Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Bekijk resultaten poll: Welk boek wordt er gelezen in oktober?
Aidan Chambers - Je moet dansen op mijn graf 7 58.33%
Anna Gavalda - Ik wilde dat ergens iemand op me wachtte 0 0%
John Irving - De laatste nacht in Twisted River 2 16.67%
Bernlef - Boy 2 16.67%
Nelleke Noordervliet - Pelican Bay 2 16.67%
Jenna Blum - Het familieportret 9 75.00%
Jonas Jonasson - De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween 5 41.67%
Kristin Cashore – De gave van Katsa (fantasy) 6 50.00%
Hanna Bervoets – Of hoe waarom 1 8.33%
Marion Pauw – Daglicht (thriller) 4 33.33%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 12. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-09-2011, 18:14
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Je moet dansen op mijn graf - Aidan Chambers
'Hoor eens,' zei Barry; hij kwam van het bed naar me toe en liet die gevaarlijke glimlach weer zien. 'Ik wil iets met je afspreken.'
'Oké,' zei ik. 'Ik neem elke gok één keer.'
'Wie van ons twee ook eerder doodgaat, de ander belooft dat hij op zijn graf zal dansen.'

De 16-jarige Hal denkt dat zijn vriend Barry een geintje maakt, maar die is bloedserieus. En wat Hal niet kan vermoeden is dat hij deze belofte nog voor het eind van de zomer na zal komen; als Barry bij een ongeluk om het leven komt, wordt Hal dansen op het graf van zijn vriend betrapt.

Zijn omgeving is geschokt door deze grafschennis. Terwijl hij nog rouwt om Barry's dood, moet Hal zich verantwoorden voor de rechter. Stapje voor stapje onthuld wat voor ingewikkelde liefdesrelatie Barry en Hal hadden en hoe deze zomer zo'n rampzalige wendig heeft kunnen nemen.

Ik wilde dat ergens iemand op me wachtte- Anna Gavalda
In Ik wilde dat ergens iemand op me wachtte draait het leven om de liefde. Of eigenlijk: om het verlangen ernaar. Anna Gavalda beschrijft de doolhof van de liefde levensecht en met compassie. Het is een lichtvoetige liefdesverklaring aan die liefde, een liefdesverklaring die niet alleen vernietigend grappig en vals is, maar tegelijkertijd van een ontroerende eenvoud. De personages in dit sprankelende boek weten één ding heel, heel zeker: er wordt op hen gewacht. Ergens.

De laatste nacht in Twisted River- John Irving
In de kookruimte van een houthakkerskamp in het noorden van New Hampshire ziet een angstige jongen de vriendin van de plaatselijke politieman aan voor een beer. De gevolgen zijn desastreus en de jongen en zijn vader slaan op de vlucht. Hun omzwervingen brengen hen van Boston naar Vermont en Toronto, continu op de hielen gezeten door de onverbiddelijke politieman. Hun enige beschermer is een vrijheidsgezinde houthakker met wie ze vriendschap sluiten. John Irving vertelt in zijn twaalfde roman een verhaal dat vijf decennia omspant.

Het is geschreven met dezelfde historische authenticiteit en emotionele zeggingskracht als De regels van het ciderhuis en Bidden wij voor Owen Meany, en het is net zo krachtig en meeslepend als De wereld volgens Garp. De laatste nacht in Twisted River vormt een nieuw hoogtepunt in het oeuvre van John Irving, de absolute meesterverteller.

Boy - Bernlef
'William keek naar de man, een jongen nog, die aan een hoek van de tafel zat. Hij had een rond gezicht met bruine ogen. Hij blies lucht in zijn wangen en liet die dan weer ontsnappen, niet één keer, maar onafgebroken. Ondertussen trommelde hij met zijn kleine vingers op het tafelblad alsof hij pianospeelde. Dit moest hem zijn, de moordenaar van Polly Tod'. Het is voorpaginanieuws: een filmactrice wordt dood aangetroffen in haar appartement. En Boy, een doofstomme jongen die zich in een kast in haar slaapkamer bevond, is de vermoedelijke dader. Maar heeft Boy de moord wel gepleegd? De ambitieuze verslaggever William Stevens begint een hardnekkige zoektocht naar de ware toedracht.

Nelleke Noordervliet - Pelican Bay
Aan het eind van de achttiende eeuw wordt op een Caribisch eiland een gruwelijke moord gepleegd. Het slachtoffer is de vrouw van suikerplanter en slavenhouder Jacob Rivers. Meer dan twee eeuwen later reist Jacobs verre nazaat Ada van de Wetering naar het eiland om het mysterie rond de moord te ontrafelen en om haar verdwenen adoptiebroer te vinden. Tijdens die zoektocht blijkt dat de levens van alle personages worden geraakt door de koloniale geschiedenis van uitbuiting, onderdrukking en bevrijding.

Jenna Blum - Het familieportret
Is alles geoorloofd in oorlogstijd? Vijftig jaar lang heeft Anna Schlemmer geweigerd te praten over haar leven in Duitsland tijdens de Tweede Wereldoorlog. Annas dochter Trudy herinnert zich niet veel: zij was nog maar vier toen zij en haar moeder door een Amerikaanse soldaat werden bevrijd en met hem meegingen naar Minnesota. Maar ze bezit een bewijsstuk uit het verleden: een familieportret waarop zijzelf staat, samen met haar moeder en een nazi-officier. Gedreven door schuldgevoel over wie haar voorouders zouden kunnen zijn, gaat Trudy op onderzoek uit. Ze slaagt erin om eindelijk de dramatische, hartverscheurende waarheid over haar moeders verleden boven tafel te krijgen. Het familieportret is een gepassioneerd maar gedoemd liefdesverhaal en een indringend portret van een moederdochterrelatie, dat de lezer nog lang zal bijblijven.

Jonas Jonasson - De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween
Allan wordt 100 en dat wordt groots gevierd in het bejaardentehuis, behalve dan dat de jarige het op zijn heupen krijgt en kort voordat het feest losbarst, vertrekt. De tijd die hem rest kan hij beter besteden, vindt hij en hij klimt uit het raam en verdwijnt. Pers en burgemeester hebben het nakijken. Allan is een nuchter type dat weinig tot geen angst kent en die verder niet al te lang stilstaat bij zijn beslissingen, maar ad hoc handelt en het avontuur op zijn hoogbejaarde leeftijd niet schuwt. Met alle gevolgen van dien. De vaart houdt hij er in elk geval in, want vanaf het moment dat hij het bejaardentehuis verlaat, wordt De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween een soort roadtrip waarbij de lezer de memorabele avonturen van de 100-jarige meemaakt " zo let hij even op een koffer voor iemand die maar niet terugkomt en dus gaat de koffer mee de bus in, maar er blijkt enorm veel (maffia)geld in te zitten, hetgeen woeste achtervolgingen tot gevolg heeft -, ook verzamelt Allan een bonte club figuren om zich heen in een zwaan-kleef-aaneffect. Tegelijkertijd passeren de memorabele momenten uit zijn leven en die van de twintigste-eeuwse geschiedenis de revue, met Allan als wel heel bijzonder gezelschap.

Kristin Cashore – De gave van Katsa (fantasy)
Katsa is sinds haar achtste in staat om een volwassen man met haar blote handen te doden " ze is een Begaafde, een van de weinige mensen die geboren zijn met een bijzondere gave. Dat iemand een gave heeft, openbaart zich op zijn of haar twaalfde, als de Begaafde twee verschillende kleuren ogen krijgt.Als nichtje van de koning zou Katsa normaal gesproken een leven vol luxe en privileges leiden, maar net als de andere Begaafden is ze verplicht haar gave in dienst van de koning te stellen. Voor hem moet ze het vuile werk opknappen: afrekenen met zijn vijanden of ongehoorzame burgers. Inmiddels is ze achttien en kan ze zich geen ander leven voorstellen. Maar alles wordt toch anders. Katsa had nooit verwacht dat ze verliefd zou worden op de knappe prins Po.Ze had nooit verwacht de ware aard van haar gave te ontdekken, of het verschrikkelijke geheim dat ver weg verborgen is Een geheim dat alle zeven koninkrijken kan vernietigen.

Hanna Bervoets – Of hoe waarom
Dinsdag begon met een bultje. Een klein rood bultje op mn kin. Puistje zouden verschillende mensen die dag zeggen. Maar ik blijf bij bultje want puistje is zo expliciet. Journaliste Flora Vos, die van haar moeder leerde dat je op schoonheid nooit moet beknibbelen, doet verslag van vier bizarre dagen uit haar vijfentwintig jaar jonge leven.

Op maandag portretteert Flora voor het tijdschrift Haar verhaal de primordiale dwergMimi. Op dinsdag maakt Mimi een einde aan haar leven. Op woensdag laat Flora zich in het Mövenpickhotel versieren door Koert.Op donderdag blijkt alles heel anders te zijn gegaan dan we tot nu toe dachten.

Marion Pauw – Daglicht (thriller)
Iris is een jonge succesvolle advocate die worstelt met het combineren van haar carrire met de zorg voor haar moeilijk opvoedbare zoontje.

Ray is veroordeeld voor de moord op zijn buurvrouw en zit zijn straf uit in een tbs-kliniek. Hij houdt bij hoog en bij laag vol dat hij onschuldig is.

Op het eerste gezicht lijken Iris en Ray weinig met elkaar gemeen te hebben, maar dat verandert wanneer hun wegen elkaar kruisen. Iris is geneigd Ray te geloven en belooft hem te zullen helpen om herziening te krijgen in zijn zaak. Wanneer Iris op onderzoek uitgaat, komen er echter steeds meer feiten aan het licht die Ray als de dader aanwijzen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-09-2011, 20:50
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb gestemd.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2011, 09:37
Verwijderd
Ik heb ook gestemd.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2011, 11:13
Koki
Koki is offline
ik zit het helemaal te lezen hahah lol .
Met citaat reageren
Oud 01-10-2011, 20:10
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Wat fijn dat je dit van me hebt overgenomen flyaway
Ik heb ook gestemd.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2011, 21:46
Takkie89
Avatar van Takkie89
Takkie89 is offline
Gestemd
__________________
Speel zonneschijn, ook als het regent!
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 12:12
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Ook gestemd!
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 18:59
SophieBerry
Avatar van SophieBerry
SophieBerry is offline
Ik heb ook gestemd omdat ik graag mee wil doen na wat ik in andere topics over de leesclub heb gelezen.
Aangezien ik in een bibliotheek werk zal ik (bijna) elk boek wel te pakken kunnen krijgen.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 19:34
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Gezellig!
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2011, 21:50
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Door tijdgebrek loop ik nog enorm achter op september, maar ik heb toch gestemd en ben van plan jullie in te halen
Met citaat reageren
Oud 05-10-2011, 10:18
Verwijderd
Ik heb gestemd op Bernlef - Boy, Jenna Blum - Het familieportret, en Jonas Jonasson - De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween. Waarom op die drie? Omdat ik die allemaal al in huis heb
Met citaat reageren
Oud 05-10-2011, 10:41
Verwijderd
Ik wil ook wel een keer mee clubben, en van de boeken die nu de meeste stemmen hebben, kon ik alleen Het Familieportret gratis bemachtigen. Dus daar gaat mijn stem heen, hoewel het een boek is dat ik zelf nooit zou kiezen. Maar dat kan ook wel eens leuk uitpakken
Met citaat reageren
Oud 05-10-2011, 14:35
Verwijderd
Ik zie wel wat het wordt aangezien het toch niet zeker is dat ik mee doe. Ik stem dus niet!
Met citaat reageren
Oud 05-10-2011, 16:56
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Wanneer wordt de knoop doorgehakt?
(Niet dat ik haast heb, ik ben net begonnen in een ander boek, maar ik heb misschien wel even zoek-tijd nodig voor het 'nieuwe' boek)
Met citaat reageren
Oud 05-10-2011, 17:05
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Dat is aan Balance
Met citaat reageren
Oud 06-10-2011, 07:49
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Nou ja, op dit moment staat er één boek enigszins voor, dus lijkt het me verstandig om nu gewoon de knoop door te hakken, zeker omdat het inmiddels al oktober is...
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 08-10-2011, 09:53
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Het lijkt me duidelijk dat we gaan voor Jenna Blum - Het familieportret.

Omdat we vrij laat in oktober pas starten en er ook nog wat mensen bezig zijn met het vorige boek, zal ik eind oktober wel even polsen of we dit boek in november ook nog door laten lopen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Leesclub] Poll september/oktober
Hawahaai
8 23-09-2012 21:35
Verhalen & Gedichten [Leesclub] Inventarisatie boeken september/oktober
Hawahaai
3 13-09-2012 15:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:42.