Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-09-2011, 13:49
chiara_
Avatar van chiara_
chiara_ is offline
Hallo,

ik heb een vraagje.. Ongeveer drie weken geleden knakte er iets in mijn knie, waarna ik erdoor heen zakte. Ik deed niet iets bijzonders ofzo, ik stond gewoon en ineens lag ik om. Sindsdien voelt hij niet lekker aan: instabiel (zie titel^^) , zeker in het begin, een beetje alsof mijn onderbeen los zat - en een soort van stijf en heel vermoeid. Sommige dagen gaat het best goed en heb ik niet veel last, maar er zijn ook dagen bij dat ik hem niet goed gestrekt krijg en er niet door in slaap kan komen.

Over een maand moet ik btw naar de orthopeed voor mn andere knie (meniscus), dus als het dan niet over is, zal ik het hem ook eens vragen, maar is er hier misschien iemand die dit herkent of weet wat het zou kunnen zijn?
Ik ben voor die andere knie ook bij een fysiotherapeut, hij dacht dat misschien mijn knieschijf even uit de kom was gegaan en toen weer erin, maar doet dat niet belachelijk veel pijn? Aan de binnenkant onder mijn knieschijf is het wel dikker, maar echt pijn doet het niet.

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 26-09-2011, 14:35
Shebaa
Avatar van Shebaa
Shebaa is offline
Uhm nou... denk dat een dokter wel handig zou zijn.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2011, 23:35
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Een maand is wel lang. Beter toch even z.s.m. bij de huisarts langs. Die mag wellicht geen vooraanstaand expert op het gebied van gewrichten zijn, maar het is altijd nog beter dan afwachten. Als je verkeerd omgaat met zo'n verwonding aan een gewricht loop je kans dat het iets was dat verholpen had kunnen worden, en dan toch chronish wordt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 22:06
tartaarsaus
tartaarsaus is offline
ik wil je zeker niet bangpraten, maar het klinkt als een gescheurde kruisband. ik ben natuurlijk geen arts of iets. maarr heb zelf mijn kruisband afgescheurd vorig jaar. been strekken is dan lastig af en toe, je zakt er misschien nu ook nog af en toe door heen? je onderbeen voelt een beetje "stuurloos". vooral als ik me om draaide op het been waar mijn kruisband vanaf was gescheurd voelde dat heel vreemd.
ik zou er zeker even snel mee naar een arts gaan. je kunt beter naar een fysiotherapeut gaan of orthopeed dan naar je huisarts. huisartsen zeggen vaak: wacht maar 6 weken, kom dan maar weer terug. terwijl je soms met één klein testje al kan weten wat er aan de hand is..
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 08:06
chiara_
Avatar van chiara_
chiara_ is offline
Ja, ik ga sowieso even langs de fysiotherapeut maandag. De huisarts heb ik behoorlijk slechte ervaringen mee gehad met mn andere knie, maar liever dat dan mn knie verder beschadigen idd.

Een kruisband scheuren...doet dat niet heel veel pijn? Ik heb er namelijk wel wat pijn aan, maar niet ondraaglijk ofzo, en ook minder dan ik heb van die scheur in mn meniscus.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties
Met citaat reageren
Oud 01-10-2011, 14:21
<3voetbal
<3voetbal is offline
Hallo,

Ik heb oktober vorig jaar ook m'n voorste kruisband gescheurd, dat deed ontzettend veel pijn.
Maar het kan ook zijn dat je hem misschien eerder al een keer hebt ingescheurd, en dat ie nu helemaal door is gescheurd.
En sommige mensen hebben een gescheurde kruisband, en die kunnen er alles mee.
Ik zou er wel even mee heen gaan.
Bij mij is het pas na 5 maand gesteld, en bleef ook wat last van houden.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 17:04
tartaarsaus
tartaarsaus is offline
ik had totaal geen pijn toen ik mijn kruisband afscheurde. ik schrok alleen heel erg omdat ik heel hard knak hoorde en mijn been even niet meer kon strekken.
ik kon er gewoon oplopen alleen voelde het raar. op de fiets stappen kon ik niet, dat zou ik de volgende ochtend doen waardoor mijn knie meteen weer heel hard krak deed (dat deed wel pijn, net als elke keer dat ik door mijn knie zakte de weken daarna).

Ik ben die dag direct naar sportarts gegaan die mij heeft doorverwezen naar het ziekenhuis. hier hebben ze foto's gemaakt (ze dachten dat mijn knieschijf gebroken was) en drukverband gegeven +krukken. een week later kon ik terug komen voor verder onderzoek. mijn knie was nog te dik. 2 weken later weer terug komen, één simpel testje en ze wisten dat mijn kruisband was afgescheurd. het kan dus ook in een maand gesteld worden

Maar ik zou eerst maar gewoon naar een arts/fysio gaan om te vragen wat die er van vind, aangezien er misschien wel niets is af gescheurd laten we hopen dat je niets afgescheurd hebt
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 20:48
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Over een maand moet ik btw naar de orthopeed voor mn andere knie (meniscus), dus als het dan niet over is, zal ik het hem ook eens vragen, maar is er hier misschien iemand die dit herkent of weet wat het zou kunnen zijn?
Ik ben voor die andere knie ook bij een fysiotherapeut, hij dacht dat misschien mijn knieschijf even uit de kom was gegaan en toen weer erin, maar doet dat niet belachelijk veel pijn? Aan de binnenkant onder mijn knieschijf is het wel dikker, maar echt pijn doet het niet.
Mijn knieschijf is meerdere keren volledig uit de kom geschoten, maar ook wel eens kort er even uit en direct weer terug. Dat eerste doet echt ontiegelijke ontiegelijke ontiegelijke pijn. Dat tweede doet wel wat pijn, maar is veel kortdurender en de pijn trekt ook veel sneller weg. Ik kon vrijwel gelijk daarna ook wel weer lopen, al voelde het wel wat pijnlijk en stram aan. De pijn zat vooral schuin onder de knieschijf, en dan metname aan de binnenkant van het been. Ook was mijn knie wat dikker. Ik geloof dat ik enkele dagen erna al geen last meer had (enkel angst).
Misschien heb je hier wat aan, kan je vergelijken.

Ik vind het verhaal van vallen er wel moeilijk inpassen btw, maar misschien komt dat door mijn eigen ervaringen. Bij mij was het namelijk zo dat als ik er echt doorheen schoot en viel, dat ik de knieschijf er ook volledig uitdraaide.
Het terugschieten (wat voor mijn gevoel inhoudt dat hij er nog niet helemaal uitlag, want dat voelt dus echt heel anders) gebeurde bij mij juist als ik op tijd reflexmatig mijn been weer goed trok (met behulp van je andere been) en het gewicht er dus juist volledig afhaalde. Dat kan in mijn ogen alleen als je blijft staan.
Maar nogmaals, mogelijk kan het wél en heb ik die ervaring alleen niet.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2011, 19:11
chiara_
Avatar van chiara_
chiara_ is offline
Bah..dat klinkt echt heel vervelend. Nu ik jouw verhaal heb gelezen, Balance, lijkt het me idd niet erg waarschijnlijk dat dat het bij mij geweest is. Het was echt een knak en toen zakte ik er recht doorheen. Geen pijn ook, dat kwam pas later, bij bepaalde bewegingen en sinds kort ook bij fietsen.

Ik ben bij de fysio geweest inmiddels en hij had niet echt iets intelligents te melden. Hij zei dat ik waarschijnlijk mijn meniscus gescheurd heb en toen ik vroeg hoe dat dan zomaar kon, zei hij dat kwam doordat de stabiliteit in mijn been erg slecht is .Terwijl ik pas last heb van instabiliteit sinds ik door mijn knie ben gegaan.
Hij heeft mn knie verder ook niet onderzocht, of zo; hij gaf aan dat ik maar gewoon naar de orthopeed moest gaan en dat hij dan wel zou kunnen zeggen hoe en wat.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2011, 19:20
indigo
Avatar van indigo
indigo is offline
Een huisarts kan prima een knie onderzoeken, dus als je je zorgen maakt, ga er even langs en vraag ook of hij/ zij er naar wil kijken. Het kan van alles zijn: meniscusscheurtje klinkt inderdaad het meest waarschijnlijk.
__________________
you may say i'm a dreamer, but i'm not the only one (john lennon, imagine)
Met citaat reageren
Oud 05-10-2011, 20:10
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Bah..dat klinkt echt heel vervelend. Nu ik jouw verhaal heb gelezen, Balance, lijkt het me idd niet erg waarschijnlijk dat dat het bij mij geweest is. Het was echt een knak en toen zakte ik er recht doorheen. Geen pijn ook, dat kwam pas later, bij bepaalde bewegingen en sinds kort ook bij fietsen.

Ik ben bij de fysio geweest inmiddels en hij had niet echt iets intelligents te melden. Hij zei dat ik waarschijnlijk mijn meniscus gescheurd heb en toen ik vroeg hoe dat dan zomaar kon, zei hij dat kwam doordat de stabiliteit in mijn been erg slecht is .Terwijl ik pas last heb van instabiliteit sinds ik door mijn knie ben gegaan.
Hij heeft mn knie verder ook niet onderzocht, of zo; hij gaf aan dat ik maar gewoon naar de orthopeed moest gaan en dat hij dan wel zou kunnen zeggen hoe en wat.
Klinkt niet als hoe ik een knieschijf-bijna-uit-de-kom heb ervaren, want dat deed op dat moment wel even pijn. En knieschijf-helemaal-uit-de-kom was bij mij niet recht er door heen zakken maar schuin op de grond vallen. Je probeert immers op een been te steunen die het niet meer doet, waardoor je een valeffect naar opzij hebt

Stabiliteit in je benen gaat trouwens wel verder dan datgene wat je direct zelf kan waarnemen. Het kan best zijn dat je door onstabiele enkels of onstabiele knie, ook onstabiel staat. Je knie hoeft dan maar een klein tikkie meer ruimte hebben dan normaal en je kan al klachten krijgen. Dat de huisarts er niet naar heeft gekeken herken ik. Mogelijk omdat er uitwendig geen duidelijke sporen zijn en de kennis van een huisarts dan niet afdoende is om echt al een uitspraak te doen over wat het geweest is.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2011, 20:19
Sihem
Sihem is offline
Ik ben hypermobiel, bij mijn zijn mijn spieren dan zegmaar te zwak waardoor als ik bijvoorbeeld fiets je hem af en toe hoort knakken en als je je hand er op leg voel je het ook verschuiven. Soms doet het een beetje pijn omdat die blijft hangen, soms voelt het raar. Ik heb daarvoor oefeningen van de fysio zodat mijn knie spieren weer steviger worden, tot nu toe helpt het totaal niet.. Maar misschien bij jou wel, moet je eens aan hem vragen. Mijn fysio zei geen sporten doen als het echt gevoelig is, als het raar voelt maar niet echt gevoelig is gewoon lekker blijven bewegen.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2011, 20:22
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
@Sihem: ik ben ook hypermobiel en alle bovenstaande problemen met knieën, enkels etc hangt dus ook allemaal daarmee samen. Sinds ik goed ben gaan sporten en mijn spieren echt flink sterk zijn, heb ik ook geen problemen meer gehad. Sterker nog, af en toe voel ik mijn knieschijf er bijna uitschieten en dan schiet 'ie op tijd weer terug. Mijn bovenbeenspieren houden het boeltje dan bij elkaar. Dus ik zou zeker die oefeningen blijven doen en toch ook een sport zoeken die bij jou past en waar je gemotiveerd voor bent. Het versterken van je spieren is echt een meerwaarde.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2011, 21:19
chiara_
Avatar van chiara_
chiara_ is offline
Ja, daarvoor ben ik ook bij de fysio; eigenlijk zou je het ook een soort krachttraining onder begeleiding kunnen noemen. Maar ik kan niet echt voluit trainen, omdat ik dan te veel last krijg van die andere knie, dus voor veel verbetering heeft het tot nu toe niet gezorgd.

Wel fijn dat het bij jou goed heeft geholpen, Balance! Ik denk dat ik sowieso voorlopig wel vast zit aan die oefeningen; mn meniscus is nu aan die andere knie voor de derde keer gescheurd en de huisarts zei ook: we blijven niet opereren, dus het is keihard oefenen of ermee leren leven. En ik zou graag weer voetballen, of op zn minst hardlopen, dus ja..
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Saainder Man #1689
Macrador
500 11-08-2012 23:24
Algemene schoolzaken Lichamelijke opvoeding/Gymles
Johangroen
38 12-07-2012 13:04
Lichaam & Gezondheid gewrichtsbanden uitgerokken
celistyle
2 06-05-2011 09:36
Lichaam & Gezondheid meniscus
chiara_
2 25-04-2011 19:14
Lichaam & Gezondheid Knie verdraaid met voetbal
Sinnerklaas
3 14-06-2010 16:59
Lichaam & Gezondheid Slappe kniebanden
Mariekf
7 01-05-2007 21:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:49.