21:57
Algemene schoolzaken Sollicitatie gesprek leerling verzorgende ig
Kelly36!
1 09-07-2011 16:48
Werk, Geld & Recht sollicitatie gesprek, welke vragen stel jij?
Dionysus
12 03-05-2006 12:02
Werk, Geld & Recht Morgen sollicitatie gesprek!!!Tips?
AngelLena
12 02-07-2003 14:15
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen in het frans vertalen sollicitatie gesprek???
azzurrifan
3 23-05-2003 14:08
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen sollicitatie en functioneringsgesprek
magke
0 03-03-2002 12:52


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:45.